Τετάρτη, 21 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΠεριβάλλονΗλεκτρική διασύνδεση για Σαντορίνη, Μήλο και Αμοργό

Ηλεκτρική διασύνδεση για Σαντορίνη, Μήλο και Αμοργό

|

Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας προτείνει να διασυνδεθούν με υποβρύχια καλώδια τα περισσότερα νησιά ώστε να σταματήσει η οικονομική αιμορραγία για την ηλεκτροδότηση από γεννήτριες πετρελαίου – Τα σχέδια για τις Κυκλάδες και Δωδεκάνησα – Τι δήλωσε στην ΔΕΘ ο Ναξιώτης πρόεδρος της ΡΑΕ κος Μπουλαξής

Το κόστος των έργων διασύνδεσης, ακόμη και του συνόλου σχεδόν των ελληνικών νησιών, που εκτιμάται στα 3-3,5 δισ. ευρώ, είναι άμεσα συγκρίσιμο με τις επιβαρύνσεις για Υπηρεσίες Κοινωνικής Ωφέλειας (ΥΚΩ) των νησιών, ορισμένων μόνο ετών, καθώς όπως επισήμανε ο πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ), Νίκος Μπουλαξής, «μόνο την τελευταία πενταετία, οι επιβαρύνσεις των καταναλωτών ανέρχονται σε ποσά περί των 3,5 δισ. ευρώ, εκ των οποίων, περίπου το 70% αντιστοιχεί στο κόστος καυσίμου (πετρελαίου)».

Πάντως, ο Ναξιώτης (προερχόμενος από τις Εγγαρές) πρόεδρος της ΡΑΕ, όπως διαβάζουμε στην ιστοσελίδα energia.gr από το βήμα σχετικής εκδήλωσης που έγινε στο πλαίσιο της 82ης ΔΕΘ, δήλωσε περισσότερο αισιόδοξος από ποτέ για την προώθηση κρίσιμων διασυνδέσεων των μη διασυνδεδεμένων νησιών, λόγω όπως είπε, της πολιτικής βούλησης, αλλά και της κινητικότητας του νέου Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ).

Ο ίδιος ξεκαθάρισε, ότι τόσο ο ΑΔΜΗΕ, όσο και ο ίδιος προσωπικά, αναλαμβάνουν τη δέσμευση «να προβούμε σε κάθε νόμιμη και δυνατή λύση για την ολοκλήρωση των έργων αυτών, κάνοντας χρήση, αν χρειαστεί, των εξουσιών ανάληψης σχετικής πρωτοβουλίας για την κατασκευή έργων του Συστήματος Μεταφοράς που της αποδίδονται με τον ν. 4001/2011 και την Οδηγία 72/2009/ΕΚ».

Αναφερόμενος στην επιτροπή που συστάθηκε από τη ΡΑΕ τον Δεκέμβριο του 2015, ο ίδιος επισήμανε ότι εργάζεται εντατικά και αποτελεσματικά, στο στόχο προώθησης των κρίσιμων διασυνδέσεων των μη διασυνδεδεμένων νησιών, ενώ γνωστοποίησε ότι έχει ήδη εξαγάγει κάποια πρώτα πορίσματα για τις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα.

Οι προτάσεις της επιτροπής αυτής, σύμφωνα με τον κ. Μπουλαξή, φαίνεται να δείχνουν ότι πρέπει να διασυνδεθούν και άλλα νησιά των Κυκλάδων και κυρίως η Σαντορίνη, η Μήλος, ακόμα και η Αμοργός, όπως επίσης και τα περισσότερα και μεγαλύτερα νησιά της Δωδεκανήσου. «Περιμένουμε τις εισηγήσεις των διαχειριστών. Σύμφωνα με τις προβλέψεις του ν. 4414/2016, η ΡΑΕ, βάσει των πορισμάτων της Επιτροπής και των εισηγήσεων των διαχειριστών, θα πρέπει να αποφανθεί για τον τρόπο ηλεκτροδότησης των νησιών μακροπρόθεσμα (δηλαδή μέσω διασύνδεσης ή με τοπικούς σταθμούς), εντός της τρέχουσας διετίας 2017-2018, υπογράμμισε ο ίδιος, προσθέτοντας ότι στόχος της αρχής, είναι η ολοκλήρωση του μεγαλύτερου μέρους του έργου αυτού εντός του 2017, ώστε εντός του 2018 να περιληφθούν στο 10ετές πρόγραμμα Ανάπτυξης του Συστήματος οι διασυνδέσεις των νησιών που θα κριθούν αναγκαίες, και με δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα».

