Τρίτη, 13 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΠεριβάλλονΞημερώματα Κυριακής; Τα ρολόγια μία ώρα πίσω

Ξημερώματα Κυριακής; Τα ρολόγια μία ώρα πίσω

|

Τα ξημερώματα της Κυριακής 30 Οκτωβρίου το ρολόι γυρίζει μία ώρα πίσω – Καλά νέα; Επιπλέον ύπνος. Ασχημα νέα; Νυχτώνει νωρίς. Μόνο οι Τούρκοι κρατούν τη θερινή ώρα πλέον σε μόνιμη βάση 

Τα καλά νέα είναι ότι κερδίζουμε μια ώρα ύπνου. Τα κακά νέα είναι ότι θα νυχτώνει νωρίτερα. Το βράδυ του Σαββάτου προς Κυριακή θα πρέπει να γυρίσουμε τα ρολόγια μας μία ώρα πίσω, αποχαιρετώντας για 6 μήνες τη θερινή ώρα και καλωσορίζοντας τη χειμερινή. Η εφαρμογή της θερινής ώρας ουσιαστικά δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα εφεύρημα των κρατών για να ξεκινούν οι καθημερινές μας δραστηριότητες νωρίτερα και να εκμεταλλευόμαστε περισσότερες ώρες ηλιακού φωτός. Η κανονικη (ή καλύτερα ηηλιακή) ώρα είναι η χειμερινή και ουσιαστικά στο τέλος εφαρμογής της θερινής ώρας (στο τέλος του φθινοπώρου), τα ρολόγια διορθώνονται μια ώρα πίσω ώστε να δείχνουν την πραγματική ώρα.

Η αλλαγή της ώρας γίνεται πάντα την τελευταία Κυριακή του Οκτωβρίου. Για την ακρίβεια, το βράδυ του τελευταίου Σαββάτου του Οκτωβρίου προς Κυριακή, στις 04:00 ξημερώματα, γυρνάμε το ρολόι μας μία ώρα πίσω και το βάζουμε στις 03:00.

Εφαρμογή

Δύο χρόνια μετά την ενεργειακή κρίση που ξέσπασε στην Ευρώπη το 1974 αποφασίστηκε η υιοθέτηση του μέτρου της θερινής ώρας από μεγάλο μέρος των κρατών της Ευρώπης συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας. Ο Βενιαμίν Φραγκλίνος ήταν ο εμπνευστής αυτής της ιδέας, την οποία «συνέλαβε» το 1784, ενώ στις αρχές του 20ου αιώνα, κατατέθηκε πρόταση στη βρετανική κυβέρνηση για αλλαγή της ώρας από τον Γουίλιαμ Γουίλετ, ο οποίος σε σχετικό άρθρο του έκανε εκτενή αναφορά στη «σπατάλη του φυσικού φωτός». Η πρώτη εφαρμογή αυτής της ιδέας στην πράξη έγινε στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο με σκοπό να εξοικονομηθούν ενεργειακοί πόροι. Στην Αγγλία και στην Ιρλανδία, καθιερώθηκε το 1916, στην Ιταλία το 1966, στη Γαλλία το 1976, στην Ελλάδα το 1978, ενώ στη Γερμανία και τη Δανία το 1980.

Αν και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο προσπαθούσε να ρυθμίσει το ζήτημα από το 1976, αυτό επιτεύχθηκε τέσσερα χρόνια μετά, με μία ιστορική Οδηγία που καθόριζε τις διατάξεις για την κοινή θερινή ώρα (22/7/80) και τέθηκε σε εφαρμογή την επόμενη χρονιά.

Κερδισμένοι και χαμένοι

Σε μια έκθεση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου όπου γινόταν προσπάθεια να διερευνηθεί το θέμα, τα πράγματα περιπλέκονταν ακόμη περισσότερο. Όπως αναφερόταν: «Πρόκειται για ένα λεπτό θέμα, επί του οποίου οι απόψεις των κοινωνικών στρωμάτων διαφέρουν.

