Κυριακή, Ιανουάριος 19, 2025
ΑρχικήΠολιτικήΑπό το 2018 πλοία - νοσοκομεία στο Αιγαίο

Από το 2018 πλοία – νοσοκομεία στο Αιγαίο

|

Από τα πλοία νοσοκομεία περνάμε στα πλωτά ασθενοφόρα το 2018 σύμφωνα με τον υφυπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριο Σαντορινιό που μίλησε στο «ΒΗΜΑ» για τα προβλήματα στα νησιά, τον ΦΠΑ, τις άγονες γραμμές και τη χρηματοδότηση των μετακινήσεων

Οι μεγαλύτεροι θα θυμούνται το πάλαι ποτέ …”Ελλη” που ελέω ΕΣΥ έγινε «Ιπποκράτης» δώσαμε μέσω της Ευρωπαϊκής Ένωσης ένα …σκασμό λεφτά για να το μετατρέψουμε σε πλωτό – νοσοκομείο αλλά αυτό ποτέ δεν έλυσε κάβους. Έμεινε και σάπισε δεμένο… Από την αρχή του ΕΣΥ υπήρχε ο σχεδιασμός για τη δημιουργία πλωτών νοσοκομείων και ασθενοφόρων. Μόνο που ο σχεδιασμός αυτός έμεινε στα χαρτιά. Και ήρθαν και πάλι στο προσκήνιο όταν έγινε γνωστό ότι η Τουρκία είναι έτοιμη να ρίξει στο Αιγαίο πλωτό νοσοκομείο που θα γυρίζει στα νησιά και θα προσφέρει ιατρικές εξετάσεις ενώ θα κάνει και επεμβάσεις… Οπότε έπρεπε να έρθει η απάντηση από την Ελλάδα. Αλλά χωρίς λεφτά δεν μπορείς να κάνεις τίποτα. Όπερ και δεν …εγένετο. Αποτέλεσμα; Να έρχεται σήμερα ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός και να δηλώνει στην εφημερίδα «ΒΗΜΑ» ότι έρχονται πλωτά ασθενοφόρα από το 2018. Είπε κι άλλα. Και για τον ΦΠΑ. Ο οποίος μάλλον σήμερα πεθαίνει οριστικά για τους κατοίκους του Αιγαίου… Αλλά είπαμε … πολιτικοί είναι ότι θέλουν λένε και υπόσχονται. Αυτή είναι η δουλειά τους.. Είπε για τις «άγονες γραμμές» με νόημα ότι «δεν μπορεί με την πρόσβαση των νησιών να γίνονται επιχειρηματικά παιχνίδια», ενώ επεσήμανε ότι δεν έχει εγκαταλείψει την άποψη ότι στα νησιά πρέπει να επιστρέψουν οι προηγούμενοι συντελεστές ΦΠΑ και άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο χρηματοδότησης μετακινήσεων των νησιωτών με πλοία με βάση εισοδηματικά κριτήρια.

Ένα από τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι νησιώτες είναι οι μετακινήσεις σε περίπτωση ασθενείας, ειδικά τον χειμώνα. Πώς σκοπεύετε να το αντιμετωπίσετε;

«Έχουμε βάλει σε ευρωπαϊκό πρόγραμμα την προμήθεια τεσσάρων σκαφών για το Αιγαίο. Θα είναι διαμορφωμένα να παρέχουν τις βασικές πρώτες βοήθειες και θα είναι υπό την επιχειρησιακή λειτουργία του Λιμενικού. Το πλήρωμα θα είναι λιμενικοί και θα επιβαίνουν επίσης διασώστες και γιατροί του ΕΚΑΒ. Τα 4 σκάφη κοστίζουν περίπου 1,5 εκατομμύριο ευρώ και μέχρι το τέλος του χρόνου θα έχουμε προχωρήσει στην αγορά τους. Στόχος το 2018 να είναι στην Ελλάδα».

Μία ακόμη επιτροπή που θα εξετάσει το υφιστάμενο πλαίσιο για την ακτοπλοΐα και θα καταθέσει προτάσεις συστήθηκε από το υπουργείο. Ποιος είναι ο στόχος;

