Τετάρτη, 24 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΠεριβάλλονΝάξος: Λήμνος, Λέσβος, Σάμος, Χίος, Ρόδος και Κρήτη ιδανικοί προορισμοί για...

Νάξος: Λήμνος, Λέσβος, Σάμος, Χίος, Ρόδος και Κρήτη ιδανικοί προορισμοί για την ανάπτυξη του SS LNG

|

Διακόσια (200) εκατ. ευρώ για ανάπτυξη υποδομών μικρής κλίμακας LNG την προσεχή 5ετία από την ΔΕΠΑ – Τα σχέδια για υγροποιημένο φυσικό αέριο στα νησιά – Εκτός οι Κυκλάδες 

Λήμνος, Λέσβος, Σάμος, Χίος, Ρόδος και Κρήτη είναι τα νησιά που προσφέρονται για την ανάπτυξη υποδομών Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) μικρής κλίμακας (Small Scale LNG), επισήμανε ο διευθύνων σύμβουλος της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου (ΔΕΠΑ), Δημήτρης Τζώρτζης, ο οποίος τόνισε, ακόμη, ότι στο σχέδιο για την ανάπτυξη του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου μικρής κλίμακας της εταιρείας προβλέπονται συνολικές επενδύσεις 200 εκατ. ευρώ στην επόμενη πενταετία.

Μιλώντας στο συνέδριο με θέμα «Καθαρή Ενέργεια στα Νησιά», που διοργανώνει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας στη Νάξο, ο κ. Τζώρτζης υποστήριξε ότι το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο είναι συγκριτικά η βέλτιστη λύση για τα νησιά, αλλά και για την προσαρμογή της ναυτιλίας στους νέους κανονισμούς που θα ισχύσουν από την 1η Ιανουαρίου 2020, αφού είναι «πράσινο», οικονομικά αποδοτικό καύσιμο που αποθηκεύεται εύκολα και συντελεί στην επίτευξη του στόχου για 32% παραγωγή από ΑΠΕ έως το 2030 με ηλεκτρογεννήτριες υψηλής απόδοσης. 

Αναλυτικά η ομιλία του κ. Δημ. Τζώρτζη:

Ομιλία του Δημήτρη Τζώρτζη, CEΟ της ΔΕΠΑ, στο συνέδριο για «Καθαρή Ενέργεια στα Νησιά», στη Νάξο, 10 Ιουλίου 2018.
Χαίρετε! Ακούσαμε πολλές γνώμες σε αυτό το συνέδριο, περί νησιωτικότητας, απομόνωσης, ανανεώσιμες, διασυνδέσεις, LNG… επιτρέψτε μου να εκφράσω κι εγώ τη γνώμη της ΔΕΠΑ.

Τα Ελληνικά νησιά είναι το ΝΑ άκρο της ΕΕ. Πρέπει να τα υποστηρίξουμε και τους 12 μήνες και να μην τα θυμόμαστε κάθε καλοκαιρινή σεζόν. Υπάρχουν 2500 νησιά, τα 253 είναι κατοικημένα, 95 από αυτά εξυπηρετούνται με 349 ακτοπλοϊκές γραμμές και 53 έχουν πάνω από 1000 κατοίκους. Υπάρχουν 162 λιμάνια, στα οποία προσεγγίζουν κατά 50% παλιά πλοία, με δρομολόγια που επιδοτούνται από το κράτος.
Φως-Νερό-Τηλέφωνο, αυτό λέγαμε πάντα ότι είναι τα ελάχιστα για αξιοπρεπή διαβίωση. Η ενέργεια, η οικονομία του νερού, οι τηλεπικοινωνίες είναι τα θεμέλια της ευημερίας και της ανάπτυξης.

Μιλάμε για ενεργειακή αυτονομία, που βασίζεται σε πεπαλαιωμένες θερμικές γεννήτριες (με μαζούτ και ντήζελ), αλλά και Ανανεώσιμες. Οι παλιές αυτές γεννήτριες δημιουργούν προβλήματα ασφάλειας, όπως έχει αποδειχτεί στο πρόσφατο παρελθόν, αλλά και περιβαλλοντολογικά και υγείας. Η παραγωγή ηλεκτρισμού από αυτές υποφέρει από την εποχικότητα (κατακόρυφη αύξηση το καλοκαίρι), υψηλό κόστος (χρεώνοντας ΥΚΩ, κοινωνικοποιώντας το κόστος στην υπόλοιπη Ελλάδα). Σύμφωνα με το World Energy News, το κόστος της kWh στα μη διασυνδεδεμένα νησιά είναι αυξημένο κατά 52% έως και 1802%..! Στην Κρήτη μόνο, το κόστος επιβάρυνσης ΥΚΩ υπολογίζεται σε 300-350εκ.€ το χρόνο.

