Παρασκευή, 4 Ιουλίου, 2025
ΑρχικήΠολιτικήΕλλάδα: Στα 2,83 η αμόλυβδη στην Φολέγανδρο, τα σενάρια τρόμου για 3...

Ελλάδα: Στα 2,83 η αμόλυβδη στην Φολέγανδρο, τα σενάρια τρόμου για 3 ευρώ (!!!)

|

Τα σχέδια του οικονομικού επιτελείου για να αντιμετωπιστούν νέες αυξήσεις στα καύσιμα –  Τα σενάρια για αμόλυβδη στα 2,61 ευρώ και μέση τιμή πετρελαίου θέρμανσης στα 2 ευρώ – Η εικόνα στις Κυκλάδες 

«Φωτιά» έχουν πάρει οι τιμές των καυσίμων. Τη στιγμή που στην Αττική η βενζίνη «πιάνει» τα 2,5 ευρώ το λίτρο, στα νησιά «αγγίζει» τα 3 ευρώ. Ενδεικτικά, σύμφωνα με στοιχεία της περασμένης Παρασκευής 10 Ιουνίου που παρουσίασε η εκπομπή Κοινωνία Ώρα MEGA οι τιμές στα νησιά έχουν διαμορφωθεί ως εξής: Φολέγανδρος 2,839€,  Μήλος 2,80€,  Σαντορίνη 2,745€,  Κύθηρα 2,75€,  Αντίπαρος 2,73€,  Κάλυμνος 2,720€,  Πάρος 2,715€,  Μύκονος 2,711€,  Νάξος 2,70€,  Κύθνος 2,691€,  Αμοργός 2,68€ ….  Πλέον, μετά το νέο ράλι ανόδου οι τιμές αναμένεται να είναι ακόμη υψηλότερες …..  Και να ζητήσουμε εδώ συγνώμη γιατί εκ παραδρομής την προηγούμενη εβδομάδα είχαμε αναφέρει ότι η Ανδρος είχε το …ρεκόρ με 2.83 ευρω το λίτρο στην αμόλυβδη… 

«Πια κανείς δεν ξέρει που μπορεί να φτάσει η τιμή της βενζίνης. Όλα είναι ρευστά. Για τους πρατηριούχους είναι δύσκολο να το διαχειριστούμε. Οι πελάτες μας δεν προμηθεύονται καύσιμα, και είμαστε και εμείς καταναλωτές, και είναι δύσκολο να καλύψουμε τις ανάγκες μας», ανέφερε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων Αττικής, Νίκος Παπαγεωργίου. «Η παγκόσμια οικονομία συνήθως μας δίνει προμηνύματα για όσα θα συμβούν. Περιμένουν κάτι μεγάλο και κάτι δύσκολο για την παγκόσμια κοινότητα. Δε γνωρίζουμε τι είναι αυτό. Η αναστάτωση είναι μεγάλη. Βγήκε ο πρόεδρος των ΗΠΑ και είπε ότι δεν μπορεί να ελέγξει την κατάσταση» και πρόσθεσε . «Δεν ξέρω αν το μέτρο του Fuel Pass βοήθησε τον καταναλωτή. Περισσότερο βοήθησε η μείωση στην αντλία για το πετρέλαιο κίνησης. Πιθανώς μέσα στη βδομάδα να δούμε τα 2,5 ευρώ το λίτρο στην Αττική για τη βενζίνη».

Τι κάνει όμως η κυβέρνηση και ποια σενάρια έχει στο τραπέζι; 

Η τιμή της αμόλυβδης μπορεί να αναρριχηθεί στα 2,6 ευρώ το λίτρο σε μέσο πανελλαδικό επίπεδο –που σημαίνει ότι σε πολλές περιοχές της χώρας θα σπάσει και το φράγμα των 3 ευρώ–, ενώ τον Οκτώβριο που θα ξεκινήσει η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης, η μέση πανελλαδική τιμή θα έχει διαμορφωθεί στα 2 ευρώ.

