Σάββατο, 23 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠολιτικήΓιώργος Βακόνδιος: Μείναμε να μετράμε κεφάλια

Γιώργος Βακόνδιος: Μείναμε να μετράμε κεφάλια

|

Η τρέχουσα επικαιρότητα σχεδόν μονοπωλείται από το πολυπόθητο κλείσιμο της β’ αξιολόγησης του μνημονίου Τσίπρα-Καμμένου και από τα καταστροφικά αποτελέσματα του Eurogroup. Νομίζω ότι κανείς δεν μπορεί να αποτιμήσει ακόμη τη ζημιά που προξένησε η κυβέρνηση και οι χειρισμοί της. 

Διότι ενώ γνωρίζουμε τα δημοσιονομικά μέτρα που θα πλήξουν τους πολίτες (μισθούς, συντάξεις, αφορολόγητο, κλπ.) δεν έχουμε αποτιμήσει ακόμη την πραγματική πολλαπλασιαστική επίδρασή τους σε επίπεδο μικροοικονομίας και αγοράς.

Το σίγουρο είναι ότι είναι πλέον εμφανές ότι η κυβέρνηση αδυνατεί να κατανοήσει πως λειτουργούν τα πράγματα στο ευρύτερο οικονομικό περιβάλλον.

Απόδειξη του ότι δεν γνωρίζουν, δεν κατανοούν και επομένως δεν μπορούν να σχεδιάσουν και να δράσουν, είναι η τοποθέτηση της κυρίας Κουντουρά και του κυρίου Δραγασάκη στην Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ). Είναι ευνόητο ότι το θέμα της τουριστικής ανάπτυξης αφορά σε μέγιστο βαθμό και τις Κυκλάδες.

Η κυρία Κουντουρά διατυμπανίζει την προσδοκώμενη αύξηση των αφίξεων τουριστών για το 2017.

Δηλαδή μετράει κεφάλια. Αυτό μπορεί να κατανοήσει, αυτό κάνει.

Υπάρχουν όμως μια σειρά από ανησυχητικούς παράγοντες τους οποίους και αδυνατεί η κυβέρνηση να κατανοήσει.

1ον) Τα έσοδα. Ο τουρισμός είναι οικονομική δραστηριότητα και ως τέτοια στοχεύει σε κέρδη για τους επιχειρηματίες και κατά συνέπεια και για το κράτος.

Το 2016 οι ταξιδιωτικές εισπράξεις ήταν μειωμένες κατά 6,4% σε σχέση με το 2015, παρά την αύξηση των αφίξεων. Δυστυχώς το 1Ο τρίμηνο του 2017 οι τουριστικές εισπράξεις είναι 4,8% χαμηλότερες από το αντίστοιχο τρίμηνο 2016.

Σημειωτέον ότι τα οργανικά έσοδα των επιχειρήσεων είχαν πολύ μεγαλύτερη μείωση από αυτήν που καταγράφει η Τράπεζα της Ελλάδος, δεδομένου ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ φρόντισε να επιβαρύνει το τουριστικό προϊόν με μια σειρά από τέλη, εισφορές και φόρους με αποτέλεσμα να οδεύει προς το κράτος ένα μεγαλύτερο ποσοστό της ταξιδιωτικής δαπάνης. 

Αποτέλεσμα είναι να μειώνονται ή και να εξαφανίζονται τα κέρδη των επιχειρήσεων με ότι σημαίνει αυτό για τις επενδύσεις και την απασχόληση.

2ον) Η συγκυρία. Τα προβλήματα γειτονικών χωρών στην Μεσόγειο, πράγματι τροφοδοτούν την αύξηση των αφίξεων. Ο συγκυριακός όμως αυτός παράγοντας δεν θα επηρεάζει την τουριστική αγορά για πάντα.

