Σάββατο, 31 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΠεριβάλλονΝάξος: Λήμνος, Λέσβος, Σάμος, Χίος, Ρόδος και Κρήτη ιδανικοί προορισμοί για...

Νάξος: Λήμνος, Λέσβος, Σάμος, Χίος, Ρόδος και Κρήτη ιδανικοί προορισμοί για την ανάπτυξη του SS LNG

|

Διακόσια (200) εκατ. ευρώ για ανάπτυξη υποδομών μικρής κλίμακας LNG την προσεχή 5ετία από την ΔΕΠΑ – Τα σχέδια για υγροποιημένο φυσικό αέριο στα νησιά – Εκτός οι Κυκλάδες 

Λήμνος, Λέσβος, Σάμος, Χίος, Ρόδος και Κρήτη είναι τα νησιά που προσφέρονται για την ανάπτυξη υποδομών Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) μικρής κλίμακας (Small Scale LNG), επισήμανε ο διευθύνων σύμβουλος της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου (ΔΕΠΑ), Δημήτρης Τζώρτζης, ο οποίος τόνισε, ακόμη, ότι στο σχέδιο για την ανάπτυξη του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου μικρής κλίμακας της εταιρείας προβλέπονται συνολικές επενδύσεις 200 εκατ. ευρώ στην επόμενη πενταετία.

Μιλώντας στο συνέδριο με θέμα «Καθαρή Ενέργεια στα Νησιά», που διοργανώνει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας στη Νάξο, ο κ. Τζώρτζης υποστήριξε ότι το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο είναι συγκριτικά η βέλτιστη λύση για τα νησιά, αλλά και για την προσαρμογή της ναυτιλίας στους νέους κανονισμούς που θα ισχύσουν από την 1η Ιανουαρίου 2020, αφού είναι «πράσινο», οικονομικά αποδοτικό καύσιμο που αποθηκεύεται εύκολα και συντελεί στην επίτευξη του στόχου για 32% παραγωγή από ΑΠΕ έως το 2030 με ηλεκτρογεννήτριες υψηλής απόδοσης. 

Αναλυτικά η ομιλία του κ. Δημ. Τζώρτζη:

Ομιλία του Δημήτρη Τζώρτζη, CEΟ της ΔΕΠΑ, στο συνέδριο για «Καθαρή Ενέργεια στα Νησιά», στη Νάξο, 10 Ιουλίου 2018.
Χαίρετε! Ακούσαμε πολλές γνώμες σε αυτό το συνέδριο, περί νησιωτικότητας, απομόνωσης, ανανεώσιμες, διασυνδέσεις, LNG… επιτρέψτε μου να εκφράσω κι εγώ τη γνώμη της ΔΕΠΑ.

Τα Ελληνικά νησιά είναι το ΝΑ άκρο της ΕΕ. Πρέπει να τα υποστηρίξουμε και τους 12 μήνες και να μην τα θυμόμαστε κάθε καλοκαιρινή σεζόν. Υπάρχουν 2500 νησιά, τα 253 είναι κατοικημένα, 95 από αυτά εξυπηρετούνται με 349 ακτοπλοϊκές γραμμές και 53 έχουν πάνω από 1000 κατοίκους. Υπάρχουν 162 λιμάνια, στα οποία προσεγγίζουν κατά 50% παλιά πλοία, με δρομολόγια που επιδοτούνται από το κράτος.
Φως-Νερό-Τηλέφωνο, αυτό λέγαμε πάντα ότι είναι τα ελάχιστα για αξιοπρεπή διαβίωση. Η ενέργεια, η οικονομία του νερού, οι τηλεπικοινωνίες είναι τα θεμέλια της ευημερίας και της ανάπτυξης.

