Μία χαρά… Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση που υπογράφει ο Χρήστος Σπίρτζης της 19ης Οκτωβρίου, ανατίθεται στη Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών να καταρτίσει το επόμενο διάστημα ένα ολοκληρωμένο σχέδιο ανάπτυξης των 23 περιφερειακών αεροδρομίων (ανάμεσά τους και τα τέσσερα των Κυκλάδων σε Σύρο, Μήλο, Πάρο και Νάξου προκειμένου να δρομολογηθεί η αξιοποίησή τους είτε με ΣΔΙΤ είτε με ιδιωτικοποίηση
Ωραίο δεν ακούγεται ως έκφραση; «για λόγους δημοσίου συμφέροντος είναι αναγκαία η διερεύνηση των δυνατοτήτων ανάπτυξης των 23 αυτών αεροδρομίων της χώρας». Όταν είσαι Κυβέρνηση που έχει ως στόχο την ανάπτυξη, αυτό δεν πρέπει να πεις; Ε έτσι… Μόνο που αυτή η ανάπτυξη θα γίνει είτε με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιώτη (ΣΔΙΤ) είτε με μόνο τον ιδιώτη… Βλέπετε, το κράτος, άλλο δεν μπορεί.
Και επειδή ενδεχομένως και να χαθήκατε για λίγο να σας πούμε ότι αναφερόμαστε στην απόφαση της 19ης Οκτωβρίου του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη, που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης (αρ. φύλλου 4782, 25 Οκτωβρίου 2018) και ανοίγει ουσιαστικά το δρόμο στην «αξιοποίηση» των 23 αεροδρομίων, περιφερειακών της Ελλάδας.
Και στις Κυκλάδες, το φιλέτο δεν είναι άλλο απ’ αυτό της Πάρου. Ένα αεροδρόμιο που είναι στα όρια του διεθνούς και μάλιστα τις τελευταίες εβδομάδες βλέπουν στο φως της δημοσιότητας οι δράσεις που ετοιμάζονται ώστε να επεκταθεί τόσο ο διάδρομός απογείωσης – προσγείωσης κατά 400 μέτρα (στα 1800) όσο και ο αεροσταθμός και οι υπόλοιπες εγκαταστάσεις (στα 7.500 m2).. Από εκεί και πέρα, στη Νάξο ετοιμάζεται η επέκταση του διαδρόμου στα 1200 μέτρα, στη Σύρο έχουμε ήδη δράσεις που αφορούν την επέκταση του διαδρόμου ενώ κάτι αντίστοιχο τρέχει και στη Μήλο. Α και μην ξεχνάμε ότι στη Πάτμο, έχουν προχωρήσει ακόμη περισσότερο γιατί εκεί υπάρχει ήδη επενδυτής και δη από το Μεξικό (με καταγωγή από την Ελλάδα και δη την Πάτμο) που θέλει να …σπρώξει λεφτά στο αεροδρόμιο του νησιού ώστε να το συνδυάσει με επένδυση που έχει ετοιμάσει σε επίπεδο τουριστικών υποδομών.
Αρα; Πολύ απλά ο κρατικός μηχανισμός παραδέχεται ότι δεν … μπορεί και έτσι μετά τα δεκατέσσερα αεροδρόμια (ανάμεσά τους αυτά της Μυκόνου και Σαντορίνης) που δόθηκαν στην Fraport – Greece αντί ενός πινακίου φακής, έρχεται και το δεύτερο μέρος της …αξιοποίησης.
Καμία έκπληξη
Ο υπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, Χρήστος Σπίρτζης, αναθέτει λοιπόν στη Διεύθυνση Συγκοινωνακών Υποδομών την κατάρτιση των σχεδίων αυτών, ως την πλέον αρμόδια, καθώς όπως ορίζεται στην απόφασή του “διαθέτει την εμπειρία και τεχνογνωσία για να φέρει σε πέρας ένα παρόμοιο εξειδικευμένο εγχείρημα”, και επιπλέον είναι η καθ’ύλην αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου “για την ωρίμανση προς δημοπράτηση Έργων Παραχώρησης” . Στο έργο της αυτό θα υποβοηθηθεί από “Σύμβουλο Ανάπτυξης και Οργάνωσης Μικρού και Μεσαίου Μεγέθους Αεροδρομίων, νομικό και χρηματοοικονομικό
Σύμβουλο, εγνωσμένης εμπειρίας στο αντικείμενο”. Βεβαίως, όλα αυτά δεν προκαλούν έκπληξη καθώς ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης είχε προαναγγείλει τις εξελίξεις αυτές ήδη από τον περασμένο Φεβρουάριο, από το βήμα του Αναπτυξιακού Συνεδρίου στην Τρίπολη, λέγοντας ότι όλα θα κινηθούν στην προοπτική της αναβάθμισης και αξιοποίσης με πρότυπο το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου στο Καστέλι”. Απλά κανείς δεν περίμενε ότι αυτές οι εξελίξεις τελικά θα ήταν τόσο γρήγορες και προς την … ιδιωτικοποίηση.
