Τρεις μαθήτριες του 2ου Γυμνασίου Νάξου με άρθρο τους σε ενδοσχολικό διαγωνισμό παρέλαβαν το 1ο βραβείο … Θέμα του άρθρου «Ένας κρυμμένος θησαυρός αποκαλύπτεται στην Κέρο» – Ποιες είναι οι μαθήτριες και ποιες οι υπεύθυνες καθηγήτριες
Μικροί δημοσιογράφοι… Μικροί εξερευνητές του πολιτισμού μας… Μαθήτριες και μαθητές από το 2ο Γυμνάσιο Νάξου βρέθηκαν πρόσφατα στα Κουφονήσια, περιηγήθηκαν στο νέο μουσείο του νησιού και στη συνέχεια αποτύπωσαν σε χαρτί την εμπειρία τους. Μάλιστα, είχαμε ουσιαστικά και σε ενδοσχολικό διαγωνισμό και το άρθρο των Βασιλική Κουφοπούλου, Καλλιόπη Σέργη και Κυριακή Κωστοπούλου, έλαβε το 1ο βραβείο στο διαγωνισμό για τη Β’ Γυμνασίου του 2ου Γυμνασίου Νάξου… Ποιο ήταν το θέμα; «Ένας κρυμμένος θησαυρός αποκαλύπτεται στην Κέρο».. Και να σημειώσουμε ότι οι υπεύθυνες καθηγήτριες είναι οι κυρίες Κυριακή Ισπανοπούλου, Γεωργία Αντωνοπούλου και Μαρία Καναβάκη και ακολουθεί το άρθρο που πήρε το βραβείο…
Τίτλος του άρθρου: “Ένας κρυμμένος θησαυρός αποκαλύπτεται στην Κέρο”
Η νέα σχολική χρονία, μόλις στις αρχές της, μας επιφύλαξε μια ξεχωριστή και πολύ ενδιαφέρουσα εκδρομή. Πριν λίγες ημέρες οι μαθητές της Β΄Γυμνασίου του 2ου Γυμνασίου Νάξου αφήσαμε πίσω το γνώριμο σχολικό περιβάλλον και ταξιδέψαμε στο Άνω Κουφονήσι, για να επισκεφτούμε την περιοδική αρχαιολογική έκθεση « Δες απέναντι…»
Όλα ήταν με το μέρος μας: Οι αξιαγάπητοι καθηγητές μας δεινοί διοργανωτές και εξαιρετικοί συνοδοί, ο καιρός υπέροχος, η θάλασσα καταγάλανη, το πλοίο μας υπερσύγχρονο και η παρέα να… πετάει, γεμάτη ζωντάνια και ενθουσιασμό από αυτό το απρόσμενο «δώρο».
Σε λιγότερο από δύο ώρες βρισκόμασταν στο γραφικό Κουφονήσι, στη γαλαζοπράσινη παραλία της Άμμου, στο κτίριο του παλιού δημοτικού σχολείου που στέγαζε το πλούσιο αρχαιολογικό υλικό από την γειτονική Κέρο και τη βραχονησίδα Δασκαλιό, σημαντικές θέσεις της πρωτοκυκλαδικής περιόδου (3.200- 2.300 π.Χ.). Εκεί μας ξενάγησε ο Δρ. Μάικ Μπόιντ από το πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ, ένας από τους επικεφαλής της αρχαιολογικής έρευνας στα παραπάνω νησιά. Μας εξήγησε ότι η απέναντι ανασκαφή έφερε στο φως μια από τις σημαντικότερες αρχαιολογικές θέσεις παγκοσμίως. Τελετουργίες άγνωστες λάμβαναν χώρα εκεί πριν από 4.500 χρόνια. Νωρίτερα, δηλαδή, από άλλα τελετουργικά κέντρα του προiστορικού Αιγαίου. Οι ταξιδώτες από όλο το Αιγαίο που έφταναν στην Κέρο εναπόθεταν τα σπασμένα ειδώλια και στη συνέχεια πιθανότατα το τελετουργικό περιλάμβανε μουσική και κρασί.
