Τρίτη, 4 Μαρτίου, 2025
ΑρχικήΠεριβάλλονΠΝΑι - Κύθνος: "Φρένο" έβαλε η Περιφέρεια για τις ανεμογεννήτριες, ποιο είναι...

ΠΝΑι – Κύθνος: “Φρένο” έβαλε η Περιφέρεια για τις ανεμογεννήτριες, ποιο είναι το σκεπτικό

|

Απόφαση «ανάσα» για τους κατοίκους, τους απόδημους αλλά και τους φίλους της Κύθνου από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, αναφορικά με την κατασκευή του βιομηχανικού αιολικού πάρκου στο νησί.

Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου με γνωμοδότησή της που εκδόθηκε στις 10 Ιουνίου και κοινοποιείται προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και συγκεκριμένα στη Γενική Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Πολιτικής δικαιώνει όσους σθεναρά αντιτίθενται στην εγκατάσταση ανεμογεννητριών κάνοντας λόγο για περιβαλλοντική και πολιτισμική καταστροφή του νησιού, καθώς γνωμοδοτεί αρνητικά ως προς την υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου καθώς αντίκειται στις συνταγματικές επιταγές.

Μια πρώτη νίκη στον «πόλεμο»
Κατόπιν της έκδοσης της γνωμοδότησης της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου το σύνολο των ομάδων πολιτών που δραστηριοποιούνται σε βάρος της εγκατάστασης των ανεμογεννητριών στο νησί, όπως η Επιτροπή Αγώνα Κύθνου, δήλωσαν ότι κατάκτησαν μια πρώτη νίκη, πώς πήραν μια μεγάλη ανάσα προκειμένου να συνεχίσουν τη δράση τους κατά της κατασκευής του βιομηχανικού αιολικού πάρκου που όπως υποστηρίζουν με σειρά επιχειρημάτων, θα καταστρέψει νησί τους.

Το σκεπτικό της γνωμοδότησης
Οπως αναφέρει η αρμόδια υπηρεσία της Περιφέρειας, «η γνωμοδότησή μας επί του φακέλου της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων είναι αρνητική, διότι για την υλοποίηση του εν λόγω έργου προβλέπεται: α) βελτίωση του υφιστάμενου οδικού δικτύου μήκους περίπου 5,9 Km και β) διάνοιξη νέας οδοποιίας μήκους περίπου 3,39 Km.

Σύνταγμα και φυσικό περιβάλλον
Σημειώνεται στη γνωμοδότηση ότι «όπως παγίως έχει κριθεί το οδικό δίκτυο υπόκειται σε συνολικό σχεδιασμό και διαχείριση (ΣτΕ 962/2018). Με το άρθρο 24 του Συντάγματος προστατεύεται το φυσικό περιβάλλον (παρ. 1) και, σε συνάφεια με την προστασία αυτή, επιτάσσεται ο ορθολογικός χωροταξικός σχεδιασμός (παρ. 2), ουσιώδες στοιχείο του οποίου είναι το οδικό δίκτυο, υποκείμενο, λόγω της διασυνδέσεως των επί μέρους υποσυστημάτων του και της ιεραρχήσεώς τους, σε συνολικό σχεδιασμό, βάσει των οικείων νομίμων κριτηρίων, έτσι ώστε να καθίσταται και τούτο βιώσιμο.

Τούτου έπεται ότι το οδικό δίκτυο υπόκειται σε συνολικό σχεδιασμό και διαχείριση τόσο σε επίπεδο εθνικών ή επαρχιακών οδών, όσο και σε επίπεδο μονάδας τοπικής αυτοδιοικήσεως, προκειμένου για δημοτικές ή κοινοτικές οδούς.

