Πέμπτη, 8 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΠαράξεναΓερμανία: Στο τραπέζι η "Κυριακή χωρίς αυτοκίνητο"

Γερμανία: Στο τραπέζι η “Κυριακή χωρίς αυτοκίνητο”

|

Για οικονομία στα καύσιμα κάποιοι προτείνουν την επαναφορά ενός μέτρου που εφαρμόστηκε στην πετρελαϊκή κρίση του 1973: Να απαγορευθεί η χρήση Ι.Χ. αυτοκινήτου τις Κυριακές.  

Την αρχή έκανε η υπουργός Περιβάλλοντος της Βάδης-Βυρτεμβέργης Τέκλα Βάλκερ. «Γιατί να μην καθιερώσουμε όρια ταχύτητας ή και μια ‘Κυριακή χωρίς αυτοκίνητο’ όπως είχε γίνει στη δεκαετία του ’70; Την εποχή εκείνη το μέτρο αποδείχθηκε αποτελεσματικό και συνέβαλε στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων» δήλωσε προ ημερών η υπουργός από το Κόμμα των Πρασίνων, μιλώντας στο Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων (DPA). Σε ένα κρατίδιο που «φιλοξενεί» μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Mercedes-Benz και η Porsche, η πρόταση αυτή δεν θα μπορούσε να περάσει απαρατήρητη.

Τη σκυτάλη πήρε η Νίνα Σέερ, εκπρόσωπος του συγκυβερνώντος Σοσιαλδημοκρατικού Κόμματος (SPD) για θέματα ενέργειας και προστασίας του κλίματος. «Στο παρελθόν οι ‘Κυριακές χωρίς αυτοκίνητο’ δεν μας έβλαψαν καθόλου και σήμερα θα μπορούσαν επίσης να μας βοηθήσουν, εάν παρατηρηθεί έλλειψη καυσίμων» δηλώνει χαρακτηριστικά στην εφημερίδα Die Welt, για να συμπληρώσει ότι «κάθε εξοικονόμηση ενέργειας μειώνει τη ζήτηση και εξομαλύνει την κατάσταση στην αγορά καυσίμων» και ότι «οι ίδιοι οι πολίτες μπορούν να κάνουν πολλά, για να αποψιλώσουν το πολεμικό ταμείο του Πούτιν».

Μνήμες δεκαετίας του ‘70

Την «Κυριακή χωρίς αυτοκίνητο» είχε θεσπίσει για πρώτη φορά ο κυβερνητικός συνασπισμός Σοσιαλδημοκρατών και Φιλελευθέρων (FDP) υπό τον Βίλλυ Μπραντ το 1973, σε μία προσπάθεια να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της πετρελαϊκής κρίσης μετά τον πόλεμο του Γιομ Κιπούρ στη Μέση Ανατολή. Η αρχή έγινε στις 25 Νοεμβρίου 1973, ενώ ακολούθησαν άλλες τρεις «Κυριακές χωρίς αυτοκίνητο». Όσοι παρέβαιναν την απαγόρευση τιμωρούνταν με πρόστιμο 500 γερμανικών μάρκων. Παράλληλα, για τις εργάσιμες ημέρες είχε επιβληθεί γενικό όριο ταχύτητας 100 χλμ. την ώρα στους αυτοκινητοδρόμους και 80 χλμ. σε εθνικές οδούς, το οποίο περέμεινε σε ισχύ επί έξι ολόκληρους μήνες.

Την πρώτη «Κυριακή χωρίς αυτοκίνητο» η Γερμανία έδινε εικόνα κινηματογραφικού θρίλερ: Χιλιάδες πεζοί και ποδηλάτες ξεχύθηκαν στους αυτοκινητοδρόμους περιπλανώμενοι, η αστυνομία ήταν επί ποδός για να εντοπίσει τους παραβάτες, στη Νυρεμβέργη ένας ποδηλάτης έχασε τη ζωή του λόγω …υπερκόπωσης, ενώ αυξήθηκαν κατακόρυφα οι τιμές στις αγορές αλόγων, όπως μετέδιδαν τα ΜΜΕ της εποχής. Δεν έλειψαν και οι κωμικές σκηνές. Κάποιοι σκέφτηκαν να ζέψουν άλογα στο αυτοκίνητό τους, ώστε να κυκλοφορούν νομίμως, αν και εποχούμενοι. Ρεπορτάζ της Βαυαρικής Ραδιοφωνίας έκαναν λόγο για οδηγούς που έμεναν πολύ κοντά στην Αυστρία και …έσπρωχναν με τα χέρια το αυτοκίνητό τους μέχρι τα σύνορα, για να καθίσουν στο τιμόνι μόλις βρεθούν σε αυστριακό έδαφος.

