Παρασκευή, 22 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΠαλιές κατηγορίεςΖΩΗΜαθήματα αερομοντελισμού

Μαθήματα αερομοντελισμού

|

Μέλη της Αερολέσχης Νάξου βρέθηκαν σήμερα (03./04) στο ΓΕΛ Νάξου και έκαναν μάθημα αερομοντελισμού με ιδιαίτερη επιτυχία 

Ένα ξεχωριστό μάθημα σήμερα (03/04) παρακολούθησαν οι μαθητές του Γενικού Λυκείου Νάξου καθώς είχαμε από την Αερολέσχη Νάξου παρουσίαση του αερομοντελισμού. Στους μαθητές έγινε αναλυτική περιγραφή για τις αρχές της πτήσης ενός αεροπλάνου γενικότερα, τα μέρη ενός αερομοντέλου και η λειτουργία του θερμικού κινητήρα. Επίσης δόθηκαν συμβουλές και οδηγίες για το πως μπορεί κάποιος να κάνει τα πρώτα βήματα στο χώρο του αερομοντελισμού.

Καλό όμως είναι να δούμε μερικές απαντήσεις σε ερωτήσεις που έχουν σχέση με τον αερομοντελισμό.

Τι είναι ο “αερομοντελισμός” ;

Είναι η ενασχόληση με την κατασκευή και την πτήση μικρών αεροπλάνων, που ονομάζουμε αερομοντέλα. Με άλλα λόγια, αερομοντέλο είναι ένα μικρό αεροπλάνο που μπορεί να πετάξει αλλά δεν μπορεί να μεταφέρει άνθρωπο. Τα πρώτα μοντέλα αεροπλάνων κατασκευάστηκαν αρκετούς αιώνες πριν, αλλά οι λεπτομέρειες γι’ αυτά χάθηκαν μαζί τους. Από τις αρχές του προ-περασμένου αιώνα έχουμε περισσότερα δείγματα των πειραμάτων που έκαναν οι επίδοξοι αεροναυπηγοί της εποχής, όπου στην προσπάθειά τους να φτιάξουν ιπτάμενες μηχανές, έφτιαχναν πρώτα ένα μικρό ομοίωμά τους για να το δοκιμάσουν. Σιγά-σιγά πλήθαιναν και οι οπαδοί του ερασιτεχνικού αερομοντελισμού και την εποχή της πρώτης επανδρωμένης πτήσης μηχανοκίνητου αεροπλάνου, το 1903, υπήρχαν ήδη στο εμπόριο κατάλογοι με ειδικά υλικά για την κατασκευή αερομοντέλων. Με τη στενή παρακολούθηση της γενικότερης τεχνικής εξελίξης οι αερομοντελιστές μπόρεσαν να εφοδιάσουν τα μοντέλα τους με κάθε είδους κινητήρων και να τα οδηγούν από μακρυά με την βοήθεια ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων.

Είναι ο αερομοντελισμός “χόμπυ”;

Ναι, είναι !  Μικροί και μεγάλοι αποκτούν μια εμπειρία, μια ευχάριστη απασχόληση, έξω από την καθημερινή ρουτίνα της ζωής, συναρμολογώντας αρχικά το μοντέλο του αεροπλάνου που τους αρέσει, παίρνοντας την τελική και μεγαλύτερη ικανοποίηση, όταν το δουν να πετάει.

Είναι ο αερομοντελισμός “παιχνίδι”;

Οχι, δεν είναι !  Είναι εμφανής η διαφορά μεταξύ των δημιουργημάτων των αερομοντελιστών και των έτοιμων παιχνιδιών με “σχήμα αεροπλάνου” που μπορεί να αγοράσει ο καθένας. Το παιχνίδι το αγοράζεις έτοιμο και μπορείς να το χειριστείς μόλις ξετυλίξεις το περιτύλιγμα. Αντίθετα οι αερομοντελιστές κοπιάζουν πολλές ώρες, ημέρες ή ακόμα και χρόνια για να φτιάξουν το αερομοντέλο τους, με στόχο την καλύτερη εκμετάλλευση των προσφερόμενων στοιχείων, μέσα από το πρίσμα της συνεχούς βελτίωσης.