Υπογραμμίζοντας ότι η διασύνδεση των νησιών σχετίζεται με το μεγάλο ζήτημα του κόστους παροχής των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) για τα νησιά, το οποίο αποτελεί σημαντικό μέρος του τιμολογίου ηλεκτρικής ενέργειας που λαμβάνει κάθε καταναλωτής και είναι ένα από τα περιθώρια μείωσης των τιμολογίων που ανέφερε προηγουμένως, ο πρόεδρος της ΡΑΕ τόνισε ότι «στόχος είναι η μείωση ή και η εξάλειψή του σε βάθος χρόνου. Σε ετήσια βάση, το ύψος των συνολικών επιβαρύνσεων των καταναλωτών από τις ΥΚΩ ανέρχεται στην τάξη των 500 έως 800 εκατομμυρίων ευρώ, ανάλογα κυρίως με το κόστος του πετρελαίου».

Άνοιξαν οι αγορές

Στο πλαίσιο αυτό σημείωσε ότι, βάσει των σχετικών μελετών που έχουν εκπονηθεί από τη ΡΑΕ ή άλλους φορείς κατά το παρελθόν, και με βάση τα στοιχεία και δεδομένα της περιόδου εκείνης, «υπάρχουν βάσιμες ενδείξεις ότι η συντριπτική πλειοψηφία των μη διασυνδεδεμένων νησιών και κυρίως των νησιών μεγάλου ή και μέσου μεγέθους, καθώς και των γύρω από αυτά μικρότερων, θα πρέπει να διασυνδεθούν». Εφόσον επαληθευτούν, κατά τον Μπουλαξή, «εντός της επόμενης δεκαετίας, θα πρέπει να ενσωματωθεί στο ηπειρωτικό Σύστημα τουλάχιστον το 80% της διακινούμενης ηλεκτρικής ενέργειας των νησιών που σήμερα παράγεται κυρίως από τοπικούς πετρελαϊκούς σταθμούς που επιφέρουν το υπέρογκο, εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, ετήσιο κόστος ΥΚΩ στον καταναλωτή».

Τα λοιπά κατά τον ίδιο, θα εξακολουθήσουν να ηλεκτροδοτούνται αυτόνομα, βασιζόμενα και σε υβριδικά συστήματα ΑΠΕ και αποθήκευσης, αλλά όπως γνωστοποίησε «εξετάζεται και η εισαγωγή φυσικού αερίου». Με την ολοκλήρωση των σχετικών μελετών της Επιτροπής, θα ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις από τη ΡΑΕ, είπε ο ίδιος.

Αναφορικά με την παρούσα μορφή της αγοράς των νησιών, ο πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας τόνισε ότι με την εφαρμογή του Κώδικα Διαχείρισης που θεσπίστηκε το 2014, καθώς και την έγκριση από την Αρχή το 2016 των βασικών στοιχείων του δευτερογενούς πλαισίου, «άνοιξε» η αγορά της Κρήτης με την δραστηριοποίηση ιδιωτών προμηθευτών από τον Αύγουστο του 2016 και στη Ρόδο από την 1η Ιανουαρίου του 2017.

