Τρίτη, 5 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠαλιές κατηγορίεςΖΩΗΜαθήματα αερομοντελισμού

Μαθήματα αερομοντελισμού

|

Μέλη της Αερολέσχης Νάξου βρέθηκαν σήμερα (03./04) στο ΓΕΛ Νάξου και έκαναν μάθημα αερομοντελισμού με ιδιαίτερη επιτυχία 

Ένα ξεχωριστό μάθημα σήμερα (03/04) παρακολούθησαν οι μαθητές του Γενικού Λυκείου Νάξου καθώς είχαμε από την Αερολέσχη Νάξου παρουσίαση του αερομοντελισμού. Στους μαθητές έγινε αναλυτική περιγραφή για τις αρχές της πτήσης ενός αεροπλάνου γενικότερα, τα μέρη ενός αερομοντέλου και η λειτουργία του θερμικού κινητήρα. Επίσης δόθηκαν συμβουλές και οδηγίες για το πως μπορεί κάποιος να κάνει τα πρώτα βήματα στο χώρο του αερομοντελισμού.

Καλό όμως είναι να δούμε μερικές απαντήσεις σε ερωτήσεις που έχουν σχέση με τον αερομοντελισμό.

Τι είναι ο “αερομοντελισμός” ;

Είναι η ενασχόληση με την κατασκευή και την πτήση μικρών αεροπλάνων, που ονομάζουμε αερομοντέλα. Με άλλα λόγια, αερομοντέλο είναι ένα μικρό αεροπλάνο που μπορεί να πετάξει αλλά δεν μπορεί να μεταφέρει άνθρωπο. Τα πρώτα μοντέλα αεροπλάνων κατασκευάστηκαν αρκετούς αιώνες πριν, αλλά οι λεπτομέρειες γι’ αυτά χάθηκαν μαζί τους. Από τις αρχές του προ-περασμένου αιώνα έχουμε περισσότερα δείγματα των πειραμάτων που έκαναν οι επίδοξοι αεροναυπηγοί της εποχής, όπου στην προσπάθειά τους να φτιάξουν ιπτάμενες μηχανές, έφτιαχναν πρώτα ένα μικρό ομοίωμά τους για να το δοκιμάσουν. Σιγά-σιγά πλήθαιναν και οι οπαδοί του ερασιτεχνικού αερομοντελισμού και την εποχή της πρώτης επανδρωμένης πτήσης μηχανοκίνητου αεροπλάνου, το 1903, υπήρχαν ήδη στο εμπόριο κατάλογοι με ειδικά υλικά για την κατασκευή αερομοντέλων. Με τη στενή παρακολούθηση της γενικότερης τεχνικής εξελίξης οι αερομοντελιστές μπόρεσαν να εφοδιάσουν τα μοντέλα τους με κάθε είδους κινητήρων και να τα οδηγούν από μακρυά με την βοήθεια ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων.

Είναι ο αερομοντελισμός “χόμπυ”;

Ναι, είναι !  Μικροί και μεγάλοι αποκτούν μια εμπειρία, μια ευχάριστη απασχόληση, έξω από την καθημερινή ρουτίνα της ζωής, συναρμολογώντας αρχικά το μοντέλο του αεροπλάνου που τους αρέσει, παίρνοντας την τελική και μεγαλύτερη ικανοποίηση, όταν το δουν να πετάει.

Είναι ο αερομοντελισμός “παιχνίδι”;

Οχι, δεν είναι !  Είναι εμφανής η διαφορά μεταξύ των δημιουργημάτων των αερομοντελιστών και των έτοιμων παιχνιδιών με “σχήμα αεροπλάνου” που μπορεί να αγοράσει ο καθένας. Το παιχνίδι το αγοράζεις έτοιμο και μπορείς να το χειριστείς μόλις ξετυλίξεις το περιτύλιγμα. Αντίθετα οι αερομοντελιστές κοπιάζουν πολλές ώρες, ημέρες ή ακόμα και χρόνια για να φτιάξουν το αερομοντέλο τους, με στόχο την καλύτερη εκμετάλλευση των προσφερόμενων στοιχείων, μέσα από το πρίσμα της συνεχούς βελτίωσης.

