Δευτέρα, 12 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΚυκλάδεςΒιώσιμες Κυκλάδες - Δίκτυο: Το Αναπτυξιακό μοντέλο και οι σεισμοί στη Σαντορίνη...

Βιώσιμες Κυκλάδες – Δίκτυο: Το Αναπτυξιακό μοντέλο και οι σεισμοί στη Σαντορίνη και … Μήλο

|

Οι σεισμοί στις Ν. Κυκλάδες και ο «σεισμός» της Μήλου*, αλλά και η πολιτική και επικοινωνιακή διαχείρισή τους, επιβεβαιώνουν τις θέσεις που πήρε από τη σύστασή του το Δίκτυο για Βιώσιμες Κυκλάδες: το αναπτυξιακό μοντέλο των νησιών έχει ολοκληρώσει τον κύκλο του και πρέπει να αλλάξει άμεσα γιατί τα νησιά μας δεν είναι χώροι κερδοσκοπικών επενδύσεων, αλλά τόποι ζωής.

Ο φόβος ότι οι σεισμοί στη Σαντορίνη θα οδηγήσουν σε ανεξέλεγκτες καταστάσεις με τραγική κατάσταση, τύπου Μάνδρας, Ματιού ή και Τεμπών αφού η πελατειακή διαχείριση της «ανάπτυξης» με μόνο στόχο το εύκολο και γρήγορο κέρδος χωρίς να υπολογίζονται οι άνθρωποι και οι τόποι, οδήγησαν σε τραγωδίες, απαίτησαν την άνευ προηγούμενου ταχύτατη κινητοποίηση της κρατικής μηχανής.

Όμως και στην περίπτωση αυτή φαίνεται ότι το ενδιαφέρον εστιάζεται στη «σωτηρία» της εικόνας του νησιού εν όψει της τουριστικής περιόδου και όχι στους ανθρώπους των νησιών:

Η ενασχόληση επικεντρώνεται στη Σαντορίνη, ενώ και τα κοντινά νησιά (Αμοργός, Ανάφη, Ηρακλειά, Δονούσα, Κουφονήσια, Νάξος, Πάρος, Ίος, Σχοινούσα, Σίκινος, Φολέγανδρος, Αστυπάλαια) ζουν σε παρόμοιες συνθήκες για τα οποία δεν δίνεται η ανάλογη προσοχή ούτε καν για τις ακραία υποστελεχωμένες δομές υγείας. Ενδεικτικά στην Αμοργό υπήρχε μόνο ένας γιατρός για 2000 κατοίκους, μοιρασμένους σε 10 οικισμούς, και την τελευταία εβδομάδα στάλθηκαν άλλοι δύο, ενώ προβλέπονται εκτός από τους αγροτικούς γιατρούς και 8 γιατροί ειδικοτήτων και νοσηλευτικό προσωπικό.

Το πολυήμερο κλείσιμο σχολείων – που συμπεριλαμβάνει και την Τήνο- αλλά και άλλων δημοσίων κτιρίων, δείχνει το ότι στην ιδιαίτερα σεισμογόνο αυτή περιοχή δεν έχουν γίνει ούτε στοιχειώδεις έλεγχοι στατικότητας, ενώ η παλαιότητά τους χωρίς την ανάλογη συντήρηση αποτελεί εστία μικρότερων αλλά όχι ευκαταφρόνητων κινδύνων.

– Τα ζητήματα που σχετίζονται με τη δόμηση στα νησιά (ΕΣΧΑΣΕ, πρόσφατο παράδειγμα της Μήλου κλπ.) αναδεικνύονται καθοριστικά, αφού διαχρονικά η πολιτεία «κλείνει τα μάτια» σε θέματα που έχουν να κάνουν με τη χωροθέτηση, την κλίμακα και τα χαρακτηριστικά των νέων κατασκευών, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη ούτε θέματα κλιματικής αλλαγής, ούτε θέματα ταυτότητας, ούτε θέματα διαχείρισης του πόρου σε ανεπάρκεια που είναι το νερό, και αγνοώντας τις αρχές του Ευρωπαϊκού Πρωτοκόλλου για την Ολοκληρωμένη Διαχείριση της Παράκτιας Ζώνης που από το 2009 επισημαίνει την ανάγκη αποφυγής της δόμησης στις παράκτιες περιοχές.

Τα προβλήματα της συνέχισης των άλλων παραγωγικών δραστηριοτήτων (αγροτικών, κτηνοτροφικών, αλιευτικών, μεταποιητικών) δεν αποτελούν αντικείμενο καμίας κινητοποίησης και χρηματοδότησης με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη λειτουργική ισορροπία και την ταυτότητα των νησιών.

Το Δίκτυο για Βιώσιμες Κυκλάδες από την ημέρα της σύστασής του αγωνίζεται ώστε τα θέματα βιωσιμότητας των νησιών που αφορούν κυρίως και  πρωταρχικά τους μόνιμους κατοίκους τους – που ζουν μια επιδεινούμενη πραγματικότητα μεταξύ ενός αφόρητου καλοκαιριού του υπερτουρισμού και ενός αφόρητου χειμώνα της απομόνωσης και της διακοπής κάθε ζωής – να αντιμετωπιστούν μέσα από την ανατροπή του τουριστικού μοντέλου που βασίζεται στην επέκταση του real estate και των “στρατηγικών επενδύσεων” στον τουρισμό.

