Τετάρτη, Ιανουάριος 15, 2025
ΑρχικήΠεριβάλλονΠεθαίνοντας στην άσφαλτο των ελληνικών δρόμων

Πεθαίνοντας στην άσφαλτο των ελληνικών δρόμων

|

Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (2015), περίπου 1,2 εκατ. άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα ετησίως, και μάλιστα τα τροχαία αποτελούν τη βασική αιτία θανάτου στις ηλικίες 15-29 ετών

Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο άνθρωπος στην καθημερινότητά του είναι η οδική ασφάλεια. Κάθε μετακίνησή εγκυμονεί δεκάδες κινδύνους οπότε είναι αναγκαίο να υπάρχει προσοχή…. Σύμφωνα με στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (Organisation Internationale des Constructeurs d’ Automobiles, OICA), σε παγκόσμιο επίπεδο, το 2014 ήταν σε κυκλοφορία περισσότερα από 1,2 δισ. οχήματα (900 εκατ. επιβατικά), παρουσιάζοντας αύξηση σχεδόν 40% σε σχέση με το 2005.

Η αυξητική αυτή τάση αναμένεται να συνεχιστεί, καθώς έρευνες από ιδρύματα και διεθνείς οργανισμούς εκτιμούν ότι μέχρι το 2030 θα προσεγγίσουμε τα 2 δισ. οχήματα (βλ. D. Sperling και D. Gordon, «Two Billion Cars – Driving Toward Sustainability», Oxford University Press, 2009). Στο πλαίσιο αυτό, το θέμα της οδικής ασφάλειας συνεχίζει να βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (2015), περίπου 1,2 εκατ. άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα ετησίως, και μάλιστα τα τροχαία  αποτελούν τη βασική αιτία θανάτου στις ηλικίες 15-29 ετών. Επιπλέον, σε οικονομικούς όρους, τα τροχαία ατυχήματα έχουν ένα κόστος που εκτιμάται περίπου ίσο με το 3% του παγκόσμιου ΑΕΠ. Βέβαια, ειδικά στις ανεπτυγμένες χώρες, καταγράφεται συστηματική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, λόγω της τεχνολογικής εξέλιξης των οχημάτων, της βελτίωσης των οδικών δικτύων και υποδομών, αλλά και της υιοθέτησης δράσεων για την ευαισθητοποίηση/ενημέρωση του κοινού σε συνδυασμό με την αυστηροποίηση των μέτρων ελέγχου.

Μείωση της τροχαίας κίνησης

Ακολουθώντας τις διεθνείς εξελίξεις, θετικά αποτελέσματα έχουν επιτευχθεί και στην Ελλάδα, καθώς την περίοδο 2001-2014 σημειώθηκε μείωση των θανάτων από τροχαία κατά 58,2% (από 1.909 νεκρούς το 2001 σε μόλις 798 το 2014), έναντι ευρωπαϊκού μέσου όρου μείωσης 54,5%. Σημαντική μείωση επιτεύχθηκε και στον αριθμό των σοβαρά τραυματιών (67% μείωση το 2014 σε σχέση με το 2001).

Αξιοπρόσεκτο είναι όμως ότι, ειδικά σε ό,τι αφορά τους θανάτους, το μεγαλύτερο μέρος της μείωσης καταγράφεται την περίοδο μετά το 2009 (47,8% μείωση θανάτων το 2014 σε σχέση με το 2008). Αυτό θα μπορούσε ίσως να αποδοθεί στη μείωση της τροχαίας κίνησης (οχηματοχιλιόμετρα), χωρίς όμως δυστυχώς να υπάρχει επίσημη καταγραφή τέτοιων στατιστικών στη χώρα μας.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι ο αριθμός των οχημάτων αυξήθηκε περίπου 4% την περίοδο 2009-2014, κυρίως λόγω της αύξησης των δικύκλων κατά 15%, ενώ ο πληθυσμός της χώρας εκτιμάται ότι μειώθηκε κατά 2,5%.

