Μέσα από την στήλη «Σημεία και Τέρατα» της εβδομαδιαίας σατυρικής εφημερίδας «η Μάσκα» έχουμε την αποκωδικοποίηση του διάσημου πίνακα «Κρυφό σχολειό» του Νικόλαου Γύζη
Ούτε καν τα λόγια του προέδρου της βουλής του Βούτση δεν μας εντυπωσίασαν. Και μιλάμε για τη βαρυσήμαντη δήλωση: «η εποχή δεν μπορεί να είναι βαθύτατη συντηρητική, ούτε η Ελλάδα να είναι του Πατρίς θρησκεία οικογένεια και του Ελλάς Ελλήνων Χριστιανών»
Στήλη “Σημεία και Τέρατα” (Μάσκα)
Ήγουν, η προοδευτική μας κυβέρνηση προσπαθεί να ανατρέψει τη συντήρηση και γι αυτό πρέπει να συντηρηθεί στην εξουσία, αφού η εποχή αυτό απαιτεί. Όσο για τα περί πατρίδος, θρησκείας και οικογένειας είναι ανώφελο να σχολιαστούν καθώς άπαντα έχουν πέσει υπέρ πατρίδος! Και πίστεως!
Αυτό όμως το Ελλάς Ελλήνων Χριστιανών αποτέλεσε αφορμή για έμπνευση ώστε να το αποδώσω με την εικόνα του πρωτοσέλιδου της «Μάσκας». Τα πρόσωπα μόνο στον πίνακα του Νικολάου Γύζη έχουν αλλάξει επειδή τα πάντα είναι θέμα παιδείας και στον τομέα αυτό η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι έτοιμη να κάνει βαθιές τομές, με βαθύτερη εκείνη του να μην είναι πλέον υποχρεωτικό ο υπουργός παιδείας να έχει εκπληρώσει τις στρατιωτικές υποχρεώσεις του.
Θα μου πείτε βέβαια τι δουλεία έχει η αριστερή κυβέρνηση με το κρυφό σχολειό;
Έ, λοιπόν όσο περίεργο κι αν ακούγεται χωρίς το κρυφό σχολειό που συντήρησε την ελληνική γλώσσα, οι σημερινοί προοδευτικοί δεν θα είχαν γλώσσα να την τροποποιούν κατά το δοκούν, αποκαλώντας την τρόικα θεσμούς και την φορομπηχτική πολιτική δημοσιονομική προσαρμογή, ούτε να την χρησιμοποιούν ασύστολα για να λένε τα ασύστολα ψέματα τους!…
Όσο για την κατάργηση των αριστείων και των αρίστων, αυτό νομίζω πως πρώτο από όλους φέρνει σε δύσκολη θέση τον πρωθυπουργό που είχε βαθμολογήσει τον πρώην υπουργό παιδείας Νίκο Φίλη, με άριστα δέκα! Επίσης φέρνει σε δύσκολη θέση την εκκλησία της Ελλάδας, αφού δεν αποσαφηνίζεται τι θα γίνει με όσους έχουν το όνομα Αρίστος!!!
Η ιστορία…
Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι ο πίνακας του Νικόλαου Γύζη, που είναι σήμερα γνωστός ως Το Κρυφό Σχολειὀ, εκτέθηκε για πρώτη φορά στην Αθήνα το 1888 με τίτλο Έλληνικόν Σχολείον έν καιρώ δουλείας. Το 1899 ο Ιωάννης Πολέμης, εμπνεόμενος, όπως δήλωνε ο ίδιος, από τον πίνακα του Γύζη, έγραψε και δημοσίευσε το πασίγνωστο ποίημα του «Το Κρυφό Σχολειό», τίτλος που – χάρη στη δημοτικότητα που απέκτησε γρήγορα το ποίημα- αντικατέστησε τον αρχικό τίτλο του έργου του Γύζη.
Εδώ να τονίσουμε ότι όταν ο Γύζης ζωγράφισε το πίνακα την χρονιά 1885 – 1886 στο Μόναχο, δε γνώριζε το συσχετισμό του κρυφού σχολειού με το ποίημα «Φεγγαράκι μου λαμπρό». Ο πίνακας εμφανίστηκε για πρώτη φορά την 1η Ιανουαρίου 1899 στο περιοδικό του Γ. Δροσίνη ˜Εθνική Αγωγή˝ και αργότερα στο περιοδικό ˜Παναθήναια Α΄ (1900-1901), 417˝ (το τεύχος ήταν αφιερωμένο στον Γύζη).
Μαρτυρία του ίδιου του ζωγράφου για το πώς εμπνεύστηκε το ποίημα δεν έχουμε. Ο βιογράφος του όμως μας πληροφορεί ότι τον εμπνεύστηκε από το μοναστήρι της Αγίας Τριάδος στη Τήνο που ονομαζόταν «κρυφό σχολειό». Δεν υπάρχει λόγος να αμφισβητηθεί η ύπαρξη της παράδοσης αυτής ούτε η μαρτυρία του βιογράφου. Η ιστορική αλήθεια όμως, είναι εντελώς διαφορετική αφού η Τήνος κατακτήθηκε πολύ αργά, το 1718. Ο Νικόλαος Γύζης σε μια προσωπική επιστολή του στις 24 Ιανουαρίου 1886, περιγράφει το πίνακα. Και τέλος να σημειώσουμε ότι από το 1993, ο πίνακας βρίσκεται στη μεγάλη συλλογή του επιχειρηματία Πρόδρομου Εμφιετζόγλου, ο οποίος το αγόρασε στην τιμή ρεκόρ -για ελληνικό έργο- των 187.500.000 δραχμών.