Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί στην επιστημονική ομάδα του Ινστιτούτου Μελέτης και Παρακολούθησης Ηφαιστείου Σαντορίνης η πρόσφατη προσάραξη του εμπορικού πλοίου “Νέαρχος” στα αβαθή νερά της δυτικής ακτής της Νέας Καμένης – Τι φοβάται, τι αναφέρει στην σχετική ανακοίνωση
Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί στην επιστημονική ομάδα του Ινστιτούτου Μελέτης και Παρακολούθησης Ηφαιστείου Σαντορίνης η πρόσφατη προσάραξη (ξημερώματα Σαββάτου 27 Οκτωβρίου) του εμπορικού πλοίου “Νέαρχος” στα αβαθή νερά της δυτικής ακτής της Νέας Καμένης, καθώς στο πλοίο βρίσκονται πέντε βυτιοφόρα οχήματα που μεταφέρουν καύσιμα.
Όπως επισημαίνει το ΙΜΠΗΣ σε σχετική ανακοίνωση και η οποία δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα atlantea.news “η επίσπευση της αποκόλλησης του πλοίου και η ασφαλής πλοήγησή του είναι αναγκαία γιατί, εκτός από το γενικότερο σοβαρό περιβαλλοντικό πρόβλημα που θα δημιουργήσει συνολικά στην περιοχή της καλδέρας, οποιαδήποτε τυχόν διαρροή καυσίμων, θα θέσει σε άμεσο κίνδυνο μόλυνσης και υποβάθμισης τις δύο θερμές πηγές της Νέας Καμένης (όρμος Γεωργίου – Αφρόεσας) και Παλαιάς Καμένης (Αγίου Νικολάου). Πρόκειται για δύο ιδιαίτερα σημαντικούς ιαματικούς φυσικούς πόρους, για τους οποίους η ΓΕΩΘΗΡΑ ΜΑΕ έχει ήδη ξεκινήσει τις διαδικασίες αναγνώρισης και ένταξής τους στο σχετικό Εθνικό Μητρώο”.
Το ΙΜΠΗΣ τονίζει επίσης την αναγκαιότητα ύπαρξης ενός μηχανισμού άμεσης αντιμετώπισης ανάλογων περιστατικών στην ευαίσθητη περιοχή της καλδέρας. “Είναι προφανές ότι η ευρύτερη περιοχή του ηφαιστειακού συμπλέγματος της Σαντορίνης και ιδιαίτερα η περιοχή της καλδέρας θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με όρους αυξημένης περιβαλλοντικής αλλά και αισθητικής ευαισθησίας, μια και η Σαντορίνη αποτελεί μοναδικό γεωλογικό μνημείο, παγκόσμιας εμβέλειας. Στο πλαίσιο αυτό είναι απαραίτητη η ύπαρξη ενός μηχανισμού άμεσης αντιμετώπισης παρόμοιων περιστατικών, χωρίς χρονοτριβές και γραφειοκρατικές καθυστερήσεις”.
Τι γίνεται με το πλοίο
Οσο για το πλοίο; Από τα ξημερώματα του Σαββάτου 27 Οκτωβρίου βρίσκεται στα αβαθή της δυτικής ακτής της Νέας Καμένης όπως φαίνεται στη φωτογραφία του Κώστα Κωνσταντινίδη. Στο πλοίο επέβεβαναν δεκατρία μέλη πλήρωμα, πέντε επιβάτες και πέντε βυτιοφόρα οχήματα, με τους επιβάτες και τα περισσότερα μέλη να έχουν μεταφερθεί από τη πρώτη στιγμή στο λιμάνι του Αθηνιού. Και έχει ξεκινήσει η διαδικασία αποκόλλησης του πλοίου. Ομως, η κοινοπραξία MED TUGS που έχει αναλάβει την όλη επιχείρηση, αναμένεται να προχωρήσει αρχικά σε ξεφόρτωμα των πέντε βυτιοφόρων οχημάτων με τη βοήθεια πλοίου πλατμφόρμας και αφού γίνεται η απάντληση των περίπου 80 τόνων καυσίμων που έχει το πλοίο…
Σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας, οι καιρικές συνθήκες στη θαλάσσια περιοχή ευνοούν να ξεκινήσει η επιχείρηση αποκόλλησης του «Νέαρχος», ενώ στο σημείο βρίσκονται ήδη τρία ρυμουλκά: το «Χρήστος 37», το «Καραπιπέρης 18», το «Βερνίκος Σίφνος» καθώς και μία φορτηγίδα. Το «Νέαρχος» έχει ήδη επιθεωρηθεί από δύτες, και η μικρή εισροή υδάτων που είχε προκληθεί στα διπύθμενα του πλοίου έχει σταματήσει.
Από το περιστατικό δεν έχει παρατηρηθεί έως τώρα θαλάσσια ρύπανση, ενώ από το λιμεναρχείο της Σαντορίνης, για λόγους ασφαλείας έχει ενεργοποιηθεί το τοπικό σχέδιο έκτακτης ανάγκης. Το «Νέαρχος» είχε αποπλεύσει από το Λαύριο για Σύρο – Τήνο – Μύκονο – Θήρα και επιστροφή.