Οι υποψήφιοι για την τριτοβάθμια εκπαίδευση μπήκαν φέτος στα Ανώτερα και Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα με το βαθμό του Λυκείου να μην παίζει ρόλο, όμως δεν αποκλείεται από του χρόνου να είναι το μοναδικό εισιτήριο επιλογής με κατάργηση των Πανελλαδικών
Είναι αυτή η τελευταία χρόνια που βλέπουμε σε ισχύ τις Πανελλαδικές Εξετάσεις; Οι κυβερνήσεις εδώ και δεκαετίες παλεύουν να βρουν ένα σύστημα αξιόπιστο που να ενισχύει όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, από την πρωτοβάθμια έως την τριτοβάθμια χωρίς η μία να λειτουργεί εις βάρος της άλλης. Και το χειρότερο όλων; Με δεδομένο ότι δεν υπήρξε σχεδόν ποτέ ενιαία στρατηγική σε θέματα Παιδείας κάθε υπουργός που αναλάμβανε το πακέτο «Παιδεία» προχωρούσε σε αλλαγές ανάλογα με τα δικά του βιώματα. Και ουσιαστικά υπήρξαν γενιές μαθητές που με άλλο σύστημα ξεκινούσαν το ταξίδι προς την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, άλλο… έβλεπαν κατά τη διαδρομή και με άλλο τελικά έφταναν στο τέλος… Και φέτος φτάσαμε στο σημείο ο βαθμός του απολυτηρίου να έχει την μικρότερη δυνατή δυναμική σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια όσον αφορά της Πανελλαδικές εξετάσεις αφού δεν μπήκε στον τελικό μέσο όσο. Υπάρχει όμως τελικά η περίπτωση να το ξαναδούμε το έργο. Και αυτό γιατί σύμφωνα με δημοσίευμα του «Ελεύθερου Τύπου» Πανελλαδικές εξετάσεις τέλος. Οι πληροφορίες αναφέρουμε ότι πάμε μόνο με τον βαθμό του απολυτηρίου ως διαβατήριο για τα Ανώτερα και Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και αναμένονται οι τελικές ανακοινώσεις μέσα στην επόμενη σχολική χρονιά.
Ο στόχος
Τη θέσπιση ενός νέου σχολικού συστήματος -σε βάθος χρόνου- βασικός στόχος του οποίου θα είναι η ενίσχυση του Λυκείου, ώστε να μπορεί να εισάγεται κάποιος σε ένα πανεπιστημιακό τμήμα βάσει του βαθμού του, επιδιώκει το αρμόδιο υπουργείο, όπως εξήγησε, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας, Γιάννης Παντής. «Θα υπάρξει σύντομα μια πρόταση -ελπίζω μέσα στη χρονιά- που θα είναι πάνω στην εντολή που έχουμε από τον υπουργό. Θα πάμε δηλαδή, μέσω του σχολικού συστήματος, να μπαίνουν τα παιδιά στα πανεπιστήμια. Δεν θα χρειάζεται παράλληλο σύστημα». Το υπουργείο φαίνεται να έχει καταλήξει σε μια πρόταση που βασίζεται στην αρχή ότι οι νέοι, εφόσον έχουν ολοκληρώσει το Λύκειο, έχουν το δικαίωμα να πραγματοποιήσουν τις σπουδές που επιθυμούν.
International Baccalaureate
Στο πλαίσιο του International Baccalaureate, το υπουργείο μελετάει τη δημιουργία ενός εθνικού απολυτηρίου που θα αποτελεί και το διαβατήριο για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. «Το σύστημα πρέπει να αλλάξει και ο βαθμός απολυτηρίου θα αποτελεί τον βαθμό με τον οποίο θα εισάγονται οι υποψήφιοι στις σχολές. Στόχος με τις αλλαγές αυτές είναι η αναβάθμιση του Λυκείου, και πρώτα πρέπει να προχωρήσουμε στην αναμόρφωσή του. Γι’ αυτό το λόγο είναι δύσκολο να ορίσω πότε θα μπορούσε να εφαρμοστεί το νέο εισαγωγικό σύστημα», σημειώνει στον «Ελεύθερο Τύπο» ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας κ. Γιάννης Παντής.
Οι αλλαγές στις οποίες αναφέρεται αφορούν το Λύκειο των δύο τάξεων και το Γυμνάσιο των τεσσάρων. Κατά καιρούς έχουν τοποθετηθεί τόσο η αναπληρώτρια υπουργός Παιδείας κ. Σία Αναγνωστοπούλου όσο και μέλη του Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία σε αυτό, προαναγγέλλοντας την ολοκληρωτική αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Ο πρόεδρος της Επιτροπής κ. Αντώνης Λιάκος είχε παρουσιάσει και μία ολοκληρωμένη πρόταση που αφορούσε το ωρολόγιο πρόγραμμα του Λυκείου προβάλλοντας την Ελληνική αλλά και την Αγγλική Γλώσσα ως βασικά διδακτικά αντικείμενα στις δύο τάξεις του Λυκείου, αποκλείοντας όμως μαθήματα όπως τα Αρχαία και τα Μαθηματικά. Με τον τρόπο που είχε διαμορφωθεί το πρόγραμμα και οι κατευθύνσεις μαθημάτων, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να αποκλείσουν τα παραπάνω αντικείμενα και στη θέση τους να συμπεριλάβουν άλλα όπως Σχέδιο και Ιστορία της Τέχνης.
Κλειστά χαρτιά
Ακόμα η ηγεσία κρατάει κλειστά τα χαρτιά της σχετικά με τις λεπτομέρειες του νέου συστήματος, καθώς δεν είναι γνωστό αν η συμπλήρωση του μηχανογραφικού θα ισχύει και στο νέο σύστημα και αν θα υπάρξει αυτούσιο το σύστημα των βάσεων εισαγωγής. Αντίθετα, επιμένει στο επιχείρημα για μεταρρυθμίσεις που στοχεύουν στην αναβάθμιση του Λυκείου.