Παρασκευή, 26 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΠεριβάλλονΚυκλάδες - Σαντορίνη: Πρόστιμα από το ΣτΕ για το ναυάγιο του Sea...

Κυκλάδες – Σαντορίνη: Πρόστιμα από το ΣτΕ για το ναυάγιο του Sea Diamond

|

Πρόστιμο στο Υπουργείο Ναυτιλίας και ΛΤ Θήρας για το ναυάγιο του Sea Diamond – Ποιος το έβαλε και γιατί; 

“Γιατί άραγε; Τίνος συμφέροντα τελικά εξυπηρετούνται; Γιατί αγνοούνται ακόμη και οι αποφάσεις του Ανώτατου Διοικητικού Δικαστηρίου; Γιατί στην περίπτωση του ναυαγίου του Sea Diamond δεν εφαρμόζονται οι νόμοι και τα άρθρα του Ελληνικού Συντάγματος;”,  Αυτά αναρωτιέται η Συντονιστική επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών για την Ανέλκυση του Κ/Ζ Sea Diamond και  συνεχίζει: ” Παρά τις αλλεπάλληλες διαμαρτυρίες και εκκλήσεις του Θηραϊκού λαού εδώ και 15 ολόκληρα χρόνια, η πολιτεία αδρανεί, κωλυσιεργεί και δεν αποφασίζει  να υποχρεώσει τον πλοιοκτήτη και την ασφαλιστική του εταιρεία να πληρώσουν για την ανέλκυση του ναυαγίου του Sea Diamond από την Καλντέρα της Σαντορίνης, παρότι η νομοθεσία «Περί Ανέλκυσης Ναυαγίων» είναι ξεκάθαρη και τα άρθρα του Συντάγματος για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος είναι πολύ συγκεκριμένα”.

Αφορμή για τη νέα ανακοίνωση η απόφαση του Τριμελούς Συμβουλίου του Συμβουλίου της Επικρατείας για επιβολή προστίμου ύψους 5000€ στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και στο Λιμενικό Ταμείο Θήρας, λόγω μη συμμορφώσεώς τους με την απόφαση 1820/2019 του ΣτΕ.  

Αναλυτικά η ανακοίνωση 

«Πρόστιμο 5000€ επέβαλε το Τριμελές Συμβούλιο του Συμβουλίου της Επικρατείας στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και στο Λιμενικό Ταμείο Θήρας, λόγω μη συμμορφώσεώς τους με την απόφαση 1820/2019 του ΣτΕ.

Συγκεκριμένα, με την απόφαση 1820/2019 του Συμβουλίου της Επικρατείας, κρίθηκε ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, μαζί με το Λιμενικό Ταμείο Θήρας, έχουν την άμεση και αυτοτελή υποχρέωση να κινήσουν τις διαδικασίες ανέλκυσης του κρουαζιεροπλοίου (K/Z) SEA DIAMOND, καθώς «το βυθισμένο ναυάγιο αποτελεί αυτοτελώς πηγή ρύπανσης για το θαλάσσιο περιβάλλον λόγω της έκλυσης τοξικών και επικίνδυνων ουσιών και απειλείται μεγαλύτερη οικολογική υποβάθμιση του θαλάσσιου περιβάλλοντος στο μέλλον λόγω της προϊούσας διάβρωσής του». Ωστόσο εδώ και τρία χρόνια το Υπουργείο Ναυτιλίας δείχνει να αγνοεί και να μην εφαρμόζει την ανωτέρω απόφαση της δικαιοσύνης και έπειτα από προσφυγή των κατοίκων Θήρας στην Επιτροπή Συμμόρφωσης του ΣτΕ επεβλήθη, με το Πρακτικό 21/2022, το πρόστιμο των 5000€ καθώς δεν αιτιολογήθηκε επαρκώς η στάση της Διοίκησης.

