Οι Κυκλάδες παρέδωσαν την σκυτάλη στη Σάμο και τα γύρω νησιά του Νομού με την τιμή της αμόλυβδης να είναι στα 2,021 στους Φούρνους Ικαρίας… – Στο 1,995 στη Φολέγανδρο και ο μ.ο. στις Κυκλάδες στα 1,879 ευρώ το λίτρο όταν στην Αθήνα είναι στο 1,502…. Ναι, ξέρουμε τα μεταφορικά φταίνε.
Αντε τώρα να πείσεις κάποιον ότι με την έλευση του Μεταφορικού Ισοδύναμου, οι τιμές στην βενζίνη θα πέσουν… Μα είναι δυνατόν; Και με τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ η κατάσταση στα νησιά ήταν εκτός ελέγχου. Τώρα;
Για μία ακόμη φορά έχουμε φαινόμενα κερδοσκοπίας στην εγχώρια αγορά υγρών καυσίμων με τη αμόλυβδη βενζίνη να έχει ξεπεράσει ακόμη και τα 2 ευρώ το λίτρο στα νησιά του Αιγαίου και με την ελληνική κυβέρνηση να είναι ανήμπορη να αντιδράσει… Παρά την αποκλιμάκωση των διεθνών τιμών του αργού από τα υψηλότερα επίπεδα της 23ης Μαΐου όπου το βαρέλι είχε φτάσει στα 79,80 δολάρια (!!!), και οι τιμές στην Αμοργό (οι Κυκλάδες είχαν πάντα το ρεκόρ) είχαν αγγίζει τα 2 ευρώ, τώρα με το βαρέλι στα 74,73 δολάρια οι τιμές όχι απλά δεν κατέβηκαν στα νησιά αλλά πήγαν και ψηλότερα….
Είναι χαρακτηριστικό, όπως προκύπτει από το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων και τις τιμοληψίες της 28ης Ιουνίου, ότι η απλή αμόλυβδη όχι μόνο έφτασε αλλά έσπασε και τον πήχη των 2 ευρώ το λίτρο. Και μάλιστα σε νησιά που χαρακτηρίζονται ως άγονα και αυτή τη στιγμή έχουν και τους μειωμένους συντελεστές ακόμη σε ισχύ… Και αναφερόμαστε στους Φούρνους της Ικαρίας όπου σήμερα η αμόλυβδη πωλείται προς 2,021 ευρώ το λίτρο (αλλαγή τιμής πριν από τις 25 Ιουνίου), ενώ στον Άγιο Κήρυκο είναι ακριβώς στο όριο των 2 ευρώ το λίτρο. Την ίδια στιγμή η μέση τιμή του Νομού Σάμου αποτυπώνεται στα 1,815 ευρώ.
Πως είναι η κατάσταση στις Κυκλάδες; Με δεδομένο ότι δεν βρήκαμε το αγαπημένο μας βενζινάδικο στις δυτικές Κυκλάδες όπου είχε ξεπεράσει τον Μάιο τα δύο ευρώ, μπήκαμε στον πειρασμό να κοιτάξουμε κατά Αμοργό πλευρά. Και η τιμή; Στα 1,99… Όμως, η υψηλότερη είναι στη Φολέγανδρο και δη στα 1.995 ενώ από εκεί και πέρα βλέπουμε μίνιμουμ 40 πρατήρια καυσίμων με τιμές άνω του 1,90 ευρώ το λίτρο. Ο μ.ο. τιμής είναι στα 1,87 ευρώ με χαμηλότερη στη Σύρο στα 1,77. Από εκεί και πέρα, η Άνδρος είναι στο 1,98 ευρώ, όπως και η Μήλος, η Ίος και η Σέριφος στο 1,96, η Σίφνος στο 1,95 ενώ το Κουφονήσι στο 1,95 επίσης… Νάξος και Πάρος είναι στο 1,93 ενώ στην Σαντορίνη η τιμή έχει αγγίξει και τα 1,97 ευρώ…
Στα Δωδεκάνησα, η Πάτμος έχει το ρεκόρ όπου η αμόλυβδη αγγίζει τα 2 ευρώ το λίτρο και πωλείται ακόμη και προς 1,997 ευρώ, όταν η μέση τιμή στα Δωδεκάνησα καταγράφεται στα 1,774 ευρώ το λίτρο. Και στην Ρόδο η τιμή είναι στο 1,68… Στη Χίο η τιμή είναι στο 1,86 και στην Λήμνο έχει φτάσει στα 1,91 ευρώ το λίτρο…
Οπότε είναι δεδομένο ότι κάτι παίζεται… Από τη στιγμή μάλιστα που στην Αθήνα σήμερα η μέση τιμή με βάση το Παρατηρητήριο Τιμών είναι στο 1,502 (!!!) Στην Κρήτη ευτυχώς η τιμή της βενζίνης δεν έχει φτάσει τα 2 ευρώ ωστόσο παρατηρείται μία μικρή αύξηση. Ο νομός που έχει την ακριβότερη τιμή βενζίνης είναι το Ρέθυμνο καθώς η τιμή της απλής αμόλυβδης φτάνει τα 1,7 ευρώ το λίτρο και ακολουθεί ο νομός Λασιθίου με 1,697 ευρώ το λίτρο, ο νομός Ηρακλείου με 1,696 ευρώ το λίτρο και τέλος ο νομός Χανίων με 1,679 ευρώ το λίτρο.
Με βάση την εφημερίδα «τα Νέα» (εξού και το γράφημα) σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου των πετρελαιοειδών, οι προαναφερόμενες υψηλές τιμές στα νησιά, οι οποίες παραμένουν στα ύψη αυτά παρά την υποχώρηση του Μπρεντ, αποδίδονται στις παραδοσιακές κερδοσκοπικές πρακτικές λόγω καλοκαιριού καθώς και στις στρεβλώσεις που διατηρούνται στην ελληνική αγορά καυσίμων. Πρατηριούχοι επιδιώκουν να αντλήσουν κέρδη λόγω της αυξημένης ζήτησης βενζίνης που προέρχεται από τη μεγάλη τουριστική κίνηση. Οι ίδιοι, επειδή το προηγούμενο χρονικό διάστημα κάνουν μειωμένες πωλήσεις, προσπαθούν να καλύψουν δαπάνες αλλά και να ανακτήσουν κέρδη στο διάστημα της θερινής σεζόν. Επιπλέον, στα νησιά ο αριθμός των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών είναι μικρός με αποτέλεσμα να μη λειτουργεί ορθά και πλήρως ο ανταγωνισμός. Το υψηλό κόστος των μεταφορικών είναι επίσης άλλος ένας παράγοντας που στέλνει τις τιμές των καυσίμων στα δυσθεώρητα επίπεδα.
Οι καταναλωτές αγοράζουν ακριβά τα καύσιμα και λόγω της τεράστιας φορολογικής επιβάρυνσης. Οι μεγάλες αυξήσεις του ειδικού φόρου κατανάλωσης και του ΦΠΑ έχουν στείλει την Ελλάδα στις ακριβότερες χώρες της ΕΕ ως προς τα καύσιμα.