Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠεριβάλλονΗλεκτρική διασύνδεση για Σαντορίνη, Μήλο και Αμοργό

Ηλεκτρική διασύνδεση για Σαντορίνη, Μήλο και Αμοργό

|

Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας προτείνει να διασυνδεθούν με υποβρύχια καλώδια τα περισσότερα νησιά ώστε να σταματήσει η οικονομική αιμορραγία για την ηλεκτροδότηση από γεννήτριες πετρελαίου – Τα σχέδια για τις Κυκλάδες και Δωδεκάνησα – Τι δήλωσε στην ΔΕΘ ο Ναξιώτης πρόεδρος της ΡΑΕ κος Μπουλαξής

Το κόστος των έργων διασύνδεσης, ακόμη και του συνόλου σχεδόν των ελληνικών νησιών, που εκτιμάται στα 3-3,5 δισ. ευρώ, είναι άμεσα συγκρίσιμο με τις επιβαρύνσεις για Υπηρεσίες Κοινωνικής Ωφέλειας (ΥΚΩ) των νησιών, ορισμένων μόνο ετών, καθώς όπως επισήμανε ο πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ), Νίκος Μπουλαξής, «μόνο την τελευταία πενταετία, οι επιβαρύνσεις των καταναλωτών ανέρχονται σε ποσά περί των 3,5 δισ. ευρώ, εκ των οποίων, περίπου το 70% αντιστοιχεί στο κόστος καυσίμου (πετρελαίου)».

Πάντως, ο Ναξιώτης (προερχόμενος από τις Εγγαρές) πρόεδρος της ΡΑΕ, όπως διαβάζουμε στην ιστοσελίδα energia.gr από το βήμα σχετικής εκδήλωσης που έγινε στο πλαίσιο της 82ης ΔΕΘ, δήλωσε περισσότερο αισιόδοξος από ποτέ για την προώθηση κρίσιμων διασυνδέσεων των μη διασυνδεδεμένων νησιών, λόγω όπως είπε, της πολιτικής βούλησης, αλλά και της κινητικότητας του νέου Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ).

Ο ίδιος ξεκαθάρισε, ότι τόσο ο ΑΔΜΗΕ, όσο και ο ίδιος προσωπικά, αναλαμβάνουν τη δέσμευση «να προβούμε σε κάθε νόμιμη και δυνατή λύση για την ολοκλήρωση των έργων αυτών, κάνοντας χρήση, αν χρειαστεί, των εξουσιών ανάληψης σχετικής πρωτοβουλίας για την κατασκευή έργων του Συστήματος Μεταφοράς που της αποδίδονται με τον ν. 4001/2011 και την Οδηγία 72/2009/ΕΚ».

Αναφερόμενος στην επιτροπή που συστάθηκε από τη ΡΑΕ τον Δεκέμβριο του 2015, ο ίδιος επισήμανε ότι εργάζεται εντατικά και αποτελεσματικά, στο στόχο προώθησης των κρίσιμων διασυνδέσεων των μη διασυνδεδεμένων νησιών, ενώ γνωστοποίησε ότι έχει ήδη εξαγάγει κάποια πρώτα πορίσματα για τις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα.

Οι προτάσεις της επιτροπής αυτής, σύμφωνα με τον κ. Μπουλαξή, φαίνεται να δείχνουν ότι πρέπει να διασυνδεθούν και άλλα νησιά των Κυκλάδων και κυρίως η Σαντορίνη, η Μήλος, ακόμα και η Αμοργός, όπως επίσης και τα περισσότερα και μεγαλύτερα νησιά της Δωδεκανήσου. «Περιμένουμε τις εισηγήσεις των διαχειριστών. Σύμφωνα με τις προβλέψεις του ν. 4414/2016, η ΡΑΕ, βάσει των πορισμάτων της Επιτροπής και των εισηγήσεων των διαχειριστών, θα πρέπει να αποφανθεί για τον τρόπο ηλεκτροδότησης των νησιών μακροπρόθεσμα (δηλαδή μέσω διασύνδεσης ή με τοπικούς σταθμούς), εντός της τρέχουσας διετίας 2017-2018, υπογράμμισε ο ίδιος, προσθέτοντας ότι στόχος της αρχής, είναι η ολοκλήρωση του μεγαλύτερου μέρους του έργου αυτού εντός του 2017, ώστε εντός του 2018 να περιληφθούν στο 10ετές πρόγραμμα Ανάπτυξης του Συστήματος οι διασυνδέσεις των νησιών που θα κριθούν αναγκαίες, και με δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα».