Είναι ο αερομοντελισμός άθλημα;

Ναι, είναι ! ……και όταν ο ένας αερομοντελιστής είπε στον άλλο: “το αερομοντέλο μου πετάει καλύτερα από το δικό σου”, γεννήθηκε ένα ακόμα αεράθλημα. Το αεράθλημα του “αερομοντελισμού”. Οι αερομοντελιστές συνδέονται μεταξύ τους σχηματίζοντας “σωματεία, ή ομίλους, ή ενώσεις αερομοντελισμού”. Εκεί μαθαίνουν να κατασκευάζουν και να πετάνε τα αερομοντέλα, και παράλληλα ανταλλάσουν ιδέες και συναγωνίζονται για την καλύτερη επίδοση των δημιουργημάτων τους.  Οι καλύτεροι αερομοντελιστές διαγωνίζονται στους Πανελλήνιους αγώνες, και οι εθνικές ομάδες συμμετέχουν στους Πανευρωπαϊκούς και τους Παγκόσμιους αγώνες.

Είναι ο αερομοντελισμός ακριβή απασχόληση;

Το χρήμα δεν είναι το απαραίτητο συστατικό για την ευχαρίστηση που μπορεί να δόσει ο αερομοντελισμός ! Ορισμένες κατηγορίες αερομοντέλων είναι πράγματι ακριβές, αλλά υπάρχουν άλλες τόσες που τα μοντέλα δεν κοστίζουν περισσότερο από ένα σχολικό τετράδιο.

Πρέπει ο αερομοντελιστής να αφιερώνει πολύ χρόνο;

Οπως όλα τα “χόμπυ”, έτσι και ο αερομοντελισμός, δεν απαιτεί συγκεκριμένο χρόνο απασχόλησης. Οι αερομοντελιστές αφιερώνουν όσο από τον ελεύθερο χρόνο τους επιθυμούν χωρίς δεσμεύσεις. Είναι δε εξακριβωμένο ότι οι νέοι στην ηλικία, μαθητές και σπουδαστές, κάνουν την καλύτερη διαχείριση του ελεύθερου χρόνου τους, και δεν παραμελούν τις σπουδές τους εξ αιτίας του Χόμπυ τους. Αν μέσα στον διαθέσιμο χρόνο ο αερομοντελιστής φτιάξει ένα ή περισσότερα μοντέλα δεν έχει σημασία. Ο αερομοντελισμός δεν θέλει βιασύνη.

Πως φτιάχνεται ένα αερομοντέλο;

Τα υλικά για την κατασκευή και πτήση των αερομοντέλων πωλούνται σε ειδικά καταστήματα. Αν και εκεί σήμερα μπορεί κανείς να βρεί έτοιμα μοντέλα αεροπλάνων, οι σωστοί αερομοντελιστές αγοράζουν τα βασικά υλικά και κατασκευάζουν οι ίδιοι τα αερομοντέλα τους. Ο κλασσικός τρόπος κατασκευής παραμένει μέχρι σήμερα ο ίδιος. Με βάση ένα κατασκευαστικό σχέδιο, κόβουν και κολλάνε κομμάτια από το ελαφρύ ξύλο “μπάλσα”, ενισχύουν τα ευαίσθητα μέρη με το ανθεκτικότερο “κόντρα πλακέ” και επικαλύπτουν τον ανοιχτό σκελετό με ειδικό χαρτί ή φύλλο πλαστικού.Φυσικά χρησιμοποιούνται και τα μοντέρνα υλικά όπως νήματα από γυαλί ή κάρβουνο εμποτισμένα σε εποξικές ή πολυεστερικές ρητίνες και η διογκωμένη πολυστερίνη.

