Η παράταξη «Αξά με Αξία» με επικεφαλής τον Ιάκωβο Γιακουμή που διεκδικεί το Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων σε ανακοίνωσή της μιλάει για την Νάξο της κρουαζιέρας και τα προβλήματα που δημιουργούνται από την έλλειψη ενός κατάλληλου λιμανιού – Τι λένε οι αριθμοί και η χαμένη προθεσμία για την ανεύρεση πόρων μέσα από τα Ευρωπαϊκά Προγράμματα για επιδότηση δημιουργίας υποδομών
Οι αριθμοί αρκετές φορές λένε την αλήθεια. Από το 2015 έως και το 2018 η Νάξος έχασε έχασε το 27% των επιβατών κρουαζιέρας και κατατάσσεται μόλις 26η ανάμεσα στα 43 ελληνικά λιμάνια (!!) Η δικαιολογία για την απουσία λειτουργικών υποδομών όπως αναφέρει η δημοτική παράταξη «Αξά με αξία» του Ιάκωβου Γιακουμή που διεκδικεί τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, δεν είναι αρκετή. Κι αυτό γιατί λεφτά … υπάρχουν μέσα από χρηματοδοτικούς Μηχανισμούς, όπως το «Συνδέοντας την Ευρώπη / Μεταφορές (CEF/Transport)». Μηχανισμός που είναι σε γνώση του Δήμου με βάση το Υπουργείο Ναυτιλίας και την αναφορά του προς το Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων. Όμως, όπως όλα δείχνουν δεν ενεργοποιείτε καθότι η ημερομηνία υποβολής προτάσεων είναι η 29η Ιανουαρίου του 2019… Και οι πληροφορίες προφανώς είναι ότι τίποτα δεν έχει δρομολογηθεί… Ο κος Γιακουμής μέσω της παράταξής του σημειώνει ότι «έχουμε ως προτεραιότητα την επίλυση των χρονιζόντων προβλημάτων του νησιού σε επίπεδο υποδομών (αρχικά), ώστε να μπορέσει να αποκτήσει διακριτή ταυτότητα (brand) και όχι την απλή επισήμανση των κακώς κειμένων».
Αναλυτικά η ανακοίνωση αναφέρει:
«Στα χρόνια της κρίσης, η τουριστική βιομηχανία ήταν εκείνη που κράτησε όρθια τόσο την οικονομία των νησιών μας, όσο και την οικονομία της χώρας μας. Η διψήφια αύξηση του τουριστικού ρεύματος οδήγησε σε απανωτά ρεκόρ αφίξεων, αλλά και στον κορεσμό συγκεκριμένων τουριστικών προορισμών, όπως η Σαντορίνη.
Ποσοτικά η Νάξος & οι Μικρές Κυκλάδες ακολούθησαν την αυξητική τάση των αφίξεων, αλλά υπάρχουν ποιοτικά χαρακτηριστικά που δείχνουν ότι πρέπει να γίνουν περισσότερα, αν θέλουμε να ενταχθούμε στους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς σε μόνιμη βάση.
Για παράδειγμα, παραθέτουμε τις αφίξεις επιβατών κρουαζιέρας στην Νάξο για τα έτη 2015-2018:
Έτος Αφίξεις
2015 4738
2016 2470
2017 4236
2018 3459
Τα στοιχεία καταδεικνύουν ότι, παρά την αύξηση του τουριστικού ρεύματος στην χώρα, η Νάξος έχασε το 27% των επιβατών κρουαζιέρας που είχε το 2015 και κατατάσσεται μόλις 26η ανάμεσα στα 43 Ελληνικά Λιμάνια.
Τα προβλήματα που υπάρχουν στον συγκεκριμένο κλάδο είναι γνωστά, καθώς δεν υπάρχει στη Νάξο λιμάνι, στο οποίο να μπορούν να δένουν μεγάλα κρουαζιερόπλοια.
Τα στοιχεία, όμως, καταδεικνύουν ότι δεν προχωράμε ούτε σε μικρού μεγέθους παρεμβάσεις, ώστε να λυθούν προβλήματα, όπως:
1. Αγκυροβολίου (καθώς δημιουργούνται θέματα ασφάλειας αεροναυσιπλοΐας με την τρέχουσα θέση αγκυροβόλησης των πλοίων).
2. Δημιουργίας λιμενικών υποδομών επιβατών κρουαζιέρας που βγαίνουν με βάρκες από τα πλοία.
Καθώς η δικαιολογία που μπορεί να εγερθεί, ότι δεν υπάρχουν πόροι, δεν είναι αληθής, καλούμε τη δημοτική αρχή να εντάξει το λιμάνι της Νάξου σε Χρηματοδοτικούς Μηχανισμούς, όπως το «Συνδέοντας την Ευρώπη / Μεταφορές (CEF/Transport)», στα πλαίσια του οποίου δημοσιεύτηκε στις 5 Δεκεμβρίου 2018, η νέα πρόσκληση του Εκτελεστικού Οργανισμού για την Καινοτομία και τα Δίκτυα (ΙΝΕΑ), για το έτος 2019. Το Υπουργείο Ναυτιλίας έχει ενημερώσει τις αρμόδιες αρχές στην Νάξο από τα μέσα Δεκεμβρίου 2018 και έχει δώσει καταληκτική ημερομηνία υποβολής προτάσεων έργων προς ένταξη, την Δευτέρα 28/1/2019.
Ως Δημοτική Παράταξη, έχουμε ως προτεραιότητα την επίλυση των χρονιζόντων προβλημάτων του νησιού σε επίπεδο υποδομών (αρχικά), ώστε να μπορέσει να αποκτήσει διακριτή ταυτότητα (brand) και όχι την απλή επισήμανση των κακώς κειμένων. Ελπίζουμε (για το καλό του τόπου), η Δημοτική Αρχή να έχει έτοιμες μελέτες έργων προς ένταξη τόσο στον συγκεκριμένο Χρηματοδοτικό Μηχανισμό όσο και σε άλλους αντίστοιχους, ώστε να ξεκινήσουν στοιχειώδη έργα υποδομής».