Σε βάθος μόλις 11 μέτρων στον όρμο της Αλιμιάς στην Ηρακλειά μπορεί κανείς να καταδυθεί και να δει από πολύ κοντά ένα βυθισμένο υδροπλάνο του Β’ Παγκοσμίου πολέμου
Ο βυθός στο Αιγαίο κρύβει απίστευτους θησαυρούς. Ανάμεσά τους και κατάλοιπα από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο είτε αυτά είναι πλοία, είτε υποβρύχια είτε και αεροπλάνα ή υδροπλάνα. Μάλιστα, μερικά απ΄αυτά ένας καλός δύτης μπορεί εύκολα να τα περιεργαστεί και να καταδυθεί κοντά τους… Όπως στα νοτιοδυτικά της Ηρακλειάς όπου βρίσκεται ο όρμος της Αλιμιάς, μία από τις πιο όμορφες παραλίες του νησιού. Εκεί θα συναντήσουμε και μία από τις πολλές ατραξιόν του νησιού, ένα βυθισμένο πολεμικό υδροπλάνο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου που κάθε χρόνο προσελκύει πολλούς τουρίστες. Και το πιο εντυπωσιακό είναι ότι βρίσκεται σε βάθος προσβάσιμο για τους καλούς καταδύτες (από 9 έως 11 μέτρα) και είναι εύκολο να εντοπιστεί, αφού τα κρυστάλλινα νερά το αποκαλύπτουν αμέσως.
Πώς βρέθηκε το ARADO στην Ηρακλειά; Όπως αναφέρει και το naxosdiving.com το αλιευτικό σκάφος Ο ΒΙΝΣΩΝ, κατά τον Μάη – Οκτώβρη του 1982, ψάρευε βόρειο- βορειοανατολικά της Ίου, προς Ηρακλειά, σε βάθος περίπου 91 μέτρα και σε στίγμα κατά προσέγγιση 36 ̊ 49′ Βόρειο, 25 ̊ 22′ Ανατολικό. Εκείνη την ημέρα, στο δίχτυ της τράτας είχε μια απρόβλεπτη «ψαριά », ένα Γερμανικό υδροπλάνο. Οι ψαράδες δεν ήξεραν τι να το κάνουν και αποφάσισαν να το ξεμπλέξουν από τα δίχτυα τους και να το αφήσουν στο βυθό της θάλασσας. Ωστόσο για να αποφύγουν να το «ξαναψαρέψουν» αποφάσισαν να το απορρίψουν στον κοντινότερο απάνεμο ορμίσκο, στην Αλιμιά , της Ηρακλειάς. Όταν έφτασαν εκεί συνάντησαν το αλιευτικό ΑΓΙΟΣ ΝΕΚΤΑ Ρ ΙΟΣ νηολογίου Νάξου 123, του Νικήτα Σορώκου που τους βοήθησε να ξεμπλέξουν από τα δίχτυα της τράτας το υδροπλάνο. Σύμφωνα με μαρτυρίες των παρισταμένων δεν υπήρχαν οστά από τον πιλότο του υδροπλάνου, ούτε προσωπικά αντικείμενα ή άλλες ενδείξεις ανθρώπινης απώλειας στο εσωτερικό του.
Αφού ξέμπλεξαν το υδροπλάνο από τα δίχτυα της τράτας το άφησαν να βυθιστεί στα 11 μέτρα βάθος, όπου βρίσκεται έως και σήμερα. Λόγο του μικρού βάθους και της νηνεμίας που συνήθως επικρατεί στον όρμο, έγινε εύκολος στόχος για από επιτήδειους, οι οποίοι το «έγδυσαν». Τα χρόνια που ακολούθησαν, αφαιρέθηκαν από το υδροπλάνο όλα τα όπλα, αρκετά εξαρτήματα, όπως το τιμόνι, έως και τα φύλλα αλουμινίου που επένδυαν την άτρακτο από κινητήρα έως πίσω από τη θέση του κυβερνήτη (το υπόλοιπο τμήμα επενδυμένο κυρίως με συνθετικό ύφασμα). Η περίπου 160 κιλών έλικα, (διαμέτρου 3,11μ.) για αρκετά χρόνια βρίσκονταν ακουμπισμένη στο βυθό, λίγα μόλις μέτρα μακριά από το αεροσκάφος. Το Σεπτέμβριο του 1990 ανελκύστηκε και σήμερα διασώζεται σε προσωπική συλλογή. Παρομοίως το τιμόνι, τα πολυβόλα και τα πυροβόλα, βρίσκονται και αυτά σε προσωπικές συλλογές. Ότι έχει απομείνει στο βυθό, είναι ο σκελετός της ατράκτου με τον κινητήρα και κάποια κομμάτια από το δίχτυ της τράτας που το είχε ψαρέψει.
Οσο για τα χαρακτηριστικά των υδροπλάνων Arado Ar196; Ελαφρύ, διθέσιο, με δυο πλωτήρες (σειρά A), το Arado Ar196, ήταν το μεγαλύτερο μονοκινητήριο υδροπλάνο, της Γερμανικής πολεμικής αεροπορίας (Luftwaffe). ∆εν ήταν ευέλικτο κατά την πτήση, αλλά, ο ισχυρός του οπλισμός, του έδινε τη δυνατότητα να μπορεί να αντιμετωπίζει σχεδόν επάξια, τα αντίπαλα μαχητικά και καταδιωκτικά αεροσκάφη. Χρησιμοποιήθηκε κατά τον Β’ παγκόσμιο πόλεμο, ως αναγνωριστικό, για παράκτιες και ανθυποβρυχιακές περιπολίες, ως συνοδό μεταγωγικών αεροπλάνων, αλλά κυρίως, για την άμυνα του Γερμανικού στόλου. Να σημειώσουμε κλείνοντας ότι τουλάχιστον δέκα γερμανικά υδροπλάνα βυθίστηκαν στο Αιγαίο στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου αλλά μόνο το συγκεκριμένο είναι τόσο εύκολα προσβάσιμο από τους δύτες…
Πηγή: iefimerida.gr