Σύμφωνα με το σκεπτικό του Δικαστηρίου «η κεντρική Διοίκηση, αν και κατέληξε στην τεχνική λύση της ανελκύσεως ως βέλτιστης για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων του ναυαγίου, δεν προκύπτει ότι έχει ενεργοποιήσει τις προβλεπόμενες από το ν. 2881/2001 διαδικασίες, απευθύνοντας, και, μάλιστα, αζημίως για το Δημόσιο, έγγραφη πρόσκληση στον κύριο του ναυαγίου για την άμεση ανέλκυση και απομάκρυνση αυτού. Το Συμβούλιο διαπιστώνει πλημμελή συμμόρφωση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προς την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας».

Με άλλα λόγια για τους πολίτες της Σαντορίνης: η κεντρική Διοίκηση αδρανεί, κωλυσιεργεί, δεν έχει την πολιτική βούληση να υποχρεώσει τον πλοιοκτήτη και την ασφαλιστική του εταιρεία να πληρώσουν για την ανέλκυση του ναυαγίου του Sea Diamond από την Καλντέρα της Σαντορίνης, και μάλιστα δεν εφαρμόζει τις αποφάσεις της Ελληνικής Δικαιοσύνης!

Γιατί άραγε; Τίνος συμφέροντα τελικά εξυπηρετούνται; Γιατί αγνοούνται ακόμη και οι αποφάσεις του Ανώτατου Διοικητικού Δικαστηρίου; Γιατί στην περίπτωση του ναυαγίου του Sea Diamond δεν εφαρμόζονται οι νόμοι και τα άρθρα του Ελληνικού Συντάγματος;

 Το ναυάγιο του κρουαζιεροπλοίου SEA DIAMOND έχει εγκαταλειφθεί εδώ και 15 χρόνια στο βυθό της Καλντέρας της Σαντορίνης, 500 μόλις μέτρα από το λιμάνι του Αθηνιού. Πρόκειται για άλλη μία περίπτωση διαπλεκόμενων συμφερόντων, για την οποία ενώ η νομοθεσία είναι ξεκάθαρη και συγκεκριμένη (Νόμος 2881/2001 και Άρθρο 24 του Ελληνικού Συντάγματος), η πολιτεία δεν έχει τολμήσει ακόμη να τον εφαρμόσει και να υποχρεώσει την πλοιοκτήτρια και τον ασφαλιστικό της οργανισμό να ανελκύσουν και να απομακρύνουν το ρυπογόνο ναυάγιο από το βυθό του πλέον τουριστικού νησιού της χώρας μας, που κατατάσσεται κάθε χρόνο ανάμεσα στους πρώτους παγκοσμίως προορισμούς.

Παρά την απόφαση 515/2016 του Αρείου Πάγου, με την οποία  αποφασίστηκε τελεσίδικα η ενοχή του Πλοιάρχου του μοιραίου κρουαζιερόπλοιου και του Διευθυντή Επιχειρήσεων της συνδιαχειρίστριας εταιρείας, που φέρουν και την πλήρη ποινική ευθύνη της πρόσκρουσης και της βύθισης του πλοίου, ενώ ταυτόχρονα αποδέχεται ότι υπάρχει σοβαρή και εξακολουθητική θαλάσσια ρύπανση που συνέβη και συνεχίζεται μέχρι και σήμερα στη θαλάσσια περιοχή της Σαντορίνης και κατ’ επέκταση υπάρχει ανάγκη ανέλκυσης του ναυαγίου.

Παρά τις δικαστικές πραγματογνωμοσύνες του 2020, που διετάχθησαν με την απόφαση 51/2017 του Αστικού Εφετείου Πειραιά, και αποδεικνύουν ότι το ναυάγιο του Sea Diamond συνεχίζει να ρυπαίνει τη θαλάσσια περιοχή της Σαντορίνης και θα συνεχίσει για 420 χρόνια ακόμη εφόσον δεν ανελκυθεί, ενώ ταυτόχρονα οι πραγματογνώμονες απεφάνθησαν ότι η ανέλκυσή του είναι εφικτή με τις σύγχρονες μεθόδους και τεχνικές.