Μιλάμε για ενεργειακή αυτονομία, που βασίζεται σε πεπαλαιωμένες θερμικές γεννήτριες (με μαζούτ και ντήζελ), αλλά και Ανανεώσιμες. Οι παλιές αυτές γεννήτριες δημιουργούν προβλήματα ασφάλειας, όπως έχει αποδειχτεί στο πρόσφατο παρελθόν, αλλά και περιβαλλοντολογικά και υγείας. Η παραγωγή ηλεκτρισμού από αυτές υποφέρει από την εποχικότητα (κατακόρυφη αύξηση το καλοκαίρι), υψηλό κόστος (χρεώνοντας ΥΚΩ, κοινωνικοποιώντας το κόστος στην υπόλοιπη Ελλάδα). Σύμφωνα με το World Energy News, το κόστος της kWh στα μη διασυνδεδεμένα νησιά είναι αυξημένο κατά 52% έως και 1802%..! Στην Κρήτη μόνο, το κόστος επιβάρυνσης ΥΚΩ υπολογίζεται σε 300-350εκ.€ το χρόνο.

Παράλληλα, το νέο Νομικό και Ρυθμιστικό πλαίσιο επιβάλλει από το 2020 όρια στις εκπομπές ρύπων στην παραγωγή ηλεκτρισμού από μη διασυνδεδεμένα συστήματα. Αντίστοιχα, ο ΙΜΟ (Διεθνής Οργανισμός Ναυσιπλοΐας) έχει θεσπίσει όρια στα ναυτιλιακά καύσιμα 0.5% στην περιεκτικότητα σε θείο. Αυτά τα δεδομένα επηρεάζουν το κόστος εξυπηρέτησης των νησιών και τις μεταφορές.

Ο Ενεργειακός Σχεδιασμός του κράτους προάγει τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις και την ανάπτυξη τοπικών Ανανεώσιμων πηγών. Είναι αυτή η βέλτιστη και οριζόντια εφαρμόσιμη λύση? Τι σημαίνει αυτό για την κοινωνικοποίηση του κόστους, αλλά και την εξυπηρέτηση άλλων ενεργειακών αναγκών, πέραν του ηλεκτρισμού? Δεν είμαστε εναντίον των διασυνδέσεων και των ανανεώσιμων, τουναντίον, αλλά χρειαζόμαστε κάποιον «αιθέρα» να γεμίσει το ενδιάμεσο διάστημα. 

Το μικρής κλίμακας ΥΦΑ (SS LNG) είναι η βέλτιστη λύση. Φτηνότερο, αποθηκεύσιμο, «πράσινο», αλλά και για χρήση ως καύσιμο πλοίων.  Συντελεί στην επίτευξη του στόχου για 32% παραγωγή από ΑΠΕ έως το 2030 και παραπέρα, όπως τον έθεσαν οι Υπουργοί Ενέργειας της ΕΕ. Οι ηλεκτρογεννήτριες με ΦΑ είναι «άμεσης έναυσης» και συμπληρώνουν τις ΑΠΕ, εξασφαλίζοντας απόλυτη αυτονομία. Η υψηλή τους απόδοση είναι εγγύηση για τη βιωσιμότητα της επένδυσης και μπορούν να κερδίσουν το στοίχημα του «μεριδίου» στην αγορά ηλεκτρισμού, ακόμα και όταν υπάρξει διασύνδεση, όχι μόνο σαν «ενδιάμεσο καύσιμο». Προσκαλούμε εδώ τα Πανεπιστήμια να συνεργαστούν μαζί μας, σχεδιάζοντας τη «νέα εποχή» στο ΦΑ: Αποθήκευση, Power2Gas, renewable-gas, decarbonized-gas. Είμαστε στους 5 πρώτους στον κόσμο σε μυαλά, αλλά «drained». Είναι μία ευκαιρία ανακύκλωσης, για νερό, μυαλά…!

Τι είναι το SS LNG? Διακρίνουμε τρεις κύριες αγορές: Ναυτιλιακό καύσιμο, Μεταφορές (ως L/CNG) και τροφοδοσία απομακρυσμένων (μη συνδεδεμένων στο ΕΣΦΑ) δικτύων ΦΑ. Και οι τρεις αυτές αγορές έχουν τέλεια εφαρμογή στα νησιά! Επιπλέον, το ΦΑ συντελεί στην επίτευξη των στόχων για εκπομπές ρύπων και υγεία (πολλές μελέτες σε λιμάνια καταδεικνύουν το πρόβλημα, που μεταξύ άλλων δημιουργεί και μεγάλο κόστος για τη διαχείριση των προβλημάτων υγείας).

