Κυριακή, 3 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΠαιδείαΕλλάδα - Οδική Ασφάλεια: Ηρθε η ώρα να επενδύσουμε στα παιδιά

Ελλάδα – Οδική Ασφάλεια: Ηρθε η ώρα να επενδύσουμε στα παιδιά

|

Η Ελλάδα είναι μία από τις χώρες που ξεχωρίζει στην Ευρώπη όσον αφορά τη χρήση δικύκλων (160 μηχανές ανά 1000 άτομα) – Τον Ιούνιο η αγορά δικύκλων ανέκαμψε άμεσα – Ποιος είναι ο ρόλος της Σχολής Ασφαλούς Οδήγησης και γιατί επενδύει στα παιδιά

Η οδήγηση μοτοσικλέτας είναι μια ιδιαίτερη νοητική διεργασία. Ο εγκέφαλος του οδηγού αποφασίζει για τα πάντα, κάθε στιγμή. Τροφοδοτείται με δεδομένα, τα επεξεργάζεται αστραπιαία και αποφασίζει τις επόμενες κινήσεις. Ποιος είναι αυτός που αποφασίζει ποιο «πρόγραμμα» θα ακολουθήσει ο εγκέφαλος;

 
Είναι «λάθος» του εγκεφάλου ο αυξημένος αριθμός τραυματισμών και θανάτων από δυστυχήματα με δίκυκλα ή η ευθύνη βαρύνει και άλλους; Ο υψηλός αριθμός ατυχημάτων σχετίζεται με το αυξημένο ποσοστό κτήσης μοτοσικλετών στη χώρα. Ωστόσο, τα συνολικότερα στοιχεία που αφορούν και τα Ι.Χ. κάνουν λόγο για έναν λαό με κενά ως προς την οδική ασφάλεια. Είναι χαρακτηριστικό ότι την περασμένη χρονιά το 43,3% των θανάτων από τροχαία αναλογούσε σε Ι.Χ. με το αντίστοιχο ποσοστό για τις μοτοσικλέτες να είναι σχεδόν ίδιο. Ειδικότερα από τους συνολικά 701 νεκρούς στην άσφαλτο το 2019, το 39,7% αφορούσε δικυκλιστές.

Πέραν όμως των προφανών αιτίων που είναι συνήθως η εμπλοκή δικύκλου με άλλο όχημα, τι άλλο μπορεί να προκαλέσει ένα ατύχημα; «Η χρήση λάθους “προγράμματος” από τον αναβάτη αποτελεί την κυριότερη αιτία πρόκλησης ατυχήματος», εξηγεί στην «Καθημερινή» ο Θανάσης Χούντρας ιδρυτής της Σχολής Ασφαλούς Οδήγησης Μοτοσικλέτας (Riding School Θανάσης Χούντρας). Ο λάθος χειρισμός της μοτοσικλέτας με τον εσφαλμένο υπολογισμό της τροχιάς μιας στροφής, ο χειρισμός του γκαζιού κατά τη στροφή και η στάση του σώματος είναι οι κυριότερες αιτίες πρόκλησης ατυχημάτων τα οποία συνήθως τροφοδοτούνται από τον φόβο, που είναι ο χειρότερος σύμβουλος. «Ο ανθρώπινος εγκέφαλος μπορεί να προβλέπει τα επόμενα δύο δευτερόλεπτα, άρα ο αναβάτης οφείλει να ξέρει πώς θα κινηθεί για το παραπάνω διάστημα. Πρέπει να προγραμματίζει ανά δύο δευτερόλεπτα», περιγράφει στην «Κ» ο κ. Χούντρας που εξηγεί ότι ύστερα από λίγο καιρό οι διεργασίες γίνονται αυτοματοποιημένα.

