Τετάρτη, Ιανουάριος 22, 2025
ΑρχικήΠαράξεναΑνδρόγυνο η Μόνα Λίζα

Ανδρόγυνο η Μόνα Λίζα

|

Τα πάνω κάτω έρχεται να φέρει ένας ιστορικός τέχνης που ισχυρίζεται πως ο διάσημος πίνακας της Μόνα Λίζα βασίστηκε όχι μόνο στη σύζυγο ενός εμπόρου της Φλωρεντίας, αλλά και στον νεαρό μαθητευόμενο του Λεονάρντο ντα Βίντσι και πιθανού γκέι εραστή του.

Όσοι έχουν βρεθεί στο Μουσείου του Λούβρου στο Παρίσι, έχουν αιχμαλωτιστεί από τη γοητεία και το μυστήριο που εκπέμπει το αινιγματικό χαμόγελο της «Μόνα Λίζα», ενδεχομένως του κορυφαίου έργου που μας άφησε ο Λεονάρντο ντα Βίντσι με την ιδιότητα του ζωγράφου. Άλλωστε η πολυσχιδής προσωπικότητα του διάσημου καλλιτέχνη έχει αφήσει δεκάδες έργα τέχνης… Η Μόνα Λίζα έχει γοητεύσει εκατομμύρια  θεατές για πολλές γενιές, αλλά η πραγματική ταυτότητα του πιο διάσημου θέματος στην Αναγέννηση έχει ξεφύγει από τους ιστορικούς τέχνης για αιώνες με θεωρίες που ξεπερνούν κάθε φαντασία… Τώρα, μια θεωρία που διατυπώνεται από έναν Ιταλό ερευνητή,  αναφέρει ότι η εικόνα αυτή βασίζεται κυρίως σε έναν νεαρό άνδρα ο οποίος ήταν μαθητευόμενος του Λεονάρντο και πιθανώς εραστής του. Ο λόγος για τον Σιλβάνο Βινσέτι, επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας με το όνομα Εθνική Επιτροπή για την Πολιτιστική Κληρονομιά, οποίος δήλωσε πως το πορτρέτο είναι ένα «ανδρόγυνο» αμάλγαμα της Λίζα Γκεραρντίνι, της συζύγου ενός πλούσιου εμπόρου από την Τοσκάνη, και του Τζιαν Τζιάκομο Καπρότι, γνωστού με το παρατσούκλι, Σαλάι. Και το συμπέρασμα αυτό προήλθε με βάση την υπέρυθρη εξέταση της Μόνα Λίζα, του αναμφισβήτητα διασημότερου πίνακα στον κόσμο.

Ισχυρίζεται ότι η μύτη, το μέτωπο και το χαμόγελο της Μόνα Λίζα είναι εντυπωσιακά παρόμοια με άλλα έργα τέχνης του Λεονάρντο στα οποία ο Σαλάι ήταν το μοντέλο, μεταξύ των οποίων και το πορτρέτο του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου αλλά και στον Άγγελο, όπου εικονίζεται ένας νεαρός άνδρας.  «Η Μόνα Λίζα είναι ανδρόγυνο – μισός άνδρας – μισή γυναίκα. Ο πίνακας βασίστηκε σε δύο μοντέλα. Το πρώτο ήταν η Λίζα Γκεραρντίνι και το δεύτερο ήταν ο Σαλάι, μαθητευόμενος του Λεονάρντο ντα Βίντσι» δήλωσε ο Βινσέτι στην Telegraph. Ο ιστορικός συνέκρινε το πρόσωπο της Μόνα Λίζα με τους πίνακες που βασίζονται στον Σαλάι και ισχυρίζεται ότι υπάρχουν ομοιότητες. «Μπορεί να τις δει κανείς ιδιαίτερα στη μύτη της Μόνα Λίζα, το μέτωπο και το χαμόγελό της. Έχουμε καταλήξει σε μία απάντηση σε ένα ερώτημα που διχάζει τους μελετητές εδώ και χρόνια – σε ποιον βασίστηκε η Μόνα Λίζα» δήλωσε, μιλώντας από την Φλωρεντία, όπου τα τελευταία τέσσερα χρόνια κάνει ανασκαφές κάτω από ένα παλιό μοναστήρι με την ελπίδα να βρεθούν τα οστά και το κρανίο της Λίζα Γκεραρντίνι.