Η κατά τα ανωτέρω συνταγματική επιταγή για συνολικό σχεδιασμό και διαχείριση του οδικού δικτύου ισχύει, κατά μείζονα λόγο, προκειμένου για μικρά νησιά, τα οποία αποτελούν σημαντικό στοιχείο του φυσικού περιβάλλοντος ως ευπαθή ή ευαίσθητα οικοσυστήματα, δεδομένου ότι χαρακτηρίζονται από την ενότητα και τη λιτή συμμετρία του τοπίου τους και τη στενή αλληλεξάρτηση των ανθρωπογενών συστημάτων (δημογραφικού, πολιτιστικού, κοινωνικοοικονομικού κ.λπ.) και του φυσικού περιβάλλοντος, με συνέπεια να είναι ιδιαίτερα ευάλωτα σε εξωγενείς παρεμβάσεις».

Μικρά νησιά και ήπια ανάπτυξη
«Ουσιώδης όρος για την προστασία των μικρών νησιών είναι τα ειδικά χωροταξικά σχέδια, τα οποία, δεδομένου ότι τα νησιά είναι δεκτικά μόνο ήπιας ανάπτυξης, πρέπει να προβλέπουν και να διατάσσουν στο χώρο των νησιών μόνο εκείνες τις μορφές ανάπτυξης που είναι συμβατές με την αρχή της διατήρησης αμείωτου του πολιτιστικού και φυσικού κεφαλαίου τους, προκειμένου να μην παραβιάζεται η φέρουσα ικανότητα των νησιών ως παραδοσιακών ανθρωπογενών συστημάτων και ευαίσθητων οικοσυστημάτων (ΣΕ 3641, 3637, 3628/2009 7μ., 3606/2007 7μ., 414/2005, 3406/2001 κ.ά.)

Τα ειδικά χωροταξικά σχέδια πρέπει να περιλαμβάνουν και το οδικό δίκτυο, ως ουσιώδες στοιχείο του επιτασσόμενου, κατά τα ανωτέρω, από το Σύνταγμα ορθολογικού χωροταξικού σχεδιασμού, που επηρεάζει το φυσικό περιβάλλον».

Οδικό δίκτυο και χωροταξικός σχεδιασμός
«Εξ άλλου, στη διαχείριση του οδικού δικτύου περιλαμβάνεται και ο εκσυγχρονισμός αυτού, προκειμένου τούτο να προσαρμοσθεί προς νέες ανάγκες και απαιτήσεις, δηλαδή, μεταξύ άλλων, και η τροποποίησή του με τη διάνοιξη νέας ή την κατάργηση υπάρχουσας οδού, περαιτέρω δε, για την ταυτότητα του λόγου, και η τροποποίηση του οδικού δικτύου που επέρχεται με τη βελτίωση (π.χ. διαπλάτυνση βλ. ΣΕ 2124/2009, 2425/2000) υφισταμένης οδού, εφ’ όσον αυτή συνεπάγεται ουσιώδη μεταβολή των χαρακτηριστικών και του προορισμού της οδού, ήτοι των αναγκών τις οποίες εξυπηρετεί».

Οδικό δίκτυο και φυσικό περιβάλλον
«Σε κάθε περίπτωση τα κριτήρια σχεδιασμού και διαχειρίσεως του οδικού δικτύου πρέπει να είναι σαφή, εξειδικευμένα και να συνδέονται προς τα υπόλοιπα στοιχεία του χωροταξικού σχεδίου. Πρέπει, επίσης, να ενσωματώνουν την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, έτσι ώστε το οδικό δίκτυο να καθίσταται βιώσιμο σύστημα επικοινωνίας (Ολ. ΣΕ 2487/2006, 2425/2000, 601/2007, 379/2010 κ.ά.).»

Προστασία της εθνικής φυσικής κληρονομιάς
«Περαιτέρω, το οδικό δίκτυο ενός ΟΤΑ δεν αποτελεί τοπική του υπόθεση, εφόσον συνάπτεται τόσο με το υπόλοιπο δίκτυο της χώρας, όσο και με την προστασία των γεωσυστημάτων του φυσικού χώρου, τα οποία αποτελούν στοιχείο της εθνικής φυσικής κληρονομιάς (ΣτΕ 2486/2006, 2487/2006 Ολομ., 665/2018 7μ., 878/2012, 395/2014 κ.ά.). Επιπρόσθετα, αποκλείονται οι αποσπασματικές και απρογραμμάτιστες πράξεις διαχειρίσεως του οδικού δικτύου, όπως η διάνοιξη, διαπλάτυνση και κατάργηση οδών βάσει εντετοπισμένων εκτιμήσεων με γνώμονα την εξυπηρέτηση τοπικής ανάγκης, χωρίς υπολογισμό των ευρύτερων επιπτώσεων που αυτές ενδέχεται να έχουν (ΣτΕ 665/2018 7μ., 878/2012 κ.ά.) και μάλιστα όταν πρόκειται για μικρή νήσο, όπου ακόμα και ένα μικρό οδικό έργο, ακριβώς λόγω της μικρής εκτάσεώς της, έχει σημαντικότερες συνέπειες απ’ ότι εάν εκτελείτο σε άλλη περιοχή».

