Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠαιδείαΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2017: Προσιτά τα θέματα της νεοελληνικής γλώσσας

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2017: Προσιτά τα θέματα της νεοελληνικής γλώσσας

|

Στο μάθημα της Εκθεσης-Νεοελληνικής Γλώσσας διαγωνίστηκαν σήμερα οι υποψήφιοι των Πανελληνίων εξετάσεων από τα Γενικά Λύκεια – Την Παρασκευή Αρχαία και Μαθηματικά για τους μαθητές των ΓΕΛ – Ολα καλά πήγαν και στη Νάξο σε Χώρα και Τραγαία 

Στο μάθημα της Εκθεσης – Νεοελληνικής Γλώσσας διαγωνίστηκαν σήμερα οι υποψήφιοι των Πανελληνίων εξετάσεων από τα Γενικά Λύκεια. Μάλιστα στη Νάξο τόσο στη Χώρα όσο και στην Τραγαία όλα κύλησαν ομαλά και μόνο έξι από τους υποψηφίους που είχαν δηλώσει συμμετοχή δεν προσήλθαν. Και όλοι από την Τραγαία. Οπότε έχουμε 107 στη Νάξο και 38 στην Τραγαία…  Οι υποψήφιοι των ΓΕΛ, στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, διαγωνίσθηκαν σε διασκευασμένο κείμενο από ομιλία του Γρηγόρης Σκαλκέα στην Ακαδημία Αθηνών.

Το κείμενο προσεγγίζει τον ρόλο της επιστήμης στην εποχή μας και τονίζει την αναγκαιότητα της ηθικής συγκρότησης των επιστημόνων. Πρόκειται για κείμενο που δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολο στην κατανόησή του, ωστόσο έχει πυκνά νοήματα και αυτό είναι ένα στοιχείο που θα πρέπει να προσέξουν οι υποψήφιοι, κυρίως για την οργάνωση της περίληψης. Οι ερωτήσεις του σκέλους Β κινήθηκαν στα γνωστά πλαίσια των τελευταίων χρόνων. Εκείνο που θα μπορούσε να παρατηρήσει κάποιος, είναι η παρατήρηση για τις συνώνυμες λέξεις (Β3α), οι οποίες, για πρώτη φορά, δόθηκαν στο κειμενικό τους πλαίσιο και η παρατήρηση για τη λειτουργία του ασύνδετου σχήματος (Β4α), η οποία, ενδεχομένως, να ξάφνιασε τους υποψηφίους, ως μη αναμενόμενη. Το θέμα της παραγωγής λόγου (Γ1) είναι ένα κλασικό θέμα των Πανελλαδικών εξετάσεων: ζητήθηκε η γνώμη των υποψηφίων για τον ρόλο της επιστήμης στην αντιμετώπιση των σημαντικότερων σύγχρονων προβλημάτων, καθώς και η καταγραφή των ηθικών εφοδίων που πρέπει να έχουν οι επιστήμονες. Στο πρώτο ζητούμενο, η ανάπτυξη θα πρέπει να κινηθεί στο πλαίσιο της συνεισφοράς της επιστήμης για την αντιμετώπιση των προβλημάτων αυτών, ενώ, στο δεύτερο, οι υποψήφιοι θα πρέπει να εστιάσουν μόνο σε ηθικά εφόδια.

Οπως μας δήλωσε δε ο Γιώργος Βάβουλας από το Φροντιστήριο “Παιδεία” ήταν ένα θέμα που μπορεί να μην ήταν στα λεγόμενα SOS αλλά ήταν στην ύλη της Γ’ Λυκείου και είδε διδαχτεί. Και προσθέτει με νόημα “στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας δεν υπάρχουν sos”. 

