Στο πλαίσιο των προγραμμάτων της Άγονης Γραμμής Γόνιμης και σε συνεργασία με το Cyclades Preservation Fund επιλέξαμε να κάνουμε έναν βοτανικό κήπο στο δημοτικό σχολείο της Κιμώλου … Και το μικρό θαύμα έγινε πραγματικότητα (photo)
Οι σωστές βάσεις μπαίνουν στα σχολεία. Με πρωταγωνιστές τα παιδιά. Και βέβαια με παρουσία και πρωταγωνιστικό ρόλο. Για να κατανοήσουν από τη πρώτη στιγμή, από την ώρα που θα μπαίνει ο σπόρος στη γη, τη σημασία της κίνησης…. Οπότε; Πριν λίγες ημέρες το προαύλιο του δημοτικού σχολείου της Κιμώλου «πρασίνισε» γεμίζοντας από ντόπια φυτά, τα οποία συνέθεσαν έναν καινούριο βοτανικό κήπο για τους μαθητές του σχολείου.
Θρούμπι, γαρυφαλλιές, σκίνος, ρίγανη, της αγάπης το βοτάνι, είναι μερικά από τα φυτά που καλλιεργήθηκαν στον μικρό κήπο και κόσμησαν τον προαύλιο χώρο με χρώματα και αρώματα που έκρυβαν λίγη από την ιστορία του τόπου του νησιού των Κυκλάδων.
Μετά το τέλος του μαθήματος, εκπαιδευτικοί του σχολείου, μέλη της οργάνωσης «Άγονη Γραμμή Γόνιμη», μία γεωπόνος, ένας δασολόγος και ο αντιδήμαρχος του νησιού, συγκεντρώθηκαν ώστε να πραγματοποιήσουν μία δράση που σκοπό είχε να σημάνει την επιστροφή της κυκλαδίτικης φύσης στις σχολικές αυλές «πρασινίζοντας» ένα ολόκληρο σχολείο.
«Στο πλαίσιο των προγραμμάτων της Άγονης Γραμμής Γόνιμης και σε συνεργασία με το Cyclades Preservation Fund επιλέξαμε να κάνουμε έναν βοτανικό κήπο στο δημοτικό σχολείο της Κιμώλου ώστε οι μαθητές να λάβουν τα ερεθίσματα εκείνα που θα τους ενημερώσουν για τα φυτά του τόπου τους», λέει στο Αθηναϊκό- Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η υπεύθυνη προγραμμάτων στην Άγονη Γραμμή Γόνιμη, Ευγενία Ελευθεριάδου, ενώ προσθέτει ότι η δράση είχε προγραμματιστεί για πέρσι το καλοκαίρι, αλλά λόγω της κατάστασης με την πανδημία δεν κατάφεραν να την πραγματοποιήσουν.
Σύμφωνα με την γεωπόνο, Καλλιόπη Γραμματικοπούλου, που συμμετείχε στη δράση, προσφέροντας μάλιστα και αρκετά από τα είδη που φυτεύτηκαν, σκοπός της δράσης ήταν να δημιουργηθεί ένα θεματικό πάρκο στο δημοτικό σχολείο με ντόπια φυτά άλλα πιο αρωματικά κι άλλα πιο καλλωπιστικά. Με αυτό τον τρόπο, όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, δημιουργήθηκαν μέσα στο πάρκο «ομαδοποιήσεις» ώστε τα παιδιά να έρχονται σε επαφή με τα φυτά και να μπορούν να καταλαβαίνουν μέσω της όψης αλλά και των μυρωδιών τους, τα φυτά του τόπου τους.
«Στόχος είναι να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με το χώμα αλλά και να αρχίσουν να “παίζουν” και να δημιουργούν με τη γη. Ακόμη, μέσω της δράσης τα παιδιά έρχονται σε επαφή με έναν ζωντανό οργανισμό, όπως είναι τα φυτά, και μαθαίνουν να τα φροντίζουν, να τα παρατηρούν, καλλιεργώντας μια υπεύθυνη στάση απέναντι τους. Γενικά θεωρώ ότι μέσω αυτής της δραστηριότητας δίνονται πολλά ερεθίσματα, καλλιεργούνται πολλές αισθήσεις και φυσικά μαθαίνεις και γνωρίζεις τον ίδιο σου τον τόπο», εξηγεί η κ. Γραμματικοπούλου.
Όπως αναφέρει ο γεωπόνος-δασολόγος και υπεύθυνος στο τμήμα αποκατάστασης τοπίου της εταιρείας Imerys, Γιώργος Πετράκης, που συμμετείχε με τη σειρά του στη δράση, η λογική ήταν να δημιουργηθεί ένας κήπος που δεν θα χρειάζεται καθόλου πότισμα γιατί τα φυτά είναι ντόπια, έχουν τους δικούς τους μηχανισμούς και μπορούν να ξεπερνούν το θερμό ξηρό καλοκαίρι και να πέφτουν σε λήθαργο. «Αυτός είναι ο μηχανισμός, δεν είναι ξερά τα φυτά απλώς κοιμούνται γι αυτό και λέγονται φρύγανα», επισημαίνει, ενώ συμπληρώνει ότι τέτοιες δράσεις έχουν ως στόχο να μυήσουν τα παιδιά στη χλωρίδα του τόπου τους.
Εκείνο το απόγευμα που πραγματοποιούταν η δράση, αν και τα παιδιά είχαν σχολάσει, παρέμειναν έξω από το σχολείο για να παρακολουθήσουν τη διαδικασία ανυπομονώντας για την «πράσινη» μεταμόρφωση της αυλής τους. Μπορεί να μην ήταν εκείνοι οι δημιουργοί του βοτανικού κήπου τους, ωστόσο θα είναι από δω και πέρα «οι κηπουροί του», καθώς έχουν αναλάβει να τον ποτίζουν μία με δύο φορές την εβδομάδα.
«Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν, όταν άκουσαν ότι θα έχουμε καινούρια φυτά και θα τα ποτίζουν για να μεγαλώσουν», αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής και προϊστάμενη του σχολείου, Μαρία Πετράκη, ενώ προσθέτει ότι από εδώ και πέρα η εξέλιξη του κήπου εξαρτάται από τη συμμετοχή των παιδιών, τα οποία όχι μόνο μαθαίνουν να φροντίζουν τα φυτά αλλά και να προστατεύουν το περιβάλλον.
«Στην ουσία βλέπουν ότι το σχολείο δεν είναι μόνο για να μάθουμε γράμματα αλλά είναι και για άλλα θέματα όπως το να μάθουμε να προστατεύουμε το περιβάλλον, να αγαπάμε τα φυτά και τα ζώα», σημειώνει.
Στη δράση συμμετείχε και ο αντιδήμαρχος του νησιού, Τάκης Σάρδης τονίζοντας ότι τέτοιες δράσεις ευαισθητοποιούν τα παιδιά ως προς την προστασία του περιβάλλοντος αλλά και ως προς τον ίδιο τους τον τόπο.
Σημειώνεται ότι η δράση έγινε με την υποστήριξη της Cyclades Preservation Fund και εντάσσεται τόσο στο πρόγραμμα της “Greening Schools” όσο και στο πρόγραμμα της Άγονης Γραμμής Γόνιμης “Ο πολιτισμός πιο κοντά σε όλους”.
Με πληροφορίες από το ΑΠΕ – ΜΠΕ