Δευτέρα, 7 Ιουλίου, 2025
ΑρχικήΠαράξεναΚυκλάδες: Κι όμως μπορεί να γίνει η ζεύξη ανάμεσα στη Παροναξία

Κυκλάδες: Κι όμως μπορεί να γίνει η ζεύξη ανάμεσα στη Παροναξία

|

Ο μηχανικός και συγγραφέας Γιάννης Δημητρόπουλος μέσα από κείμενό του μας εξηγεί πως μπορεί να γίνει πραγματικότητα η ζεύξη Πάρου – Νάξου…

Αυγουστος του 2020… Είναι οι ημέρες εκείνες που η Κυβέρνηση αποφασίζει να ενεργοποιήσει lock down για τη Πάρο… Εμείς άμεσα καταφεύγουμε σε μία παλιά ιστορία.. Που έρχεται από το 2016 και πάνω σε μία ιδέα του αρχιτέκτονα Γιάννη Μπαλτογιάννη, παρουσιάζουμε τη λύση του προβλήματος για τους κατοίκους και επισκέπτες της Πάρου που πρέπει εν μέρω τουριστικής περιόδου να πάνε για ύπνο στις 12 το βράδυ…

Ποια είναι; Μα η κατασκευή μίας γέφυρας που να ενώνει τα δύο νησιά... Και είχαμε και τη .. μακέτα. Κατασκευασμένη με όλες τις σύγχρονες προδιαγραφές, ανήκει στον τύπο της καλωδιωτής γέφυρας που αποτελείται από λίγους πυλώνες οι οποίοι στηρίζουν με λοξά καλώδια το οδόστρωμα.  Το πιο εντυπωσιακό; αφήνει 50 μέτρα ελεύθερο ύψος για την απρόσκοπτη ναυσιπλοΐα. Ξεκινά από την ευρύτερη περιοχή του Αμπελά της Πάρου και καταλήγει ανατολικά της Χώρας Νάξου στην Αγία Άννα, ενώνει δηλαδή το στενό 3 ναυτικών μιλίων μεταξύ των δύο νησιών και έχει συνολικό μήκος  6,5 χιλιόμετρα (!!!)

Κι ενώ μπορεί ως έργο να φαίνεται ως ουτοπικό, όμως οι μηχανικοί ξέρουν ότι μπορεί να γίνει. Βλέπετε το βάθος της θάλασσας δεν είναι μεγάλο (σ.σ. το βαθύτερο σημείο είναι περίπου 40 μέτρα) και σε μία χώρα όπου η οικονομία αντέχει τέτοια έργα, είναι εφικτή η κατασκευή της..

Σήμερα, έρχεται ένας ακόμη μηχανικός με αρκετό χιούμορ είναι η αλήθεια να μας δείξει ότι η θάλασσα δεν μπορεί να χωρίζει τα νησιά.. Υπάρχει τρόπος να ενωθούν, έστω και υποθαλάσσια. Ο λόγος σε έναν άλλο Γιάννη. Τον Γιάννη Δημητρόπουλο, συγκοινωνιολόγο, μηχανικό MSc, blogger και συγγραφέα που αρέσκεται να μεταφέρει σκέψεις του στο … χαρτί. Κοινώς στο διαδίκτυο. Και μέσα από άρθρο του στην ιστοσελίδα  huffingtonpost.gr μας μεταφέρει σε έναν κόσμο που είναι αρκετά ξεχωριστός. Τίτλος του άρθρου; Ζεύξεις κατά βούληση. Μια ανέφικτη πρόταση, ή και όχι, για το Αιγαίο Με το χιούμορ ενός Μηχανικού”

Στη συγκυρία του 2020, όμως, η φιλόδοξη σκέψη για ζεύξεις ανάμεσα στα κυριότερα ελληνικά νησιά μπορεί να επανέλθει, με όλα τα φόντα για να συζητηθεί σοβαρά. Σκεφτείτε τη δυνατότητα μετακίνησης από την ενδοχώρα μέχρι το ανατολικό Αιγαίο και την Κρήτη ανεξάρτητα από τις καιρικές συνθήκες. Με υποθαλάσσιες συνδέσεις και κατάλληλη επιλογή ενδιάμεσων νησιών σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα μπορεί να προκύψει ένα δίκτυο διαδρομών χωρίς πλοίο – όπως στο εικονιζόμενο παράδειγμα.

