Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠεριβάλλονΜεσόγειος: Το σχέδιο SEALIVE έρχεται να δώσει ανάσα στην αλιεία

Μεσόγειος: Το σχέδιο SEALIVE έρχεται να δώσει ανάσα στην αλιεία

|

Σχεδόν 12 εκατομμύρια τόνοι πλαστικών απορριμμάτων καταλήγουν κάθε χρόνο στις θάλασσες του πλανήτη. Aλλοτε ταξιδεύουν στο νερό, δημιουργώντας τεράστιους υποθαλάσσιους σκουπιδότοπους, κι άλλοτε βγαίνουν στις ακτές.

Οι επιπτώσεις της αλόγιστης κατανάλωσης πλαστικών και της ακατάλληλη διαχείρισής τους είναι γνωστές, με δεδομένο τον χρόνο που αυτά χρειάζονται για να αποσυντεθούν: ένα μπουκάλι 500 χρόνια, ένας αναπτήρας 100, μια πλαστική σακούλα 55.

«Στην πραγματικότητα, τα πλαστικά δεν αποικοδομούνται ποτέ στο θαλάσσιο περιβάλλον. Γίνονται μικροπλαστικά, μένουν για πάντα στο νερό και εισέρχονται στην τροφική αλυσίδα. Πριν από λίγα χρόνια, ο σπουδαίος ζωολόγος Τομ Ντόιλ και οι συνεργάτες του ταξίδεψαν στον βορειοδυτικό Ατλαντικό με το σκάφος «Celtic Explorer» και ψάρεψαν, χιλιόμετρα μακριά από τις ακτές, από βάθη που φτάνουν τα 600 μέτρα, μεσοπελαγικά ψάρια (αυτά που μεταφέρουν άνθρακα και θρεπτικά συστατικά από την επιφάνεια και έτσι υπάρχει ζωή στα ερεβώδη βάθη των ωκεανών). Στο 73% αυτών των ψαριών ανιχνεύθηκαν μικροπλαστικά», λέει στην εφημερίδα «Καθημερινή» η ακτομηχανικός δρ Ξένια Λοϊζίδου, πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Κέντρου Μελετών και Eρευνας ΑΚΤΗ της Κύπρου.

Αλιευτικά εργαλεία

Ανάμεσα στα απορρίμματα που μετατρέπουν τις θάλασσες σε χωματερές βρίσκονται και περίπου 650.000 τόνοι εξοπλισμού από την αλιευτική και ναυτιλιακή δραστηριότητα: κάβοι, σκοινιά, πετονιές, δίχτυα. Ειδικά τα «δίχτυα-φάντασμα», όπως αποκαλούνται, βλάπτουν με έναν ακόμα τρόπο: αποτελούν μεγάλη απειλή για τα θαλάσσια οικοσυστήματα.

Είτε χάθηκαν είτε εγκαταλείφθηκαν είτε απορρίφθηκαν (σκόπιμα ή κατά λάθος) συνεχίζουν να ψαρεύουν… μόνα τους. Καθώς παρασύρονται ή κάθονται στον βυθό, γίνονται παγίδες για τα θαλάσσια θηλαστικά, καταδικάζοντάς τα σε αργό και βασανιστικό θάνατο.

Η κατάργηση του γραμμικού μοντέλου παραγωγής – χρήσης – απόρριψης πλαστικών είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την αντιμετώπιση του προβλήματος· μαζί με την αποσύνδεση, βέβαια, της παραγωγής πλαστικών από τις ορυκτές πρώτες ύλες. Η βιομάζα, προερχόμενη από βιώσιμες πηγές όπως τα οργανικά απορρίμματα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή πλαστικών υλών μειώνοντας τη χρήση πολύτιμων ορυκτών πόρων και συνεισφέροντας στην προώθηση της κυκλικής οικονομίας. Τα πλαστικά που παράγονται από βιομάζα λέγονται βιοπλαστικά.

Αυτός είναι ο πυλώνας του SEALIVE, έργου προϋπολογισμού 10 εκατ. ευρώ, χρηματοδοτούμενου από την Ευρωπαϊκή Ενωση, που ενώνει φορείς από δεκατέσσερις χώρες της Ευρώπης και της Νότιας Αμερικής και στοχεύει στη μείωση της ρύπανσης από τα πλαστικά απορρίμματα στη στεριά και στη θάλασσα – μέσω, πρώτον, της δημιουργίας και προώθησης της χρήσης νέων και προηγμένων βιοϋλικών και, δεύτερον, με στρατηγικές που περιλαμβάνουν την ανάπτυξη και χρήση των βιοπλαστικών. Η αλιεία είναι ένα πεδίο όπου πολλές και σημαντικές αλλαγές μπορούν να γίνουν για το καλό του πλανήτη.

