Τετάρτη, 24 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΠεριβάλλονΣτα 1340 ευρώ για τη Δονούσα το μηνιαίο κόστος κάθε μεγαβατώρας το...

Στα 1340 ευρώ για τη Δονούσα το μηνιαίο κόστος κάθε μεγαβατώρας το 2017

|

«Ηλεκτροσόκ» προκαλεί το κόστος παραγωγής ρεύματος για τα νησιά – Το ρεκόρ ανήκει στο Αγαθονήσι αλλά και η Δονούσα δεν πάει πίσω – Από τα στοιχεία του ΔΕΔΔΗΕ προκύπτει πως κάθε μεγαβατώρα κόστισε από 2,5 έως και 27 φορές υψηλότερα της Οριακής Τιμής Συστήματος – Το 2019 θα γίνει η διασύνδεση Νάξου – Πάρου και Νάξου – Μυκόνου… Έως τότε; Υπομονή 

Κάθε μέρα μιλάμε για το ηλεκτρικό ρεύμα. Για τις διακοπές ή τις πτώσεις τάσης που ελέω της αύξησης στη ζήτηση είναι καθημερινότητα πλέον και δημιουργούν ουκ ολίγα προβλήματα. Και οι κάτοικοι στα νησιά αγωνιούν… Πότε θα μπορέσουν να εργαστούν χωρίς το φόβο της διακοπής ρεύματος. Και κυρίως πότε θα μειωθεί το κόστος. Το οποίο είναι μεγάλο. Και αυτό αποδεικνύεται μέσα από τα δελτία εκκαθάρισης που εκδίδει ο ΔΕΔΔΗΕ σε μηνιαία βάση και «ακτινογραφούν» με ποιον τρόπο η παραγωγή κάθε μεγαβατώρας (MWh) ηλεκτρικής ενέργειας από τις μονάδες ενέργειας (λειτουργούν με πετρέλαιο) επιβαρύνει κάθε χρόνο με εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ τους λογαριασμούς όλων των νοικοκυριών και επιχειρήσεων στη χώρα, μέσω των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ).  Την ίδια στιγμή, μάλιστα, που τα συγκεκριμένα εργοστάσια είναι «πρωταθλητές» στην εκπομπή ρύπων, ενώ κάθε καλοκαίρι λειτουργούν στα όριά τους για να καλύψουν την αυξημένη ζήτηση σε ρεύμα, λόγω του τουρισμού.

Η εφημερίδα «Ναυτεμπορική» ανέλυσε ενδεικτικά τα στοιχεία του Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ) για το πρώτο εξάμηνο του 2017, υπολογίζοντας τον μέσο όρο για το πλήρες κόστος παραγωγής των συμβατικών μονάδων στα μη διασυνδεδεμένα νησιά, στο οποίο εκτός από τα έξοδα καυσίμου περιλαμβάνονται και οι δαπάνες για τη συντήρηση των μονάδων ή τις υπόλοιπες απαιτούμενες επενδύσεις.

Από την ανάλυση προέκυψε πως κάθε μεγαβατώρα στα μη διασυνδεδεμένα νησιά κοστίζει από 2,5 έως και 27 (!) φορές περισσότερο από την Οριακή Τιμή Συστήματος (ΟΤΣ) στο διασυνδεδεμένο δίκτυο το ίδιο χρονικό διάστημα. Έτσι, τη στιγμή που ο μέσος όρος της ΟΤΣ για το πρώτο εξάμηνο του 2017 ήταν 53,1 ευρώ ανά MWh, δηλαδή οι παραγωγοί ηλ. ενέργειας αμείφθηκαν κατά μέσο όρο με 53,1 ευρώ για την έγχυση κάθε μεγαβατώρας στο διασυνδεδεμένο σύστημα, κάθε MWh στο Αγαθονήσι κόστισε κατά μέσο όρο 1.437 ευρώ και στη Δονούσα 1.340 ευρώ – τα δύο νησιά με τις υψηλότερες τιμές, από τα 32 που διαθέτουν αυτόνομο ηλεκτρικό δίκτυο.