Είναι γεγονός ότι οι βυθιζόμενες σήραγγες που ακουμπούν στον βυθό θέλουν μικρά βάθη, συνεπώς εδώ η μόνη τεχνολογική δυνατότητα θα ήταν εκσκαφή κάτω από τον βυθό. Ωστόσο, τίποτα δεν είναι πραγματικά άλυτο. Με την προβλεπόμενη ολοκλήρωσή του (2027), το υπό κατασκευή τούνελ κοντά στο Στάβανγκερ της Νορβηγίας θα φτάσει σε βάθος σχεδόν τετρακοσίων μέτρων από τη θαλάσσια επιφάνεια – βύθιση παρόμοιας τάξης μεγέθους με αυτές που θα απαιτούνταν σε μεγάλο μέρος του Αιγαίου. Και τα μέγιστα μήκη μεταφορικών σηράγγων μπορούν σήμερα να υπερβούν τα 50 χιλιόμετρα, παραπλήσια με τη μεγαλύτερη απαιτούμενη απόσταση στο Αιγαίο (μεταξύ Ικαρίας και Χίου).  

Huffpost GR

.Αν μάλιστα μειωθούν οι τεχνικές απαιτήσεις, επιλέγοντας σιδηροδρομική σήραγγα (και μάλιστα μονή στα δυσκολότερα σημεία) αντί για μια φαρδύτερη οδική, ίσως γίνεται ευκολότερο να καταρριφθούν τα ρεκόρ – εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα την πολυπόθητη προώθηση των, φιλικότερων στο περιβάλλον, μεταφορών σε σταθερή τροχιά. Με το μοντέλο του Eurotunnel το τραίνο θα μπορούσε να μεταφέρει και οδικά οχήματα, που θα μπορούσαν μετά να συνεχίζουν τις διαδρομές τους στην επιφάνεια των νησιών. Η μόνη πρόσθετη χερσαία γραμμή στην ηπειρωτική χώρα θα ήταν η σχετικά μικρή (και συχνά εξαγγελθείσα) σύνδεση του Μαρκόπουλου με το Λαύριο, από το οποίο θα ξεκινούσε το σιδηροδρομικό δίκτυο του Αιγαίου.

Η εθνική σημασία αυτού του μεγαλειώδους έργου θα μπορούσε χωρίς δυσκολία να προβληθεί. Με δέσμευση μικρού μέρους της διατομής των σηράγγων, είναι εφικτές και οι ενεργειακές και τηλεπικοινωνιακές διασυνδέσεις των ακριτικών μας νησιών. Το σιδηροδρομικό δίκτυο θα τόνιζε την οργανική σύνδεση αυτών των τόπων με την λοιπή Ελλάδα και Ευρώπη και θα αποθάρρυνε τις εκ του πονηρού προτάσεις γειτονικής χώρας να «υιοθετήσει» τα νησιά μας για δήθεν ευκολότερη τροφοδότηση. Οι σήραγγες, τέλος, θα ήταν πλήρως συμβατές με τον ορισμό που υιοθετεί η Ελλάδα για την Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη, θεωρώντας ότι ο βυθός του Αιγαίου (και το αντίστοιχο υπέδαφος) ανήκει στην «ελληνική υφαλοκρηπίδα» εφόσον βρίσκεται δυτικά από τη μέση γραμμή νησιών – Μικράς Ασίας.

Το κόστος για την ελληνική εκδοχή των Florida Keys δεν θα ήταν αμελητέο. Χίλια και πλέον χιλιόμετρα υποθαλάσσιου έργου και μάλιστα με αυξημένο συντελεστή δυσκολίας δεν κατασκευάζονται ούτε στη διάρκεια μιας κυβερνητικής θητείας ούτε κοψοχρονιά. Αυτό όμως δεν εμποδίζει κανέναν – με τη βοήθεια τεχνικών πραγματογνωμόνων – να κάνει έναν αδρό προϋπολογισμό και να προχωρήσει, στη συνέχεια, σε έναν κατά προτεραιότητα προγραμματισμό πιλοτικών εφαρμογών και πολλών ενδιάμεσων φάσεων. Στο φόντο θα πρέπει πάντοτε να υπάρχει τοτελικό όραμα. Δεν θα είναι κάτι πρωτόγνωρο αυτό, ούτε αποκλειστικά «ελληνικό φαινόμενο». Συχνά στον κόσμο των υποδομών τραβήχτηκαν γραμμές ή συντάχθηκαν και υιοθετήθηκαν εκθέσεις και διερευνήσεις βασισμένες σε νούμερα (ζήτησης, προσφοράς, χρόνου, κόστους και ωφελειών) που δεν «βγαίνουν» ή που δεν αναφέρονται καν.

