Πέμπτη, 14 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΠεριβάλλονΝάξος: Λήμνος, Λέσβος, Σάμος, Χίος, Ρόδος και Κρήτη ιδανικοί προορισμοί για...

Νάξος: Λήμνος, Λέσβος, Σάμος, Χίος, Ρόδος και Κρήτη ιδανικοί προορισμοί για την ανάπτυξη του SS LNG

|

Διακόσια (200) εκατ. ευρώ για ανάπτυξη υποδομών μικρής κλίμακας LNG την προσεχή 5ετία από την ΔΕΠΑ – Τα σχέδια για υγροποιημένο φυσικό αέριο στα νησιά – Εκτός οι Κυκλάδες 

Λήμνος, Λέσβος, Σάμος, Χίος, Ρόδος και Κρήτη είναι τα νησιά που προσφέρονται για την ανάπτυξη υποδομών Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) μικρής κλίμακας (Small Scale LNG), επισήμανε ο διευθύνων σύμβουλος της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου (ΔΕΠΑ), Δημήτρης Τζώρτζης, ο οποίος τόνισε, ακόμη, ότι στο σχέδιο για την ανάπτυξη του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου μικρής κλίμακας της εταιρείας προβλέπονται συνολικές επενδύσεις 200 εκατ. ευρώ στην επόμενη πενταετία.

Μιλώντας στο συνέδριο με θέμα «Καθαρή Ενέργεια στα Νησιά», που διοργανώνει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας στη Νάξο, ο κ. Τζώρτζης υποστήριξε ότι το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο είναι συγκριτικά η βέλτιστη λύση για τα νησιά, αλλά και για την προσαρμογή της ναυτιλίας στους νέους κανονισμούς που θα ισχύσουν από την 1η Ιανουαρίου 2020, αφού είναι «πράσινο», οικονομικά αποδοτικό καύσιμο που αποθηκεύεται εύκολα και συντελεί στην επίτευξη του στόχου για 32% παραγωγή από ΑΠΕ έως το 2030 με ηλεκτρογεννήτριες υψηλής απόδοσης. 

Αναλυτικά η ομιλία του κ. Δημ. Τζώρτζη:

Ομιλία του Δημήτρη Τζώρτζη, CEΟ της ΔΕΠΑ, στο συνέδριο για «Καθαρή Ενέργεια στα Νησιά», στη Νάξο, 10 Ιουλίου 2018.
Χαίρετε! Ακούσαμε πολλές γνώμες σε αυτό το συνέδριο, περί νησιωτικότητας, απομόνωσης, ανανεώσιμες, διασυνδέσεις, LNG… επιτρέψτε μου να εκφράσω κι εγώ τη γνώμη της ΔΕΠΑ.

Τα Ελληνικά νησιά είναι το ΝΑ άκρο της ΕΕ. Πρέπει να τα υποστηρίξουμε και τους 12 μήνες και να μην τα θυμόμαστε κάθε καλοκαιρινή σεζόν. Υπάρχουν 2500 νησιά, τα 253 είναι κατοικημένα, 95 από αυτά εξυπηρετούνται με 349 ακτοπλοϊκές γραμμές και 53 έχουν πάνω από 1000 κατοίκους. Υπάρχουν 162 λιμάνια, στα οποία προσεγγίζουν κατά 50% παλιά πλοία, με δρομολόγια που επιδοτούνται από το κράτος.
Φως-Νερό-Τηλέφωνο, αυτό λέγαμε πάντα ότι είναι τα ελάχιστα για αξιοπρεπή διαβίωση. Η ενέργεια, η οικονομία του νερού, οι τηλεπικοινωνίες είναι τα θεμέλια της ευημερίας και της ανάπτυξης.

Μιλάμε για ενεργειακή αυτονομία, που βασίζεται σε πεπαλαιωμένες θερμικές γεννήτριες (με μαζούτ και ντήζελ), αλλά και Ανανεώσιμες. Οι παλιές αυτές γεννήτριες δημιουργούν προβλήματα ασφάλειας, όπως έχει αποδειχτεί στο πρόσφατο παρελθόν, αλλά και περιβαλλοντολογικά και υγείας. Η παραγωγή ηλεκτρισμού από αυτές υποφέρει από την εποχικότητα (κατακόρυφη αύξηση το καλοκαίρι), υψηλό κόστος (χρεώνοντας ΥΚΩ, κοινωνικοποιώντας το κόστος στην υπόλοιπη Ελλάδα). Σύμφωνα με το World Energy News, το κόστος της kWh στα μη διασυνδεδεμένα νησιά είναι αυξημένο κατά 52% έως και 1802%..! Στην Κρήτη μόνο, το κόστος επιβάρυνσης ΥΚΩ υπολογίζεται σε 300-350εκ.€ το χρόνο.