Αντιδράσεις

Ο Καπρότι είχε ενταχθεί στο προσωπικό του Λεονάρντο γύρω στο 1490, όταν ήταν περίπου 10 ετών. Εργάστηκε ως βοηθός του Λεονάρντο για τα επόμενα 20 χρόνια και απέκτησε το παρατσούκλι Σαλάι, ή Μικρός Διάβολος. Οι ισχυρισμοί αυτοί φυσικά αντιμετωπίζονται με σκεπτικισμό από έναν από τους κορυφαίους ειδικούς στον κόσμο για τον Λεονάρντο ντα Βίντσι. «Πρόκειται για ένα συνονθύλευμα γνωστών πραγμάτων, ημι-γνωστών πραγμάτων και πλήρης φαντασίας» δήλωσε ο Μάρτιν Κέμπ, ομότιμος καθηγητής ιστορίας της τέχνης στο Trinity College της Οξφόρδης. «Οι υπέρυθρες αναλύσεις δεν υποστηρίζουν με κανέναν τρόπο την ιδέα πως ο Λεονάρντο ζωγράφισε κατά κάποιον τρόπο ένα μίγμα της Λίζας Γκεραρντίνι και του Σαλάι».

Κανείς δεν γνωρίζει με βεβαιότητα πως έμοιαζε ο Σαλάι, με αποτέλεσμα να είναι αδύνατο να πούμε αν τα χαρακτηριστικά του ενσωματώθηκαν στον πίνακα της Μόνα Λίζα, δήλωσε ο καθηγητής Κεμπ, ο οποίος γράφει ένα νέο βιβλίο με τίτλο «Μόνα Λίζα: Οι άνθρωποι και ο πίνακας». Και πρόσθεσε «Ο Τζόρτζιο Βαζάρι – ένας σύγχρονος ζωγράφος και χρονικογράφος των καλλιτεχνών της Αναγέννησης – τον περιέγραψε ως ένα όμορφο αγόρι με σγουρά μαλλιά αλλά αυτό ήταν το πρότυπο της εποχής εκείνης».

Η Λίζα Γκεραρντίνι παντρεύτηκε τον έμπορο της Φλωρεντίας, Φραντσέσκο ντελ Τζιοκόντο. Στην οικογένειά του ανήκει μια επιβλητική βίλα έξω από τη Φλωρεντία, που την περασμένη εβδομάδα βγήκε προς πώληση, για πρώτη φορά μετά από 50 χρόνια, για 20 εκατομμύρια ευρώ. Η οικογένεια είχε στην κατοχή της το ακίνητο μεταξύ 1498 και 1517, το χρονικό διάστημα που έγινε ο πίνακας της Μόνα Λίζα, και ο οποίος πιστεύεται ότι ολοκληρώθηκε από τον Λεονάρντο ντα Βίντσι μεταξύ 1503 και 1506.

Με πληροφορίες από το «Εθνος»

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Εταιρεία Κυκλαδικών Μελετών: Το Σεπτέμβριο ανοίγει τις εργασίες του το Ε΄ Διεθνές Κυκλαδολογικό Συνέδριο

Στον Αδάμαντα της Μήλου από την Τετάρτη 17 Σεπτεμβρίου 2025 έως και το Σάββατο 20 Σεπτεμβρίου 2025 με τίτλο: ΚΥΚΛΑΔΕΣ : Αειφορία - Πολιτισμός

Μήλος: Η κίνηση της Δημοτικής Αρχή με βάση το περιβάλλον και τη προστασία του

Επείγον δημοτικό κάλεσμα για την περιβαλλοντική προστασία της Μήλου - Ποιος ο λόγος; τι θέλει να πετύχει;

Με την ηγεσία των Υπουργείων Αγροτικής Ανάπτυξης και Εργασίας συναντήθηκε ο Πρόεδρος του Περιφερειακού Φυτωρίου

Στη συνάντησή του με τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, ο Πρόεδρος έθεσε ζητήματα του πρωτογενούς τομέα της εταιρίας και ενημέρωσε τον Υπουργό για τις δραστηριότητες του φυτώριου.

Ξενοδοχεία: Επενδύσεις ύψους 8 εκ. ευρώ σε μονάδες στην Σχοινούσα και Μήλο

Πέντε (5) νέες ξενοδοχειακές επενδύσεις σε Ρόδο, Κω, Μήλο, Σχοινούσα, Χαλκίδα

Εγγραφή στο «Μητρώο 11» για την αποφυγή ανεπιθύμητων κλήσεων – Η διαδικασία

Ασπίδα για τις ενοχλητικές κλήσεις αυτού του είδους αποτελεί η ένταξη των συνδρομητών στο ειδικό «μητρώο 11» των εταιρειών κινητής ή σταθερής τηλεφωνίας

