Κυριακή, 1 Ιουνίου, 2025

Deadline στις 23 Αυγούστου

|

Ηρακλειά, Σχοινούσα, Δονούσα και έξι ακόμη νησιά του Νοτίου Αιγαίου κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς νερό 

«Κάθε χρόνο τα ίδια. Μέσα στο κατακαλόκαιρο, με το νησί γεμάτο κόσμο, να αγωνιούμε αν θα φθάσει το νερό. Και κάθε τόσο να είμαστε στα τηλέφωνα με την Αθήνα, να στέλνουμε έγγραφα, να πιέζουμε με όποιον τρόπο μπορούμε». Ο κ. Κώστας Βεντούρης, δήμαρχος Κιμώλου, βρέθηκε πριν από έναν μήνα και πάλι στην ίδια θέση: να ζητά βοήθεια από την πολιτεία, καθώς οι δεξαμενές νερού του νησιού είχαν σχεδόν αδειάσει. Το νησί βρέθηκε στην ίδια θέση και πέρυσι το καλοκαίρι, αλλά και στο τέλος του φθινοπώρου. Οπως και τη χρονιά πριν από αυτήν. Και πολλές φορές ακόμα.

Με την παρέμβαση της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου, τη λύση ανέλαβε να δώσει μία υδροφόρα του Πολεμικού Ναυτικού, που έναντι 20.000 ευρώ μετέφερε στο νησί 2.000 κυβικά. Η Κίμωλος ήταν ανάμεσα στα δέκα άνυδρα νησιά, τα οποία, όπως κάθε χρόνο, είχε σχεδιαστεί να εξυπηρετηθούν μέσω της μεταφοράς νερού από ιδιώτη. «Η σύμβαση μας καλύπτει έως τον Σεπτέμβριο. Ομως επειδή το Δημόσιο καθυστέρησε τις πληρωμές στον ιδιώτη (σ.σ. εταιρεία ΙΝΕ Κυκλάδες), εκείνος με τη σειρά του καθυστέρησε τη μεταφορά νερού στα νησιά», εξηγεί ο κ. Βεντούρης. Ο ιδιώτης υποστηρίζει ότι το ύψος της οφειλής είναι τέτοιο που αν δεν αντιμετωπιστεί άμεσα θα διακόψει τη μεταφορά νερού. «Αν συνυπολογίσουμε και τον Αύγουστο, η οφειλή φθάνει το ένα εκατ. ευρώ», λέει ο ιδιοκτήτης της ΙΝΕ Κυκλάδες Χρήστος Ηλιακίδης. «Εχω στείλει έγγραφο στο υπουργείο και τους προειδοποιώ ότι, αν δεν με πληρώσουν, θα σταματήσω στις 23 Αυγούστου». Και το κουδούνι βαράει και για τους κατοίκους σε Ηρακλειά, Σχοινούσα και Δονούσα, νησιά στα οποία υπάρχουν μεν μονάδες αφαλάτωσης αλλά ακόμη δεν έχουν στηθεί με αποτέλεσμα να ζουν με την βοήθεια της υδροφόρας. 

Το πρόβλημα στα άνυδρα νησιά είναι ότι οι λύσεις είναι πάντα πυροσβεστικές ή αποσπασματικές και ποτέ συνολικές. Από τις αφαλατώσεις που αγοράστηκαν αλλά δεν λειτούργησαν, μέχρι τα φράγματα που άλλοτε «έσωσαν» νησιά (π.χ., Σέριφος) και άλλοτε… δεν γέμισαν ποτέ με νερό, λόγω κακής κατασκευής (π.χ., στη Λέρο). Ετσι, η πολιτεία «οδηγείται» κάθε χρόνο σε σύμβαση με τον ίδιο, μοναδικό ιδιώτη, πληρώνοντας 10 ευρώ/κυβικό, δηλαδή 12,50 ευρώ αν συνυπολογιστεί ο ΦΠΑ: περισσότερα από 60 εκατ. ευρώ έχουν διατεθεί έτσι την τελευταία δεκαετία, χωρίς να αφήσουν πίσω τους τίποτα σε επίπεδο υποδομών.

