Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠαράξεναΔανείσαμε την Fraport για να εκμεταλλευτεί τα ελληνικά αεροδρόμια;

Δανείσαμε την Fraport για να εκμεταλλευτεί τα ελληνικά αεροδρόμια;

|

Απίστευτο; Μία από τις πέντε τράπεζες που δάνεισαν χρήματα στην Fraport ώστε να προχωρήσει στην αξιοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της Ελλάδας είναι η Alpha Bank

Χθες το μεσημέρι από τα Χανιά ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συλλόγων Υπηρεσιών Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΥΠΑ), Βασίλης Αλεβιζόπουλος είχε δηλώσει ότι «Δεν θα πρέπει να περιμένει κανείς πως το 2017 θα μπει η Fraport να λειτουργήσει τα αεροδρόμια. Ίσως ούτε το 2018. Η γερμανική εταιρεία έχει δύο σοβαρά προβλήματα. Το πρώτο είναι ότι δεν είναι έτοιμη να λειτουργήσει τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια και το δεύτερο είναι τα οικονομικά της στοιχεία, καθώς, σύμφωνα με τους ισολογισμούς της, η εταιρεία έχει μία φθίνουσα πορεία με σοβαρά οικονομικά προβλήματα, ενώ τα διαθέσιμά της δεν ξεπερνούν τα 200 εκατομμύρια ευρώ»… Και πριν αλέκτορ λαλήσει ήρθε η είδηση σήμερα από την «Καθημερινή»: πέντε τράπεζες θα χρηματοδοτήσουν την Fraport Greece ώστε να μπορέσει να προχωρήσει στην ιδιωτικοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Ποιο είναι το παράξενο; Ότι μία από τις πέντε τράπεζες είναι …ελληνική. Η Alpha Bank. Κάτι που σημαίνει ότι εν ολίγοις πληρώνουμε την γερμανική κρατική εταιρία για να αξιοποιήσει τα ελληνικά αεροδρόμια. Δεν είναι τρελό;

Όπως σημειώνεται στο σχετικό δημοσίευμα «Σε συμφωνία με πέντε δανείστριες τράπεζες για τη χρηματοδότηση της ιδιωτικοποίησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων κατέληξε η Fraport Greece. H χρηματοδότηση αφορά τόσο το εφάπαξ τίμημα της εξαγοράς (Acquisition Facility) όσο και το ποσό για τις επενδύσεις που έχει δεσμευθεί να πραγματοποιήσει (Capital Expenditure Facility), αναφέρουν στην «Κ» τραπεζικές πηγές από το εξωτερικό. Την ίδια ώρα παραμένουν προς επίλυση κρίσιμα ζητήματα ευθύνης του Δημοσίου, όπως η στελέχωση με ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό των ιατρείων των αεροδρομίων που ενδεχομένως να δημιουργήσουν προβλήματα στο χρονοδιάγραμμα μεταβίβασης της 15ης Μαρτίου. Η συνολική χρηματοδότηση που απαιτείται είναι της τάξεως του 1,5 δισ. ευρώ, το 40% περίπου εκ της οποίας θα προέλθει από ίδια κεφάλαια των μετόχων της Fraport Greece. Το χρηματοδοτικό σχέδιο κατατέθηκε προς έγκριση στο ελληνικό Δημόσιο και τελεί υπό επεξεργασία από το ΤΑΙΠΕΔ και τους συμβούλους του για την παραχώρηση.

Από τις πέντε τράπεζες, οι τέσσερις είναι διεθνείς χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί και η μία ελληνική. Ειδικότερα, στη χρηματοδότηση συμμετέχουν, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η European Investment Bank (ΕΙΒ), η European Bank for Reconstruction and Development (EBRD), η International Finance Corporation (IFC, θυγατρική της World Bank), η Black Sea Trade and Development Bank (BSTDB) και η Alpha Bank. H αρχιτεκτονική του χρηματοδοτικού σχήματος είναι τέτοια, που επιτρέπει την είσοδο πρόσθετων πιστωτών κατά τη διάρκεια του δανείου, συμπληρώνουν.

