Η οργανωτική Επιτροπή για τα εκατό χρόνια (1921- 2021) της ίδρυσης του Γυμνασίου Νάξου προετοιμάζει Επετειακό Τόμο – Ποια είναι τα θέματα και προσοχή στο τρόπο γραφής
Εκατό χρόνια από την ίδρυση του Γυμνασίου της Νάξου… Ενός ιστορικού κτηρίου αλλά και μίας κίνησης που άλλαξε τα δεδομένα των Κυκλάδων. Εάν σκεφτεί κανείς μάλιστα ότι εκείνη την εποχή, στις αρχές της δεκαετίας του 20 στις Κυκλάδες τα σχολεία δεν ήταν και τόσα πολλά, όσα σήμερα δηλαδή.. Η Νάξος είχε βασικό ρόλο και καθοριστικό στις εξελίξεις. Και η ίδρυση του σχολείου αναβάθμισε την παιδεία σε το Νότιο κομμάτι του Νομού Κυκλάδων..
Οπότε; Μετά την εκδήλωση για τα εκατό χρόνια που έγινε πρόσφατα, έχουμε τώρα και μία δεύτερη κίνηση. Τη δημιουργία ενός επετειακού Τόμου… Και η Οργανωτική επιτροπή δίνει οδηγίες για την συγγραφή κειμένων που θα αξιοποιηθούν ώστε να εκδοθεί ο συγκεκριμένος Τόμος. Και θα έχει ενδιαφέρον να τον δούμε στην πράξη, ελπίζουμε τέτοια εποχή να είναι στα χέρια μας…
Η σχετική ανακοίνωση από την Οργανωτική Επιτροπή
Τα μέλη της Οργανωτικής Επιτροπήςπου ανέλαβε τον παρελθόντα Αύγουστο του 2021 να οργανώσει στον αύλειο χώρο του ιστορικού Γυμνασίου της Χώρας την εκδήλωση με θέμα 1921-2021: 100 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΔΡΥΣΗ ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΝΑΞΟΥ (Σοφία Κατσουρού, Μανόλης Σέργης, Τάσος Σφυρόερας, Στράτος Φουτάκογλου και Μιχάλης Φραγκίσκος) βρίσκονται στην ευχάριστη θέση να σας ενημερώσουν ότι αποφάσισαν (και εξασφάλισαν) την έκδοση ενός αναμνηστικού, επετειακού τόμου με θέμα περίπου το ίδιο με αυτό της παραπάνω εκδηλώσεως.
Όσοι-όσες επιθυμείτε να συμμετάσχετε με κάποιο κείμενό σας σε αυτόν τον αναμνηστικό τόμο θα πρέπει να μας το αποστείλετε ηλεκτρονικά μέχρι την 31ή Ιανουαρίου 2022, στις παρακάτω δ/νσεις:
m.g.sergis@gmail.com, foutakoglou@yahoo.gr, ergosys@otenet.gr
Η εργασία σας θα πρέπει να είναι γραμμένη σε WORD, να έχει έκταση μέχρι 12 σελίδες A4, μονού διαστήματος, με γραμματοσειρά Calibri 12’ για το κυρίως κείμενο και 10΄ για τις υποσημειώσεις/παραπομπές.
Οι φωτογραφίες με τις οποίες πιθανώς θα εμπλουτίσετε το κείμενό σας πρέπει να αποστέλλονται μία-μία, χωριστά, σε ξεχωριστό δηλαδή αρχείο, τύπου jpeg, με την καλύτερη δυνατόν χρωματική ανάλυση. Η Επιτροπή Εκδόσεως έχει το δικαίωμα να εμπλουτίσει το κείμενό σας, στερούμενο φωτογραφιών, με δικές της επιλογές.
Προτεινόμενα (ενδεικτικά) θέματα προς πραγμάτευση:
▪ Κοινωνική, πολιτική, οικονομική και εκπαιδευτική – πνευματική ζωή στην Ελλάδα κατά την περίοδο 1915-1940. Ειδικότερα: Κοινωνική, πολιτική, οικονομική και εκπαιδευτική – πνευματική ζωή στις Κυκλάδες κατά την περίοδο 1915-1940
▪ Η εκπαιδευτική κατάσταση στη Νάξο κατά τις δύο πρώτες δεκαετίες του 20ού αι.