Παράλληλα, το νέο Νομικό και Ρυθμιστικό πλαίσιο επιβάλλει από το 2020 όρια στις εκπομπές ρύπων στην παραγωγή ηλεκτρισμού από μη διασυνδεδεμένα συστήματα. Αντίστοιχα, ο ΙΜΟ (Διεθνής Οργανισμός Ναυσιπλοΐας) έχει θεσπίσει όρια στα ναυτιλιακά καύσιμα 0.5% στην περιεκτικότητα σε θείο. Αυτά τα δεδομένα επηρεάζουν το κόστος εξυπηρέτησης των νησιών και τις μεταφορές.

Ο Ενεργειακός Σχεδιασμός του κράτους προάγει τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις και την ανάπτυξη τοπικών Ανανεώσιμων πηγών. Είναι αυτή η βέλτιστη και οριζόντια εφαρμόσιμη λύση? Τι σημαίνει αυτό για την κοινωνικοποίηση του κόστους, αλλά και την εξυπηρέτηση άλλων ενεργειακών αναγκών, πέραν του ηλεκτρισμού? Δεν είμαστε εναντίον των διασυνδέσεων και των ανανεώσιμων, τουναντίον, αλλά χρειαζόμαστε κάποιον «αιθέρα» να γεμίσει το ενδιάμεσο διάστημα. 

Το μικρής κλίμακας ΥΦΑ (SS LNG) είναι η βέλτιστη λύση. Φτηνότερο, αποθηκεύσιμο, «πράσινο», αλλά και για χρήση ως καύσιμο πλοίων.  Συντελεί στην επίτευξη του στόχου για 32% παραγωγή από ΑΠΕ έως το 2030 και παραπέρα, όπως τον έθεσαν οι Υπουργοί Ενέργειας της ΕΕ. Οι ηλεκτρογεννήτριες με ΦΑ είναι «άμεσης έναυσης» και συμπληρώνουν τις ΑΠΕ, εξασφαλίζοντας απόλυτη αυτονομία. Η υψηλή τους απόδοση είναι εγγύηση για τη βιωσιμότητα της επένδυσης και μπορούν να κερδίσουν το στοίχημα του «μεριδίου» στην αγορά ηλεκτρισμού, ακόμα και όταν υπάρξει διασύνδεση, όχι μόνο σαν «ενδιάμεσο καύσιμο». Προσκαλούμε εδώ τα Πανεπιστήμια να συνεργαστούν μαζί μας, σχεδιάζοντας τη «νέα εποχή» στο ΦΑ: Αποθήκευση, Power2Gas, renewable-gas, decarbonized-gas. Είμαστε στους 5 πρώτους στον κόσμο σε μυαλά, αλλά «drained». Είναι μία ευκαιρία ανακύκλωσης, για νερό, μυαλά…!

Τι είναι το SS LNG? Διακρίνουμε τρεις κύριες αγορές: Ναυτιλιακό καύσιμο, Μεταφορές (ως L/CNG) και τροφοδοσία απομακρυσμένων (μη συνδεδεμένων στο ΕΣΦΑ) δικτύων ΦΑ. Και οι τρεις αυτές αγορές έχουν τέλεια εφαρμογή στα νησιά! Επιπλέον, το ΦΑ συντελεί στην επίτευξη των στόχων για εκπομπές ρύπων και υγεία (πολλές μελέτες σε λιμάνια καταδεικνύουν το πρόβλημα, που μεταξύ άλλων δημιουργεί και μεγάλο κόστος για τη διαχείριση των προβλημάτων υγείας).

Το SS LNG στην Ελλάδα. Εάν δούμε το χάρτη με τις βασικές αγορές ΦΑ και την πρόσβαση του αγωγού ΕΣΦΑ, φαίνεται ότι μόνο η ανατολική ηπειρωτική Ελλάδα είναι προικισμένη!

Η αλυσίδα εφοδιασμού του SS LNG. Χρειάζεται μία βασική, κεντρική υποδομή, με τον τερματικό σταθμό υποδοχής LNG (Ρεβυθούσα), τα πλοία τροφοδοσίας (feeder & bunkering) και τα δορυφορικά τερματικά LNG, στα διάφορα μέρη και λιμάνια.

