Δευτέρα, 15 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΠολιτικήΑπό το 2018 πλοία - νοσοκομεία στο Αιγαίο

Από το 2018 πλοία – νοσοκομεία στο Αιγαίο

|

Από τα πλοία νοσοκομεία περνάμε στα πλωτά ασθενοφόρα το 2018 σύμφωνα με τον υφυπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριο Σαντορινιό που μίλησε στο «ΒΗΜΑ» για τα προβλήματα στα νησιά, τον ΦΠΑ, τις άγονες γραμμές και τη χρηματοδότηση των μετακινήσεων

Οι μεγαλύτεροι θα θυμούνται το πάλαι ποτέ …”Ελλη” που ελέω ΕΣΥ έγινε «Ιπποκράτης» δώσαμε μέσω της Ευρωπαϊκής Ένωσης ένα …σκασμό λεφτά για να το μετατρέψουμε σε πλωτό – νοσοκομείο αλλά αυτό ποτέ δεν έλυσε κάβους. Έμεινε και σάπισε δεμένο… Από την αρχή του ΕΣΥ υπήρχε ο σχεδιασμός για τη δημιουργία πλωτών νοσοκομείων και ασθενοφόρων. Μόνο που ο σχεδιασμός αυτός έμεινε στα χαρτιά. Και ήρθαν και πάλι στο προσκήνιο όταν έγινε γνωστό ότι η Τουρκία είναι έτοιμη να ρίξει στο Αιγαίο πλωτό νοσοκομείο που θα γυρίζει στα νησιά και θα προσφέρει ιατρικές εξετάσεις ενώ θα κάνει και επεμβάσεις… Οπότε έπρεπε να έρθει η απάντηση από την Ελλάδα. Αλλά χωρίς λεφτά δεν μπορείς να κάνεις τίποτα. Όπερ και δεν …εγένετο. Αποτέλεσμα; Να έρχεται σήμερα ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός και να δηλώνει στην εφημερίδα «ΒΗΜΑ» ότι έρχονται πλωτά ασθενοφόρα από το 2018. Είπε κι άλλα. Και για τον ΦΠΑ. Ο οποίος μάλλον σήμερα πεθαίνει οριστικά για τους κατοίκους του Αιγαίου… Αλλά είπαμε … πολιτικοί είναι ότι θέλουν λένε και υπόσχονται. Αυτή είναι η δουλειά τους.. Είπε για τις «άγονες γραμμές» με νόημα ότι «δεν μπορεί με την πρόσβαση των νησιών να γίνονται επιχειρηματικά παιχνίδια», ενώ επεσήμανε ότι δεν έχει εγκαταλείψει την άποψη ότι στα νησιά πρέπει να επιστρέψουν οι προηγούμενοι συντελεστές ΦΠΑ και άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο χρηματοδότησης μετακινήσεων των νησιωτών με πλοία με βάση εισοδηματικά κριτήρια.

Ένα από τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι νησιώτες είναι οι μετακινήσεις σε περίπτωση ασθενείας, ειδικά τον χειμώνα. Πώς σκοπεύετε να το αντιμετωπίσετε;

«Έχουμε βάλει σε ευρωπαϊκό πρόγραμμα την προμήθεια τεσσάρων σκαφών για το Αιγαίο. Θα είναι διαμορφωμένα να παρέχουν τις βασικές πρώτες βοήθειες και θα είναι υπό την επιχειρησιακή λειτουργία του Λιμενικού. Το πλήρωμα θα είναι λιμενικοί και θα επιβαίνουν επίσης διασώστες και γιατροί του ΕΚΑΒ. Τα 4 σκάφη κοστίζουν περίπου 1,5 εκατομμύριο ευρώ και μέχρι το τέλος του χρόνου θα έχουμε προχωρήσει στην αγορά τους. Στόχος το 2018 να είναι στην Ελλάδα».

