Τετάρτη, 13 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΠεριβάλλονΣτα 1340 ευρώ για τη Δονούσα το μηνιαίο κόστος κάθε μεγαβατώρας το...

Στα 1340 ευρώ για τη Δονούσα το μηνιαίο κόστος κάθε μεγαβατώρας το 2017

|

«Ηλεκτροσόκ» προκαλεί το κόστος παραγωγής ρεύματος για τα νησιά – Το ρεκόρ ανήκει στο Αγαθονήσι αλλά και η Δονούσα δεν πάει πίσω – Από τα στοιχεία του ΔΕΔΔΗΕ προκύπτει πως κάθε μεγαβατώρα κόστισε από 2,5 έως και 27 φορές υψηλότερα της Οριακής Τιμής Συστήματος – Το 2019 θα γίνει η διασύνδεση Νάξου – Πάρου και Νάξου – Μυκόνου… Έως τότε; Υπομονή 

Κάθε μέρα μιλάμε για το ηλεκτρικό ρεύμα. Για τις διακοπές ή τις πτώσεις τάσης που ελέω της αύξησης στη ζήτηση είναι καθημερινότητα πλέον και δημιουργούν ουκ ολίγα προβλήματα. Και οι κάτοικοι στα νησιά αγωνιούν… Πότε θα μπορέσουν να εργαστούν χωρίς το φόβο της διακοπής ρεύματος. Και κυρίως πότε θα μειωθεί το κόστος. Το οποίο είναι μεγάλο. Και αυτό αποδεικνύεται μέσα από τα δελτία εκκαθάρισης που εκδίδει ο ΔΕΔΔΗΕ σε μηνιαία βάση και «ακτινογραφούν» με ποιον τρόπο η παραγωγή κάθε μεγαβατώρας (MWh) ηλεκτρικής ενέργειας από τις μονάδες ενέργειας (λειτουργούν με πετρέλαιο) επιβαρύνει κάθε χρόνο με εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ τους λογαριασμούς όλων των νοικοκυριών και επιχειρήσεων στη χώρα, μέσω των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ).  Την ίδια στιγμή, μάλιστα, που τα συγκεκριμένα εργοστάσια είναι «πρωταθλητές» στην εκπομπή ρύπων, ενώ κάθε καλοκαίρι λειτουργούν στα όριά τους για να καλύψουν την αυξημένη ζήτηση σε ρεύμα, λόγω του τουρισμού.

Η εφημερίδα «Ναυτεμπορική» ανέλυσε ενδεικτικά τα στοιχεία του Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ) για το πρώτο εξάμηνο του 2017, υπολογίζοντας τον μέσο όρο για το πλήρες κόστος παραγωγής των συμβατικών μονάδων στα μη διασυνδεδεμένα νησιά, στο οποίο εκτός από τα έξοδα καυσίμου περιλαμβάνονται και οι δαπάνες για τη συντήρηση των μονάδων ή τις υπόλοιπες απαιτούμενες επενδύσεις.

Από την ανάλυση προέκυψε πως κάθε μεγαβατώρα στα μη διασυνδεδεμένα νησιά κοστίζει από 2,5 έως και 27 (!) φορές περισσότερο από την Οριακή Τιμή Συστήματος (ΟΤΣ) στο διασυνδεδεμένο δίκτυο το ίδιο χρονικό διάστημα. Έτσι, τη στιγμή που ο μέσος όρος της ΟΤΣ για το πρώτο εξάμηνο του 2017 ήταν 53,1 ευρώ ανά MWh, δηλαδή οι παραγωγοί ηλ. ενέργειας αμείφθηκαν κατά μέσο όρο με 53,1 ευρώ για την έγχυση κάθε μεγαβατώρας στο διασυνδεδεμένο σύστημα, κάθε MWh στο Αγαθονήσι κόστισε κατά μέσο όρο 1.437 ευρώ και στη Δονούσα 1.340 ευρώ – τα δύο νησιά με τις υψηλότερες τιμές, από τα 32 που διαθέτουν αυτόνομο ηλεκτρικό δίκτυο.