Μείωση στην κατανάλωση έως 10%

Θα μπορούσε το μέτρο να αποφέρει αποτελέσματα; Αναλυτές της γερμανικής τηλεόρασης (ARD) εκτιμούν ότι η απαγόρευση της αυτοκίνησης τις Κυριακές σε συνδυασμό με την επιβολή γενικού ορίου ταχύτητας θα μειώσει την κατανάλωση καυσίμων έως και 10%. Το ζήτημα είναι πόσο αποδεκτό μπορεί να είναι ένα τέτοιο μέτρο σήμερα, όταν μάλιστα όλο και περισσότεροι χρησιμοποιούν το αυτοκίνητό τους λόγω πανδημίας, για να αποφύγουν καταστάσεις συνωστισμού στα μέσα μαζικής μεταφοράς. «Νομίζω ότι θα ήταν δύσκολο να υλοποιηθεί η πρόταση αυτή, άλλωστε σήμερα πολλοί εργάζονται και την Κυριακή», λέει o Αμαντέους Μπαχ, ερευνητής στο πανεπιστήμιο του Μάνχαϊμ, μιλώντας στη Γερμανική Ραδιοφωνία (SWR). «Καλύτερα θα ήταν να παρέχουν οι αρμόδιοι την κατάλληλη πληροφόρηση για εξοικονόμηση ενέργειας και να δίνουν κίνητρα, για παράδειγμα για την χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς», επισημαίνει ο γερμανός οικονομολόγος. Τα τελευταία χρόνια πάντως όλες οι ευρωπαϊκές πρωτεύουσες έχουν καθιερώσει, συμβολικά, τουλάχιστον μία “Ημέρα χωρίς αυτοκίνητο” τον χρόνο, δίνοντας την ευκαιρία σε πεζούς και ποδηλάτες να απολαύσουν το κέντρο της πόλης.

Υπάρχουν διαφωνίες, ακόμη και μεταξύ των οικολόγων. Για παράδειγμα η Greenpeace προτείνει δύο «Κυριακές χωρίς αυτοκίνητο» κάθε μήνα στη Γερμανία, στη σημερινή συγκυρία. Αντιθέτως, ο Γιούργκεν Ρες, επικεφαλής της οικολογικής οργάνωσης Deutsche Umwelthilfe (DIH), υποστηρίζει ότι «πρόκειται για μία πολιτική συμβολισμών, ενώ στην πραγματικότητα χρειάζονται πιο μόνιμες λύσεις για να μειωθεί η κατανάλωση ορυκτών καυσίμων». Ο ίδιος πάντως, μιλώντας στην εφημερίδα Rheinische Post, εκτιμά ότι ένα όριο ταχύτητας θα είχε νόημα, γιατί «θα εξοικονομούσαμε κάθε χρόνο 3,7 δις λίτρα βενζίνη και 9,2 εκ. τόνους εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα».

Γιάννης Παπαδημητρίου / Deutsche welle


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

4ο Paros Way: Κολύμβηση & Aquathlon σε έναν μοναδικό αγώνα στην Πάρο

Η παραλία Λιβάδια φιλοξενεί για ακόμη μία χρονιά τα δυναμικά αγωνίσματα του Paros Way, με επίκεντρο το νερό και φόντο το Αιγαίο

Σε Ρόδο & Καστελλόριζο φέτος οι εορταστικές εκδηλώσεις για την Ημέρα της Ευρώπης

Η επιλογή των δύο νησιών ανταποκρίνεται στην πολιτική της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για ισχυρότερη παρουσία της στις τοπικές κοινωνίες

Άνοιξαν οι εγγραφές για τον Παιδικό Σταθμό Δήμου Ιητών για το σχολικό έτος 2025–2026

Έως τις 31 Μαΐου οι αιτήσεις – Διαθέσιμες στα ΚΕΠ και στο site του Δήμου Ιητών

Posidonia Sea Tourism Forum 2025: Σταυροδρόμι για τη βιώσιμη κρουαζιέρα στη Μεσόγειο

Ηράκλειο, Κρήτη – Το διεθνές φόρουμ έφερε στο προσκήνιο τις προκλήσεις και ευκαιρίες για τον θαλάσσιο τουρισμό, με έμφαση σε νέα λιμάνια, περιβαλλοντική υπευθυνότητα και περιφερειακή ανάπτυξη

Καρποί Ποσειδωνίας: “Σπάνιο φαινόμενο” σε αρκετές ελληνικές ακτές

«Σπάνιο φαινόμενο» σε αρκετές ελληνικές ακτές - Τι είναι οι καρποί Ποσειδωνίας και πού εμφανίζονται

«Ανωγειανό»: Το σχολείο – σύμβολο που κρατά ζωντανές τις μνήμες και τις αξίες

Το 1ο Δημοτικό Σχολείο Ηρακλείου μετατρέπεται σε ζωντανό μουσείο της εκπαιδευτικής ιστορίας και της ανθρώπινης αλληλεγγύης, με μαθητές, εκπαιδευτικούς και αποφοίτους να γράφουν μαζί ένα διαχρονικό κεφάλαιο

Ωκεανοί: Καταγραφή μόνο του 0,001% από τον παγκόσμιο θαλάσσιο πυθμένα (!!!)

