Σάββατο, 4 Μαΐου, 2024
ΑρχικήΠεριβάλλονΠεθαίνοντας στην άσφαλτο των ελληνικών δρόμων

Πεθαίνοντας στην άσφαλτο των ελληνικών δρόμων

|

Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (2015), περίπου 1,2 εκατ. άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα ετησίως, και μάλιστα τα τροχαία αποτελούν τη βασική αιτία θανάτου στις ηλικίες 15-29 ετών

Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο άνθρωπος στην καθημερινότητά του είναι η οδική ασφάλεια. Κάθε μετακίνησή εγκυμονεί δεκάδες κινδύνους οπότε είναι αναγκαίο να υπάρχει προσοχή…. Σύμφωνα με στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (Organisation Internationale des Constructeurs d’ Automobiles, OICA), σε παγκόσμιο επίπεδο, το 2014 ήταν σε κυκλοφορία περισσότερα από 1,2 δισ. οχήματα (900 εκατ. επιβατικά), παρουσιάζοντας αύξηση σχεδόν 40% σε σχέση με το 2005.

Η αυξητική αυτή τάση αναμένεται να συνεχιστεί, καθώς έρευνες από ιδρύματα και διεθνείς οργανισμούς εκτιμούν ότι μέχρι το 2030 θα προσεγγίσουμε τα 2 δισ. οχήματα (βλ. D. Sperling και D. Gordon, «Two Billion Cars – Driving Toward Sustainability», Oxford University Press, 2009). Στο πλαίσιο αυτό, το θέμα της οδικής ασφάλειας συνεχίζει να βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (2015), περίπου 1,2 εκατ. άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα ετησίως, και μάλιστα τα τροχαία  αποτελούν τη βασική αιτία θανάτου στις ηλικίες 15-29 ετών. Επιπλέον, σε οικονομικούς όρους, τα τροχαία ατυχήματα έχουν ένα κόστος που εκτιμάται περίπου ίσο με το 3% του παγκόσμιου ΑΕΠ. Βέβαια, ειδικά στις ανεπτυγμένες χώρες, καταγράφεται συστηματική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, λόγω της τεχνολογικής εξέλιξης των οχημάτων, της βελτίωσης των οδικών δικτύων και υποδομών, αλλά και της υιοθέτησης δράσεων για την ευαισθητοποίηση/ενημέρωση του κοινού σε συνδυασμό με την αυστηροποίηση των μέτρων ελέγχου.

Μείωση της τροχαίας κίνησης

Ακολουθώντας τις διεθνείς εξελίξεις, θετικά αποτελέσματα έχουν επιτευχθεί και στην Ελλάδα, καθώς την περίοδο 2001-2014 σημειώθηκε μείωση των θανάτων από τροχαία κατά 58,2% (από 1.909 νεκρούς το 2001 σε μόλις 798 το 2014), έναντι ευρωπαϊκού μέσου όρου μείωσης 54,5%. Σημαντική μείωση επιτεύχθηκε και στον αριθμό των σοβαρά τραυματιών (67% μείωση το 2014 σε σχέση με το 2001).

Αξιοπρόσεκτο είναι όμως ότι, ειδικά σε ό,τι αφορά τους θανάτους, το μεγαλύτερο μέρος της μείωσης καταγράφεται την περίοδο μετά το 2009 (47,8% μείωση θανάτων το 2014 σε σχέση με το 2008). Αυτό θα μπορούσε ίσως να αποδοθεί στη μείωση της τροχαίας κίνησης (οχηματοχιλιόμετρα), χωρίς όμως δυστυχώς να υπάρχει επίσημη καταγραφή τέτοιων στατιστικών στη χώρα μας.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι ο αριθμός των οχημάτων αυξήθηκε περίπου 4% την περίοδο 2009-2014, κυρίως λόγω της αύξησης των δικύκλων κατά 15%, ενώ ο πληθυσμός της χώρας εκτιμάται ότι μειώθηκε κατά 2,5%.