Κύθνος, νήσος ιδιαίτερης προστασίας
«Τα ανωτέρω δε, ισχύουν, κατά μείζονα λόγο, όταν η μικρή νήσος είναι εντεταγμένη σε καθεστώς ιδιαίτερης προστασίας (ΣτΕ 878/2012 κ.ά.), όπως η νήσος Κύθνος η οποία έχει χαρακτηρισθεί στο σύνολό της ως τόπος ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους, με το από 17-09-2002 Π.Δ. (ΦΕΚ 931/Δ)».

Με πληροφορίες από την ιστοσελίδα tovima.gr 

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Εκτακτο – ΑΠΑΣ Νάξου: Αποδοχή παραίτησης Δάγλα

Τρεις αγωνιστικές πριν από τη λήξη της αγωνιστικής περιόδου και ο Αλέκος Δάγλας υπέβαλε τη παραίτησή του από τη θέση του προπονητή στον ΑΠΑΣ Νάξου

Νάξος – 2ο Γυμνάσιο: Τριήμερη εκδρομή στην Αθήνα, αξέχαστη εμπειρία

Τριήμερη εκδρομή στην Αθήνα: Μια αξέχαστη εμπειρία για τους μαθητές μας - Το ταξίδι στην Αθήνα..

Τέμπη: Παραίτηση Τριαντόπουλου από υφυπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας

Ανεβαίνοντας στο βήμα της Βουλής, ο κ. Τριαντόπουλος αρνήθηκε κατηγορηματικά οποιαδήποτε εμπλοκή σε «μπάζωμα» επικαλούμενος χωρία του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για τα Τέμπη.

Νάξος & Μικρές Κυκλάδες: Ερχεται η 1η διαβούλευση για το “Masterplan Ύδρευσης” του Δήμου

Δημόσια Διαβούλευση για το Masterplan Ύδρευσης του Δήμου Νάξου & Μικρών Κυκλάδων - Πότε και που;

Κατ. Μονογυιού: Επίσκεψη στο Φάρο Τυφλών

Επίσκεψη της Κατερίνας Μονογυιού στο Φάρο Τυφλών - Τι αναφέρει με την ευκαιρία της επίσκεψης

Νάξος – Μ.Ι.Υ.Α.: Ημερίδα με θέμα το Δημογραφικό πρόβλημα στην Ελλάδα

Hμερίδα με θέμα: «Η Συνδρομή της Μ.Ι.Υ.Α. του Ναυτικού Νοσοκομείου Αθηνών στη Λύση του Δημογραφικού Προβλήματος της Ελλάδας» - Πότε και Που;

Ferryscanner: Δημοφιλέστεροι ακτοπλοϊκοί προορισμοί για το 2024 οι Μύκονος, Πάρος και Σαντορίνη

Ferryscanner: Μύκονος, Πάρος και Σαντορίνη οι δημοφιλέστεροι ακτοπλοϊκοί προορισμοί του 2024

Μ. Βρετανία: Η Νάξος ανάμεσα στα έξι εναλλακτικά νησιά που προτείνουν για το 2025

Η βρετανική εφημερίδα Metro δημοσίευσε κατάλογο με τα μη συμβατικά ελληνικά νησιά που «κερδίζουν τη μάχη με τον υπερτουρισμό»

Πάρος: Νέο 5αστερο ξενοδοχείο στην Αγία Παρασκευή Νάουσας

Νέο ξενοδοχείο 5 αστέρων δρομολογείται στην Πάρο – Σε ποια περιοχή θα γίνει

Σαντορίνη: Αποστολή μελετά τα υδροθερμικά συστήματα της καλδέρας και του Κολούμπου

Η αποστολή HYDROMOX αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς την κατανόηση των φυσικών μηχανισμών που διαμορφώνουν τον υποθαλάσσιο ηφαιστειακό χώρο και την πρόβλεψη πιθανών κινδύνων για την ευρύτερη περιοχή του ηφαιστειακού συγκροτήματος της Σαντορίνης.