Αυτός ακριβώς είναι και ο στόχος της Σχολής Ασφαλούς Οδήγησης για Μοτοσικλέτες, να προγραμματίσει –για τους αρχάριους– ή να επαναπρογραμματίσει – για τους έμπειρους αναβάτες το σύστημα πρόβλεψης του εγκεφάλου. Η σχολή λειτουργεί εδώ και είκοσι χρόνια και στόχος της είναι να δώσει πρόσθετες πληροφορίες για τους μηχανισμούς οδήγησης του ίδιου του αναβάτη και όχι της μοτοσικλέτας. Δεν υποκαθιστά τη δουλειά των εκπαιδευτών οδήγησης, το οποίο επιβεβαιώνεται από το γεγονός ότι πρόσφατα οι ίδιοι οι δάσκαλοι οδήγησης παρακολούθησαν μια ημερίδα στη σχολή. Πριν από λίγες εβδομάδες με πρωτοβουλία του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών διοργανώθηκε ημερίδα στη Σχολή Ασφαλούς Οδήγησης με τη συμμετοχή εκπαιδευτών. Παρόντες εκτός από τους πρόεδρο και αντιπρόεδρο του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών κ. Γ. Χατζηθεοδοσίου, Ν. Γρέντζελο ήταν και πλειάδα εκπαιδευτών οδήγησης. «Οδηγώ χρόνια και κυρίως εκπαιδεύω νέους αναβάτες εδώ και πολλά χρόνια. Θεωρούσα ότι ξέρω τη μοτοσικλέτα από την καλή και από την ανάποδη. Ωστόσο, εδώ έμαθα πράγματα που δεν είχα σκεφτεί ποτέ ότι χρειάζονται, ενώ ορισμένα από αυτά μπορώ να τα μεταφέρω και στους νέους, υποψήφιους οδηγούς», περιέγραψε στην «Κ» ο Βασίλης Μ., εκπαιδευτής οδήγησης που συμμετείχε στο εν λόγω πρόγραμμα.

Η Σχολή Ασφαλούς Οδήγησης προσφέρει σεμινάρια σε ιδιώτες, είτε ομαδικά είτε ατομικά, ενώ έχει πραγματοποιήσει σειρά δράσεων που επικεντρώνονται σε διάφορες κατηγορίες επαγγελματιών. Μεταξύ αυτών διασώστες του ΕΚΑΒ, της αστυνομίας, αναβάτες εταιρειών οδικής βοήθειας κ.ά.


Στόχος των μαθημάτων είναι η παροχή πρόσθετων πληροφοριών για τους μηχανισμούς οδήγησης του ίδιου του αναβάτη, όχι της μοτοσικλέτας (Φωτ. ZISSIS TSOUBOS).

 

Μία ακόμη δραστηριότητα της σχολής είναι η εκπαίδευση παιδιών στον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Η σχολή αναλαμβάνει να εκπαιδεύσει παιδιά από 5 ετών και πάνω τα οποία εξοικειώνονται με την οδήγηση μοτοσικλέτας σταδιακά, κάνοντας χρήση οχημάτων προσαρμοσμένων στο μικρότερο μέγεθος των παιδιών. «Το γεγονός ότι τα παιδιά είναι απαλλαγμένα από φόβο τα καθιστά τους καλύτερους μαθητές. Επίσης όσο νεαρότερος είναι κανείς τόσο ευκολότερο είναι να αφομοιώσει διαδικασίες και χειρισμούς τους οποίους αυτοματοποιεί πολύ γρήγορα», εξηγεί ο κ. Χούντρας. «Μέσα από αυτά τα τμήματα απομυθοποιείται η μοτοσικλέτα, εξασφαλίζεται η σωστή χρήση της, ενώ η χρήση όλου του εξοπλισμού (κράνος, μπουφάν, επιγονατίδες, γάντια) γίνεται βίωμα στους μελλοντικούς αναβάτες του δρόμου» προσθέτει. Ο ίδιος επισημαίνει ότι όσο η αγορά διευρύνεται στην Ελλάδα, η επένδυση στα παιδιά είναι ιδιαίτερα σημαντική για την οδική ασφάλεια.

