Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠολιτικήΚΥΚΛΑΔΕΣ 2030 – Υπάρχει όριο στην Τουριστική ανάπτυξη ?

ΚΥΚΛΑΔΕΣ 2030 – Υπάρχει όριο στην Τουριστική ανάπτυξη ?

|

Ο Γιάννης Τζανετής αρθρογραφεί αναφέροντας θέματα που θα μας απασχολήσουν στο άμεσο μέλλον στις Κυκλάδες… Τουρισμός και όπως σημειώνει ” Το μέλλον του τουρισμού στις Κυκλάδες πρέπει να το αντικρύσουμε με θάρρος και να τις οραματιστούμε ως ένα τόπο που σφύζει από ζωή 12 μήνες το χρόνο με περισσότερους επισκέπτες και κατοίκους”.

Λίγο πριν από την πρόσφατη εντυπωσιακή εξέλιξη των τουριστικών μεγεθών δημοσιεύσαμε μια μελέτη (https://www.naxospress.gr/arthro/arthrografoi/o-toyrismos-i-atmomihani-tis-ellinikis-viomihanias) που κατέληγε στο συμπέρασμα ότι οι 30 εκ. αφίξεις μέχρι το 2025 είναι ένας απολύτως ρεαλιστικός στόχος και πρέπει να αποτελέσει το επίκεντρο μιας εθνικής προσπάθειας.

Αρθρο του Γιάννη Τζανετή (*)

Τότε η εκτίμηση αυτή αντιμετωπίστηκε με κάποιο σκεπτικισμό καθώς η χώρα είχε χαμηλές αφίξεις (κάτω από 20εκ.) και η τουριστική βιομηχανία έδειχνε σημάδια κόπωσης. Όμως οι εξελίξεις τα αμέσως επόμενα χρόνια μας δικαίωσαν. Η παγκόσμια ζήτηση ακολούθησε εκρηκτική άνοδο που με την σειρά της εκτόξευσε και την ελληνική τουριστική αγορά.

Μια ματιά στο σήμερα δείχνει ότι ο τουρισμός αποτελεί τον κυριότερο παραγωγικό κλάδο της Ελληνικής οικονομίας καθώς συνεισφέρει άμεσα το 8,0% του ΑΕΠ με την συνολική συνεισφορά να φτάνει το 19,7% του ΑΕΠ (πηγή: World Travel & Tourism Council 2018) και διατηρεί περίπου 500.000 θέσεις εργασίας.

Παρόλα αυτά υπάρχει άφθονο ανεκμετάλλευτο δυναμικό καθώς η Ελλάδα βρίσκεται στην 8η θέση της Ευρωπαϊκής αγοράς με 27,2 εκ. αφίξεις το 2017 (πηγή: United Nations World Tourism Organization) πίσω από χώρες όπως η Αυστρία.

Κατάταξη Ευρωπαϊκών Χωρών (εκ. αφίξεις) 2017. Πηγή: WTOWorld Tourism Organization

Α/Α

Χώρα

2017

2016

Ετήσιος Ρυθμός Ανάπτυξης

1

Γαλλία

86,9

82,7

5,1%

2

Ισπανία

81,8

75,3

8,6%

3

Ιταλία

58,3

52,4

11,2%

4

Ην. Βασίλειο

37,7

35,8

5,1%

5

Τουρκία

37,6

30,3

24,1%

6

Γερμανία

37,5

35,6

5,2%

7

Αυστρία

29,5

28,1

4,8%

8

Ελλάδα

27,2

24,8

9,7%

9

Ρωσία

24,4

24,6

-0,7%

10

Πορτογαλία

21,2

18,2

16,5%

 

ΣΥΝΟΛΟ ΚΥΡΙΩΝ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΩΝ

442,1

407,8

8,4%

Θα μπορούσε άραγε η Ελλάδα να επιτύχει μέχρι το 2030, σαράντα εκατομμύρια  αφίξεις και να αναδειχθεί σε πραγματικά παγκόσμια τουριστική δύναμη? Σίγουρα ναι, αρκεί να παρακολουθήσει τη διεθνή δυναμική και να διατηρήσει επί μακρόν μέσο ρυθμό ανάπτυξης κοντά στο μέσο όρο του ανταγωνισμού.

