Τρίτη, 13 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΠολιτικήΚΥΚΛΑΔΕΣ 2030 – Υπάρχει όριο στην Τουριστική ανάπτυξη ?

ΚΥΚΛΑΔΕΣ 2030 – Υπάρχει όριο στην Τουριστική ανάπτυξη ?

|

Ο Γιάννης Τζανετής αρθρογραφεί αναφέροντας θέματα που θα μας απασχολήσουν στο άμεσο μέλλον στις Κυκλάδες… Τουρισμός και όπως σημειώνει ” Το μέλλον του τουρισμού στις Κυκλάδες πρέπει να το αντικρύσουμε με θάρρος και να τις οραματιστούμε ως ένα τόπο που σφύζει από ζωή 12 μήνες το χρόνο με περισσότερους επισκέπτες και κατοίκους”.

Λίγο πριν από την πρόσφατη εντυπωσιακή εξέλιξη των τουριστικών μεγεθών δημοσιεύσαμε μια μελέτη (https://www.naxospress.gr/arthro/arthrografoi/o-toyrismos-i-atmomihani-tis-ellinikis-viomihanias) που κατέληγε στο συμπέρασμα ότι οι 30 εκ. αφίξεις μέχρι το 2025 είναι ένας απολύτως ρεαλιστικός στόχος και πρέπει να αποτελέσει το επίκεντρο μιας εθνικής προσπάθειας.

Αρθρο του Γιάννη Τζανετή (*)

Τότε η εκτίμηση αυτή αντιμετωπίστηκε με κάποιο σκεπτικισμό καθώς η χώρα είχε χαμηλές αφίξεις (κάτω από 20εκ.) και η τουριστική βιομηχανία έδειχνε σημάδια κόπωσης. Όμως οι εξελίξεις τα αμέσως επόμενα χρόνια μας δικαίωσαν. Η παγκόσμια ζήτηση ακολούθησε εκρηκτική άνοδο που με την σειρά της εκτόξευσε και την ελληνική τουριστική αγορά.

Μια ματιά στο σήμερα δείχνει ότι ο τουρισμός αποτελεί τον κυριότερο παραγωγικό κλάδο της Ελληνικής οικονομίας καθώς συνεισφέρει άμεσα το 8,0% του ΑΕΠ με την συνολική συνεισφορά να φτάνει το 19,7% του ΑΕΠ (πηγή: World Travel & Tourism Council 2018) και διατηρεί περίπου 500.000 θέσεις εργασίας.

Παρόλα αυτά υπάρχει άφθονο ανεκμετάλλευτο δυναμικό καθώς η Ελλάδα βρίσκεται στην 8η θέση της Ευρωπαϊκής αγοράς με 27,2 εκ. αφίξεις το 2017 (πηγή: United Nations World Tourism Organization) πίσω από χώρες όπως η Αυστρία.

Κατάταξη Ευρωπαϊκών Χωρών (εκ. αφίξεις) 2017. Πηγή: WTOWorld Tourism Organization

Α/Α

Χώρα

2017

2016

Ετήσιος Ρυθμός Ανάπτυξης

1

Γαλλία

86,9

82,7

5,1%

2

Ισπανία

81,8

75,3

8,6%

3

Ιταλία

58,3

52,4

11,2%

4

Ην. Βασίλειο

37,7

35,8

5,1%

5

Τουρκία

37,6

30,3

24,1%

6

Γερμανία

37,5

35,6

5,2%

7

Αυστρία

29,5

28,1

4,8%

8

Ελλάδα

27,2

24,8

9,7%

9

Ρωσία

24,4

24,6

-0,7%

10

Πορτογαλία

21,2

18,2

16,5%

 

ΣΥΝΟΛΟ ΚΥΡΙΩΝ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΩΝ

442,1

407,8

8,4%

Θα μπορούσε άραγε η Ελλάδα να επιτύχει μέχρι το 2030, σαράντα εκατομμύρια  αφίξεις και να αναδειχθεί σε πραγματικά παγκόσμια τουριστική δύναμη? Σίγουρα ναι, αρκεί να παρακολουθήσει τη διεθνή δυναμική και να διατηρήσει επί μακρόν μέσο ρυθμό ανάπτυξης κοντά στο μέσο όρο του ανταγωνισμού.

Έτσι, ως το 2030 μπορούν να αυξηθούν σημαντικά τα μεγέθη του κλάδου και ο στόχος των 40 εκ. αφίξεων να φαντάζει πλέον απολύτως ρεαλιστικός ίσως και μικρός!