Η Κύπρος συμμετέχει στην προσπάθεια, μαζί με την Αυστρία, το Βέλγιο, την Τσεχία, τη Δανία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιρλανδία, την Ολλανδία, την Ιταλία, την Πορτογαλία, την Ισπανία και την Αργεντινή. Η Ελλάδα όχι. Ανάμεσα στα προϊόντα που παράγονται και μόλις ξεκίνησαν να δοκιμάζονται πιλοτικά, περιλαμβάνονται επαναχρησιμοποιήσιμα και ανακυκλώσιμα δίχτυα ψαρέματος, κιβώτια για τα ψάρια και δικτυωτοί σάκοι για την παραγωγή στρειδιών.

«Δεν υπάρχει χρόνος»

«Ολη η Ευρώπη μιλάει σήμερα για την άμεση ανάγκη υλοποίησης δράσεων για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και την ανάπτυξη της Γαλάζιας Οικονομίας. Δεν υπάρχει άλλος χρόνος», τονίζει η δρ Ξένια Λοϊζίδου, που συμμετέχει στο πρότζεκτ μέσω του Κέντρου Μελετών και Ερευνας ΑΚΤΗ. «Συνεργαζόμαστε με ψαράδες και δοκιμάζουμε τα νέα, καινοτόμα δίχτυα σε πραγματικές συνθήκες. Τα αποτελέσματα θα βοηθήσουν στην αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας και της λειτουργικότητάς τους και θα συμβάλουν στην προώθηση της έρευνας και στην ανάπτυξη πιο ανταγωνιστικών προϊόντων στην αγορά».

Δέκα Κύπριοι ψαράδες θα τα δοκιμάζουν επί ένα χρόνο, λοιπόν, και κάθε μήνα θα δίνουν την αξιολόγησή τους (φωτογραφίες από ζημιές, αν παρατήρησαν χαρακτηριστικά που χρήζουν βελτίωσης κ.ά.). Συντονιστής είναι ο ψαράς Ραφαέλλος Χριστοδούλου, 30 ετών, που έχει εκπαιδευτεί σχετικά από την κατασκευάστρια εταιρεία ISOTECH, υπό την επιστημονική καθοδήγηση της δρος Λοϊζίδου.

Τα δίχτυα είναι κατασκευασμένα από βιοπλαστικό, κυρίως μικροφύκια. Είναι κομποστοποιήσιμα, στο τέλος της ζωής τους δηλαδή θα μπορούν να διατεθούν σε βιομηχανικές μονάδες κομποστοποίησης. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό καθώς στις περισσότερες χώρες δεν υπάρχουν διαθέσιμες υποδομές για την ανακύκλωση των διχτυών ψαρέματος. Και στη χειρότερη περίπτωση, αν χάνονται ή απορρίπτονται στο θαλάσσιο περιβάλλον, θα διασπώνται πολύ ταχύτερα από τα συμβατικά δίχτυα. Δεν θα γίνονται «δίχτυα-φάντασμα».

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Αμοργός: Προκήρυξη θέσεως Επιμελητή Α’ για το Κέντρο Υγείας

Προκήρυξη θέσεως Επιμελητή Α’ για το Κέντρο Υγείας Αμοργού - Ειδικότητες και τι προσφέρει ο δήμος

Springer Reisen: Αεροπορική σύνδεση από Βιέννη σε Πάρο, Νάξο και Μήλο

Νέες συνδέσεις με τις Κυκλάδες από τη Βιέννη το καλοκαίρι του 2025

Γλυπτά Παρθενώνα: Θα έρθουν στην Ελλάδα με … δανεισμό το 2025?

