Από τις 15 Μαρτίου έχει ξεκινήσει η διαδικασία της έναρξης των απαλλοτριώσεων των περιοχών γύρω από το αεροδρόμιο για την επέκταση και την 5η Απριλίου είχαμε την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων και την υποβολή φακέλου προς το ΥΠΕΚΑ
Μεγάλη κουβέντα εδώ και αρκετές εβδομάδες γίνεται γύρω από το μέλλον της επέκτασης του διαδρόμου στο αεροδρόμιο της Νάξου… Μάλιστα, αυτή η κουβέντα κορυφώθηκε χθες όταν έγινε γνωστό ότι ο αρμόδιος Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (ΥΠΟ.ΜΕ.ΔΙ) κ. Χ. Σπίρτζης, με την υπ. αρίθμ. 272/5-4-2016 (ΑΔΑ ΩΜ0Ε4653ΟΞ-ΙΤ0) απόφαση του, υπέγραψε την άμεση δημοπράτηση του έργου επέκτασης του διαδρόμου του αεροδρομίου της Σύρου, Π/Υ 1.334.000 Ευρώ. Και επειδή κάποιοι …βιάζονται για τις συγκρίσεις να αναφέρουμε ότι το έργο έχει χρονοδιάγραμμα υλοποίησης έξι (6) μηνών και αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2016. Τι εννοούμε με τη λέξη «έργο»; Μα πολύ απλά μία επέκταση μήκους μάξιμουμ 100 μέτρων μέσα στον ίδιο χώρο του αεροδρομίου χωρίς καμία διαδικασία νέας απαλλοτρίωσης και θα υπάρξει συνδυασμός με την …ταπείνωση του λόφου στη νότια πλευρά του διαδρόμου (περιοχή «Νεράιδα») ώστε να έχουμε τη Σύρο ένα κανονικό αεροδρόμιο…
Πιέζει η Aegean
Τι γίνεται όμως με το αεροδρόμιο Νάξου και το θέμα της επέκτασής του; Εδώ τα πράγματα είναι πιο δύσκολα αλλά όπως πληροφορούμαστε υπάρχει κινητικότητα, κάτι που είχε εκλείψει τα προηγούμενα χρόνια… Ίσως γιατί η Aegean πιέζει περισσότερο από κάθε φορά την Κυβέρνηση και το αρμόδιο υπουργείο ώστε να ξεκολλήσει από τη γραφειοκρατία. Γιατί πιέζει η εταιρία που έχει αναλάβει το μεταφορικό έργο; Μα πολύ απλά γιατί διαθέτει μόλις τέσσερα αεροπλάνα τύπου Q-100 τα περίφημα «38ορια» και αυτά το καλοκαίρι είναι μόνιμα στον αέρα και πλέον δεν υπάρχουν ούτε ανταλλακτικά στην αγορά. Οπότε καίγεται… Και το δεύτερο είναι ότι το αεροδρόμιο της Νάξου τα δύο τελευταία χρόνια ήταν μέσα στη πρώτη πεντάδα των αεροδρομίων με την μεγαλύτερη αύξηση κίνησης αγγίζοντας το 40%. Βέβαια εάν το αεροδρόμιο Πάρου λειτουργήσει από τα μέσα του καλοκαιριού, τότε θα υπάρχει ελευθερία για περισσότερα δρομολόγια προς Νάξο και Μήλο (η Σύρος όσο κι εάν πανηγυρίζει δεν …γεμίζει ταξί και είναι κολλημένη στην μία πτήση ημερησίως) που είναι οι πλέον αναπτυσσόμενοι τουριστικοί προορισμοί. Περνάμε όμως στις εξελίξεις που υπάρχουν και όπως αναφέραμε είναι … αργές μεν αλλά έχουμε …κίνηση.