«Ήδη, έως σήμερα ένα μερίδιο περί το 17% της αγοράς έχει αλλάξει πάροχο στην Κρήτη, ενώ στη Ρόδο το ποσοστό είναι 5-6%», τόνισε ο ίδιος, προσθέτοντας ότι τα καλά νέα για τους νησιώτες καταναλωτές των λοιπών μη διασυνδεδεμένων νησιών είναι ότι η ΡΑΕ, «κατόπιν συζητήσεων που έχουν προηγηθεί με τον αρμόδιο Διαχειριστή μη διασυνδεδομένων νησιών, θα προβεί σε άνοιγμα της λιανικής αγοράς όλων των ΜΔΝ από 1η Ιανουαρίου του 2018, οπότε θα μπορεί κάθε νησιώτης καταναλωτής, νοικοκυριό ή επιχείρηση, να επιλέξει τον πάροχο της αρεσκείας του και να μειώσει ενδεχομένως σημαντικά το ενεργειακό του κόστος».

Ναι σημειώσουμε εδώ ότι ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης στην ΔΕΘ ανέφερε ανάμεσα στα άλλα ότι «για τη “μικρή διασύνδεση” Κρήτης – Πελοποννήσου ανέφερε ότι θα είναι έτοιμη το 2020, ενώ για τη “μεγάλη διασύνδεση” Κρήτης – Αττικής γνωστοποίησε ότι θα παραδοθεί το 2023. Για τη διασύνδεση των Κυκλάδων επισήμανε ότι αυτή θα προχωρήσει σε τρεις φάσεις, με την πρώτη να υλοποιείται στο τέλος του 2017 και την τρίτη, που αφορά στη Σύρο, το 2023».

Οχυρώνουμε το Ενεργειακό σύστημα

Όμως, ο κος Μπουλαξής αναφέρθηκε και στα μέτρα για την περαιτέρω οχύρωση του ενεργειακού συστήματος της χώρας, επεξεργάζεται η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, με τη συνδρομή και των αρμόδιων διαχειριστών, και σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα και ενόψει του χειμώνα του 2018, εκπονείται νέα μελέτη εκτίμησης επικινδυνότητας φυσικού αερίου, σε συνδυασμό με το ελληνικό ηλεκτρικό σύστημα που είναι ο μεγαλύτερος καταναλωτής φυσικού αερίου.

Η ΡΑΕ έχει πλήρης επίγνωση της σημασίας της ασφάλειας εφοδιασμού, επισήμανε ο ίδιος και υπενθύμισε ότι «κατά το προηγούμενο χειμώνα, συγκεκριμένα το δίμηνο Δεκεμβρίου 2016 – Ιανουαρίου 2017, η χώρα βίωσε μια δύσκολη ενεργειακή κρίση που ξεπεράστηκε χωρίς απτές επιπτώσεις στους καταναλωτές. Η ΡΑΕ, σε συνεργασία με τους φορείς της αγοράς και το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατά τα προβλεπόμενα στο σχέδιο εκτάκτων αναγκών για τις κρίσεις φυσικού αερίου, συντόνισε την ομάδα διαχείρισης κρίσεων φυσικού αερίου, ώστε η κρίση να ξεπεραστεί, σχεδόν ανώδυνα».

Αναφερόμενος στα μέτρα που βρίσκονται υπό επεξεργασία, ο πρόεδρος της ΡΑΕ τόνισε ότι αυτά αφορούν τόσο την αγορά, για την αποφυγή της επανάληψης της περσινής εμπειρίας, όσο και των υποδομών, στο βαθμό που αυτό είναι εφικτό. «Ιδίως όμως εξετάζεται η υλοποίηση των ειδικών όρων των αδειών ηλεκτροπαραγωγικών μονάδων φυσικού αερίου, για την απρόσκοπτη λειτουργία τους σε περιόδους κρίσης φυσικού αερίου, βάσει των επιλογών για εναλλακτικό καύσιμο ή αποθηκευμένων ποσοτήτων φυσικού αερίου ή, σε κάθε περίπτωση, με την εξασφάλιση της διάθεσης επαρκών ποσοτήτων φυσικού αερίου κατά την κρίσιμη περίοδο Δεκεμβρίου-Φεβρουαρίου», επισήμανε χαρακτηριστικά.