Αντιθέτως πρόσκαιρα ενδυναμώνει τη θέση των μεγάλων tour operators οι οποίοι μόνιμα θα στοχεύουν στη μείωση των τιμών από τους επιχειρηματίες. Και όταν ανοίξει η τουριστική αγορά οι πιέσεις θα είναι ακόμα μεγαλύτερες.

3ον) Οι επενδύσεις. Η κυρία Κουντουρά μίλησε για έκρηξη επενδυτικών προτάσεων για υφιστάμενα και νέα ξενοδοχεία. 

Προφανώς η κυρία Κουντουρά αγνοεί (ή υποκρύπτει) το γεγονός ότι η μείωση (συχνά και εξαφάνιση) των επιχειρηματικών κερδών, σε συνδυασμό με το κλείσιμο των τραπεζών σε επίπεδο χρηματοδότησης, αλλά και την αβεβαιότητα που υπάρχει στο ευρύτερο οικονομικό περιβάλλον οδήγησαν στην Ελλάδα μια σειρά από εκπροσώπους hedge funds οι οποίοι πράγματι αναζητούν ευκαιρίες αγοράς, μόνον που συνήθως προσφέρουν τιμές που κυμαίνονται από το 30% έως το 50% των αντικειμενικών αξιών!!!

4ον) Η κρουαζιέρα. Δεν θέλω να θυμίσω τι έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ στο παρελθόν στις προσπάθειες ανοίγματος του home porting στην κρουαζιέρα.

Επίσης οφείλω να αναγνωρίσω ότι το 2016-2017 η κρουαζιέρα στην Ανατολική Μεσόγειο (άρα και το Αιγαίο) επηρεάσθηκε από τα δυσάρεστα γεγονότα στην Τουρκία.

Όμως το πρόβλημα είναι ότι η κυβέρνηση δεν μπορεί να διαβάσει και το μέλλον. Η κυβέρνηση αδυνατεί να κατανοήσει τις επερχόμενες αλλαγές και σε αυτήν την αγορά. Σήμερα η αγορά αυτή σε ότι αφορά την Ανατολική Μεσόγειο είναι προσανατολισμένη σε κρουαζιέρα προορισμών, με πλοία μέγιστης δυναμικότητας 2.000 επιβατών. Αυτού του είδους η κρουαζιέρα προφανώς ευνοεί την Ελλάδα. 

Σύντομα τα πράγματα αλλάζουν. Οι νέες ναυπηγήσεις οδηγούν σε αλλαγή του προϊόντος κρουαζιέρας. Το 2026 το 50% των κρουαζιερόπλοιων θα είναι δυναμικότητας 4.000 επιβατών.

Αυτό σημαίνει ότι θα μειωθεί η κατά κεφαλή δαπάνη και προορισμό και η τάση θα είναι να αυξάνεται η δαπάνη επί του πλοίου.

Είναι προφανές ότι θα πληγούν χιλιάδες επιχειρήσεις (μείωση εσόδων) στους Ελληνικούς προορισμούς και αυξημένα έσοδα θα υπάρχουν μόνο στο home porting.

H ανάπτυξη όμως του home porting θα είναι αδύνατη στην Ελλάδα λόγω του περιορισμένου προγράμματος δημοσίων επενδύσεων που είναι αποτέλεσμα της υπερήφανης διαπραγμάτευσης και της καθιέρωσης υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων για τα επόμενα πολλά χρόνια.

Πάντως για φέτος προβλέπεται μείωση αφίξεων κατά 15% σε ότι αφορά την κρουαζιέρα.

5ον) Παραγωγικός Τομέας. Η αποσάθρωση μέσω των κυβερνητικών πολιτικών και των αριστερόστροφων μνημονίων του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα παραγωγής, μέσω της αφαίμαξής τους λόγω φόρων και εισφορών, υποπολλαπλασιάζει πολύ περισσότερο τα οφέλη, από την αναμενόμενη αύξηση των τουριστικών αφίξεων, για το σύνολο της οικονομίας.