Με κριτήριο το κόστος ανά μεγαβατώρα, τα μεγαλύτερα ποσά αφορούν αραιοκατοικημένα νησιά (Αντικύθηρα, Οθωνοί), ενώ στις αμέσως επόμενες θέσεις υπάρχει μία διασπορά του κόστους από 250 έως και 750 ευρώ ανά μεγαβατώρα, με νησιά όπως η Ανάφη (725 ευρώ), η Αμοργός (396 ευρώ), η Μύκονος (334 ευρώ) και η Σέριφος (315 ευρώ). Στον αντίποδα, στις δύο τελευταίες βρίσκονται η Κως (147 ευρώ) και η Πάρος (146 ευρώ), με 2,7 μεγαλύτερο κόστος από την ΟΤΣ.

Ωστόσο, η τιμή ανά «μονάδα» ηλεκτρικής ενέργειας δεν είναι αντιπροσωπευτικός δείκτης για την επιβάρυνση κάθε νησιού στο συνολικό κόστος ηλεκτροπαραγωγής στις μη διασυνδεδεμένες περιοχές, αφού η επιβάρυνση εξαρτάται και από τις μεγαβατώρες που αυτό «έκαψε» στο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Έτσι, για παράδειγμα, η συνολική επιβάρυνση από τους κατοίκους στο Αγαθονήσι, που κατανάλωσαν κατά μέσο όρο 60 μεγαβατώρες κάθε μήνα, είναι πολύ μικρότερη από την Κω, οι ενεργειακές ανάγκες της οποίας ήταν πολλαπλάσιες, αγγίζοντας μηνιαίως τις 23.257 MWh κατά μέσο όρο στο πρώτο εξάμηνο του 2017.

Επομένως, με κριτήριο το μέσο μηνιαίο κόστος κάλυψης των ενεργειακών αναγκών κάθε νησιού, η παραπάνω λίστα ανατρέπεται, φέρνοντας στην πρώτη θέση (και με διαφορά) την Κρήτη, με 34,46 εκατομμύρια ευρώ. Εξάλλου, σύμφωνα με μελέτη του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ), στην Κρήτη καταλήγουν ετησίως πάνω από 300 εκατ. ευρώ από τα έσοδα των ΥΚΩ. Την πρώτη τετράδα συμπληρώνουν η Ρόδος (9,11 εκατ.), η Κως (3,42 εκατ.) και η Μυτιλήνη (3,14 εκατ.). Αντίθετα, το αντίστοιχο ποσό για το Αγαθονήσι είναι περίπου 87.000 ευρώ. Ανεξάρτητα από την κατάταξη κάθε επιμέρους νησιού, το συνολικό μέσο μηνιαίο κόστος και για τα 32 νησιά αγγίζει περίπου τα 69,43 εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή τα 833 εκατ. τον χρόνο. Μάλιστα, στην πραγματικότητα είναι υποεκτιμημένο, αφού από το πρώτο εξάμηνο λείπουν ο Ιούλιος και ο Αύγουστος, δύο μήνες που η κατανάλωση ρεύματος είναι αρκετά αυξημένη προς τα πάνω, λόγω του τουρισμού.

Επομένως, με δεδομένο πως πάνω από το 80% των εσόδων από τις ΥΚΩ πηγαίνει στην κάλυψη του κόστους της ειδικής τιμολόγησης των κατοίκων και των επιχειρήσεων των νησιών, εξηγείται γιατί το σχετικό κονδύλι ξεπερνά κάθε έτος τα 800 εκατομμύρια. Εξηγεί επίσης γιατί θα έπρεπε εδώ και χρόνια να έχουν υλοποιηθεί τουλάχιστον οι δύο βασικές λύσεις που θα το περιόριζαν δραστικά, δηλαδή η διασύνδεση των Κυκλάδων και της Κρήτης.

Στην πραγματικότητα, μάλιστα, μερικά χρόνια νωρίτερα το νούμερο αυτό ήταν αισθητά μεγαλύτερο, λόγω των υψηλότερων τιμών του «μαύρου χρυσού» και, κατά συνέπεια, του καυσίμου των μονάδων. Χαρακτηριστικό είναι πως για τα έτη 2012-2015, αν και η ΔΕΗ ΔΕΗ εισέπραξε μέσω των ΥΚΩ 2,49 δισ. ευρώ, το ποσό αυτό δεν κάλυψε πλήρως τα κόστη της για την ηλεκτροδότηση των νησιών. Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες, στην εισήγηση που απέστειλε πρόσφατα στο ΥΠΕΝ, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) προσδιορίζει στα 360 εκατ. τα χρήματα που θα πρέπει να λάβει επιπλέον η δημόσια επιχείρηση. Η ίδια η ΔΕΗ εκτιμά πως η υποανάπτυξη είναι ακόμη μεγαλύτερη, αγγίζοντας τα 735,09 εκατ. ευρώ.