Πριν από δεκαετίες, είχε προταθεί η διέλευση του οδικού άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης από τη Βόρεια Εύβοια και το Ανατολικό Πήλιο – στην πιο ευθεία δυνατή διαδρομή, χωρίς Μαλιακό και Τέμπη. Παρόλο που αυτή η σύλληψη δεν είχε συνέχεια, είναι ενδεικτική της ανθρώπινης φαντασίας που ενίοτε δίνει διεξόδους και [pun intended] υπερβάσεις. Η δε υιοθέτηση μαξιμαλιστικών συνόλων έργων σε ευρύτερους σχεδιασμούς – ειδικά σε ένα περιβάλλον στο οποίο θεωρείται σχεδόν φυσικό να επιβιώνουν πλάνα του 1985 ή του 2010, εκπονημένα για παλιότερες εποχές και ξεπερασμένες συνθήκες – είναι απότοκο ενός συγγενούς αλλά όχι ταυτόσημου χαρακτηριστικού του είδους μας: της βούλησης.

Αν οι έχοντες εξουσία και οι συνεργάτες τους θέλουν να πραγματοποιήσουν το όνειρο, συχνά βρίσκουν τον τρόπο να παρακάμψουν ακόμη και αυτά που θα θεωρούνταν αντικειμενικά εμπόδια. Ακόμη ευκολότερα μπορούν να παρακάμψουν επιφυλάξεις ή ερωτήματα τεχνικής φύσης, που μάλιστα έχουν εκφραστεί όχι μόνο από μεμονωμένους σχολιαστές (τους οποίους μπορούν ανέξοδα να κατηγορούν για «παραπληροφόρηση», «αδικαιολόγητες αμφισβητήσεις» και «περιττές ανασκοπήσεις») αλλά και στο πλαίσιο οργανωμένων διαβουλεύσεων με αρμόδιους φορείς πολλά χρόνια νωρίτερα. Μπρος στον βολονταρισμό, μικρή σημασία ίσως έχουν το κόστος και όλα τα άλλα. Εμπρός λοιπόν για τις ζεύξεις της γενιάς μας – ή του μέλλοντός μας!


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νάξος – Δημοτικό Συμβούλιο: Το θέμα των Κούρων έρχεται (11/07) προς συζήτηση

Σημαντικά θέματα στην ατζέντα: Κούροι, εγκαταλελειμμένα οχήματα, Σχολή Ουρσουλινών, γεωτρήσεις, οικονομικός απολογισμός και άλλα

Έρχεται το νέο πρόγραμμα «Προσβασιμότητα κατ’ οίκον»

Ξεκινά εντός Ιουλίου το πρωτοποριακό πρόγραμμα του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής για την αναβάθμιση κατοικιών και επαγγελματικών χώρων ατόμων με αναπηρία.

Υψηλές θερμοκρασίες και υγεία: Οδηγός επιβίωσης για τις μέρες του καύσωνα

Τρόποι Προστασίας από τον Καύσωνα της Ελληνικής Πνευμονολογικής Εταιρείας

Συλλήψεις σε Μύκονο, Σύρο, Σαντορίνη, Πάρο και Νάξο για ναρκωτικά, παραβάσεις και ηχορύπανση

Δέκα συλλήψεις για παραβάσεις ναρκωτικών, παράνομη διαμονή, ηχορύπανση, λειτουργία καταστημάτων χωρίς άδεια, Κ.Ο.Κ. και πλαστογραφία πραγματοποιήθηκαν το διήμερο 5-6 Ιουλίου 2025 σε πέντε νησιά των Κυκλάδων.

Σαντορίνη – Ε.Σ.Θ.Π.: Ενημέρωση προς τους παραγωγούς για παραλαβές, εκκαθαρίσεις και επιδοτήσεις

Σημαντικές ανακοινώσεις για την παραλαβή Τοματάκι Σαντορίνης Π.Ο.Π., την εκκαθάριση του πενταετούς προγράμματος αμπελουργίας και την καταβολή ενισχύσεων από το πρόγραμμα Μικρών Νησιών Αιγαίου

Οι Χαΐνηδες ζωντανά στη Μονή Νάξου, τη Παρασκευή 25 Ιουλίου

Η θρυλική κολεκτίβα των Χαΐνηδων έρχεται στη Νάξο για μια ξεχωριστή βραδιά γεμάτη μουσική, ποίηση και ελευθερία, στο Δημοτικό Σχολείο Μονής.

Κίμωλος σε e-book: Το ταξίδι ξεκινά από την οθόνη σου

Το κυκλαδίτικο νησί συστήνεται με ένα σύγχρονο e-book, γεμάτο εικόνες, ιστορίες και πληροφορίες για τον επισκέπτη, στα ελληνικά και αγγλικά.

Rudu Fest 2025: Η Αμοργός γίνεται νησί-σκηνή για το απόλυτο καλοκαιρινό φεστιβάλ

Από τις 27 Ιουλίου έως την 1η Αυγούστου, η μουσική, ο χορός και η δημιουργικότητα κατακλύζουν κάθε γωνιά της Αμοργού με ένα φεστιβάλ που δεν μοιάζει με κανένα άλλο στο Αιγαίο.