Μπορεί να ωφελήσει τις αλυσίδες λιανικής (supermarkets, κλπ.) αλλά η πλειοψηφία των κωδικών στα ράφια τους είναι εισαγόμενα.

Το πρόβλημα λοιπόν με αυτήν την κυβέρνηση είναι ότι δεν καταλαβαίνουν. Και αλήθεια πώς να καταλάβουν;

Μια κυβέρνηση που σχηματίσθηκε για να κυβερνήσει πάνω στο ψέμα, τα μέλη της οποίας σε μεγάλο ποσοστό είχαν ένα αμφιλεγόμενο παρελθόν, πώς και γιατί να μπορούν να καταλάβουν τι συμβαίνει γύρω τους και πολύ περισσότερο πώς να σχεδιάσουν το μέλλον και να ασκήσουν διακυβέρνηση;

Μόλις προχθές ο κύριος Καμμένος δήλωσε στην τηλεόραση ότι πολλούς από τους υπουργούς της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ δεν τους γνώριζε ούτε ο πρωθυπουργός.

Προφανώς κάπως έτσι έγινε υπουργός Τουρισμού και η κυρία Κουντουρά.

Προσωπικά την γνώριζα επαγγελματικά ως μοντέλο. Κάποια στιγμή ένας εκδότης την εμπιστεύτηκε για τη διεύθυνση ενός περιοδικού μόδας, αλλά σύντομα διαπίστωσε ότι δεν έκανε και την καλύτερη επιλογή. Λέγεται ότι σπούδασε και στην Γυμναστική Ακαδημία.

Με αυτά τα προσόντα βρέθηκε ένας πρωθυπουργός να της αναθέσει την ευθύνη της μεγαλύτερης βιομηχανίας της χώρας, δηλαδή του Τουρισμού.

Κάπως έτσι μείναμε να μετράμε κεφάλια στις αφίξεις. 


Γιώργος Βακόνδιος
Πολιτευτής Κυκλάδων ΝΕΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Αμοργός: Προκήρυξη θέσεως Επιμελητή Α’ για το Κέντρο Υγείας

Προκήρυξη θέσεως Επιμελητή Α’ για το Κέντρο Υγείας Αμοργού - Ειδικότητες και τι προσφέρει ο δήμος

Springer Reisen: Αεροπορική σύνδεση από Βιέννη σε Πάρο, Νάξο και Μήλο

Νέες συνδέσεις με τις Κυκλάδες από τη Βιέννη το καλοκαίρι του 2025

Γλυπτά Παρθενώνα: Θα έρθουν στην Ελλάδα με … δανεισμό το 2025?

Θα έρθουν τελικά πιο κοντά σε λύση Βρετανικό Μουσείο και ελληνική κυβέρνηση το 2025;

Σίκινος: Η Νεικώ πάει Λονδίνο, ποιος ο λόγος;

Η Επισκοπή Σικίνου και η Νεικώ ταξιδεύουν στη βρετανική πρωτεύουσα

Νάξος: Από την 1η Ιουνίου ξεκινάει η αεροπορική σύνδεση με Ηράκλειο

Η Νάξος μετά την Θεσσαλονίκη αποκτά αεροπορική σύνδεση και με το Ηράκλειο - Δύο φορές από την 1η Ιουνίου και έως τα μέσα Οκτωβρίου

Blue Star Ferries: Το “Paros” επιστρέφει αύριο (23/11) κι όχι Κυριακή από Αμοργό

Οι αλλαγές που δρομολογούνται σε τρία πλοία της Blue Star Ferries ελέω καιρικών συνθηκών - ποια είναι;

Κυκλάδες: Προκήρυξη 22 θέσεων σε 14 Κέντρα Υγείας (!!!)