Το κείμενο εξέτασης 

H επιστήμη, ως αέναος αγώνας του ανθρώπου για την κατάκτηση της γνώσης, με την οξυδερκή παρατήρηση, τη διαίσθηση και την έρευνα, ανοίγει συνεχώς νέους ορίζοντες και φωτίζει τον νου. Επιστήμη, βέβαια, και τεχνολογία δεν ταυτίζονται, διότι η επιστήμη παραμένει προσηλωμένη στην όλο και πιο βαθιά κατάκτηση της γνώσης, ενώ η τεχνολογία έχει ως επιδίωξη την αξιοποίηση της επιστημονικής γνώσης για την υπηρέτηση των τρεχουσών, πρακτικών αναγκών του ανθρώπου. Πολύ χαρακτηριστικά, ο Αϊνστάιν [1879-1955] είχε τονίσει ότι η επιστήμη μπορεί να προσφέρει τα μέσα για την ανάπτυξη σκοπών, τους οποίους έχουν οραματιστεί προσωπικότητες που διαθέτουν υψηλά ηθικά ιδανικά. Εάν βέβαια ο Αϊνστάιν είχε ζήσει ολόκληρο τον εικοστό αιώνα, με επαναστάσεις, παγκοσμίους θερμούς και ψυχρούς πολέμους, αλλά και δοξασμένο από τη ραγδαία ανάπτυξη των θετικών επιστημών και της τεχνολογίας, ίσως προβληματιζόταν περισσότερο. Η προώθηση των φυσικών επιστημών και η έκρηξη της τεχνολογίας, η οποία έχει προσλάβει φρενήρεις ρυθμούς στην εποχή μας, εγείρουν απορίες και συγκλονιστικά ερωτήματα. Η επιστήμη αναπτύσσεται συνήθως σε σχέση με τις πρακτικές ανάγκες των ανθρώπων, ακολουθεί όμως βασικά την εξέλιξη μιας κοινωνίας και αντικατοπτρίζει το συγκεκριμένο πνευματικό και ηθικό της επίπεδο. Όμως η τεχνολογία, που βελτίωσε σημαντικά τις συνθήκες της ζωής μας, βοήθησε ή εμπόδισε τον άνθρωπο να γίνει περισσότερο άνθρωπος; 

Τα ευγενή ιδεώδη του ανθρωπισμού διασύρθηκαν και υπονομεύθηκαν στις μέρες μας. Η σύγχυση πραγματικών και πλασματικών αναγκών, η πνιγηρή εντατικοποίηση του ρυθμού της ζωής στις μεγαλουπόλεις, η εσωτερική μοναξιά, το άγχος και η αγωνία αλλοτριώνουν βαθύτατα και παρεμποδίζουν την πνευματική ολοκλήρωση των ανθρώπων. Μέσα στο κλίμα αυτό ζει, μεγαλώνει και εργάζεται ο σύγχρονος επιστήμονας. Ο επιστήμονας βαρύνεται με πολύμορφη ευθύνη για τη γνώση που κατά κάποιον τρόπο παράγει και οφείλει να προβλέπει οποιοδήποτε πιθανό κίνδυνο που θα μπορούσε να προέλθει από τη χρήση της – ή την κατάχρησή της – στο μέλλον για τον άνθρωπο και για την οικουμένη. Πρέπει να αποφασίζει με άγρυπνη συνείδηση και υπευθυνότητα εάν τα αποτελέσματα των ερευνών του πρέπει τελικά να εφαρμοσθούν. Κάθε επιστημονικό επίτευγμα πρέπει να εξετάζεται όχι μόνο ως γνωστική ή υλική κατάκτηση, αλλά και για το αν θα αποβεί ευεργετικό ή επιζήμιο, ή και καταστρεπτικό, για την ύπαρξη του ανθρώπου. Τον έλεγχο αυτό κανένας άλλος δεν μπορεί 
ή δεν επιτρέπεται να επιβάλλει στη συνειδητή ελευθερία του επιστήμονα παρά μόνον η συναίσθηση της ανθρώπινης και γενικά της κοινωνικής του ευθύνης.