Απίστευτο... Ωκεανοί: Το 99,999% του παγκόσμιου βυθού παραμένει αθέατο

Ο γλάρος του Βατικανού: Ο άτυπος πρωταγωνιστής της εκλογής του Πάπα

Την ώρα που ο κόσμος περίμενε λευκό καπνό, ένας γλάρος έκλεβε την παράσταση στις live μεταδόσεις και στα social media

Η απώλεια όσφρησης: Το πρώιμο σημάδι του Αλτσχάιμερ που δεν πρέπει να αγνοήσουμε

Νέα έρευνα αποκαλύπτει ότι η δυσκολία στην αναγνώριση καθημερινών αρωμάτων μπορεί να αποτελεί ένα από τα πρώτα προειδοποιητικά σημάδια της νόσου

Διαγνωστικά κέντρα: βρίσκονται σε οικονομικό αδιέξοδο, τι ζητάνε από τον Πρωθυπουργό

Οι εργαστηριακοί γιατροί επαναλαμβάνουν σε επιστολή τους προς τον Κυριάκο Μητσοτάκη ότι ο προϋπολογισμός για την εκτέλεση των διαγνωστικών εξετάσεων παραμένει σταθερά κλειστός, στη στιγμή που το clawback εφαρμοζεται αδιάκριτα

Νάξος – Φιλώτι: Αντίο με σεβασμό και αγάπη στον Τάσο Τζιώτη, άνθρωπο του μέτρου και της προσφοράς

Ο Φιλωτίτης που δεν είπε ποτέ κακή κουβέντα, μόνο έδινε—με τα χέρια, με την καρδιά, με την ψυχή του. Μια απώλεια που βαραίνει την κοινότητα, μια μορφή που δεν ξεχνιέται.

Νάξος – Κινητοποίηση στη ΔΟΥ: Διαμαρτυρία επαγγελματιών για το ψηφιακό πελατολόγιο (video)

Επιχειρηματίες και επαγγελματίες από τη Νάξο διαμαρτύρονται για ένα μέτρο που χαρακτηρίζουν άδικο και ανεφάρμοστο – «Επιβαρύνει αδικαιολόγητα τις μικρές επιχειρήσεις», δηλώνει ο Κ. Φαρκώνας.

Καλοκαιρινή εξόρμηση Raptor Club Greece στη Νάξο το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος

Για πρώτη φορά οι ιδιοκτήτες των εντυπωσιακών pick-up επιλέγουν Κυκλάδες και ξεκινούν από τη Νάξο, με ένα τριήμερο χαλάρωσης, εξερεύνησης και απολαυστικής οδήγησης

Στ. Φουτάκογλου: Το περίπτερο της πλατείας πρώην Δημαρχείου, που φεύγει σιωπηλά (!!!)

Μνήμες, άνθρωποι, ιστορίες δεκαετιών γύρω από ένα μικρό περίπτερο που αποτέλεσε σταθερό σημείο αναφοράς για γενιές Χωραϊτών - Η τοποθέτηση του Στράτου Φουτάκογλου

Νάξος: Μία εικόνα που προκαλεί δέος, πραγματικότητα ή όχι;

Ένα βιομηχανικής κλίμακας έργο απειλεί το φυσικό, πολιτιστικό και κοινωνικό κεφάλαιο της Νάξου και των Κυκλάδων, με επιπτώσεις που ξεπερνούν την ενεργειακή "ανάπτυξη" - Δύο ομιλίες σήμερα και αύριο. Που; Πότε;

Το “Highspeed 3” αλλάζει το τοπίο στις θαλάσσιες συγκοινωνίες Κρήτης – Κυκλάδων;

Η Hellenic SeaWays ενισχύει τη γραμμή Πειραιάς – Κυκλάδες – Ηράκλειο με το ταχύπλοο "Highspeed 3", φέρνοντας νέο ανταγωνισμό και πιθανές μειώσεις τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. (πίνακας δρομολογίων)

Εκτακτο: Διακοπή ηλεκτρικού ρεύματος σε περιοχές της πόλης Νάξου

Διακοπή ηλεκτρικού ρεύματος σε περιοχές της πόλης Νάξου σήμερα Δευτέρα 5 Μαϊου

Β. Φλεριανός: Ξεκινά το έργο που περίμενε μια ολόκληρη γενιά

Με χρηματοδότηση 2,28 εκατομμυρίων ευρώ, η Νάξος αποκτά επιτέλους το ενιαίο Αθλητικό Κέντρο που αξίζει στους αθλητές, τους συλλόγους και τη νεολαία της - Η τοποθέτηση του Βασίλη Φλεριανού

Εκτακτο – “Blue Star 1”: Εκκένωση πλοίου λόγω προειδοποίησης για βόμβα (!!!)

Blue Star 1: Εκκενώνεται το πλοίο λόγω συναγερμού για βόμβα

Νάξος – 2ο Γυμνάσιο: Η Μιχαηλία-Ευαγγελία Γρατσία διακρίθηκε στον Πανελλήνιο διαγωνισμό φυσικής “Αρίσταρχος”

Η Μιχαηλία-Ευαγγελία Γρατσία κατέκτησε το 3ο βραβείο στη Β΄ Φάση του διαγωνισμού φυσικής "Αρίσταρχος" φέρνοντας περηφάνια στη σχολική μας κοινότητα