Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου συμμετείχε και φέτος στο πρόγραμμα Euroscola με 24 μαθητές σχολείων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ από Κυκλάδες και Δωδεκάνησα – Από ποια σχολεία των Κυκλάδων οι μαθητές ταξίδεψαν στο Στρασβούργο
Euroscola 2019 και κατά το τρέχον σχολικό έτος 2019-20 υλοποιήθηκε το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Euroscola (η ημερίδα έγινε στις 5 Δεκεμβρίου στο Στρασβούργο της Γαλλίας), το οποίο όπως είναι γνωστό, αφορά μαθητές Λυκείου από τη Β΄ και Γ’ τάξη. Η περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και φέτος έδωσε δυναμικό παρών και συμμετείχε με 24 μαθητές σχολείων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ από Κυκλάδες και Δωδεκάνησα.
Η αντιπροσωπεία των Κυκλάδων είχε επτά συμμετέχοντες μαθητές από τα ΓΕΛ Σύρου, Τήνου, Μυκόνου, Πάρου και Μήλου και από το ΕΠΑΛ Σύρου. Όσον αφορά τη Σύρο, συμμετείχαν δύο μαθητές: ο Νίκος Κοκολαντωνάκης από το Γενικό Λύκειο Σύρου και η Αικατερίνη Ρίζου από το ΕΠΑΛ Σύρου, μάλιστα η Ρίζου συγκέντρωσε την υψηλότερη βαθμολογία από τους 103 μαθητές που έλαβαν μέρος στον διαγωνισμό… Οσο για το σχολείο με την μεγαλύτερη εκπροσώπηση; Ερχεται από τη Ρόδο, το 3ο Γενικό Λύκειο Ρόδου (Καπνοβιομηχανία) που για δεύτερη φορά σε τρία χρόνια είχε οκτώ μαθητές (!!!)
Οπως διαβάζουμε στην εφημερίδα “Κοινή Γνώμη” Οι μαθητές μας είχαν την ευκαιρία να βιώσουν μια μοναδική εμπειρία αξιοποιώντας γνώσεις – και δεξιότητες που έχουν αναπτύξει (όπως η χρήση γραπτού και προφορικού λόγου, χρήση ξένων γλωσσών κ.ά) με αποκορύφωμα -σε επίπεδο προσομοίωσης- εκφορά πολιτικού λόγου στην αίθουσα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και μάλιστα ενώπιον πολυμελούς αντιπροσωπείας. Η χρήση του διαλόγου, η ώσμωση ιδεών, η ανταλλαγή απόψεων με συμμαθητές από διαφορετικές χώρες της Ευρώπης συνιστούν ένα μοναδικό μάθημα δημοκρατίας στην πράξη. Παράλληλα, η βιωματική εμπειρία εξοικείωσης με τις διαδικασίες και τις πρακτικές λειτουργίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου φέρνει πιο κοντά τους μαθητές στην ουσία της ευρωπαϊκής τους ταυτότητας και της πολιτικής και μάλιστα σε εποχές αδράνειας και αποχής από τα κοινά. Αυτή η ανταλλαγή ιδεών και απόψεων συντελείται σε ένα κόσμιο περιβάλλον αλληλοσεβασμού, διάθεσης κατανόησης και συνεργασίας ενισχύοντας αποφασιστικά τη διαμόρφωση ανάλογου ήθους στο πιο ελπιδοφόρο κομμάτι της κοινωνίας μας, τους νέους.
Γίνεται επομένως κατανοητή η σημασία του προγράμματος στο πλαίσιο μιας ουσιαστικής ευρωπαϊκής παιδείας η οποία πρέπει να ενθαρρύνεται και να ενισχύεται προκειμένου να ανταποκριθούμε στο ευρωπαϊκό ιδεώδες σε καιρούς χαλεπούς. Η εκπαίδευση εξάλλου παραμένει η απάντηση και η προοπτική για την αντιμετώπιση των προβλημάτων και τη χάραξη νέων κατευθύνσεων στο πλαίσιο της κοινής ευρωπαϊκής μας πορείας.
Το πρόγραμμμα
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο επιθυμώντας να δώσει στους νέους της Ευρώπης ηλικίας 16 – 18 ετών, τη δυνατότητα να συναντηθούν, να ανταλλάξουν απόψεις πάνω στις εμπειρίες τους, στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και να εκφράσουν τις προσδοκίες και τα σχέδιά τους για την ευρωπαϊκή οικοδόμηση, διοργανώνει από το 1992, τις ημερίδες “EUROSCOLA” στο Στρασβούργο της Γαλλίας. .
Οι ημερίδες αυτές γίνονται στην αίθουσα συνεδριάσεων της Ολομέλειας, στο κτίριο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και παίρνουν τη μορφή ενός Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Νέων, κάτι ανάλογο με το θεσμό της Βουλής των Εφήβων. Οργανώνονται πολλές φορές το χρόνο με τη συμμετοχή 500 περίπου μαθητών Λυκείου από τα 28 κράτη μέλη της Ένωσης και ορισμένες φορές λαμβάνουν μέρος και μαθητές, οι οποίοι προέρχονται από υποψήφια για ένταξη κράτη.
Ο μηχανισμός του προγράμματος επιτρέπει σε παιδιά από διαφορετικές χώρες να έρθουν σε επαφή. Από τη στιγμή που θα εισέλθουν στο ΕΚ, παύουν να αντιπροσωπεύουν το σχολείο τους και εντάσσονται σε πολύγλωσσες ομάδες των 100 περίπου μαθητών. Έτσι, οι συμμετέχοντες προκειμένου να επικοινωνήσουν με τους ομολόγους τους από τις άλλες χώρες, καλούνται να χρησιμοποιήσουν στο μέγιστο δυνατό βαθμό τις γλωσσικές τους γνώσεις. Οι μαθητές και μαθήτριες του σχολείου με την ηθική και ψυχολογική στήριξη των καθηγητών του σε θέματα πολιτικής κοινωνικοποίησης και ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης κατάφεραν και φέτος να διακριθούν αποδεικνύοντας την ουσιαστική δουλειά που γίνεται στο σχολείο και τον εξωστρεφή προσανατολισμό του.