Δυστυχώς, όμως, οι αποφάσεις για τη χρησιμοποίηση από τη σύγχρονη τεχνολογία επιστημονικών γνώσεων και ανακαλύψεων δεν ανήκουν πάντοτε στην απόφαση ή στη σύμφωνη γνώμη εκείνων που τις ανακάλυψαν, ούτε οι πολλαπλές συνέπειες από τη χρήση τους έχουν όσο και όπως θα άρμοζε υπολογισθεί. Για τούτο, συχνά οι στόχοι μιας ερευνητικής πορείας διασπείρονται. Πολλοί διάσημοι ερευνητές δεν μπόρεσαν να προβλέψουν τις πρακτικές εφαρμογές των ανακαλύψεών τους. Για να παραμείνουν όμως οι στόχοι της επιστήμης ανθρωποκεντρικοί, κρίνεται απολύτως αναγκαίος ο επανακαθορισμός τους από «προσωπικότητες με υψηλά ηθικά ιδανικά», κατά τον Αϊνστάιν, δηλαδή από έντιμους, συνεπείς και ανιδιοτελείς, διορατικούς, ειλικρινείς και αντικειμενικούς ανθρώπους-επιστήμονες.

Γρηγόρης Σκαλκέας, Διασκευή από ομιλία στην Ακαδημία Αθηνών

ΟΙ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

A1.Να γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε (90-110 λέξεις)
Μονάδες 25

Β1. Να επαληθεύσετε ή να διαψεύσετε, σύμφωνα με το κείμενο, τις παρακάτω προτάσεις γράφοντας στο τετράδιό σας δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση τη λέξη Σωστό ή Λάθος:
α.Η επιστήμη και η τεχνολογία ταυτίζονται ως προς τους στόχους τους.
β.Η επιστήμη στοχεύει αποκλειστικά στην ικανοποίηση των πρακτικών αναγκών του ανθρώπου.
γ. Οι ανθρωπιστικές αξίες υπονομεύτηκαν στην εποχή μας.
δ. Ο επιστήμονας έχει ευθύνη για τη χρήση της επιστημονικής γνώσης που παράγει.
ε. Επιστήμονες υψηλών ιδανικών θα συμβάλουν στη διατήρηση του ανθρωποκεντρικού χαρακτήρα της επιστήμης.
Μονάδες 10

Β2.

α) Να βρείτε έναν από τους τρόπους ανάπτυξης της πρώτης παραγράφου του κειμένου «Η επιστήμη… ηθικά ιδανικά» (μονάδες 2) και να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με αναφορές στο κείμενο (μονάδες 2).
Μονάδες 4

β) Ποια νοηματική σχέση εκφράζουν οι παρακάτω διαρθρωτικές λέξεις ή φράσεις (με έντονη γραφή στο κείμενο):
βέβαια  (1η παράγραφος)
εάν (2η παράγραφος)
όμως (2η παράγραφος)
για τούτο (5η παράγραφος)
δηλαδή (6η παράγραφος)
Μονάδες 5

Β3.
α) Να ξαναγράψετε τις ακόλουθες προτάσεις του κειμένου, αντικαθιστώντας τις υπογραμμισμένες λέξεις με άλλες συνώνυμες, χωρίς να αλλάζει το νόημα:

– Η επιστήμη ως αέναος αγώνας του ανθρώπου.

– Η επιστήμη παραμένει προσηλωμένη στην κατάκτηση της γνώσης.

– Η προώθηση των φυσικών επιστημών και η έκρηξη της τεχνολογίας [… ] εγείρουν απορίες.

– Το άγχος και η αγωνία αλλοτριώνουν […] την πνευματική ολοκλήρωση των ανθρώπων.