Με κριτήριο το κόστος ανά μεγαβατώρα, τα μεγαλύτερα ποσά αφορούν αραιοκατοικημένα νησιά (Αντικύθηρα, Οθωνοί), ενώ στις αμέσως επόμενες θέσεις υπάρχει μία διασπορά του κόστους από 250 έως και 750 ευρώ ανά μεγαβατώρα, με νησιά όπως η Ανάφη (725 ευρώ), η Αμοργός (396 ευρώ), η Μύκονος (334 ευρώ) και η Σέριφος (315 ευρώ). Στον αντίποδα, στις δύο τελευταίες βρίσκονται η Κως (147 ευρώ) και η Πάρος (146 ευρώ), με 2,7 μεγαλύτερο κόστος από την ΟΤΣ.

Ωστόσο, η τιμή ανά «μονάδα» ηλεκτρικής ενέργειας δεν είναι αντιπροσωπευτικός δείκτης για την επιβάρυνση κάθε νησιού στο συνολικό κόστος ηλεκτροπαραγωγής στις μη διασυνδεδεμένες περιοχές, αφού η επιβάρυνση εξαρτάται και από τις μεγαβατώρες που αυτό «έκαψε» στο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Έτσι, για παράδειγμα, η συνολική επιβάρυνση από τους κατοίκους στο Αγαθονήσι, που κατανάλωσαν κατά μέσο όρο 60 μεγαβατώρες κάθε μήνα, είναι πολύ μικρότερη από την Κω, οι ενεργειακές ανάγκες της οποίας ήταν πολλαπλάσιες, αγγίζοντας μηνιαίως τις 23.257 MWh κατά μέσο όρο στο πρώτο εξάμηνο του 2017.

Επομένως, με κριτήριο το μέσο μηνιαίο κόστος κάλυψης των ενεργειακών αναγκών κάθε νησιού, η παραπάνω λίστα ανατρέπεται, φέρνοντας στην πρώτη θέση (και με διαφορά) την Κρήτη, με 34,46 εκατομμύρια ευρώ. Εξάλλου, σύμφωνα με μελέτη του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ), στην Κρήτη καταλήγουν ετησίως πάνω από 300 εκατ. ευρώ από τα έσοδα των ΥΚΩ. Την πρώτη τετράδα συμπληρώνουν η Ρόδος (9,11 εκατ.), η Κως (3,42 εκατ.) και η Μυτιλήνη (3,14 εκατ.). Αντίθετα, το αντίστοιχο ποσό για το Αγαθονήσι είναι περίπου 87.000 ευρώ. Ανεξάρτητα από την κατάταξη κάθε επιμέρους νησιού, το συνολικό μέσο μηνιαίο κόστος και για τα 32 νησιά αγγίζει περίπου τα 69,43 εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή τα 833 εκατ. τον χρόνο. Μάλιστα, στην πραγματικότητα είναι υποεκτιμημένο, αφού από το πρώτο εξάμηνο λείπουν ο Ιούλιος και ο Αύγουστος, δύο μήνες που η κατανάλωση ρεύματος είναι αρκετά αυξημένη προς τα πάνω, λόγω του τουρισμού.

Επομένως, με δεδομένο πως πάνω από το 80% των εσόδων από τις ΥΚΩ πηγαίνει στην κάλυψη του κόστους της ειδικής τιμολόγησης των κατοίκων και των επιχειρήσεων των νησιών, εξηγείται γιατί το σχετικό κονδύλι ξεπερνά κάθε έτος τα 800 εκατομμύρια. Εξηγεί επίσης γιατί θα έπρεπε εδώ και χρόνια να έχουν υλοποιηθεί τουλάχιστον οι δύο βασικές λύσεις που θα το περιόριζαν δραστικά, δηλαδή η διασύνδεση των Κυκλάδων και της Κρήτης.

Στην πραγματικότητα, μάλιστα, μερικά χρόνια νωρίτερα το νούμερο αυτό ήταν αισθητά μεγαλύτερο, λόγω των υψηλότερων τιμών του «μαύρου χρυσού» και, κατά συνέπεια, του καυσίμου των μονάδων. Χαρακτηριστικό είναι πως για τα έτη 2012-2015, αν και η ΔΕΗ ΔΕΗ εισέπραξε μέσω των ΥΚΩ 2,49 δισ. ευρώ, το ποσό αυτό δεν κάλυψε πλήρως τα κόστη της για την ηλεκτροδότηση των νησιών. Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες, στην εισήγηση που απέστειλε πρόσφατα στο ΥΠΕΝ, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) προσδιορίζει στα 360 εκατ. τα χρήματα που θα πρέπει να λάβει επιπλέον η δημόσια επιχείρηση. Η ίδια η ΔΕΗ εκτιμά πως η υποανάπτυξη είναι ακόμη μεγαλύτερη, αγγίζοντας τα 735,09 εκατ. ευρώ.