Οι τύποι των αερομοντέλων

Τα αερομοντέλα διακρίνονται σε “Μακέττες” και σε “Πρότυπα”. “Μακέττα” αερομοντέλου λέμε το πιστό σε “μικρογραφία” αντίγραφο, ενός αεροπλάνου. Ο αερομοντελιστής κατασκευάζει την “μακέττα” στην “κλίμακα” (μέγεθος) που θα διαλέξει, προσπαθώντας να αναπαραστήσει τις λεπτομέρειες του μεγάλου αεροπλάνου με τη μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια.

Αντίθετα, τα “πρότυπα” δεν μοιάζουν υποχρεωτικά με κάποιο τύπο γνωστού αεροπλάνου. Σχεδιάζονται αποκλειστικά για να πετύχουν επιδόσεις, σύμφωνα με τις προδιαγραφές των αγωνιστικών κανονισμών, δηλαδή, να πετάξουν περισσότερη ώρα, ή να αναπτύξουν την μεγαλύτερη ταχύτητα, ή να εκτελέσουν ακροβατικούς ελιγμούς.

Ανάλογα με τον τρόπο ελέγχου-οδηγήσης, τα αερομοντέλα κατατάσσονται σε τρείς μεγάλες κλάσεις: στα “Ελεύθερης Πτήσης”, στα “Κυκλικής Πτήσης” και στα “Τηλεκατευθυνόμενα”.

– Τα αερομοντέλα “Ελεύθερης Πτήσης” δεν έχουν σύστημα οδήγησης. Πετάνε ελεύθερα. Τα απλούστερα από αυτά – τα ανεμόπτερα- δεν έχουν ούτε κινητήρα. Απογειώνονται από το χέρι και ρυμουλκούνται με ένα νήμα έως ότου πάρουν το επιθυμητό ύψος. Τα λαστιχοκίνητα απογειώνονται με την βοήθεια του στριμένου λάστιχου που γυρίζει την έλικά τους ενώ στα μηχανοκίνητα η έλικα γυρίζει με την βοήθεια ενός μικροσκοπικού κινητήρα εσωτερικής καύσης.

– Στην κατηγορία “Κυκλικής Πτήσης”, τα μοντέλα είναι μηχανοκίνητα και πετούν αποκλειστικά γύρω από τον χειριστή ελεγχόμενα με την βοήθεια δύο συρμάτων. Μπορούν να κάνουν ακροβατικούς ελιγμούς, ή να πετάξουν με στόχο την απόλυτη ταχύτητα ή να συναγωνιστούν δύο-δύο σε αερομαχίες ή ανά τρία σε ομαδική ταχύτητα.

– Συναρπαστικώτερα είναι σίγουρα τα “Τηλεκατευθυνόμενα” που ελέγχονται με ηλεκτρομαγνητικά κύματα και εκτελούν τις εντολές του χειριστή με πολύ μεγάλη ακρίβεια, είτε είναι ανεμόπτερα, είτε μηχανοκίνητα, είτε ελικόπτερα.

Ο χειριστής κρατάει στα χέρια του τον πομπό του συστήματος της τηλεκατεύθυνσης και κινώντας τους μοχλούς στέλνει σήμα στον δέκτη και τους σερβομηχανισμούς που είναι μέσα στο μοντέλο. Αυτοί με την σειρά τους κινούν τα πηδάλια, αυξομειώνουν τις στροφές του κινητήρα ή ανεβάζουν και κατεβάζουν το σύστημα προσγείωσης. Με τον τρόπο αυτό το σκάφος οδηγείται σε όποια θέση θέλει ο χειριστής του για να απογειωθεί, να κάνει ελιγμούς και τέλος να προσγειωθεί.