Οι άνθρωποι έφταναν στο «Τρίγωνο της Κέρου» για να συμμετάσχουν στις τελετουργικές σπασμένων ειδωλίων.
Ο χώρος στο παλιό σχολείο είχε διαμορφωθεί για να φιλοξενήσει… όλη την ανασκαφή. Εκεί είδαμε φωτογραφίες από τη δουλειά των αρχαιολόγων, τις δύσκολες καιρικές συνθήκες που αντιμετώπισαν, αλλά και τα χαμόγελα της …ανακάλυψης. Προχωρώντας στην κύρια αίθουσαν απολαύσαμε ένα φανταστικό μάθημα ιστορίας, ή καλύτερα προϊστορίας. Πολύτιμα αντικείμενα από τις ανασκαφές βρίσκονταν εκεί: Τμήματα πήλινων αγγείων, κεραμικά, μολύβδινα κυλινδρικά αντικείμενα, κοσμήματα, καλούπια χαλκού, χάλκινα μικροαντικείμενα, καθώς και κυκλαδικά ειδώλια. Όλα αυτά μας ώθησαν να φέρουμε στη μνήμη γνώσεις από την περσινή μας ιστορία.
Σπασμένα μαρμάρινα ειδώλια που βρέθηκαν στις ανασκαφές
Με τα ειδικά γυαλιά εικονικής πραγματικότητας, επισκεφτήκαμε τα απέναντι νησάκια και θαυμάσαμε τα μνημειώδη κτίρια του Δασκαλιού. Ο κύριος Μπόιντ μας είπε ότι ο οικισμός αυτός δείχνει πολύ καλή οργάνωση και τεχνική κατάρτηση πολύ πριν το παλάτι της Κνωσού και τα ανάκτορα των Μυκηναίων. Μας είπε ακόμη πως τα ευρήματα δείχνουν πως το Δασκαλιό ήταν κορυφαίο ναυτικό κέντρο, το δίκτυο του οποίου ξεπερνούσε τα σύνορα των Κυκλάδων.
Με τα ειδικά γυαλιά εικονικής πραγματικότητας
Αυτό που μας εντυπωσίασε ιδιαίτερα ήταν η πληροφορία του Βρεττανού καθηγητή ότι στην ανασκαφή το χαρτί για τη καταγραφή μπήκε στην άκρη, καθώς χρησιμοποιήθηκαν πρωτοποριακές μέθοδοι καταγραφής, ψηφιακής τεχνολογίας. Αυτό τους έλυσε τα χέρια και τους χάρισε πολύτιμο χρόνο. «Ήταν μια ανασκαφή χωρίς χαρτί», μας είπε χαρακτηριστικά. Μάλιστα εταιρία κινητής τηλεφωνίας τους πρόσφερε γρήγορες ταχύτητες ίντερνετ και δωρεάν τεχνολογικό εξοπλισμό. Όλα τα παραπάνω μας έδειξαν ότι η σύγχρονη τεχνολογία μπορεί να… συμμαχήσει με τις παραδοσιακές επιστήμες έχοντας σπουδαία αποτελέσματα!
Στις ανασκαφές χρησιμοποιήθηκαν πρωτοποριακές μέθοδοι καταγραφής από τους αρχαιολόγους μέσω της εφαρμογής «i-DIG» / Φωτογραφία: Αλεξ Γρυμάνης
Τελειώνοντας η περιήγηση, νιώσαμε ότι αυτή ήταν ένας περίπατος στην ίδια μας την ψυχή, η οποία συνομίλησε με το παρελθόν της, το φώτισε και το γνώρισε λίγο παραπάνω. Εκτιμήσαμε για μια ακόμη φορά την αξία της κοπιαστικής και συστηματικής ομαδικής εργασίας και «είδαμε απέναντι», κυριολεκτικά και μεταφορικά ανταποκρινόμενοι στην προτροπή του τίτλου της αρχαιολογικής έκθεσης. Αναχωρήσαμε μετά από μια πλούσια φιλοξενία, χαρούμενοι, υπερήφανοι, πιο σοφοί, αλλά και με την προσμονή της επόμενης εκπαιδευτικής επίσκεψης!