Διασυνδέσεις

Η Άνδρος και η Τήνος απουσιάζουν από τον κατάλογο των 32 νησιών με αυτόνομο ηλεκτρικό σύστημα, καθώς ήδη τροφοδοτούνται από το διασυνδεδεμένο σύστημα, μέσω καλωδίου 150kV που συνδέει την Άνδρο με τη Νότια Εύβοια. Στην τελική ευθεία βρίσκεται η τροφοδοσία και άλλων νησιών των Κυκλάδων από το ηπειρωτικό δίκτυο: σύμφωνα με το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΔΠΑ) του ΑΔΜΗΕ για την περίοδο 2018-2027, εντός του 2017 αναμένεται να ολοκληρωθεί η πρώτη φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων, με τη σύνδεση της Σύρου με το Λαύριο, καθώς και με την Πάρο, τη Μύκονο και την Τήνο.

Μάλιστα, με την ολοκλήρωσή της, οι πετρελαϊκές μονάδες θα τεθούν σε «ψυχρή εφεδρεία», αφού οι ανάγκες των νησιών θα καλύπτονται από το διασυνδεδεμένο σύστημα. Στο έργο της διασύνδεσης των Κυκλάδων θα υπάρξει και δεύτερη φάση, με σκοπό τη δημιουργία εναλλακτικών συνδέσεων, ώστε να μη διακόπτεται η τροφοδοσία των νησιών στην περίπτωση που υπάρξει βλάβη σε κάποιο από τα προϋπάρχοντα καλώδια. Ο ΑΔΜΗΕ εκτιμά ότι θα τεθεί σε λειτουργία το αργότερο το 2019, ενώ θα περιλαμβάνει τις συνδέσεις Πάρου – Νάξου και Νάξου – Μυκόνου, όπως και την αναβάθμιση της καλωδιακής σύνδεσης της Άνδρου με τη Νότια Εύβοια. Επίσης, προβλέπεται και τρίτη φάση, με την πόντιση και του δεύτερου καλωδίου Λαυρίου – Σύρου, για μεγαλύτερη αξιοπιστία.

Όσον αφορά την Κρήτη, στην οποία αντιστοιχεί περίπου το 50% του κόστους ηλεκτροδότησης των μη διασυνδεδεμένων νησιών, ο ΑΔΜΗΕ προβλέπει πως η λεγόμενη «μικρή διασύνδεση» (σύνδεση Κρήτης – Πελοποννήσου) θα ολοκληρωθεί το 2020. Η «μεγάλη διασύνδεση» (σύνδεση Κρήτης – Αττικής) αναμένεται να είναι έτοιμη στα τέλη του 2023. Η σύνδεση των Κυκλάδων θεωρείται ότι μπορεί να επιφέρει εξοικονόμηση της τάξης των 25-30 εκατ. ευρώ τον χρόνο, ενώ η «μικρή διασύνδεση» της Κρήτης κατά 140 εκατ. ευρώ ετησίως.

Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας

Όπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), μέσα στον Σεπτέμβριο θα ληφθούν οι αποφάσεις για τον τρόπο με τον οποίο θα ανακτηθούν τα ποσά που οφείλονται στη ΔΕΗ για τις υπηρεσίες ΥΚΩ των ετών 2012-2015. Για τις όποιες αποφάσεις, όπως είναι φυσικό, θα ληφθεί υπ’ όψιν η εισήγηση της ΡΑΕ, η οποία δεν περικόπτει απλώς το ποσό στα 360 εκατ. ευρώ, από τα 735,09 εκατ. που διεκδικεί η δημόσια επιχείρηση, αλλά προτείνει ένα πολύ μεγάλο μέρος να καλυφθεί με τη μείωση κατά 50% του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο πετρέλαιο που χρησιμοποιείται για ηλεκτροπαραγωγή στα μη διασυνδεδεμένα νησιά.