Έτσι, ως το 2030 μπορούν να αυξηθούν σημαντικά τα μεγέθη του κλάδου και ο στόχος των 40 εκ. αφίξεων να φαντάζει πλέον απολύτως ρεαλιστικός ίσως και μικρός!

Επιπλέον, αν διατηρηθεί η σημερινή αναλογία όπου κάθε εκ. αφίξεων δημιουργεί περίπου 20.000 θέσεις εργασίας θα μπορούσαν να συντηρούνται συνολικά 800.000 θέσεις εργασίας έως το 2030. Μεγάλο μέρος της ανεργίας θα είχε απορροφηθεί και η πληθυσμιακή αφαίμαξη της χώρας θα είχε αναστραφεί.

Ο στόχος αυτός δεν θα επιτευχθεί άκοπα. Παρά την παγκόσμια έκρηξη της ζήτησης ο διεθνής ανταγωνισμός είναι σκληρός ενώ η γειτονιά μας επανέρχεται δυναμικά στο τουριστικό προσκήνιο (π.χ. Τουρκία, Αίγυπτος). Η ζήτηση υπάρχει, η άνοδος είναι παγκόσμια και θα εξακολουθήσει να είναι ισχυρή σε βάθος χρόνου, απαιτείται όμως στόχευση στο τρίπτυχο:

  • Μεγάλης κλίμακας επενδύσεις σε υποδομές φιλοξενίας
  • Ενίσχυση μεταφορών
  • Media & Προβολή

Οι υφιστάμενες καμπάνιες προβολής χαρακτηρίζονται από κατακερματισμό, συνεχείς μεταβολές του μηνύματος, χαμηλή αποτελεσματικότητα. Παρά τα εντυπωσιακά υψηλά έξοδα προβολής το αποτέλεσμα είναι μάλλον φτωχό. O ΕΟΤ και οι περιφερειακοί φορείς δαπανούν αθροιστικά περίπου € 30 εκ. κάθε χρόνο. Για σύγκριση σημειώνεται ότι οι κορυφαίες Ελληνικές επιχειρήσεις (πχ στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών) δεν δαπανούν περισσότερα από 10-20 εκ. με πολλαπλάσια ισχυρότερο αποτέλεσμα. Μια ενιαία προσπάθεια με επαγγελματισμό θα εκτόξευε την εικόνα της Ελλάδας διεθνώς. Η χώρα διαθέτει ένα από τα πολυτιμότερα brand names για να σπαταλιέται στις μέτριες καμπάνιες του ΕΟΤ.

Στο δυναμικό φιλοξενίας της χώρας απαιτείται μια μικρή επανάσταση με μεγάλης κλίμακας επενδύσεις κοντά σε μεγάλους σταθμούς διακίνησης τουριστών. Οι μεγάλης κλίμακας επενδύσεις, με σεβασμό στα φυσικά κληροδοτήματα, θα αναδειχθούν σε ισχυρούς πόλους έλξης, δημιουργώντας ένα ευνοϊκό οικοσύστημα για ευημερία και άλλων επιχειρήσεων κάθε μεγέθους. Το παράδειγμα του Costa Navarino είναι χαρακτηριστικό, όχι μόνο δεν έκλεισε τους τοπικούς ανταγωνιστές, όπως πολλοί κινδυνολογούσαν, αλλά δημιούργησε εκ του μηδενός μια ολόκληρη τοπική βιομηχανία τουρισμού.