– Κάθε επιστημονικό επίτευγμα […] θα αποβεί […] καταστρεπτικό
Μονάδες 5

β) Να δώσετε τα αντώνυμα των παρακάτω υπογραμμισμένων λέξεων του κειμένου:
συγκεκριμένο (2ηπαράγραφος)
βελτίωσε (2ηπαράγραφος)
ευθύνη (4η παράγραφος)
υλική (4η παράγραφος)
ελευθερία (4η παράγραφος)
Μονάδες 5

Β4 .
α)«Η σύγχυση πραγματικών…των ανθρώπων.» (3η παράγραφος) Τι επιτυγχάνει ο συγγραφέας με το ασύνδετο σχήμα; 
Μονάδες 3

β) «Όμως η τεχνολογία…περισσότερο άνθρωπος; » (2η παράγραφος)
Τι επιδιώκει ο συγγραφέας με τη χρήση του ρητορικού ερωτήματος; 
Μονάδες 3

Γ1. Στην τελετή αποφοίτησης του σχολείου σας ως υποψήφιοι/ες φοιτητές/τριες και μελλοντικοί/κές επιστήμονες εκφωνείτε μια ομιλία 500-600 λέξεων στην οποία εστιάζετε σε δύο άξονες:
α) στον ρόλο της επιστήμης στην αντιμετώπιση των σημαντικότερων, κατά τη γνώμη σας, σύγχρονων προβλημάτων και 
β) στα ηθικά εφόδια του επιστήμονα που θα του επιτρέψουν να υπηρετήσει αυτό τον στόχο.
Μονάδες 40

Η επόμενη ημέρα 

Την Παρασκευή, οι υποψήφιοι των ΓΕΛ συνεχίζουν με το μάθημα Αρχαία Ελληνικά Ο.Π. (Ανθρωπιστικών Σπουδών), Μαθηματικά (Ο.Π. Θετικών Σπουδών) και Μαθηματικά (Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας & Πληροφορικής). Αύριο, Πέμπτη οι υποψήφιοι των ΕΠΑΛ συνεχίζουν τις εξετάσεις με Μαθηματικά, και το Σάββατο Σύγχρονες Γεωργικές Επιχειρήσεις, Στοιχεία Μηχανών, Στοιχεία Ανατομίας – Φυσιολογίας ΙΙ και Αρχές Οργάνωσης & Διοίκησης Επιχειρήσεων. Το newsit.gr θα δημοσιεύει τα θέματα για τις Πανελλήνιες 2017 και τις προτεινόμενες λύσεις- απαντήσεις σε όλα τα μαθήματα.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Πρόταση Ημέρας: Ριγκατόνι με σάλτσα φέτας

Μία άλλη προσέγγιση στο φαγητό εκεί όπου η Ιταλία συναντά την Ελλάδα

Silver Alert: Χάθηκε η λεπτομύτα

Η λεπτομύτα δεν θα ξαναπετάξει: Και επισήμως εξαφανισμένο το αποδημητικό πουλί

ΣΥΡΙΖΑ – Κυκλάδες: Παραιτήσεις μελών από Τήνο και Σύρο

Ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ και ποια η σχέση του με τα μέλη… Νέες παραιτήσεις

Κίνα: Ρομπότ με AI «έπεισε» άλλα ρομπότ να… στασιάσουν (!!!)

Ρομπότ με Τεχνητή Νοημοσύνη στην Κίνα «έπεισε» άλλα ρομπότ να... στασιάσουν και να το ακολουθήσουν (video)

Νάξος: Γιατί ο Δημήτρης Λιανός μιλάει για “ιδιαίτερη τιμή”;

Η ανάρτηση που έγινε από τον Δήμαρχο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων με αφορμή την εκδήλωση χθες Πέμπτη (21/11) στη Νάξο

Ενδοκυκλαδικά: Το “Αρτεμις” κάθε Τρίτη θα ενώνει τη Σύρο με τη Παροναξία και τη Σαντορίνη

