Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠαιδείαΤο νέο Λύκειο και οι αλλαγές ως προς την εισαγωγή στα ΑΕΙ

Το νέο Λύκειο και οι αλλαγές ως προς την εισαγωγή στα ΑΕΙ

|

Το νέο Λύκειο έρχεται από τη περίοδο 2017 – 18 και τέσσερις είναι βασικοί άξονες πάνω στους οποίους θα συζητήσει η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής σε μία προσπάθεια να καταλήξει σε λύση για το εξεταστικό σύστημα.

Σημαντικές αλλαγές πρόκειται να εφαρμοστούν στα Λύκεια της χώρας καθώς πλέον οι μαθητές θα έχουν το δικαίωμα να δώσουν εξετάσεις για ΑΕΙ μετά το Απολυτήριο Λυκείου, και με περισσότερες ευκαιρείςς σε σχέση με σήμερα, ο βαθμός του Λυκείου δεν θα είναι καθοριστικός για την επιτυχία, οι 18χρονοι θα εισάγονται σε σχολή και όχι σε τμήμα. Συγκεκριμένα, με συμφωνία από το πιο εύκολο σημείο, δηλαδή το χρόνο διεξαγωγής εξετάσεων, θα ξεκινήσει το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα στη Βουλή ο διάλογος για την αναμόρφωση των δύο τελευταίων τάξεων του Λυκείου, την αλλαγή του συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και το νέο περιεχόμενο του πρώτου έτους σπουδών σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ.

Τα δύσκολα σημεία

Ωστόσο, τα ακανθώδη ζητήματα που σχετίζονται με τα αιτήματα των επιμέρους ομάδων -καθηγητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, πανεπιστημιακοί, επιτροπές διαλόγου, ειδήμονες- παραμένουν υπό διαβούλευση, με αποτέλεσμα το πλέγμα των σχέσεων που αναπτύσσεται γύρω από τόσο σημαντικά θέματα, π.χ. το εξεταστικό, να καθιστά δύσκολη την συναίνεση.

Αυτό, πάντως, θα επιδιώξει η κυβέρνηση με στόχο να προκύψει ένα τελικό πόρισμα έως τις αρχές του 2017. Το πόρισμα αυτό -το τρίτο κατά σειρά μετά τα πορίσματα της Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου και της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής- θα δοθεί σε διαβούλευση στους εμπλεκόμενους φορείς (ΑΕΙ, ΟΛΜΕ κ.ά.) ώστε, στη συνέχεια, να προχωρήσουν οι νομοθετικές πρωτοβουλίες.

«Θα γίνει προσπάθεια να καταλήξουμε σε μια συναινετική πρόταση έως την Πρωτοχρονιά, συνεκτιμώντας τα πρόσφατα πορίσματα της Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία, αλλά και τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί επί των θεμάτων αυτών τα τελευταία 10 -15 χρόνια. Για τον σκοπό αυτόν, η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής θα αρχίσει να καλεί ειδικούς εμπειρογνώμονες που είχαν άποψη ή ευθύνη για αυτά τα θέματα, όπως τους γ.γ. των υπουργείων Παιδείας των τελευταίων έξι-επτά ετών προκειμένου να συζητήσουμε για το σύστημα των πανελληνίων εξετάσεων με τη σημερινή του μορφή, τους πρώην προέδρους των Ινστιτούτων Εκπαιδευτικής Πολιτικής και τους πρώην προέδρους του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας.

Δεν θα ξαναγίνει ο διάλογος από την αρχή. Θα εξειδικεύσουμε τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί και θα αναζητήσουμε συνθέσεις και συναινέσεις», τονίζει στην «ΗτΣ» ο πρόεδρος της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής κ. Κώστας Γαβρόγλου.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΗτΣ», τα τέσσερα βασικά ερωτήματα επί των οποίων θα γίνει η συζήτηση στη Βουλή είναι τα εξής:

1. Πότε θα γίνονται οι εξετάσεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και ποιος θα έχει την ευθύνη διεξαγωγής τους;

Υπάρχει συμφωνία οι εξετάσεις να διεξάγονται μετά την ολοκλήρωση της φοίτησης και της απόκτησης του Απολυτηρίου Λυκείου τον Ιούνιο, υπό την ευθύνη ενός ανεξάρτητου εξεταστικού φορέα προκειμένου να διασφαλιστεί το αδιάβλητο της διαδικασίας. Οι υποψήφιοι θα μπορούν να δίνουν εξετάσεις περισσότερες της μιας φοράς προκειμένου να βελτιώνουν την επίδοσή τους, χωρίς ωστόσο να έχει διευκρινιστεί αν αυτές θα γίνονται μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα ή ετησίως.