Και οι πέντε τράπεζες έχουν λάβει τις σχετικές αποφάσεις σε επίπεδο διοικητικών συμβουλίων και η επίσημη δημόσια κοινή υπογραφή αναμένεται να γίνει στα τέλη Φεβρουαρίου στην Αθήνα. Πηγές σε άμεση επαφή με τη διαδικασία της παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων επιβεβαιώνουν στην «Κ» πως, εφόσον ολοκληρωθούν με επιτυχία όλα τα service level agreements μεταξύ του επενδυτή και των συμπλεκομένων φορέων του Δημοσίου όπως είναι η πυροσβεστική, το ΕΚΑΒ, η αστυνομία και όλες εκείνες οι δημόσιος υπηρεσίες που είναι παρούσες στα αεροδρόμια, η ολοκλήρωση της παράδοσής τους και το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής είναι εφικτό να γίνουν τη 15η Μαρτίου, όπως έχει προσδιοριστεί μεταξύ του επενδυτή και του ελληνικού Δημοσίου. Παραδέχονται, πάντως, πως «πολλά εξ αυτών των ζητημάτων παραμένουν ανοικτά», αλλά υπογραμμίζουν ότι «σημειώνεται καλή πρόοδος».

Τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια περιλαμβάνουν 3 πύλες στην κύρια χώρα (Θεσσαλονίκη, Ακτιον, Καβάλα) και 11 αεροδρόμια στα νησιά (Χανιά, Κέρκυρα, Κεφαλονιά, Κως, Μύκονος, Μυτιλήνη, Ρόδος, Σάμος, Σαντορίνη, Σκιάθος και Ζάκυνθος).

Το οικονομικό κλείσιμο της ιδιωτικοποίησης σημαίνει την καταβολή του εφάπαξ τιμήματος του 1,23 δισ., ενώ σύμφωνα με τη σύμβαση με το ελληνικό Δημόσιο, ο επενδυτής έχει δεσμευθεί να επενδύσει περίπου 330 εκατ. μέχρι το 2020 για τη βελτίωση των αεροδρομίων. Σύμφωνα, πάντως, με κύκλους της Fraport αναμένεται να καταβληθούν επιπλέον 70 εκατ. βραχυπρόθεσμα που θα ανεβάσουν το σύνολο των επενδύσεων αυτών στα επίπεδα των 400 εκατ. Τα 95 εκατ. από αυτά αφορούν το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης σημειώνουν οι ίδιες πηγές. Μεσοπρόθεσμα εκτιμάται πως θα πραγματοποιηθούν επιπλέον επενδύσεις για τη συντήρηση και πιθανή αύξηση της χωρητικότητας, με βάση τον όγκο της κίνησης που το καθένα θα πετύχει.

Η Fraport Greece, κοινοπραξία της ομώνυμης γερμανικής εταιρείας (65%) και της Slentel συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου (35%), θα καταβάλλει στη διάρκεια της 40ετούς παραχώρησης και 22,9 εκατ. ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως με τον πληθωρισμό, καθώς και κυμαινόμενη μεταβλητή αμοιβή που υπολογίζεται κατά έτος στο 28,6% των κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων των αεροδρομίων (EBITDA). Συνολικά το ύψος των παραπάνω εσόδων σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ θα ξεπεράσει τα 10 δισ. σε ορίζοντα 40ετίας, ενώ επιπλέον αυτών το ελληνικό Δημόσιο προσδοκά σωρευτικά φορολογικά, κοινωνικά και άλλα οφέλη της τάξεως των 4,6 δισ.

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Springer Reisen: Αεροπορική σύνδεση από Βιέννη σε Πάρο, Νάξο και Μήλο

Νέες συνδέσεις με τις Κυκλάδες από τη Βιέννη το καλοκαίρι του 2025

Σίκινος: Η Νεικώ πάει Λονδίνο, ποιος ο λόγος;

Η Επισκοπή Σικίνου και η Νεικώ ταξιδεύουν στη βρετανική πρωτεύουσα

Νάξος: Από την 1η Ιουνίου ξεκινάει η αεροπορική σύνδεση με Ηράκλειο

Η Νάξος μετά την Θεσσαλονίκη αποκτά αεροπορική σύνδεση και με το Ηράκλειο - Δύο φορές από την 1η Ιουνίου και έως τα μέσα Οκτωβρίου