▪ Η αρχιτεκτονική ταυτότητα του Γυμνασίου Νάξου. Νικόλαος Μητσάκης (1899-1941): Ο ανανεωτής της ελληνικής αρχιτεκτονικής
▪ Το ιστορικό της δημιουργίας του Γυμνασίου. Ιδιαίτερες «στιγμές» από την 100ετή ιστορία του
▪ Ονόματα Δ/ντών και καθηγητών του, ανά περιόδους (καταγραφή)
▪ Το Γυμναστήριο: Ο χώρος, η ιστορία του, τα πρόσωπα που συνδέονται με αυτό (καθηγητές, αθλητές), οι αγώνες, οι επιτυχίες των αθλητών του, κλπ.
▪ Το Αμφιθέατρο του Γυμνασίου: Ιστορία, πρόσωπα, παραστάσεις, αναμνήσεις
▪ Το Μουσείο: Ιστορία, πρόσωπα, προσφορά του
▪ Θέματα λαογραφίας της σχολικής ζωής συγκεκριμένων ιστορικών περιόδων (π.χ. κατά τη διάρκεια της Κατοχής, της Επταετίας. Ενδεικτικά θέματα: καθημερινότητα στην τάξη, μετακινήσεις μαθητών από τα χωριά στην πόλη, η ζωή τους στην πόλη, εκκλησιασμός και κατηχητικά, ποινές μαθητών, οι σχολικές εκδρομές, σχολικές εορτές, παρελάσεις, σχέσεις καθηγητών-μαθητών, το Γυμνάσιο ως ετεροτοπία (οι σχετικές αρνητικές του διαστάσεις)
▪ Ανάλυση («ανάγνωση») μιας φωτογραφίας σχετικής με το Γυμνάσιο
▪ Η κοινωνική καταγωγή των μαθητών του, κατά περιόδους
▪ Εξέχουσες προσωπικότητες από τον χώρο των καθηγητών/καθηγητριών του
▪ Αναμνήσεις παλαιών (κυρίως) μαθητών του από τη μαθητική τους ζωή (δεκαετία του 1950 κ.ε.). Εντυπώσεις σύγχρονων μαθητών του
▪ Διακεκριμένες προσωπικότητες πρώην μαθητών/μαθητριών στο Γυμνάσιο Νάξου. Μια καταγραφή
▪ Γυμνάσιο και Σχολή Ουρσουλινών: Μια συμπληρωματική σχέση;
▪ Τα παραρτήματα και τα σχολικά ιδρύματα που προέκυψαν από το Γυμνάσιο Νάξου
▪ Η προσφορά του ιστορικού Γυμνασίου Νάξου στη ναξιακή κοινωνία και στην Εκπαίδευση των ελλήνων μαθητών
▪ 1ο Γυμνάσιο Νάξου: Ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό ίδρυμα. Παρούσα κατάσταση, προοπτικές.
Υπενθυμίζουμε, επίσης, προς διευκόλυνσή σας, κάποιους «αρχειακούς τόπους» από τους οποίους μπορείτε να αρυσθείτε σχετικό με το θέμα του τόμου υλικό για τη σύνθεση της εργασίας σας:
# Γ.Α.Κ. Αθηνών
# Ιστορικό Αρχείο Νάξου
# Πρακτικά της Βουλής
# Αρχείο Γυμνασίου Νάξου (1ο Γυμνάσιο Νάξου)
# Αρχείο Λυκείου Χώρας Νάξου
Ευχαριστούμε για την προσοχή σας. Είμαστε στη διάθεσή σας για κάθε διευκρίνιση.
Με εκτίμηση
Τα μέλη της Επιτροπής
Σοφία Κατσουρού, Μανόλης Σέργης, Τάσος Σφυρόερας, Στράτος Φουτάκογλου, Μιχάλης Φραγκίσκος
Έπεται ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΠΑΡΑΠΟΜΠΩΝ. Παρακαλούμε για την πιστή τήρησή του:
Μονογραφία, βιβλίο: Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου, Ο Άλλος εν διωγμώ. Η εικόνα του Εβραίου στη λογοτεχνία. Ζητήματα ιστορίας και μυθοπλασίας,Θεμέλιο, Αθήνα 1988, 23.