Η θεσμοθέτηση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων (ΤΠΣ) που βρίσκεται σε εξέλιξη, οφείλει να λάβει υπόψη την αναγκαιότητα αυτή. Οι τοπικές κοινωνίες πρέπει να ενημερωθούν για τις βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες συνέπειες του αναπτυξιακού μοντέλου που αυτή τη στιγμή επικρατεί αλλά και για τις εναλλακτικές δυνατότητες που θα μπορούσε να προσφέρει μια διαφορετική αναπτυξιακή κατεύθυνση και να εκφραστούν για το ποια ανάπτυξη θέλουν.

Αναμένοντας με ελπίδα να διαπιστώσουμε αν τα μηνύματα  (που δύο χρόνια τώρα εκπέμπουν οι κινηματικές προσπάθειες που αναπτύσσονται στα νησιά και τις τελευταίες εβδομάδες αντηχούν και οι βρυχηθμοί του Εγκέλαδου) έφτασαν στον προορισμό τους, το Δίκτυο για Βιώσιμες Κυκλάδες θα συνεχίσει τις προσπάθειες συντονισμού των τοπικών κοινωνιών και των δημοτικών αρχών αναδεικνύοντας τις δυνατότητες που έχουν ώστε να καθορίσουν ένα βιώσιμο μέλλον για τα νησιά μας.

*Η αναφορά σε ¨σεισμό΄ της Μήλου παραπέμπει στην πρόσφατη δημοσιογραφική αποκάλυψη του περιβαλλοντικού εγκλήματος στο Σαρακήνικο της Μήλου με το κτίσιμο ενός ξενοδοχείου με ΄νόμιμη¨ άδεια πάνω σε ένα από τα 10 ομορφότερα σημεία του κόσμου, καθώς και στην άμεση (εκ των υστέρων) κυβερνητική αντίδραση και την ακόλουθη αποκάλυψη και άλλων παρόμοιων αδειών στην ίδια περιοχή.

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Έκτακτα δρομολόγια του Blue Star Paros στις 15, 22 & 29 Μαΐου

Ενισχύεται η ακτοπλοϊκή σύνδεση των Κυκλάδων με έκτακτα και τροποποιημένα δρομολόγια του Blue Star Paros από και προς τον Πειραιά.

Έκτακτα δρομολόγια του Blue Star 1 από Πειραιά προς Κυκλάδες στις 13 και 15 Μαΐου

Διπλές προσεγγίσεις σε Πάρο και Νάξο, αλλά και σύνδεση με Χίο και Μυτιλήνη περιλαμβάνει το πρόγραμμα του ταχύπλοου πλοίου για τις ημέρες Τρίτη και Πέμπτη.

Νάξος – Νικόλας Ρουγκάλας: Μετά το 2ο πανελλήνιο βραβείο λογοτεχνίας, τιμητική βράβευση στο Δημαρχείο

Ο μαθητής του 4ου Δημοτικού Σχολείου Χώρας Νάξου συγκίνησε με το παραμύθι «Σώμα και Αίμα» που αφιέρωσε στη μνήμη του θείου του, Δημήτρη Ήμελλου. - Η ανάρτηση του Βασίλη Φλεριανού

Επιστρέφει η ακτοπλοϊκή σύνδεση του Ρεθύμνου με τον Πειραιά μετά από 7 χρόνια – Το POWER JET φέρνει νέα πνοή

Η SEAJETS εγκαινιάζει νέα γραμμή Ρέθυμνο – Μήλος – Πειραιάς από τις 20 Ιουνίου με δύο δρομολόγια την εβδομάδα.

Το πρώτο 100% ηλεκτρικό σκάφος X-Shore ήρθε στην Ελλάδα και «σαλπάρει» για ένα πράσινο μέλλον (video)

Με αθόρυβη πλεύση, οικολογική σχεδίαση και υψηλή τεχνολογία, το σουηδικό ηλεκτρικό σκάφος X-Shore φέρνει επανάσταση στη ναυσιπλοΐα των ελληνικών θαλασσών (video)

Νάξος – Λιμεναρχείο: Απαγόρευση αλιείας και αγκυροβολίας σε πολυσύχναστες παραλίες (χρονοδιάγραμμα)

Σε ισχύ η απόφαση του Λιμεναρχείου Νάξου για την προστασία λουομένων και θαλάσσιου περιβάλλοντος – Ποιες παραλίες επηρεάζονται. (χρονοδιάγραμμα)

Λιμεναρχείο Νάξου: Απαγόρευση θαλασσίων μέσων αναψυχής στα Κουφονήσια

Με απόφαση του Λιμενάρχη Νάξου, Αλέξη Αποστολόπουλου, απαγορεύεται πλήρως η χρήση θαλασσίων μέσων αναψυχής στα Άνω και Κάτω Κουφονήσια, με στόχο την ασφάλεια και τη διαφύλαξη της φυσιογνωμίας του τόπου.