Κέντρα Υγείας: 324 προσλήψεις γιατρών – Προθεσμίες και ειδικότητες - Η προκήρυξη αφορά και στις 7 Υγειονομικές Περιφέρειες (ΥΠΕ) της Ελλάδας, για 12 ειδικότητες

Αιγαίο: Τριάντα “πράσινα” έργα (ανάμεσά τους και το Τσικαλαριό) στα ελληνικά νησιά

Ηλεκτρικές διασυνδέσεις άνω των 2,5 δισ. για να βγουν τα νησιά από την απομόνωση. Ταμιευτήρες και φράγματα πολλαπλού σκοπού σε Κυκλάδες, Κρήτη, Δωδεκάνησα.

Χατζημάρκος από Νάξο: Ερχονται επενδύσεις 5 δις στην νησιωτική Ελλάδα

Γιώργος Χατζημάρκος: Το Ταμείο Απαναθρακοποίησης Νησιών φέρνει επενδύσεις 5 δισ. ευρώ στη νησιωτική Ελλάδα

Πρόταση Ημέρας: Ριγκατόνι με σάλτσα φέτας

Μία άλλη προσέγγιση στο φαγητό εκεί όπου η Ιταλία συναντά την Ελλάδα

The Voice: Ο Ναξιώτης Κουτελιέρης και η συγκίνηση της Παπαρίζου (video)

Μπορεί ο Μιχάλης Κουτελιέρης να μην πέρασε στον επόμενο γύρο του The Voice όμως η σχέση του με την Κλαύδια έφερε δάκρυα στα μάτια της; Παπαρίζου (video)

Νάξος – Μητσοτάκης: Συμμετοχή στη λιτανεία και καφέ για χαλάρωση

Στη Νάξο βρίσκεται από το πρωί ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης

Ενδοκυκλαδικά: Το “Αρτεμις” κάθε Τρίτη θα ενώνει τη Σύρο με τη Παροναξία και τη Σαντορίνη

Αλλαγή στο δρομολόγιο του "Αρτεμις"... Δείτε πως θα κινείται κάθε Τρίτη

Πάρος: Ο καπετάν – Χρήστος Τζουάνης “έφυγε” από την ζωή

Στα 42 του χρόνου ο cpt Χρήστος Τζουάνης έφυγε από τη ζωή ...

Αμοργός: Εννέα μέτρα μετακινήθηκε ο υποθαλάσσιος πυθμένας και έδωσε τον σεισμό του 1956

Διεθνής ερευνητική ομάδα ρίχνει «φως» στις αιτίες του καταστροφικού σεισμού του 1956 στην Αμοργό - Τι λέει η Εύη Νομικού

Δονούσα: Ανεμογεννήτριες καλύπτουν την Καλοταρίτισσα

φωτορεαλιστικές απεικονίσεις για το πώς θα φαίνεται το συγκεκριμένο έργο στην πλήρη του ανάπτυξη (60 ανεμογεννήτριες) στη Δονούσα

Νάξος: Από την 1η Ιουνίου ξεκινάει η αεροπορική σύνδεση με Ηράκλειο

Η Νάξος μετά την Θεσσαλονίκη αποκτά αεροπορική σύνδεση και με το Ηράκλειο - Δύο φορές από την 1η Ιουνίου και έως τα μέσα Οκτωβρίου

Blue Star Ferries: Το “Paros” επιστρέφει αύριο (23/11) κι όχι Κυριακή από Αμοργό

Οι αλλαγές που δρομολογούνται σε τρία πλοία της Blue Star Ferries ελέω καιρικών συνθηκών - ποια είναι;

Νάξος: Επίσκεψη εξπρές του Μητσοτάκη με συνοδεία αξιωματούχων σε τρία αεροπλάνα (!!!)

Τρία αεροσκάφη της Olympic Air θα μεταφέρουν τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τους συνοδούς του στη Νάξο – Η ώρα άφιξης και αναχώρησης

MSC: Βάζει στο πρόγραμμα την Σύρο, “βλέπει” τις υποδομές στη Σαντορίνη

MSC: Αντί για τέλη, επενδύσεις σε υποδομές για ανάπτυξη της κρουαζιέρας