J. Blommaert, J. Verchueren, Debating diversity: Analysing the discourse of tolerance, Routledge, London 1998, 34.
H. Gans, Popular culture and high culture: An analysis and evaluation of taste, Basic Books, New York 1974, 20.
Δηλαδή: κύριο όνομα και επώνυμο συγγραφέα ΣΤΗΝ ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΗ → κόμμα → ο τίτλος του βιβλίου με πλάγια γράμματα → κόμμα → ο εκδοτικός οίκος με ορθά → κόμμα → ο τόπος και η χρονολογία εκδόσεως ορθά → κόμμα → η σελίδα ή οι σελίδες που γίνεται η παραπομπή
Άρθρο σε περιοδικό: Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου, «Η Πολιτισμική Εικονολογία και οι στόχοι της», Διαβάζω 417 (Ιούνιος 2001), 92-95.
Δηλαδή: κύριο όνομα και επώνυμο συγγραφέα → κόμμα → ο τίτλος του άρθρου εντός εισαγωγικών με ορθά γράμματα → κόμμα → το περιοδικό που το φιλοξενεί πάντα με πλάγια γράμματα, ο αριθμός του με ορθά, εντός παρενθέσεως η τυχόν χρονολογία του ορθά → κόμμα → η σελίδα ή οι σελίδες που γίνεται η παραπομπή.
Ανακοίνωση σε πρακτικά συνεδρίου: Βασιλική Αποστολίδου, «Ο ρόλος της πεζογραφίας στη μυθοποίηση της πόλης. Το παράδειγμα της Θεσσαλονίκης», Πρακτικά του Β΄ Διεθνούς Συνεδρίου Η πόλη στους νεότερους χρόνους. Μεσογειακές και Βαλκανικές όψεις (19ος-20ός αι.), Ε.Μ.Ν.Ε., Αθήνα 2004, 559-572.
Ανακοίνωση σε πρακτικά συνεδρίου αν αναφέρεται ο επιμελητής τους: Χριστίνα Αγγελή, «Αναζητώντας την τηλεοπτική Ιθάκη μέσα από την ελληνική σειρά ‘‘Το νησί’’, στο Β. Βαμβακάς, Γρ. Πασχαλίδης (επιμ.), 50 χρόνια ελληνικήτηλεόραση.Πρακτικά συνεδρίου, Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη 2018, 181-195.
L. Gross, «Out of the mainstream: Sexual minorities and the mass media», στο E. Seiter, H. Borchers, G. Kreutzner, E. Worth (eds), Remote control: Television, audiences and cultural power, Routledge, New York 1989, 130-149.
Μελέτη σε συλλογικό τόμο: Μαρία Δημητροπούλου, «Η Αθήνα κατά το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα: Χαρακτηριστικά του μεταναστευτικού ρεύματος. Μια πρώτη προσέγγιση», στον τόμο Λία Σαπουνάκη-Δρακάκη (επιμ.), Η ελληνική πόλη σε ιστορική προοπτική, Διόνικος, Αθήνα 2005, 123-130.
Ξένη μελέτη/βιβλίο μεταφρασμένη/-ο: Έρβιν Γκόφμαν, Η παρουσίαση του εαυτού στην καθημερινή ζωή, μτφρ. Μαρία Γκόφρα, Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2006, 23.
Δεύτερη κλπ. έκδοση: Στίλπ. Κυριακίδης, Ελληνική Λαογραφία. Τα μνημεία του λόγου, Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών, εν Αθήναις 1965², 123.
Άρθρο σε εφημερίδα: Ν. Αποστολάκης, «Λαογραφικά της Κρήτης», Κήρυξ Ιεράπετρας, φ. 123 (4.5.1952), 2.
Κεφάλαιο βιβλίου ενός συγγραφέα: Μ. Γ. Βαρβούνης, «Παραδοσιακά αθλητικά αγωνίσματα», στο βιβλίο του Μικρά Λαογραφικά, Παπαζήσης, Αθήνα 1998, 123.
Μελέτη πρωτοδημοσιευμένη σε περιοδικό και αναδημοσιευμένη σε τόμο του ίδιου συγγραφέα: Νικ. Δημητρίου, «Ιωάννης Κουκούλης. Πανσαμιακή φυσιογνωμία αδικημένη», Απόπλους 5 (1991), 27-31 (= Ο ίδιος, Μελέτες και άρθρα. Ανατύπωση κειμένων 1927-1996, Πορεία, Αθήνα 1996, 230-235).