Παράλληλα, το νέο Νομικό και Ρυθμιστικό πλαίσιο επιβάλλει από το 2020 όρια στις εκπομπές ρύπων στην παραγωγή ηλεκτρισμού από μη διασυνδεδεμένα συστήματα. Αντίστοιχα, ο ΙΜΟ (Διεθνής Οργανισμός Ναυσιπλοΐας) έχει θεσπίσει όρια στα ναυτιλιακά καύσιμα 0.5% στην περιεκτικότητα σε θείο. Αυτά τα δεδομένα επηρεάζουν το κόστος εξυπηρέτησης των νησιών και τις μεταφορές.

Ο Ενεργειακός Σχεδιασμός του κράτους προάγει τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις και την ανάπτυξη τοπικών Ανανεώσιμων πηγών. Είναι αυτή η βέλτιστη και οριζόντια εφαρμόσιμη λύση? Τι σημαίνει αυτό για την κοινωνικοποίηση του κόστους, αλλά και την εξυπηρέτηση άλλων ενεργειακών αναγκών, πέραν του ηλεκτρισμού? Δεν είμαστε εναντίον των διασυνδέσεων και των ανανεώσιμων, τουναντίον, αλλά χρειαζόμαστε κάποιον «αιθέρα» να γεμίσει το ενδιάμεσο διάστημα. 

Το μικρής κλίμακας ΥΦΑ (SS LNG) είναι η βέλτιστη λύση. Φτηνότερο, αποθηκεύσιμο, «πράσινο», αλλά και για χρήση ως καύσιμο πλοίων.  Συντελεί στην επίτευξη του στόχου για 32% παραγωγή από ΑΠΕ έως το 2030 και παραπέρα, όπως τον έθεσαν οι Υπουργοί Ενέργειας της ΕΕ. Οι ηλεκτρογεννήτριες με ΦΑ είναι «άμεσης έναυσης» και συμπληρώνουν τις ΑΠΕ, εξασφαλίζοντας απόλυτη αυτονομία. Η υψηλή τους απόδοση είναι εγγύηση για τη βιωσιμότητα της επένδυσης και μπορούν να κερδίσουν το στοίχημα του «μεριδίου» στην αγορά ηλεκτρισμού, ακόμα και όταν υπάρξει διασύνδεση, όχι μόνο σαν «ενδιάμεσο καύσιμο». Προσκαλούμε εδώ τα Πανεπιστήμια να συνεργαστούν μαζί μας, σχεδιάζοντας τη «νέα εποχή» στο ΦΑ: Αποθήκευση, Power2Gas, renewable-gas, decarbonized-gas. Είμαστε στους 5 πρώτους στον κόσμο σε μυαλά, αλλά «drained». Είναι μία ευκαιρία ανακύκλωσης, για νερό, μυαλά…!

Τι είναι το SS LNG? Διακρίνουμε τρεις κύριες αγορές: Ναυτιλιακό καύσιμο, Μεταφορές (ως L/CNG) και τροφοδοσία απομακρυσμένων (μη συνδεδεμένων στο ΕΣΦΑ) δικτύων ΦΑ. Και οι τρεις αυτές αγορές έχουν τέλεια εφαρμογή στα νησιά! Επιπλέον, το ΦΑ συντελεί στην επίτευξη των στόχων για εκπομπές ρύπων και υγεία (πολλές μελέτες σε λιμάνια καταδεικνύουν το πρόβλημα, που μεταξύ άλλων δημιουργεί και μεγάλο κόστος για τη διαχείριση των προβλημάτων υγείας).

Το SS LNG στην Ελλάδα. Εάν δούμε το χάρτη με τις βασικές αγορές ΦΑ και την πρόσβαση του αγωγού ΕΣΦΑ, φαίνεται ότι μόνο η ανατολική ηπειρωτική Ελλάδα είναι προικισμένη!

Η αλυσίδα εφοδιασμού του SS LNG. Χρειάζεται μία βασική, κεντρική υποδομή, με τον τερματικό σταθμό υποδοχής LNG (Ρεβυθούσα), τα πλοία τροφοδοσίας (feeder & bunkering) και τα δορυφορικά τερματικά LNG, στα διάφορα μέρη και λιμάνια.

 Πλεονεκτήματα της ανάπτυξης SS LNG στα νησιά:
–    Μειωμένη ανάγκη capex για ηλεκτρικές διασυνδέσεις, αλλά και μειωμένο capex/opex για συμμόρφωση στις νέες περιβαλλοντολογικές απαιτήσεις
–    Καλύπτει επίσης τις υπόλοιπες ενεργειακές ανάγκες (επαγγελματικές-βιομηχανία, ξενοδοχεία, θέρμανση), ή μειώνει το κόστος τους
–    Συμμόρφωση με τις περιβαλλοντολογικές απαιτήσεις για παραγωγή σε μη διασυνδεδεμένα και καύσιμα ναυσιπλοΐας
–    Άμεση ανάπτυξη, σε λειτουργία τώρα!

