Η επιτυχημένη διαφήμιση είναι αυτή που προκαλεί… Και στην Λιθουανία η πρόταση ” «Κανείς δεν γνωρίζει πού βρίσκεται, όμως όταν το βρείτε, είναι εκπληκτικό», μετέτρεψε το Βίλνιους στον απόλυτο προορισμό για τους νέους της Ευρώπης
Αύγουστος του 2018 και οι αρμόδιοι φορείς marketing της πρωτεύουσας της Λιθουανίας, Βίλνιους, λαμβάνουν μία απόφαση που είναι δεδομένο ότι θα προκαλέσει σοκ… Ξεκίνησε μια διαφημιστική εκστρατεία με την οποία υποσχέθηκε «τουριστικούς οργασμούς» σε όσους το επισκεφθούν, ενώ παρουσίασε την πόλη σαν το «σημείο G της Ευρώπης», και μάλιστα η έναρξη της καμπάνιας συνέπεσε με την επίσκεψη του πάπα Φραγκίσκου στην χώρα της Βαλτικής…
Στο πλαίσιο της εκστρατείας προβλέπονταν αφισοκολλήσεις στους δρόμους του Βερολίνου και του Λονδίνου. Στις αφίσες πρωταγωνιστεί μια νεαρή γυναίκα, της οποίας διακρίνεται η πλούσια κόκκινη κόμη της και τα μάτια της. Αναριγεί καθώς κρατάει σφικτά με το ένα της χέρι τον χάρτη της Ευρώπης, που μοιάζει σαν ένα ύφασμα όπου είναι ξαπλωμένη, και συγκεκριμένα την περιοχή όπου βρίσκεται η Λιθουανία. Το κείμενο στην αγγλική γλώσσα διαβεβαιώνει: «Κανείς δεν γνωρίζει πού βρίσκεται, όμως όταν το βρείτε, είναι εκπληκτικό». Κατόπιν προσθέτει με κεφαλαία γράμματα: «Βίλνιους, το σημείο G της Ευρώπης».
Και όπως ήταν αναμενόμενο οι αντιδράσεις δεν ήταν και λίγες… Ο πρόεδρος της διάσκεψης των καθολικών επισκόπων της Λιθουανίας, ο αρχιεπίσκοπος του Βίλνιους Γκιντάρας Γκρούσας, αποδοκίμασε τη διαφημιστική καμπάνια εκτιμώντας ότι «ενισχύει ενδεχομένως την εικόνα του Βίλνιους ως πόλης σεξουαλικού τουρισμού και ότι εκμεταλλεύεται τη γυναικεία σεξουαλικότητα». η κυβέρνηση της Λιθουανίας, μιας χώρας στην πλειονότητά της καθολικής, ζήτησε από τη δημοτική αρχή να αναστείλει την εκστρατεία, αλλά, οι υπεύθυνοι απέρριψαν το αίτημα και έμεινε στον αέρα για περίπου ένα μήνα.. Μάλιστα, το Γραφείο Προτύπων Διαφήμισης του Ηνωμένου Βασιλείου, το οποίο έλαβε μία μόνο καταγγελία σχετικά με την καμπάνια, απέρριψε το σκεπτικό ότι η διαφήμιση εκμεταλλεύεται τη γυναικεία φύση.
Τώρα, έναν σχεδόν χρόνο μετά την καμπάνια αυτή, στην Λιθουανία τρίβουν τα χέρια τους… Πρόσφατα, αναδείχθηκε η καλύτερη καμπάνια προώθησης πόλης στα International Travel and Tourism Awards στο Λονδίνο, ένα χρόνο μετά το λανσάρισμά της. Οι δημιουργοί της μάλιστα ανέφεραν ότι υπήρξε αύξηση 12,5% στο σύνολο των επισκεπτών στην πόλη εξαιτίας της καμπάνιας. Οι επισκέπτες στις δύο κυριότερες αγορές στις οποίες στόχευε η καμπάνια, δηλαδή η Γερμανία και η Βρετανία, έχουν αυξηθεί κατά 37,8% και 20,5%. Η καμπάνια στόχευε σε κοινό millennial (18 – 35 ετών) και όπως αποδείχτηκε είχαν απόλυτα δίκιο οι δημιουργοί της… Απλά, ο Γιούργκις Ραμανάουσκας – ένας των δημιουργών – είχε δηλώσει τότε στο Γαλλικό Πρακτορείο “Όσοι έχουν εκνευριστεί το μόνο που κάνουν είναι να αποδεικνύουν ότι η εκστρατεία είναι επιτυχημένη, διότι μιλούν για εκείνη και πυροδοτούν τον δημόσιο διάλογο»… Και αυτή είναι η σκληρή αλήθεια