Σάββατο, 26 Ιουλίου, 2025
ΑρχικήΠεριβάλλονΚυκλάδες - Σαντορίνη: Πρόστιμα από το ΣτΕ για το ναυάγιο του Sea...

Κυκλάδες – Σαντορίνη: Πρόστιμα από το ΣτΕ για το ναυάγιο του Sea Diamond

|

Πρόστιμο στο Υπουργείο Ναυτιλίας και ΛΤ Θήρας για το ναυάγιο του Sea Diamond – Ποιος το έβαλε και γιατί; 

“Γιατί άραγε; Τίνος συμφέροντα τελικά εξυπηρετούνται; Γιατί αγνοούνται ακόμη και οι αποφάσεις του Ανώτατου Διοικητικού Δικαστηρίου; Γιατί στην περίπτωση του ναυαγίου του Sea Diamond δεν εφαρμόζονται οι νόμοι και τα άρθρα του Ελληνικού Συντάγματος;”,  Αυτά αναρωτιέται η Συντονιστική επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών για την Ανέλκυση του Κ/Ζ Sea Diamond και  συνεχίζει: ” Παρά τις αλλεπάλληλες διαμαρτυρίες και εκκλήσεις του Θηραϊκού λαού εδώ και 15 ολόκληρα χρόνια, η πολιτεία αδρανεί, κωλυσιεργεί και δεν αποφασίζει  να υποχρεώσει τον πλοιοκτήτη και την ασφαλιστική του εταιρεία να πληρώσουν για την ανέλκυση του ναυαγίου του Sea Diamond από την Καλντέρα της Σαντορίνης, παρότι η νομοθεσία «Περί Ανέλκυσης Ναυαγίων» είναι ξεκάθαρη και τα άρθρα του Συντάγματος για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος είναι πολύ συγκεκριμένα”.

Αφορμή για τη νέα ανακοίνωση η απόφαση του Τριμελούς Συμβουλίου του Συμβουλίου της Επικρατείας για επιβολή προστίμου ύψους 5000€ στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και στο Λιμενικό Ταμείο Θήρας, λόγω μη συμμορφώσεώς τους με την απόφαση 1820/2019 του ΣτΕ.  

Αναλυτικά η ανακοίνωση 

«Πρόστιμο 5000€ επέβαλε το Τριμελές Συμβούλιο του Συμβουλίου της Επικρατείας στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και στο Λιμενικό Ταμείο Θήρας, λόγω μη συμμορφώσεώς τους με την απόφαση 1820/2019 του ΣτΕ.

Συγκεκριμένα, με την απόφαση 1820/2019 του Συμβουλίου της Επικρατείας, κρίθηκε ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, μαζί με το Λιμενικό Ταμείο Θήρας, έχουν την άμεση και αυτοτελή υποχρέωση να κινήσουν τις διαδικασίες ανέλκυσης του κρουαζιεροπλοίου (K/Z) SEA DIAMOND, καθώς «το βυθισμένο ναυάγιο αποτελεί αυτοτελώς πηγή ρύπανσης για το θαλάσσιο περιβάλλον λόγω της έκλυσης τοξικών και επικίνδυνων ουσιών και απειλείται μεγαλύτερη οικολογική υποβάθμιση του θαλάσσιου περιβάλλοντος στο μέλλον λόγω της προϊούσας διάβρωσής του». Ωστόσο εδώ και τρία χρόνια το Υπουργείο Ναυτιλίας δείχνει να αγνοεί και να μην εφαρμόζει την ανωτέρω απόφαση της δικαιοσύνης και έπειτα από προσφυγή των κατοίκων Θήρας στην Επιτροπή Συμμόρφωσης του ΣτΕ επεβλήθη, με το Πρακτικό 21/2022, το πρόστιμο των 5000€ καθώς δεν αιτιολογήθηκε επαρκώς η στάση της Διοίκησης.