Επιπλέον, αν διατηρηθεί η σημερινή αναλογία όπου κάθε εκ. αφίξεων δημιουργεί περίπου 20.000 θέσεις εργασίας θα μπορούσαν να συντηρούνται συνολικά 800.000 θέσεις εργασίας έως το 2030. Μεγάλο μέρος της ανεργίας θα είχε απορροφηθεί και η πληθυσμιακή αφαίμαξη της χώρας θα είχε αναστραφεί.

Ο στόχος αυτός δεν θα επιτευχθεί άκοπα. Παρά την παγκόσμια έκρηξη της ζήτησης ο διεθνής ανταγωνισμός είναι σκληρός ενώ η γειτονιά μας επανέρχεται δυναμικά στο τουριστικό προσκήνιο (π.χ. Τουρκία, Αίγυπτος). Η ζήτηση υπάρχει, η άνοδος είναι παγκόσμια και θα εξακολουθήσει να είναι ισχυρή σε βάθος χρόνου, απαιτείται όμως στόχευση στο τρίπτυχο:

  • Μεγάλης κλίμακας επενδύσεις σε υποδομές φιλοξενίας
  • Ενίσχυση μεταφορών
  • Media & Προβολή

Οι υφιστάμενες καμπάνιες προβολής χαρακτηρίζονται από κατακερματισμό, συνεχείς μεταβολές του μηνύματος, χαμηλή αποτελεσματικότητα. Παρά τα εντυπωσιακά υψηλά έξοδα προβολής το αποτέλεσμα είναι μάλλον φτωχό. O ΕΟΤ και οι περιφερειακοί φορείς δαπανούν αθροιστικά περίπου € 30 εκ. κάθε χρόνο. Για σύγκριση σημειώνεται ότι οι κορυφαίες Ελληνικές επιχειρήσεις (πχ στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών) δεν δαπανούν περισσότερα από 10-20 εκ. με πολλαπλάσια ισχυρότερο αποτέλεσμα. Μια ενιαία προσπάθεια με επαγγελματισμό θα εκτόξευε την εικόνα της Ελλάδας διεθνώς. Η χώρα διαθέτει ένα από τα πολυτιμότερα brand names για να σπαταλιέται στις μέτριες καμπάνιες του ΕΟΤ.

Στο δυναμικό φιλοξενίας της χώρας απαιτείται μια μικρή επανάσταση με μεγάλης κλίμακας επενδύσεις κοντά σε μεγάλους σταθμούς διακίνησης τουριστών. Οι μεγάλης κλίμακας επενδύσεις, με σεβασμό στα φυσικά κληροδοτήματα, θα αναδειχθούν σε ισχυρούς πόλους έλξης, δημιουργώντας ένα ευνοϊκό οικοσύστημα για ευημερία και άλλων επιχειρήσεων κάθε μεγέθους. Το παράδειγμα του Costa Navarino είναι χαρακτηριστικό, όχι μόνο δεν έκλεισε τους τοπικούς ανταγωνιστές, όπως πολλοί κινδυνολογούσαν, αλλά δημιούργησε εκ του μηδενός μια ολόκληρη τοπική βιομηχανία τουρισμού.

Τέλος κρίσιμη σημασία έχει η μεγέθυνση των υποδομών μεταφοράς με έμφαση στα διεθνή αεροδρόμια. Κατά τη διεθνή εμπειρία μεγάλοι τουριστικοί προορισμοί αναπτύσσονται μόνο κοντά σε αεροδρόμια ελκυστικά για μεγάλους αερομεταφορείς (πχ Αττάλεια, Μαγιόρκα, Τενερίφη, Ηράκλειο, Λάρνακα). Η ιδιωτικοποίηση κομβικών περιφερειακών αεροδρομίων είναι ένα απολύτως θετικό βήμα που πρέπει να συνοδευτεί από ισχυρή επέκταση και εκσυγχρονισμό των υποδομών και εφόσον συνδυαστεί με μια ανταγωνιστική πολιτική κόστους μπορεί να πυροδοτήσει ένα ακόμη κύκλο ανόδου.

Οι στόχοι αυτοί ισχύουν και στην κλίμακα των Κυκλάδων. Οι προοπτικές ανόδου και εδώ είναι εξαιρετικές. Η φιλολογία ότι πρόκειται για κορεσμένο προορισμό απέχει σημαντικά από την πραγματικότητα καθώς –με ορισμένες εξαιρέσεις- οι περισσότεροι προορισμοί βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο ανάπτυξης ενώ και η τουριστική περίοδος είναι χρονικά συρρικνωμένη. Το μέλλον του τουρισμού στις Κυκλάδες πρέπει να το αντικρύσουμε με θάρρος και να τις οραματιστούμε ως ένα τόπο που σφύζει από ζωή 12 μήνες το χρόνο με περισσότερους επισκέπτες και κατοίκους.