Μεταξύ άλλων, ο κ. Μπουλαξής τόνισε ότι η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας «οφείλει να ανοίξει τους δρόμους για μια ενιαία ανταγωνιστική αγορά ενέργειας, εφαρμόζοντας τους κανόνες εκείνους που κινούνται μεν στους βασικούς άξονες της εθνικής και κοινοτικής ενεργειακής πολιτικής, αλλά εξυπηρετούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το δημόσιο συμφέρον και τον καταναλωτή» και επισήμανε «αυτό το στοίχημα, θέλουμε και μπορούμε να το κερδίσουμε».


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ελεύθερης Κατάδυσης σε Πισίνα: Πρεμιέρα με δύο χάλκινα μετάλλια για την Ελλάδα

Με δύο παγκόσμια ρεκόρ και ελληνικό χρώμα στο βάθρο, η πρεμιέρα του 15ου Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ελεύθερης Κατάδυσης Πισίνας στο ΟΑΚΑ

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Πεντάωρη διακοπή ρεύματος αύριο (22/05) στην Κωμιακή

Πολύωρη διακοπή ηλεκτρικού ρεύματος αύριο Πέμπτη (22/05) στην Κωμιακή. Ποιος ο λόγος;

«Πνίγονται» από τουρίστες: Στη Ζάκυνθο η μεγαλύτερη τουριστική πίεση στην Ευρώπη

Σύμφωνα με την έρευνα του βρετανικού οργανισμού «Which?», η Ζάκυνθος έχει αναλογία 150 τουριστών για κάθε κάτοικο – Η Αθήνα στη δεύτερη θέση με τη μεγαλύτερη τουριστική πυκνότητα στην Ευρώπη

ΔΕΔΔΗΕ: Διακοπή ρεύματος το Σάββατο 24 Μαΐου σε περιοχές της Χώρας Νάξου

Απαραίτητες τεχνικές εργασίες του ΔΕΔΔΗΕ θα προκαλέσουν διακοπή ρεύματος το πρωί του Σαββάτου – Αναλυτικά οι περιοχές

Στη Ρίγα η ελληνική αποστολή για το Eurobasket 2029, “παρών” και ο Γιάννης Βρούτσης

Η Ελλάδα διεκδικεί τη διοργάνωση με ισχυρή πολιτική και αθλητική εκπροσώπηση – Κρίσιμη η απόφαση της FIBA στις 22 Μαΐου

Ο Νικόλας Πιτταράς και τα “κορίτσια” του: Μια τυροκομική ιστορία από το Κουρουνοχώρι που μυρίζει Νάξο

Από τη στάνη στο πιάτο: Ο Νικόλας Πιτταράς φτιάχνει τυριά με την ψυχή του, σέβεται τη γη, τιμά τα ζώα του και αποτυπώνει στα προϊόντα του το γνήσιο ναξιώτικο γευστικό αποτύπωμα

Ιος: Στην κορυφή των κορυφαίων παραλιών της Ευρώπης για το καλοκαίρι 2025

Διεθνής διάκριση για την Ίο από το γερμανικό blog Zauberhaft Reisen – Στην 1η θέση της λίστας με τους 10 καλύτερους παραθαλάσσιους προορισμούς της Ευρώπης

Νάξος: “Το μέρος που με διάλεξε και το διάλεξα κι εγώ”

Η Στέλλα Νικολάκη γράφει για την δική της Νάξο...

Οι Πυξ Λαξ έρχονται στη Νάξο, πότε και που;

Την Κυριακή 11 Αυγούστου στο 1ο Γυμνάσιο Νάξου – Μουσική, μνήμες και νέες αγάπες με το συγκρότημα-σύμβολο της ελληνικής ροκ σκηνής

Πρόταση Ημέρας: Φασολάκια και αρακάς γιαχνί, με αμπελόφυλλα

Πρόταση ημέρας με την αρωγή του "Γαστρονόμος": Ένα υπέροχο λαδερό της άνοιξης, που συνδυάζει φασολάκια με αρακά και αμπελόφυλλα.

