Ο Υπουργός Παιδείας κος Φίλης «δείχνει» τον πρώην υπουργό Αρ. Μπαλτά ως υπεύθυνο για την αφαίρεση του κεφαλαίου περί Γενοκτονίας των Ποντίων από το βιβλίο της Γ’ Λυκείου
Και ο ο σάλος από τις δηλώσεις του υπουργού Παιδείας, Νίκου Φίλη για τη γενοκτονία των Ποντίων καλά κρατεί αλλά εδώ και δύο ημέρες έχει προστεθεί μία ακόμη αποκάλυψη που προκαλεί σοβαρά ερωτήματα για τη στάση της κυβέρνησης. Με ερώτηση στη Βουλή ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης υποστηρίζει πως η διδασκαλία της Γενοκτονίας των Ποντίων έχει εξαιρεθεί από την ύλη της Γ΄ Λυκείου.
Όπως υποστηρίζει στην ερώτησή του η εξαίρεση έγινε με υπουργική απόφαση τον Ιούνιο, όπου υπουργός Παιδείας, ήταν ο κ. Αριστείδης Μπαλτάς. Σημειώνει παράλληλα, πως το κεφάλαιο που έχει εξαιρεθεί είναι για τα γεγονότα του Παρευξείνιου Ελληνισμού κατά τον 19ο και 20ο αιώνα, μία περίοδο στην οποία εντάσσονται τα ιστορικά γεγονότα της Γενοκτονίας των Ποντίων. “Σημειώνεται ότι με την Υπουργική Απόφαση υπ’ αριθμόν 96080/ΦΕΚ Β’ 1186/19.06.2015, η οποία αφορά τον καθορισμό της εξεταστέας-διδακτέας ύλης των Πανελλαδικά εξεταζομένων μαθημάτων της Γ’ τάξης Λυκείου για το έτος 2015-2016, μεταβλήθηκε το περιεχόμενό της για τους μαθητές της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, επιφέροντας σημαντικές αλλαγές σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές”.
Ποια η απάντηση του Υπουργείου Παιδείας; Ότι για όλα φταίει ο Αριστείδης Μπαλτάς. Ο κ. Φίλης δικαιολογείται, σύμφωνα με Ενημερωτικό Σημείωμα του υπουργείου Παιδείας για την Ιστορία, λέγοντας ότι επιλέχθηκε να αφαιρεθεί το κομμάτι, επειδή δεν ήταν δυνατόν να επιβαρυνθούν οι μαθητές με περισσότερη διδακτέα ύλη και ειδικά καθώς στο μάθημα θα εξετάζονταν και μαθητές από την Ομάδα Οικονομίας Και Πληροφορικής.
Το έγγραφο εξηγεί ότι επιλέχθηκε το συγκεκριμένο κεφάλαιο και όχι ένα άλλο, για να ελαφρύνει την ύλη, καθώς δεν είχε συμπεριληφθεί στην αρχική εκδοχή του προγράμματος σπουδών καθώς ούτως ή άλλως προσεγγιζόταν στο κεφάλαιο που αναφέρεται γενικά στον ελληνισμό της Μικράς Ασίας και γενικά στο προσφυγικό ζήτημα.
Δίνεται στο ενημερωτικό σημείωμα και μία δεύτερη εκδοχή ότι το κείμενο παρουσίαζε διδακτικές αδυναμίες, καθώς είχε συνταχθεί για χρήση από το υπουργείο Εξωτερικών.
Στην πραγματικότητα πρόκειται για ιδεοληψίες, καθώς, όπως τονίζει ο γενικός γραμματέας της ΟΛΜΕ, Ν. Παπαχρήστος, δημιουργούνται ερωτηματικά από την εξαφάνιση περιόδων διωγμών των Ελλήνων στο πλαίσιο της ελληνοτουρκικής φιλίας, όπως είχε γίνει και με την κ. Ρεπούση.
Συγκεκριμένα, το Ενημερωτικό Σημείωμα τονίζει:
Προστέθηκε στην εξεταστέα ύλη το α΄ μέρος του 1ου κεφαλαίου «Από την αγροτική οικονομία στην αστικοποίηση», το οποίο ήταν μέρος της εξεταστέας ύλης και παλαιότερα, πριν ενταχθεί στην ύλη το κεφάλαιο «Παρευξείνιος Ελληνισμός» για τους εξής λόγους:
α) Κρίθηκε αντιεπιστημονική και αντιπαιδαγωγική η αφαίρεση του εν λόγω πρώτου μέρους, γιατί αφορά την οικονομία του 19ου αιώνα και η μελέτη του αποτελεί προϋπόθεση για την κατανόηση του β΄ μέρους που αφορά τον 20ο αιώνα.
β) Μετά την ψήφιση του νόμου 4327/2015, το γνωστικό αντικείμενο της Ιστορίας Προσανατολισμού προβλέπεται να διδάσκεται εκτός από την Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών και στην Ομάδα Προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής. Βασικός λόγος για την προσθήκη του συγκεκριμένου μαθήματος στα μαθήματα Ομάδας Προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής ήταν και το γεγονός ότι το βιβλίο του περιλάμβανε το κεφάλαιο «Από την αγροτική οικονομία στην αστικοποίηση», που σχετίζεται απολύτως με τις οικονομικές σπουδές. Την Ομάδα Προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής την έχουν επιλέξει χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες, συνεπώς θα έπρεπε η εξεταστέα ύλη του μαθήματος να ανταποκρίνεται και στα δικά τους ενδιαφέροντα και ανάγκες.
Επειδή δεν ήταν δυνατόν να επιβαρυνθούν οι μαθητές και οι μαθήτριες με περισσότερη εξεταστέα ύλη, κρίθηκε αναγκαίο να αφαιρεθεί ένα μέρος της ύλης που ίσχυε τα τελευταία χρόνια. Επιλέχθηκε το κεφάλαιο «Παρευξείνιος Ελληνισμός» για τους εξής λόγους: α) Δεν είχε συμπεριληφθεί στην αρχική εκδοχή του προγράμματος σπουδών, συνεπώς ούτε και στην αρχική έκδοση του σχολικού εγχειριδίου (1998) αλλά προστέθηκε μια δεκαετία αργότερα. Προφανώς, οι σχεδιαστές του προγράμματος σπουδών δεν το είχαν περιλάβει ως ξεχωριστή ενότητα, γιατί οι διώξεις των Ποντίων προσεγγίζονται στο 3ο κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου, το οποίο αναφέρεται γενικά στον Ελληνισμό της Μικράς Ασίας και στο προσφυγικό ζήτημα και το οποίο ήταν πάντα ενταγμένο στην εξεταστέα ύλη. β) Το κείμενο του εν λόγω κεφαλαίου δεν είχε συνταχθεί για χρήση διδακτική, αλλά για να χρησιμοποιηθεί από το υπουργείο Εξωτερικών και γι’ αυτόν τον λόγο παρουσίαζε αδυναμίες από διδακτική άποψη.