Οι δυνατότητες υπάρχουν αρκεί οι υποδομές να ανέλθουν στο ύψος των περιστάσεων. Ο τουρισμός μπορεί να συνεισφέρει πολύ περισσότερα στον πλούτο της χώρας και για πολλές γενιές αν λειτουργήσουμε στοχευμένα προστατεύοντας ταυτόχρονα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας. Φιλόδοξοι στόχοι μπορούν και πρέπει να τεθούν και να υπηρετηθούν από το σύνολο των παραγωγικών δυνάμεων καθώς αποτελεί την μεγάλη βιομηχανία του τόπου μας και μας αφορά όλους.

Ο Γιάννης Τζανετής είναι Σύμβουλος Διοίκησης και Πληροφορικής /  Μέλος του Μητρώου Στελεχών της ΝΔ


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νάξος – ΓΕΛ Τραγαίας: Εκπαιδευτική εμπειρία ζωής για τη Β’ Λυκείου στη Χαλκίδα και την Εύβοια

Πολυήμερη εκδρομή με πλούσιο πολιτιστικό, ιστορικό και φυσιολατρικό πρόγραμμα – Ενθουσιασμένοι οι μαθητές από τις εμπειρίες και τις γνώσεις που αποκόμισαν

Το Κινητό Πλανητάριο Κρήτης στην Αμοργό: Ένα ταξίδι στο σύμπαν για τους μαθητές του νησιού

Μια μοναδική εκπαιδευτική εμπειρία αστρονομίας για τους μαθητές της Αμοργού με την υποστήριξη του Δήμου και τη χορηγία της Attica Group

Γιώργος Λάνθιμος – “Bugonia”: Από την Ακρόπολη στην Μήλο για γυρίσματα

Μετά την απορριπτική απόφαση του ΚΑΣ για γυρίσματα στην Ακρόπολη, ο Γιώργος Λάνθιμος στράφηκε στο πανέμορφο νησί των Κυκλάδων για τη ταινία «Bugonia»

Τήνος: Σε τροχιά υλοποίησης το νέο λιμάνι – Θετικές ανακοινώσεις μετά την επίσκεψη Κικίλια

Ο Δήμαρχος Τήνου Παναγιώτης Κροντηράς ενημερώνει για τις εξελίξεις στα έργα του λιμένα – Δεσμεύσεις για χρηματοδότηση και χρονοδιάγραμμα μελέτης έως τον Αύγουστο

Στην Ίο ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων – Επαφές με επιχειρήσεις και ανοιχτή εκδήλωση για τις προκλήσεις του νησιού

Το Επιμελητήριο Κυκλάδων επισκέφθηκε την Ίο στις 6–7 Μαΐου, με επαφές με επιχειρήσεις, φορείς και τον Δήμαρχο, καταγράφοντας ανάγκες και προοπτικές του νησιού ενόψει της τουριστικής περιόδου.

Νάξος: Διακοπή κυκλοφορίας στην παραλιακή την Τετάρτη 14/5 λόγω ασφαλτόστρωσης

Εργασίες στο πλαίσιο αποκατάστασης ζημιών στο κρηπίδωμα έναντι της Μυρτιδιώτισσας – Αλλαγές στην κυκλοφορία από τις 07:30 έως τις 14:00

Αναπτυξιακός Νόμος: Νέα 5άστερη ξενοδοχειακή επένδυση στη Φολέγανδρο

Η επένδυση της Varsity Hellas Investments εντάχθηκε στο καθεστώς «Ενίσχυση Τουριστικών Επενδύσεων» του Αναπτυξιακού Νόμου 4887/2022

Απευθείας πτήσεις Θεσσαλονίκη – Σύρος από 3 Ιουνίου: Νέα σελίδα για τη συνδεσιμότητα των Κυκλάδων

Η Zela Aviation και η Aegean Airlines φέρνουν πιο κοντά τη Βόρεια Ελλάδα με την «καρδιά» των Κυκλάδων – Η πρώτη πτήση ανοίγει νέους τουριστικούς ορίζοντες

ΓΕΛ Νάξου “Μανώλης Γλέζος”: Υποδέχθηκε μαθητές από την Ιταλία στο πλαίσιο του Erasmus+