«Στόχος είναι η αλλαγή πολλών από τα προβλήματα και τις αγκυλώσεις που υπάρχουν στο υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο. Πολλές φορές οι δρομολογιακές γραμμές δεν ορίζονται με γνώμονα το συμφέρον των νησιών αλλά με γνώμονα το συμφέρον των ναυτιλιακών εταιρειών. Παράλληλα θέλω οι ακτοπλοϊκές εταιρείες να είναι κερδοφόρες και υγιείς. Όμως δεν μπορεί να παίζονται επιχειρηματικά παιχνίδια με την πρόσβαση των νησιών.  Διευκρινίζω ότι δεν αναφέρομαι στο σύνολο των ακτοπλόων οι οποίοι νοιάζονται για τα νησιά. Υπάρχουν περιπτώσεις που τα επιχειρηματικά παιχνίδια ξεφεύγουν. Κυρίως σε τοπικές γραμμές. Δηλαδή κάποιες «άγονες» γραμμές δεν είναι ακριβώς «άγονες» αλλά επιδιώκεται να μην προσεγγίζονται για να φαίνονται μη εμπορικές και επομένως να χρηματοδοτηθούν. Έχει εκτοξευτεί, σχεδόν έχει δεκαπλασιαστεί το κόστος των άγονων γραμμών από τότε που εφαρμόστηκε ο νόμος 2932/2001, και είναι ευρωπαϊκή οδηγία. Πρέπει όμως σε έναν βαθμό να πείσουμε και την ευρωπαϊκή επιτροπή ότι κάποια πράγματα στη νησιωτικότητα δεν μπορούν να εφαρμόζονται. Δεν μπορεί να εφαρμόζεται απόλυτα ο ανταγωνισμός, γιατί υπάρχουν συνθήκες ολιγοπωλίου».

Ποια είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα τα νησιά;

«Τα κυρίαρχα ζητήματα, ιδιαίτερα στα μικρά νησιά, είναι όπως λένε οι κάτοικοι, η Υγεία και το ακτοπλοϊκό. Αυτά βέβαια από πίσω έχουν άλλα ζητήματα. Είναι οι αναπτυξιακές πολιτικές που μπορεί να έχει ένα νησί, οι θέσεις εργασίας, η πρόσβαση σε υπηρεσίες, η εκπαίδευση κ.ά. Όλα αυτά είναι ζητήματα στα οποία πρέπει να δοθούν λύσεις, και δεν είναι εύκολο αυτό. Πολλές φορές θα έλεγα ότι είναι και ανέφικτο. Βασικοί στόχοι μας είναι να βελτιώσουμε την πρόσβαση των κατοίκων. Να αναιρέσουμε όσο μπορούμε το πρόβλημα της απομόνωσης. Να έχουν υδατική αυτονομία τα νησιά. Να αλλάξει το ακτοπλοϊκό δίκτυο».

Τι θα λέγατε σε κάποιον που θέλει να επιστρέψει με την οικογένειά του στο νησί που μεγάλωσε;

«Εγώ θα του έλεγα «ναι» και ότι προσπαθώ να βελτιώσω ακόμα περισσότερο τις συνθήκες. Γιατί προσπαθούμε να αυξήσουμε τις ιατρικές υπηρεσίες στα νησιά τόσο με φυσική παρουσία γιατρών (έχουν αυξηθεί οι γιατροί στα κέντρα υγείας) όσο και με επιπλέον γιατρούς από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Προσπαθούμε να βελτιώσουμε την πρόσβαση μέσω των ακτοπλοϊκών γραμμών, να δώσουμε κίνητρα στον αγροτικό τομέα και να αυξήσουμε την τουριστική κίνηση».

Το υφιστάμενο φορολογικό πλαίσιο βοηθάει τις επενδύσεις;

«Το μεγάλο πρόβλημα είναι κυρίως στα μικρά νησιά. Κάποτε πρέπει να πάρουμε τη γενναία απόφαση, όσο και αν στενοχωρήσει, να τα κατηγοριοποιήσουμε με βάση όχι μόνο τον πληθυσμό. Πρέπει να τα κατηγοριοποιήσουμε και με βάση άλλους παράγοντες, π.χ. πόσο κοντά είναι στο διοικητικό κέντρο της περιφέρειας, πόσο ευχερής είναι η πρόσβαση στην πρωτεύουσα, τι βιοτικό επίπεδο υπάρχει κ.λπ. Και εμείς θέλουμε να ξεκινήσουμε μια τέτοια διαδικασία. Δεν το έχουμε ξεκινήσει ακόμα και πιστεύω ότι θα πρέπει να γίνει με καθαρά επιστημονικά κριτήρια γιατί αλλιώς θα μπλέξουμε σε πολιτικά παιχνίδια.