Οι διαχρονικές τάσεις

Το ερώτημα που προκύπτει είναι με ποιον τρόπο αυτές οι διαχρονικές τάσεις σχετίζονται με την οδική ασφάλεια σε τοπικό επίπεδο. Το Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης εκπονεί και δημοσιεύει συστηματικά ετήσιες έρευνες για την αξιολόγηση της οδικής ασφάλειας και της τροχαίας αστυνόμευσης ανά νομό. Πρόσφατα ολοκλήρωσε έρευνα που επικεντρώθηκε στην ανάλυση των διαχρονικών τάσεων κατά την περίοδο 1999-2014.

Στην έρευνα συνεκτιμήθηκαν στοιχεία για τους θανάτους και τους σοβαρά τραυματίες, σε σχέση με τον πληθυσμό, τον αριθμό των οχημάτων και το μήκος του οδικού δικτύου κάθε νομού, ώστε να αναπτυχθεί ένας σύνθετος δείκτης οδικής ασφάλειας, ο οποίος λαμβάνει τη μέγιστη τιμή (μονάδα) σε νομούς όπου σημειώνονται οι λιγότεροι θάνατοι και τραυματισμοί σε σχέση με το μέγεθός τους (πληθυσμός, οχήματα, δίκτυο), συγκριτικά με τα αντίστοιχα στοιχεία άλλων νομών. Παρόμοια ανάλυση είχε πραγματοποιηθεί σε ανάλογες ετήσιες έρευνες που πραγματοποίησε στο παρελθόν το Εργαστήριο.

Το νέο στοιχείο της τελευταίας έρευνας είναι η ανάλυση των διαχρονικών τάσεων, δηλαδή της βελτίωσης ή επιδείνωσης που παρατηρείται σε έναν νομό σε μια χρονιά σε σχέση με την προηγούμενη. Ειδικό χαρακτηριστικό της ανάλυσης είναι ότι η συνολική διαχρονική μεταβολή του συγκριτικού δείκτη οδικής ασφάλειας εξετάζεται σε δύο επιμέρους διαστάσεις: (α) τη μεταβολή που αναφέρεται στη γενική (πανελλήνια) τάση, και (β) τη μεταβολή που αναφέρεται στα στοιχεία ενός νομού συγκριτικά με τις μεταβολές των στοιχείων των υπόλοιπων νομών.

Οι μεταβολές ανά νομό

Και εδώ καταγράφονται οι νομοί με τις υψηλότερες και χαμηλότερες μεταβολές (περίοδος 1999-2014), συνολικά και συγκριτικά. Με κόκκινο εμφανίζονται νομοί όπου οι μεταβολές ήταν αρνητικές. Συνολικά όλοι σε όλους τους νομούς, εκτός του νομού Γρεβενών, επιτεύχθηκε βελτίωση. Η βελτίωση που καταγράφεται διαπιστώθηκε ότι κυρίως οφείλεται στη βελτίωση της γενικής τάσης. Οι νομοί που πέτυχαν να βελτιώσουν περισσότερο την οδική τους ασφάλεια σε σχέση με τους υπολοίπους (συγκριτική μεταβολή) είναι η Φθιώτιδα,  η Πιερία, η Κορινθία, το Κιλκίς, η Ξάνθη, η Ροδόπη, η Λάρισα, το Ρέθυμνο, η Βοιωτία και η Θεσπρωτία. Αξίζει να σημειωθεί ότι πολλοί από αυτούς του νομούς (για παράδειγμα, Φθιώτιδα, Κορινθία, Πιερία, Βοιωτία) αντιμετώπισαν σημαντικά προβλήματα στο παρελθόν λόγω του ανεπαρκούς οδικού δικτύου (εθνικοί οδοί), η βελτίωση του οποίου είχε προφανώς θετικά αποτελέσματα. Ενδεικτικά αναφέρεται η περίπτωση της Φθιώτιδας, με τα γνωστά προβλήματα στον Μαλιακό. Το 1999 οι νεκροί στη Φθιώτιδα ήταν 94, αντιπροσωπεύοντας το 4,3% των θανάτων στη χώρα, ενώ οι σοβαρά τραυματίες 117 (2,5% των τραυματιών πανελλαδικά). Μέχρι το 2014 στον νομό επιτεύχθηκε σημαντική βελτίωση, τόσο σε απόλυτους όρους (13 νεκροί, 19 τραυματίες), όσο και συγκριτικά με το σύνολο της χώρας, καθώς οι νεκροί στη Φθιώτιδα το 2014 αντιπροσώπευαν μόλις το 1,6% του συνόλου της χώρας, ενώ οι σοβαρά τραυματίες το 1,8% του συνόλου. Αντίθετα, νομοί όπως τα Χανιά, η Λακωνία και η Κέρκυρα, παρότι παρουσίασαν βελτίωση συνολικά, υπολείπονται συγκριτικά με τους υπολοίπους. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι στα Χανιά, παρότι επιτεύχθηκε μείωση των θανάτων (20 το 2014 σε σχέση με 38 το 1999) και των τραυματιών (30 το 2014 έναντι 37 το 1999), σε σχέση με το σύνολο των θανάτων και των τραυματιών πανελλαδικά, υπάρχει αύξηση: (α) οι θάνατοι στα Χανιά το 1999 αντιστοιχούσαν στο 1,7% των θανάτων στη χώρα, ενώ το 2014 αντιστοιχούσαν στο 2,5%, (β) οι σοβαρά τραυματίες στα Χανιά το 1999 αντιστοιχούσαν στο 0,8% των τραυματιών στη χώρα, ενώ το 2014 αντιστοιχούσαν στο 2,8%.