Είναι ο αερομοντελισμός άθλημα;

Ναι, είναι ! ……και όταν ο ένας αερομοντελιστής είπε στον άλλο: “το αερομοντέλο μου πετάει καλύτερα από το δικό σου”, γεννήθηκε ένα ακόμα αεράθλημα. Το αεράθλημα του “αερομοντελισμού”. Οι αερομοντελιστές συνδέονται μεταξύ τους σχηματίζοντας “σωματεία, ή ομίλους, ή ενώσεις αερομοντελισμού”. Εκεί μαθαίνουν να κατασκευάζουν και να πετάνε τα αερομοντέλα, και παράλληλα ανταλλάσουν ιδέες και συναγωνίζονται για την καλύτερη επίδοση των δημιουργημάτων τους.  Οι καλύτεροι αερομοντελιστές διαγωνίζονται στους Πανελλήνιους αγώνες, και οι εθνικές ομάδες συμμετέχουν στους Πανευρωπαϊκούς και τους Παγκόσμιους αγώνες.

Είναι ο αερομοντελισμός ακριβή απασχόληση;

Το χρήμα δεν είναι το απαραίτητο συστατικό για την ευχαρίστηση που μπορεί να δόσει ο αερομοντελισμός ! Ορισμένες κατηγορίες αερομοντέλων είναι πράγματι ακριβές, αλλά υπάρχουν άλλες τόσες που τα μοντέλα δεν κοστίζουν περισσότερο από ένα σχολικό τετράδιο.

Πρέπει ο αερομοντελιστής να αφιερώνει πολύ χρόνο;

Οπως όλα τα “χόμπυ”, έτσι και ο αερομοντελισμός, δεν απαιτεί συγκεκριμένο χρόνο απασχόλησης. Οι αερομοντελιστές αφιερώνουν όσο από τον ελεύθερο χρόνο τους επιθυμούν χωρίς δεσμεύσεις. Είναι δε εξακριβωμένο ότι οι νέοι στην ηλικία, μαθητές και σπουδαστές, κάνουν την καλύτερη διαχείριση του ελεύθερου χρόνου τους, και δεν παραμελούν τις σπουδές τους εξ αιτίας του Χόμπυ τους. Αν μέσα στον διαθέσιμο χρόνο ο αερομοντελιστής φτιάξει ένα ή περισσότερα μοντέλα δεν έχει σημασία. Ο αερομοντελισμός δεν θέλει βιασύνη.

Πως φτιάχνεται ένα αερομοντέλο;

Τα υλικά για την κατασκευή και πτήση των αερομοντέλων πωλούνται σε ειδικά καταστήματα. Αν και εκεί σήμερα μπορεί κανείς να βρεί έτοιμα μοντέλα αεροπλάνων, οι σωστοί αερομοντελιστές αγοράζουν τα βασικά υλικά και κατασκευάζουν οι ίδιοι τα αερομοντέλα τους. Ο κλασσικός τρόπος κατασκευής παραμένει μέχρι σήμερα ο ίδιος. Με βάση ένα κατασκευαστικό σχέδιο, κόβουν και κολλάνε κομμάτια από το ελαφρύ ξύλο “μπάλσα”, ενισχύουν τα ευαίσθητα μέρη με το ανθεκτικότερο “κόντρα πλακέ” και επικαλύπτουν τον ανοιχτό σκελετό με ειδικό χαρτί ή φύλλο πλαστικού.Φυσικά χρησιμοποιούνται και τα μοντέρνα υλικά όπως νήματα από γυαλί ή κάρβουνο εμποτισμένα σε εποξικές ή πολυεστερικές ρητίνες και η διογκωμένη πολυστερίνη.

Οι τύποι των αερομοντέλων

Τα αερομοντέλα διακρίνονται σε “Μακέττες” και σε “Πρότυπα”. “Μακέττα” αερομοντέλου λέμε το πιστό σε “μικρογραφία” αντίγραφο, ενός αεροπλάνου. Ο αερομοντελιστής κατασκευάζει την “μακέττα” στην “κλίμακα” (μέγεθος) που θα διαλέξει, προσπαθώντας να αναπαραστήσει τις λεπτομέρειες του μεγάλου αεροπλάνου με τη μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια.

Αντίθετα, τα “πρότυπα” δεν μοιάζουν υποχρεωτικά με κάποιο τύπο γνωστού αεροπλάνου. Σχεδιάζονται αποκλειστικά για να πετύχουν επιδόσεις, σύμφωνα με τις προδιαγραφές των αγωνιστικών κανονισμών, δηλαδή, να πετάξουν περισσότερη ώρα, ή να αναπτύξουν την μεγαλύτερη ταχύτητα, ή να εκτελέσουν ακροβατικούς ελιγμούς.

Ανάλογα με τον τρόπο ελέγχου-οδηγήσης, τα αερομοντέλα κατατάσσονται σε τρείς μεγάλες κλάσεις: στα “Ελεύθερης Πτήσης”, στα “Κυκλικής Πτήσης” και στα “Τηλεκατευθυνόμενα”.

