Πέμπτη, 22 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΠαράξεναΚυκλάδες: Κι όμως μπορεί να γίνει η ζεύξη ανάμεσα στη Παροναξία

Κυκλάδες: Κι όμως μπορεί να γίνει η ζεύξη ανάμεσα στη Παροναξία

|

Ο μηχανικός και συγγραφέας Γιάννης Δημητρόπουλος μέσα από κείμενό του μας εξηγεί πως μπορεί να γίνει πραγματικότητα η ζεύξη Πάρου – Νάξου…

Αυγουστος του 2020… Είναι οι ημέρες εκείνες που η Κυβέρνηση αποφασίζει να ενεργοποιήσει lock down για τη Πάρο… Εμείς άμεσα καταφεύγουμε σε μία παλιά ιστορία.. Που έρχεται από το 2016 και πάνω σε μία ιδέα του αρχιτέκτονα Γιάννη Μπαλτογιάννη, παρουσιάζουμε τη λύση του προβλήματος για τους κατοίκους και επισκέπτες της Πάρου που πρέπει εν μέρω τουριστικής περιόδου να πάνε για ύπνο στις 12 το βράδυ…

Ποια είναι; Μα η κατασκευή μίας γέφυρας που να ενώνει τα δύο νησιά... Και είχαμε και τη .. μακέτα. Κατασκευασμένη με όλες τις σύγχρονες προδιαγραφές, ανήκει στον τύπο της καλωδιωτής γέφυρας που αποτελείται από λίγους πυλώνες οι οποίοι στηρίζουν με λοξά καλώδια το οδόστρωμα.  Το πιο εντυπωσιακό; αφήνει 50 μέτρα ελεύθερο ύψος για την απρόσκοπτη ναυσιπλοΐα. Ξεκινά από την ευρύτερη περιοχή του Αμπελά της Πάρου και καταλήγει ανατολικά της Χώρας Νάξου στην Αγία Άννα, ενώνει δηλαδή το στενό 3 ναυτικών μιλίων μεταξύ των δύο νησιών και έχει συνολικό μήκος  6,5 χιλιόμετρα (!!!)

Κι ενώ μπορεί ως έργο να φαίνεται ως ουτοπικό, όμως οι μηχανικοί ξέρουν ότι μπορεί να γίνει. Βλέπετε το βάθος της θάλασσας δεν είναι μεγάλο (σ.σ. το βαθύτερο σημείο είναι περίπου 40 μέτρα) και σε μία χώρα όπου η οικονομία αντέχει τέτοια έργα, είναι εφικτή η κατασκευή της..

Σήμερα, έρχεται ένας ακόμη μηχανικός με αρκετό χιούμορ είναι η αλήθεια να μας δείξει ότι η θάλασσα δεν μπορεί να χωρίζει τα νησιά.. Υπάρχει τρόπος να ενωθούν, έστω και υποθαλάσσια. Ο λόγος σε έναν άλλο Γιάννη. Τον Γιάννη Δημητρόπουλο, συγκοινωνιολόγο, μηχανικό MSc, blogger και συγγραφέα που αρέσκεται να μεταφέρει σκέψεις του στο … χαρτί. Κοινώς στο διαδίκτυο. Και μέσα από άρθρο του στην ιστοσελίδα  huffingtonpost.gr μας μεταφέρει σε έναν κόσμο που είναι αρκετά ξεχωριστός. Τίτλος του άρθρου; Ζεύξεις κατά βούληση. Μια ανέφικτη πρόταση, ή και όχι, για το Αιγαίο Με το χιούμορ ενός Μηχανικού”

Στη συγκυρία του 2020, όμως, η φιλόδοξη σκέψη για ζεύξεις ανάμεσα στα κυριότερα ελληνικά νησιά μπορεί να επανέλθει, με όλα τα φόντα για να συζητηθεί σοβαρά. Σκεφτείτε τη δυνατότητα μετακίνησης από την ενδοχώρα μέχρι το ανατολικό Αιγαίο και την Κρήτη ανεξάρτητα από τις καιρικές συνθήκες. Με υποθαλάσσιες συνδέσεις και κατάλληλη επιλογή ενδιάμεσων νησιών σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα μπορεί να προκύψει ένα δίκτυο διαδρομών χωρίς πλοίο – όπως στο εικονιζόμενο παράδειγμα.