Το SS LNG στην Ελλάδα. Εάν δούμε το χάρτη με τις βασικές αγορές ΦΑ και την πρόσβαση του αγωγού ΕΣΦΑ, φαίνεται ότι μόνο η ανατολική ηπειρωτική Ελλάδα είναι προικισμένη!

Η αλυσίδα εφοδιασμού του SS LNG. Χρειάζεται μία βασική, κεντρική υποδομή, με τον τερματικό σταθμό υποδοχής LNG (Ρεβυθούσα), τα πλοία τροφοδοσίας (feeder & bunkering) και τα δορυφορικά τερματικά LNG, στα διάφορα μέρη και λιμάνια.

 Πλεονεκτήματα της ανάπτυξης SS LNG στα νησιά:
–    Μειωμένη ανάγκη capex για ηλεκτρικές διασυνδέσεις, αλλά και μειωμένο capex/opex για συμμόρφωση στις νέες περιβαλλοντολογικές απαιτήσεις
–    Καλύπτει επίσης τις υπόλοιπες ενεργειακές ανάγκες (επαγγελματικές-βιομηχανία, ξενοδοχεία, θέρμανση), ή μειώνει το κόστος τους
–    Συμμόρφωση με τις περιβαλλοντολογικές απαιτήσεις για παραγωγή σε μη διασυνδεδεμένα και καύσιμα ναυσιπλοΐας
–    Άμεση ανάπτυξη, σε λειτουργία τώρα!

Λήμνος, Λέσβος, Σάμος, Χίος, Ρόδος και, βέβαια, η Κρήτη είναι ιδανική εφαρμογή για την ανάπτυξη του SS LNG. Επιπλέον, αυτό συμβαδίζει με το Σχέδιο Ανάπτυξης Δικτύων της ΔΕΔΑ στα νησιά αυτά, το 2020.
Βασική προϋπόθεση όμως είναι η εξασφάλιση της «κρίσιμης μάζας». Οι επενδύσεις σε ηλεκτροπαραγωγή με ΦΑ δεν στηρίζονται μόνο από την ανάγκη για κάλυψη αιχμών, ή για ενεργειακή ασφάλεια!

Η ανάπτυξη του SS LNG αποτελεί κεντρική επιλογή στον Επιχειρησιακό Σχεδιασμό της ΔΕΠΑ.

 Στο project SS LNG της ΔΕΠΑ προβλέπονται συνολικές επενδύσεις 200 εκ.€ στην επόμενη πενταετία. Έχουμε υποβάλλει επίσης δύο EU CEF-T προτάσεις, οι οποίες απολαμβάνουν τη στήριξη από όλους τους Ευρωβουλευτές μας, αλλά και από την Ελληνική κυβέρνηση. Είμαστε σε αναζήτηση συνεργατών και συνεργειών!

Αυτό το φθινόπωρο θα το γιορτάσουμε: 30 χρόνια ΔΕΠΑ, 3 δις.€ κεφαλαιακές επενδύσεις. Και σχεδιάζουμε να δώσουμε το εναρκτήριο λάκτισμα στο project SS LNG, με πρώτη εφαρμογή, κατά προτίμηση, στα νησιά! Είστε όλοι προσκεκλημένοι!


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

42 εκατομμύρια ευρώ επιστρέφονται στους νησιώτες μέσω του Μεταφορικού Ισοδύναμου – Ξεκινούν οι πληρωμές

Δημοσιεύθηκε η ΚΥΑ για το Μ.Ι. – Από Δευτέρα στους λογαριασμούς 325.405 πολιτών η επιστροφή του κόστους μετακίνησης για το 2024.

Νέο πλωτό ασθενοφόρο στους Φούρνους: Σημαντική ενίσχυση για την υγειονομική ασφάλεια του ακριτικού νησιού

Πραγματοποιήθηκε ο αγιασμός του υπερσύγχρονου περιπολικού σκάφους–ασθενοφόρου που ενισχύει τις διακομιδές από Φούρνους και Θύμαινα. Παρών ο Υφυπουργός Στέφανος Γκίκας.