Παρά την απόφαση 1820/2019 του Συμβουλίου της Επικρατείας σύμφωνα με την οποία το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας έχει άμεση και αυτοτελή υποχρέωση να κινήσει τις διαδικασίες ανέλκυσης του Sea Diamond καθώς «το βυθισμένο ναυάγιο αποτελεί αυτοτελώς πηγή ρύπανσης για το θαλάσσιο περιβάλλον λόγω της έκλυσης τοξικών και επικίνδυνων ουσιών και απειλείται μεγαλύτερη οικολογική υποβάθμιση του θαλάσσιου περιβάλλοντος στο μέλλον λόγω της προϊούσας διάβρωσής του».

Παρά το γεγονός ότι το Sea Diamond παραμένει βυθισμένο δίπλα στην περιοχή Natura 2000 της Παλιάς και Νέας Καμμένης εδώ και δεκαπέντε (15) χρόνια και η παράλειψη ανέλκυσής του συνιστά παραβίαση των αντίστοιχων διεθνών υποχρεώσεων της χώρας.

Παρά το γεγονός ότι εντός του ναυαγίου περιέχονται εκατοντάδες τόνοι υγρών καυσίμων (μαζούτ) και λιπαντικών μηχανής, χιλιάδες κυβικά μέτρα μονωτικών υλικών όπως πετροβάμβακας και υαλοβάμβακας, εκατοντάδες κιλά ανόδια που περιέχουν βαρέα μέταλλα όπως μόλυβδο, κάδμιο και ψευδάργυρο, χιλιάδες μέτρα καλωδιώσεων που περιέχουν χαλκό, εκατοντάδες λίτρα ηλεκτρολύτη στις μπαταρίες του πλοίου που περιέχουν ισχυρά οξέα, μόλυβδο και κάδμιο, πολλά επικίνδυνα για τη δημόσια υγεία χημικά, όπως χρώματα, αντισκωριακά, σταθεροποιητές βαφών, βρωμιούχες επιβραδυντικές χημικές ενώσεις, αλλά και πολλές ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές στα όργανα, στις εγκαταστάσεις, στα σαλόνια και στις καμπίνες του πλοίου που περιέχουν υδράργυρο και άλλα επικίνδυνα βαρέα μέταλλα, συνιστώντας συνολικά μία τοξική βόμβα που συνεχώς διαβρώνεται απειλώντας με σοβαρότατη οικολογική καταστροφή το θαλάσσιο οικοσύστημα της Σαντορίνης.

Παρά τις αλλεπάλληλες διαμαρτυρίες και εκκλήσεις του Θηραϊκού λαού εδώ και 15 ολόκληρα χρόνια, η πολιτεία αδρανεί, κωλυσιεργεί και δεν αποφασίζει  να υποχρεώσει τον πλοιοκτήτη και την ασφαλιστική του εταιρεία να πληρώσουν για την ανέλκυση του ναυαγίου του Sea Diamond από την Καλντέρα της Σαντορίνης, παρότι η νομοθεσία «Περί Ανέλκυσης Ναυαγίων» είναι ξεκάθαρη και τα άρθρα του Συντάγματος για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος είναι πολύ συγκεκριμένα.

Επειδή όμως έχουμε χρέος απέναντι τα παιδιά μας, και στους εαυτούς μας, να προστατεύσουμε το φυσικό περιβάλλον που θα τους παραδώσουμε για να ζήσουν, όπως μας το παρέδωσαν και οι πρόγονοί μας σε εμάς, οι κάτοικοι της Σαντορίνης διεκδικούμε την άμεση ανέλκυση του ναυαγίου του K/Z Sea Diamond, την εξάλειψη κάθε περιβαλλοντικού κινδύνου για το θαλάσσιο και παράκτιο περιβάλλον της περιοχής του ναυαγίου και την αποκατάσταση κάθε περιβαλλοντικής ζημίας που προκλήθηκε από το ναυάγιο και την παραμονή του στο βυθό!”