Λήμνος, Λέσβος, Σάμος, Χίος, Ρόδος και, βέβαια, η Κρήτη είναι ιδανική εφαρμογή για την ανάπτυξη του SS LNG. Επιπλέον, αυτό συμβαδίζει με το Σχέδιο Ανάπτυξης Δικτύων της ΔΕΔΑ στα νησιά αυτά, το 2020.
Βασική προϋπόθεση όμως είναι η εξασφάλιση της «κρίσιμης μάζας». Οι επενδύσεις σε ηλεκτροπαραγωγή με ΦΑ δεν στηρίζονται μόνο από την ανάγκη για κάλυψη αιχμών, ή για ενεργειακή ασφάλεια!

Η ανάπτυξη του SS LNG αποτελεί κεντρική επιλογή στον Επιχειρησιακό Σχεδιασμό της ΔΕΠΑ.

 Στο project SS LNG της ΔΕΠΑ προβλέπονται συνολικές επενδύσεις 200 εκ.€ στην επόμενη πενταετία. Έχουμε υποβάλλει επίσης δύο EU CEF-T προτάσεις, οι οποίες απολαμβάνουν τη στήριξη από όλους τους Ευρωβουλευτές μας, αλλά και από την Ελληνική κυβέρνηση. Είμαστε σε αναζήτηση συνεργατών και συνεργειών!

Αυτό το φθινόπωρο θα το γιορτάσουμε: 30 χρόνια ΔΕΠΑ, 3 δις.€ κεφαλαιακές επενδύσεις. Και σχεδιάζουμε να δώσουμε το εναρκτήριο λάκτισμα στο project SS LNG, με πρώτη εφαρμογή, κατά προτίμηση, στα νησιά! Είστε όλοι προσκεκλημένοι!


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νάξος – Παναγία Μυρτιδιώτισσα: Απόδοση τιμής από το SuperRunner (video)

Εορταστικός αποχαιρετισμός από το ταχύπλοο κατά την αναχώρηση – Η ιστορία του μικρού ναού στη νησίδα του λιμανιού

Αστέρας Τρίπολης – Ολυμπιακός: Στο 2.30 το… «σφιχτό» ημίχρονο;

Πρεμιέρα Κυπέλλου για τους «ερυθρόλευκους» (17:00) στην Αρκαδία – Ο Αστέρας ψάχνει restart, ο Ολυμπιακός συνέπεια και έλεγχο ρυθμού

Τραγωδία στον Πειραιά: Νεκρός 20χρονος ναυτικός στο «Blue Star Chios»

Εγκλωβίστηκε σε υδατοστεγή συρόμενη πόρτα στο γκαράζ – Προανάκριση από το Λιμενικό· μήνυμα για απόλυτη προτεραιότητα στην ασφάλεια

Ευλογιά προβάτων: Μέτρα πρόληψης & περιορισμού από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου

Τι να κάνουν άμεσα οι κτηνοτρόφοι – συμπτώματα, βιοασφάλεια, μετακινήσεις ζώων. Η ευλογιά του προβάτου δεν μεταδίδεται στον άνθρωπο.

Συνταγή της Ημέρας: Κολιοί στο γκριλ με «αχνιστή» σαλάτα της γιαγιάς

Αιγαιοπελαγίτικο ψάρι με μυρωδικά της Νάξου και ζεστή πατατοσαλάτα από τη Μαριέττα Γαλάνη – γρήγορο, νησιώτικο, πληθωρικό

Progressive Lab: νέο προοδευτικό think tank με… Ναξιώτικη υπογραφή

Στο οργανωτικό σχήμα ο Νίκος Μαϊτός – Συντονιστής της επιστημονικής επιτροπής ο Φίλιππος Σαχινίδης – Έρχεται η πρώτη τους έρευνα

Fast Ferries: Πώς διαμορφώνονται τα δρομολόγια την 1η Οκτωβρίου λόγω απεργίας

Έκτακτες νυχτερινές αναχωρήσεις μετά τη λήξη της 24ωρης κινητοποίησης της ΠΝΟ – Αναλυτικά οι ώρες για Ραφήνα, Άνδρο, Τήνο, Μύκονο και τη γραμμή Πειραιάς–Δυτικές Κυκλάδες–Σαντορίνη