Οι διαχρονικές τάσεις

Το ερώτημα που προκύπτει είναι με ποιον τρόπο αυτές οι διαχρονικές τάσεις σχετίζονται με την οδική ασφάλεια σε τοπικό επίπεδο. Το Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης εκπονεί και δημοσιεύει συστηματικά ετήσιες έρευνες για την αξιολόγηση της οδικής ασφάλειας και της τροχαίας αστυνόμευσης ανά νομό. Πρόσφατα ολοκλήρωσε έρευνα που επικεντρώθηκε στην ανάλυση των διαχρονικών τάσεων κατά την περίοδο 1999-2014.

Στην έρευνα συνεκτιμήθηκαν στοιχεία για τους θανάτους και τους σοβαρά τραυματίες, σε σχέση με τον πληθυσμό, τον αριθμό των οχημάτων και το μήκος του οδικού δικτύου κάθε νομού, ώστε να αναπτυχθεί ένας σύνθετος δείκτης οδικής ασφάλειας, ο οποίος λαμβάνει τη μέγιστη τιμή (μονάδα) σε νομούς όπου σημειώνονται οι λιγότεροι θάνατοι και τραυματισμοί σε σχέση με το μέγεθός τους (πληθυσμός, οχήματα, δίκτυο), συγκριτικά με τα αντίστοιχα στοιχεία άλλων νομών. Παρόμοια ανάλυση είχε πραγματοποιηθεί σε ανάλογες ετήσιες έρευνες που πραγματοποίησε στο παρελθόν το Εργαστήριο.

Το νέο στοιχείο της τελευταίας έρευνας είναι η ανάλυση των διαχρονικών τάσεων, δηλαδή της βελτίωσης ή επιδείνωσης που παρατηρείται σε έναν νομό σε μια χρονιά σε σχέση με την προηγούμενη. Ειδικό χαρακτηριστικό της ανάλυσης είναι ότι η συνολική διαχρονική μεταβολή του συγκριτικού δείκτη οδικής ασφάλειας εξετάζεται σε δύο επιμέρους διαστάσεις: (α) τη μεταβολή που αναφέρεται στη γενική (πανελλήνια) τάση, και (β) τη μεταβολή που αναφέρεται στα στοιχεία ενός νομού συγκριτικά με τις μεταβολές των στοιχείων των υπόλοιπων νομών.

Οι μεταβολές ανά νομό

Και εδώ καταγράφονται οι νομοί με τις υψηλότερες και χαμηλότερες μεταβολές (περίοδος 1999-2014), συνολικά και συγκριτικά. Με κόκκινο εμφανίζονται νομοί όπου οι μεταβολές ήταν αρνητικές. Συνολικά όλοι σε όλους τους νομούς, εκτός του νομού Γρεβενών, επιτεύχθηκε βελτίωση. Η βελτίωση που καταγράφεται διαπιστώθηκε ότι κυρίως οφείλεται στη βελτίωση της γενικής τάσης. Οι νομοί που πέτυχαν να βελτιώσουν περισσότερο την οδική τους ασφάλεια σε σχέση με τους υπολοίπους (συγκριτική μεταβολή) είναι η Φθιώτιδα,  η Πιερία, η Κορινθία, το Κιλκίς, η Ξάνθη, η Ροδόπη, η Λάρισα, το Ρέθυμνο, η Βοιωτία και η Θεσπρωτία. Αξίζει να σημειωθεί ότι πολλοί από αυτούς του νομούς (για παράδειγμα, Φθιώτιδα, Κορινθία, Πιερία, Βοιωτία) αντιμετώπισαν σημαντικά προβλήματα στο παρελθόν λόγω του ανεπαρκούς οδικού δικτύου (εθνικοί οδοί), η βελτίωση του οποίου είχε προφανώς θετικά αποτελέσματα. Ενδεικτικά αναφέρεται η περίπτωση της Φθιώτιδας, με τα γνωστά προβλήματα στον Μαλιακό. Το 1999 οι νεκροί στη Φθιώτιδα ήταν 94, αντιπροσωπεύοντας το 4,3% των θανάτων στη χώρα, ενώ οι σοβαρά τραυματίες 117 (2,5% των τραυματιών πανελλαδικά). Μέχρι το 2014 στον νομό επιτεύχθηκε σημαντική βελτίωση, τόσο σε απόλυτους όρους (13 νεκροί, 19 τραυματίες), όσο και συγκριτικά με το σύνολο της χώρας, καθώς οι νεκροί στη Φθιώτιδα το 2014 αντιπροσώπευαν μόλις το 1,6% του συνόλου της χώρας, ενώ οι σοβαρά τραυματίες το 1,8% του συνόλου. Αντίθετα, νομοί όπως τα Χανιά, η Λακωνία και η Κέρκυρα, παρότι παρουσίασαν βελτίωση συνολικά, υπολείπονται συγκριτικά με τους υπολοίπους. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι στα Χανιά, παρότι επιτεύχθηκε μείωση των θανάτων (20 το 2014 σε σχέση με 38 το 1999) και των τραυματιών (30 το 2014 έναντι 37 το 1999), σε σχέση με το σύνολο των θανάτων και των τραυματιών πανελλαδικά, υπάρχει αύξηση: (α) οι θάνατοι στα Χανιά το 1999 αντιστοιχούσαν στο 1,7% των θανάτων στη χώρα, ενώ το 2014 αντιστοιχούσαν στο 2,5%, (β) οι σοβαρά τραυματίες στα Χανιά το 1999 αντιστοιχούσαν στο 0,8% των τραυματιών στη χώρα, ενώ το 2014 αντιστοιχούσαν στο 2,8%.