– Τα αερομοντέλα “Ελεύθερης Πτήσης” δεν έχουν σύστημα οδήγησης. Πετάνε ελεύθερα. Τα απλούστερα από αυτά – τα ανεμόπτερα- δεν έχουν ούτε κινητήρα. Απογειώνονται από το χέρι και ρυμουλκούνται με ένα νήμα έως ότου πάρουν το επιθυμητό ύψος. Τα λαστιχοκίνητα απογειώνονται με την βοήθεια του στριμένου λάστιχου που γυρίζει την έλικά τους ενώ στα μηχανοκίνητα η έλικα γυρίζει με την βοήθεια ενός μικροσκοπικού κινητήρα εσωτερικής καύσης.

– Στην κατηγορία “Κυκλικής Πτήσης”, τα μοντέλα είναι μηχανοκίνητα και πετούν αποκλειστικά γύρω από τον χειριστή ελεγχόμενα με την βοήθεια δύο συρμάτων. Μπορούν να κάνουν ακροβατικούς ελιγμούς, ή να πετάξουν με στόχο την απόλυτη ταχύτητα ή να συναγωνιστούν δύο-δύο σε αερομαχίες ή ανά τρία σε ομαδική ταχύτητα.

– Συναρπαστικώτερα είναι σίγουρα τα “Τηλεκατευθυνόμενα” που ελέγχονται με ηλεκτρομαγνητικά κύματα και εκτελούν τις εντολές του χειριστή με πολύ μεγάλη ακρίβεια, είτε είναι ανεμόπτερα, είτε μηχανοκίνητα, είτε ελικόπτερα.

Ο χειριστής κρατάει στα χέρια του τον πομπό του συστήματος της τηλεκατεύθυνσης και κινώντας τους μοχλούς στέλνει σήμα στον δέκτη και τους σερβομηχανισμούς που είναι μέσα στο μοντέλο. Αυτοί με την σειρά τους κινούν τα πηδάλια, αυξομειώνουν τις στροφές του κινητήρα ή ανεβάζουν και κατεβάζουν το σύστημα προσγείωσης. Με τον τρόπο αυτό το σκάφος οδηγείται σε όποια θέση θέλει ο χειριστής του για να απογειωθεί, να κάνει ελιγμούς και τέλος να προσγειωθεί.

Τα τηλεκατευθυνόμενα ανεμόπτερα ανεβαίνουν ψηλά με ρυμούλκηση ή με βοηθητικό κινητήρα. Μετά οδηγούνται στα σημεία που υπάρχουν ανοδικά ρεύματα του αέρα, για να παρατείνουν την διάρκεια της πτήσεώς τους. Αν βρούν κατάλληλες συνθήκες μπορούν να μείνουν στον αέρα και ολόκληρη την ημέρα και να ταξειδέψουν μεγάλες αποστάσεις. Οταν όμως εξαντληθούν τα περιθώρια ύψους, οδηγούνται στο σημείο προσγείωσης με θαυμαστή ακρίβεια.

Τα τηλεκατευθυνόμενα ελικόπτερα έγιναν προσιτά στο ευρύ κοινό την δεκαετία του ’80. Είναι αριστουργήματα της τεχνολογίας, με δυνατότητα να κάνουν και αυτά ασκήσεις ακριβείας και ακροβατικούς ελιγμούς, ακόμα και να προσγειωθούν με σβηστό κινητήρα.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Διαδικτυακά εργαστήρια για γονείς με θέμα την εφηβεία από τον “Θησέα Κυκλάδων”

Οι ενδιαφερόμενοι γονείς μπορούν να συμμετέχουν σε ένα ή/και περισσότερα από τα αυτοτελή πρωινά ή/και απογευματινά εργαστήρια.

Πανεπιστήμια: Περίπου 300.000 οι αιώνιοι φοιτητές που αναμένεται να διαγραφούν

Πιερρακάκης: Περίπου 300.000 οι επικείμενες διαγραφές αιώνιων φοιτητών

Σέριφος: Εγκρίθηκε το ευρωπαϊκό πρόγραμμα “CERV L Democracy”

Επιτυχής συνεργασία του Δήμου Σερίφου με τη σύμβουλο ευρωπαϊκών προγραμμάτων Έφη Αναστασοπούλου

Seajets: Έφτασε στην Ελλάδα το νέο ταχύπλοο MAX

Έφτασε στην Ελλάδα το νέο ταχύπλοο MAX της Seajets - Βρίσκεται στη Σαλαμίνα, ποιοι το έφεραν

Μύκονος – Λιμενικό Ταμείο: Διαγωνισμός συντήρησης κρηπιδώματος του Παλιού Λιμένα

Διαγωνισμός συντήρησης κρηπιδώματος του Παλιού Λιμένα Μυκόνου από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο

Γ. Χατζημάρκος: “Η πριμοδότηση της εντοπιότητας στις προσλήψεις του δημόσιου τομέα, ήταν αίτημα μας για πολλά χρόνια”

Ο Περιφερειάρχης αναλύει τους λόγους για τους οποίους αυτή η απόφαση είναι εξαιρετικά σημαντική

Αμερική: Εφυγε από τη ζωή σε ηλικία 91 ετών ο μουσικός Quincy Jones

Ο Jones έγινε ευρύτερα γνωστός για τα άλμπουμ Off the Wall, Thriller και Bad του Μάικλ Τζάκσον

Νέα Υόρκη: Ο Σύλλογος Αμοργού τίμησε τον π. Θωμά Συνοδινό

Ο π. Θωμάς Συνοδινός κατέχει θέση συμβούλου στο Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, ενώ έχει τιμηθεί από την Εκκλησία της Ελλάδος, και την Πολιτεία σε μια αναγνώριση της προσφοράς, των ικανοτήτων αλλά και της ακούραστης διακονίας του.

Νάξος – Σύλλογος Προστασία Άγριας Ζωής: Ανέλαβε την περίθαλψη τραυματισμένης Λασποσκαλίδρας

Η ανακοίνωση του Συλλόγου Προστασίας Αγριας Ζωής για την τραυματισμένη Λασποσκαλίδρα αλλά και για τα παρυδάτια πτηνά (english)

Τι κάνει ο Άκης Πετρετζίκης στη Νάξο;

Το "Akis’ Food Tour" ξεκινά το πιο γευστικό ταξίδι του από τη Νάξο

Εκτακτο: Νεκρός σε τροχαίο ο μουσικός Φίλιππος Ρούσσος

Νεκρός σε τροχαίο στο Κορωπί ο μουσικός Φίλιππος Ρούσσος

ZanteFerries: Το μεσημέρι της Τετάρτης αναχωρεί από Πειραιά το “Σολωμός”

Διαμόρφωση δρομολογίου για το "Σολωμός" (πίνακας)

Μ. Χατζόπουλος (Naxos Vibe): «Θέλουμε ο ιδιοκτήτης να αισθάνεται ότι το ακίνητό του είναι στα καλύτερα χέρια»

Συνέντευξη με τον Μιχάλη Χατζόπουλο, ιδιοκτήτη του Naxos Vibe, που ασχολείται με τη διαχείριση πολυτελών ακινήτων και βιλών στη Νάξο

Νάξος – Δ. Λιανός: “Εργα που θα συμβάλουν καθοριστικά στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων”

Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων: Ένα βήμα μπροστά στον αθλητισμό - Τι δηλώνει ο Δήμαρχος Δημήτρης Λιανός

Κρήτη: Δύο πλοία που έγραψαν ιστορία, το Kriti I και το Kriti II ετοιμάζονται για διάλυση (video)

Γράφεται αυτές τις ημέρες ο επίλογος για δύο πλοία που έγραψαν ιστορία στο Αιγαίο (video)

Blue Star Chios: “Ανοιχτά” τα χειμερινά δρομολόγια για Ανάφη, γνωστά και τα καλοκαιρινά δρομολόγια του …Delos

Διαθέσιμα τα χειμερινά δρομολόγια του Blue Star Chios και του Blue Star Delos για το καλοκαίρι με προορισμό την Ανάφη

Νάξος – Καιρικές Συνθήκες: Δεύτερη σερί χρονιά χωρίς ίχνος βροχόπτωσης ο Οκτώβριος

Το ...χειρότερο ξεκίνημα υδρολογικού έτους από το 2018 για τη Νάξο - Αλλάζει ο Νοέμβριος; Η εικόνα των στοιχείων μέσα από τους .. αριθμούς

Πανναξιακός ΑΟ: Νίκη 3-0 στο Φιλώτι, βράβευση Μανωλά από τον ΑΜΣ Φιλωτίου

Τη νίκη ο Πανναξιακός του Μανωλά, το χειροκρότημα το Φιλώτι

ΑΠΑΣ Νάξου Terranaxia: Με βολή σε “νεκρό” χρόνο του Στογιάνοβιτς, νίκη (61-60) επί του Παλαιού Φαλήρου

Επιστροφή στις νίκες για τον ΑΠΑΣ Νάξου Terranaxia - Επικράτησε 61-60 του Παλαιού Φαλήρου (2-3 ρεκόρ) και αντιμετωπίζει την επόμενη αγωνιστική τον Πανελευσινιακό