Διασυνδέσεις

Η Άνδρος και η Τήνος απουσιάζουν από τον κατάλογο των 32 νησιών με αυτόνομο ηλεκτρικό σύστημα, καθώς ήδη τροφοδοτούνται από το διασυνδεδεμένο σύστημα, μέσω καλωδίου 150kV που συνδέει την Άνδρο με τη Νότια Εύβοια. Στην τελική ευθεία βρίσκεται η τροφοδοσία και άλλων νησιών των Κυκλάδων από το ηπειρωτικό δίκτυο: σύμφωνα με το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΔΠΑ) του ΑΔΜΗΕ για την περίοδο 2018-2027, εντός του 2017 αναμένεται να ολοκληρωθεί η πρώτη φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων, με τη σύνδεση της Σύρου με το Λαύριο, καθώς και με την Πάρο, τη Μύκονο και την Τήνο.

Μάλιστα, με την ολοκλήρωσή της, οι πετρελαϊκές μονάδες θα τεθούν σε «ψυχρή εφεδρεία», αφού οι ανάγκες των νησιών θα καλύπτονται από το διασυνδεδεμένο σύστημα. Στο έργο της διασύνδεσης των Κυκλάδων θα υπάρξει και δεύτερη φάση, με σκοπό τη δημιουργία εναλλακτικών συνδέσεων, ώστε να μη διακόπτεται η τροφοδοσία των νησιών στην περίπτωση που υπάρξει βλάβη σε κάποιο από τα προϋπάρχοντα καλώδια. Ο ΑΔΜΗΕ εκτιμά ότι θα τεθεί σε λειτουργία το αργότερο το 2019, ενώ θα περιλαμβάνει τις συνδέσεις Πάρου – Νάξου και Νάξου – Μυκόνου, όπως και την αναβάθμιση της καλωδιακής σύνδεσης της Άνδρου με τη Νότια Εύβοια. Επίσης, προβλέπεται και τρίτη φάση, με την πόντιση και του δεύτερου καλωδίου Λαυρίου – Σύρου, για μεγαλύτερη αξιοπιστία.

Όσον αφορά την Κρήτη, στην οποία αντιστοιχεί περίπου το 50% του κόστους ηλεκτροδότησης των μη διασυνδεδεμένων νησιών, ο ΑΔΜΗΕ προβλέπει πως η λεγόμενη «μικρή διασύνδεση» (σύνδεση Κρήτης – Πελοποννήσου) θα ολοκληρωθεί το 2020. Η «μεγάλη διασύνδεση» (σύνδεση Κρήτης – Αττικής) αναμένεται να είναι έτοιμη στα τέλη του 2023. Η σύνδεση των Κυκλάδων θεωρείται ότι μπορεί να επιφέρει εξοικονόμηση της τάξης των 25-30 εκατ. ευρώ τον χρόνο, ενώ η «μικρή διασύνδεση» της Κρήτης κατά 140 εκατ. ευρώ ετησίως.

Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας

Όπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), μέσα στον Σεπτέμβριο θα ληφθούν οι αποφάσεις για τον τρόπο με τον οποίο θα ανακτηθούν τα ποσά που οφείλονται στη ΔΕΗ για τις υπηρεσίες ΥΚΩ των ετών 2012-2015. Για τις όποιες αποφάσεις, όπως είναι φυσικό, θα ληφθεί υπ’ όψιν η εισήγηση της ΡΑΕ, η οποία δεν περικόπτει απλώς το ποσό στα 360 εκατ. ευρώ, από τα 735,09 εκατ. που διεκδικεί η δημόσια επιχείρηση, αλλά προτείνει ένα πολύ μεγάλο μέρος να καλυφθεί με τη μείωση κατά 50% του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο πετρέλαιο που χρησιμοποιείται για ηλεκτροπαραγωγή στα μη διασυνδεδεμένα νησιά.

Παρ’ όλο που η εισήγηση έχει γίνει αποδεκτή από το υπουργείο Ενέργειας, το συγκεκριμένο σκέλος αφορά άμεσα και το υπουργείο Οικονομικών, καθώς η μείωση του ΕΦΚ «μεταφράζεται» σε απώλεια δημόσιων εσόδων της τάξης των 90-100 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Αυτό σημαίνει πως θα πρέπει να δώσει το «πράσινο φως» και το ΥΠΟΙΚ, βρίσκοντας ισοδύναμα μέτρα που θα καλύψουν την «τρύπα», για τα οποία μάλιστα θα πρέπει να υπάρξει η σύμφωνη γνώμη και των εκπροσώπων των θεσμών.