Blue Star Ferries: Πως διαμορφώνονται τα δρομολόγια των πλοίων την 1η Οκτωβρίου

Ακυρώσεις και ειδικά νυχτερινά δρομολόγια μετά τα μεσάνυχτα – Τι ισχύει για Νάξο, Πάρο και τις Κυκλάδες

Αμοργός: Ορκίστηκε η Άννα Συνοδινού στο Τοπικό Συμβούλιο Αιγιάλης

Αντικαθιστά τον παραιτηθέντα πρώην πρόεδρο Λουκά Μενδρινό – Ευχές από τον δήμαρχο Ελευθέριο Καραΐσκο

Νάξος: «Όχι» στο 13ωρο από τους εργαζόμενους στις κατασκευές

Κάλεσμα για απεργιακή κινητοποίηση την Τετάρτη 1 Οκτώβρη – Συγκέντρωση 11:00 στην πλατεία Μανδηλαρά

Blue Star Naxos: από 19/9 αναχώρηση 11:05 από Νάξο για Πειραιά — αρχίζει το χειμερινό πρόγραμμα

Σύμφωνα με το Naxos Blue Travel, το νέο ωράριο θα ισχύει όλο τον χειμώνα. Δείτε αναλυτικά τη διαδρομή Αστυπάλαια–Κατάπολα της επόμενης ημέρας.

Σκοπελίτης: Αλλαγές δρομολογίων 19–21/09/2025 λόγω κακοκαιρίας

Το ταξιδιωτικό πρακτορείο Zas Travel Νάξου ενημερώνει: το δρομολόγιο της Παρασκευής μεταφέρεται για Σάββατο και του Σαββάτου για Κυριακή — δείτε αναλυτικά τις ώρες.

Απαγορευτικό: Στις 9.30 το βράδυ απόψε αναχωρεί το “Blue Star Naxos” (Πίνακας)

Λόγω κακοκαιρίας αλλάζουν αναχωρήσεις/ακυρώνονται δρομολόγια. Τι ισχύει ανά πλοίο, πότε χρειάζεται αλλαγή εισιτηρίων και ποιες μεταφορές επιβατών έγιναν.

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Σε ποιες περιοχές θα έχει αύριο το πρωί (20/09) διακοπή ρεύματος

Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση «Προσωρινή Διακοπή», θα επηρεαστούν Μπαούζι Δαμαριώνα, Αυλωνίτσα, Άγιος Δημήτριος και Αγ. Ανάργυροι Σαγκρί.

Ανεκτέλεστα δρομολόγια για Supercat Jet, Superjet και Superjet 2 λόγω κακοκαιρίας

Η κακοκαιρία που πλήττει το Αιγαίο φέρνει σημαντικές ακυρώσεις στην ακτοπλοΐα – Αναλυτικά ποιες γραμμές επηρεάζονται

ΔΕΔΔΗΕ: Τρίωρη διακοπή ρεύματος αύριο (22/09) στα χωριά της πεδινής Νάξου

Νάξος: Προσωρινή διακοπή ρεύματος τη Δευτέρα 22/09 (09:00–12:00) σε Γλινάδο, Άγιο Αρσένιο, Μύλους & Αργάνι Τριπόδων

Υπόθεση …Νερό: Ο Σύλλογος Επαγγελματιών Δονούσας ζητά επανεξέταση της τιμολογιακής πολιτικής και δίκαιες χρεώσεις

Μετά την Ηρακλειά και τα Κουφονήσια, διαμαρτύρεται και η Δονούσα για τις αυξήσεις - Τι ζητούν οι επαγγελματίες

Απαγορευτικό απόπλου από Πειραιά, Λαύριο και Ραφήνα έως τις 10:00 — εξαιρούνται Αργοσαρωνικός & Μαρμάρι

Σε ισχύ προληπτικό μέτρο του Λιμενικού λόγω ισχυρών βοριάδων· επανεκτίμηση στις 10:00. Οι ταξιδιώτες να επικοινωνούν με τα πρακτορεία τους.

Κουφονήσι: Αμερικανοί άφησαν 500€ φιλοδώρημα — «Δεν θα κλείσω μάτι!» λέει ο σερβιτόρος (video)

Παρέα 8 ατόμων κατέπλευσε με σκάφος, έφαγε αστακό και φρέσκα ψάρια· λογαριασμός 750€ και tip 500€ που θα μοιραστεί σε 22 εργαζομένους.

Απαγορευτικό απόπλου: Ποια πλοία και σε ποια λιμάνια είναι “δεμένα”

Δυσμενείς άνεμοι στο Αιγαίο φέρνουν ακυρώσεις και αλλαγές. Δείτε αναλυτικά ποιες γραμμές δεν εκτελούνται σήμερα Παρασκευή 19/09/2025 και τι ισχύει ανά εταιρεία.