Κυριακή, 23 Φεβρουαρίου, 2025
ΑρχικήΠεριβάλλονΚυκλάδες: αρχές του 2018 θα ξεκινήσει η ηλεκτρική διασύνδεση που αγγίζει πλέον...

Κυκλάδες: αρχές του 2018 θα ξεκινήσει η ηλεκτρική διασύνδεση που αγγίζει πλέον και τη Νάξο

|

Τα σχέδια για την ηλεκτρική διασύνδεση των Κυκλάδων, έχουν προβλεπόμενο κόστος 160 εκατ. ευρώ, και θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις: έως τις αρχές του 2018 αναμένεται να ολοκληρωθούν τα έργα της πρώτης φάσης, δηλαδή η διασύνδεση Σύρου, Πάρου, Νάξου και Μυκόνου από το Λαύριο. 

Δεν είναι η πρώτη και ενδεχομένως η τελευταία που ακούγεται για το περίφημο θέμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης της νησιωτικής Ελλάδας με την ηπειρωτική… Σε τακτά χρονικά διαστήματα έρχεται στην επικαιρότητα και το πρόβλημα είναι ότι … τα ακούμε αυτά τα νέα συνέχεια. Αλλά έχουμε φτάσει σε ένα σημείο να μην τα πιστεύουμε. Αλλάζουν οι ανάδοχοι, οι ημερομηνίες και τα κόστη… Τώρα; Εχουμε μία νέα προσέγγιση που μας λέει ότι στις Κυκλάδες θα ξεκινήσει η ηλεκτρική διασύνδεση το 2018 και θα συμπεριλάβει άμεσα και τη Νάξο, κάτι που με βάση τα προηγούμενα δεδομένα ήταν στη 2η ή 3η φάση και με χρονοδιάγραμμα το 2021…

Ας δούμε τι αναφέρει το δημοσίευμα της ιστοσελίδας newmoney.gr με τίτλο «Οι Κινέζοι, ο ΑΔΜΗΕ και τα έργα ηλεκτρικής διασύνδεσης με Κρήτη»…

Εξοικονόμηση ενέργειας έως και 50% στα τέλη των ρυθμιζόμενων χρεώσεων θα έχουν τα ελληνικά νοικοκυριά από την ολοκλήρωση της μικρής ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Πελοπόννησο, ξεφουσκώνοντας τους λογαριασμούς ρεύματος που πληρώνουν το τίμημα της παροχής φθηνής ηλεκτρικής ενέργειας σε όλη τη νησιωτική χώρα.

Μαζί με τα έργα της μεγάλης διασύνδεσης (Κρήτης – Αττικής), που με βάση τα πλάνα του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) καταβάλλεται προσπάθεια να ολοκληρωθούν νωρίτερα από τα τέλη του 2023 (εκκρεμούν από τον ΑΔΜΗΕ δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα), αποτελούν τα έργα προτεραιότητας του ενεργειακού σχεδιασμού, με τα οποία θα μειωθεί σημαντικά το κόστος των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (οι γνωστές πλέον σε όλους ΥΚΩ) στους λογαριασμούς ρεύματος.

Συγχρόνως θα διασφαλιστούν η ενεργειακή αυτοτέλεια της Κρήτης και η απρόσκοπτη ηλεκτροδότησή της, καθώς οι τρεις γερασμένες μονάδες μαζούτ και ντίζελ που τροφοδοτούν σήμερα το νησί θα αποσύρονται σταδιακά έως το 2020. Σήμερα λόγω των ρυθμιζόμενων χρεώσεων τα νοικοκυριά σε όλη τη χώρα υπολογίζεται ότι επιβαρύνονται κατά 20%. Η Πολιτεία, στην προσπάθειά της να εξασφαλίσει φθηνή ηλεκτρική ενέργεια σε όλους τους καταναλωτές, έχει διαχύσει το αυξημένο κόστος παραγωγής στα νησιά -λόγω της χρήσης πολυδάπανων και περιβαλλοντικά επιβαρυντικών μονάδων μαζούτ- στους λογαριασμούς ρεύματος θεσπίζοντας τις ΥΚΩ.

Υπολογίζεται ότι το κόστος παραγωγής ενέργειας στον νησιωτικό χώρο είναι υπερδιπλάσιο σε σχέση με την ηπειρωτική χώρα. Μόνο πέρυσι η δαπάνη, σύμφωνα με τα στοιχεία του Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ), ανήλθε για τα νησιά σε 104,5 ευρώ ανά μεγαβατώρα, όταν για την υπόλοιπη χώρα το αντίστοιχο κόστος διαμορφώθηκε στα 42,8 ευρώ. Η ηλεκτροδότηση των νησιών κοστίζει χρυσάφι καθώς μόνο για την Κρήτη υπολογίζεται σε 300 εκατ. ευρώ ετησίως.