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Πανθηραϊκός: Στηρίζει έμπρακτα την Τράπεζα Αίματος Σαντορίνης — το λογότυπο στη φανέλα όλη τη σεζόν

Ο σύλλογος της Σαντορίνης αναδεικνύει το κοινωνικό του πρόσωπο, προβάλλοντας σε όλες τις επίσημες εμφανίσεις το έργο της Τράπεζας Αίματος Σαντορίνης.

Όγκοι του Θύμου Αδένα: Σπάνιοι αλλά Αντιμετωπίσιμοι με Σύγχρονη Θωρακοχειρουργική

Θύμωμα και θυμικό καρκίνωμα στο πρόσθιο μεσοθωράκιο: ποιοι κινδυνεύουν, ποια συμπτώματα να προσέξετε, πώς γίνεται η διάγνωση και ποιες είναι οι θεραπευτικές επιλογές.

Το δικό μου Καστράκι: εκεί όπου η μνήμη γίνεται θάλασσα

Ενα προσωπικό οδοιπορικό στο Καστράκι∙ το εκκλησάκι του Αγίου Νικολάου, τα καλοκαίρια, οι άνθρωποι και οι δεσμοί που ριζώνουν.

Check Up στο Naxos Medical: άμεσες εξετάσεις με αξιόπιστα αποτελέσματα (ΕΟΠΥΥ)

Ο Στρατιωτικός Ιατρός Βιοπαθολόγος Ευαγγελόπουλος Πολυζώης σε καθημερινή βάση στο Πολυιατρείο, με σύγχρονο εξοπλισμό για γρήγορα αποτελέσματα και τεκμηριωμένο πόρισμα.

Blue Star Naxos: Νυχτερινή αναχώρηση από Πειραιά και χωρίς προσέγγιση στην Αστυπάλαια

Λόγω της σημερινής 24ωρης απεργίας ναυτεργατικών σωματείων, το πλοίο αναχωρεί 23:30 από Πειραιά (αντί 17:30) και ακολουθεί τροποποιημένο δρομολόγιο στις Κυκλάδες· δεν θα προσεγγίσει Αστυπάλαια.

Ονοματοθεσία ανώνυμων οδών στη Νάξο: Κάλεσμα για συμμετοχή των πολιτών

Ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων προχωρά στη διαδικασία ονοματοθεσίας και αρίθμησης οδών στη Χώρα και τα Αγγίδια, με στόχο τη διευκόλυνση κατοίκων και επισκεπτών.

Μήλος: Συναγερμός στο Κλέφτικο, τουριστικό σκάφος με 6 Αμερικανούς εμφάνισε βλάβη

Η Λιμενική Αρχή Μήλου τέθηκε σε επιφυλακή μετά από ηλεκτρολογική βλάβη κατά την άπαρση άγκυρας. Το σκάφος κατέπλευσε αυτοδύναμα στον Αδάμαντα· όλοι καλά στην υγεία τους.

Ρεκόρ αφίξεων: Πάνω από 1,6 εκατ. επιβάτες στα αεροδρόμια των Κυκλάδων το καλοκαίρι του 2025

Σαντορίνη και Μύκονος στην κορυφή, με την Πάρο και τη Νάξο να ακολουθούν – Η αντιστοιχία αφίξεων και επιχειρήσεων δείχνει το «βάρος» του κάθε νησιού.

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Περιμετρικά Αγγιδίων αύριο (26/09) πρωινή διακοπή ρεύματος

Αγγίδια (είσοδος) έως οδό Φιλίας & Άγ. Πολύκαρπο Χώρας – εργασίες ΔΕΔΔΗΕ, προσοχή στην επανατροφοδότηση

Νάξος – Σαγκρί: Επενδυτικό οικόπεδο 10 στρ. με πανοραμική θέα στο Αιγαίο

Κορυφή «Πλατιά Ράχη», τοπωνύμιο «Αγριλιές» — ισόπεδη έκταση, απεριόριστη θέα σε Πάρο & ηλιοβασίλεμα • Ιδανικό για τουριστική ανάπτυξη

Blue Star Naxos: από 19/9 αναχώρηση 11:05 από Νάξο για Πειραιά — αρχίζει το χειμερινό πρόγραμμα

Σύμφωνα με το Naxos Blue Travel, το νέο ωράριο θα ισχύει όλο τον χειμώνα. Δείτε αναλυτικά τη διαδρομή Αστυπάλαια–Κατάπολα της επόμενης ημέρας.

