Τετάρτη, 2 Ιουλίου, 2025
ΑρχικήΠολιτικήΓιώργος Βακόνδιος: Μείναμε να μετράμε κεφάλια

Γιώργος Βακόνδιος: Μείναμε να μετράμε κεφάλια

|

Η τρέχουσα επικαιρότητα σχεδόν μονοπωλείται από το πολυπόθητο κλείσιμο της β’ αξιολόγησης του μνημονίου Τσίπρα-Καμμένου και από τα καταστροφικά αποτελέσματα του Eurogroup. Νομίζω ότι κανείς δεν μπορεί να αποτιμήσει ακόμη τη ζημιά που προξένησε η κυβέρνηση και οι χειρισμοί της. 

Διότι ενώ γνωρίζουμε τα δημοσιονομικά μέτρα που θα πλήξουν τους πολίτες (μισθούς, συντάξεις, αφορολόγητο, κλπ.) δεν έχουμε αποτιμήσει ακόμη την πραγματική πολλαπλασιαστική επίδρασή τους σε επίπεδο μικροοικονομίας και αγοράς.

Το σίγουρο είναι ότι είναι πλέον εμφανές ότι η κυβέρνηση αδυνατεί να κατανοήσει πως λειτουργούν τα πράγματα στο ευρύτερο οικονομικό περιβάλλον.

Απόδειξη του ότι δεν γνωρίζουν, δεν κατανοούν και επομένως δεν μπορούν να σχεδιάσουν και να δράσουν, είναι η τοποθέτηση της κυρίας Κουντουρά και του κυρίου Δραγασάκη στην Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ). Είναι ευνόητο ότι το θέμα της τουριστικής ανάπτυξης αφορά σε μέγιστο βαθμό και τις Κυκλάδες.

Η κυρία Κουντουρά διατυμπανίζει την προσδοκώμενη αύξηση των αφίξεων τουριστών για το 2017.

Δηλαδή μετράει κεφάλια. Αυτό μπορεί να κατανοήσει, αυτό κάνει.

Υπάρχουν όμως μια σειρά από ανησυχητικούς παράγοντες τους οποίους και αδυνατεί η κυβέρνηση να κατανοήσει.

1ον) Τα έσοδα. Ο τουρισμός είναι οικονομική δραστηριότητα και ως τέτοια στοχεύει σε κέρδη για τους επιχειρηματίες και κατά συνέπεια και για το κράτος.

Το 2016 οι ταξιδιωτικές εισπράξεις ήταν μειωμένες κατά 6,4% σε σχέση με το 2015, παρά την αύξηση των αφίξεων. Δυστυχώς το 1Ο τρίμηνο του 2017 οι τουριστικές εισπράξεις είναι 4,8% χαμηλότερες από το αντίστοιχο τρίμηνο 2016.

Σημειωτέον ότι τα οργανικά έσοδα των επιχειρήσεων είχαν πολύ μεγαλύτερη μείωση από αυτήν που καταγράφει η Τράπεζα της Ελλάδος, δεδομένου ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ φρόντισε να επιβαρύνει το τουριστικό προϊόν με μια σειρά από τέλη, εισφορές και φόρους με αποτέλεσμα να οδεύει προς το κράτος ένα μεγαλύτερο ποσοστό της ταξιδιωτικής δαπάνης. 

Αποτέλεσμα είναι να μειώνονται ή και να εξαφανίζονται τα κέρδη των επιχειρήσεων με ότι σημαίνει αυτό για τις επενδύσεις και την απασχόληση.

2ον) Η συγκυρία. Τα προβλήματα γειτονικών χωρών στην Μεσόγειο, πράγματι τροφοδοτούν την αύξηση των αφίξεων. Ο συγκυριακός όμως αυτός παράγοντας δεν θα επηρεάζει την τουριστική αγορά για πάντα.

Αντιθέτως πρόσκαιρα ενδυναμώνει τη θέση των μεγάλων tour operators οι οποίοι μόνιμα θα στοχεύουν στη μείωση των τιμών από τους επιχειρηματίες. Και όταν ανοίξει η τουριστική αγορά οι πιέσεις θα είναι ακόμα μεγαλύτερες.

3ον) Οι επενδύσεις. Η κυρία Κουντουρά μίλησε για έκρηξη επενδυτικών προτάσεων για υφιστάμενα και νέα ξενοδοχεία. 