2. Ποιος θα είναι ο ρόλος των ΑΕΙ στη διαδικασία επιλογής των φοιτητών τους;

Οι διαφορετικές απόψεις που υπάρχουν για το θέμα καθιστούν δύσκολη την συναίνεση. Για παράδειγμα, το πόρισμα το οποίο συνέταξε το Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, υπό την προεδρία του Γ. Μπαμπινιώτη, το 2009, προβλέπει ότι στον προσδιορισμό της ύλης θα συμμετέχουν τα αντίστοιχα τμήματα των ΑΕΙ τα οποία θα καθορίζουν και το ύψος της βαθμολογίας εισαγωγής των υποψηφίων. Από την πλευρά της, ωστόσο, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας διαφωνεί με την πρόταση αυτή, υποστηρίζοντας ότι εάν τα ΑΕΙ αποκτήσουν καθοριστικό λόγο στη διαδικασία επιλογής των υποψηφίων, τότε ελλοχεύει ο κίνδυνος να δέχονται πολύ μικρό αριθμό εισακτέων, αλλά και να πληγεί το αδιάβλητο της διαδικασίας.

3. Με ποια κριτήρια θα γίνεται η εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση; Πρέπει να είναι καθοριστικός ο βαθμός στο Λύκειο;

Το πόρισμα της Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία, υπό την προεδρία του Αντ. Λιάκου, προβλέπει ότι «διαβατήριο» για την εισαγωγή των υποψηφίων στα ΑΕΙ αποτελεί η επίδοση στο διετές, πλέον, Λύκειο. Ο τελικός βαθμός του απολυτηρίου θα προκύπτει από τις γραπτές εξετάσεις στην Α΄ και τη Β΄ Λυκείου σε συνδυασμό με τους προφορικούς βαθμούς των τετραμήνων, καθώς και της βαθμολογίας των γραπτών εργασιών. Όπως προτείνεται, η επιλογή των υποψηφίων θα γίνεται κατά 80% από το εθνικό απολυτήριο το οποίο, μάλιστα, στις σχολές υψηλής μπορεί να μοριοδοτείται έως και 99%. Τόσο εκπαιδευτικοί όσο και στελέχη του υπουργείου Παιδείας εκφράζουν ενστάσεις επί της προτάσεως αυτής, τονίζοντας ότι ο βαθμός του απολυτηρίου θα πρέπει μεν να λαμβάνεται υπόψη για την εισαγωγή αλλά να μην είναι καθοριστικής σημασίας προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος «αλλοίωσής» του. Πόσο αντικειμενικός και αξιόπιστος θα είναι ο βαθμός του Λυκείου όταν σε πολλά σχολεία υπάρχουν προσωπικές σχέσεις μεταξύ των εκπαιδευτικών και των γονέων; Είναι το βασικό ερώτημα που ανακύπτει.

4. Οι υποψήφιοι θα εισάγονται σε σχολή ή σε τμήμα;

Η πρόταση του υπουργείου Παιδείας προβλέπει ότι οι υποψήφιοι θα εισάγονται σε σχολή. Τα τμήματα, ωστόσο, θα διατηρηθούν στα ΑΕΙ. Κατά το πρώτο έτος σπουδών, οι φοιτητές θα παρακολουθούν κοινά μαθήματα σε ποσοστό έως και 80% και στη συνέχεια θα αποφασίζουν σε ποιο τμήμα θα συνεχίσουν τις σπουδές τους. Για παράδειγμα, ένας φοιτητής θα εισάγεται στη Φυσικομαθηματική Σχολή και μετά το πρώτο έτος και τα γενικής κατεύθυνσης μαθήματα θα αποφασίζει εάν θα συνεχίσει τις σπουδές του στο τμήμα της Φυσικής ή των Μαθηματικών.