Τέλος κρίσιμη σημασία έχει η μεγέθυνση των υποδομών μεταφοράς με έμφαση στα διεθνή αεροδρόμια. Κατά τη διεθνή εμπειρία μεγάλοι τουριστικοί προορισμοί αναπτύσσονται μόνο κοντά σε αεροδρόμια ελκυστικά για μεγάλους αερομεταφορείς (πχ Αττάλεια, Μαγιόρκα, Τενερίφη, Ηράκλειο, Λάρνακα). Η ιδιωτικοποίηση κομβικών περιφερειακών αεροδρομίων είναι ένα απολύτως θετικό βήμα που πρέπει να συνοδευτεί από ισχυρή επέκταση και εκσυγχρονισμό των υποδομών και εφόσον συνδυαστεί με μια ανταγωνιστική πολιτική κόστους μπορεί να πυροδοτήσει ένα ακόμη κύκλο ανόδου.

Οι στόχοι αυτοί ισχύουν και στην κλίμακα των Κυκλάδων. Οι προοπτικές ανόδου και εδώ είναι εξαιρετικές. Η φιλολογία ότι πρόκειται για κορεσμένο προορισμό απέχει σημαντικά από την πραγματικότητα καθώς –με ορισμένες εξαιρέσεις- οι περισσότεροι προορισμοί βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο ανάπτυξης ενώ και η τουριστική περίοδος είναι χρονικά συρρικνωμένη. Το μέλλον του τουρισμού στις Κυκλάδες πρέπει να το αντικρύσουμε με θάρρος και να τις οραματιστούμε ως ένα τόπο που σφύζει από ζωή 12 μήνες το χρόνο με περισσότερους επισκέπτες και κατοίκους.

Οι δυνατότητες υπάρχουν αρκεί οι υποδομές να ανέλθουν στο ύψος των περιστάσεων. Ο τουρισμός μπορεί να συνεισφέρει πολύ περισσότερα στον πλούτο της χώρας και για πολλές γενιές αν λειτουργήσουμε στοχευμένα προστατεύοντας ταυτόχρονα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας. Φιλόδοξοι στόχοι μπορούν και πρέπει να τεθούν και να υπηρετηθούν από το σύνολο των παραγωγικών δυνάμεων καθώς αποτελεί την μεγάλη βιομηχανία του τόπου μας και μας αφορά όλους.

Ο Γιάννης Τζανετής είναι Σύμβουλος Διοίκησης και Πληροφορικής /  Μέλος του Μητρώου Στελεχών της ΝΔ


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Αμοργός: Προκήρυξη θέσεως Επιμελητή Α’ για το Κέντρο Υγείας

Προκήρυξη θέσεως Επιμελητή Α’ για το Κέντρο Υγείας Αμοργού - Ειδικότητες και τι προσφέρει ο δήμος

Springer Reisen: Αεροπορική σύνδεση από Βιέννη σε Πάρο, Νάξο και Μήλο

Νέες συνδέσεις με τις Κυκλάδες από τη Βιέννη το καλοκαίρι του 2025

Γλυπτά Παρθενώνα: Θα έρθουν στην Ελλάδα με … δανεισμό το 2025?

Θα έρθουν τελικά πιο κοντά σε λύση Βρετανικό Μουσείο και ελληνική κυβέρνηση το 2025;

Σίκινος: Η Νεικώ πάει Λονδίνο, ποιος ο λόγος;

Η Επισκοπή Σικίνου και η Νεικώ ταξιδεύουν στη βρετανική πρωτεύουσα

Νάξος: Από την 1η Ιουνίου ξεκινάει η αεροπορική σύνδεση με Ηράκλειο

Η Νάξος μετά την Θεσσαλονίκη αποκτά αεροπορική σύνδεση και με το Ηράκλειο - Δύο φορές από την 1η Ιουνίου και έως τα μέσα Οκτωβρίου

Blue Star Ferries: Το “Paros” επιστρέφει αύριο (23/11) κι όχι Κυριακή από Αμοργό

Οι αλλαγές που δρομολογούνται σε τρία πλοία της Blue Star Ferries ελέω καιρικών συνθηκών - ποια είναι;

Κυκλάδες: Προκήρυξη 22 θέσεων σε 14 Κέντρα Υγείας (!!!)

