Tο Cabrera σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις από τα ξημερώματα της Πρωτοχρονιάς έχει βυθιστεί στην άγρια θάλασσα του Καμπανού. Και πλέον υπάρχει αγωνία για τις παραλίες στην βόρεια Ανδρο όπου έχει εντοπιστεί πετρέλαιο.
Ο φόβος ήταν έντονος… Θα αντέξει ή όχι το φορτηγό πλοίο Cabrera στην δύναμη του ανέμου που το χτυπούσε άσχημα στα βράχια του Καμπανού; Είχε ναυαγήσει στις 24 Δεκεμβρίου και έως τις 29 Δεκεμβρίου άντεξε… Όμως, μετά άρχισε το θρίλερ; Οι παρατηρητές ακτής του Λιμεναρχείου Γαυρίου που βρίσκονταν συνεχώς στην περιοχή, ανέφεραν ότι τα κύματα που έρχονται από την ανοιχτή θάλασσα στα βράχια του ακρωτηρίου, είχαν ύψος 7-8 μέτρα και όταν «έσκαγαν» στον απόκρημνο γκρεμό πίσω από το πλοίο, ξεπερνούσαν τα 25 μέτρα. Και με δεδομένο ότι η ένταση του ανέμου ήταν ακόμη και στα δέκα μποφόρ, το στοίχημα ήταν απλά πόσο θα αντέξει πριν βυθιστεί και όχι εάν θα βυθιστεί… Και την παραμονή της Πρωτοχρονιάς έφτασε το άσχημο νέο «Το Cabrera» χάθηκε και πλέον το ερώτημα είναι το μέγεθος της ρύπανσης στην περιοχή…. Όπως βέβαια και πρόβλημα αποτελεί το γεγονός ότι στην …αγκαλιά του το πλοίο (με σημαία Αντίγκουα) είχε 3.500 τόνους σιδηρονικέλιο, το οποίο αν παρασυρθεί στο θαλάσσιο περιβάλλον οι επιπτώσεις θα είναι ιδιαίτερα επικίνδυνες για την γύρω περιοχή, όπως αλλοίωση της μορφολογίας του βυθού, μεταβολή της βιοποικιλότητας, μεταφορά μεταλλικών ιόντων στους θαλάσσιους οργανισμούς και στο ίζημα του πυθμένα. Α και το γεγονός ότι το κόστος του είναι στα έξι εκατομμύρια ευρώ…
Από εκεί και πέρα με βάση τις συνεχόμενες δημοσιεύσεις της ιστοσελίδας enandro.gr «το τσακισμένο στα βράχια ναυάγιο έχει εξαφανιστεί. Δεν φαίνεται ούτε η πλώρη του, ούτε οι υπερκατασκευές της πρύμνης ούτε το κατάρτι. Στο σημείο που βρισκόταν σφηνωμένο στα βράχια, εδώ και δυο μέρες, βγαίνουν αφροί και κηλίδες από καύσιμα και λάδια. Κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά ακόμα που και πόσο έχει μετακινηθεί, σε πόσα κομμάτια έχει κοπεί, σε τι βάθος έχει «καθίσει» ποια είναι η κλίση του και κυρίως τι γίνεται με τα καύσιμα που έχει στις δεξαμενές του και τους 3.500 τόνους σιδηρονικελίου που είναι αποθηκευμένοι στα αμπάρια του».
Αυτοψία
Και από σήμερα, Δευτέρα 2 Ιανουαρίου αναμένεται ότι οι δύτες των ρυμουλκών θα κάνουν επιτόπια αυτοψία για να διαπιστώσουν αρχικά δυο πράγματα. Πόσα καύσιμα και λάδια βρίσκονται ακόμα στο πλοίο; Σε τι κατάσταση είναι στα αμπάρια το σιδηρονικέλιο;
Ένα μετάλλευμα που και αυτό προκαλεί σοβαρές βλάβες στο περιβάλλον. Επίσης με την αυτοψία θα διαπιστωθεί σε τι βάθος έχει βυθιστεί το πλοίο. Και αν είναι εφικτή η ανέλκυση του.