Μία ακόμη επιτροπή που θα εξετάσει το υφιστάμενο πλαίσιο για την ακτοπλοΐα και θα καταθέσει προτάσεις συστήθηκε από το υπουργείο. Ποιος είναι ο στόχος;

«Στόχος είναι η αλλαγή πολλών από τα προβλήματα και τις αγκυλώσεις που υπάρχουν στο υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο. Πολλές φορές οι δρομολογιακές γραμμές δεν ορίζονται με γνώμονα το συμφέρον των νησιών αλλά με γνώμονα το συμφέρον των ναυτιλιακών εταιρειών. Παράλληλα θέλω οι ακτοπλοϊκές εταιρείες να είναι κερδοφόρες και υγιείς. Όμως δεν μπορεί να παίζονται επιχειρηματικά παιχνίδια με την πρόσβαση των νησιών.  Διευκρινίζω ότι δεν αναφέρομαι στο σύνολο των ακτοπλόων οι οποίοι νοιάζονται για τα νησιά. Υπάρχουν περιπτώσεις που τα επιχειρηματικά παιχνίδια ξεφεύγουν. Κυρίως σε τοπικές γραμμές. Δηλαδή κάποιες «άγονες» γραμμές δεν είναι ακριβώς «άγονες» αλλά επιδιώκεται να μην προσεγγίζονται για να φαίνονται μη εμπορικές και επομένως να χρηματοδοτηθούν. Έχει εκτοξευτεί, σχεδόν έχει δεκαπλασιαστεί το κόστος των άγονων γραμμών από τότε που εφαρμόστηκε ο νόμος 2932/2001, και είναι ευρωπαϊκή οδηγία. Πρέπει όμως σε έναν βαθμό να πείσουμε και την ευρωπαϊκή επιτροπή ότι κάποια πράγματα στη νησιωτικότητα δεν μπορούν να εφαρμόζονται. Δεν μπορεί να εφαρμόζεται απόλυτα ο ανταγωνισμός, γιατί υπάρχουν συνθήκες ολιγοπωλίου».

Ποια είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα τα νησιά;

«Τα κυρίαρχα ζητήματα, ιδιαίτερα στα μικρά νησιά, είναι όπως λένε οι κάτοικοι, η Υγεία και το ακτοπλοϊκό. Αυτά βέβαια από πίσω έχουν άλλα ζητήματα. Είναι οι αναπτυξιακές πολιτικές που μπορεί να έχει ένα νησί, οι θέσεις εργασίας, η πρόσβαση σε υπηρεσίες, η εκπαίδευση κ.ά. Όλα αυτά είναι ζητήματα στα οποία πρέπει να δοθούν λύσεις, και δεν είναι εύκολο αυτό. Πολλές φορές θα έλεγα ότι είναι και ανέφικτο. Βασικοί στόχοι μας είναι να βελτιώσουμε την πρόσβαση των κατοίκων. Να αναιρέσουμε όσο μπορούμε το πρόβλημα της απομόνωσης. Να έχουν υδατική αυτονομία τα νησιά. Να αλλάξει το ακτοπλοϊκό δίκτυο».

Τι θα λέγατε σε κάποιον που θέλει να επιστρέψει με την οικογένειά του στο νησί που μεγάλωσε;

«Εγώ θα του έλεγα «ναι» και ότι προσπαθώ να βελτιώσω ακόμα περισσότερο τις συνθήκες. Γιατί προσπαθούμε να αυξήσουμε τις ιατρικές υπηρεσίες στα νησιά τόσο με φυσική παρουσία γιατρών (έχουν αυξηθεί οι γιατροί στα κέντρα υγείας) όσο και με επιπλέον γιατρούς από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Προσπαθούμε να βελτιώσουμε την πρόσβαση μέσω των ακτοπλοϊκών γραμμών, να δώσουμε κίνητρα στον αγροτικό τομέα και να αυξήσουμε την τουριστική κίνηση».