Οσο εφιαλτικό και αν ακούγεται το συγκεκριμένο σενάριο δεν μπορεί να αποκλειστεί, πόσο μάλλον όταν πολλοί οργανισμοί –με πρόσφατο και χαρακτηριστικό παράδειγμα την εκτίμηση της Goldman Sachs– προβλέπουν ότι η ανισορροπία στην προσφορά του πετρελαίου που έχει προκληθεί εξαιτίας του πολέμου αλλά και η αύξηση της ζήτησης μετά τον έλεγχο της πανδημίας μπορούν κάλλιστα να στείλουν τη διεθνή τιμή του πετρελαίου στα 140 δολάρια το βαρέλι.

Στην «εξίσωση» μπαίνει και ο παράγοντας «ισοτιμία ευρώ-δολαρίου». Διότι αν ένα βαρέλι πετρέλαιο κοστίζει σήμερα περί τα 116 ευρώ (ένα ευρώ «αγοράζει 1,07 δολάρια, άρα τα 123 δολάρια που έχει σήμερα το βαρέλι είναι 116 ευρώ), μια περαιτέρω διολίσθηση του ευρώ σε συνδυασμό με μια άνοδο της διεθνούς τιμής του πετρελαίου μπορεί να στείλει το βαρέλι στα 140 ευρώ, δηλαδή τουλάχιστον 20% υψηλότερα σε σχέση με τα σημερινά επίπεδα.

Ευθεία συσχέτιση της διεθνούς τιμής του πετρελαίου με τις διυλιστηριακές τιμές των καυσίμων δεν υπάρχει. Προφανώς παίζουν ρόλο και άλλοι παράγοντες. Ο ένας προαναφέρθηκε: η ισοτιμία του ευρώ με το δολάριο. Υπάρχει όμως και το μεταφορικό κόστος, οι ρήτρες καθυστερήσεων και φυσικά η ζήτηση. Αν λοιπόν γίνει μια «υπόθεση εργασίας» ότι όλοι αυτοί οι παράγοντες που προαναφέρθηκαν θα οδηγήσουν σε ποσοστιαία αύξηση των διυλιστηριακών τιμών κατά ένα επιπλέον 20%, τότε η κατάσταση στα δύο βασικά καύσιμα που ενδιαφέρουν (στην αμόλυβδη και στο πετρέλαιο θέρμανσης) θα διαμορφωθεί ως εξής:

Αμόλυβδη: Η διυλιστηριακή τιμή της αμόλυβδης για την πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου διαμορφώθηκε στο 1,08 ευρώ ανά λίτρο και ήδη σήμερα κυμαίνεται σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα. Με αύξηση της διυλιστηριακής τιμής κατά 20% αυτή προσεγγίζει το 1,3 ευρώ. Πάνω σε αυτό το ποσό πρέπει να προστεθούν τα 50 λεπτά του ΦΠΑ, τα 70 λεπτά του ειδικού φόρου κατανάλωσης, περίπου 8-10 λεπτά που είναι το εμπορικό κέρδος αλλά και 2,5-3 λεπτά από διάφορες άλλες χρεώσεις. Ετσι, η τιμή λιανικής θα ξεπεράσει τα 2,61 ευρώ σε μέσο πανελλαδικό επίπεδο, κάτι που σημαίνει ότι τα νησιά των Κυκλάδων και τα Δωδεκάνησα θα χρειαστεί να πληρώνουν πάνω από 3 ευρώ. Πόσο έχει σήμερα ένα λίτρο αμόλυβδης; Κοντά στα 2,4 ευρώ σε μέσο πανελλαδικό επίπεδο και κοντά στα 2,8 ευρώ ανά λίτρο στα ακριβότερα πρατήρια της νησιωτικής Ελλάδας. Το σενάριο έχει υπολογιστεί με παραδοχή ότι το περιθώριο των εμπόρων δεν θα μεταβληθεί σε ποσοστιαία βάση αλλά σε απόλυτο ποσό, θα παραμείνει δηλαδή σταθερό στα περίπου 8 λεπτά ανά λίτρο.