Ποιο ήταν το μόνο μέτρο νησιωτικής πολιτικής; Οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ και μάλιστα όχι σε όλα τα νησιά. Εγώ είμαι από αυτούς που δεν έχουν εγκαταλείψει την άποψη ότι πρέπει να επανέλθουν αυτοί οι συντελεστές ΦΠΑ. Αλλά, παρ’ όλα αυτά, έστω με αυτά τα δεδομένα, πρέπει να ασκήσουμε συγκεκριμένες νησιωτικές πολιτικές. Πρέπει να διευκολύνουμε τους νησιώτες με πρόσβαση σε ένα One stop shop το οποίο θα παρέχει και κάποιες φορολογικές υπηρεσίες, κάποιες ασφαλιστικές υπηρεσίες και όλα τα υπόλοιπα, ώστε να μειώσουμε τις μετακινήσεις που χρειάζονται. Να φέρουμε πιο κοντά την πολιτεία στον νησιώτη και αυτό το κάνεις βελτιώνοντας τις υπηρεσίες που του παρέχεις, όπως στον τομέα της Υγείας, δίνοντας περισσότερες αρμοδιότητες στα Γραφεία Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων κ.τ.λ. Να μειώσουμε την ανάγκη μετακίνησης, άρα και του κόστους».

Ποια είναι η άποψή σας για το μεταφορικό ισοδύναμο, ζήτημα που έχει τεθεί από νησιώτες;

«Έχουμε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου για να εξετάσουμε ποιο είναι αυτό το διαφορετικό κόστος που πληρώνει ένας νησιώτης για να πάει με πλοίο στη διοικητική πρωτεύουσα ή στην πρωτεύουσα του κράτους σε σχέση με κάποιον ο οποίος ζει σε ένα χωριό της ηπειρωτικής Ελλάδας και μετακινείται με υπεραστικό λεωφορείο. Να δούμε πόσο πραγματικά είναι παραπάνω η διαφορά αυτή και να βρούμε έναν τρόπο να την καλύψουμε με χρηματοδότηση. Αυτή τη στιγμή έχει ξεκινήσει η μελέτη και πιστεύω ότι θα έχει παραδοθεί σε τρεις-τέσσερις μήνες το αργότερο. Και θα εξετάσουμε το ζήτημα αυτό και ανά ομάδες νησιών, π.χ. πόσο είναι το κόστος για νησιά κάτω από 1.000 κατοίκους. Και μετά θα δούμε μήπως μπορεί να γίνει αντίστοιχη χρηματοδότηση και για τα χωριά που έχουν πάνω από 3.000 κατοίκους. Αυτό που κάνεις πρέπει να είναι ρεαλιστικό και να ανταποκρίνεται σε χρήματα που μπορείς να δώσεις, γιατί αυτά τα χρήματα θα τα αφαιρέσουμε από τον προϋπολογισμό του υπουργείου».

Η χρηματοδότηση των μετακινήσεων θα αφορά όλους τους νησιώτες ή θα μπουν κριτήρια;

«Εφόσον εφαρμοστεί το μέτρο, η σκέψη είναι να γίνεται με βάση εισοδηματικά κριτήρια. Το ζητούμενο όμως δεν είναι το κόστος μετακίνησης μόνο, είναι και το κόστος μεταφοράς των προϊόντων, άρα σε αυτή τη συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου έχουμε βάλει και αυτό ως παράμετρο. Τώρα, για το πώς μπορούμε να μειώσουμε το κόστος μεταφοράς προϊόντων υπάρχουν διάφορες τεχνικές. Μια σκέψη δική μου είναι μέσω της υποβοήθησης χρηματοδότησης κέντρων logistics σε μεγάλα νησιά. Δηλαδή να δημιουργήσεις οικονομίες κλίμακας εκεί όπου δεν υπάρχουν».

Πηγή tovima.gr 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Ελληνικά Λιμάνια: Επενδύσεις σε Αμοργό, Σίκινο, Φολέγανδρο, απουσιάζει η Νάξος

Το σχέδιο για τις επενδύσεις στα ελληνικά λιμάνια - Τι προβλέπεται για τις Κυκλάδες

Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Αγώνας κυβέρνησης – ακτοπλόων να κρατηθούν οι τιμές

Εντατική συνεργασία κυβέρνησης - ακτοπλόων με επίκεντρο το κόστος καυσίμων και τον ΦΠΑ

Ελλάδα: Πλήρης ημερών έφυγε η αγαπημένη τραγουδίστρια Καίτη Γκρέυ

Η θρυλική τραγουδίστρια, που άφησε την τελευταία της πνοή στο σπίτι της, αντιμετώπιζε πολλά προβλήματα υγείας το τελευταίο διάστημα, μετά και το εγκεφαλικό που είχε υποστεί τον περασμένο Οκτώβριο.

Κεραμωτή: Κοπή πρωτοχρονιάτικης πίτας του Συλλόγου σε Κεραμωτή και Αθήνα

Πότε και που θα κόψει τη πρωτοχρονιάτικη πίτα του ο Σύλλογος Κεραμωτής Νάξου

Ιος – Δήμος: Το Λιμάνι της Ίου επεκτείνεται και εκσυγχρονίζεται!