Σύμφωνα με το σκεπτικό του Δικαστηρίου «η κεντρική Διοίκηση, αν και κατέληξε στην τεχνική λύση της ανελκύσεως ως βέλτιστης για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων του ναυαγίου, δεν προκύπτει ότι έχει ενεργοποιήσει τις προβλεπόμενες από το ν. 2881/2001 διαδικασίες, απευθύνοντας, και, μάλιστα, αζημίως για το Δημόσιο, έγγραφη πρόσκληση στον κύριο του ναυαγίου για την άμεση ανέλκυση και απομάκρυνση αυτού. Το Συμβούλιο διαπιστώνει πλημμελή συμμόρφωση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προς την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας».

Με άλλα λόγια για τους πολίτες της Σαντορίνης: η κεντρική Διοίκηση αδρανεί, κωλυσιεργεί, δεν έχει την πολιτική βούληση να υποχρεώσει τον πλοιοκτήτη και την ασφαλιστική του εταιρεία να πληρώσουν για την ανέλκυση του ναυαγίου του Sea Diamond από την Καλντέρα της Σαντορίνης, και μάλιστα δεν εφαρμόζει τις αποφάσεις της Ελληνικής Δικαιοσύνης!

Γιατί άραγε; Τίνος συμφέροντα τελικά εξυπηρετούνται; Γιατί αγνοούνται ακόμη και οι αποφάσεις του Ανώτατου Διοικητικού Δικαστηρίου; Γιατί στην περίπτωση του ναυαγίου του Sea Diamond δεν εφαρμόζονται οι νόμοι και τα άρθρα του Ελληνικού Συντάγματος;

 Το ναυάγιο του κρουαζιεροπλοίου SEA DIAMOND έχει εγκαταλειφθεί εδώ και 15 χρόνια στο βυθό της Καλντέρας της Σαντορίνης, 500 μόλις μέτρα από το λιμάνι του Αθηνιού. Πρόκειται για άλλη μία περίπτωση διαπλεκόμενων συμφερόντων, για την οποία ενώ η νομοθεσία είναι ξεκάθαρη και συγκεκριμένη (Νόμος 2881/2001 και Άρθρο 24 του Ελληνικού Συντάγματος), η πολιτεία δεν έχει τολμήσει ακόμη να τον εφαρμόσει και να υποχρεώσει την πλοιοκτήτρια και τον ασφαλιστικό της οργανισμό να ανελκύσουν και να απομακρύνουν το ρυπογόνο ναυάγιο από το βυθό του πλέον τουριστικού νησιού της χώρας μας, που κατατάσσεται κάθε χρόνο ανάμεσα στους πρώτους παγκοσμίως προορισμούς.

Παρά την απόφαση 515/2016 του Αρείου Πάγου, με την οποία  αποφασίστηκε τελεσίδικα η ενοχή του Πλοιάρχου του μοιραίου κρουαζιερόπλοιου και του Διευθυντή Επιχειρήσεων της συνδιαχειρίστριας εταιρείας, που φέρουν και την πλήρη ποινική ευθύνη της πρόσκρουσης και της βύθισης του πλοίου, ενώ ταυτόχρονα αποδέχεται ότι υπάρχει σοβαρή και εξακολουθητική θαλάσσια ρύπανση που συνέβη και συνεχίζεται μέχρι και σήμερα στη θαλάσσια περιοχή της Σαντορίνης και κατ’ επέκταση υπάρχει ανάγκη ανέλκυσης του ναυαγίου.

Παρά τις δικαστικές πραγματογνωμοσύνες του 2020, που διετάχθησαν με την απόφαση 51/2017 του Αστικού Εφετείου Πειραιά, και αποδεικνύουν ότι το ναυάγιο του Sea Diamond συνεχίζει να ρυπαίνει τη θαλάσσια περιοχή της Σαντορίνης και θα συνεχίσει για 420 χρόνια ακόμη εφόσον δεν ανελκυθεί, ενώ ταυτόχρονα οι πραγματογνώμονες απεφάνθησαν ότι η ανέλκυσή του είναι εφικτή με τις σύγχρονες μεθόδους και τεχνικές.