Πετρέλαιο θέρμανσης: μπορεί να μην πωλείται, όμως τα διυλιστήρια το τιμολογούν. Σήμερα, ένα λίτρο πετρελαίου θέρμανσης κοστίζει περίπου ένα ευρώ χωρίς τους φόρους, ενώ αν προστεθεί σε αυτό το ποσό ο ειδικός φόρος κατανάλωσης των 28 λεπτών ανά λίτρο, ο ΦΠΑ και 10 λεπτά εμπορικού κέρδους, τότε η τιμή διαμορφώνεται στο 1,76 ευρώ ανά λίτρο, σαφώς ακριβότερα δηλαδή σε σχέση με το «κλείσιμο» της προηγούμενης χειμερινής σεζόν. Αν μάλιστα η τιμή όπως βγαίνει από το διυλιστήριο αυξηθεί κατά 20% επιπλέον, τότε η λιανική θα διαμορφωθεί στα 2 ευρώ το λίτρο σε μέσο πανελλαδικό επίπεδο και φυσικά θα αναρριχηθεί ακόμη υψηλότερα στις περιοχές εκτός των μεγάλων μητροπολιτικών κέντρων όπου και το μεταφορικό κόστος είναι μεγαλύτερο, και ο ανταγωνισμός μικρότερος.

Σενάρια 

Τα σενάρια –τόσο αυτό της αναρρίχησης της διεθνούς τιμής του πετρελαίου στα 140 δολάρια όσο και άλλα λιγότερο ή περισσότερο αισιόδοξα– έχουν ήδη τύχει της απαιτούμενης επεξεργασίας από το οικονομικό επιτελείο προκειμένου να χαραχθεί η πολιτική στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων τόσο κατά την περίοδο του φετινού καλοκαιριού όσο και για τον χειμώνα που δεν είναι πλέον μακριά. Στο μέτωπο της αμόλυβδης όπου εντοπίζεται αυτή τη στιγμή ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα, οι κεντρικές αποφάσεις έχουν ληφθεί.

Παρά το γεγονός ότι σήμερα το «μείγμα» ΦΠΑ και ειδικού φόρου κατανάλωσης αυξάνουν (μαζί με τα υπόλοιπα τέλη) την τιμή της αμόλυβδης κατά 1,17 ευρώ, η μείωση των φόρων δεν είναι στα σχέδια της κυβέρνησης. Το οικονομικό επιτελείο δεν εισηγείται οριζόντιες παρεμβάσεις λόγω του πολύ υψηλού δημοσιονομικού κόστους. Η παρέμβαση θα είναι και πάλι «στοχευμένη» και πιθανότατα θα γίνει με την επαναφορά της κάρτας καυσίμων. Ανάλογα με τον δημοσιονομικό χώρο που θα διατεθεί θα διαμορφωθούν τόσο τα εισοδηματικά κριτήρια όσο και τα προς διάθεση ποσά. Στο δε μέτωπο του πανάκριβου πετρελαίου θέρμανσης η λύση που θα εξεταστεί θα είναι η περαιτέρω αύξηση του επιδόματος θέρμανσης.

Δηλαδή, η κυβέρνηση σχεδιάζει, πρώτον, να αξιοποιήσει έτοιμες και δοκιμασμένες υποδομές για να στηρίξει τα νοικοκυριά και, δεύτερον, να κρατήσει δημοσιονομικές «εφεδρείες» ακριβώς για να μπορεί να είναι σε θέση να υλοποιήσει και άλλα μέτρα σε περίπτωση που επιβεβαιωθούν τα δυσμενή σενάρια για την εξέλιξη των τιμών των καυσίμων.

Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

«Όπου Υπάρχει Ελλάδα»: Ζωντανά από την Πάρο για 2η μέρα στον ΣΚΑΪ (video)

Η εκπομπή με την Ευλαμπία Ρέβη και τον Γιώργο Κουρδή ταξιδεύει στην Πάρο, ανακαλύπτοντας ιστορίες ανθρώπων, γεύσεις, φυσική ομορφιά και δράσεις με κοινωνικό αποτύπωμα.