Τα τηλεκατευθυνόμενα ανεμόπτερα ανεβαίνουν ψηλά με ρυμούλκηση ή με βοηθητικό κινητήρα. Μετά οδηγούνται στα σημεία που υπάρχουν ανοδικά ρεύματα του αέρα, για να παρατείνουν την διάρκεια της πτήσεώς τους. Αν βρούν κατάλληλες συνθήκες μπορούν να μείνουν στον αέρα και ολόκληρη την ημέρα και να ταξειδέψουν μεγάλες αποστάσεις. Οταν όμως εξαντληθούν τα περιθώρια ύψους, οδηγούνται στο σημείο προσγείωσης με θαυμαστή ακρίβεια.

Τα τηλεκατευθυνόμενα ελικόπτερα έγιναν προσιτά στο ευρύ κοινό την δεκαετία του ’80. Είναι αριστουργήματα της τεχνολογίας, με δυνατότητα να κάνουν και αυτά ασκήσεις ακριβείας και ακροβατικούς ελιγμούς, ακόμα και να προσγειωθούν με σβηστό κινητήρα.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Ολική αρθροπλαστική ισχίου: Η πιο σύγχρονη λύση στην οστεοαρθρίτιδα

Τι είναι η αρθροπλαστική ισχίου και πότε ενδείκνυται

Αλέξης Τσίπρας στη Le Monde: «Η ανάπτυξη στην Ελλάδα ωφελεί μόνο μία μειοψηφία»

Ο πρώην πρωθυπουργός μιλά για την κρίση, τα μνημόνια, το δημοψήφισμα του 2015 και την πολιτική πραγματικότητα σήμερα

Aegean Regatta 2025: 72 σκάφη ανοίγουν πανιά στο Αιγαίο

Από τη Λήμνο στη Μυτιλήνη – Μια εβδομάδα αγώνων, συγκινήσεων και θαλασσινών προκλήσεων

Σαντορίνη: Η «ομηρική Ελένη» του τουρισμού πολυτελείας φιλοξενεί για 3η χρονιά το διεθνές συνέδριο

Σαντορίνη: Στο επίκεντρο ο τουρισμός πολυτελείας- τον Οκτώβριο το 3ο συνέδριο για το Luxury tourism

Νάξος: Ο Νευρολόγος Ευάγγελος Κουρεμένος έρχεται (23/08) στο Naxos Medical

Το Naxos Medical υποδέχεται το Σάββατο 23/8 τον Νευρολόγο Ευάγγελο Κουρεμένο για προγραμματισμένα ραντεβού. Προληπτική φροντίδα σε μια εποχή με έντονη πίεση.

Πάρος: Ομόφωνο «όχι» στην ιδιωτικοποίηση του νερού, τι αναφέρει το σχετικό ψήφισμα (Pdf)

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση «μπαίνει μπροστά» στη διαχείριση του πολύτιμου πόρου – Αντίδραση για τον αποκλεισμό της Ε.Δ.Ε.Υ.Α. από τον θεσμικό διάλογο.

Αναρτήθηκαν οι προσωρινοί πίνακες μοριοδότησης για παιδικούς σταθμούς και ΒΣΟΦ στη Νάξο

Οι ενδιαφερόμενοι γονείς μπορούν να δουν τα αποτελέσματα και να καταθέσουν ενστάσεις έως τις 26 Αυγούστου.

Δύο εξουθενωμένοι λευκοπελαργοί βρήκαν φροντίδα στην Ίο και στη Νάξο, στο δρόμο για το μεγάλο φθινοπωρινό ταξίδι

Με τη φροντίδα του κτηνιάτρου στην Ίο και τη στήριξη του Συλλόγου Προστασίας Άγριας Ζωής Νάξου, δύο πελαργοί ανακτούν δυνάμεις για να συνεχίσουν την αποδημία τους

Κουφονήσια: Ανακατασκευάστηκε το πρώην ασθενοφόρο, αποκτά …διοικητικό ρόλο

Με πρωτοβουλία της Ομάδας Αιγαίου και της Τσιμής ΑΕ, το όχημα-δωρεά της Bayer Hellas που για χρόνια εξυπηρετούσε τους κατοίκους, συνεχίζει πλήρως ανανεωμένο τη σημαντική του αποστολή.