Εύη Νομικού – SANTORY: Οι μετρήσεις στην καλδέρα της Σαντορίνης θα εμπλουτίσουν τη βάση δεδομένων των Επιτροπών

Θα συνδυαστούν με τις μετρήσεις που θα γίνουν στο ενεργό υδροθερμικό πεδίο του Κολούμπου κ στη ΒΑ πλευρά της καλδερας της Σαντορίνης με ρομποτικό όχημα κ ειδικούς δειγματολήπτες τις επόμενες ημέρες

Τέμπη : Ηχηρό μήνυμα από την πανέμορφη Ηρακλειά (photos)

Ούτε στην Ηρακλειά ξεχνούν - Και το Μήνυμα τους ηχηρό προς κάθε κατεύθυνση (Photos)

Εκτακτο: Black out στη πόλη της Νάξου

Χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα η πόλη της Νάξου λόγω προβλήματος σε πυλώνα της ΔΕΗ κοντά στο Δημαρχείο

Απόκριες – Νάξος: “Πάρκινγκ” ο χώρος μπάσκετ δίπλα στο Δημαρχείο;

Μία εικόνα ... χίλιες λέξεις και αρκετές αντιδράσεις δημιουργήθηκαν από το γεγονός ότι δεκάδες αυτοκίνητα γέμισαν τον ανοιχτό χώρο μπάσκετ δίπλα από το Δημαρχείο

Ενδοκυκλαδικά: Το “Αρτεμις” φεύγει, το “Hellenic HighSpeed” έρχεται

Για την ετήσια ακινησία του το “Άρτεμις” ξεκινάει στις 10 Μαρτίου – Στη θέση του το “HELLENIC HIGHSPEED”

ΑΜΣ Φιλωτίου: Αγιοβασιλόπιττα αφιερωμένη σε Δημήτρη Ημελλο και Μαργαρίτα Οικονομοπούλου

Την Αγιοβασιλόπιττα του Α.Μ.Σ. Φιλωτίου ευλόγησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ. Καλλίνικος - Ποιοι έδωσαν το "παρών" (φωτογραφίες)

Βαγγ. Κατσαράς: “Τα τελευταία χρόνια η Νάξος είναι στις πρώτες θέσεις που επιλέγουν να έρθουν για την Αποκριά” (video)

Ναξιώτικη αποκριά-Μια γιορτή γεμάτη μυσταγωγία και κέφι - Τι ανέφερε ο Βαγγέλης Κατσαράς σε εκπομπή της ΕΡΤ (video)

Κυκλάδες – Εφορεία Αρχαιοτήτων: “Stop” σε τουριστικά καταλύματα σε Νάξο και Κύθνο

Δύο μη εγκρίσεις αιτημάτων για τουριστικά καταλύματα σε Νάξο και Κύθνο και μία μετατροπή

Δονούσα – Express Skopelitis: Γιατί συνεχίζετε η συνεχιζόμενη διάκριση στα δρομολόγια σε βάρος του νησιού μας;

Επιχειρηματίες και κάτοικοι της Δονούσας ζητούν απαντήσεις στην συνεχιζόμενη διάκριση στα δρομολόγια του Express Skopelitis σε σχέση με τα άλλα νησιά των Μικρών Κυκλάδων;

Σαντορίνη – Αμοργός: Πρόταση Λέκκα να ανοίξουν τα σχολεία

Σαντορίνη: Πρόταση Λέκκα να ανοίξουν τα σχολεία - Ανάλογη πρόταση και για Αμοργό, Ιο και Ανάφη