 Πλεονεκτήματα της ανάπτυξης SS LNG στα νησιά:
–    Μειωμένη ανάγκη capex για ηλεκτρικές διασυνδέσεις, αλλά και μειωμένο capex/opex για συμμόρφωση στις νέες περιβαλλοντολογικές απαιτήσεις
–    Καλύπτει επίσης τις υπόλοιπες ενεργειακές ανάγκες (επαγγελματικές-βιομηχανία, ξενοδοχεία, θέρμανση), ή μειώνει το κόστος τους
–    Συμμόρφωση με τις περιβαλλοντολογικές απαιτήσεις για παραγωγή σε μη διασυνδεδεμένα και καύσιμα ναυσιπλοΐας
–    Άμεση ανάπτυξη, σε λειτουργία τώρα!

Λήμνος, Λέσβος, Σάμος, Χίος, Ρόδος και, βέβαια, η Κρήτη είναι ιδανική εφαρμογή για την ανάπτυξη του SS LNG. Επιπλέον, αυτό συμβαδίζει με το Σχέδιο Ανάπτυξης Δικτύων της ΔΕΔΑ στα νησιά αυτά, το 2020.
Βασική προϋπόθεση όμως είναι η εξασφάλιση της «κρίσιμης μάζας». Οι επενδύσεις σε ηλεκτροπαραγωγή με ΦΑ δεν στηρίζονται μόνο από την ανάγκη για κάλυψη αιχμών, ή για ενεργειακή ασφάλεια!

Η ανάπτυξη του SS LNG αποτελεί κεντρική επιλογή στον Επιχειρησιακό Σχεδιασμό της ΔΕΠΑ.

 Στο project SS LNG της ΔΕΠΑ προβλέπονται συνολικές επενδύσεις 200 εκ.€ στην επόμενη πενταετία. Έχουμε υποβάλλει επίσης δύο EU CEF-T προτάσεις, οι οποίες απολαμβάνουν τη στήριξη από όλους τους Ευρωβουλευτές μας, αλλά και από την Ελληνική κυβέρνηση. Είμαστε σε αναζήτηση συνεργατών και συνεργειών!

Αυτό το φθινόπωρο θα το γιορτάσουμε: 30 χρόνια ΔΕΠΑ, 3 δις.€ κεφαλαιακές επενδύσεις. Και σχεδιάζουμε να δώσουμε το εναρκτήριο λάκτισμα στο project SS LNG, με πρώτη εφαρμογή, κατά προτίμηση, στα νησιά! Είστε όλοι προσκεκλημένοι!


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Οι Times προτείνουν: 17 ελληνικά νησιά-όνειρο για οικογενειακές διακοπές

Ανάμεσα στους κορυφαίους προορισμούς η Νάξος, η Σίφνος και η Σκόπελος – Τι λένε οι εκπρόσωποι των νησιών για την εμπειρία που προσφέρουν στους ταξιδιώτες

Ουτρέχτη – Σερβέτ: Σφραγίζει την πρόκριση με νέα εντυπωσιακή εμφάνιση

Ουτρέχτη – Σερβέτ: Σφραγίζει την πρόκριση με νέα εντυπωσιακή εμφάνιση - Στο 2.30 ο άσος με ασιατικό χάντικαπ -1,5 για τη ρεβάνς του Europa League

Κυκλοφοριακό χάος στο Χαλκί Νάξου: Εικόνες αγανάκτησης και πλήγμα στον τουρισμό

Ακινητοποιημένα αυτοκίνητα, εγκλωβισμένοι οδηγοί και επισκέπτες – Ζητούνται λύσεις για υποδομές και συγκοινωνία στο μεγαλύτερο νησί των Κυκλάδων

Η Ελένη Λεγάκη μιλά για τη μητέρα της, Ειρήνη Κονιτοπούλου-Λεγάκη, και αποκαλύπτει άγνωστες στιγμές (video)

Από τα πρώτα βήματα της μεγάλης κυρίας του νησιώτικου τραγουδιού, μέχρι τις τελευταίες της κουβέντες και τη μεγάλη επανένωση των Κονιτόπουλων. (video)

Μητρόπολη Παροναξίας: Θυρανοίξια Ιερού Παρεκκλησίου Αγίου Φλώρου στο Καστράκι Νάξου

Θυρανοίξια Ιερού Παρεκκλησίου Αγίου Φλώρου στο Καστράκι Νάξου - Τελέστηκε Ιερά Παράκληση προς την Υπεραγία Θεοτόκο

Ντοματοσαλάτα με παξιμάδι & κρίταμο – Το καλοκαίρι στο πιάτο σας!

Μια δροσερή, χορταστική και υγιεινή σαλάτα που γίνεται… πλήρες γεύμα.

Τζόκερ: 26,5 εκατομμύρια ευρώ, απόψε κληρώνει το μεγαλύτερο τζακπότ στην ιστορία του παιχνιδιού!

Μετά από 41 συνεχόμενα τζακπότ, η σημερινή (14/08) κλήρωση μοιράζει ποσό-ρεκόρ. Η αγωνία κορυφώνεται στις 22:00.