Ανακοίνωση του Δήμου Ιητών για τις τελευταίες εξελίξεις με την ένταξη της αναβάθμισης του λιμανιού της Ιου σε αναπτυξιακό πρόγραμμα ύψους 11,4 εκατ. ευρώ - Τι δηλώνει ο Δήμαρχος Γκίκας Γκίκας

Ναξιακά Γράμματα: Αφιερωμένο στον Στέφανο Εμμ. Ψαρρά, πρωτοπόρο στην ίδρυση του περιοδικού

Με ενδιαφέρουσα θεματολογία και το νέο τεύχος του Περιοδικού Ναξιακά Γράμματα (πίνακας περιεχόμενων)

Νάξος – Εξωραϊστικός & Πολιτιστικός Σύλλογος Πολιχνίου: Πότε κόβει τη πρωτοχρονιάτικη πίτα του

Ο Εξωραϊστικός - Πολιτιστικός Σύλλογος Πολιχνίου Νάξου θα κόψει τη Κυριακή 26/01 τη πρωτοχρονιάτικη πίτα του

Αμερική: Γιατί το TikTok προειδοποιεί ότι θα «ρίξει μαύρο» την Κυριακή;

Ποιος είναι ο λόγος που ωθεί το TikTok να ρίξει .. μαύρο στην Κυριακή; Τι σχέση έχει με το νόμο Μπάιντεν;

Ελλάδα: Έρχεται νέο πρόγραμμα για την ενεργειακή αναβάθμιση με άτοκα δάνεια

Έρχεται νέο πρόγραμμα για την ενεργειακή αναβάθμιση με άτοκα δάνεια - Στις 45.000 οι αιτήσεις για το «Σπίτι μου ΙΙ»

Βέλγιο: Πέθανε ο σκηνοθέτης Πατρίς Βιβάνκος

Πέθανε σε ηλικία 69 ετών ο Πατρίς Βιβάνκος - Σκηνοθέτησε δύο μεγάλου μήκους ταινίες, τις «Ξενια» και «Ζωή χαρισάμενη»

Αποκλειστικό: Ο ΣΚΑΙ μετέτρεψε το λιμάνι της Νάξου σε αεροδρόμιο (video)

Απίστευτο... Ο ΣΚΑΙ μετέδωσε ρεπορτάζ από νερά που μπάζει το αεροδρόμιο της Νάξου με φωτογραφίες από το λιμάνι και μάλιστα άσκησε και κριτική (video)

Μεταφορικό Ισοδύναμο: Ερχονται αλλαγές και δη τον προσεχή Μάιο

Έρχονται αλλαγές στο Μεταφορικό Ισοδύναμο. Κατατίθεται νομοσχέδιο τον Μάιο

Νάξος – ΔΕΔΔΗΕ: Πολύωρη πρωινή διακοπή ρεύματος (17/01) στη πόλη

Χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα για τέσσερις ώρες περίπου αύριο η πόλη της Νάξου... Δείτε σε ποιες γειτονιές

Εκτακτο – Κορωπί: Καίγονται τρία εργοστάσια, το ένα είναι του “Καραμολέγκου”

Εξαπλώθηκε η φωτιά στο Κορωπί – Φλόγες σε τρία εργοστάσια - Πρόκειται για δύο εργοστάσια αρτοσκευασμάτων και ένα εργοστάσιο ξυλείας

Σέριφος: Τα μεταλλεία εντάχθηκαν στο πρόγραμμα World Monuments Watch

Τα μεταλλεία Σερίφου εντάχθηκαν στα 25 μνημεία πολιτιστικής κληρονομίας στο πρόγραμμα World Monuments Watch

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Σε ποια περιοχές θα έχει διακοπή ρεύματος αύριο (15/01)

Αλλαγές στον προγραμματισμό των περιοχών όπου είχαμε σήμερα και αύριο θα έχουμε διακοπή ηλεκτρικού ρεύματος

Ακτοπλοϊκά Εισιτήρια: Εως 12% οι αυξήσεις στις γραμμές των Κυκλάδων, ποιος ο λόγος;

Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Ερχονται «πράσινες» αυξήσεις έως 15% - Επιβαρύνσεις από το νέο πλαίσιο της Ε.Ε. για μείωση των ρύπων στη Μεσόγειο - Τι ισχύει στις Κυκλάδες

Νάξος – Κωμιακή: “Απόκοσμο” σκηνικό με την κατσιφόρα να παραπέμπει σε ταινία θρίλερ

Πρωινό της 14ης Ιανουαρίου και η Κωμιακή εύκολα μπορεί να μεταμορφωθεί σε σκηνικό για ταινία τρόμου

Νάξος – Κεραμωτή: Εφυγε από τη ζωή ο Πατέρας Γεώργιος Φυρογένης

Εφυγε από τη ζωή ο παπά Γιώργης Φυρογένης - Πότε θα γίνει η εξόδιος ακολουθία