Το υφιστάμενο φορολογικό πλαίσιο βοηθάει τις επενδύσεις;

«Το μεγάλο πρόβλημα είναι κυρίως στα μικρά νησιά. Κάποτε πρέπει να πάρουμε τη γενναία απόφαση, όσο και αν στενοχωρήσει, να τα κατηγοριοποιήσουμε με βάση όχι μόνο τον πληθυσμό. Πρέπει να τα κατηγοριοποιήσουμε και με βάση άλλους παράγοντες, π.χ. πόσο κοντά είναι στο διοικητικό κέντρο της περιφέρειας, πόσο ευχερής είναι η πρόσβαση στην πρωτεύουσα, τι βιοτικό επίπεδο υπάρχει κ.λπ. Και εμείς θέλουμε να ξεκινήσουμε μια τέτοια διαδικασία. Δεν το έχουμε ξεκινήσει ακόμα και πιστεύω ότι θα πρέπει να γίνει με καθαρά επιστημονικά κριτήρια γιατί αλλιώς θα μπλέξουμε σε πολιτικά παιχνίδια.

Ποιο ήταν το μόνο μέτρο νησιωτικής πολιτικής; Οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ και μάλιστα όχι σε όλα τα νησιά. Εγώ είμαι από αυτούς που δεν έχουν εγκαταλείψει την άποψη ότι πρέπει να επανέλθουν αυτοί οι συντελεστές ΦΠΑ. Αλλά, παρ’ όλα αυτά, έστω με αυτά τα δεδομένα, πρέπει να ασκήσουμε συγκεκριμένες νησιωτικές πολιτικές. Πρέπει να διευκολύνουμε τους νησιώτες με πρόσβαση σε ένα One stop shop το οποίο θα παρέχει και κάποιες φορολογικές υπηρεσίες, κάποιες ασφαλιστικές υπηρεσίες και όλα τα υπόλοιπα, ώστε να μειώσουμε τις μετακινήσεις που χρειάζονται. Να φέρουμε πιο κοντά την πολιτεία στον νησιώτη και αυτό το κάνεις βελτιώνοντας τις υπηρεσίες που του παρέχεις, όπως στον τομέα της Υγείας, δίνοντας περισσότερες αρμοδιότητες στα Γραφεία Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων κ.τ.λ. Να μειώσουμε την ανάγκη μετακίνησης, άρα και του κόστους».

Ποια είναι η άποψή σας για το μεταφορικό ισοδύναμο, ζήτημα που έχει τεθεί από νησιώτες;

«Έχουμε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου για να εξετάσουμε ποιο είναι αυτό το διαφορετικό κόστος που πληρώνει ένας νησιώτης για να πάει με πλοίο στη διοικητική πρωτεύουσα ή στην πρωτεύουσα του κράτους σε σχέση με κάποιον ο οποίος ζει σε ένα χωριό της ηπειρωτικής Ελλάδας και μετακινείται με υπεραστικό λεωφορείο. Να δούμε πόσο πραγματικά είναι παραπάνω η διαφορά αυτή και να βρούμε έναν τρόπο να την καλύψουμε με χρηματοδότηση. Αυτή τη στιγμή έχει ξεκινήσει η μελέτη και πιστεύω ότι θα έχει παραδοθεί σε τρεις-τέσσερις μήνες το αργότερο. Και θα εξετάσουμε το ζήτημα αυτό και ανά ομάδες νησιών, π.χ. πόσο είναι το κόστος για νησιά κάτω από 1.000 κατοίκους. Και μετά θα δούμε μήπως μπορεί να γίνει αντίστοιχη χρηματοδότηση και για τα χωριά που έχουν πάνω από 3.000 κατοίκους. Αυτό που κάνεις πρέπει να είναι ρεαλιστικό και να ανταποκρίνεται σε χρήματα που μπορείς να δώσεις, γιατί αυτά τα χρήματα θα τα αφαιρέσουμε από τον προϋπολογισμό του υπουργείου».