Αυτοί που προτιμούν τη λήξη της θερινής ώρας στο τέλος Σεπτεμβρίου (έχοντας έτσι φωτεινότερα πρωινά, αλλά και σκοτεινότερα βραδινά τον Οκτώβριο) στην ηπειρωτική Ευρώπη είναι οι υπάλληλοι, οι γονείς των παιδιών σχολικής ηλικίας που αρχίζουν το σχολείο στις 8.00 π.μ., οι ταχυδρόμοι και οι εργαζόμενοι το πρωί.

Ενώ σε εκείνους που επιθυμούν τη λήξη της θερινής ώρας στο τέλος Οκτωβρίου (γιατί, έτσι κερδίζουν φωτεινότερα απογεύματα, αλλά σκοτεινότερα πρωινά τον Οκτώβριο) περιλαμβάνονται οι Βρετανοί και οι Ιρλανδοί αγρότες που πρέπει να πληρώνουν εργάτες, οι οποίοι περιμένουν μέχρι το μεσημέρι ώστε να στεγνώσει η πάχνη προτού αρχίσουν τη συγκομιδή ή τη σπορά».

Τελικά, συμφωνία για κοινή ημερομηνία έναρξης και λήξης της θερινής ώρας επιτεύχθηκε το 1994 με καταληκτική ημερομηνία την τελευταία Κυριακή του Οκτωβρίου, όπως απαιτούσαν οι δύο βορειοευρωπαϊκές χώρες και το μέτρο άρχισε να ισχύει από το 1996, στη μορφή που επιβιώνει μέχρι σήμερα.

Σε δική τους λογική

Υπάρχουν όμως και χώρες που αντιστέκονται:

Η Τουρκία ακολουθεί τις αλλαγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στην ημερομηνία και στην ώρα αλλαγής, ωστόσο τον Σεπτέμβριο 2016 αποφασίστηκε η μόνιμη χρήση της θερινής ώρας όλο τον χρόνο, ενώ το 2015 είχε παραταθεί μέχρι τις 8 Νοεμβρίου 2015, λόγω εκλογών.

Η Ισλανδία δεν έχει υιοθετήσει το μέτρο. Λόγω του υψηλού γεωγραφικού πλάτους η ανατολή και η δύση του ήλιου αλλάζουν κατά πολλές ώρες στη διάρκεια του έτους και η επίδραση της αλλαγής του ρολογιού κατά μία ώρα θα ήταν, σε σύγκριση, μικρή.

Η Ρωσία, όπως όλα τα υπόλοιπα ευρωπαϊκά κράτη ακολουθούσε τις ίδιες ημερομηνίες αλλαγής με αυτές της Ευρωπαϊκής Ένωσης και άλλαζε στις 2 π.μ. ώρα Μόσχας (3 π.μ. θερινή ώρα τον Οκτώβρη). Από τις 27 Απριλίου 2011 και με διάταγμα του Ρώσου προέδρου Ντμίτρι Μεντβέντεφ καθιερώθηκε η θερινή ώρα Μόσχας (+4 UTC) καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Ο πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν αποφάσισε την χρήση μόνιμης χειμερινής ώρας αρχίζοντας από τις 26 Οκτωβρίου 2014. Ακόμη, την περίοδο Μάρτιο-Απρίλιο 2016 ορισμένες περιοχές άλλαξαν ώρα, κάτι σαν επαναχρησιμοποίηση μόνιμης θερινής ώρας.

Οσο για τη Βόρεια Κορέα; Εκεί ζουν ανάλογα με τις διαθέσεις του …Κιμ. 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

«Ο μίτος της Αριάδνης» στη Νάξο: Ξετυλίγοντας 200.000 χρόνια ιστορίας από τη Στελίδα μέχρι τον κόσμο

Η διεθνής έκθεση του Αρχαιολογικού Προγράμματος Στελίδας παρουσιάζεται στις 16 Μαΐου στη Σχολή Ουρσουλινών – Ομιλία του Καθ. Tristan Carter και διάλογος με το κοινό.