Επαφές και αλλαγές

Παράλληλα ξεκινάει συζήτηση ανάμεσα στον πρόεδρο της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής Κώστας Γαβρόγλου με τους εκπροσώπους των κομμάτων. Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ευελπιστεί να λύσει τον γόρδιο δεσμό της αναβάθμισης του Λυκείου και του νέου εξεταστικού με σύνθεση των προτάσεων που ήδη έχουν κατατεθεί. Θα επιδιωχθεί, επίσης, η συναίνεση ώστε να είναι η τελευταία αλλαγή στο σύστημα πρόσβασης. Μεταπολιτευτικά έχουν γίνει περίπου 15 μερικές ή ριζικές αλλαγές στο σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Στόχος είναι οι μαθητές της Α Λυκείου την περίοδο 2017 – 18 να δοκιμαστούν στο νέο σύστημα και το 2020 να έχουμε την πρώτη προσπάθεια εισόδου στα ΑΕΙ με τα νέα δεδομένα…  Με βάση τα κοινά σημεία των προτάσεων, η συζήτηση θα επικεντρωθεί στα εξής τέσσερα πεδία:

• Αναβάθμιση του Λυκείου: Καθώς η ΟΛΜΕ έχει πλήρως απορρίψει την πρόταση για 4ετές Γυμνάσιο και διετές Λύκειο στα πρότυπα του I.B., προκρίνεται η ενίσχυση του μορφωτικού ρόλου των δύο τελευταίων τάξεων του Λυκείου, οι οποίες «τώρα γίνονται στο φροντιστήριο» όπως είπε ο υπουργός Νίκος Φίλης, εννοώντας ότι οι μαθητές ενδιαφέρονται μόνο για τα μαθήματα στα οποία θα εξετασθούν για την εισαγωγή στα ΑΕΙ. Η πρόταση είναι να καθιερωθεί Εθνικό Απολυτήριο, με τον βαθμό του να λαμβάνεται υπόψη, αλλά μην είναι καθοριστικός για την εισαγωγή.

• Διαδικασία εξετάσεων: Ολες οι θέσεις συγκλίνουν στο ότι οι υποψήφιοι πρέπει να εξετάζονται σε τέσσερα μαθήματα (όπως τώρα) και οι εξετάσεις να συνεχίσουν να διοργανώνονται από το υπουργείο Παιδείας και όχι από τα ΑΕΙ για τη διασφάλιση του αδιάβλητου της διαδικασίας. Η μόνη αλλαγή είναι ότι προτείνεται οι υποψήφιοι να δίνουν πολλές φορές εξετάσεις (είχε προταθεί από το πόρισμα Μπαμπινιώτη).

• Εισαγωγή στα ΑΕΙ: Θα γίνεται σε σχολές και όχι σε τμήματα όπως συμβαίνει τώρα (πλην, βεβαίως, των μονοτμηματικών σχολών όπως συμβαίνει στο ΕΜΠ). Οι εισακτέοι στο πρώτο έτος θα παρακολουθούν κοινά μαθήματα και κατόπιν θα αποφασίζουν σε ποιο τμήμα της σχολής θα συνεχίσουν. Επίσης, οι φοιτητές θα μπορούν να «χτίζουν» το πτυχίο τους παρακολουθώντας μαθήματα επιλογής από όλα τα τμήματα της σχολής. Ετσι, το τμήμα θα διατηρηθεί ως πυρήνας του ΑΕΙ. Με την πρόταση αυτή, βέβαια, αλλάζει άρδην η σημερινή δομή του μηχανογραφικού δελτίου.

• Αριθμός θέσεων ανά σχολή: Σήμερα, τα ΑΕΙ έχουν λόγο στον καθορισμό τους. Ωστόσο, το υπουργείο Παιδείας μπορεί να αυθαιρετήσει, καθώς έχει τον τελικό λόγο.

Με πληροφορίες από “Καθημερινή” και “Ημερησία” 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Ενδοκυκλαδικά: Το “Αρτεμις” κάθε Τρίτη θα ενώνει τη Σύρο με τη Παροναξία και τη Σαντορίνη

Αλλαγή στο δρομολόγιο του "Αρτεμις"... Δείτε πως θα κινείται κάθε Τρίτη

Μητσοτάκης σε Λιανό “Είναι δέσμευσή μου το φράγμα αυτό επιτέλους να ολοκληρωθεί “

Τι είπε ο Μητσοτάκης για τα προβλήματα που υπάρχουν στα νησιά και δη στη Νάξο - Φθηνό ρεύμα και καλό, ποιοτικό, καθαρό νερό για τα νησιά μας

Μονογυιού: “Σημαντική η δέσμευση του Πρωθυπουργού για την ολοκλήρωση του φράγματος Τσικαλαριού”

Κατερίνα Μονογυιού: Στην εκδήλωση για την υπογραφή σύμβασης για τη σύσταση του Ταμείου Απανθρακοποίησης Ελληνικών Νησιών

Νάξος: Ο Γ. Λεονταρίτης στην τελετή υπογραφής της σύμβασης σύστασης Ταμείου Απανθρακοποίησης Νησιών

Η συμφωνία αποσκοπεί στην επιτάχυνση της απεξάρτησης των ελληνικών νησιών από τις εκπομπές άνθρακα κάνοντας πράξη την πράσινη μετάβαση και κλιματική προσαρμογή τους.