Η χρηματοδότηση των μετακινήσεων θα αφορά όλους τους νησιώτες ή θα μπουν κριτήρια;

«Εφόσον εφαρμοστεί το μέτρο, η σκέψη είναι να γίνεται με βάση εισοδηματικά κριτήρια. Το ζητούμενο όμως δεν είναι το κόστος μετακίνησης μόνο, είναι και το κόστος μεταφοράς των προϊόντων, άρα σε αυτή τη συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου έχουμε βάλει και αυτό ως παράμετρο. Τώρα, για το πώς μπορούμε να μειώσουμε το κόστος μεταφοράς προϊόντων υπάρχουν διάφορες τεχνικές. Μια σκέψη δική μου είναι μέσω της υποβοήθησης χρηματοδότησης κέντρων logistics σε μεγάλα νησιά. Δηλαδή να δημιουργήσεις οικονομίες κλίμακας εκεί όπου δεν υπάρχουν».

Πηγή tovima.gr 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Φουρνά Ευρυτανίας: Από τον κίνδυνο ερήμωσης, στον πρώτο γάμο!

Ο πρώτος γάμος μετά από δέκα χρόνια, οι νέες οικογένειες και τα σχολεία που ξαναγεμίζουν παιδιά φέρνουν πίσω την ελπίδα στο ορεινό χωριό

Δημοτική Επιτροπή Νάξου και Μικρών Κυκλάδων: Συνεδρίαση (16/09) με επίκεντρο το Καταφύγιο Αδέσποτων Ζώων

Στην ημερήσια διάταξη σημαντικά θέματα όπως η κατασκευή καταφυγίου αδέσποτων, προμήθειες για σχολεία και υπηρεσίες, αλλά και αναμορφώσεις προϋπολογισμού.

Δημήτρης Μπορούσας: «Το απόλυτο αντρικό wellness είναι μια φυσιολογική σεξουαλική ζωή»

Ο χειρουργός ουρολόγος-ανδρολόγος μιλά για τις νέες προκλήσεις της ανδρικής υγείας, τη σημασία της πρόληψης και τον ρόλο της σεξουαλικής ζωής στην ισορροπία σώματος και ψυχής.

Αλυκό Νάξου: Σε αναμονή έναρξης για τη κατεδάφιση του ξενοδοχείου-«φαντάσματος»

Μετά από μισό αιώνα εγκατάλειψης, το αυθαίρετο συγκρότημα των 8.800 τ.μ. κηρυγμένο κατεδαφιστέο από το 2022, μπαίνει σε τροχιά κατεδάφισης – Προβλέπεται αναδάσωση και αποκατάσταση του τοπίου.

Σύρος: Αναχώρησε για τη Γάζα το πλοίο της ελληνικής αποστολής «Οξυγόνο» (video)

Με χειροκροτήματα και συγκίνηση αποχαιρέτησε η Σύρος το βράδυ της Κυριακής (14/09) το σκάφος του Global Sumud Flotilla που κατευθύνεται στη Γάζα για να σπάσει τον αποκλεισμό.

Πανναξιακός ΑΟΚ: Νέα προσθήκη ο 27χρονος γκαρντ Τζανής Ταφίλη

Η ομάδα της Νάξου ολοκλήρωσε τις μεταγραφές της με τον έμπειρο γκαρντ, που έχει αγωνιστεί σε Πεύκη, Πικέρμι, Κηφισιά και Ολυμπιακό.

ΕΝΦΙΑ – Κυκλάδες: Τι ισχύει για τους οικισμούς σε Σαντορίνη και Μύκονο …

Από το 2026 οι κάτοικοι σε χωριά έως 1.500 κατοίκους θα δουν τον ΕΝΦΙΑ μειωμένο κατά 50% και από το 2027 πλήρη απαλλαγή. Τι ισχύει για Νάξο, Μικρές Κυκλάδες, Αντίπαρο, Μύκονο και Σαντορίνη.

Παρασκευή Σαλαβγιά στα Κατάπολα: «Τέλος στο τέλειο, υποδοχή στην αποδοχή»

Η νεαρή σύμβουλος αναπηρίας και δημιουργός του ντοκιμαντέρ «Ένας κόσμος, δύο όψεις» μιλά στις 16 Σεπτεμβρίου στο Πνευματικό Κέντρο Καταπόλων για τη δύναμη της διαφορετικότητας.