Κέντρα Υγείας: 324 προσλήψεις γιατρών – Προθεσμίες και ειδικότητες - Η προκήρυξη αφορά και στις 7 Υγειονομικές Περιφέρειες (ΥΠΕ) της Ελλάδας, για 12 ειδικότητες

Αιγαίο: Τριάντα “πράσινα” έργα (ανάμεσά τους και το Τσικαλαριό) στα ελληνικά νησιά

Ηλεκτρικές διασυνδέσεις άνω των 2,5 δισ. για να βγουν τα νησιά από την απομόνωση. Ταμιευτήρες και φράγματα πολλαπλού σκοπού σε Κυκλάδες, Κρήτη, Δωδεκάνησα.

Χατζημάρκος από Νάξο: Ερχονται επενδύσεις 5 δις στην νησιωτική Ελλάδα

Γιώργος Χατζημάρκος: Το Ταμείο Απαναθρακοποίησης Νησιών φέρνει επενδύσεις 5 δισ. ευρώ στη νησιωτική Ελλάδα

Πρόταση Ημέρας: Ριγκατόνι με σάλτσα φέτας

Μία άλλη προσέγγιση στο φαγητό εκεί όπου η Ιταλία συναντά την Ελλάδα

The Voice: Ο Ναξιώτης Κουτελιέρης και η συγκίνηση της Παπαρίζου (video)

Μπορεί ο Μιχάλης Κουτελιέρης να μην πέρασε στον επόμενο γύρο του The Voice όμως η σχέση του με την Κλαύδια έφερε δάκρυα στα μάτια της; Παπαρίζου (video)

Νάξος – Μητσοτάκης: Συμμετοχή στη λιτανεία και καφέ για χαλάρωση

Στη Νάξο βρίσκεται από το πρωί ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης

Ενδοκυκλαδικά: Το “Αρτεμις” κάθε Τρίτη θα ενώνει τη Σύρο με τη Παροναξία και τη Σαντορίνη

Αλλαγή στο δρομολόγιο του "Αρτεμις"... Δείτε πως θα κινείται κάθε Τρίτη

Πάρος: Ο καπετάν – Χρήστος Τζουάνης “έφυγε” από την ζωή

Στα 42 του χρόνου ο cpt Χρήστος Τζουάνης έφυγε από τη ζωή ...

Αμοργός: Εννέα μέτρα μετακινήθηκε ο υποθαλάσσιος πυθμένας και έδωσε τον σεισμό του 1956

Διεθνής ερευνητική ομάδα ρίχνει «φως» στις αιτίες του καταστροφικού σεισμού του 1956 στην Αμοργό - Τι λέει η Εύη Νομικού

Δονούσα: Ανεμογεννήτριες καλύπτουν την Καλοταρίτισσα

φωτορεαλιστικές απεικονίσεις για το πώς θα φαίνεται το συγκεκριμένο έργο στην πλήρη του ανάπτυξη (60 ανεμογεννήτριες) στη Δονούσα

Νάξος: Επίσκεψη εξπρές του Μητσοτάκη με συνοδεία αξιωματούχων σε τρία αεροπλάνα (!!!)

Τρία αεροσκάφη της Olympic Air θα μεταφέρουν τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τους συνοδούς του στη Νάξο – Η ώρα άφιξης και αναχώρησης

Νάξος: Από την 1η Ιουνίου ξεκινάει η αεροπορική σύνδεση με Ηράκλειο

Η Νάξος μετά την Θεσσαλονίκη αποκτά αεροπορική σύνδεση και με το Ηράκλειο - Δύο φορές από την 1η Ιουνίου και έως τα μέσα Οκτωβρίου

Blue Star Ferries: Το “Paros” επιστρέφει αύριο (23/11) κι όχι Κυριακή από Αμοργό

Οι αλλαγές που δρομολογούνται σε τρία πλοία της Blue Star Ferries ελέω καιρικών συνθηκών - ποια είναι;