Ν. Μαρτάκης (MTC Group): «Η Ελλάδα χρειάζεται επανατοποθέτηση με επίκεντρο την ποιότητα και την ασφάλεια» (video)

Ο πρόεδρος της MTC Group προειδοποιεί για τους εξωγενείς κινδύνους στον τουρισμό και καλεί σε στρατηγική αναβάθμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, με στόχο μεγαλύτερα έσοδα και ουσιαστική διαφοροποίηση από τον ανταγωνισμό.

Χωρίς πλαστικό, με αγάπη: Το Ίδρυμα Α. Λασκαρίδη στη 12η Γιορτή Φάβας Σχοινούσας

Με κεραμικά ποτήρια και υποβρύχιους καθαρισμούς, το Κοινωφελές Ίδρυμα Α. Λασκαρίδη ενισχύει για 4η χρονιά τη βιωσιμότητα στο νησί της Σχοινούσας, γιορτάζοντας τοπικά έθιμα με οικολογική συνείδηση.

Εκλογές στο ΚΑΠΗ Νάξου: Την Τρίτη 15 Ιουλίου η ανάδειξη της νέας 7μελούς επιτροπής

Μόνο τα ταμειακώς ενήμερα μέλη μπορούν να συμμετέχουν – Δικαίωμα υποψηφιότητας για όσους έχουν συμπληρώσει ένα χρόνο εγγραφής

Υπηρεσίες συνδρομής αυτοκινήτων, το τέλος της κλασικής ιδιοκτησίας οχημάτων

Οι υπηρεσίες συνδρομής αυτοκινήτων αλλάζουν ριζικά την αγορά της κινητικότητας – Τι είναι, πώς λειτουργούν και γιατί κερδίζουν συνεχώς έδαφος έναντι της παραδοσιακής ιδιοκτησίας.

Γερμανία – Πολωνία: Γκολ και θέαμα στο 2.32 για την πρεμιέρα του Euro Γυναικών

Με "μηχανή του γκολ" τη Γερμανία και μια φορμαρισμένη Πολωνία, η αποψινή πρεμιέρα του 3ου ομίλου προμηνύει μεγάλη μάχη και ανοιχτό σκορ!

Η “φωλιά” του Φασιανού στην Κέα: Εκεί όπου το κυκλαδικό φως γίνεται τέχνη

Το σπίτι-ατελιέ του σπουδαίου Αλέκου Φασιανού στην Ιουλίδα της Κέας ανοίγει τις πόρτες του στο κοινό και προσκαλεί μας να γνωρίσουμε την ψυχή του καλλιτέχνη μέσα από τους χώρους του.

FPT Πάρος 2025: Ο Lennart Neubauer κυρίαρχος στο Freestyle και ετοιμάζεται για το επόμενο τρόπαιο

Η Πάρος φιλοξένησε έναν αξέχαστο σταθμό του Freestyle Pro Tour με ένταση, δημιουργικότητα και ανατροπές — νικητής της διοργάνωσης ο Lennart Neubauer, αλλά ο Ιταλός Jacopo Testa επικράτησε στο εντυπωσιακό Game of Surf

Πνιγμοί στην Ελλάδα: Η σιωπηλή τραγωδία του καλοκαιριού

Κάθε καλοκαίρι, εκατοντάδες ζωές χάνονται στη θάλασσα. Ο ΕΟΔΥ κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, ενώ η Ελλάδα εξακολουθεί να κατέχει μία από τις πρώτες θέσεις στην Ευρώπη σε θανατηφόρους πνιγμούς

Σερίφου υπόθεση: Στο επίκεντρο Υπουργείου Ναυτιλίας οι λιμενικές ανάγκες του νησιού

Ο Δήμαρχος Σερίφου Κωνσταντίνος Ρεβίνθης έθεσε στον Β. Κικίλια το ζήτημα στέγασης του Λιμεναρχείου, τη δημιουργία κατοικιών για τους λιμενικούς και την ανακατασκευή του αναψυκτηρίου