Μάνος Κόνσολας: Υπέρ της κοινής διεκδίκησης για κρίσιμα νησιωτικά ζητήματα

Ο Βουλευτής Δωδεκανήσου στηρίζει συντονισμένες πρωτοβουλίες για ΦΠΑ, ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δημόσια υγεία – Πρόταση για νέες παροχές και κίνητρα σε γιατρούς στα νησιά.

Καινοτόμο έργο διαχείρισης όμβριων υδάτων από το ΕΜΠ στη Νάξο

Η Νάξος στο επίκεντρο ερευνητικού έργου του ΕΜΠ με χρηματοδότηση από το πρόγραμμα Horizon – Πιλοτική εφαρμογή συστημάτων συλλογής και αξιοποίησης ομβρίων υδάτων για την καταπολέμηση της λειψυδρίας.

Μύκονος 2025: Ρεκόρ τιμών τον Ιούλιο, αλλά με “κενά” στον Σεπτέμβριο

Παρά τη δυναμική εκκίνηση της σεζόν και τις υψηλές τιμές στα πεντάστερα, η περιορισμένη ζήτηση του φθινοπώρου επαναφέρει το ζήτημα της εποχικότητας

Κυκλάδες – Blue Star Ferries: Ξεκινούν τα θερινά δρομολόγια του “Blue Star 1”, πρωινό το “Blue Star Naxos”

Από την Κυριακή 1 Ιουνίου, το "Blue Star 1" αναλαμβάνει τη βραδινή αναχώρηση από Πειραιά, ενώ από Δευτέρα 2 Ιουνίου, το "Blue Star Naxos" ξεκινάει τα καθημερινά πρωινά του δρομολόγια προς Πάρο, Νάξο, Μικρές Κυκλάδες, Αμοργό και Αστυπάλαια.

Νάξος – Πύργος Μπαζαίου: Ξεκινάει σήμερα η διήμερη συνάντηση για τη βιώσιμη ανάπτυξη (πρόγραμμα)

Ειδικοί επιστήμονες, φορείς και πολίτες συνδιαμορφώνουν τις προτάσεις για το μέλλον του νησιού – 31 Μαΐου & 1 Ιουνίου 2025 (πρόγραμμα)

«Κλείνουμε – γιατί αλλιώς θα μας κλείσουν»: Η εστίαση στην Πάρο κατεβάζει ρολά στις 5 Ιουνίου

Οι επαγγελματίες διαμαρτύρονται για τις καθυστερήσεις και τα εξοντωτικά πρόστιμα που απειλούν τη λειτουργία των επιχειρήσεων τους – Ζητούν άμεσες λύσεις

Η Τεχνητή Νοημοσύνη στην Εκπαίδευση: Εκπαιδευτικό Σεμινάριο στο ΕΕΕΕΚ Νάξου

Η ομάδα της Cyberno παρουσιάζει εφαρμογές AI στην τάξη και το ευρωπαϊκό πρόγραμμα THINKSAFE – Ανοιχτό κάλεσμα στους εκπαιδευτικούς του νησιού

Κυκλάδες – “Μαριέττα Γιαννάκου”: Ξεκινά η ανακαίνιση 17 σχολείων μέσω του προγράμματος (πίνακας)

Υπογράφηκε η σύμβαση για την υλοποίηση σημαντικών παρεμβάσεων σε 426 σχολικές μονάδες πανελλαδικά – Εργασίες και σε σχολεία Πάρου, Νάξου, Μυκόνου, Σύρου, Τήνου, Θήρας και Ίου

Νάξος – Χείμαρρος: Αποχαιρετισμός στον Γιάννη Ψαρρά, έναν άνθρωπο της προσφοράς

Η εξόδιος ακολουθία του 72χρονου θα τελεστεί σήμερα Δευτέρα 26 Μαΐου στον Ιερό Ναό Ζωοδόχου Πηγής στον Χείμαρρο – Θλίψη στο Τσικαλαριό

