Παρουσιάζεται αύριο Παρασκευή 24 Νοεμβρίου στην Οία της Σαντορίνης το νέο δίγλωσσο βιβλίο του Γ. Ανωμερίτη για τον ναό της Αγίας Αικατερίνας Οίας
Ένα καινούργιο βιβλίο για τον πατριαρχικό-σταυροπηγιακό ναό της Αγίας Αικατερίνας Οίας κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μίλητος. Πρόκειται για την Γ’ αναδιαρθρωμένη έκδοση με νεότερα ευρήματα για τον ναό, με νέα δίγλωσση δομή (ελληνικά-αγγλικά). Η παρουσίαση του νέου βιβλίου θα γίνει στον εκθεσιακό χώρο του ναού την Παρασκευή 24 Νοεμβρίου, ώρα 18:30, αμέσως μετά τον εσπερινό και τη Γενική Συνέλευση της Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρίας “Οι φίλοι της Αγίας Αικατερίνας Οίας”. Το βιβλίο θα παρουσιάσουν ο Πρόεδρος της ΑΜΚΕ κ. Εμμανουήλ Δαρζέντας, ο εκδότης κ. Νίκος Χαϊδεμένος και ο συγγραφέας κ. Γιώργος Ανωμερίτης.
Ιστορία…
Όπως είναι γνωστό η Αγία Αικατερίνα χτίσθηκε στις αρχές του 1600, αποτελεί δε σήμερα μαζί με τα ερείπια του Κάστρου Απανωμεριάς ή Αγίου Νικολάου, όπως λεγόταν τότε η Οία, το πιο παλιό Μνημείο της Οίας. Σήμερα, 400 χρόνια μετά, στέκει ολόρθα χωρίς ζημιές, αντιστεκόμενη στους διαχρονικούς καταστροφικούς σεισμούς του νησιού και τις φθορές του χρόνου.
Κύρια χαρακτηριστικά της ιστορικότητας του ναού, σύμφωνα και με το βιβλίο του Γιώργου Ανωμερίτη “Αγία Αικατερίνα Οίας, ένας άτρωτος πατριαρχικός σταυροπηγιακός ναός” (Εκδόσεις ΜΙΛΗΤΟΣ 2011) πρέπει να θεωρηθούν:
α.: Η έκδοση τεσσάρων πατριαρχικών σιγιλλίων από το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως από το 1641 και μετά με τα οποία αναγορεύθηκε ο ναός “σταυροπηγιακός και πατριαρχικός”. Δύο από τα σιγίλλια αυτά θεωρούνται ιδιαίτερης θεολογικής σημασίας, γιατί πραγματεύονται το θέμα της “αρρενογονίας” κατά τη διαδοχή των κτητόρων ενός ναού ή ενός μοναστηριού.
β.: Η ανακάλυψη δεκαεπτά (17) φορητών εικόνων στο τέμπλο του ναού έργα του αγιογράφου Χριστόδουλου Καλέργη, γεγονός που καθιστά το ναό ένα “Μουσείο Καλέργη”, αφού σε κανέναν άλλο ναό δεν υπάρχουν μαζεμένα τόσα πολλά έργα εικόνων του Μυκονιάτη ζωγράφου.
γ.: Η μεγάλη εικόνα της Αγίας Αικατερίνας, η οποία αποτελεί μια σπάνια εικόνα naif τέχνης, ζωγραφισμένη από τον Σαντορινιό ζωγράφο Εμμανουήλ Γουλιέλμο Βαρβαρήγο, ο οποίος είχε σπουδάσει ζωγραφική στο Παρίσι (1880).
δ.: Το αυθεντικό σιγίλλιο με μολύβδινη σφραγίδα του 1764 του Πατριάρχη Σαμουήλ Χατζερή (1763-1768) και
ε.: Το ξυλόγλυπτο, επιχρυσωμένο τέμπλο με τον Εσταυρωμένο, εξαιρετικής τέχνης, από τα ωραιότερα των Κυκλάδων.