Προφανώς η κυρία Κουντουρά αγνοεί (ή υποκρύπτει) το γεγονός ότι η μείωση (συχνά και εξαφάνιση) των επιχειρηματικών κερδών, σε συνδυασμό με το κλείσιμο των τραπεζών σε επίπεδο χρηματοδότησης, αλλά και την αβεβαιότητα που υπάρχει στο ευρύτερο οικονομικό περιβάλλον οδήγησαν στην Ελλάδα μια σειρά από εκπροσώπους hedge funds οι οποίοι πράγματι αναζητούν ευκαιρίες αγοράς, μόνον που συνήθως προσφέρουν τιμές που κυμαίνονται από το 30% έως το 50% των αντικειμενικών αξιών!!!

4ον) Η κρουαζιέρα. Δεν θέλω να θυμίσω τι έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ στο παρελθόν στις προσπάθειες ανοίγματος του home porting στην κρουαζιέρα.

Επίσης οφείλω να αναγνωρίσω ότι το 2016-2017 η κρουαζιέρα στην Ανατολική Μεσόγειο (άρα και το Αιγαίο) επηρεάσθηκε από τα δυσάρεστα γεγονότα στην Τουρκία.

Όμως το πρόβλημα είναι ότι η κυβέρνηση δεν μπορεί να διαβάσει και το μέλλον. Η κυβέρνηση αδυνατεί να κατανοήσει τις επερχόμενες αλλαγές και σε αυτήν την αγορά. Σήμερα η αγορά αυτή σε ότι αφορά την Ανατολική Μεσόγειο είναι προσανατολισμένη σε κρουαζιέρα προορισμών, με πλοία μέγιστης δυναμικότητας 2.000 επιβατών. Αυτού του είδους η κρουαζιέρα προφανώς ευνοεί την Ελλάδα. 

Σύντομα τα πράγματα αλλάζουν. Οι νέες ναυπηγήσεις οδηγούν σε αλλαγή του προϊόντος κρουαζιέρας. Το 2026 το 50% των κρουαζιερόπλοιων θα είναι δυναμικότητας 4.000 επιβατών.

Αυτό σημαίνει ότι θα μειωθεί η κατά κεφαλή δαπάνη και προορισμό και η τάση θα είναι να αυξάνεται η δαπάνη επί του πλοίου.

Είναι προφανές ότι θα πληγούν χιλιάδες επιχειρήσεις (μείωση εσόδων) στους Ελληνικούς προορισμούς και αυξημένα έσοδα θα υπάρχουν μόνο στο home porting.

H ανάπτυξη όμως του home porting θα είναι αδύνατη στην Ελλάδα λόγω του περιορισμένου προγράμματος δημοσίων επενδύσεων που είναι αποτέλεσμα της υπερήφανης διαπραγμάτευσης και της καθιέρωσης υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων για τα επόμενα πολλά χρόνια.

Πάντως για φέτος προβλέπεται μείωση αφίξεων κατά 15% σε ότι αφορά την κρουαζιέρα.

5ον) Παραγωγικός Τομέας. Η αποσάθρωση μέσω των κυβερνητικών πολιτικών και των αριστερόστροφων μνημονίων του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα παραγωγής, μέσω της αφαίμαξής τους λόγω φόρων και εισφορών, υποπολλαπλασιάζει πολύ περισσότερο τα οφέλη, από την αναμενόμενη αύξηση των τουριστικών αφίξεων, για το σύνολο της οικονομίας.

Μπορεί να ωφελήσει τις αλυσίδες λιανικής (supermarkets, κλπ.) αλλά η πλειοψηφία των κωδικών στα ράφια τους είναι εισαγόμενα.

Το πρόβλημα λοιπόν με αυτήν την κυβέρνηση είναι ότι δεν καταλαβαίνουν. Και αλήθεια πώς να καταλάβουν;

Μια κυβέρνηση που σχηματίσθηκε για να κυβερνήσει πάνω στο ψέμα, τα μέλη της οποίας σε μεγάλο ποσοστό είχαν ένα αμφιλεγόμενο παρελθόν, πώς και γιατί να μπορούν να καταλάβουν τι συμβαίνει γύρω τους και πολύ περισσότερο πώς να σχεδιάσουν το μέλλον και να ασκήσουν διακυβέρνηση;

Μόλις προχθές ο κύριος Καμμένος δήλωσε στην τηλεόραση ότι πολλούς από τους υπουργούς της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ δεν τους γνώριζε ούτε ο πρωθυπουργός.

