Ο γρίφος των λειτουργικών ελλείψεων παραμένει άλυτος σε πολλά σχολεία … Η απουσία ειδικοτήτων όπως αυτή των μαθηματικών
Εάν είναι νομίζετε ότι μόνο στις Κυκλάδες ζητούν εκπαιδευτικούς με το …φανάρι, είστε γελασμένοι…
Η περίπτωση των ελλείψεων εκπαιδευτικών σε γυμνάσιο στα βόρεια προάστια της Αθήνας, χαρακτηριστική και διόλου περιφερειακή. Μαθήματα δεν διδάσκονται, καθηγητές αλλάζουν αντικείμενο διδασκαλίας, γονείς που αναγκάζονται να κάνουν ιδιαίτερα μαθήματα στα παιδιά τους, καθώς υπάρχουν κενά κρυμμένα πίσω από τον γρίφο των λειτουργικών ελλείψεων στα σχολεία.
Η ιστορία, όπως τη διηγήθηκαν στην «Καθημερινή» δύο γονείς του ίδιου σχολείου –ένας καθηγητής (γνώστης εκ των έσω των στρεβλώσεων) και μία δημόσιος υπάλληλος– είναι η εξής: Το σχολείο είχε πέρυσι δύο μαθηματικούς. Φέτος ο ένας πήρε μετάθεση, επομένως το κενό ήταν γνωστό στο υπουργείο ήδη από τον Μάρτιο. Ο δεύτερος μαθηματικός κατέλαβε τη θέση του διευθυντή γύρω στα μέσα Σεπτεμβρίου, επομένως ήδη από τότε γνώριζαν και το υπουργείο και η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ότι υπάρχει κενό. Οι ώρες που συνολικά χρειάζεται το σχολείο για τη διδασκαλία των μαθηματικών στα τμήματά του είναι 36, αλλά τις 4, σύμφωνα με το από τη νομοθεσία διδακτικό ωράριο των διευθυντών, τις κάλυπτε ο διευθυντής. Ετσι, 32 ώρες αναζητούν μαθηματικούς!
Στο σχολείο τοποθετήθηκε ένας μαθηματικός αναπληρωτής στις 5.10.2022, έναν μήνα μετά την έναρξη της χρονιάς, που μπορεί να καλύψει 23 ώρες την εβδομάδα, όπως είναι το υποχρεωτικό του ωράριο. Ως αποτέλεσμα, ο διευθυντής πριν από δύο εβδομάδες αποφάσισε να καλύψει περισσότερες ώρες από όσες αναλογούν στο ωράριο του διευθυντή, καλύπτοντας οκτώ ώρες μαθημάτων. Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι, παρά την τοποθέτηση μαθηματικού και της υπερωριακής διδακτικής απασχόλησης του διευθυντή, ολόκληρα τμήματα δεν έχουν κάνει ούτε μία ώρα μαθηματικών έως τώρα.
Δεν έχουμε
Ολο το προηγούμενο διάστημα το σχολείο ήταν σε συνεχή επικοινωνία με τη Δευτεροβάθμια ζητώντας καθηγητή, πλην όμως η Δευτεροβάθμια απαντούσε ότι «δεν έχει» μαθηματικό να διαθέσει. Οταν η υπόθεση έφτασε στο υπουργείο Παιδείας, αρμοδίως το σχολείο έλαβε την υπόδειξη να διαχειριστεί το πρόβλημα «εσωτερικά». Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Οτι ο διευθυντής θα συνεχίσει να εργάζεται υπερωριακά και ότι μια τρίτη καθηγήτρια, η πληροφορικός του σχολείου, θα αφήσει ώρες πληροφορικής ώστε να διδάξει μαθηματικά ως μάθημα δεύτερης ανάθεσης. Παρ’ όλα αυτά, το σχολείο συνεχίζει να έχει έλλειψη τεσσάρων ή πέντε ωρών στα μαθηματικά, με τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας να επιμένει ότι «δεν έχει καθηγητή να στείλει». Αυτό, τώρα πια, είναι εύλογο, γιατί αν ένας καθηγητής δεχθεί να απασχοληθεί σε ένα σχολείο για πέντε μόνο ώρες, αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να πηγαίνει κάθε μέρα σε ένα σχολείο για μία μόνο ώρα μαθήματος και ποιος ξέρει σε πόσα άλλα, για να συμπληρώσει τις υπόλοιπες.
Κενό 5 ωρών στα μαθηματικά έχει και άλλο, κοντινό του πρώτου, λύκειο, με αποτέλεσμα ο μαθηματικός που είχε στην αρχή της χρονιάς αναλάβει την Α΄ λυκείου να υποχρεωθεί, τέλη Οκτωβρίου, να αλλάξει αντικείμενο, για να αναλάβει την Αλγεβρα της Β΄ λυκείου, που είναι «πιο σημαντικό μάθημα», όπως ελέγχθη σε γονείς. Σαν να λέμε ότι τα μαθηματικά της Α΄ δεν είναι μάθημα σημαντικό.
Ιδιαίτερα μαθήματα
Οι γονείς των παιδιών του γυμνασίου έχουν ήδη ξεκινήσει στα παιδιά ιδιαίτερα στα μαθήματα που δεν γίνονται στο σχολείο. Παράλληλα, όπως επισημαίνουν στην «Κ» οι γονείς, «όταν ένα παιδί δεν έχει καθηγητές και κάνει λιγότερες ώρες μάθημα, γυρνάει όλη μέρα στους δρόμους ή “καίγεται” στον υπολογιστή, ενώ οι εργαζόμενοι γονείς δεν έχουν κανέναν τρόπο ούτε καν να ελέγξουν τη δραστηριότητα του παιδιού σε ώρες που είναι κανονικά σχολικές. Επίσης, όλα αυτά τα παιδιά δεν έχουν καταφέρει, μέσα σε όλη αυτή την ανοργανωσιά, να ανασυγκροτηθούν, να μπουν σε ένα πρόγραμμα εργάσιμο, μετά τις διακοπές του καλοκαιριού»…
Με πληροφορίες από την kathimerini.gr