Υπογραμμίζοντας ότι η διασύνδεση των νησιών σχετίζεται με το μεγάλο ζήτημα του κόστους παροχής των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) για τα νησιά, το οποίο αποτελεί σημαντικό μέρος του τιμολογίου ηλεκτρικής ενέργειας που λαμβάνει κάθε καταναλωτής και είναι ένα από τα περιθώρια μείωσης των τιμολογίων που ανέφερε προηγουμένως, ο πρόεδρος της ΡΑΕ τόνισε ότι «στόχος είναι η μείωση ή και η εξάλειψή του σε βάθος χρόνου. Σε ετήσια βάση, το ύψος των συνολικών επιβαρύνσεων των καταναλωτών από τις ΥΚΩ ανέρχεται στην τάξη των 500 έως 800 εκατομμυρίων ευρώ, ανάλογα κυρίως με το κόστος του πετρελαίου».

Άνοιξαν οι αγορές

Στο πλαίσιο αυτό σημείωσε ότι, βάσει των σχετικών μελετών που έχουν εκπονηθεί από τη ΡΑΕ ή άλλους φορείς κατά το παρελθόν, και με βάση τα στοιχεία και δεδομένα της περιόδου εκείνης, «υπάρχουν βάσιμες ενδείξεις ότι η συντριπτική πλειοψηφία των μη διασυνδεδεμένων νησιών και κυρίως των νησιών μεγάλου ή και μέσου μεγέθους, καθώς και των γύρω από αυτά μικρότερων, θα πρέπει να διασυνδεθούν». Εφόσον επαληθευτούν, κατά τον Μπουλαξή, «εντός της επόμενης δεκαετίας, θα πρέπει να ενσωματωθεί στο ηπειρωτικό Σύστημα τουλάχιστον το 80% της διακινούμενης ηλεκτρικής ενέργειας των νησιών που σήμερα παράγεται κυρίως από τοπικούς πετρελαϊκούς σταθμούς που επιφέρουν το υπέρογκο, εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, ετήσιο κόστος ΥΚΩ στον καταναλωτή».

Τα λοιπά κατά τον ίδιο, θα εξακολουθήσουν να ηλεκτροδοτούνται αυτόνομα, βασιζόμενα και σε υβριδικά συστήματα ΑΠΕ και αποθήκευσης, αλλά όπως γνωστοποίησε «εξετάζεται και η εισαγωγή φυσικού αερίου». Με την ολοκλήρωση των σχετικών μελετών της Επιτροπής, θα ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις από τη ΡΑΕ, είπε ο ίδιος.

Αναφορικά με την παρούσα μορφή της αγοράς των νησιών, ο πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας τόνισε ότι με την εφαρμογή του Κώδικα Διαχείρισης που θεσπίστηκε το 2014, καθώς και την έγκριση από την Αρχή το 2016 των βασικών στοιχείων του δευτερογενούς πλαισίου, «άνοιξε» η αγορά της Κρήτης με την δραστηριοποίηση ιδιωτών προμηθευτών από τον Αύγουστο του 2016 και στη Ρόδο από την 1η Ιανουαρίου του 2017.

«Ήδη, έως σήμερα ένα μερίδιο περί το 17% της αγοράς έχει αλλάξει πάροχο στην Κρήτη, ενώ στη Ρόδο το ποσοστό είναι 5-6%», τόνισε ο ίδιος, προσθέτοντας ότι τα καλά νέα για τους νησιώτες καταναλωτές των λοιπών μη διασυνδεδεμένων νησιών είναι ότι η ΡΑΕ, «κατόπιν συζητήσεων που έχουν προηγηθεί με τον αρμόδιο Διαχειριστή μη διασυνδεδομένων νησιών, θα προβεί σε άνοιγμα της λιανικής αγοράς όλων των ΜΔΝ από 1η Ιανουαρίου του 2018, οπότε θα μπορεί κάθε νησιώτης καταναλωτής, νοικοκυριό ή επιχείρηση, να επιλέξει τον πάροχο της αρεσκείας του και να μειώσει ενδεχομένως σημαντικά το ενεργειακό του κόστος».

Ναι σημειώσουμε εδώ ότι ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης στην ΔΕΘ ανέφερε ανάμεσα στα άλλα ότι «για τη “μικρή διασύνδεση” Κρήτης – Πελοποννήσου ανέφερε ότι θα είναι έτοιμη το 2020, ενώ για τη “μεγάλη διασύνδεση” Κρήτης – Αττικής γνωστοποίησε ότι θα παραδοθεί το 2023. Για τη διασύνδεση των Κυκλάδων επισήμανε ότι αυτή θα προχωρήσει σε τρεις φάσεις, με την πρώτη να υλοποιείται στο τέλος του 2017 και την τρίτη, που αφορά στη Σύρο, το 2023».