Σκοπελίτης: Αλλαγές δρομολογίων 19–21/09/2025 λόγω κακοκαιρίας

Το ταξιδιωτικό πρακτορείο Zas Travel Νάξου ενημερώνει: το δρομολόγιο της Παρασκευής μεταφέρεται για Σάββατο και του Σαββάτου για Κυριακή — δείτε αναλυτικά τις ώρες.

Απαγορευτικό: Στις 9.30 το βράδυ απόψε αναχωρεί το “Blue Star Naxos” (Πίνακας)

Λόγω κακοκαιρίας αλλάζουν αναχωρήσεις/ακυρώνονται δρομολόγια. Τι ισχύει ανά πλοίο, πότε χρειάζεται αλλαγή εισιτηρίων και ποιες μεταφορές επιβατών έγιναν.

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Σε ποιες περιοχές θα έχει αύριο το πρωί (20/09) διακοπή ρεύματος

Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση «Προσωρινή Διακοπή», θα επηρεαστούν Μπαούζι Δαμαριώνα, Αυλωνίτσα, Άγιος Δημήτριος και Αγ. Ανάργυροι Σαγκρί.

ΔΕΔΔΗΕ: Τρίωρη διακοπή ρεύματος αύριο (22/09) στα χωριά της πεδινής Νάξου

Νάξος: Προσωρινή διακοπή ρεύματος τη Δευτέρα 22/09 (09:00–12:00) σε Γλινάδο, Άγιο Αρσένιο, Μύλους & Αργάνι Τριπόδων

Μελάνες Νάξου: Κάτοικοι διαμαρτύρονται για τις αυξήσεις στο νερό και πάνε σε .. δημοψήφισμα

Κάτοικοι ζητούν επιστροφή στις παλιές τιμές και δίκαιη τιμολόγηση· ετοιμάζεται ηλεκτρονική ψηφοφορία για συλλογική στάση

Απαγορευτικό απόπλου από Πειραιά, Λαύριο και Ραφήνα έως τις 10:00 — εξαιρούνται Αργοσαρωνικός & Μαρμάρι

Σε ισχύ προληπτικό μέτρο του Λιμενικού λόγω ισχυρών βοριάδων· επανεκτίμηση στις 10:00. Οι ταξιδιώτες να επικοινωνούν με τα πρακτορεία τους.

Κουφονήσι: Αμερικανοί άφησαν 500€ φιλοδώρημα — «Δεν θα κλείσω μάτι!» λέει ο σερβιτόρος (video)

Παρέα 8 ατόμων κατέπλευσε με σκάφος, έφαγε αστακό και φρέσκα ψάρια· λογαριασμός 750€ και tip 500€ που θα μοιραστεί σε 22 εργαζομένους.

Απαγορευτικό απόπλου: Ποια πλοία και σε ποια λιμάνια είναι “δεμένα”

Δυσμενείς άνεμοι στο Αιγαίο φέρνουν ακυρώσεις και αλλαγές. Δείτε αναλυτικά ποιες γραμμές δεν εκτελούνται σήμερα Παρασκευή 19/09/2025 και τι ισχύει ανά εταιρεία.

ΠΝΟ: 24ωρη απεργία την Τετάρτη 1 Οκτωβρίου 2025 σε όλες τις κατηγορίες πλοίων

Η Διοίκηση της ΠΝΟ αποφάσισε ομόφωνα συμμετοχή στην απεργία της ΓΣΕΕ (00:01–24:00), με αιχμή το εργασιακό νομοσχέδιο και την αύξηση του ημερήσιου χρόνου εργασίας.