Καμπάνια προβολής της Σαντορίνης στο Ηνωμένο Βασίλειο από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου

Έκτακτο διαφημιστικό πρόγραμμα από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και την Jet2holidays για να αντιστραφεί η αρνητική εικόνα του νησιού

Με λαμπρότητα ξεκίνησαν τα «Νικοδήμεια 2025» από τον Ιερό Ναό Αγίας Κυριακής στη Χώρα Νάξου

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Παροναξίας κ. Καλλίνικος κήρυξε την έναρξη των φετινών εκδηλώσεων προς τιμήν του Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου, με πλήθος πιστών να συμμετέχει στον εορταστικό Εσπερινό.

Νάξος: “Σιωπή” στην τοπική κοινωνία, έφυγε πρόωρα ο Γεώργιος Λαΐος

Η Νάξος αποχαιρετά έναν νέο άνθρωπο με έντονη κοινωνική παρουσία και ανθρώπινη προσφορά – Κηδεύεται την Πέμπτη 3 Ιουλίου στον Ιερό Ναό Κοιμητηρίου Άνω Λιοσίων

Νάξος – Κωμιακή: «Έφυγε» ο Δημήτρης Ιωάννου Καρούσης, θλίψη για τον αγαπημένο “Τζήμα”

Αποχαιρετισμός σε έναν ήσυχο και αγαπητό συγχωριανό που δεν ξέχασε ποτέ τον τόπο του – Το χωριό τον τιμά με συγκίνηση

«Εκεί που η θάλασσα είναι ζωή» – Φόρος τιμής στους ναυτικούς της Νάξου και των Μικρών Κυκλάδων (video)

Με αφορμή τη Ναυτική Εβδομάδα, ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων τιμά με συγκίνηση τους ανθρώπους που ζουν, εργάζονται και αγαπούν τη θάλασσα (video)

Ο Κώστας Μακεδόνας στη Νάξο, μία καλοκαιρινή βραδιά γεμάτη συναίσθημα και τραγούδι

Στις 16 Ιουλίου, το Γυμνάσιο Νάξου υποδέχεται τον Κώστα Μακεδόνα και τη Χριστιάνα Γαλιάτσου σε μια συναυλία με άρωμα Ελλάδας και μελωδίες που μιλούν στην ψυχή

«Όπου Υπάρχει Ελλάδα»: Η Νάξος στο επίκεντρο της πρώτης εκπομπής του Ιουλίου (video)

Η Ευλαμπία Ρέβη και ο Γιώργος Κουρδής ξεκινούν τον Ιούλιο από τη Νάξο – Τοπία, πολιτισμός, προβλήματα και πρόσωπα στο μεγαλύτερο νησί των Κυκλάδων. (video)

Νάξος: Αλλαγές στην κυκλοφορία σε Χώρα, Αγία Άννα, Άγιο Προκόπη και Πλάκα, “εμφάνιση” του e-naxios

Ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων ανακοινώνει τις νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις για την τουριστική περίοδο – Δωρεάν στάθμευση και έλεγχος τροφοδοσίας στα παραλιακά μέτωπα

ΔΕΔΔΗΕ: Προσωρινή διακοπή ρεύματος αύριο Τετάρτη 2 Ιουλίου σε περιοχές της Νάξου

Σύντομη διακοπή ρεύματος νωρίς το πρωί σε Άγιο Γεώργιο, Παραλία, Στελίδα και άλλες περιοχές της Χώρας – Μια απαραίτητη τεχνική παρέμβαση για την ασφάλεια του δικτύου.

Νέο ξενοδοχείο στο Μπατσί Άνδρου, εγκρίθηκε η προέγκριση οικοδομικής άδειας

Ένα νέο τουριστικό κατάλυμα με ενοικιαζόμενα επιπλωμένα διαμερίσματα θα ανεγερθεί σε οικόπεδο 820 τ.μ. στο Μπατσί.

Νάξος: Ο 11χρονος Παναγιώτης ξεναγεί τουρίστες στα σοκάκια του Φασολά (video)

Ένα παιδί μεγαλώνει μέσα στον πολιτισμό και μεταφέρει με αγάπη και γνώσεις την ιστορία του Φιλοτίου και της γειτονιάς του, σε ξένους επισκέπτες.

«Η Νάξος αναπνέει αλήθεια»: Η Μαρία Πολυκρέτη στην εκπομπή «Όπου Υπάρχει Ελλάδα» (video)

Με βαθιά συγκίνηση και αυθεντικότητα, η Μαρία Πολυκρέτη μίλησε για την εμπειρία μαγειρικής στο κτήμα και τη δύναμη της παράδοσης που ενώνει γη, άνθρωπο και μνήμη (video)