Οχυρώνουμε το Ενεργειακό σύστημα

Όμως, ο κος Μπουλαξής αναφέρθηκε και στα μέτρα για την περαιτέρω οχύρωση του ενεργειακού συστήματος της χώρας, επεξεργάζεται η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, με τη συνδρομή και των αρμόδιων διαχειριστών, και σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα και ενόψει του χειμώνα του 2018, εκπονείται νέα μελέτη εκτίμησης επικινδυνότητας φυσικού αερίου, σε συνδυασμό με το ελληνικό ηλεκτρικό σύστημα που είναι ο μεγαλύτερος καταναλωτής φυσικού αερίου.

Η ΡΑΕ έχει πλήρης επίγνωση της σημασίας της ασφάλειας εφοδιασμού, επισήμανε ο ίδιος και υπενθύμισε ότι «κατά το προηγούμενο χειμώνα, συγκεκριμένα το δίμηνο Δεκεμβρίου 2016 – Ιανουαρίου 2017, η χώρα βίωσε μια δύσκολη ενεργειακή κρίση που ξεπεράστηκε χωρίς απτές επιπτώσεις στους καταναλωτές. Η ΡΑΕ, σε συνεργασία με τους φορείς της αγοράς και το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατά τα προβλεπόμενα στο σχέδιο εκτάκτων αναγκών για τις κρίσεις φυσικού αερίου, συντόνισε την ομάδα διαχείρισης κρίσεων φυσικού αερίου, ώστε η κρίση να ξεπεραστεί, σχεδόν ανώδυνα».

Αναφερόμενος στα μέτρα που βρίσκονται υπό επεξεργασία, ο πρόεδρος της ΡΑΕ τόνισε ότι αυτά αφορούν τόσο την αγορά, για την αποφυγή της επανάληψης της περσινής εμπειρίας, όσο και των υποδομών, στο βαθμό που αυτό είναι εφικτό. «Ιδίως όμως εξετάζεται η υλοποίηση των ειδικών όρων των αδειών ηλεκτροπαραγωγικών μονάδων φυσικού αερίου, για την απρόσκοπτη λειτουργία τους σε περιόδους κρίσης φυσικού αερίου, βάσει των επιλογών για εναλλακτικό καύσιμο ή αποθηκευμένων ποσοτήτων φυσικού αερίου ή, σε κάθε περίπτωση, με την εξασφάλιση της διάθεσης επαρκών ποσοτήτων φυσικού αερίου κατά την κρίσιμη περίοδο Δεκεμβρίου-Φεβρουαρίου», επισήμανε χαρακτηριστικά.

Μεταξύ άλλων, ο κ. Μπουλαξής τόνισε ότι η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας «οφείλει να ανοίξει τους δρόμους για μια ενιαία ανταγωνιστική αγορά ενέργειας, εφαρμόζοντας τους κανόνες εκείνους που κινούνται μεν στους βασικούς άξονες της εθνικής και κοινοτικής ενεργειακής πολιτικής, αλλά εξυπηρετούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το δημόσιο συμφέρον και τον καταναλωτή» και επισήμανε «αυτό το στοίχημα, θέλουμε και μπορούμε να το κερδίσουμε».


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Ενδοκυκλαδικά: Το “Αρτεμις” κάθε Τρίτη θα ενώνει τη Σύρο με τη Παροναξία και τη Σαντορίνη

Αλλαγή στο δρομολόγιο του "Αρτεμις"... Δείτε πως θα κινείται κάθε Τρίτη

Μητσοτάκης σε Λιανό “Είναι δέσμευσή μου το φράγμα αυτό επιτέλους να ολοκληρωθεί “

Τι είπε ο Μητσοτάκης για τα προβλήματα που υπάρχουν στα νησιά και δη στη Νάξο - Φθηνό ρεύμα και καλό, ποιοτικό, καθαρό νερό για τα νησιά μας

Μονογυιού: “Σημαντική η δέσμευση του Πρωθυπουργού για την ολοκλήρωση του φράγματος Τσικαλαριού”

Κατερίνα Μονογυιού: Στην εκδήλωση για την υπογραφή σύμβασης για τη σύσταση του Ταμείου Απανθρακοποίησης Ελληνικών Νησιών

Νάξος: Ο Γ. Λεονταρίτης στην τελετή υπογραφής της σύμβασης σύστασης Ταμείου Απανθρακοποίησης Νησιών

Η συμφωνία αποσκοπεί στην επιτάχυνση της απεξάρτησης των ελληνικών νησιών από τις εκπομπές άνθρακα κάνοντας πράξη την πράσινη μετάβαση και κλιματική προσαρμογή τους.