Social Media: Ελλάδα, Γαλλία, Ισπανία και Ιρλανδία συμμαχούν κόντρα στην ανεξέλεγκτη χρήση

Προωθούν σε πανευρωπαϊκό επίπεδο νομοθεσία, η οποία θα υποχρεώνει τα social media να επαληθεύουν την ηλικία κατά τη δημιουργία ενός λογαριασμού

Selected Hideaways: Ηγεσία στον τουρισμό υψηλής αισθητικής και απόδοσης

Στρατηγική ανάπτυξη, εξατομικευμένες υπηρεσίες και διεθνής προβολή για προορισμούς υψηλής ζήτησης

Φιλαρμονική Νάξου: Μουσική συγκίνηση και πολιτιστικό αποτύπωμα στην καρδιά της Αθήνας

Μελωδίες από τη Νάξο μέχρι το Σύνταγμα και το Μέγαρο Μουσικής – Θερμή υποδοχή για την πρώτη εμφάνιση της Φιλαρμονικής σε διεθνές φεστιβάλ.

Έκτακτα δρομολόγια του Blue Star Paros στις 15, 22 & 29 Μαΐου

Ενισχύεται η ακτοπλοϊκή σύνδεση των Κυκλάδων με έκτακτα και τροποποιημένα δρομολόγια του Blue Star Paros από και προς τον Πειραιά.

Έκτακτα δρομολόγια του Blue Star 1 από Πειραιά προς Κυκλάδες στις 13 και 15 Μαΐου

Διπλές προσεγγίσεις σε Πάρο και Νάξο, αλλά και σύνδεση με Χίο και Μυτιλήνη περιλαμβάνει το πρόγραμμα του ταχύπλοου πλοίου για τις ημέρες Τρίτη και Πέμπτη.

Νάξος – Νικόλας Ρουγκάλας: Μετά το 2ο πανελλήνιο βραβείο λογοτεχνίας, τιμητική βράβευση στο Δημαρχείο

Ο μαθητής του 4ου Δημοτικού Σχολείου Χώρας Νάξου συγκίνησε με το παραμύθι «Σώμα και Αίμα» που αφιέρωσε στη μνήμη του θείου του, Δημήτρη Ήμελλου. - Η ανάρτηση του Βασίλη Φλεριανού

Επιστρέφει η ακτοπλοϊκή σύνδεση του Ρεθύμνου με τον Πειραιά μετά από 7 χρόνια – Το POWER JET φέρνει νέα πνοή

Η SEAJETS εγκαινιάζει νέα γραμμή Ρέθυμνο – Μήλος – Πειραιάς από τις 20 Ιουνίου με δύο δρομολόγια την εβδομάδα.

Το πρώτο 100% ηλεκτρικό σκάφος X-Shore ήρθε στην Ελλάδα και «σαλπάρει» για ένα πράσινο μέλλον (video)

Με αθόρυβη πλεύση, οικολογική σχεδίαση και υψηλή τεχνολογία, το σουηδικό ηλεκτρικό σκάφος X-Shore φέρνει επανάσταση στη ναυσιπλοΐα των ελληνικών θαλασσών (video)

Νάξος – Λιμεναρχείο: Απαγόρευση αλιείας και αγκυροβολίας σε πολυσύχναστες παραλίες (χρονοδιάγραμμα)

Σε ισχύ η απόφαση του Λιμεναρχείου Νάξου για την προστασία λουομένων και θαλάσσιου περιβάλλοντος – Ποιες παραλίες επηρεάζονται. (χρονοδιάγραμμα)

Νάξος – Φιλώτι: Αντίο με σεβασμό και αγάπη στον Τάσο Τζιώτη, άνθρωπο του μέτρου και της προσφοράς

Ο Φιλωτίτης που δεν είπε ποτέ κακή κουβέντα, μόνο έδινε—με τα χέρια, με την καρδιά, με την ψυχή του. Μια απώλεια που βαραίνει την κοινότητα, μια μορφή που δεν ξεχνιέται.