Τουρισμός: 1.300 νέες απευθείας πτήσεις σε 8 μεγάλα Ελληνικά αεροδρόμια φέτος

Το μεγαλύτερο αριθμό νέων πτήσεων το 2025 συγκεντρώνει το αεροδρόμιο Ηρακλείου, με συνολικά 343 νέες πτήσεις και 10 νέες συνδέσεις

Ακτοπλόοι για αύξηση εισιτηρίων: Να ακολουθήσει η Κυβέρνηση το μοντέλο Ιταλών και Γερμανών

Ακτοπλοϊκές: Τα 5 μέτρα που προτείνουν για να μην γίνουν αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων

Σύρος: Η μπασκετική γιορτή Stoiximan AegeanBall Festival επιστρέφει στις 27-29 Ιουνίου 2025

Φέτος, η διοργάνωση ανεβάζει τον πήχη ακόμα ψηλότερα, με καλεσμένους-έκπληξη, πλούσιες παράλληλες εκδηλώσεις και νέες εμπειρίες

Π.Ν.Αι. – Ρόδος: Συνεδρίαση για την αποκατάσταση ζημιών από την θεομηνία Bora

Κατακυρώθηκε ο διαγωνισμός για την καθαίρεση της κατεστραμμένης γέφυρας στο Φαληράκι. Εντός των ημερών εγκαθίσταται ο ανάδοχος

Αποκλειστικό: Ο ΣΚΑΙ μετέτρεψε το λιμάνι της Νάξου σε αεροδρόμιο (video)

Απίστευτο... Ο ΣΚΑΙ μετέδωσε ρεπορτάζ από νερά που μπάζει το αεροδρόμιο της Νάξου με φωτογραφίες από το λιμάνι και μάλιστα άσκησε και κριτική (video)

Μεταφορικό Ισοδύναμο: Ερχονται αλλαγές και δη τον προσεχή Μάιο

Έρχονται αλλαγές στο Μεταφορικό Ισοδύναμο. Κατατίθεται νομοσχέδιο τον Μάιο

Νάξος – ΔΕΔΔΗΕ: Πολύωρη πρωινή διακοπή ρεύματος (17/01) στη πόλη

Χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα για τέσσερις ώρες περίπου αύριο η πόλη της Νάξου... Δείτε σε ποιες γειτονιές

Ελληνικά Λιμάνια: Επενδύσεις σε Αμοργό, Σίκινο, Φολέγανδρο, απουσιάζει η Νάξος

Το σχέδιο για τις επενδύσεις στα ελληνικά λιμάνια - Τι προβλέπεται για τις Κυκλάδες

Ανδρος: Στα .. σκαριά ένα ακόμη 5αστερο ξενοδοχείο

“Στα σκαριά” έργο για νέο ξενοδοχείο 5 αστέρων στην Άνδρο - Σε ποια περιοχή

Νάξος – Κεραμωτή: Εφυγε από τη ζωή ο Πατέρας Γεώργιος Φυρογένης

Εφυγε από τη ζωή ο παπά Γιώργης Φυρογένης - Πότε θα γίνει η εξόδιος ακολουθία

SeaJets: Τα δρομολόγια που προτείνει για το φετινό καλοκαίρι

Αυτά είναι τα δρομολόγια που έχει θέσει ως προτεραιότητα η SeaJets για το φετινό καλοκαίρι

Eurovision 2025: Στην 12αδα του τελικού το “High Road” του Ναξιώτη John Βλασερού και της Georgina Kalais (video)

Στον τελικό της 30ης Ιανουαρίου για την πρόκριση στην φετινή Eurovision ο Ναξιώτης John Vlasseros με την Georgina Kalais και το τραγούδι "High Road" (video)

Νάξος – Αρχαίος μόλος: Ανάγκη για σωστή ενημέρωση μέσω πινακίδας

Ο μοναχικός αρχαϊκός μόλος στο λιμάνι της Νάξου - Η πρόταση από τον Γιώργο Καρνέζη

Νάξος – Ευαγγελία Γατσωτή: Πρεμιέρα σήμερα (17/01) για τη παράσταση “Γιάννης το βούδι”

Δύο παραστάσεις έργων με την υπογραφή της ανερχόμενης συγγραφέα από τη Νάξο Ευαγγελίας Γατσωτή ανεβαίνουν αυτή την εβδομάδα: «Κόκκινες γραμμές ή Λέξεις που κάνουν τζιζ» (Θέατρο του Νέου Κόσμου, από 20/1) και «Γιάννης το βούδι» (Ίδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης», από 17/1)