Συγκεκριμένα, στην απόφαση του υπουργού Χρ. Σπίρτζη (δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 4782, Τεύχος Δεύτερον της 25ης Οκτωβρίου 2018) σημειώνεται:
“Επειδή:
1) Είναι αναγκαία για λόγους δημοσίου συμφέροντος που συνδέονται με την τουριστική ανάπτυξη της χώρας και την αύξηση του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος, η διερεύνηση των δυνατοτήτων ανάπτυξης των 23 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, των οποίων η διαχείριση και λειτουργία γίνεται από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και συγκεκριμένα των αεροδρομίων Αλεξανδρούπολης, Ιωαννίνων, Κοζάνης, Καστοριάς, Ν. Αγχιάλου, Καλαμάτας, Αραξου, Λήμνου Χίου, Ικαρίας, Σκύρου, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Σύρου, Καλύμνου, Αστυπάλαιας, Σητείας, Λέρου, Κάσου, Καρπάθου, Κυθήρων και Καστελόριζου.
2) Στόχος αυτής της διερεύνησης είναι η προετοιμασία και κατάρτιση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου ανάπτυξης των ως άνω αεροδρομίων λαμβάνοντας υπόψη τα λειτουργικά στοιχεία τους, καθώς και τις προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού τους.
3) Στα πλαίσια της διερεύνησης αυτής κρίνεται αναγκαία και η εξέταση εναλλακτικών σχεδίων αξιοποίησης περιλαμβανομένων και σεναρίων Παραχώρησης, καθώς και μέσω ανάθεσης Σύμβασης Αξιοποίησης μέσω Σύμπραξης μεταξύ Δημοσίου και Ιδιώτη.
4) Η Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης (Δ16) ως καθ’ ύλην αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την ωρίμανση προς δημοπράτηση Εργων Παραχώρησης, διαθέτει την εμπειρία και τεχνογνωσία για να φέρει σε πέρας ένα παρόμοιο εξειδικευμένο εγχείρημα.
5) Στα πλαίσια της διερεύνησης των δυνατοτήτων ανάπτυξης των 23 αεροδρομίων των οποίων η διαχείριση και λειτουργία γίνεται με μέριμνα της ΥΠΑ, η Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης (Δ16) μπορεί να υποβοηθηθεί από σύμβουλο Ανάπτυξης και Οργάνωσης Μικρού και Μεσαίου Μεγέθους Αεροδρομίων, νομικό και χρηματοοικονομικό σύμβουλο, εγνωσμένης εμπειρίας στο αντικείμενο.
6) Η απόφαση αυτή δεν προκαλεί δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
α) Την, δυνάμει της παραγράφου 2 του άρθρου 180 του ν. 4412/2016, ανάθεση της αρμοδιότητας για τη διαδικασία σχεδιασμού, διενέργειας των απαραίτητων διαδικασιών ανάθεσης και εν γένει αρμοδιοτήτων και καθηκόντων Αναθέτουσας Αρχής της Σύμβασης Αξιοποίησης για την ανάπτυξη των αεροδρομίων Αλεξανδρούπολης, Ιωαννίνων, Κοζάνης, Καστοριάς, Ν. Αγχιάλου, Καλαμάτας, Αραξου, Λήμνου Χίου, Ικαρίας, Σκύρου, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Σύρου, Καλύμνου, Αστυπάλαιας, Σητείας, Λέρου, Κάσου, Καρπάθου, Κυθήρων και Καστελόριζου, στη Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης (Δ16).
β) Ορίζουμε όπως, για τις απαραίτητες προκαταρκτικές ενέργειες και υποστηρικτικές υπηρεσίες συμβούλων και εμπειρογνωμόνων κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 128 του ν. 4412/2016, τα καθήκοντα και αρμοδιότητες Αναθέτουσας Αρχής ασκούνται από τη Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης (Δ16) του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών”.