Στην περίπτωση πάντως που υλοποιηθεί το παραπάνω σενάριο, τότε θα είναι περιορισμένο το ποσό που θα πρέπει να καλυφθεί από τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων, μέσω των χρεώσεων ΥΚΩ. Μάλιστα, με δεδομένο πως η ανάκτηση των 360 εκατ. θα ολοκληρωθεί το 2022, ενώ στο μεταξύ θα έχει τεθεί σε λειτουργία η διασύνδεση των Κυκλάδων αλλά και η «μικρή διασύνδεση» της Κρήτης, η επιβάρυνση στους λογαριασμούς θα είναι εξαιρετικά μικρή. 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Αγ. Προκόπιος Νάξου: Όταν οι αμμοθίνες γίνονται… πάρκινγκ και η Natura απλώς κοιτά

Η οργισμένη ανάρτηση του Λεωνίδα Μαγκανάρη για την καταστροφή στον Άγιο Προκόπιο φέρνει ξανά στο φως το ετήσιο δράμα των προστατευόμενων περιοχών που γονατίζουν κάτω από τις ρόδες και την αδιαφορία.

Μικρές Κυκλάδες: Δωρεάν μαθήματα κολύμβησης για παιδιά

Ο Δήμος Νάξου & Μικρών Κυκλάδων δίνει στα παιδιά την ευκαιρία να αγαπήσουν τη θάλασσα και να μάθουν ασφάλεια και τεχνική… παρέα με το χαμόγελο του καλοκαιριού!

ΕΚΑΒ: Εκατοντάδες διακομιδές από τα μέτωπα των πυρκαγιών

Από Αχαΐα μέχρι Χίο, τα πληρώματα του ΕΚΑΒ δίνουν μάχη με τον χρόνο για να φτάσουν στους τραυματίες και όσους αντιμετωπίζουν αναπνευστικά προβλήματα.

Νύχτα αγωνίας – Πρωινή μάχη με τις φλόγες σε όλη την Ελλάδα

33 εναέρια μέσα ρίχτηκαν από το πρώτο φως στη μάχη – Σε γενική επιφυλακή η χώρα, ισχυροί άνεμοι δυσκολεύουν το έργο των πυροσβεστών.

Μήλος: Όλο το προσωπικό και τα απορριμματοφόρα κρατούνται στο Α.Τ., τι αναφέρει ο Δήμος

Η Δημοτική Αρχή μιλά για στοχευμένη ενέργεια που υπονομεύει τη δημόσια υγεία και την εικόνα του νησιού στην κορύφωση της τουριστικής περιόδου.

«Το Σκάκι της Μονής»: Ένα τουρνουά που γεννά παράδοση και σπάει τα όρια της ιδιοκτησίας

Από το 2023, η Μονή Νάξου φιλοξενεί ένα σκακιστικό τουρνουά που δεν χαρίζει μόνο νίκες, αλλά και μια φιλοσοφία κοινοκτημοσύνης, συνεργασίας και δημιουργίας.

Ανώνυμη δωρεά-ανάσα στην Κω: 2 εκατ. ευρώ για στέγαση γιατρών αν δεν βρεθεί κρατική χρηματοδότηση

Όταν η έλλειψη στέγης στα νησιά γίνεται πρόβλημα ζωής, η προσφορά ενός συμπολίτη φέρνει ελπίδα

Ξεπέρασαν το 1,5 εκατ. οι αναχωρήσεις από τα λιμάνια της Αττικής – Άνοδος 3,99% σε σχέση με πέρυσι

Μικρή αύξηση στην ακτοπλοϊκή κίνηση το φετινό καλοκαίρι – Η μεγαλύτερη άνοδος στον Αργοσαρωνικό

Κυκλάδες – Αστυνομικό δελτίο: Συλλήψεις σε Σαντορίνη, Νάξο και Μύκονο, βιασμός, παραβάσεις και κλοπές

Σειρά συλλήψεων από τις τοπικές αστυνομικές υπηρεσίες των Κυκλάδων για σοβαρά και πλημμεληματικού χαρακτήρα αδικήματα

Νάξος (Φιλώτι): 20 χρόνια μνήμης και ποδοσφαίρου, το τουρνουά «Μανώλης Μάκαρης» μας συγκίνησε ξανά

Με επετειακό χαρακτήρα, το φετινό τουρνουά τίμησε τη μνήμη του Μανώλη Μάκαρη, συνδυάζοντας αθλητισμό, συγκίνηση και την παρουσία μικρών παιδιών που έδωσαν ξεχωριστό χρώμα στη διοργάνωση.