Είναι γεγονός ότι οι βυθιζόμενες σήραγγες που ακουμπούν στον βυθό θέλουν μικρά βάθη, συνεπώς εδώ η μόνη τεχνολογική δυνατότητα θα ήταν εκσκαφή κάτω από τον βυθό. Ωστόσο, τίποτα δεν είναι πραγματικά άλυτο. Με την προβλεπόμενη ολοκλήρωσή του (2027), το υπό κατασκευή τούνελ κοντά στο Στάβανγκερ της Νορβηγίας θα φτάσει σε βάθος σχεδόν τετρακοσίων μέτρων από τη θαλάσσια επιφάνεια – βύθιση παρόμοιας τάξης μεγέθους με αυτές που θα απαιτούνταν σε μεγάλο μέρος του Αιγαίου. Και τα μέγιστα μήκη μεταφορικών σηράγγων μπορούν σήμερα να υπερβούν τα 50 χιλιόμετρα, παραπλήσια με τη μεγαλύτερη απαιτούμενη απόσταση στο Αιγαίο (μεταξύ Ικαρίας και Χίου).  

Huffpost GR

.Αν μάλιστα μειωθούν οι τεχνικές απαιτήσεις, επιλέγοντας σιδηροδρομική σήραγγα (και μάλιστα μονή στα δυσκολότερα σημεία) αντί για μια φαρδύτερη οδική, ίσως γίνεται ευκολότερο να καταρριφθούν τα ρεκόρ – εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα την πολυπόθητη προώθηση των, φιλικότερων στο περιβάλλον, μεταφορών σε σταθερή τροχιά. Με το μοντέλο του Eurotunnel το τραίνο θα μπορούσε να μεταφέρει και οδικά οχήματα, που θα μπορούσαν μετά να συνεχίζουν τις διαδρομές τους στην επιφάνεια των νησιών. Η μόνη πρόσθετη χερσαία γραμμή στην ηπειρωτική χώρα θα ήταν η σχετικά μικρή (και συχνά εξαγγελθείσα) σύνδεση του Μαρκόπουλου με το Λαύριο, από το οποίο θα ξεκινούσε το σιδηροδρομικό δίκτυο του Αιγαίου.

Η εθνική σημασία αυτού του μεγαλειώδους έργου θα μπορούσε χωρίς δυσκολία να προβληθεί. Με δέσμευση μικρού μέρους της διατομής των σηράγγων, είναι εφικτές και οι ενεργειακές και τηλεπικοινωνιακές διασυνδέσεις των ακριτικών μας νησιών. Το σιδηροδρομικό δίκτυο θα τόνιζε την οργανική σύνδεση αυτών των τόπων με την λοιπή Ελλάδα και Ευρώπη και θα αποθάρρυνε τις εκ του πονηρού προτάσεις γειτονικής χώρας να «υιοθετήσει» τα νησιά μας για δήθεν ευκολότερη τροφοδότηση. Οι σήραγγες, τέλος, θα ήταν πλήρως συμβατές με τον ορισμό που υιοθετεί η Ελλάδα για την Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη, θεωρώντας ότι ο βυθός του Αιγαίου (και το αντίστοιχο υπέδαφος) ανήκει στην «ελληνική υφαλοκρηπίδα» εφόσον βρίσκεται δυτικά από τη μέση γραμμή νησιών – Μικράς Ασίας.

Το κόστος για την ελληνική εκδοχή των Florida Keys δεν θα ήταν αμελητέο. Χίλια και πλέον χιλιόμετρα υποθαλάσσιου έργου και μάλιστα με αυξημένο συντελεστή δυσκολίας δεν κατασκευάζονται ούτε στη διάρκεια μιας κυβερνητικής θητείας ούτε κοψοχρονιά. Αυτό όμως δεν εμποδίζει κανέναν – με τη βοήθεια τεχνικών πραγματογνωμόνων – να κάνει έναν αδρό προϋπολογισμό και να προχωρήσει, στη συνέχεια, σε έναν κατά προτεραιότητα προγραμματισμό πιλοτικών εφαρμογών και πολλών ενδιάμεσων φάσεων. Στο φόντο θα πρέπει πάντοτε να υπάρχει τοτελικό όραμα. Δεν θα είναι κάτι πρωτόγνωρο αυτό, ούτε αποκλειστικά «ελληνικό φαινόμενο». Συχνά στον κόσμο των υποδομών τραβήχτηκαν γραμμές ή συντάχθηκαν και υιοθετήθηκαν εκθέσεις και διερευνήσεις βασισμένες σε νούμερα (ζήτησης, προσφοράς, χρόνου, κόστους και ωφελειών) που δεν «βγαίνουν» ή που δεν αναφέρονται καν.