Νάξος: «Πώς ένα δημόσιο ακίνητο έγινε ιδιωτική “πλατεία”, η αλήθεια πίσω από την περίφραξη στον Λυώνα»

Σαφές μήνυμα από τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για την περίφραξη στον Λυώνα: παράνομη αυθαίρετη χρήση του χώρου, περίφραξη για λόγους ασφάλειας και αποκατάσταση της νομιμότητας

Πάρος: «Κλείνουμε πριν μας κλείσουν», η εστίαση σε απεργία στις 5 Ιουνίου

Σε συμβολικό λουκέτο προχωρούν οι παραλιακές επιχειρήσεις του νησιού – Αντίδραση απέναντι σε τιμωρητικές πολιτικές και κρατική απουσία - Το σχόλιο του Γιάννη Παπαδόπουλου

Παροναξία: “Ηλεκτρική” νύχτα με βροχόπτωση και …λάσπη (πίνακας)

Έντονα φαινόμενα, αστραπές και «λασποβροχές» χτύπησαν τα νησιά των Κυκλάδων – Τα ύψη υετού από το NaxosWeather (πίνακας)

Γ. Παπαδόπουλος: “Μειωμένη κατανάλωση και έλλειψη προσωπικού, αλλάζουν τα δεδομένα στην εστίαση”

Ο πρόεδρος του Σωματείου Μαζικής Εστίασης Νάξου και περιφερειάρχης της ΠΟΕΣΕ στο Νότιο Αιγαίο μιλά για τις νέες τουριστικές συνήθειες, τις προσαρμογές των επιχειρήσεων και την πίεση που δέχεται ο κλάδος ενόψει καλοκαιριού.

Νάξος – Σύλλογος Μηχανικών: “Όχι σε οριζόντιους περιορισμούς, Ναι, σε στοχευμένο πλαίσιο για τις θερινές οικοδομικές εργασίες”

Ο Σύλλογος εκφράζει έντονο προβληματισμό για την αιφνιδιαστική πρόθεση του Δήμου να επιβάλει οριζόντιους περιορισμούς, χωρίς επαρκή διαβούλευση – Προτείνει στοχευμένο και ρεαλιστικό πλαίσιο που προστατεύει τόσο τον τουρισμό όσο και τον κατασκευαστικό κλάδο.

Γεύσεις Ναξιώτικες, με υπογραφή: Η συνεργασία του “Φάρου του Αλυκού” με τη “Φάρμα Ρώτα”

Με αγάπη για την τοπική παραγωγή και αφοσίωση στη γαστρονομική ποιότητα, το εστιατόριο του Αλυκού ξεκινά δυναμικά τη σεζόν με πρώτες ύλες από τη φημισμένη φάρμα της Νάξου

Νάξος: Έτοιμος ο νέος δρόμος που ενώνει Αγιο Προκόπιο με Κάπαρες (Πλάκα – Αγία Αννα)

Παραδόθηκε στην κυκλοφορία ο νέος οδικός άξονας που συνδέει τον Άγιο Προκόπιο με τις Κάπαρες, μειώνοντας τον χρόνο διαδρομής και αυξάνοντας την οδική ασφάλεια – Ευχαριστίες από τον πρόεδρο της κοινότητας Αγίου Αρσενίου

Πάρος: «Διακομιδές ντροπής»: Δύο ημέρες ταλαιπωρίας για ηλικιωμένη ασθενή που ταξίδεψε στη Σύρο (!!!)

Σφοδρή κριτική από τον Κώστα Αργουζή για την άρνηση ενεργοποίησης του υγειονομικού ελικοπτέρου Πάρου – Τι καταγγέλλει για την αλυσιδωτή διακομιδή και το κόστος για κράτος και ασθενή

Νάξος – Λυώνας: Όταν ο φράχτης γίνεται σύμβολο απομόνωσης και αντίστασης

Η περίφραξη στην παραλία του Λυώνα της Κορώνου και η οργισμένη αντίδραση των κατοίκων – Ένα πανό που φωνάζει πιο δυνατά από τις λέξεις.