Παρά την απόφαση 1820/2019 του Συμβουλίου της Επικρατείας σύμφωνα με την οποία το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας έχει άμεση και αυτοτελή υποχρέωση να κινήσει τις διαδικασίες ανέλκυσης του Sea Diamond καθώς «το βυθισμένο ναυάγιο αποτελεί αυτοτελώς πηγή ρύπανσης για το θαλάσσιο περιβάλλον λόγω της έκλυσης τοξικών και επικίνδυνων ουσιών και απειλείται μεγαλύτερη οικολογική υποβάθμιση του θαλάσσιου περιβάλλοντος στο μέλλον λόγω της προϊούσας διάβρωσής του».

Παρά το γεγονός ότι το Sea Diamond παραμένει βυθισμένο δίπλα στην περιοχή Natura 2000 της Παλιάς και Νέας Καμμένης εδώ και δεκαπέντε (15) χρόνια και η παράλειψη ανέλκυσής του συνιστά παραβίαση των αντίστοιχων διεθνών υποχρεώσεων της χώρας.

Παρά το γεγονός ότι εντός του ναυαγίου περιέχονται εκατοντάδες τόνοι υγρών καυσίμων (μαζούτ) και λιπαντικών μηχανής, χιλιάδες κυβικά μέτρα μονωτικών υλικών όπως πετροβάμβακας και υαλοβάμβακας, εκατοντάδες κιλά ανόδια που περιέχουν βαρέα μέταλλα όπως μόλυβδο, κάδμιο και ψευδάργυρο, χιλιάδες μέτρα καλωδιώσεων που περιέχουν χαλκό, εκατοντάδες λίτρα ηλεκτρολύτη στις μπαταρίες του πλοίου που περιέχουν ισχυρά οξέα, μόλυβδο και κάδμιο, πολλά επικίνδυνα για τη δημόσια υγεία χημικά, όπως χρώματα, αντισκωριακά, σταθεροποιητές βαφών, βρωμιούχες επιβραδυντικές χημικές ενώσεις, αλλά και πολλές ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές στα όργανα, στις εγκαταστάσεις, στα σαλόνια και στις καμπίνες του πλοίου που περιέχουν υδράργυρο και άλλα επικίνδυνα βαρέα μέταλλα, συνιστώντας συνολικά μία τοξική βόμβα που συνεχώς διαβρώνεται απειλώντας με σοβαρότατη οικολογική καταστροφή το θαλάσσιο οικοσύστημα της Σαντορίνης.

Παρά τις αλλεπάλληλες διαμαρτυρίες και εκκλήσεις του Θηραϊκού λαού εδώ και 15 ολόκληρα χρόνια, η πολιτεία αδρανεί, κωλυσιεργεί και δεν αποφασίζει  να υποχρεώσει τον πλοιοκτήτη και την ασφαλιστική του εταιρεία να πληρώσουν για την ανέλκυση του ναυαγίου του Sea Diamond από την Καλντέρα της Σαντορίνης, παρότι η νομοθεσία «Περί Ανέλκυσης Ναυαγίων» είναι ξεκάθαρη και τα άρθρα του Συντάγματος για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος είναι πολύ συγκεκριμένα.

Επειδή όμως έχουμε χρέος απέναντι τα παιδιά μας, και στους εαυτούς μας, να προστατεύσουμε το φυσικό περιβάλλον που θα τους παραδώσουμε για να ζήσουν, όπως μας το παρέδωσαν και οι πρόγονοί μας σε εμάς, οι κάτοικοι της Σαντορίνης διεκδικούμε την άμεση ανέλκυση του ναυαγίου του K/Z Sea Diamond, την εξάλειψη κάθε περιβαλλοντικού κινδύνου για το θαλάσσιο και παράκτιο περιβάλλον της περιοχής του ναυαγίου και την αποκατάσταση κάθε περιβαλλοντικής ζημίας που προκλήθηκε από το ναυάγιο και την παραμονή του στο βυθό!”