Σε ότι αφορά την ρύπανση, η κατάσταση περιγράφεται ως πολύ σοβαρή. Στελέχη του Λιμεναρχείου Γαυρίου που από την πρώτη στιγμή βρίσκονται στον Καμπανό και εναλλάσσονται σε βάρδιες, ξεκίνησαν χθες λεπτομερή έλεγχο σε όλες τις βόρειες παραλίες του νησιού: Μεγάλα Πέζα, Μικρά Πέζα, Λευκιδάρι, Ψάθα και τρεις ακόμα μικρότερες έχουν δεχθεί ήδη πετρελαιοειδή, που έχουν καθίσει στα βράχια, τα βότσαλα και την άμμο της ακτής. Εν αρχή όμως ο έλεγχος θα ξεκινήσει από τον δημοφιλή και πανέμορφο Ζόργκο. Στα σημεία που έχει εντοπισθεί ρύπανση, συνεργεία από την Αθήνα με ειδικά υγρά, πετσέτες και μηχανήματα, επεμβαίνουν συγκεντρώνουν και απομακρύνουν τα κατάλοιπα των καυσίμων. Στην θάλασσα παρά τον συνεχή κυματισμό, φαίνεται καθαρά και γυαλίζει το πετρέλαιο που επιπλέει.
Αν οι δύτες διαπιστώσουν ότι μέσα στο Cabrera βρίσκονται ακόμα μεγάλες ποσότητες καύσιμων και το σιδηρονικέλιο διαρρέει στην θάλασσα τότε θα σημανθεί συναγερμός (κάτι που θα έπρεπε να έχει γίνει ήδη), προκειμένου να αποτραπεί ολέθρια γενικευμένη και επικίνδυνη επιβάρυνση του περιβάλλοντος. Πάντως έκτος από την εικόνα που παρουσιάζουν οι ακτές της Άνδρου, κανείς δεν μπορεί να πει ακόμα πόσο πετρέλαιο «ταξιδεύει» παρασυρμένο από τα κύματα και τα ρεύματα προς Νότο. Η καταστροφή είναι δεδομένη. Το μέγεθος και οι επιπτώσεις της, είναι άγνωστες προς το παρόν…
Η επιβεβαίωση
Να σημειώσουμε ότι σχεδόν άμεσα με δελτίο Τύπου το Λιμεναρχείο Ανδρου είχε μιλάει για ρύπανση στις ακτές της Ανδρου… «Αναφορικά με την προσάραξη του M/V »CABRERA» σημαίας ANTIGUA BARBUDA την 24/12/2016, με εννέα (09) αλλοδαπούς μέλη πληρώματος, στη θαλάσσια περιοχή βόρεια της ν. Άνδρου γνωρίζεται ότι κατόπιν διενέργειας τακτικών ελέγχων, από στελέχη της οικείας Λιμενικής Αρχής από ξηράς και από θαλάσσης, διαπιστώθηκε ότι εξακολουθεί να υφίσταται η ύπαρξη ιριδίζοντος φιλμ εκτάσεως 800 τ.μ. πέριξ του ναυαγίου, καθώς και η ύπαρξη μικρών διάσπαρτων κηλίδων πετρελαίου στους κολπίσκους “Μικρά” και “Μεγάλα Πεζά” εκτάσεως 10 τ.μ. και 30 τ.μ. αντίστοιχα, ενώ στην παρακείμενη παραλία “Λευκιδάρι” διαπιστώθηκε η ρύπανση ακτών από πετρελαιοειδή εκτάσεως 700 τ.μ. Από την ανάδοχη εταιρία απορρύπανσης έχουν τοποθετηθεί απορροφητικά φράγματα καθ’ όλο το μήκος της αριστερής πλευράς του πλοίου, ενώ Ρ/Κ σκάφος διενήργησε, βραδινές ώρες χθες, εργασίες απάντλησης μαζούτ ποσότητας τεσσάρων χιλιάδων εξακοσίων λίτρων (4.600 lt) από τη δεξαμενή νούμερο 12 στην αριστερή πλευρά του Φ/Γ. Επίσης, πραγματοποιούνται εργασίες απορρύπανσης στην παραλία “Λευκιδάρι”, όπου συνεργεία της αναδόχου εταιρείας προέβησαν χθες και σήμερα σε εργασίες καθαρισμού με τη χρήση απορροφητικών φραγμάτων εντός θαλάσσης και αιγιαλού και απορροφητικών πετσετών επί του αιγιαλού. Τέλος, προς υποβοήθηση του έργου απάντλησης καυσίμων – πετρελαιοειδών βρίσκονται στο λιμένα Γαυρίου συνολικά τρία (03) ρυμουλκά σκάφη, καθώς και το αντιρρυπαντικό σκάφος “SEA GUARDIAN TWIN 12” Ν.Λ. 470, ενώ εξελίξεις θα γνωστοποιηθούν με νεότερο δελτίο τύπου.»
Με πληροφορίες από την ιστοσελίδα enandro.gr με την υπογραφή του Δημήτρη Σταυρόπουλου