Σύμφωνα με το αναθεωρημένο business plan του ΑΔΜΗΕ για την περίοδο 2018-2021 το οποίο υπέβαλε πρόσφατα προς έγκριση στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), το ύψος των επενδύσεων θα ανέλθει σε 1 δισ. ευρώ (διασυνδέσεις με Κυκλάδες, Κρήτη – Πελοπόννησος). Η μικρή διασύνδεση του νησιού που θα τρέξει με γρήγορους ρυθμούς αφορά τη Διασυνδετική Γραμμή Μεταφοράς Πελοποννήσου – Κρήτης από υποσταθμό των Μολάων στον αντίστοιχο των Χανίων. Το κόστος του έργου προσδιορίζεται στα 320 εκατ. ευρώ και προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2020. Την προηγούμενη εβδομάδα πραγματοποιήθηκε το πρώτο βήμα στην ωρίμανση της μικρής διασύνδεσης, που είναι η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων από το υπουργείο Περιβάλλοντος. Επόμενο βήμα είναι η οριστικοποίηση της χρηματοδότησης του έργου, που θα προέλθει από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Η μεγάλη διασύνδεση και ο ρόλος του EuroAsia Interconnector

Το τοπίο παραμένει θολό σε ό,τι αφορά τη μεγάλη διασύνδεση, συνολικού ύψους περίπου 800 εκατ. ευρώ, παρά τις πιέσεις της ΡΑΕ να ενεργοποιηθεί ο ΑΔΜΗΕ και να αποσαφηνιστεί η στρατηγική των νέων μετόχων, της κινεζικής State Grid, που από τις αρχές καλοκαιριού ελέγχει το 24% των μετοχών του. Πληροφορίες αναφέρουν ότι στις συναντήσεις που υπήρξαν μεταξύ ΑΔΜΗΕ και ΡΑΕ τις προηγούμενες ημέρες, οι Κινέζοι εμφανίζονται να περιμένουν εντολές από το Πεκίνο για να χαράξουν τη γραμμή της επόμενης μέρας. Ωστόσο, η τύχη της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική φαίνεται να καθορίζεται και από τις εξελίξεις που θα προκύψουν στο θέμα του EuroAsia Interconnector. Πρόκειται για ένα φιλόδοξο ενεργειακό πρότζεκτ το οποίο προβλέπει την ηλεκτρική διασύνδεση Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας με υποθαλάσσιο καλώδιο μέσω Κρήτης. Η ηλεκτρική διασύνδεση ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ έχει μήκος 1.500 χιλιόμετρα και ισχύ 2.000 MW. Στην πραγματικότητα, αποτελείται από τρία πολύ σημαντικά έργα, που είναι η διασύνδεση Ισραήλ – Κύπρου, για την οποία όμως δεν φαίνεται να υπάρχει ζωηρό ενδιαφέρον από την πλευρά του Ισραήλ, η διασύνδεση Κύπρου – Κρήτης και την αντίσοτιχη Κρήτης – Αττικής.

Σημειώνεται ότι υπέρ του EuroAsia Interconnector έχει ταχθεί και ο νέος διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μανούσος Μανουσάκης. Το έργο συναντά μεγάλο ενδιαφέρον από την κυπριακή πλευρά και για πρώτη φορά, σύμφωνα με πληροφορίες, στις 12 Οκτωβρίου θα περάσει από τη ΡΑE Κύπρου προκειμένου να συζητηθούν θέματα χρηματοδότησης, βιωσιμότητας και άλλες τεχνικές παράμετροι. Αρμόδιες πηγές σημειώνουν ότι η στάση της State Grid για τα έργα της μεγάλης διασύνδεσης με την Κρήτη θα εξαρτηθούν από τις εξελίξεις γύρω από το μεγάλο πρότζεκτ ηλεκτρικής διασύνδεσης προκειμένου να επιμεριστεί και το γιγαντιαίο κόστος. Διαφορετικά, ο ΑΔΜΗΕ θα πρέπει να αποφασίσει άμεσα τον σχεδιασμό που θα ακολουθήσει, με τη ΡΑΕ να απειλεί ότι θα προκηρύξει ανοιχτό διαγωνισμό δίνοντας το έργο σε ιδιώτες. Μεγάλη πίεση ασκείται και από το γεγονός ότι πρόκειται για έργα σημαντικής σπουδαιότητας για την ενεργειακή τροφοδοσία του νησιού και οι καθυστερήσεις δημιουργούν κινδύνους ασφάλειας εφοδιασμού.