Νάξος: “Σιωπή” στην τοπική κοινωνία, έφυγε πρόωρα ο Γεώργιος Λαΐος

Η Νάξος αποχαιρετά έναν νέο άνθρωπο με έντονη κοινωνική παρουσία και ανθρώπινη προσφορά – Κηδεύεται την Πέμπτη 3 Ιουλίου στον Ιερό Ναό Κοιμητηρίου Άνω Λιοσίων

Blue Star Ferries: Ακινητοποιημένα αύριο τα πλοία στο Νότιο Αιγαίο λόγω καιρικών συνθηκών

Δυσμενείς καιρικές συνθήκες φέρνουν ακυρώσεις σε όλα τα κυριακάτικα δρομολόγια των Blue Star Naxos, Myconos, Delos και Paros – Τι πρέπει να γνωρίζουν οι ταξιδιώτες

Ουρές για μια αλλαγή εισιτηρίου στο λιμάνι της Νάξου, η κακοκαιρία φέρνει ταξιδιωτικό… μποτιλιάρισμα

Η απαγόρευση απόπλου λόγω των θυελλωδών ανέμων φέρνει αναστάτωση σε εκατοντάδες επισκέπτες που σχηματίζουν ουρές στα πρακτορεία της Νάξου για να αλλάξουν τα δρομολόγιά τους

Ρευματοκλοπές σε τουριστικά νησιά: Ξενοδοχεία, καφέ και σούπερ μάρκετ «φούσκωσαν» το ταμείο τους σε βάρος όλων

Eκατοντάδες παραβάσεις σε Κρήτη, Ρόδο, Νάξο, Μύκονο, Σαντορίνη και άλλα νησιά – Ηλεκτρική ενέργεια αξίας άνω του 1 εκατ. ευρώ κλάπηκε από επιχειρήσεις υψηλής κατανάλωσης

Ακυρώνονται τα δρομολόγια των HighSpeed 3 και 4 λόγω κακοκαιρίας

Η Hellenic Seaways ενημερώνει για την αναστολή των δρομολογίων της Κυριακής 29 Ιουνίου και τις προσωρινές αλλαγές στη ροή του προγράμματος των ταχυπλόων

BLUE STAR 1: Με καθυστέρηση και αλλαγές το αποψινό δρομολόγιο, χωρίς προσέγγιση στην Ανάφη

Λόγω του απαγορευτικού απόπλου, το πλοίο αναχωρεί τελικά στις 22:00 από Πειραιά, με τροποποιημένες ώρες άφιξης και χωρίς στάση στην Ανάφη

Fast Ferries: Λόγω καιρικών συνθηκών “δεμένα” αύριο τα πλοία…

Δυσμενείς καιρικές συνθήκες καθηλώνουν τα πλοία της Fast Ferries και το ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ – Αναλυτικά τα ακυρωμένα δρομολόγια για την Κυριακή 29 Ιουνίου

Ο παππούς της Σχοινούσας που δεν σταματά να χορεύει – Ο 92χρονος Γιώργος Κωβαίος ξανά στη Γιορτή Φάβας (video)

Με την εγγονή του στο πλευρό, ο Γιώργος Κωβαίος, 92 ετών, συγκίνησε και φέτος στη Γιορτή Φάβας της Σχοινούσας, κρατώντας ζωντανή την ψυχή της παράδοσης (video)

Η κυρία Στέλλα της Νάξου: Η ζωντανή κλωστή της μνήμης και του Μικρασιατικού πολιτισμού

Στην ήσυχη διασταύρωση Καππαδοκίας και Μικρασιατών Προσφύγων, η Στέλλα Τσουνέλλη – Φουτάκογλου κρατά ανοιχτή τη γυάλινη πόρτα της ζωής, της μνήμης και της τέχνης

Αμολήθηκαν τα θηρία να φάνε ακόμα ένα καπετάνιο

Η πρόσκρουση του Champion Jet 3 στην Πάρο φέρνει ξανά στο φως την επικινδυνότητα των λιμανιών και την ανάγκη για θεσμική στήριξη των πλοιάρχων – Όχι άλλο στοχοποίηση των ανθρώπων της θάλασσας