Ωστόσο, υπάρχουν κι άλλες παράμετροι που θα πρέπει να συνυπολογιστούν και το παράδειγμα άλλων ευρωπαϊκών χωρών είναι πάντα χρήσιμο. Η Ισπανία, για παράδειγμα, έχει δημιουργήσει μια ειδική ζώνη στα φανάρια, όπου περιμένουν οι δικυκλιστές, γεγονός το οποίο εξυπηρετεί ταυτόχρονα αναβάτες και οδηγούς Ι.Χ. Σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις επιτρέπεται η είσοδος μοτοσικλετών σε δρόμους όπου απαγορεύεται η κυκλοφορία Ι.Χ. Στη χώρα μας για παράδειγμα καθυστέρησε πολύ η ελεύθερη είσοδος δικύκλων στις λεωφορειολωρίδες. 

Πρωτιά στην κατοχή μοτοσικλετών ανά 1.000 κατοίκους

Τη μεγαλύτερη κατοχή μοτοσικλετών ανά 1.000 κατοίκους, κατ’ αναλογίαν πληθυσμού, εμφανίζει η χώρα μας μεταξύ των Ευρωπαίων εταίρων της, με 160,1 μοτοσικλέτες. Δεύτερη με διαφορά έρχεται η γειτονική Ιταλία και ακολουθεί η Ισπανία, όπου η κουλτούρα των δύο τροχών είναι εδραιωμένη εδώ και χρόνια. Το εύκρατο κλίμα, η έντονη κυκλοφοριακή συμφόρηση και οι υπέροχες διαδρομές στη φύση οδηγούν κυρίως  Ελληνες, Ιταλούς και Ισπανούς πάνω στους δύο τροχούς.

Ωστόσο, εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι τέταρτη χώρα στον κατάλογο του Συνδέσμου Ευρωπαίων Κατασκευαστών Μοτοσικλετών (Acem) είναι η Φινλανδία, η οποία καταγράφει 108,2 μοτοσικλέτες ανά 1.000 κατοίκους. Αντιστοίχως, η Ιταλία μετράει 142 και η Ισπανία 109 μοτοσικλέτες ανά 1.000 κατοίκους. Ο μέσος όρος της Ευρώπης διαμορφώνεται στις 66,9 μοτοσικλέτες ανά 1.000 κατοίκους, με τη Γερμανία να αριθμεί 71,8, την Ολλανδία 74,5, την Αυστρία 90,8 και την Τσεχία 97,6 μοτοσικλέτες ανά 1.000 κατοίκους. Ιρλανδία και Ρουμανία βρίσκονται στις χαμηλότερες θέσεις με 8,1 και 5 μοτοσικλέτες ανά 1.000 κατοίκους, αντιστοίχως. 

Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι, ενώ η περίοδος των περιοριστικών μέτρων βρήκε το σύνολο της οικονομικής δραστηριότητας συρρικνωμένο, ο Ιούνιος ήταν ένας μήνας κατά τον οποίο η αγορά μοτοσικλέτας φαίνεται ότι ανέκαμψε, ιδιαίτερα ως προς τις μεγάλου κυβισμού μοτοσικλέτες (άνω των 500 κυβικών). Υπάρχουν μάλιστα αντιπροσωπείες που είδαν τον Ιούνιο τις πωλήσεις τους να αυξάνονται κατά 100% σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα. Συνολικά η αγορά μοτοσικλετών (όλων των κατηγοριών) εμφάνισε μια μείωση της τάξεως του 4,1% τον περασμένο Ιούνιο σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019, ωστόσο το ποσοστό είναι πολύ περιορισμένο σε σύγκριση με την πτώση που καταγράφηκε στην αγορά Ι.Χ. (μείωση 37,20%), σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων.