Νάξος – Στ. Γκίκας: “Θα αλλάξει η εικόνα των νησιών μας, στο σύνολό τους”

Μιλώντας για «το μοντέλο των “έξυπνων” και ”πράσινων” νησιών» ο Στέφανος Γκίκας δήλωσε πως «δημιουργεί σημαντική προστιθέμενη αξία για τα νησιά μας»

Νάξος – Μητσοτάκης: “Στεκόμαστε δίπλα στους νησιώτες” (video)

Ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και πως η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες

Blue Star Ferries: Δίωρη καθυστέρηση στην αναχώρηση του “Paros”

Στις 7.30 το απόγευμα θα αναχωρήσει σήμερα (21/11) το Blue Star Paros από τον Πειραιά για το ταξίδι στις Κυκλάδες

Νάξος – Μητσοτάκης: Συμμετοχή στη λιτανεία και καφέ για χαλάρωση

Στη Νάξο βρίσκεται από το πρωί ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης

Μ. Ψαράκης: Ενας 81χρονος μαραθωνοδρόμος εξομολογείται …

Ο Μανούσος Ψαράκης μιλάει για την εμπειρία του ως μαραθωνοδρόμος ... Και δηλώνει "Έτρεχα μαραθώνιο και τραγουδούσα Βέρντι"

ΣΥΡΙΖΑ: Ανεξαρτητοποιήθηκαν οι βουλευτές Τζάκρη και Πούλου

Ανεξαρτητοποιήθηκαν Τζάκρη και Πούλου - Η απάντηση του ΣΥΡΙΖΑ και αξιωματική αντιπολίτευση το ΠΑΣΟΚ

The Voice: Ο Ναξιώτης Κουτελιέρης και η συγκίνηση της Παπαρίζου (video)

Μπορεί ο Μιχάλης Κουτελιέρης να μην πέρασε στον επόμενο γύρο του The Voice όμως η σχέση του με την Κλαύδια έφερε δάκρυα στα μάτια της; Παπαρίζου (video)

Νάξος – Μητσοτάκης: Συμμετοχή στη λιτανεία και καφέ για χαλάρωση

Στη Νάξο βρίσκεται από το πρωί ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης

Blue Star Ferries – Απεργία: Αλλαγές στα δρομολόγια, τι ώρα αναχωρούν Blue Star Paros και Αρτεμις

Τα δρομολόγια των πλοίων της Blue Star Ferries όπως διαμορφώνονται με βάση την απεργία της 20ης Νοεμβρίου

Ινδία: Ποιο νησί των Κυκλάδων δίνει το όνομά του σε αυτοκίνητο; (video)

Το ελληνικό κυκλαδίτικο νησί που θα δώσει το όνομά του στο νέο SUV (εικόνες & βίντεο)

Αμοργός: Εννέα μέτρα μετακινήθηκε ο υποθαλάσσιος πυθμένας και έδωσε τον σεισμό του 1956

Διεθνής ερευνητική ομάδα ρίχνει «φως» στις αιτίες του καταστροφικού σεισμού του 1956 στην Αμοργό - Τι λέει η Εύη Νομικού

Αμοργός: Ποια δώρισε 198.000 ευρώ στο Δήμο για κατασκευή σχολείου στην Αρκεσίνη;

Δωρεά από Σοφία Κέλερη στον Δήμο Αμοργού για την κατασκευή σχολείου ή άλλου έργου στην Αρκεσίνη

Πάρος: Ο καπετάν – Χρήστος Τζουάνης “έφυγε” από την ζωή

Στα 42 του χρόνου ο cpt Χρήστος Τζουάνης έφυγε από τη ζωή ...

Δονούσα: Ανεμογεννήτριες καλύπτουν την Καλοταρίτισσα

φωτορεαλιστικές απεικονίσεις για το πώς θα φαίνεται το συγκεκριμένο έργο στην πλήρη του ανάπτυξη (60 ανεμογεννήτριες) στη Δονούσα

Νάξος: Επίσκεψη εξπρές του Μητσοτάκη με συνοδεία αξιωματούχων σε τρία αεροπλάνα (!!!)

Τρία αεροσκάφη της Olympic Air θα μεταφέρουν τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τους συνοδούς του στη Νάξο – Η ώρα άφιξης και αναχώρησης