Νάξος – Αποχαιρετισμός με αγάπη: Η Ιωάννα Καραμανή – Φραγκίσκου αποχαιρετά τη μητέρα της, Κυριακή Δημητροκάλλη

Η Κυριακή Δημητροκάλλη «έφυγε» σε ηλικία 69 ετών, αφήνοντας πίσω της βαθιά αγάπη, μνήμες και αξιοπρέπεια – Η Εξόδιος Ακολουθία θα τελεστεί τη Δευτέρα στον Ιερό Ναό Αγίου Νικοδήμου

Νάξος: Περιπέτεια για το “SuperRunner Jet” – Απώλεσε άγκυρα και παραμένει αρόδου για ώρες

Το ταχύπλοο παρέμεινε εκτός λιμανιού της Νάξου από τις 7.30 περίπου το απόγευμα – Περιμένει ρυμουλκό για ασφαλή πρόσδεση

Νάξος – “Ο Χάρης”: Για 4η συνεχόμενη χρονιά στα καλύτερα εστιατόρια της Ελλάδας

Στις Εγγαρές της Νάξου, η παράδοση γίνεται γεύση και η γεύση… βραβείο. Το FNL Awards τίμησε ξανά τη μαγειρική ψυχή μιας οικογενειακής ταβέρνας

Νάξος – Στ. Φουτάκογλου: Μια γιαγιά, μια σφαίρα, μια συγγνώμη, είναι όμως αρκετή;

Η άγρια εκτέλεση της Μαρίας Δημητροκάλλη από τους Γερμανούς στη Νάξο – Μνήμη και καθήκον απέναντι στην Ιστορία

“Ξέφρενη σοροκάδα” σαρώνει την Παροναξία, η ένταση των ανέμων έφτασε τα 117 χιλ την ώρα (!!!)

Ριπές έως 117 km/h σε Πάρο και Νάξο – Πτώση δέντρου στον Άγιο Προκόπιο, ακυρώσεις πτήσεων και δυσκολίες πρόσδεσης πλοίων

Ο Γρηγόρης Σαμόλης στη Νάξο: Μια αυθεντική μουσική στιγμή στο πανηγύρι του Αγίου Παχωμίου (video)

Ο Κρητικός λυράρης επισκέφθηκε το νησί για ζωντανή εμφάνιση και συμμετείχε στο πανηγύρι του Τσικαλαριού, προσφέροντας συγκίνηση και παραδοσιακή μουσική.

Ακινητοποίηση του «Super Express» στην Πάρο

Ακινητοποίηση του «Super Express» στην Πάρο λόγω μηχανικής βλάβης – Μεταφέρθηκαν οι επιβάτες

Μιχ. Πολυτάρχου: Γράφει ιστορία, νέο πρωτάθλημα, νέα άνοδος (!!!)

Ο Ναξιώτης αρχηγός οδηγεί τη Δάφνη Δαφνίου στη National League 1 με ηγετική εμφάνιση και 19 πόντους στον τελικό

Νάξος – Δ. Λιανός: “Προτεραιότητα η έξυπνη διαχείριση του νερού, ξεκινούν εργασίες στο φράγμα Τσικαλαριού” (video)

Ο Δήμαρχος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων Δημήτρης Λιανός ανακοινώνει την επαναλειτουργία υλοποίησης του τρίτου φράγματος στο νησί και υπογραμμίζει την ανάγκη βιώσιμων λύσεων για το νερό στον νησιωτικό χώρο (video)

Κυκλάδες και “Γαλάζιες Σημαίες 2025”: 28 βραβευμένες παραλίες, απούσα η Νάξος (πίνακας)

Η Ελλάδα διατηρεί τη 2η θέση παγκοσμίως, οι Κυκλάδες βραβεύονται με 28 παραλίες, αλλά η Νάξος παραμένει εκτός λίστας παρά την ομορφιά και την καθαρότητα των ακτών της