Ηλεκτρική διασύνδεση Κυκλάδων από αρχές του 2018

Πιο χειροπιαστά είναι τα σχέδια για την ηλεκτρική διασύνδεση των Κυκλάδων, με προβλεπόμενο κόστος 160 εκατ. ευρώ, που θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις: έως τις αρχές του 2018 αναμένεται να ολοκληρωθούν τα έργα της πρώτης φάσης, δηλαδή η διασύνδεση Σύρου, Πάρου, Νάξου και Μυκόνου από το Λαύριο. Η δεύτερη φάση, που θα ολοκληρωθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα μετά την πρώτη φάση, περιλαμβάνει τις συνδέσεις Πάρου – Νάξου και Νάξου – Μυκόνου με υποβρύχια καλώδια, καθώς και την αναβάθμιση των υφιστάμενων καλωδιακών συνδέσεων της Άνδρου με το Λιβάδι της νότιας Εύβοιας και της Άνδρου με την Τήνο. Η τρίτη φάση περιλαμβάνει την ολοκλήρωση της διασύνδεσης με την πόντιση και του δεύτερου καλωδίου Λαυρίου – Σύρου, που θα εξασφαλίσει την πλήρη αξιοπιστία τροφοδότησης του συγκροτήματος των Κυκλάδων για το ορατό μέλλον.

Σύμφωνα με τη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ, οι διασυνδέσεις των νησιών δεν θα τελειώσουν με την Κρήτη και μέρος των Κυκλάδων. Προς τα τέλη του έτους αναμένεται να ωριμάσουν μελέτες σχετικά με τη βιωσιμότητα των διασυνδέσεων με τα υπόλοιπα νησιά (Βορειοανατολικό Αιγαίο, Δωδεκάνησα). Σύμφωνα με τις απόψεις της ΡΑΕ, η μεγάλη πλειονότητα των μη διασυνδεδεμένων νησιών θα πρέπει να διασυνδεθεί. Εφόσον αυτές οι εκτιμήσεις επαληθευτούν, τότε εντός της επόμενης δεκαετίας θα πρέπει να ενσωματωθεί στο ηπειρωτικό σύστημα τουλάχιστον το 80% της διακινούμενης ηλεκτρικής ενέργειας των νησιών, η οποία σήμερα παράγεται από τοπικούς ηλεκτρικούς σταθμούς που επιφέρουν στον καταναλωτή ετήσιο κόστος ΥΚΩ εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ (500-800 εκατ. ευρώ ετησίως).


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Αεροδρόμια: Η εικόνα της επιβατικής κίνησης τον Ιανουαρίου, – 33% η Σαντορίνη λόγω εργασιών

Με το “δεξί” η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια της χώρας - Πως κινήθηκαν τα αεροδρόμια στο Αιγαίο - Από τη Μυτιλήνη έως τη Ρόδο και τη Σαντορίνη

Βασ. Φλεριανός: Η απόφαση για την ακύρωση του δρώμενου της Παρασκευής και το κάλεσμα διασκέδασης

Ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού Βασίλης Φλεριανός σε ανάρτησή του εξηγεί την απόφαση για την ακύρωση του δρώμενου της Παρασκευής των Αποκριών ...

Taste Atlas: Ποια ελληνικά πιάτα με αυγά βρίσκονται στη λίστα με τα 50 καλύτερα στον κόσμο;

Η ελληνική κουζίνα αναδείχτηκε φέτος η καλύτερη στον κόσμο, αφήνοντας πίσω της την ιταλική και άλλες διάσημες κουζίνες

Το τέλος του κινηματογράφου που ξέραμε – Σενάρια, ταινίες και ερμηνείες με… τεχνητή νοημοσύνη!

Σε ποια φιλμ εφαρμόζεται ήδη, ποιες είναι οι αντιδράσεις και γιατί το θέμα της τεχνολογίας απασχολεί από τα Όσκαρ μέχρι το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Μυτιλήνη: Νεκρή μετανάστρια μέσα σε βάρκα που ήρθε από τις τουρκικές ακτές

Στη βάρκα επέβαιναν και άλλοι 18 πρόσφυγες και μετανάστες που εντοπίστηκαν από στελέχη του Λιμενικού Σώματος

Κων. Καζάκος: “Μεγάλωσα με τον Καμπανέλλη μέσα στο σπίτι μας” (video)

Ο Κωνσταντίνος Καζάκος έρχεται στη Νάξο με τη θεατρική παράσταση "Αγουρα Κεράσια" και μιλάει στο Νίκο Σκορδιαλό για θέατρο, τηλεόραση και τον .. Καμπανέλλη (video)