Νάξος – Κυρ. Σκληράκη: “Οι καθηγητές να νιώθουν αγάπη για τα παιδιά” (video)

«Θα ήθελα να πω στους καθηγητές πως πρέπει να νιώθουν αγάπη για τα παιδιά και να δουλεύει το μυαλό τους για το τι θα τους προσφέρουν» είναι η συμβουλή της κυρίας Κυριακής Σκληράκη προς τους νέους συναδέλφους της.

Άνδρος: 68χρονη έπεσε με το αυτοκίνητό της στη θάλασσα και ανασύρθηκε νεκρή

Η γυναίκα από το Γαύριο έχασε τη ζωή της καθώς το όχημά της κατέληξε στη θάλασσα από ύψος 25 μέτρων ενώ προσπαθούσε να παρκάρει

Νάξος: Επιτέλους, τελειώνει της χερσαίας ζώνης, ας αναλογιστούν… «νηστεύσαντες καί μή νηστεύσαντες», τις ευθύνες που τους αναλογούν

Φτάνουμε στο τέλος της διαδρομής.. Το 3Α που πέφτει και οι ..στάσεις έως να ολοκληρωθεί ένα έργο σημαντικό για τη πόλη της Νάξου

Το “Highspeed 3” αλλάζει το τοπίο στις θαλάσσιες συγκοινωνίες Κρήτης – Κυκλάδων;

Η Hellenic SeaWays ενισχύει τη γραμμή Πειραιάς – Κυκλάδες – Ηράκλειο με το ταχύπλοο "Highspeed 3", φέρνοντας νέο ανταγωνισμό και πιθανές μειώσεις τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. (πίνακας δρομολογίων)

Θλίψη στον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για την απώλεια του Κώστα Αρτσάνου, το “αντίο” από τον Δήμαρχο Δημήτρη Λιανό

Συγκλονισμένος ο Δήμαρχος Δημήτρης Λιανός αποχαιρετά τον ακούραστο υπάλληλο του Δήμου και αγαπητό συμπολίτη

Εκτακτο: Τέλος στα σουβλάκια της θείας Τασίας, ήρθε ο νόμος, πάει το πανηγύρι

Ήρθε ο νόμος, πάει το πανηγύρι Με catering και τιμολόγιο, το κοψίδι πλέον θα έχει και ΦΠΑ...

Μ. Κατσούλης: “Οταν πάρω σύνταξη θα μετρήσω τα Κύπελλα που έχουμε πάρει”

Ο γυμναστής του ΓΕΛ Νάξου Μανώλης Κατσούλης μιλάει για την πορεία του, τον ρόλο του εκπαιδευτικού, τις αθλητικές επιτυχίες του σχολείου και την «αθλητομάνα» Νάξο

Νάξος – Νοσοκομείο: Λαπαροσκοπικός Πύργος μπαίνει σε λειτουργία μέσω δωρεάς

Με τη δωρεά του Κωνσταντίνου Μαρτίνου, το Νοσοκομείο Νάξου αποκτά σύγχρονο ιατρικό εξοπλισμό που αλλάζει τα δεδομένα στις χειρουργικές επεμβάσεις

Καλοκαιρινή εξόρμηση Raptor Club Greece στη Νάξο το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος

Για πρώτη φορά οι ιδιοκτήτες των εντυπωσιακών pick-up επιλέγουν Κυκλάδες και ξεκινούν από τη Νάξο, με ένα τριήμερο χαλάρωσης, εξερεύνησης και απολαυστικής οδήγησης