 

Διαβάστε εδώ όλες τις τελευταίες ειδήσεις μέσα από τις σελίδες του naxospress.gr

Δείτε εδώ όλες τις ειδήσεις μέσα από την πλατφόρμα του google news…


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Άνδρος – Λειψυδρία: Τέσσερις μονάδες αφαλάτωσης και χρηματοδότηση 190.000 ευρώ

Με σχέδιο άμεσης παρέμβασης, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σε συνεργασία με τον Δήμο Άνδρου επιχειρεί να ανακουφίσει το νησί από την οξεία λειψυδρία, μέσα από μονάδες αφαλάτωσης και γεωτρήσεις.

Hellenic Highspeed: Επιχείρηση ανάσυρσης του καταπέλτη με εκσκαφέα στα Κατάπολα

Από το απόγευμα του Σαββάτου παραμένει ακινητοποιημένο το πλοίο – Επιχείρηση ανάσυρσης του καταπέλτη με εκσκαφέα στα Κατάπολα

Beach Party 2025 στον Αμμίτη για καλό σκοπό – Επιστρέφει πιο δυνατό από ποτέ!

Στις 5 Αυγούστου στην Παραλία Αμμίτης – Πολιτιστικοί Σύλλογοι ενώνουν δυνάμεις σε ένα καλοκαιρινό πάρτι με μουσική, φαγητό και φιλανθρωπική διάθεση

Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης 39 Δήμοι της Ελλάδας λόγω λειψυδρίας, SOS από το Αιγαίο και την Κρήτη

Η Ελλάδα «στεγνώνει»: Δήμοι από το Αιγαίο μέχρι τη Θράκη ζητούν βοήθεια – Η ανεπάρκεια νερού γίνεται καθημερινή απειλή για πολίτες, γεωργία και τουρισμό

Νάντια Σαλτερή: «Ο Μητσοτάκης έχασε τους ψηφοφόρους του Κέντρου – Επιστρέφουμε με αίτημα Προανακριτικής»

Η Τομεάρχης Ισότητας του ΠΑΣΟΚ εξαπέλυσε σφοδρή επίθεση στη Ν.Δ. για την κάλυψη Βορίδη – Αυγενάκη και κατήγγειλε πολιτική υποκρισία και θεσμικό ευτελισμό.

Ισχυροί άνεμοι σάρωσαν το Αιγαίο, στα 100 km/h η ριπή στην Τήνο! (πίνακας)

Το στενό Τήνου – Μυκόνου «πήρε κεφάλι» με ριπές 100 χιλιομέτρων την ώρα – Ποια νησιά ακολούθησαν στην κατάταξη

Περιστατικό με το Hellenic Highspeed στην Αμοργό: Καταπέλτης έπεσε στη θάλασσα (video)

Ακινητοποιήθηκε το πλοίο ανοιχτά των Καταπόλων – Αντικατέστησε το Highspeed 4 στη γραμμή Πειραιά – Μικρές Κυκλάδες – Αμοργό

Δύο νέα παιδιά από τη Σίφνο πρόσφεραν κατάλυμα στη γιατρό του νησιού

Μέσα σε λιγότερο από 24 ώρες, η δημόσια έκκληση του Δήμου για φιλοξενία της γιατρού βρήκε συγκινητική ανταπόκριση από τον Πέτρο Τσαλά και την Ελένη Καλογήρου

Επανεκκίνηση για τις Διαδρομές Πολιτιστικού Ενδιαφέροντος στη Βόρεια Νάξο

Δύο ιστορικά μονοπάτια με αφετηρία την Κωμιακή επανενεργοποιούνται με στόχο την ανάδειξη του φυσικού και πολιτιστικού πλούτου του νησιού

«Χορεύουμε συρτό στην παραλία»: Μια ανθρώπινη αλυσίδα χορού στη Χώρα της Νάξου

Ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων προσκαλεί μικρούς και μεγάλους σε ένα μεγάλο καλοκαιρινό αντάμωμα χορού, τη Δευτέρα 4 Αυγούστου.