Πρόταση Ημέρας: Η Μαριέττα Γαλάνη μας προτείνει Ζουμερό κέικ λεμόνι με φρέσκο ξινοτύρι Πιτταρά

Ζουμεροό κέικ 🍰 🍋🍋🍋🍋 λεμόνι με φρέσκο ξινοτύρι Πιτταρά - Η πρόταση ημέρας από την αγαπητή σεφ Μαριέττα Γαλάνη

Naxos Medical: Ιατρείο 24/02) από τον γιατρό ρευματολόγο Κωνσταντίνο Γεωργανά

Πότε και πως μπορείτε να κλείσετε ραντεβού με τον γιατρό ρευματολόγο Κωνσταντίνο Γεωργανά στο Naxos Medical

Πανναξιακός ΑΟΚ: Σήμερα (23/02) έχει ντέρμπι .. ανόδου με Μελίσσια (video)

Δείτε που μπορείτε να παρακολουθήσετε το ντέρμπι του ΔΑΚ Νάξου μεταξύ Πανναξιακού ΑΟΚ - Μελίσσια (video)

Ολυμπιακός: Ένα ποδοσφαιρικό διαμάντι από τη Νάξο γεννιέται στον “Θρύλο”

Ποιος είναι ο 13χρονος που φοράει τη φανέλα του Ολυμπιακού και κάνει τα πρώτα του βήματα

Κυκλάδες (Σαντορίνη – Αμοργός): Παγώνουν οι κρατήσεις, τι λένε οι αρμόδιοι

Μείωση 15% από τους tour operators και 50% από τους μεμονωμένους τουρίστες - Τι λένε σε Σαντορίνη - Αμοργό και Πάρο

Νάξος – Αεροδρόμιο: Τον Μάρτιο θα κλείσει για τρεις εβδομάδες λόγω εργασιών αναβάθμισης

Οι εργασίες καλά κρατούν στο αεροδρόμιο της Νάξου - Ερχεται αναστολή λειτουργίας λόγω εργασιών στο διάδρομο προσγείωσης - απογείωσης για δια πλάτυνση

Η μεγάλη απόδραση: 27.000 σολομοί το «έσκασαν» από ιχθυοτροφείο

Οι περιβαλλοντολόγοι εκφράζουν ανησυχία για τις επιπτώσεις στο οικοσύστημα.

Κακοκαιρία “Coral”: Η Νάξος ξύπνησε με 0 βαθμούς θερμοκρασία και αίσθηση ψύχους στους – 4

Πως ξύπνησαν σήμερα (21/02) οι Κυκλάδες - Με αίσθηση ψύχους στους -4 βαθμούς η Απείρανθος και Κωμιακή... Πως είναι οι υπόλοιπες Κυκλάδες

Άκης Τσελέντης: “Ας ελπίσουμε ότι πιθανή εκροή λάβας τις επόμενες ημέρες ή εβδομάδες να είναι ήπια “

"Μπορεί τα τελευταία δύο 24ωρα να βιώσατε μια δραστική μείωση των σεισμών, αυτοί όμως εξακολουθούν να συμβαίνουν με μεγέθη που δεν τους καταλαβαίνετε."

Νάξος: Παγετός στο δρόμο προς Κεραμωτή, προσοχή στους οδηγούς (video)

Ορεινή Νάξος.. Χιόνισε τα ξημερώματα του Σαββάτου, η θερμοκρασία στους μηδέν βαθμούς και παγετός στο δρόμο. Προσοχή (video)

Sea Jets: Σε Σχοινούσα και Ηρακλειά φέτος θα δούμε το “Champion Jet 3” (pinakas)

To "Champion Jet 3" αναλαμβάνει να καλύψει τις δρομολογιακές ανάγκες του καλοκαιριού σε Σχοινούσα - Ηρακλειά ενώνοντας με Νάξο και Κουφονήσια (πίνακας)

Σαντορίνη – Λέκκας: Δύο τα σενάρια “Σταδιακή αποκλιμάκωση ή σεισμός 6 Ρίχτερ”

Επίσκεψη Λέκκα - Ευελπίδου στην Σαντορίνη - Οι συζητήσεις, οι διαπιστώσεις και τα δύο βασικά σενάρια που υπάρχουν στο τραπέζι από ΕΚΠΑ

Κυκλάδες: Οι Ασφαλιστικές εξαιρούν τον .. σεισμό από ανανεώσεις συμβολαίων (!!!)

Οι ασφαλιστικές εξαιρούν τον… σεισμό από τις ανανεώσεις συμβολαίων σε νησιά των Κυκλάδων - Ποια νησιά είναι στο επίκεντρο