ΕΛΛΑΣ Σύρου: Πρώτος βαθμός στη “Super League 2” με την ισοπαλία (1-1) στα Χανιά

Με γκολ του Κόλα οι Συριανοί πανηγύρισαν το πρώτο τους τέρμα και τον πρώτο βαθμό στην κατηγορία, δείχνοντας χαρακτήρα απέναντι σε έναν έμπειρο αντίπαλο.

Νάξος & Μικρές Κυκλάδες: Αίτημα για ειδική ποσόστωση μαθητών στις πανελλαδικές εξετάσεις

Σύλλογοι Γονέων, Διδασκόντων και η ΕΛΜΕ Νοτίων Κυκλάδων ζητούν δίκαιη μεταχείριση για τους μαθητές που επλήγησαν από απώλειες διδακτικών ωρών λόγω παρατεταμένων σεισμικών φαινομένων.

«Έφυγε» ο Γιώργος Κωβαίος – Ο χορευταράς παππούς της Σχοινούσας που έγινε σύμβολο ζωής και παράδοσης

Μέχρι τα 92 του χρόνια χόρευε με πάθος στη Γιορτή Φάβας, δίπλα στην εγγονή του Ποθητή – Ένας άνθρωπος που ένωσε γενιές μέσα από τη μουσική και την αγάπη για τον τόπο του.

Νάξος – Εντοπίστηκε ζωντανός ο αγνοούμενος στο Προφήτη Ηλία μετά από 4 ημέρες

Συγκλονιστική διάσωση από το Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Νάξου – Στο σημείο σπεύδει ελικόπτερο για τη μεταφορά του στο Νοσοκομείο.

Το στυγερό έγκλημα του Φλώριου Σοϊλέ «Σκιά» στο Φιλώτι

Πώς μια ερωτική ιστορία κατέληξε σε βασανιστήρια, δολοφονία και λαϊκή εξέγερση στη Νάξο του 1902

Στη Δράμα κάνει πρεμιέρα σήμερα το ντοκιμαντέρ «Σμύριδα, μάρμαρο και αμπέλι» με επίκεντρο τη Νάξο (video)

Η μικρού μήκους ταινία του Ορέστη Ρούσκα καταγράφει ιστορίες ανθρώπων που αντιστέκονται στον υπερτουρισμό και δείχνουν τον δρόμο για έναν βιώσιμο τουρισμό στο νησί.

Κακαβιά: Συνελήφθη 37χρονη με ένταλμα από τον Ανακριτή Πλημμελειοδικών Νάξου

Η γυναίκα, υπήκοος Βουλγαρίας, εντοπίστηκε στο συνοριακό σημείο ελέγχου Κακαβιάς και οδηγήθηκε στην Εισαγγελία Ιωαννίνων

Κωμιακή: «Έφυγε» η «Κούλα του Σταματοβασίλη» που σημάδεψε με την παρουσία της το χωριό

Συγκινητικό αντίο στην Κυριακή Πρεβενιού, από τον Γιώργο Κρητικό μέσα από τα social media

Minoan Lines: Δύο νέα πλοία στη γραμμή Ηράκλειο–Μήλος–Πειραιάς μέχρι το 2028

«Στολίδια για το Ηράκλειο» τα χαρακτήρισε ο διευθύνων σύμβουλος Λουκάς Σιγάλας – Στόχος η αύξηση της επιβατικής κίνησης και η πράσινη μετάβαση στη ναυτιλία

Νάξος: “Στάση” Σινούκ για παραλαβή ασθενούς από άλλο νησί, πριν αναχωρήσει για Αττική

Το είδαμε κι αυτό... Ελικόπτερο Σινούκ έμεινε στη Νάξο για αρκετά λεπτά περιμένοντας το ελικόπτερο του ΕΚΑΒ ώστε να παραλάβει άλλο ασθενή και να τον μεταφέρει στην Αττική

Γυμνάσιο Σκαδού: 22 μαθητές φέτος δίνουν ζωή στο σχολείο της Ορεινής Νάξου

Από το παλιό δημοτικό του Σκαδού στο σύγχρονο Γυμνάσιο: Ένα σχολείο που κρατά ζωντανή την εκπαίδευση στα ορεινά χωριά της Νάξου