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Καμίνι η Ελλάδα! Στους 45.8°C η μέγιστη θερμοκρασία (Σκάλα Μεσσηνίας), στους 39°C η Ηρακλειά, 36°C η Σχοινούσα (πίνακας)

Πρωτοφανές θερμικό κύμα έπληξε τη χώρα – Αναλυτικά οι θερμοκρασίες στις Κυκλάδες και η εικόνα της Νάξου

Η Γιορτή του Βοσκού “επιστρέφει” στην Κωμιακή με τυροκόμηση, μουσική και το «ταξίδι του μαλλιού»

Μια αυθεντική εμπειρία παράδοσης και γεύσης στην αυλή της Θεοσκέπαστης, με πρωταγωνιστές τους βοσκούς της Νάξου

Οι ψίθυροι της πέτρας: Η γλυπτική …ποίηση του Γιάννη Φραντζέσκου στον Καλόξυλο

Ο πολυδιάστατος Ναξιώτης δημιουργός σε μια μοναδική έκθεση γλυπτικής, ακολουθώντας το κάλεσμα των λίθων και της μνήμης – 26 και 27 Ιουλίου στην αίθουσα «Δρακούλη»

Κατασκευή Ιστοσελίδων Τουρισμού στη Νάξο με την υπογραφή Prime Digital & iArk Boutique Digital Agency

Η Νάξος, με τον τουρισμό της σε διαρκή ανάπτυξη, εμπιστεύεται την Prime Digital και την iArk Boutique Digital Agency για την επαγγελματική και στρατηγικά σχεδιασμένη κατασκευή ιστοσελίδων

Πολεοδομική επανεκκίνηση σε Αντίπαρο και Μικρές Κυκλάδες: Νέα Ειδικά Σχέδια για Ηρακλειά, Σχοινούσα, Κουφονήσια και Δονούσα

Με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, ξεκινά ένα ολιστικό πολεοδομικό σχέδιο που αλλάζει το αναπτυξιακό τοπίο σε πέντε νησιά των Κυκλάδων

Τα υδροπλάνα επιστρέφουν δυναμικά – Οι Μικρές Κυκλάδες στον χάρτη της αεροθαλάσσιας Ελλάδας

Μετά από χρόνια προσμονής, η Hellenic Seaplanes φέρνει το μέλλον της νησιωτικής συγκοινωνίας στις Μικρές Κυκλάδες – Από το Βόλο έως τη Δονούσα, το ταξίδι γίνεται εμπειρία.

Μήνυμα στήριξης και ενθάρρυνσης από τον Έπαρχο Νάξου Ιωάννη Μαργαρίτη στους επιτυχόντες των Πανελλαδικών

«Η πορεία δεν ορίζεται από μια χρονιά — το μέλλον είναι μπροστά για όλους», το μήνυμα του κ. Μαργαρίτη προς τους μαθητές των Κυκλάδων

Εξιτήριο για τον Δήμαρχο Σύρου-Ερμούπολης μετά από καρδιολογική παρακολούθηση στο Γ.Ν. Σύρου

Ο Δήμαρχος Αλέξης Αθανασίου αισθάνθηκε δυσφορία και νοσηλεύτηκε στην καρδιολογική κλινική – Συστάσεις για περαιτέρω έλεγχο σε τριτοβάθμιο Νοσοκομείο

Υπέρ της Αυτοτέλειας: Ψήφισμα για τη Διατήρηση της ΥΔΟΜ στον Δήμο Νάξου & Μικρών Κυκλάδων

Το Δημοτικό Συμβούλιο υπερασπίζεται την παραμονή της Υπηρεσίας Δόμησης στο νησιωτικό Δήμο, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για τις συνέπειες μιας πιθανής συγχώνευσης.

Σιωπηλά Αποκλεισμένοι: Η κραυγή των (απομακρυσμένων κυρίως) χωριών της Νάξου για δημόσια συγκοινωνία

Το “Δίκτυο για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη της Νάξου” απευθύνει δραματική έκκληση για ίση μεταφορική μεταχείριση, καταθέτοντας τεκμηριωμένες προτάσεις για ένα νέο μοντέλο προσβασιμότητας στα χωριά του νησιού.