Blue Star Ferries: Το “Paros” επιστρέφει αύριο (23/11) κι όχι Κυριακή από Αμοργό

Οι αλλαγές που δρομολογούνται σε τρία πλοία της Blue Star Ferries ελέω καιρικών συνθηκών - ποια είναι;

Αιγαίο: Τριάντα “πράσινα” έργα (ανάμεσά τους και το Τσικαλαριό) στα ελληνικά νησιά

Ηλεκτρικές διασυνδέσεις άνω των 2,5 δισ. για να βγουν τα νησιά από την απομόνωση. Ταμιευτήρες και φράγματα πολλαπλού σκοπού σε Κυκλάδες, Κρήτη, Δωδεκάνησα.

Χατζημάρκος από Νάξο: Ερχονται επενδύσεις 5 δις στην νησιωτική Ελλάδα

Γιώργος Χατζημάρκος: Το Ταμείο Απαναθρακοποίησης Νησιών φέρνει επενδύσεις 5 δισ. ευρώ στη νησιωτική Ελλάδα

Πρόταση Ημέρας: Ριγκατόνι με σάλτσα φέτας

Μία άλλη προσέγγιση στο φαγητό εκεί όπου η Ιταλία συναντά την Ελλάδα

Silver Alert: Χάθηκε η λεπτομύτα

Η λεπτομύτα δεν θα ξαναπετάξει: Και επισήμως εξαφανισμένο το αποδημητικό πουλί

ΣΥΡΙΖΑ – Κυκλάδες: Παραιτήσεις μελών από Τήνο και Σύρο

Ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ και ποια η σχέση του με τα μέλη… Νέες παραιτήσεις

The Voice: Ο Ναξιώτης Κουτελιέρης και η συγκίνηση της Παπαρίζου (video)

Μπορεί ο Μιχάλης Κουτελιέρης να μην πέρασε στον επόμενο γύρο του The Voice όμως η σχέση του με την Κλαύδια έφερε δάκρυα στα μάτια της; Παπαρίζου (video)

Νάξος – Μητσοτάκης: Συμμετοχή στη λιτανεία και καφέ για χαλάρωση

Στη Νάξο βρίσκεται από το πρωί ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης

Ενδοκυκλαδικά: Το “Αρτεμις” κάθε Τρίτη θα ενώνει τη Σύρο με τη Παροναξία και τη Σαντορίνη

Αλλαγή στο δρομολόγιο του "Αρτεμις"... Δείτε πως θα κινείται κάθε Τρίτη

Αμοργός: Εννέα μέτρα μετακινήθηκε ο υποθαλάσσιος πυθμένας και έδωσε τον σεισμό του 1956

Διεθνής ερευνητική ομάδα ρίχνει «φως» στις αιτίες του καταστροφικού σεισμού του 1956 στην Αμοργό - Τι λέει η Εύη Νομικού

Πάρος: Ο καπετάν – Χρήστος Τζουάνης “έφυγε” από την ζωή

Στα 42 του χρόνου ο cpt Χρήστος Τζουάνης έφυγε από τη ζωή ...

Δονούσα: Ανεμογεννήτριες καλύπτουν την Καλοταρίτισσα

φωτορεαλιστικές απεικονίσεις για το πώς θα φαίνεται το συγκεκριμένο έργο στην πλήρη του ανάπτυξη (60 ανεμογεννήτριες) στη Δονούσα

Νάξος: Επίσκεψη εξπρές του Μητσοτάκη με συνοδεία αξιωματούχων σε τρία αεροπλάνα (!!!)

Τρία αεροσκάφη της Olympic Air θα μεταφέρουν τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τους συνοδούς του στη Νάξο – Η ώρα άφιξης και αναχώρησης

MSC: Βάζει στο πρόγραμμα την Σύρο, “βλέπει” τις υποδομές στη Σαντορίνη

MSC: Αντί για τέλη, επενδύσεις σε υποδομές για ανάπτυξη της κρουαζιέρας

Blue Star Ferries – Απεργία: Αλλαγές στα δρομολόγια, τι ώρα αναχωρούν Blue Star Paros και Αρτεμις

Τα δρομολόγια των πλοίων της Blue Star Ferries όπως διαμορφώνονται με βάση την απεργία της 20ης Νοεμβρίου