Εκτακτο: Δυστύχημα με έναν νεκρό στη πόλη της Νάξου

Νάξος και δυστύχημα με έναν νεκρό και έναν σοβαρά τραυματία στη πόλη της Νάξου -τι συνέβη;

Τραγωδία στη Νάξο: 20χρονος νεκρός και 17χρονος σοβαρά τραυματίας σε τροχαίο

Θλίψη στη Νάξο: 20χρονος νεκρός και 17χρονος σοβαρά τραυματίας σε τροχαίο τα ξημερώματα της Τρίτης. Η ανακοίνωση της Αστυνομίας.

Εκτακτο: Ατύχημα στον επαρχιακό δρόμο προς το αεροδρόμιο, τι συνέβη

Λίγο πριν τις 8 το βράδυ σημειώθηκε ατύχημα στον δρόμο Χώρας - Αεροδρομίου, τι συνέβη

Νάξος: Χωρίς τις αισθήσεις του ανασύρθηκε ηλικιωμένος από τη θάλασσα

Χθες το απόγευμα σε περιοχή της Ανατολικής Νάξου ανασύρθηκε χωρίς τις αισθήσεις του ηλικιωμένος ενώ είχε πάει για ψάρεμα

Εσπερινό ΓΕ.Λ. Νάξου: Θλίψη για τον άδικο χαμό του μαθητή Χύκα Μικέλ

H σχολική κοινότητα αποχαιρετά τον 20χρονο μαθητή με λόγια αγάπης και συγκίνησης – Συλλυπητήρια στην οικογένεια και ευχές ανάρρωσης στον τραυματισμένο φίλο του.

Νάξος: H “βασίλισσα των Κυκλάδων” αύριο (17/08) θα μας μαγέψει …χωρίς πυξίδα (video)

Η Πηνελόπη και ο Γιάννης έδεσαν στο λιμάνι, άφησαν την καρδιά τους ελεύθερη και αφέθηκαν στη μαγεία ενός τόπου που σε καλεί να τον ανακαλύψεις ξανά και ξανά.

Συλλήψεις δύο εργαζομένων για την πυρκαγιά στη Νάξο, αυτανάφλεξη η αιτία

Δύο εμπλεκόμενοι με το χώρο του ΧΥΤΑ συνελήφθησαν ενώ βοήθησαν στην κατάσβεση – Ερωτήματα για την εφαρμογή του Νόμου και την έλλειψη μέτρων ασφαλείας.

Νάξος: Εγγαρίτικο πανηγύρι με κέφι και παράδοση (video)

Χορός, μουσική και τραγούδια μέχρι το πρωί στο πανηγύρι του Συλλόγου Εγγαριτών «Άγιος Τρύφων», με τον Νίκο Οικονομίδη και κορυφαίους καλλιτέχνες.

Ο Μάριο Τότσι αποθεώνει τη Νάξο: «Έτσι πρέπει να είναι οι παραλίες!»

Ο Ιταλός γεωλόγος και παρουσιαστής συγκρίνει Ελλάδα και Ιταλία, βάζοντας τη Νάξο στο κέντρο της ευρωπαϊκής συζήτησης για την πρόσβαση στις παραλίες.

Συνεδριάζει (19/08) η Δημοτική Επιτροπή Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, επίκεντρο το νέο λιμάνι στη Σχοινούσα

Στις 12:00 το μεσημέρι της Τρίτης (19/08) στο Δημοτικό Κατάστημα, με 13 θέματα στην ημερήσια διάταξη - Ποια είναι