Νάξος: Διάσωση δύο ηλικιωμένων κολυμβητών στον Άγιο Γεώργιο με πρωταγωνιστή τον Lennart Neubauer

Ο πρωταθλητής του windsurfing εντόπισε και κράτησε στην επιφάνεια δύο ηλικιωμένους που είχαν παρασυρθεί από ρεύματα και κύματα – Κίνδυνος στην περιοχή του «Πορτοκάλι».

Ένταση στο λιμάνι του Πειραιά: Επιβάτες για Νάξο ανέβηκαν στον καταπέλτη μετά από νέα ακύρωση δρομολογίου

Πάνω από 100 ταξιδιώτες αντέδρασαν έντονα μετά την αιφνιδιαστική ενημέρωση ότι δεν θα ταξιδέψουν ούτε σήμερα, παρά τις αρχικές διαβεβαιώσεις της εταιρείας.

Λιμεναρχείο Νάξου: Απαγόρευση κυκλοφορίας στην παραλιακή της Χώρας Νάξου από 9 Αυγούστου, ποιοι εξαιρούνται

Η Νάξος γεμίζει κόσμο και το Λιμεναρχείο λαμβάνει δράση για την αποφυγή κυκλοφοριακού εφιάλτη.

Κυκλάδες: Ταχύπλοα στο έλεος του καιρού, ποια δεν προσέγγισαν λιμάνια

Δεν προσέγγισε Ηρακλειά το Tera Jet 2 – Διπλό περιστατικό με το CAT I στη Σέριφο – Ακινητοποιήθηκε το Superjet στην Πάρο λόγω ισχυρών ανέμων

Πολυχρόνης Ραπτάκης, πλοίαρχος “Blue Star Naxos”: «Στην ακτοπλοΐα είμαστε πολύ πίσω σε σχέση με το εξωτερικό» (video)

Τι λέει για τις ελλείψεις στις υποδομές, τις “ουρές” στα λιμάνια και τη βοήθεια του Blue Star Delos σε ιστιοπλοϊκό με Γάλλους τουρίστες (video)

Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων: «Απαράδεκτη η καταγγελία του Δημάρχου Νάξου – Δεν θα μας εκφοβίσουν»

Σφοδρή αντίδραση για την προσαγωγή αρχαιολόγου και υπαλλήλων της ΕΦΑ Κυκλάδων – Ζητούν απόσυρση της καταγγελίας και μόνιμη λύση για την προστασία της Πορτάρας

Νάξος: Χάος στο λιμάνι μετά το απαγορευτικό – Οι λιμενικοί κράτησαν την τάξη

Μέρα-ρεκόρ με 5.000 επιβάτες και 1.000 οχήματα σε λίγες ώρες, αλλά το Λιμενικό Σώμα διασφάλισε ομαλή αποβίβαση και επιβίβαση παρά τις ελλείψεις υποδομών.

Attica Group: Ανεκτέλεστα τα δρομολόγια της Παρασκευής 8/8 λόγω απαγορευτικού απόπλου

Ανακοινώθηκε η αναστολή σημαντικών ακτοπλοϊκών δρομολογίων προς και από τις Κυκλάδες – Σε αναμονή νεότερων οδηγιών οι επιβάτες.

Blue Star Ferries: Αναστολή δρομολογίων για σήμερα (08/08), στις 4 το απόγευμα αναχωρεί το “Blue Star Delos”

Ακυρώνονται τα περισσότερα δρομολόγια της Blue Star λόγω απαγορευτικού – Το μόνο που ταξιδεύει είναι το Blue Star Delos με καθυστέρηση και τροποποιημένο δρομολόγιο

Απαγορευτικό απόπλου: Νυχτερινές λύσεις για Άνδρο από Ραφήνα

Καθηλωμένα 25 πλοία στον Πειραιά και 13 στη Ραφήνα – Τρία έκτακτα δρομολόγια μεταμεσονύχτια για Άνδρο για να εξυπηρετηθούν αποκλεισμένοι επιβάτες