Η έρευνα αυτή επιβεβαιώνει τα θετικά αποτελέσματα που έχουν επιτευχθεί από τις αρχές του 2000 έως σήμερα στην αντιμετώπιση του πολύ σοβαρού προβλήματος των τροχαίων ατυχημάτων. Είναι όμως εμφανές ότι δράσεις περαιτέρω βελτίωσης πρέπει να σχεδιαστούν, όχι μόνο με βάση τα πανελλαδικά στοιχεία, αλλά και τα τοπικά χαρακτηριστικά και τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής. Η κατάλληλη επεξεργασία και η ανάλυση των στοιχείων που έχουν συλλεχθεί από την Ελληνική Αστυνομία όλα τα προηγούμενα χρόνια μπορεί να οδηγήσουν στην εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων, βοηθώντας έτσι σημαντικά στη λήψη καλύτερων αποφάσεων.

Οι πρωταθλητές για το 2016

Και φτάνουμε στο διά ταύτα…  Τα σκήπτρα των τροχαίων ατυχημάτων κρατά σταθερά η Αττική. Οπως προκύπτει από την ετήσια έκθεση της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος (ΕΑΕΕ) για την ιδιωτική ασφάλιση στην Ελλάδα, οι οδηγοί του ευρύτερου Λεκανοπεδίου κατέγραψαν το 2014 τη μεγαλύτερη συχνότητα ζημιών ανά τη χώρα (8,24%), με εκείνους στην Αχαΐα να ακολουθούν κατά πόδας με 7,95%. Θεσσαλονικείς και Ηρακλειώτες συμπληρώνουν τη σχετική τετράδα, με το δείκτη να διαμορφώνεται σε 7,28% και 6,57% αντίστοιχα.

Σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο, στον αντίποδα, περισσότερο προσεκτικοί αποδείχθηκαν οι οδηγοί στους Νομούς Σάμου, Λέσβου, Καρδίτσας και Ροδόπης, με τη συχνότητα ζημιών να περιορίζεται σε 3,09%, 3,55%, 3,85% και 4%. «Η ασφάλιση αυτοκινήτου αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους κλάδους δραστηριοποίησης της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς, όπου 29 επιχειρήσεις έχουν συμμετοχή 31,2% στο σύνολο της παραγωγής ασφαλίστρων. Η μεγαλύτερη -σε όγκο ασφαλίστρων- κάλυψη των αυτοκινήτων είναι η υποχρεωτική ασφάλιση αστικής ευθύνης έναντι τρίτων», σημειώνει χαρακτηριστικά η ΕΑΕΕ και προσθέτει: «Σύμφωνα με τα καταγεγραμμένα στοιχεία των ασφαλισμένων οχημάτων έτους 2014, η κατηγορία επιβατικά – ταξί αποτελεί το 72,3% του πλήθους οχημάτων και το πλήθος των ζημιών αντιστοιχεί στο 78,7% του συνόλου. Τα τροχαία ατυχήματα, στα οποία περιλαμβάνονταν νεκροί και τραυματίες, μειώθηκαν το 2014 έναντι του 2013 σε λιγότερα από 12.000. Επίσης, οι νεκροί μειώθηκαν από 874 το 2013 σε 793 το 2014, ενώ οι τραυματίες (βαριά και ελαφρά) μειώθηκαν, επίσης. Οι κυριότερες αιτίες θανατηφόρων ατυχημάτων αποτελούν οι συγκρούσεις, οι εκτροπές και οι παρασύρσεις πεζών».

Αξίζει να σημειωθεί ότι πρόσφατα, με πράξη της εκτελεστικής επιτροπής της Τραπέζης της Ελλάδος (ΤτΕ), αναθεωρήθηκαν τα ελάχιστα ποσά ασφαλιστικής κάλυψης της υποχρεωτικής ασφάλισης αστικής ευθύνης από ατυχήματα αυτοκινήτων.

Ο κ. Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης είναι καθηγητής  στο Πολυτεχνείο Κρήτης, μέλος της Βασιλικής Ακαδημίας Οικονομικών και Χρηματοοικονομικών Επιστημών της Ισπανίας, Distinguished Research Professor, Audencia Business School, και ο κ. Μιχάλης Δούμπος είναι αναπληρωτής καθηγητής στο Εργαστήριο Financial Engineering του Πολυτεχνείου Κρήτης.

Με πληροφορίες από τον «Ελεύθερο Τύπο» και το «Βήμα της Κυριακής» 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Κραουνάκης για Αννα Παναγιωτοπούλου: “Εφυγε από τη ζωή η Αννα”

Η Άννα Παναγιωτοπούλου έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 76 ετών. Οι ρόλοι της σε σειρές που άφησαν εποχή.

Πολίτικη μαγειρίτσα με γιαουρτάλευρο αντί για αυγολέμονο (συνταγή)

Εξοχη μαγειρίτσα, με ένα απίθανο κόλπο που μας γλιτώνει πολύ χρόνο (ποια είναι η συνταγή)

Σάμος: 49χρονη σκότωσε τον πατέρα της

Οικογενειακή τραγωδία στη Σάμο - Τι έγινε με την 49χρονη γυναίκα

Ανάσταση Κυρίου: Χρέος μας να αγωνιστούμε για τη δημιουργία μιας κοινωνίας με επίκεντρο τον άνθρωπο

Ο Αλέκος Αρβανιτάς μας αναλύει την εβδομάδα που φεύγει και στέλνει το δικό του μήνυμα ενόψει της Ανάστασης του Κυρίου

Νάξος – Μητρόπολη Παροναξίας: «Σεισμός» στην Πρώτη Ανάσταση (video)

"Σεισμός" στην.... Πρώτη Ανάσταση στον Ιερό Ναό Ζωοδόχου Πηγής στην Μητρόπολη Παροναξίας (video)

Σίφνος: Η “ζωή εν Τάφω”, ο Επιτάφιος στο “Super Jet” (video)

Μεγάλη Αγία Παρασκευή και στο Super Jet που βρίσκεται στις Καμάρες της Σίφνου, ο Επιτάφιος κάνει την εμφάνισή του

Ιατρική Ερευνα – Κεφάλα (Νάξος): Στο Νότιο Αιγαίο το 2021 υπήρχαν 37,8 ιατροί ανά 10.000 κατοίκους (2%)