Επανάληψη παραπομπής:
α. Σε αυτοτελές έργο (βιβλίο κλπ.): Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου, Ο Άλλος εν διωγμώ. Η εικόνα του Εβραίου στη λογοτεχνία. Ζητήματα ιστορίας και μυθοπλασίας, Θεμέλιο, Αθήνα 1998, 23. Τις επόμενες: Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου, Ο Άλλος εν διωγμώ…, ό.π., 34.
β. Σε άρθρο, πρώτη φορά: Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου, «Η Πολιτισμική Εικονολογία και οι στόχοι της», Διαβάζω 417 (Ιούνιος 2001), 92-95. Τις επόμενες: Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου, «Η Πολιτισμική Εικονολογία…», ό.π., 93.
Διαδίκτυο: Παραπέμπουμε στον ιστότοπο και αναγράφουμε την χρονολογία προσκτήσεως του άρθρου ή του βιβλίου.
Επιπλέον οδηγίες:
1. Στις ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ, όταν χρειασθεί να παραθέσουμε πολλούς συγγραφείς με το έργο τους, τοποθετούμε άνω τελεία στο πέρας κάθε μιας παραπομπής. Π.χ.: Βλ. ενδεικτικά Μηνάς Αλ. Αλεξιάδης, «Η έντυπη λαϊκή ποίηση στην Κάρπαθο: Μορφή, λειτουργία, σημασία», Δωδώνη 12 (1983), 347-405∙ ο ίδιος, Λαϊκοί ποιητές της Καρπάθου. Τρία παραδείγματα, Αθήνα 1997∙ Μ. Γ. Βαρβούνης, Ο κυμαίος λαϊκός ποιητής Γεώργιος Ν. Χαρτσάς. Εισαγωγή, έκδοση, σχόλια, Μορφωτικός και Εκπολιτιστικός Σύλλογος Κύμης, Αθήνα 2010∙ Γ. Θανόπουλος, Ελληνική λαϊκή ποίηση. Από το δημοτικό τραγούδι στη σύγχρονη έντυπη και ηλεκτρονική λαϊκή ποίηση, Ηρόδοτος, Αθήνα 2014.
2. Τα Εισαγωγικά που χρησιμοποιούμε είναι αυτού του τύπου «…………..». Αν χρειασθεί μια λέξη ή φράση του κειμένου (του εντός εισαγωγικών) να μπει σε νέα εισαγωγικά, τότε χρησιμοποιούμε τα «ανωφερή/φτερωτά», δηλαδή τα ‘‘………….’’. Πχ.: «Οι πληροφορίες μας κρύβουν μια ‘‘μυστηριώδη’’ ικανότητα».
3. Οι Παύλες εντός των κειμένων δεν εφάπτονται των λέξεων που περικλείουν: Π.χ.: ─ κυρίως αυτός ο λόγος ─
Οι Παύλες που χωρίζουν αριθμούς είναι μικρές και ΕΦΑΠΤΟΜΕΝΕΣ των αριθμών, π.χ. (1890-1896, 2012-2013), όπως και αυτές που ενώνουν τα διπλά επώνυμα των γυναικών συγγραφέων (π.χ., Γλύκατζη-Αρβελέρ).
4. Ο δείκτης/εκθέτης της υποσημείωσης μπαίνει μετά την τελεία, την άνω-κάτω τελεία, το κόμμα ή «κολλημένος» σε οποιαδήποτε λέξη που δεν ακολουθείται από κόμμα, τελεία ή άλλο σημείο στίξεως. Π.χ.:
Ήταν ένας «… λαμπρός ερασιτέχνης λαογράφος», κρίνει ο Μερακλής.
«Αλλά και ο ψυχολόγος και ο εθνογράφος και ο κοινωνιολόγος θα ωφεληθούν», παρατηρεί ο αείμνηστος Δ. Β. Οικονομίδης
5. Όλοι οι δείκτες/εκθέτες (του κυρίως κειμένου αλλά και αυτοί των υποσημειώσεων/παραπομπών) είναι ορθοί. Βλ. προηγούμενο κείμενο