Υπέρ της επιδότησης του κόστους μεταφοράς των επιβατών και προϊόντων από και προς τα νησιά εμφανίζεται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην επικαιροποιημένη έκθεση συμμόρφωσής της για την τρίτη αξιολόγηση που έδωσε στη δημοσιότητα, ωστόσο θέτει προϋποθέσεις στην εφαρμογή του λεγόμενου «μεταφορικού ισοδύναμου».
Πριν από μερικές ημέρες πραγματοποιήθηκε η πρώτη κλειστή διαβούλευση με αντικείμενο την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου στα νησιά της χώρας ύστερα από πρόσκληση του υφυπουργού Νεκτάριου Σαντορινιού, με τη συμμετοχή εκπροσώπων των νησιωτικών επιμελητηρίων και επιμελητηριακών ενώσεων των νησιών. Κι εκεί έγινε γνωστό μέσω της ενημέρωσης από τον αρμόδιο υφυπουργό ότι η κυβέρνηση με την εφαρμογή του έχει στόχο την εξισορρόπηση των αρνητικών συνεπειών της νησιωτικότητας, επιδοτώντας το κόστος μεταφοράς των επιβατών και προϊόντων από και προς τα νησιά. Και το μέτρο θα εφαρμοστεί από 1/7/2018 σε 32 νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και από 1/1/2019, καθολικά, σε όλη τη νησιωτική Ελλάδα…
Όσο για το κόστος; Ο προϋπολογισμός του μέτρου αρχικά θα είναι 50 εκατ. ετησίως, ποσόν το οποίο στην πλήρη εφαρμογή του θα φτάσει τα 150 εκατ. ετησίως. Τα χρήματα αυτά θα προκύψουν από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, ενώ παράλληλα γίνονται ενέργειες για την αναζήτηση επικουρικών χρηματοδοτήσεων από ευρωπαϊκά προγράμματα.
Προαπαιτούμενο
Υπάρχουν όμως και οι δανειστές. Και σύμφωνα με άρθρο του Θανάση Κουκάκη στην ιστοσελίδα insider.gr η Κομισιόν λέει «ναι» αλλά υπό προϋποθέσεις… Και όπως διαβάζουμε «Υπέρ της επιδότησης του κόστους μεταφοράς των επιβατών και προϊόντων από και προς τα νησιά εμφανίζεται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην επικαιροποιημένη έκθεση συμμόρφωσής της για την τρίτη αξιολόγηση που έδωσε στη δημοσιότητα, ωστόσο θέτει προϋποθέσεις στην εφαρμογή του λεγόμενου «μεταφορικού ισοδύναμου». Και όπως σημειώνει η επικαιροποιημένη έκθεση συμμόρφωσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «Τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα είναι σε θέση να συζητήσουν προτάσεις με τις ελληνικές αρχές για τη δημιουργία ενός ευρύτερου συστήματος που θα υποστηρίζει καλύτερα τις κοινότητες που ζουν σε απομονωμένα νησιά και επιβαρύνονται με υψηλότερο κόστος μεταφοράς, εφόσον αυτό συμβαδίζει με τις βέλτιστες πρακτικές, αλλού στην Ευρώπη και λαμβάνει υπόψη το διαθέσιμο δημοσιονομικό χώρο», αναφέρει η επικαιροποιημένη έκθεση συμμόρφωσής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Κάτι που σημαίνει ότι προαπαιτούμενο της τέταρτης αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος είναι η καθολική κατάργηση του καθεστώτος του μειωμένου ΦΠΑ μέχρι τα τέλη Ιουνίου του 2018 και στα εναπομείναντα πέντε νησιά του Αιγαίου που αυτό ισχύει.