Η έρευνα αυτή επιβεβαιώνει τα θετικά αποτελέσματα που έχουν επιτευχθεί από τις αρχές του 2000 έως σήμερα στην αντιμετώπιση του πολύ σοβαρού προβλήματος των τροχαίων ατυχημάτων. Είναι όμως εμφανές ότι δράσεις περαιτέρω βελτίωσης πρέπει να σχεδιαστούν, όχι μόνο με βάση τα πανελλαδικά στοιχεία, αλλά και τα τοπικά χαρακτηριστικά και τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής. Η κατάλληλη επεξεργασία και η ανάλυση των στοιχείων που έχουν συλλεχθεί από την Ελληνική Αστυνομία όλα τα προηγούμενα χρόνια μπορεί να οδηγήσουν στην εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων, βοηθώντας έτσι σημαντικά στη λήψη καλύτερων αποφάσεων.

Οι πρωταθλητές για το 2016

Και φτάνουμε στο διά ταύτα…  Τα σκήπτρα των τροχαίων ατυχημάτων κρατά σταθερά η Αττική. Οπως προκύπτει από την ετήσια έκθεση της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος (ΕΑΕΕ) για την ιδιωτική ασφάλιση στην Ελλάδα, οι οδηγοί του ευρύτερου Λεκανοπεδίου κατέγραψαν το 2014 τη μεγαλύτερη συχνότητα ζημιών ανά τη χώρα (8,24%), με εκείνους στην Αχαΐα να ακολουθούν κατά πόδας με 7,95%. Θεσσαλονικείς και Ηρακλειώτες συμπληρώνουν τη σχετική τετράδα, με το δείκτη να διαμορφώνεται σε 7,28% και 6,57% αντίστοιχα.

Σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο, στον αντίποδα, περισσότερο προσεκτικοί αποδείχθηκαν οι οδηγοί στους Νομούς Σάμου, Λέσβου, Καρδίτσας και Ροδόπης, με τη συχνότητα ζημιών να περιορίζεται σε 3,09%, 3,55%, 3,85% και 4%. «Η ασφάλιση αυτοκινήτου αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους κλάδους δραστηριοποίησης της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς, όπου 29 επιχειρήσεις έχουν συμμετοχή 31,2% στο σύνολο της παραγωγής ασφαλίστρων. Η μεγαλύτερη -σε όγκο ασφαλίστρων- κάλυψη των αυτοκινήτων είναι η υποχρεωτική ασφάλιση αστικής ευθύνης έναντι τρίτων», σημειώνει χαρακτηριστικά η ΕΑΕΕ και προσθέτει: «Σύμφωνα με τα καταγεγραμμένα στοιχεία των ασφαλισμένων οχημάτων έτους 2014, η κατηγορία επιβατικά – ταξί αποτελεί το 72,3% του πλήθους οχημάτων και το πλήθος των ζημιών αντιστοιχεί στο 78,7% του συνόλου. Τα τροχαία ατυχήματα, στα οποία περιλαμβάνονταν νεκροί και τραυματίες, μειώθηκαν το 2014 έναντι του 2013 σε λιγότερα από 12.000. Επίσης, οι νεκροί μειώθηκαν από 874 το 2013 σε 793 το 2014, ενώ οι τραυματίες (βαριά και ελαφρά) μειώθηκαν, επίσης. Οι κυριότερες αιτίες θανατηφόρων ατυχημάτων αποτελούν οι συγκρούσεις, οι εκτροπές και οι παρασύρσεις πεζών».

Αξίζει να σημειωθεί ότι πρόσφατα, με πράξη της εκτελεστικής επιτροπής της Τραπέζης της Ελλάδος (ΤτΕ), αναθεωρήθηκαν τα ελάχιστα ποσά ασφαλιστικής κάλυψης της υποχρεωτικής ασφάλισης αστικής ευθύνης από ατυχήματα αυτοκινήτων.

Ο κ. Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης είναι καθηγητής  στο Πολυτεχνείο Κρήτης, μέλος της Βασιλικής Ακαδημίας Οικονομικών και Χρηματοοικονομικών Επιστημών της Ισπανίας, Distinguished Research Professor, Audencia Business School, και ο κ. Μιχάλης Δούμπος είναι αναπληρωτής καθηγητής στο Εργαστήριο Financial Engineering του Πολυτεχνείου Κρήτης.

Με πληροφορίες από τον «Ελεύθερο Τύπο» και το «Βήμα της Κυριακής» 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Απόκριες 2025 – Δήμος Νάξου & Μικρών Κυκλάδων: Συνάντηση για προετοιμασία διονυσιακού δρώμενου

Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων: Ανοικτή πρόσκληση για την προετοιμασία του διονυσιακού δρώμενου τις Απόκριες

Εκτακτο – Κορωπί: Καίγονται τρία εργοστάσια, το ένα είναι του “Καραμολέγκου”

Εξαπλώθηκε η φωτιά στο Κορωπί – Φλόγες σε τρία εργοστάσια - Πρόκειται για δύο εργοστάσια αρτοσκευασμάτων και ένα εργοστάσιο ξυλείας

Κυκλάδες: Το “Fast Ferries Andros” στη γραμμή Πειραιάς – Σύρος – Τήνος – Μύκονος

Αλλαγή βάρδιας και το Fast Ferries Andros μπαίνει στη γραμμή Πειραιάς - Σύρος - Τήνος - Μύκονος

Τήνος – Δήμος: Συνάντηση με κέρδος 290.000 ευρώ (!!!)

H συνάντηση εργασίας του Δημάρχου Τήνου Παναγιώτη Κροντηρά με τον Γ.Γ. Αυτοδιοίκησης και Αποκέντρωσης του Υπουργείου Εσωτερικών κ. Σάββα Χιονίδη γλύτωσε το Δήμο Τήνου 290.258,62 €

Μητρόπολη Παροναξίας: Ο κκ Καλλίνικος στην Αθήνα και κοπή Πρωτοχρονιάτικης πίτας

Το ταξίδι στην Αθήνα από τον Μητροπολίτη Παροναξίας και η παρουσία του σε κοπές Πρωτοχρονιάτικης πίτας

Γ. Πολυχρονάκος: “Κυβερνητική μεθόδευση για την ιδιωτικοποίηση του νερού στα νησιά”

Αρθρο του Γιάννη Πολυχρονάκου σχετικά με την ιδιωτικοποίηση του νερού στα νησιά... Τι αναφέρει