Θα έρθουν τελικά πιο κοντά σε λύση Βρετανικό Μουσείο και ελληνική κυβέρνηση το 2025;

Σίκινος: Η Νεικώ πάει Λονδίνο, ποιος ο λόγος;

Η Επισκοπή Σικίνου και η Νεικώ ταξιδεύουν στη βρετανική πρωτεύουσα

Νάξος: Από την 1η Ιουνίου ξεκινάει η αεροπορική σύνδεση με Ηράκλειο

Η Νάξος μετά την Θεσσαλονίκη αποκτά αεροπορική σύνδεση και με το Ηράκλειο - Δύο φορές από την 1η Ιουνίου και έως τα μέσα Οκτωβρίου

Blue Star Ferries: Το “Paros” επιστρέφει αύριο (23/11) κι όχι Κυριακή από Αμοργό

Οι αλλαγές που δρομολογούνται σε τρία πλοία της Blue Star Ferries ελέω καιρικών συνθηκών - ποια είναι;

Αιγαίο: Τριάντα “πράσινα” έργα (ανάμεσά τους και το Τσικαλαριό) στα ελληνικά νησιά

Ηλεκτρικές διασυνδέσεις άνω των 2,5 δισ. για να βγουν τα νησιά από την απομόνωση. Ταμιευτήρες και φράγματα πολλαπλού σκοπού σε Κυκλάδες, Κρήτη, Δωδεκάνησα.

Χατζημάρκος από Νάξο: Ερχονται επενδύσεις 5 δις στην νησιωτική Ελλάδα

Γιώργος Χατζημάρκος: Το Ταμείο Απαναθρακοποίησης Νησιών φέρνει επενδύσεις 5 δισ. ευρώ στη νησιωτική Ελλάδα

Πρόταση Ημέρας: Ριγκατόνι με σάλτσα φέτας

Μία άλλη προσέγγιση στο φαγητό εκεί όπου η Ιταλία συναντά την Ελλάδα

Silver Alert: Χάθηκε η λεπτομύτα

Η λεπτομύτα δεν θα ξαναπετάξει: Και επισήμως εξαφανισμένο το αποδημητικό πουλί

The Voice: Ο Ναξιώτης Κουτελιέρης και η συγκίνηση της Παπαρίζου (video)

Μπορεί ο Μιχάλης Κουτελιέρης να μην πέρασε στον επόμενο γύρο του The Voice όμως η σχέση του με την Κλαύδια έφερε δάκρυα στα μάτια της; Παπαρίζου (video)

Νάξος – Μητσοτάκης: Συμμετοχή στη λιτανεία και καφέ για χαλάρωση

Στη Νάξο βρίσκεται από το πρωί ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης

Ενδοκυκλαδικά: Το “Αρτεμις” κάθε Τρίτη θα ενώνει τη Σύρο με τη Παροναξία και τη Σαντορίνη

Αλλαγή στο δρομολόγιο του "Αρτεμις"... Δείτε πως θα κινείται κάθε Τρίτη

Πάρος: Ο καπετάν – Χρήστος Τζουάνης “έφυγε” από την ζωή

Στα 42 του χρόνου ο cpt Χρήστος Τζουάνης έφυγε από τη ζωή ...

Αμοργός: Εννέα μέτρα μετακινήθηκε ο υποθαλάσσιος πυθμένας και έδωσε τον σεισμό του 1956

Διεθνής ερευνητική ομάδα ρίχνει «φως» στις αιτίες του καταστροφικού σεισμού του 1956 στην Αμοργό - Τι λέει η Εύη Νομικού

Δονούσα: Ανεμογεννήτριες καλύπτουν την Καλοταρίτισσα

φωτορεαλιστικές απεικονίσεις για το πώς θα φαίνεται το συγκεκριμένο έργο στην πλήρη του ανάπτυξη (60 ανεμογεννήτριες) στη Δονούσα

Νάξος: Επίσκεψη εξπρές του Μητσοτάκη με συνοδεία αξιωματούχων σε τρία αεροπλάνα (!!!)

Τρία αεροσκάφη της Olympic Air θα μεταφέρουν τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τους συνοδούς του στη Νάξο – Η ώρα άφιξης και αναχώρησης

MSC: Βάζει στο πρόγραμμα την Σύρο, “βλέπει” τις υποδομές στη Σαντορίνη

MSC: Αντί για τέλη, επενδύσεις σε υποδομές για ανάπτυξη της κρουαζιέρας

Blue Star Ferries – Απεργία: Αλλαγές στα δρομολόγια, τι ώρα αναχωρούν Blue Star Paros και Αρτεμις

Τα δρομολόγια των πλοίων της Blue Star Ferries όπως διαμορφώνονται με βάση την απεργία της 20ης Νοεμβρίου