Προφανώς κάπως έτσι έγινε υπουργός Τουρισμού και η κυρία Κουντουρά.

Προσωπικά την γνώριζα επαγγελματικά ως μοντέλο. Κάποια στιγμή ένας εκδότης την εμπιστεύτηκε για τη διεύθυνση ενός περιοδικού μόδας, αλλά σύντομα διαπίστωσε ότι δεν έκανε και την καλύτερη επιλογή. Λέγεται ότι σπούδασε και στην Γυμναστική Ακαδημία.

Με αυτά τα προσόντα βρέθηκε ένας πρωθυπουργός να της αναθέσει την ευθύνη της μεγαλύτερης βιομηχανίας της χώρας, δηλαδή του Τουρισμού.

Κάπως έτσι μείναμε να μετράμε κεφάλια στις αφίξεις. 


Γιώργος Βακόνδιος
Πολιτευτής Κυκλάδων ΝΕΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Παρέμβαση Καφούρου για το Αεροδρόμιο Πάρου: «Οι καθυστερήσεις πλήττουν την εικόνα του νησιού»

Ερώτηση στη Βουλή από τον Μάρκο Καφούρο για το έργο-κλειδί του Αεροδρομίου Πάρου που μετατίθεται για Απρίλιο 2026 – Αντίδραση για την ασφυκτική κατάσταση και τον κίνδυνο απώλειας τουριστικής δυναμικής

«Η Νάξος αναπνέει αλήθεια»: Η Μαρία Πολυκρέτη στην εκπομπή «Όπου Υπάρχει Ελλάδα» (video)

Με βαθιά συγκίνηση και αυθεντικότητα, η Μαρία Πολυκρέτη μίλησε για την εμπειρία μαγειρικής στο κτήμα και τη δύναμη της παράδοσης που ενώνει γη, άνθρωπο και μνήμη (video)

Επίσκεψη Δημάρχου Πάρου σε έργα υποδομής στην Αγκαιριά

Ο Κωνσταντίνος Μπιζάς επιθεώρησε τρία σημαντικά έργα της Δημοτικής Κοινότητας Αγκαιριάς, αναδεικνύοντας την έμπρακτη μέριμνα του Δήμου για την ενίσχυση της καθημερινότητας των πολιτών

«Μουσικός Περίβολος» 2025: 7 νύχτες, 7 συναυλίες στο Γυμνάσιο Νάξου

Ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων εγκαινιάζει έναν νέο θεσμό πολιτισμού, με συναυλίες κορυφαίων καλλιτεχνών και δράσεις σε έναν ιστορικό χώρο

«Το Μυστικό του Αρχιπελάγους»: Όταν η μυθοπλασία συναντά την ιστορική μνήμη (video)

Ο Ναξιώτης συγγραφέας Γ. Καστελλάνος μιλά για το πρώτο του μυθιστόρημα «Το Μυστικό του Αρχιπελάγους» και την ανάγκη να αναδείξουμε την ιστορική ταυτότητα του νησιού

Sea Jets: Με το “Superstar II” ταξιδεύει στο Ανατολικό Αιγαίο (video)

Από 2 Ιουλίου, νέα δρομολόγια με ανανεωμένο στυλ και άνεση, ενώνουν Πειραιά, Κυκλάδες, Ικαρία, Σάμο και Δωδεκάνησα — με προσιτές τιμές και VIP εμπειρία (video)

1η Ιουλίου στην Πάρο: Όταν τα πλοία γράφουν ιστορία στο Αιγαίο

Μια ημερομηνία-σταθμός για την Παροικιά και την ακτοπλοϊκή μνήμη – Σαν σήμερα, ιστορικά πλοία έδεσαν, ξεκίνησαν ή άλλαξαν ρυθμούς στα νερά της Πάρου.

Η Sichuan Airlines εγκαινιάζει το πρώτο δρομολόγιο από την Κεντρική και Δυτική Κίνα προς την Αθήνα

Ξεκίνησε επίσημα η γραμμή Τσενγκντού – Κωνσταντινούπολη – Αθήνα, με 4 πτήσεις την εβδομάδα και στόχο την ενίσχυση της συνδεσιμότητας Κίνας – Ευρώπης.

Ο Παύλος Γεραμάνης στα «Φανάρια», σημαντική μεταγραφή για τον ΑΠΑΣ Νάξου

Ο 24χρονος φόργουορντ με εμπειρία στη National League 1 ενισχύει το ρόστερ της ομάδας της Νάξου, με στόχο μια άνετη πορεία στη νέα σεζόν.