Ερευνα από την Επιμελήτρια γιατρό Αννα - Μαρία Κεφαλά (εργάζεται στη Νάξο) παρουσιάζει τη ζωή και τις ανάγκες των γιατρών στην ... άγονη γραμμή

Κλιματική κρίση: Οι έξι πληγές του Αιγαίου, μπορούν να επουλωθούν;

Ποιες είναι οι έξι πληγές του Αιγαίου; Πως μπορούμε να τις αντιμετωπίσουμε;

Τέλη κυκλοφορίας: Με το μήνα, 10 ευρώ και φύγατε για … Πάσχα

Τέλη κυκλοφορίας με το μήνα: Πληρώστε 10 ευρώ και φύγετε για Πάσχα

Νάξος – Κωμιακή (Σύλλογος Γυναικών): Η διαδρομή του Επιταφίου φωτισμένη με αυτοσχέδια φαναράκια

Μεγάλη Παρασκευή και ο Σύλλογος Γυναικών Κωμιακής θα φωτίσει τη διαδρομή με αυτοσχέδια φαναράκια για την περιφορά του Επιτάφιου

Μήλος: Νέο 5αστερο ξενοδοχείο … έρχεται

“Στα σκαριά” νέο ξενοδοχείο 5 αστέρων στη Μήλο

Blue Star Ferries: Εκτακτη προσέγγιση σήμερα και αύριο στη Νάξο του “Blue Star 2”

Ενα ακόμη έκτακτο δρομολόγιο απόψε από τον Πειραιά για Πάρο - Νάξο και Σαντορίνη

Stoiximan AegeanBall Festival 2024: Ανοιξαν οι έγγραφές

Κορυφαία διοργάνωση 3Χ3 με 13 βραβεία σε πολλαπλές κατηγορίες - Το χρονοδιάγραμμα

ΚΕ.ΔΑ.Σ.Υ. Νάξου: Πάει στη βουλή με παρέμβαση του Φίλιππου Φόρτωμα

Ο Φίλιππος Φόρτωμας φέρνει στη Βουλή το στεγαστικό πρόβλημα του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Νάξου

SKY Express: Μεταφέρει το Αγιο Φως σε Σαντορίνη – Μύκονο

Πως θα μεταφερθεί το Αγιο Φως το Μεγάλο Σάββατο στις Κυκλάδες

ΕΡΤ1: «Φτάσαμε» με τον Ζερόμ Καλούτα – Ταξιδεύοντας στην Αμοργό, προβολή το Αγιο Πάσχα

ΕΤ1 «Φτάσαμε» με τον Ζερόμ Καλούτα – Ταξιδεύοντας στην Αμοργό της άγριας ομορφιάς και του απέραντου γαλάζιου - Προβολή: Κυριακή του Πάσχα

Play Offs: Ε όχι έτσι, να αποκλειστείς από τον τελικό Πανναξιακέ (!!!)

Απίστευτη εξέλιξη στον σημερινό αγώνα με τον Ηλυσιακό... Δέχτηκε σερί 12 -1 στις τελευταίες φάσεις και έχασε 67-65... Με ψηλά το κεφάλι αποχαιρετά τα πλέι οφ η ομάδα του Πανναξιακού ΑΟΚ

Πανναξιακός ΑΟ: Πρώτη θέση στο Διασυλλογικό Πρωτάθλημα Στίβου στη Μήλο (επιδόσεις)

Συγχαρητήρια στην ομάδα στίβου για την 1η θέση στο Διασυλλογικό Πρωτάθλημα Στίβου

Πάσχα: ασθένειες και θεραπείες τους σε σχέση στη παράδοση της Νάξου

ασθένειες και θεραπείες τους σε σχέση με το Πάσχα στη παράδοση της Νάξου

Πάσχα – Ταξίδι: Στη Νάξο η πληρότητα εκτιμάται πως θα ξεπεράσει το 90%

Που θα τα ταξιδέψουν για το Πάσχα οι Ελληνες; Αυξημένη κατά 20% η τουριστική κίνηση - Τα νησιά και πάλι κέρδισαν τις υπηρωτικές περιοχές