Γιγάντωση των φροντιστηρίων και πανελλαδικές στις παθογένειες του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Τι αναφέρει η έκθεση του ΟΟΣΑ που ζητάει κατάργηση ή αλλαγή του τρόπου εισαγωγής μαθητών στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση
Υπό τον τίτλο «Εκπαίδευση για ένα λαμπρό μέλλον στην Ελλάδα» παρουσιάστηκε χτες η έκθεση του ΟΟΣΑ, που αποτυπώνει την κατάσταση στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και περιλαμβάνει μια σειρά προτάσεων για αναδιαρθρώσεις. Την έκθεση, η σύνταξη της οποίας αποτελεί και πρόβλεψη του μνημονίου σε ό,τι αφορά την Παιδεία, παρουσίασαν ο υπουργός Παιδείας, Κ. Γαβρόγλου, η Gabriela Ramos, εκ μέρους του ΟΟΣΑ, και ο Frank Van Driessche, εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Ο ΟΟΣΑ στις διαπιστώσεις του αναφέρεται μεταξύ άλλων στη γιγάντωση των φροντιστηρίων και το ζήτημα των πανελλαδικών εξετάσεων, στην όξυνση των ανισοτήτων και επισημαίνει ότι η μείωση των δημόσιων δαπανών στην Εκπαίδευση κατά 36% την τελευταία 10ετία είχε επιπτώσεις στους διορισμούς, κάνοντας λόγο για «αρνητική επίπτωση στην ποιότητα που παρέχεται στα σχολεία και στο εκπαιδευτικό σύστημα συνολικά».
Το εντυπωσιακό εύρημα ότι οι 99 στους 100 μαθητές της Γ΄ Λυκείου παρακολουθεί είτε φροντιστήριο είτε ιδιαίτερο μάθημα είτε και τα δύο ενώ σημειώνεται ότι οι επόμενες δύο χώρες στη σχετική λίστα είναι η Κορέα με το 90% των μαθητών να καταφεύγουν στα φροντιστήρια και η Κίνα με 85%.
Επίσης στην έκθεση αναφέρεται ότι οι εκπαιδευτικοί στην κατώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση διδάσκουν λιγότερο απ΄ότι ο μέσος όρος της ΕΕ-22 και του ΟΟΣΑ ωστόσο ο συνολικός χρόνος εργασίας συμπεριλαμβανομένου και του διοικητικού έργου είναι στο μέσο όρο.
Παρουσιάζοντας την έκθεση η πρόεδρος του προσωπικού του ΟΟΣΑ ζήτησε να υπάρξει αξιολόγηση των εκπαιδευτικών αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι «είναι πολύ σημαντικό να υπογραμμίσουμε ότι αυτή η αξιολόγηση και οι διαδικασίες θα πρέπει να δημιουργηθούν σε στενή συνεργασία με του καθηγητές και τα εργασιακά συνδικάτα ούτως ώστε οι δάσκαλοι και οι καθηγητές να μην τα βλέπουν ως μια τιμωρητική διαδικασία ή εργαλείο και δεν αναγνωρίζουν τις περιπλοκότητα και τις προκλήσεις οι οποίες υπάρχουν στο επάγγελμά τους».
Ο ΟΟΣΑ ζητά επίσης την ενίσχυση των θέσεων των διευθυντών στις σχολικές μονάδες επιμένοντας στη μεγαλύτερη αυτονομία των σχολείων σε όλα τα επίπεδα με τον υπουργό Παιδείας να σημειώνει ότι για την πολιτική ηγεσία η αυτονομία ορίζεται ως μια σειρά αποφάσεων που λαμβάνει ο σύλλογος διδασκόντων.
Ο διεθνής οργανισμός ζήτησε επίσης να υπάρξουν μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών, να ενισχυθεί η χρηματοδότηση για την εκπαίδευση καθώς ο προϋπολογισμός για την παιδεία την τελευταία δεκαετία μειώθηκε κατά 36% ενώ ειδικά για το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάμια εκπαίδευση ζητά αλλάγή ή ακόμα και κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων προτείνοντας ένα σύστημα στο οποίο οι μαθητές θα εξετάζονται παραπάνω από μια φορές κατά τη διάρκεια των σχολικών τους ετών και όχι μόνο σε μια εξέταση.
Ο ΟΟΣΑ επισημαίνει με έμφαση ως πρόβλημα ότι «οι σχολικές μονάδες έχουν διάσπαρτες και διάχυτες αρμοδιότητες και χρηματοδοτήσεις, περιορισμένη αυτονομία καθώς πολλές αποφάσεις και εντολές υπαγορεύονται απ’ έξω». Η διεθνής εμπειρία ωστόσο δείχνει πως το αυτόνομο σχολείο είναι το διαφοροποιημένο ανάλογα με την τσέπη των γονιών σχολείο, που θα αναζητεί πόρους, θα έχει διαφοροποιημένο πρόγραμμα εντείνοντας τις ταξικές διαφοροποιήσεις. Για τον ΟΟΣΑ, «για την ευημερία κάθε σχολείου ξεχωριστά, η διακυβέρνηση και χρηματοδότηση πρέπει να συνδέονται», ενώ ιδιαίτερο βάρος δίνεται στο ρόλο του διευθυντή. Επισημαίνεται πως «οι μεταρρυθμίσεις πρέπει να προσανατολιστούν προς την κατεύθυνση της αύξησης της αυτονομίας των σχολείων και των διευθυντών τους, της δημιουργίας ενός στέρεου πλαισίου λογοδοσίας και μιας κουλτούρας που θα βασίζεται στην αξιολόγηση».
«Η Ελλάδα διαθέτει ένα αφοσιωμένο σώμα εκπαιδευτικών με μέτριες επιδόσεις», εκτιμά ο ΟΟΣΑ, που αναφέρεται σε μέτρα που αφορούν το εκπαιδευτικό προσωπικό και γίνεται λόγος για «αξιολόγηση» με αναφορές σε «μη τιμωρητικό» χαρακτήρα.