Νάξος: «Η Φλόγα της Παράδοσης» ανάβει για δεύτερη φορά, ένα διήμερο γιορτής, χορού και πολιτιστικής μνήμης

Αναπαράσταση παραδοσιακού γάμου στις Τρίποδες και παραδοσιακοί χοροί από όλη την Ελλάδα στην Παραλία της Χώρας – Δύο νύχτες που αναβιώνουν το ελληνικό πνεύμα

Blue Star Ferries: Ακινητοποιημένα αύριο τα πλοία στο Νότιο Αιγαίο λόγω καιρικών συνθηκών

Δυσμενείς καιρικές συνθήκες φέρνουν ακυρώσεις σε όλα τα κυριακάτικα δρομολόγια των Blue Star Naxos, Myconos, Delos και Paros – Τι πρέπει να γνωρίζουν οι ταξιδιώτες

Νάξος: Ο Νέστορας Νέστορας, ο νέος MasterChef 2025, ξεκινά μαγειρικό ταξίδι στο “Avaton 1739”

Ο μεγάλος νικητής του φετινού διαγωνισμού μαγειρικής ξεκινά συνεργασία με το εστιατόριο "Avaton 1739" στο εμβληματικό Κάστρο της Νάξου.

Ουρές για μια αλλαγή εισιτηρίου στο λιμάνι της Νάξου, η κακοκαιρία φέρνει ταξιδιωτικό… μποτιλιάρισμα

Η απαγόρευση απόπλου λόγω των θυελλωδών ανέμων φέρνει αναστάτωση σε εκατοντάδες επισκέπτες που σχηματίζουν ουρές στα πρακτορεία της Νάξου για να αλλάξουν τα δρομολόγιά τους

Ρευματοκλοπές σε τουριστικά νησιά: Ξενοδοχεία, καφέ και σούπερ μάρκετ «φούσκωσαν» το ταμείο τους σε βάρος όλων

Eκατοντάδες παραβάσεις σε Κρήτη, Ρόδο, Νάξο, Μύκονο, Σαντορίνη και άλλα νησιά – Ηλεκτρική ενέργεια αξίας άνω του 1 εκατ. ευρώ κλάπηκε από επιχειρήσεις υψηλής κατανάλωσης

Ακυρώνονται τα δρομολόγια των HighSpeed 3 και 4 λόγω κακοκαιρίας

Η Hellenic Seaways ενημερώνει για την αναστολή των δρομολογίων της Κυριακής 29 Ιουνίου και τις προσωρινές αλλαγές στη ροή του προγράμματος των ταχυπλόων

Πάρος: Αποχαιρετισμός με δάκρυα για την Πρεσβυτέρα Ευαγγελία Βιώνη – Ανουσάκη

Σε συγκινησιακά φορτισμένο κλίμα η εξόδιος ακολουθία στον Ιερό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου στη Νάουσα – Συγκλονιστικά λόγια από τον Μητροπολίτη Λεοντοπόλεως

Algérie Ferries: Καθησυχαστική ανακοίνωση για την κράτηση του “El Venizelos” στη Μασσαλία

Η εταιρεία ξεκαθαρίζει ότι οι θερινές διαδρομές δεν επηρεάζονται – Πρόκειται για προγραμματισμένο τεχνικό έλεγχο.

Πανελλαδικές 2025: «Γράψατε Ιστορία», οι μαθητές του Φροντιστηρίου Αντώνη Χερουβείμ στην κορυφή

Μια αληθινή γιορτή γνώσης, προσήλωσης και ονείρων – Ένα μεγάλο «μπράβο» σε παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικούς που μοιράστηκαν το ταξίδι της επιτυχίας

Νάξος – Τρίποδες: “Sea Breeze”, μια νέα επιχείρηση με άρωμα καθαριότητας

Στηρίζουμε τη νέα προσπάθεια στο χωριό μας – Ένα καθαριστήριο με επαγγελματισμό, αγάπη και ρίζες στον τόπο

BLUE STAR 1: Με καθυστέρηση και αλλαγές το αποψινό δρομολόγιο, χωρίς προσέγγιση στην Ανάφη

Λόγω του απαγορευτικού απόπλου, το πλοίο αναχωρεί τελικά στις 22:00 από Πειραιά, με τροποποιημένες ώρες άφιξης και χωρίς στάση στην Ανάφη