Πριν από δεκαετίες, είχε προταθεί η διέλευση του οδικού άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης από τη Βόρεια Εύβοια και το Ανατολικό Πήλιο – στην πιο ευθεία δυνατή διαδρομή, χωρίς Μαλιακό και Τέμπη. Παρόλο που αυτή η σύλληψη δεν είχε συνέχεια, είναι ενδεικτική της ανθρώπινης φαντασίας που ενίοτε δίνει διεξόδους και [pun intended] υπερβάσεις. Η δε υιοθέτηση μαξιμαλιστικών συνόλων έργων σε ευρύτερους σχεδιασμούς – ειδικά σε ένα περιβάλλον στο οποίο θεωρείται σχεδόν φυσικό να επιβιώνουν πλάνα του 1985 ή του 2010, εκπονημένα για παλιότερες εποχές και ξεπερασμένες συνθήκες – είναι απότοκο ενός συγγενούς αλλά όχι ταυτόσημου χαρακτηριστικού του είδους μας: της βούλησης.

Αν οι έχοντες εξουσία και οι συνεργάτες τους θέλουν να πραγματοποιήσουν το όνειρο, συχνά βρίσκουν τον τρόπο να παρακάμψουν ακόμη και αυτά που θα θεωρούνταν αντικειμενικά εμπόδια. Ακόμη ευκολότερα μπορούν να παρακάμψουν επιφυλάξεις ή ερωτήματα τεχνικής φύσης, που μάλιστα έχουν εκφραστεί όχι μόνο από μεμονωμένους σχολιαστές (τους οποίους μπορούν ανέξοδα να κατηγορούν για «παραπληροφόρηση», «αδικαιολόγητες αμφισβητήσεις» και «περιττές ανασκοπήσεις») αλλά και στο πλαίσιο οργανωμένων διαβουλεύσεων με αρμόδιους φορείς πολλά χρόνια νωρίτερα. Μπρος στον βολονταρισμό, μικρή σημασία ίσως έχουν το κόστος και όλα τα άλλα. Εμπρός λοιπόν για τις ζεύξεις της γενιάς μας – ή του μέλλοντός μας!


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

«ΝΑΙ στη ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ – ΟΧΙ στη ΒΙΑ»: Εικαστικό εργαστήριο στη Νάξο για μικρούς και μεγάλους

Μια δημιουργική δράση από το Εργαστήρι Ζωγραφικής Φιλίππας Φλώρακα - Γιάννη Χάλκου , σε συνεργασία με το Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης και τη διευθύντρια του, Αθανασία Σιμπού

Φωτιά στην Κύθνο: Επιχειρούν επίγειες και εναέριες δυνάμεις – Δεν απειλούνται κατοικίες

Συναγερμός σήμανε το απόγευμα της Πέμπτης στην Κύθνο για πυρκαγιά σε χαμηλή βλάστηση. Άμεση κινητοποίηση της Πυροσβεστικής και του Λιμενικού.

Η Ομάδα Αιγαίου δίπλα στο Γυμνάσιο-ΛΤ Κουφονησίων: Αναβάθμιση και νέα πνοή στο σχολείο του νησιού

Με γενναιόδωρες προσφορές και τεχνολογικό εξοπλισμό, η Ομάδα Αιγαίου ενίσχυσε σημαντικά την εκπαιδευτική καθημερινότητα στο μικρό νησιωτικό σχολείο.

Στην 19η θέση παγκοσμίως η Ελλάδα για τον κίνδυνο λειψυδρίας, στο κόκκινο οι Κυκλάδες

Η Ελλάδα στη 19η θέση παγκοσμίως στον δείκτη κινδύνου λειψυδρίας. Προβληματική εικόνα σε τουριστικές περιοχές όπως οι Κυκλάδες. Δείτε τι αναφέρει έκθεση της Deloitte.

FAST FERRIES: Έναρξη δρομολογίων με το ανακαινισμένο “ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ”, έκπτωση 10% για οικογένειες και παρέες

Η εταιρεία στηρίζει έμπρακτα τον εσωτερικό τουρισμό με νέα προσφορά για ταξίδια από και προς Πειραιά προς τις Κυκλάδες έως τον Οκτώβριο του 2025.

Επίσκεψη Φόρτωμα στην Κύθνο: Στο τραπέζι ακτοπλοΐα, υγεία και τουρισμός

Συναντήσεις με θεσμικούς και τοπικούς φορείς πραγματοποίησε ο Βουλευτής Κυκλάδων, τονίζοντας την ανάγκη για πρακτικές λύσεις στις ανάγκες του νησιού

Πρόταση για ένταξη νέων αλιέων στο ΠΑΛΥΘ: Κίνητρα ανάλογα με τους νέους αγρότες ζητά η Π.Ν.Αι.