«Γκαζιά στο χωριό, προσγείωση στον στύλο – Ένα ακόμα crash test στους δρόμους της Νάξου»

Όταν η τουριστική ταχύτητα συναντά την επαρχιακή… στενότητα: Τροχαίο έξω από το Γαλανάδο υπενθυμίζει τι σημαίνει "δρόμοι made in 1965".

Ο Tom Hanks στη Νάξο: Στιγμές απλότητας, χαμόγελα και μια σέλφι στην Απείρανθο

Ο χολιγουντιανός σταρ επισκέφθηκε τη Νάξο την Τετάρτη 30 Ιουλίου, ανακαλύπτοντας τη μαγεία του Σαγκρίου και της Απειράνθου – Ένα γεύμα, μια σέλφι και πολλές όμορφες αναμνήσεις

Νάξος: Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων βάζει “όρια” στην Πορτάρα, τέλος στην ανεξέλεγκτη πρόσβαση

Η Εφορεία Αρχαιοτήτων βάζει “όρια” στην Πορτάρα – Τέλος στην ανεξέλεγκτη πρόσβαση - Όταν ο σεβασμός δεν είναι αυτονόητος, η προστασία γίνεται μονόδρομος

Κυκλάδες: Γυρίζουν την πλάτη στα «χρυσά» νησιά, “χαμένη” και η Αμοργός, σταθερή η Νάξος

Υψηλές τιμές και οικονομική πίεση στρέφουν Έλληνες και ξένους σε εναλλακτικούς, οικονομικότερους προορισμούς

Αμοργός: Ένταση και επεισόδια στο πανηγύρι της ψημένης ρακής μετά από πολιτικό σύνθημα

Απρόσμενη τροπή πήρε το παραδοσιακό γλέντι στα Κατάπολα, όταν συνθήματα υπέρ της Παλαιστίνης προκάλεσαν αντιδράσεις, λογομαχίες και τελικά, διακοπή της γιορτής.

Hellenic Seaways: Το “HIGHSPEED 4” αντικαθιστά το “HELLENIC HIGHSPEED”, ποιος ο λόγος;

Αλλαγή πλοίου στη γραμμή Πειραιάς – Κυκλάδες – Κατάπολα – Επιστροφή, σύμφωνα με ανακοίνωση της Hellenic Seaways

Η Κέα λέει «όχι» στην τουριστική υπερβολή, το νησί αντέχει μέχρι 1.000 ακόμη κλίνες

Ο Δήμος Κέας ζητά επίσημη απαγόρευση για τα Σύνθετα Τουριστικά Καταλύματα – Στο τραπέζι το ζήτημα της φέρουσας ικανότητας και της ταυτότητας του νησιού

Πανελλαδικές 2025: «Πνοή» επιτυχίας για τους μαθητές της Νάξου

Μαθητές και μαθήτριες του φροντιστηρίου «ΠΝΟΗ» στη Νάξο διακρίνονται στις Πανελλαδικές εξετάσεις – Πού πέρασαν και τι βαθμούς συγκέντρωσαν

Έλενα Ξενάκη: Από το Σαγκρί Νάξου στην κορυφή του κόσμου με την Εθνική Πόλο (video)

Η MVP του παγκόσμιου τελικού μιλά με συγκίνηση για το χρυσό μετάλλιο, τις θυσίες, την ομάδα της καρδιάς της και το αίτημα για ένα κολυμβητήριο αποκλειστικά για την Εθνική – Μια Νάξια ψυχή που εμπνέει. (video)

Αυτοδιοικητικές εκλογές: Καταργείται ο δεύτερος γύρος, εκλογές τον Νοέμβριο, Νέο όριο το 42% για εκλογή Δημάρχου

Η κυβέρνηση φέρνει ριζικές αλλαγές στον εκλογικό νόμο για δήμους και περιφέρειες – Τέλος ο δεύτερος γύρος, λιγότεροι υποψήφιοι και αλλαγές στη σταυροδοσία.