Κανονικά το δρομολόγιο του “Blue Star 1” – Συμφωνία ΠΕΝΕΝ και Blue Star Ferries

Συμφωνία ΠΕΝΕΝ και Blue Star Ferries για την αμοιβή των εξπρές δρομολογίων - Η εταιρεία δεσμεύτηκε να καταβάλει τη διαφορά στο σύνολο των 102 ναυτικών του πλοίου

Τι είναι οι «Κρυφοί Γύροι Μπόνους» και γιατί οι περισσότεροι παίκτες οριακά τους προσέχουν

Τι είναι οι «Κρυφοί Γύροι Μπόνους» και γιατί οι περισσότεροι παίκτες οριακά τους προσέχουν

Νάξος: Διάσωση δύο ηλικιωμένων κολυμβητών στον Άγιο Γεώργιο με πρωταγωνιστή τον Lennart Neubauer

Ο πρωταθλητής του windsurfing εντόπισε και κράτησε στην επιφάνεια δύο ηλικιωμένους που είχαν παρασυρθεί από ρεύματα και κύματα – Κίνδυνος στην περιοχή του «Πορτοκάλι».

Ένταση στο λιμάνι του Πειραιά: Επιβάτες για Νάξο ανέβηκαν στον καταπέλτη μετά από νέα ακύρωση δρομολογίου

Πάνω από 100 ταξιδιώτες αντέδρασαν έντονα μετά την αιφνιδιαστική ενημέρωση ότι δεν θα ταξιδέψουν ούτε σήμερα, παρά τις αρχικές διαβεβαιώσεις της εταιρείας.

Πολυχρόνης Ραπτάκης, πλοίαρχος “Blue Star Naxos”: «Στην ακτοπλοΐα είμαστε πολύ πίσω σε σχέση με το εξωτερικό» (video)

Τι λέει για τις ελλείψεις στις υποδομές, τις “ουρές” στα λιμάνια και τη βοήθεια του Blue Star Delos σε ιστιοπλοϊκό με Γάλλους τουρίστες (video)

Λιμεναρχείο Νάξου: Απαγόρευση κυκλοφορίας στην παραλιακή της Χώρας Νάξου από 9 Αυγούστου, ποιοι εξαιρούνται

Η Νάξος γεμίζει κόσμο και το Λιμεναρχείο λαμβάνει δράση για την αποφυγή κυκλοφοριακού εφιάλτη.

Κυκλάδες: Ταχύπλοα στο έλεος του καιρού, ποια δεν προσέγγισαν λιμάνια

Δεν προσέγγισε Ηρακλειά το Tera Jet 2 – Διπλό περιστατικό με το CAT I στη Σέριφο – Ακινητοποιήθηκε το Superjet στην Πάρο λόγω ισχυρών ανέμων

Νάξος: Χάος στο λιμάνι μετά το απαγορευτικό – Οι λιμενικοί κράτησαν την τάξη

Μέρα-ρεκόρ με 5.000 επιβάτες και 1.000 οχήματα σε λίγες ώρες, αλλά το Λιμενικό Σώμα διασφάλισε ομαλή αποβίβαση και επιβίβαση παρά τις ελλείψεις υποδομών.

Attica Group: Ανεκτέλεστα τα δρομολόγια της Παρασκευής 8/8 λόγω απαγορευτικού απόπλου

Ανακοινώθηκε η αναστολή σημαντικών ακτοπλοϊκών δρομολογίων προς και από τις Κυκλάδες – Σε αναμονή νεότερων οδηγιών οι επιβάτες.

Blue Star Ferries: Αναστολή δρομολογίων για σήμερα (08/08), στις 4 το απόγευμα αναχωρεί το “Blue Star Delos”

Ακυρώνονται τα περισσότερα δρομολόγια της Blue Star λόγω απαγορευτικού – Το μόνο που ταξιδεύει είναι το Blue Star Delos με καθυστέρηση και τροποποιημένο δρομολόγιο

Απαγορευτικό απόπλου: Νυχτερινές λύσεις για Άνδρο από Ραφήνα

Καθηλωμένα 25 πλοία στον Πειραιά και 13 στη Ραφήνα – Τρία έκτακτα δρομολόγια μεταμεσονύχτια για Άνδρο για να εξυπηρετηθούν αποκλεισμένοι επιβάτες

Τραγωδία στη Σαντορίνη: 45χρονος από τη Μεσοποταμία Καστοριάς βρέθηκε νεκρός σε πισίνα ξενοδοχείου

Ο άνδρας εργαζόταν εποχικά στο νησί – Οι αρχές ερευνούν τις συνθήκες του δυστυχήματος.