Ισπανία: Υψηλή φορολόγηση (έως και 100%) στους ξένους που αγοράζουν ακίνητα

Ισπανία | Σκληρά μέτρα για το πρόβλημα στέγασης - Υψηλοί φόροι στην αγορά ακινήτων από ξένους και στα Airbnb

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Σε ποια περιοχές θα έχει διακοπή ρεύματος αύριο (15/01)

Αλλαγές στον προγραμματισμό των περιοχών όπου είχαμε σήμερα και αύριο θα έχουμε διακοπή ηλεκτρικού ρεύματος

Νάξος: “Η Συνωμοσία της Κατσίκας” την Παρασκευή 24/01 στο Δημοτικό Θέατρο Ιάκωβος Καμπανέλλης

Ο Θωμάς και η Μαρίκα-Κατσίκα, δυο αχώριστοι φίλοι, ταξιδεύουν σε όλο τον κόσμο ψάχνοντας την Άνοιξη..!

Facebook: Το ψεύτικο μήνυμα “απενεργοποίησης λογαριασμού”

Έρχεται μήνυμα από φίλους για απενεργοποίηση λογαριασμού του Facebook

Νάξος: Το Laguna Coast Resort στα 20 ξενοδοχεία που θα ξεχωρίσουν τη φετινή χρονιά

Ανάμεσα στις 20 πιο .. ηχηρές αφίξεις στο χώρο των καταλυμάτων και το Laguna Coast Resort που βρίσκεται στη Νάξο

Νάξος – Αεροδρόμιο: Τον Σεπτέμβριο βγαίνει στο …σφυρί

Τον Σεπτέμβριο η έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας για τα 22 κρατικά περιφερειακά αεροδρόμια της ΥΠΑ

Blue Star Ferries: Από αύριο (09/01) το Blue Star 1 επιστρέφει στη γραμμή της Παροναξίας

Από αύριο Πέμπτη (09/01) το Blue Star 1 επιστρέφει στη Παροναξία - Μέχρι πότε θα είναι στη γραμμή, το Blue Star Delos πάει .. Καβάλα

Εκτακτο – Κορωπί: Καίγονται τρία εργοστάσια, το ένα είναι του “Καραμολέγκου”

Εξαπλώθηκε η φωτιά στο Κορωπί – Φλόγες σε τρία εργοστάσια - Πρόκειται για δύο εργοστάσια αρτοσκευασμάτων και ένα εργοστάσιο ξυλείας

Airbnb: Γιατί χιλιάδες ακίνητα βγαίνουν από τις πλατφόρμες;

Ποια ακίνητα βγαίνουν από τις πλατφόρμες τύπου Airbnb – Οι έλεγχοι και τα πρόστιμα - Οι αλλαγές που έρχονται

Σέριφος – ΠΠΙ: Ο γιατρός Θανάσης Κοντάρης αποχωρεί μετά από επτά χρόνια

Αποχαιρέτησε μετά από 7 χρόνια την ομάδα του ΠΠΙ Σερίφου ο ιατρός Θανάσης Κοντάρης

Νάξος: Εξι μαθήτριες Γυμνασίου διακρίθηκαν στον Πανελλήνιο διαγωνισμό “Θαλής”

Ποιοι είναι οι έξι μαθητές της Νάξου από το 1ο και 2ο Γυμνάσιο που διακρίθηκαν στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό "Θαλής" - Ετοιμάζονται για τον ¨"Ευκλείδη" το επόμενο Σάββατο (18/01)

Νάξος – Δικηγορικός Σύλλογος: “Δικαστικό Μέγαρο τώρα στο χώρο του παλιού νεκροταφείου”

Επιστολή Δικηγορικού Συλλόγου Νάξου στον Υπουργό Δικαιοσύνης: “Επιτακτική η ανάγκη άμεσης ανέγερσης κατασκευής Δικαστικού Μεγάρου στη Νάξο”

Νάξος: Ζητείται (εποχικό) προσωπικό από την εταιρεία jnmgroup

Αγγελίες για την καλοκαιρινή περίοδο με την αναζήτηση προσωπικού.. Δείτε τι ζητάει η εταιρεία jnmgroup