Ένα εναλλακτικό ταξίδι στη Μεσόγειο με όχημα την Τεχνητή Νοημοσύνη, τη φιλοξενία και τη βιωσιμότητα

Αλκιβιάδης Κωνσταντόπουλος: Ο «Άνθρωπος ορχήστρα» μιλά για τη μουσική άνοιξη των Κυκλάδων (video)

Μια ιστορική εμφάνιση της Φιλαρμονικής του Δήμου Νάξου & Μικρών Κυκλάδων στο 19ο Διεθνές Φεστιβάλ Μουσικών Συνόλων και το όραμα για ένα μουσικό Αιγαίο

Νάξος – Κυρ. Σκληράκη: “Οι καθηγητές να νιώθουν αγάπη για τα παιδιά” (video)

«Θα ήθελα να πω στους καθηγητές πως πρέπει να νιώθουν αγάπη για τα παιδιά και να δουλεύει το μυαλό τους για το τι θα τους προσφέρουν» είναι η συμβουλή της κυρίας Κυριακής Σκληράκη προς τους νέους συναδέλφους της.

Άνδρος: 68χρονη έπεσε με το αυτοκίνητό της στη θάλασσα και ανασύρθηκε νεκρή

Η γυναίκα από το Γαύριο έχασε τη ζωή της καθώς το όχημά της κατέληξε στη θάλασσα από ύψος 25 μέτρων ενώ προσπαθούσε να παρκάρει

Νάξος: Επιτέλους, τελειώνει της χερσαίας ζώνης, ας αναλογιστούν… «νηστεύσαντες καί μή νηστεύσαντες», τις ευθύνες που τους αναλογούν

Φτάνουμε στο τέλος της διαδρομής.. Το 3Α που πέφτει και οι ..στάσεις έως να ολοκληρωθεί ένα έργο σημαντικό για τη πόλη της Νάξου

Μια δεύτερη ζωή για το “Πρέβελης”; Μετατρέπεται σε πλωτό ξενοδοχείο;

Το ιστορικό πλοίο της ΑΝΕΚ ίσως μετατραπεί σε πλωτό ξενοδοχείο στη Σάμο, χαρίζοντας του έναν νέο ρόλο γεμάτο μνήμες και φιλοξενία.

Το “Highspeed 3” αλλάζει το τοπίο στις θαλάσσιες συγκοινωνίες Κρήτης – Κυκλάδων;

Η Hellenic SeaWays ενισχύει τη γραμμή Πειραιάς – Κυκλάδες – Ηράκλειο με το ταχύπλοο "Highspeed 3", φέρνοντας νέο ανταγωνισμό και πιθανές μειώσεις τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. (πίνακας δρομολογίων)

Θλίψη στον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για την απώλεια του Κώστα Αρτσάνου, το “αντίο” από τον Δήμαρχο Δημήτρη Λιανό

Συγκλονισμένος ο Δήμαρχος Δημήτρης Λιανός αποχαιρετά τον ακούραστο υπάλληλο του Δήμου και αγαπητό συμπολίτη

Εκτακτο: Τέλος στα σουβλάκια της θείας Τασίας, ήρθε ο νόμος, πάει το πανηγύρι

Ήρθε ο νόμος, πάει το πανηγύρι Με catering και τιμολόγιο, το κοψίδι πλέον θα έχει και ΦΠΑ...

Μ. Κατσούλης: “Οταν πάρω σύνταξη θα μετρήσω τα Κύπελλα που έχουμε πάρει”

Ο γυμναστής του ΓΕΛ Νάξου Μανώλης Κατσούλης μιλάει για την πορεία του, τον ρόλο του εκπαιδευτικού, τις αθλητικές επιτυχίες του σχολείου και την «αθλητομάνα» Νάξο

Νάξος – Νοσοκομείο: Λαπαροσκοπικός Πύργος μπαίνει σε λειτουργία μέσω δωρεάς

Με τη δωρεά του Κωνσταντίνου Μαρτίνου, το Νοσοκομείο Νάξου αποκτά σύγχρονο ιατρικό εξοπλισμό που αλλάζει τα δεδομένα στις χειρουργικές επεμβάσεις

Νάξος – Lennart Neubauer: Ο παγκόσμιος πρωταθλητής που έγινε το πρόσωπο του νέου windsurfing

Μια ζωή πάνω στα κύματα, ένα μέλλον γεμάτο διακρίσεις – Ο Lennart από τη Νάξο εμπνέει με ταλέντο, ήθος και διεθνή αναγνώριση