Με στόχο τη στήριξη της βιώσιμης αλιείας και την παραμονή των νέων στα νησιά, ο Αντιπεριφερειάρχης Φιλήμονας Ζαννετίδης ζητά μέτρο ενίσχυσης για νέους επαγγελματίες αλιείς

Νάξος: Διακοπή ρεύματος αύριο Παρασκευή 23 Μαΐου, ποιες περιοχές επηρεάζονται

Δίωρη προγραμματισμένη διακοπή ρεύματος από τον ΔΕΔΔΗΕ για συντήρηση και αναβάθμιση δικτύου – Προσοχή στις ηλεκτρικές εγκαταστάσεις

Μύκονος: Σύλληψη 27χρονου αλλοδαπού για καταγγελλόμενη υπόθεση ασέλγειας

Ο άνδρας συνελήφθη μετά από καταγγελία 23χρονης – Διαπιστώθηκε ότι διέμενε παράνομα στη χώρα

Ξεκίνησαν τα έργα ανάπλασης στο κλειστό γυμναστήριο Νάξου

Με προϋπολογισμό 2,28 εκατ. ευρώ ξεκίνησε η υλοποίηση του μεγάλου έργου αθλητικής αναβάθμισης που θα ολοκληρωθεί έως το 2026.

Νάξος – Αποχαιρετισμός με αγάπη: Η Ιωάννα Καραμανή – Φραγκίσκου αποχαιρετά τη μητέρα της, Κυριακή Δημητροκάλλη

Η Κυριακή Δημητροκάλλη «έφυγε» σε ηλικία 69 ετών, αφήνοντας πίσω της βαθιά αγάπη, μνήμες και αξιοπρέπεια – Η Εξόδιος Ακολουθία θα τελεστεί τη Δευτέρα στον Ιερό Ναό Αγίου Νικοδήμου

Νάξος: Περιπέτεια για το “SuperRunner Jet” – Απώλεσε άγκυρα και παραμένει αρόδου για ώρες

Το ταχύπλοο παρέμεινε εκτός λιμανιού της Νάξου από τις 7.30 περίπου το απόγευμα – Περιμένει ρυμουλκό για ασφαλή πρόσδεση

Νάξος – “Ο Χάρης”: Για 4η συνεχόμενη χρονιά στα καλύτερα εστιατόρια της Ελλάδας

Στις Εγγαρές της Νάξου, η παράδοση γίνεται γεύση και η γεύση… βραβείο. Το FNL Awards τίμησε ξανά τη μαγειρική ψυχή μιας οικογενειακής ταβέρνας

Νάξος – Στ. Φουτάκογλου: Μια γιαγιά, μια σφαίρα, μια συγγνώμη, είναι όμως αρκετή;

Η άγρια εκτέλεση της Μαρίας Δημητροκάλλη από τους Γερμανούς στη Νάξο – Μνήμη και καθήκον απέναντι στην Ιστορία

“Ξέφρενη σοροκάδα” σαρώνει την Παροναξία, η ένταση των ανέμων έφτασε τα 117 χιλ την ώρα (!!!)

Ριπές έως 117 km/h σε Πάρο και Νάξο – Πτώση δέντρου στον Άγιο Προκόπιο, ακυρώσεις πτήσεων και δυσκολίες πρόσδεσης πλοίων

Ο Γρηγόρης Σαμόλης στη Νάξο: Μια αυθεντική μουσική στιγμή στο πανηγύρι του Αγίου Παχωμίου (video)

Ο Κρητικός λυράρης επισκέφθηκε το νησί για ζωντανή εμφάνιση και συμμετείχε στο πανηγύρι του Τσικαλαριού, προσφέροντας συγκίνηση και παραδοσιακή μουσική.

Οι Πυξ Λαξ έρχονται στη Νάξο, πότε και που;

Την Δευτέρα 11 Αυγούστου στο 1ο Γυμνάσιο Νάξου – Μουσική, μνήμες και νέες αγάπες με το συγκρότημα-σύμβολο της ελληνικής ροκ σκηνής

Ακινητοποίηση του «Super Express» στην Πάρο

Ακινητοποίηση του «Super Express» στην Πάρο λόγω μηχανικής βλάβης – Μεταφέρθηκαν οι επιβάτες

Νάξος – Δ. Λιανός: “Προτεραιότητα η έξυπνη διαχείριση του νερού, ξεκινούν εργασίες στο φράγμα Τσικαλαριού” (video)

Ο Δήμαρχος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων Δημήτρης Λιανός ανακοινώνει την επαναλειτουργία υλοποίησης του τρίτου φράγματος στο νησί και υπογραμμίζει την ανάγκη βιώσιμων λύσεων για το νερό στον νησιωτικό χώρο (video)

Κυκλάδες και “Γαλάζιες Σημαίες 2025”: 28 βραβευμένες παραλίες, απούσα η Νάξος (πίνακας)

Η Ελλάδα διατηρεί τη 2η θέση παγκοσμίως, οι Κυκλάδες βραβεύονται με 28 παραλίες, αλλά η Νάξος παραμένει εκτός λίστας παρά την ομορφιά και την καθαρότητα των ακτών της