“Μαχαιριά” στο λιμάνι της Νάξου: Σοβαρό επεισόδιο βίας μεταξύ νεαρών εργαζομένων

Ένα μεσημέρι του Ιουλίου μετατράπηκε σε σκηνικό τρόμου για περαστικούς και ντόπιους, όταν διαπληκτισμός ανάμεσα σε δύο υπαλλήλους γραφείου ενοικίασης εξελίχθηκε σε αιματηρό περιστατικό.

Νάξος – «Τέλος στα πρόστιμα, Δήμαρχε – Πεζοδρόμηση τώρα»: Η κραυγή μίας πόλης που πνίγεται

Αδικημένοι επαγγελματίες κρεμούν πανό αγανάκτησης στην καρδιά της Νάξου και ζητούν κάτι απλό: Ίδιους όρους για όλους.

Δικαστική δικαίωση για τους κατοίκους του Καλοξύλου, ακυρώθηκε η άδεια λειτουργίας του νέου τυροκομείου της ΕΑΣ Νάξου

Μετά από μακροχρόνιο δικαστικό αγώνα, το Τριμελές Διοικητικό Εφετείο Πειραιά ακύρωσε την άδεια λειτουργίας του υπό ανέγερση τυροκομείου, δικαιώνοντας πλήρως τους περιοίκους

Όταν το GPS σε οδηγεί… σε αδιέξοδο: Τουρίστας σφήνωσε όχημα σε σοκάκι της Νάξου

Αμερικανός οδηγός ακολούθησε πιστά τις οδηγίες πλοήγησης και κατέληξε… στα στενά της Φουντάνας – Η φωτογραφία που έγινε viral και η ανάγκη για καλύτερη καθοδήγηση στους τουρίστες

Έκτακτα μέτρα στη Σέριφο λόγω υπερκατανάλωσης νερού – Απαγορεύσεις και πρόστιμα

Ο Δήμος Σερίφου καλεί τους πολίτες να περιορίσουν τη χρήση νερού λόγω αυξημένης κατανάλωσης και περιορισμένων αποθεμάτων – Πρόστιμα έως και 1.000€ για παραβάτες.

Δονούσα: Ο τραυματισμός κοπέλας από ομπρέλα (!!!) αποκαλύπτει μια τρύπα στο σύστημα

Μια γυναίκα τραυματίστηκε σοβαρά σε απομονωμένη παραλία της Δονούσας και σώθηκε χάρη στην αλληλεγγύη ντόπιων και τουριστών — αλλά η πολιτεία έλειπε. Και την επόμενη φορά;

Αλυκό Νάξου: Κατεδαφίζεται το φάντασμα του ξενοδοχείου – Σώζεται το κεδροδάσος

Υπεγράφη η σύμβαση κατεδάφισης των ερειπίων στο Αλυκό – Ένα διαχρονικό «τραύμα» για τη Νάξο οδεύει προς θεραπεία μετά από δεκαετίες αδράνειας

Κυκλάδες – Ανατροπή στο τουριστικό χάρτη: Νάξος και Πάρος ανεβαίνουν, Μύκονος και Σαντορίνη «κατεβαίνουν»

Το καλοκαίρι του 2025 φέρνει ανακατατάξεις στους δημοφιλείς νησιωτικούς προορισμούς – Η Νάξος και η Πάρος «λάμπουν» με αύξηση ζήτησης, ενώ Σαντορίνη και Μύκονος μετρούν απώλειες και ανησυχίες

Θλίψη στη Σχοινούσα: Το ύστατο χαίρε στη Ρίτα Μούρτζη από τον Σύλλογο Σχοινουσιωτών

Μια αγαπημένη παρουσία του νησιού έφυγε πρόωρα – Συγκινητικό μήνυμα αποχαιρετισμού και κάλεσμα για στήριξη στη μνήμη της

Σημαντικές εξαγγελίες Γκίκα από τη Νάξο: Ύδρευση για τις Μικρές Κυκλάδες και αναβάθμιση του λιμένα Νάξου

Στο επίκεντρο η ΣΜΠΕ για το λιμάνι – Έργα για λειψυδρία και ασφάλεια λιμενικών εγκαταστάσεων ύψους 1 εκατομμυρίου ευρώ