Το παράδοξο στην υπόθεση της Κιμώλου είναι ότι… διαθέτει μονάδα αφαλάτωσης. «Η αφαλάτωσή μας αγοράστηκε από τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου πριν από ενάμιση χρόνο», λέει ο κ. Βεντούρης. «Ομως η διαδικασία αδειοδότησης είναι δαιδαλώδης. Στείλαμε τη μελέτη στις τεχνικές υπηρεσίες της Περιφέρειας και απομένει να λάβουμε την άδεια ώστε να κάνουμε διαγωνισμό για την εγκατάσταση της μονάδας. Εχουμε σκεφθεί την πιθανότητα να αναθέσουμε σε ιδιώτη και τη συντήρηση και λειτουργία της για τα πρώτα χρόνια, μέχρι να εκπαιδευτεί κάποιος από τον δήμο».

Η Κίμωλος δεν είναι η μόνη περίπτωση. Πολλά νησιά έχουν αποκτήσει μονάδες αφαλάτωσης, αλλά δεν τις έχουν εγκαταστήσει. Ή αδυνατούν να τις συντηρήσουν σωστά, με αποτέλεσμα να χαλάνε ύστερα από λίγο καιρό. Η συντήρηση, άλλωστε, κοστίζει σε έναν δήμο, σε σχέση με τη μεταφορά νερού, που όσο κι αν ακούγεται παράξενο… είναι δωρεάν, αφού καλύπτεται από τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου. Ο νέος γραμματέας, Γιάννης Γιαννέλης-Θεοδοσιάδης, δηλώνει ότι θα αλλάξει την κατάσταση, επιστρατεύοντας ιδιώτες για τους μικρούς νησιωτικούς δήμους που δεν είναι σε θέση να συντηρούν σωστά τις μονάδες αφαλάτωσης. «Το πάρτι τελείωσε», υποστηρίζει. «Θα ξεκινήσουμε με έναν πιλοτικό διαγωνισμό μόνο για το Καστελλόριζο, για να αναθέσουμε την τοποθέτηση νέας μονάδας αφαλάτωσης και τη λειτουργία της παλαιάς και της νέας μονάδας από ιδιώτη. Ετσι το κόστος θα πέσει από τα 12,50 ευρώ/κυβικό στο 1-1,80 ευρώ. Οπου υπάρχει μονάδα θα τη συντηρεί και θα τη λειτουργεί ο ιδιώτης. Οπου δεν υπάρχει θα την εγκαθιστά με δικά του έξοδα». Στόχος της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου είναι ο ιδιώτης να αναλάβει πριν από το επόμενο καλοκαίρι και για διάστημα πέντε ετών.

Πλην όμως, μειώνοντας τα άνυδρα νησιά από 10 σε 9, το πρόβλημα δεν θα λυθεί για ακόμα ένα έτος. Με την επιλογή ενός πιλοτικού διαγωνισμού, τα υπόλοιπα νησιά θα εξακολουθήσουν για τουλάχιστον 1-2 χρόνια (στην καλύτερη περίπτωση) να εξαρτώνται από τη μεταφορά νερού με υδροφόρες. Ερωτώμενος από την «Κ» για την επιλογή του, ο κ. Γιαννέλης επικαλείται την έλλειψη πείρας από ανάλογες συμβάσεις (παρότι υπάρχουν νησιωτικοί δήμοι, όπως η Μήλος και η Υδρα, που έχουν από ετών επιλέξει με επιτυχία την ανάθεση σε ιδιώτη και θα μπορούσαν ίσως να βοηθήσουν). «Θα ξεκινήσουμε με ένα νησί πιλοτικά, γιατί η Γενική Γραμματεία Αιγαίου δεν έχει υπογράψει τέτοιες συμβάσεις», λέει ο κ. Γιαννέλης. «Αναλόγως θα ακολουθήσουν κι άλλα νησιά ή ομάδες νησιών». Ολα δείχνουν, λοιπόν, ότι η ίδια συζήτηση θα επαναληφθεί και το επόμενο καλοκαίρι…

Πηγή: Εντυπη έκδοση Καθημερινής 

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

ΑΟ Μυκόνου: Ο Πέτρος Γερομιχαλός αποτελεί το πρώτο μεταγραφικό απόκτημα για τη νέα χρονιά