Αλλαγή στο δρομολόγιο του "Αρτεμις"... Δείτε πως θα κινείται κάθε Τρίτη

Μητσοτάκης σε Λιανό “Είναι δέσμευσή μου το φράγμα αυτό επιτέλους να ολοκληρωθεί “

Τι είπε ο Μητσοτάκης για τα προβλήματα που υπάρχουν στα νησιά και δη στη Νάξο - Φθηνό ρεύμα και καλό, ποιοτικό, καθαρό νερό για τα νησιά μας

Μονογυιού: “Σημαντική η δέσμευση του Πρωθυπουργού για την ολοκλήρωση του φράγματος Τσικαλαριού”

Κατερίνα Μονογυιού: Στην εκδήλωση για την υπογραφή σύμβασης για τη σύσταση του Ταμείου Απανθρακοποίησης Ελληνικών Νησιών

Νάξος: Ο Γ. Λεονταρίτης στην τελετή υπογραφής της σύμβασης σύστασης Ταμείου Απανθρακοποίησης Νησιών

Η συμφωνία αποσκοπεί στην επιτάχυνση της απεξάρτησης των ελληνικών νησιών από τις εκπομπές άνθρακα κάνοντας πράξη την πράσινη μετάβαση και κλιματική προσαρμογή τους.

The Voice: Ο Ναξιώτης Κουτελιέρης και η συγκίνηση της Παπαρίζου (video)

Μπορεί ο Μιχάλης Κουτελιέρης να μην πέρασε στον επόμενο γύρο του The Voice όμως η σχέση του με την Κλαύδια έφερε δάκρυα στα μάτια της; Παπαρίζου (video)

Νάξος – Μητσοτάκης: Συμμετοχή στη λιτανεία και καφέ για χαλάρωση

Στη Νάξο βρίσκεται από το πρωί ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης

Αμοργός: Εννέα μέτρα μετακινήθηκε ο υποθαλάσσιος πυθμένας και έδωσε τον σεισμό του 1956

Διεθνής ερευνητική ομάδα ρίχνει «φως» στις αιτίες του καταστροφικού σεισμού του 1956 στην Αμοργό - Τι λέει η Εύη Νομικού

Πάρος: Ο καπετάν – Χρήστος Τζουάνης “έφυγε” από την ζωή

Στα 42 του χρόνου ο cpt Χρήστος Τζουάνης έφυγε από τη ζωή ...

Δονούσα: Ανεμογεννήτριες καλύπτουν την Καλοταρίτισσα

φωτορεαλιστικές απεικονίσεις για το πώς θα φαίνεται το συγκεκριμένο έργο στην πλήρη του ανάπτυξη (60 ανεμογεννήτριες) στη Δονούσα

Ενδοκυκλαδικά: Το “Αρτεμις” κάθε Τρίτη θα ενώνει τη Σύρο με τη Παροναξία και τη Σαντορίνη

Αλλαγή στο δρομολόγιο του "Αρτεμις"... Δείτε πως θα κινείται κάθε Τρίτη

Νάξος: Επίσκεψη εξπρές του Μητσοτάκη με συνοδεία αξιωματούχων σε τρία αεροπλάνα (!!!)

Τρία αεροσκάφη της Olympic Air θα μεταφέρουν τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τους συνοδούς του στη Νάξο – Η ώρα άφιξης και αναχώρησης

Πανναξιακός ΑΟ: Με “τριπλό” Μανωλά το …τρίποντο κόντρα στον Πανθηραϊκό

Με χατ τρικ του Μανωλά ο Πανναξιακός 5-2 τον Πανθηραϊκό - Η αφιέρωση στην επέτειο του Πολυτεχνείου (video)

MSC: Βάζει στο πρόγραμμα την Σύρο, “βλέπει” τις υποδομές στη Σαντορίνη

MSC: Αντί για τέλη, επενδύσεις σε υποδομές για ανάπτυξη της κρουαζιέρας