Παρ’ όλο που η εισήγηση έχει γίνει αποδεκτή από το υπουργείο Ενέργειας, το συγκεκριμένο σκέλος αφορά άμεσα και το υπουργείο Οικονομικών, καθώς η μείωση του ΕΦΚ «μεταφράζεται» σε απώλεια δημόσιων εσόδων της τάξης των 90-100 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Αυτό σημαίνει πως θα πρέπει να δώσει το «πράσινο φως» και το ΥΠΟΙΚ, βρίσκοντας ισοδύναμα μέτρα που θα καλύψουν την «τρύπα», για τα οποία μάλιστα θα πρέπει να υπάρξει η σύμφωνη γνώμη και των εκπροσώπων των θεσμών.

Στην περίπτωση πάντως που υλοποιηθεί το παραπάνω σενάριο, τότε θα είναι περιορισμένο το ποσό που θα πρέπει να καλυφθεί από τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων, μέσω των χρεώσεων ΥΚΩ. Μάλιστα, με δεδομένο πως η ανάκτηση των 360 εκατ. θα ολοκληρωθεί το 2022, ενώ στο μεταξύ θα έχει τεθεί σε λειτουργία η διασύνδεση των Κυκλάδων αλλά και η «μικρή διασύνδεση» της Κρήτης, η επιβάρυνση στους λογαριασμούς θα είναι εξαιρετικά μικρή. 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Ελλάς Σύρου: «Άριστα 10 από τη FIFA», το νέο γήπεδο της Ερμούπολης έτοιμο να γράψει ιστορία (video)

Ο Γιώργος Λεονταρίτης μιλά στο παρά πέντε του πρώτου επίσημου αγώνα: «Υπόσχεση που έγινε πράξη – μια υποδομή για τη νεολαία της Σύρου»

Στ. Γκίκας: 180 εκατ. από ΕΣΠΑ για 30 νησιωτικά λιμάνια

Προτεραιότητα η αναβάθμιση υποδομών και η «πράσινη μετάβαση» – cold ironing σε 23 λιμένες έως το 2029

Παναγία Μυρτιδιώτισσα: το πρώτο «καλωσόρισμα» της Νάξου (video)

Παραμονή στη Χώρα: το πλοιάριο αναχωρεί ανά δεκάλεπτο από τη Μικρή Σκάλα για προσκύνημα στη βραχονησίδα-προσήλιο του λιμανιού

Κουφονήσι: Ομόφωνο «ναι» σε μειώσεις και δίκαιη τιμολόγηση νερού

Έκτακτη συνεδρίαση της Τοπικής Κοινότητας (22/09) – αιτήματα για επανέκδοση λογαριασμών, δόσεις χωρίς προσαυξήσεις, έλεγχο μετρητών και ειδικό καθεστώς «νησιωτικότητας»

Λιμάνι Νάξου: Από το «Δέσποινα» του 1955 στο σήμερα και τα προβλήματα που δεν …λύθηκαν

Η 31η Ιουλίου του ’55 άλλαξε τον τρόπο που δένουν τα πλοία· ο Αύγουστος του ’25 μας θυμίζει ότι ήρθε η ώρα να αλλάξει ο τρόπος που «δένει» η πόλη με το λιμάνι.

Σίφνος: Το Φεστιβάλ «Νικόλαος Τσελεμεντές» γράφει τις πιο νόστιμες ιστορίες των Κυκλάδων (video)

Θαλασσομαγειρέματα το πρωί, «Κουζίνα του Τσελεμεντέ» το απόγευμα, γλέντια τη νύχτα — 25–27/9, είσοδος ελεύθερη

Αμοργός τραγουδά: Mουσικοκινητική αγωγή για τους μικρούς, χορωδία για όλους

Ένα Σαββατοκύριακο τον μήνα (Οκτ. 2025–Ιούν. 2026) με τον μαέστρο Γιάννη Γαβρά και το Μουσικό Εργαστήρι «Η Οδός Ονείρων».

Ελλάδα: Μόλις το 4,5% των γιατρών υπηρετούν στα νησιά (!!!)