Ο έμπειρος φόργουορντ ενισχύει τη Μύκονο στην παρθενική της σεζόν στη μεγάλη κατηγορία, φέρνοντας εμπειρία και ποιότητα στη γραμμή των ψηλών

Ο Μάιος έφυγε αφήνοντας λίγες σταγόνες και πολλά… σημάδια για το καλοκαίρι (πίνακες)

Περισσότερη ζέστη, λιγότερες βροχές και μια υδρολογική εικόνα με ενδείξεις για ένα ακόμα ξηρό καλοκαίρι στην Παροναξία

42 εκατομμύρια ευρώ επιστρέφονται στους νησιώτες μέσω του Μεταφορικού Ισοδύναμου – Ξεκινούν οι πληρωμές

Δημοσιεύθηκε η ΚΥΑ για το Μ.Ι. – Από Δευτέρα στους λογαριασμούς 325.405 πολιτών η επιστροφή του κόστους μετακίνησης για το 2024.

Νέο πλωτό ασθενοφόρο στους Φούρνους: Σημαντική ενίσχυση για την υγειονομική ασφάλεια του ακριτικού νησιού

Πραγματοποιήθηκε ο αγιασμός του υπερσύγχρονου περιπολικού σκάφους–ασθενοφόρου που ενισχύει τις διακομιδές από Φούρνους και Θύμαινα. Παρών ο Υφυπουργός Στέφανος Γκίκας.

Μάνος Κόνσολας: Υπέρ της κοινής διεκδίκησης για κρίσιμα νησιωτικά ζητήματα

Ο Βουλευτής Δωδεκανήσου στηρίζει συντονισμένες πρωτοβουλίες για ΦΠΑ, ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δημόσια υγεία – Πρόταση για νέες παροχές και κίνητρα σε γιατρούς στα νησιά.

Καινοτόμο έργο διαχείρισης όμβριων υδάτων από το ΕΜΠ στη Νάξο

Η Νάξος στο επίκεντρο ερευνητικού έργου του ΕΜΠ με χρηματοδότηση από το πρόγραμμα Horizon – Πιλοτική εφαρμογή συστημάτων συλλογής και αξιοποίησης ομβρίων υδάτων για την καταπολέμηση της λειψυδρίας.

Μύκονος 2025: Ρεκόρ τιμών τον Ιούλιο, αλλά με “κενά” στον Σεπτέμβριο

Παρά τη δυναμική εκκίνηση της σεζόν και τις υψηλές τιμές στα πεντάστερα, η περιορισμένη ζήτηση του φθινοπώρου επαναφέρει το ζήτημα της εποχικότητας

Κυκλάδες – Blue Star Ferries: Ξεκινούν τα θερινά δρομολόγια του “Blue Star 1”, πρωινό το “Blue Star Naxos”

Από την Κυριακή 1 Ιουνίου, το "Blue Star 1" αναλαμβάνει τη βραδινή αναχώρηση από Πειραιά, ενώ από Δευτέρα 2 Ιουνίου, το "Blue Star Naxos" ξεκινάει τα καθημερινά πρωινά του δρομολόγια προς Πάρο, Νάξο, Μικρές Κυκλάδες, Αμοργό και Αστυπάλαια.

Νάξος – Πύργος Μπαζαίου: Ξεκινάει σήμερα η διήμερη συνάντηση για τη βιώσιμη ανάπτυξη (πρόγραμμα)

Ειδικοί επιστήμονες, φορείς και πολίτες συνδιαμορφώνουν τις προτάσεις για το μέλλον του νησιού – 31 Μαΐου & 1 Ιουνίου 2025 (πρόγραμμα)

«Κλείνουμε – γιατί αλλιώς θα μας κλείσουν»: Η εστίαση στην Πάρο κατεβάζει ρολά στις 5 Ιουνίου

Οι επαγγελματίες διαμαρτύρονται για τις καθυστερήσεις και τα εξοντωτικά πρόστιμα που απειλούν τη λειτουργία των επιχειρήσεων τους – Ζητούν άμεσες λύσεις

