Στην Μεγάλη Βρετανία η 26η Δεκεμβρίου αποτελεί την ημέρα μεγάλων αγορών με εντυπωσιακές εκπτώσεις (έως 70%) και καταναλωτές που δεν διστάζουν να κοιμηθούν έξω από τα καταστήματα για την καλύτερη δυνατή θέση
Boxing Day ή επί το ελληνικότερον; Η «ημέρα των κουτιών», όπως αποκαλείται η δεύτερη ημέρα των Χριστουγέννων στη Βρετανία (και κατά συνέπεια και στις χώρες που συνθέτουν την Αγγλική Κοινοπολιτεία και δη σε Καναδά, Νέα Ζηλανδία και Αυστραλία), είναι ιστορικά η ημέρα που ανοίγονται τα δώρα, παράδοση που εδώ και δύο δεκαετίες έχει καταργηθεί για να αντικατασταθεί με μαζική καταναλωτική έξοδο στα μεγάλα αστικά κέντρα με εκπτώσεις που αγγίζουν κατά περίσταση και το 70%. Ειδικά φέτος η έκπτωση φθάνει κατά μέσο όρο 50% της αρχικής τιμής, το μεγαλύτερο ποσοστό για αυτή τη μέρα από την οικονομική κρίση του 2008.
Και όπως είναι λογικό, χιλιάδες Βρετανοί αλλά και τουρίστες εισβάλλουν στα πολυκαταστήματα του Λονδίνου – και στις άλλες μεγάλες πόλεις – για να επωφεληθούν από τις εκπτώσεις και να κάνουν τα ψώνια τους… Μάλιστα, δεν ήταν λίγοι αυτοί που κοιμήθηκαν έξω από τα πολυκαταστήματα ώστε να εκμεταλλευτούν τις προσφορές των εμπορικών καταστημάτων που άνοιξαν από νωρίς το πρωί του Σαββάτου.
Και το εντυπωσιακό είναι ότι παρ όλες τις προσφορές οι ουρές κόσμου δεν δημιούργησαν προβλήματα στα μαγαζιά και οι καταναλωτές συνέκριναν τιμές και προχωρούσαν σε αγορές προϊόντων που τους ενδιέφεραν. Φέτος εκτιμάται ότι τα κέρδη από τις πωλήσεις θα ξεπεράσουν τα 3,74 δισ. Λίρες.
Κυρίαρχος παράγοντας για αυτό το ξεπούλημα και την φτωχότερη σε πωλήσεις χειμερινή περίοδο, κυρίως στα είδη ένδυσης, είναι οι ασυνήθιστα υψηλές θερμοκρασίες που καταγράφονται στη Βρετανία από τότε που ξεκίνησαν οι μετρήσεις. Έως τώρα το θερμόμετρο δεν έχει πέσει κάτω από τους 10 βαθμούς.
Η καταναλωτική μανία ξεκίνησε από τις πρώτες πρωινές ώρες, με τους εμπορικούς δρόμους του Λονδίνου, του Μάντσεστερ, του Μπέρμιγχαμ και άλλων μεγάλων αλλά και μικρότερων πόλεων να καταλαμβάνονται από πλήθη που σχηματίζουν ουρές έξω από τα πολυκαταστήματα. Αναλυτές εκτιμούν ότι 22 εκατ. καταναλωτές θα ξοδέψουν, μόνο το Σάββατο, με περιορισμένο ωράριο, 3.7 δισ. στερλίνες, 170% περισσότερα από την περίφημη «Μαύρη Παρασκευή» του Νοεμβρίου που αποδείχτηκε πολύ φτωχή σε πωλήσεις, και 10% περισσότερο από πέρυσι. Περίπου 1 δισ. θα πάνε σε αγορές μέσω Ιντερνετ, μια αύξηση κατά 25% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
Η εταιρία FootFall που καταγράφει τα καταναλωτικά ήθη αποδίδει την μεγάλη αύξηση των πωλήσεων on line εκτός του ζεστού καιρού και στον παράγοντα της ασφάλειας μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις στο Παρίσι. Το πολυκατάστημα πολυτελείας Harrods, προκειμένου να τραβήξει τους καταναλωτές από τον καναπέ, προσέφερε δωρεάν παράσταση μιούζικαλ και ζεστή σοκολάτα στα πλήθη που κάνουν ουρές έξω από το ιστορικό κόκκινο κτίριο της Knightbridge.
Η εταιρία Intu, ιδιοκτήτρια των εμπορικών κέντρων σε Μάντσεστερ και Μπέρμιγχαμ ανέμενε πάνω από 1 εκατ. αγοραστές. Να προσθέσουμε σε όλα αυτά ότι κατά μέσο όρο οι Βρετανοί ξόδεψαν 500 στερλίνες για χριστουγεννιάτικα δώρα, ποσό που φέρνει τη χώρα πρώτη σε κατανάλωση σε όλη την Ευρώπη.