Αριθμοί που «πονούν»: πολλά νησιά χωρίς βασικές ειδικότητες μόλις πέσει η αυλαία του καλοκαιριού

Δωρεάν προληπτικές εξετάσεις από το Ελληνικό Ίδρυμα Ογκολογίας τον Οκτώβριο

Μαστογραφία, Τεστ Παπ με HPV και έλεγχος PSA – Ραντεβού από 23/9, εξετάσεις από 1/10 στην Αθήνα

Σαντορίνη – Ξεκινά η 71η Εθελοντική Αιμοδοσία: Μια φιάλη παραπάνω, ένα χαμόγελο ακόμα

Από 4 έως 12 Οκτωβρίου η 71η Εθελοντική Αιμοδοσία για τον συνάνθρωπο και την ελπίδα. Το πρόγραμμα της αιμοδοσίας

Blue Star Naxos: από 19/9 αναχώρηση 11:05 από Νάξο για Πειραιά — αρχίζει το χειμερινό πρόγραμμα

Σύμφωνα με το Naxos Blue Travel, το νέο ωράριο θα ισχύει όλο τον χειμώνα. Δείτε αναλυτικά τη διαδρομή Αστυπάλαια–Κατάπολα της επόμενης ημέρας.

Σκοπελίτης: Αλλαγές δρομολογίων 19–21/09/2025 λόγω κακοκαιρίας

Το ταξιδιωτικό πρακτορείο Zas Travel Νάξου ενημερώνει: το δρομολόγιο της Παρασκευής μεταφέρεται για Σάββατο και του Σαββάτου για Κυριακή — δείτε αναλυτικά τις ώρες.

Υπόθεση …Νερό: Ο Σύλλογος Επαγγελματιών Δονούσας ζητά επανεξέταση της τιμολογιακής πολιτικής και δίκαιες χρεώσεις

Μετά την Ηρακλειά και τα Κουφονήσια, διαμαρτύρεται και η Δονούσα για τις αυξήσεις - Τι ζητούν οι επαγγελματίες

Απαγορευτικό: Στις 9.30 το βράδυ απόψε αναχωρεί το “Blue Star Naxos” (Πίνακας)

Λόγω κακοκαιρίας αλλάζουν αναχωρήσεις/ακυρώνονται δρομολόγια. Τι ισχύει ανά πλοίο, πότε χρειάζεται αλλαγή εισιτηρίων και ποιες μεταφορές επιβατών έγιναν.

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Σε ποιες περιοχές θα έχει αύριο το πρωί (20/09) διακοπή ρεύματος

Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση «Προσωρινή Διακοπή», θα επηρεαστούν Μπαούζι Δαμαριώνα, Αυλωνίτσα, Άγιος Δημήτριος και Αγ. Ανάργυροι Σαγκρί.

Ανεκτέλεστα δρομολόγια για Supercat Jet, Superjet και Superjet 2 λόγω κακοκαιρίας

Η κακοκαιρία που πλήττει το Αιγαίο φέρνει σημαντικές ακυρώσεις στην ακτοπλοΐα – Αναλυτικά ποιες γραμμές επηρεάζονται

ΔΕΔΔΗΕ: Τρίωρη διακοπή ρεύματος αύριο (22/09) στα χωριά της πεδινής Νάξου

Νάξος: Προσωρινή διακοπή ρεύματος τη Δευτέρα 22/09 (09:00–12:00) σε Γλινάδο, Άγιο Αρσένιο, Μύλους & Αργάνι Τριπόδων

Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων: Ο Νίκος Σιδερής ορίστηκε πρόεδρος της Κοινότητας Κεραμωτής

Σιδερής Νίκος η επιλογή του Δημάρχου – Αποχές και ενστάσεις από Κορρέ και Χατζηανδρέου

Κουφονήσια: «Νερό από χρυσάφι», λογαριασμοί έως 10€/m³, τι απαντά ο Βαγγέλης Κατσαράς (video)

Εστίαση, διαμονή και μικρά καταστήματα μιλούν για ασφυξία – Ο Δήμος Νάξου κάνει λόγο για «εξορθολογισμό» βάσει κόστους αφαλάτωσης και αποτροπή υπερκατανάλωσης (video)

Απαγορευτικό απόπλου από Πειραιά, Λαύριο και Ραφήνα έως τις 10:00 — εξαιρούνται Αργοσαρωνικός & Μαρμάρι

Σε ισχύ προληπτικό μέτρο του Λιμενικού λόγω ισχυρών βοριάδων· επανεκτίμηση στις 10:00. Οι ταξιδιώτες να επικοινωνούν με τα πρακτορεία τους.