Απαλλοτριώσεις
Με βάση την ενημέρωση που είχαμε από τα τέλη Ιανουαρίου όταν επισκέφθηκε αντιπροσωπεία από τις … Κυκλάδες (Επιμελητήριο Κυκλάδων και τρεις βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ) το γραφείο του Υπουργού Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων κου Χρήστου Σπίρτζη η απάντηση που πήραν για το αεροδρόμιο της Νάξου ήταν λίγο πολύ η γνωστή «πρέπει να συνεχίσουν οι απαλλοτριώσεις, οι οποίες με πολλές δυσκολίες προσπαθούν εκ μέρους του Δήμου να προχωρήσουν». Και όταν μιλάμε για αναγκαστικές απαλλοτριώσεις μιλάμε για χρόνο μεγάλο έως την ολοκλήρωσή τους. Και μιλάμε για περίπου 33 ιδιοκτήτες που έχουν το χώρο γύρω από το αεροδρόμιο… Το θετικό είναι ότι έχει στο …ταμείο η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) το ποσό των 5.1 εκατομμυρίων ευρώ που έχει εντάξει στο επιχειρησιακό πρόγραμμα 2014-20 για την χρηματοδότηση των εργασιών του νέου διαδρόμου αλλά και των απαραίτητων αλλαγών σε κτηριακές εγκαταστάσεις… Οπότε λεφτά υπάρχουν από τον φορέα διαχείρισης του έργου (βλ ΥΠΑ) αρκεί όμως να ξεμπλοκάρει από το τέλμα της γραφειοκρατίας και την έλλειψη βούλησης για να γίνει το έργο…
Αίτημα
Αλλά όπως είπαμε… βούληση μοιάζει να υπάρχει και εκεί είναι το στοίχημα που ακούει στο όνομα ΥΠΕΚΑ. Τι έγινε γίνει έως τώρα; Κρατηθείτε… Στις 15 Μαρτίου από την Γενική Διεύθυνση Αερομεταφορών και τις Τεχνικές Υπηρεσίας με το υπ΄αριθ ΔΤΥ /Δ7/Β/1937 έγγραφο είχαμε το αίτημα προς το Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για τον ορισμό «αντικειμενικών αξιών». Και όπως αναφέρει «η ΥΠΑ προτίθεται να προχωρήσει σε κήρυξη απαλλοτρίωσης στη περιοχή Νότια του Κρατικού Αερολιμένα Νάξου, η οποία σημειώνεται στο συνημμένο σχέδιο, με σκοπό την επέκταση του διαδρόμου, παρακαλούμε όπως μας γνωρίσετε την αντικειμενική αξία της περιοχής προκειμένου να προχωρήσουμε στον υπολογισμό του προϋπολογισμού του κόστους της εν λόγω απαλλοτρίωσης». Οι υπογραφές από τους αρμόδιους διευθυντές και ο Δήμος απάντησε άμεσα με την αποστολή των δεδομένων που ζητούσε η ΥΠΑ και η αρμόδια υπηρεσία. Άρα έχουμε ένα σημαντικό πρώτο έστω και μικρό βήμα. Και επαναλαμβάνουμε… οι απαλλοτριώσεις είναι ένα θέμα που τραβάει χρόνο…
Περιβαλλοντικές
Και περνάμε στο δεύτερο βήμα το οποίο έγινε μόλις στις 5 Απριλίου, δηλαδή πριν από μία εβδομάδα. Από το ΥΠΕΚΑ και τη Γενική Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Πολιτικής, Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης έχουμε το έγγραφο ΥΠΑ/ΠΡΟΠΕ / 7226/383 με τίτλο « Υποβολή φακέλου Τροποποίηση ΑΕΠΟ Αερολιμένα Νάξου σύμφωνα με το άρθρο 6 του Ν. 4014/2011. Τι αναφέρει το σχετικό κείμενο; « Για τη κατασκευή έργων βελτίωσης και λειτουργίας του Κρατικού Αερολιμένα Νάξου εγκρίθηκαν και εκδόθηκαν οι σχετικοί περιβαλλοντικοί Οροί με την απόφαση των ΥΠΕΚΑ με αρ. πρωτ. Οι. 206590/30-12/2011 με διάρκεια ισχύος μέχρι 31-12-2021. Ο παρών φάκελος τροποποίησης συντάχθηκε λαμβάνοντας υπόψη την διαδικασία που περιγράφεται στο άρθρο 6 του Νόμου 4014/2012 για Τροποποίηση της ΑΕΟΠΟ. Παρακαλούμε για τις ενέργειές σας» και υπογραφή από τον γενικό διευθυντή Αερομεταφορών κο Κόκκινο.
Συμπέρασμα
Τι συμβαίνει με τα δύο αυτά έγγραφα που για πρώτη φορά βλέπουν το φως της δημοσιότητας; Ότι πολύ απλά κινείται επιτέλους το θέμα επέκταση διαδρόμου στο αεροδρόμιο της Νάξου». Για πρώτη φορά έχουμε αίτημα για ορισμό αντικειμενικών αξιών στα προς απαλλοτρίωση ακίνητα. Και έχουμε και την έγκριση Περιβαλλοντικών όρων για τροποποίηση της ΑΕΠΟ. Από εκεί και πέρα, οι πληροφορίες μας αναφέρουν ότι στις αρμόδιες υπηρεσίες το μόνο που περιμένουν είναι το «πράσινο φως» από το ΥΠΕΚΑ και θα αρχίσει ο αγώνας δρόμου. Οι απαλλοτριώσεις όντως είναι το μεγάλο στοίχημα και δεν αναμένεται να ολοκληρωθούν πριν από το 2018. Όμως παράλληλα μπορούν να τρέχουν όλες οι άλλες υποθέσεις. Η διάθεση και η πίεση από την Aegean είναι δεδομένη πλέον. Οπότε; Επαναλαμβάνουμε… Με τις καλύτερες προϋποθέσεις το καλοκαίρι του 19 θα έχουμε επιτέλους το μεγαλύτερο αεροδρόμιο. Ναι, είναι μακριά αλλά υπάρχει …φως. Και αυτό είναι το πιο σημαντικό γιατί πολύ απλά έχουμε βάλει το νερό στο αυλάκι. Από το ΥΠΕΚΑ εξαρτάται η ταχύτητά του… Και μόνο…