Νάξος – Χείμαρρος: Αποχαιρετισμός στον Γιάννη Ψαρρά, έναν άνθρωπο της προσφοράς

Η εξόδιος ακολουθία του 72χρονου θα τελεστεί σήμερα Δευτέρα 26 Μαΐου στον Ιερό Ναό Ζωοδόχου Πηγής στον Χείμαρρο – Θλίψη στο Τσικαλαριό

Νάξος: «Πώς ένα δημόσιο ακίνητο έγινε ιδιωτική “πλατεία”, η αλήθεια πίσω από την περίφραξη στον Λυώνα»

Σαφές μήνυμα από τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για την περίφραξη στον Λυώνα: παράνομη αυθαίρετη χρήση του χώρου, περίφραξη για λόγους ασφάλειας και αποκατάσταση της νομιμότητας

Πάρος: «Κλείνουμε πριν μας κλείσουν», η εστίαση σε απεργία στις 5 Ιουνίου

Σε συμβολικό λουκέτο προχωρούν οι παραλιακές επιχειρήσεις του νησιού – Αντίδραση απέναντι σε τιμωρητικές πολιτικές και κρατική απουσία - Το σχόλιο του Γιάννη Παπαδόπουλου

Παροναξία: “Ηλεκτρική” νύχτα με βροχόπτωση και …λάσπη (πίνακας)

Έντονα φαινόμενα, αστραπές και «λασποβροχές» χτύπησαν τα νησιά των Κυκλάδων – Τα ύψη υετού από το NaxosWeather (πίνακας)

Νάξος: Έτοιμος ο νέος δρόμος που ενώνει Αγιο Προκόπιο με Κάπαρες (Πλάκα – Αγία Αννα)

Παραδόθηκε στην κυκλοφορία ο νέος οδικός άξονας που συνδέει τον Άγιο Προκόπιο με τις Κάπαρες, μειώνοντας τον χρόνο διαδρομής και αυξάνοντας την οδική ασφάλεια – Ευχαριστίες από τον πρόεδρο της κοινότητας Αγίου Αρσενίου

Νάξος – Σύλλογος Μηχανικών: “Όχι σε οριζόντιους περιορισμούς, Ναι, σε στοχευμένο πλαίσιο για τις θερινές οικοδομικές εργασίες”

Ο Σύλλογος εκφράζει έντονο προβληματισμό για την αιφνιδιαστική πρόθεση του Δήμου να επιβάλει οριζόντιους περιορισμούς, χωρίς επαρκή διαβούλευση – Προτείνει στοχευμένο και ρεαλιστικό πλαίσιο που προστατεύει τόσο τον τουρισμό όσο και τον κατασκευαστικό κλάδο.

Γεύσεις Ναξιώτικες, με υπογραφή: Η συνεργασία του “Φάρου του Αλυκού” με τη “Φάρμα Ρώτα”

Με αγάπη για την τοπική παραγωγή και αφοσίωση στη γαστρονομική ποιότητα, το εστιατόριο του Αλυκού ξεκινά δυναμικά τη σεζόν με πρώτες ύλες από τη φημισμένη φάρμα της Νάξου

Νάξος – Λυώνας: Όταν ο φράχτης γίνεται σύμβολο απομόνωσης και αντίστασης

Η περίφραξη στην παραλία του Λυώνα της Κορώνου και η οργισμένη αντίδραση των κατοίκων – Ένα πανό που φωνάζει πιο δυνατά από τις λέξεις.

Νάξος: Αναβολή στη συζήτηση για τις θερινές οικοδομικές εργασίες, παράταση διαβούλευσης έως 10 Ιουνίου

Δεν θα ισχύσει από φέτος η ρύθμιση για περιορισμούς στις κατασκευαστικές δραστηριότητες. Συνάντηση διαβούλευσης με οικοδόμους και νέα προθεσμία για προτάσεις.

Greek Islands Trail: Η Νάξος στην καρδιά του πρώτου πεζοπορικού δικτύου των Κυκλάδων

Ένα φιλόδοξο project που φέρνει πιο κοντά τον άνθρωπο, τη φύση και τον πολιτισμό – Η Νάξος ανάμεσα στους πρωταγωνιστές ενός βιώσιμου, τετράμηνου τουριστικού μοντέλου