Νάξος – Στ. Γκίκας: “Θα αλλάξει η εικόνα των νησιών μας, στο σύνολό τους”

Μιλώντας για «το μοντέλο των “έξυπνων” και ”πράσινων” νησιών» ο Στέφανος Γκίκας δήλωσε πως «δημιουργεί σημαντική προστιθέμενη αξία για τα νησιά μας»

Νάξος – Μητσοτάκης: “Στεκόμαστε δίπλα στους νησιώτες” (video)

Ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και πως η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες

Blue Star Ferries: Δίωρη καθυστέρηση στην αναχώρηση του “Paros”

Στις 7.30 το απόγευμα θα αναχωρήσει σήμερα (21/11) το Blue Star Paros από τον Πειραιά για το ταξίδι στις Κυκλάδες

Νάξος – Μητσοτάκης: Συμμετοχή στη λιτανεία και καφέ για χαλάρωση

Στη Νάξο βρίσκεται από το πρωί ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης

Μ. Ψαράκης: Ενας 81χρονος μαραθωνοδρόμος εξομολογείται …

Ο Μανούσος Ψαράκης μιλάει για την εμπειρία του ως μαραθωνοδρόμος ... Και δηλώνει "Έτρεχα μαραθώνιο και τραγουδούσα Βέρντι"

ΣΥΡΙΖΑ: Ανεξαρτητοποιήθηκαν οι βουλευτές Τζάκρη και Πούλου

Ανεξαρτητοποιήθηκαν Τζάκρη και Πούλου - Η απάντηση του ΣΥΡΙΖΑ και αξιωματική αντιπολίτευση το ΠΑΣΟΚ

The Voice: Ο Ναξιώτης Κουτελιέρης και η συγκίνηση της Παπαρίζου (video)

Μπορεί ο Μιχάλης Κουτελιέρης να μην πέρασε στον επόμενο γύρο του The Voice όμως η σχέση του με την Κλαύδια έφερε δάκρυα στα μάτια της; Παπαρίζου (video)

Νάξος – Μητσοτάκης: Συμμετοχή στη λιτανεία και καφέ για χαλάρωση

Στη Νάξο βρίσκεται από το πρωί ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης

Αμοργός: Εννέα μέτρα μετακινήθηκε ο υποθαλάσσιος πυθμένας και έδωσε τον σεισμό του 1956

Διεθνής ερευνητική ομάδα ρίχνει «φως» στις αιτίες του καταστροφικού σεισμού του 1956 στην Αμοργό - Τι λέει η Εύη Νομικού

Πάρος: Ο καπετάν – Χρήστος Τζουάνης “έφυγε” από την ζωή

Στα 42 του χρόνου ο cpt Χρήστος Τζουάνης έφυγε από τη ζωή ...

Δονούσα: Ανεμογεννήτριες καλύπτουν την Καλοταρίτισσα

φωτορεαλιστικές απεικονίσεις για το πώς θα φαίνεται το συγκεκριμένο έργο στην πλήρη του ανάπτυξη (60 ανεμογεννήτριες) στη Δονούσα

Νάξος: Επίσκεψη εξπρές του Μητσοτάκη με συνοδεία αξιωματούχων σε τρία αεροπλάνα (!!!)

Τρία αεροσκάφη της Olympic Air θα μεταφέρουν τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τους συνοδούς του στη Νάξο – Η ώρα άφιξης και αναχώρησης

Πανναξιακός ΑΟ: Με “τριπλό” Μανωλά το …τρίποντο κόντρα στον Πανθηραϊκό

Με χατ τρικ του Μανωλά ο Πανναξιακός 5-2 τον Πανθηραϊκό - Η αφιέρωση στην επέτειο του Πολυτεχνείου (video)

MSC: Βάζει στο πρόγραμμα την Σύρο, “βλέπει” τις υποδομές στη Σαντορίνη

MSC: Αντί για τέλη, επενδύσεις σε υποδομές για ανάπτυξη της κρουαζιέρας

Blue Star Ferries – Απεργία: Αλλαγές στα δρομολόγια, τι ώρα αναχωρούν Blue Star Paros και Αρτεμις

Τα δρομολόγια των πλοίων της Blue Star Ferries όπως διαμορφώνονται με βάση την απεργία της 20ης Νοεμβρίου