Μια δεύτερη ζωή για το “Πρέβελης”; Μετατρέπεται σε πλωτό ξενοδοχείο;

Το ιστορικό πλοίο της ΑΝΕΚ ίσως μετατραπεί σε πλωτό ξενοδοχείο στη Σάμο, χαρίζοντας του έναν νέο ρόλο γεμάτο μνήμες και φιλοξενία.

Ψήνεται ή δεν ψήνεται τελικά; Τα πανηγύρια, οι ψησταριές και το… φανταστικό catering

Μια σούβλα δεν φέρνει την άνοιξη – αλλά ευτυχώς, ούτε και η κυβέρνηση την απαγόρευσε.

Τουρισμός: “ΚΙΜΩΛΟΣ, όπως εσύ, Μοναδική, Αυθεντική, Αληθινή”

ο Δήμος Κιμώλου απευθύνεται στους δυνητικούς επισκέπτες του εν όψει της νέας τουριστικής περιόδου

Νάξος – Φιλώτι: Αντίο με σεβασμό και αγάπη στον Τάσο Τζιώτη, άνθρωπο του μέτρου και της προσφοράς

Ο Φιλωτίτης που δεν είπε ποτέ κακή κουβέντα, μόνο έδινε—με τα χέρια, με την καρδιά, με την ψυχή του. Μια απώλεια που βαραίνει την κοινότητα, μια μορφή που δεν ξεχνιέται.

Νάξος – Κυρ. Σκληράκη: “Οι καθηγητές να νιώθουν αγάπη για τα παιδιά” (video)

«Θα ήθελα να πω στους καθηγητές πως πρέπει να νιώθουν αγάπη για τα παιδιά και να δουλεύει το μυαλό τους για το τι θα τους προσφέρουν» είναι η συμβουλή της κυρίας Κυριακής Σκληράκη προς τους νέους συναδέλφους της.

Άνδρος: 68χρονη έπεσε με το αυτοκίνητό της στη θάλασσα και ανασύρθηκε νεκρή

Η γυναίκα από το Γαύριο έχασε τη ζωή της καθώς το όχημά της κατέληξε στη θάλασσα από ύψος 25 μέτρων ενώ προσπαθούσε να παρκάρει

Νάξος: Επιτέλους, τελειώνει της χερσαίας ζώνης, ας αναλογιστούν… «νηστεύσαντες καί μή νηστεύσαντες», τις ευθύνες που τους αναλογούν

Φτάνουμε στο τέλος της διαδρομής.. Το 3Α που πέφτει και οι ..στάσεις έως να ολοκληρωθεί ένα έργο σημαντικό για τη πόλη της Νάξου

Το “Highspeed 3” αλλάζει το τοπίο στις θαλάσσιες συγκοινωνίες Κρήτης – Κυκλάδων;

Η Hellenic SeaWays ενισχύει τη γραμμή Πειραιάς – Κυκλάδες – Ηράκλειο με το ταχύπλοο "Highspeed 3", φέρνοντας νέο ανταγωνισμό και πιθανές μειώσεις τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. (πίνακας δρομολογίων)

Θλίψη στον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για την απώλεια του Κώστα Αρτσάνου, το “αντίο” από τον Δήμαρχο Δημήτρη Λιανό

Συγκλονισμένος ο Δήμαρχος Δημήτρης Λιανός αποχαιρετά τον ακούραστο υπάλληλο του Δήμου και αγαπητό συμπολίτη

Εκτακτο: Τέλος στα σουβλάκια της θείας Τασίας, ήρθε ο νόμος, πάει το πανηγύρι

Ήρθε ο νόμος, πάει το πανηγύρι Με catering και τιμολόγιο, το κοψίδι πλέον θα έχει και ΦΠΑ...

Μ. Κατσούλης: “Οταν πάρω σύνταξη θα μετρήσω τα Κύπελλα που έχουμε πάρει”

Ο γυμναστής του ΓΕΛ Νάξου Μανώλης Κατσούλης μιλάει για την πορεία του, τον ρόλο του εκπαιδευτικού, τις αθλητικές επιτυχίες του σχολείου και την «αθλητομάνα» Νάξο

Νάξος – Νοσοκομείο: Λαπαροσκοπικός Πύργος μπαίνει σε λειτουργία μέσω δωρεάς

Με τη δωρεά του Κωνσταντίνου Μαρτίνου, το Νοσοκομείο Νάξου αποκτά σύγχρονο ιατρικό εξοπλισμό που αλλάζει τα δεδομένα στις χειρουργικές επεμβάσεις

Καλοκαιρινή εξόρμηση Raptor Club Greece στη Νάξο το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος

Για πρώτη φορά οι ιδιοκτήτες των εντυπωσιακών pick-up επιλέγουν Κυκλάδες και ξεκινούν από τη Νάξο, με ένα τριήμερο χαλάρωσης, εξερεύνησης και απολαυστικής οδήγησης