Κυριακή, 23 Φεβρουαρίου, 2025
ΑρχικήΠαιδείαΕλλάδα: Η νόσος του COVID-19 και η πραγματική ατζέντα

Ελλάδα: Η νόσος του COVID-19 και η πραγματική ατζέντα

|

Ο Ηλίας Μόσιαλος μιλάει για “Παιδιά και Παιδεία – Η νόσος του COVID-19 και η πραγματική ατζέντα” –  Η εκπαίδευση είναι ένας από τους ισχυρότερους παράγοντες πρόβλεψης για την υγεία και τον πλούτο των μελλοντικών εργαζομένων μιας χώρας

Οι κυβερνήσεις διαφόρων χωρών ανακοινώνουν τη στρατηγική μερικής και σταδιακής επανέναρξης της κοινωνικής και οικονομικής δραστηριότητας, προσαρμοσμένο στις ιδιαιτερότητές τους. Υπάρχουν πολλές δύσκολες επιλογές, και το άνοιγμα των σχολείων είναι μία από αυτές. Ωστόσο, οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής όλων των χωρών καλούνται να συνυπολογίσουν τις αβεβαιότητες και τους άμεσους κινδύνους που θα μπορούσαν να συνδέονται με το άνοιγμα.

Του Ηλία Μόσιαλού (*)

Επιπρόσθετα, οι αποφάσεις οφείλουν να βασίζονται στα κλινικά και επιδημιολογικά δεδομένα που προκύπτουν από έγκυρες πηγές και εμπεριστατωμένες μελέτες. Αυτό όμως δεν είναι πάντα εύκολο όταν έχουμε μια καινούργια νόσο που δεν έχει μελετηθεί στο παρελθόν και έχει επιθετική εξέλιξη.

Να επισημάνω εδώ πως αυτό το διάστημα, πέραν της ειδησεογραφίας, ενημερωνόμαστε και από δύο ειδών επιστημονικές μελέτες: εγκεκριμένες δημοσιεύσεις και preprints (>80% των επιστημονικών αναφορών). Τα preprints είναι μελέτες που κοινοποιούνται, πριν από την αξιολόγηση της ποιότητας και την έγκριση για δημοσίευση σε επιστημονικό περιοδικό. Ομως η ταχύτητα με την οποία συγκεντρώθηκαν τα αποτελέσματα, ώστε να κατανοηθεί ο νέος κορωνοϊός προς όφελος και ενημέρωση της παγκόσμιας επιστημονικής κοινότητας, έφερε στη δημοσιότητα και μελέτες αμφίβολής ποιότητας.

Εχοντας λοιπόν στον νου μας πως υπάρχουν αρκετές μελέτες για να βασιστεί κανείς και να υποστηρίξει οποιαδήποτε άποψη, καλούμαστε να ανοίξουμε τα σχολεία με βάση τα παρακάτω.

1. Ποια επίπτωση στη μετάδοση της νόσου είχε το κλείσιμο των σχολείων;

2. Τι συμπτώματα εμφανίζουν τα παιδιά και σε τι ποσοστό μολύνονται;

3. Είναι τα παιδιά εξίσου μολυσματικά με τους ενηλίκους;

4. Είναι οι προσεγγίσεις διαφόρων χωρών παρόμοιες;

Αρκετές μελέτες ασχολήθηκαν με την ποσοτικοποίηση της συμβολής του κλεισίματός των σχολείων. Τα αποτελέσματα περιπλέκονται όμως γιατί το κλείσιμο είχε εφαρμοστεί ταυτόχρονα ή χρονικά πολύ κοντά με άλλα περιοριστικά μέτρα. Με τα νηπιαγωγεία και τα σχολεία κλειστά η μετάδοση από παιδί σε παιδί για τόσο μεγάλο διάστημα είναι αναμενόμενα περιορισμένη. Επομένως, παρά τη δυνατότητα μοντελοποίησης των συνθηκών, είναι δύσκολο να προσδιορίσουμε με σωστή επιδημιολογική προσέγγιση τον πραγματικό κίνδυνο μετάδοσης από τα παιδιά. Ολοι έχουμε ακούσει για το παιδί που πέρασε από 3 σχολεία και δεν μόλυνε κανέναν, αλλά επίσης στη Γαλλία σε άλλη μελέτη που συνέλεξαν δείγματα μεταξύ μαθητών, εκπαιδευτικών και των οικογενειών ενός γυμνασίου, μεταξύ των παιδιών σε ηλικίες 14-17, 40% αυτών που εξετάστηκαν είχαν αντισώματα στον ιό.

Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο «Science» αναφέρει πως οι καθημερινές επαφές μειώθηκαν 7-8 φορές κατά την εφαρμογή μέτρων φυσικής απόστασης, με τις αλληλεπιδράσεις να εστιάζονται στα νοικοκυριά, και παρότι από μόνο του το κλείσιμο σχολείων δεν σταματά πλήρως τη μετάδοση, μπορεί να μειώσει τη συχνότητα εμφάνισης κρουσμάτων και να καθυστερήσει την επιδημία.

Γνωρίζουμε επομένως πως η συμβολή των παιδιών κατά τη μετάδοση του ιού παραμένει αβέβαιη. Μπορεί επίσης να είναι ασυμπτωματικά και η πορεία της νόσου στα παιδιά τείνει να είναι ηπιότερη, βραχύτερη και τα κρίσιμα περιστατικά και οι θάνατοι είναι ελάχιστοι. Τα παιδιά είναι εξίσου πιθανό με τους ενηλίκους να μολυνθούν από τον ιό, και μια μελέτη με σχεδόν 60.000 κλινικά δείγματα από τη Γερμανία, με μικρό όμως αριθμό παιδιών, ανέδειξε πως το ιικό φορτίο κυμαίνεται σε παρόμοια επίπεδα σε όλα τα ηλικιακά γκρουπ. Μέχρι στιγμής, όμως, δεν υπάρχει καμία μελέτη σε σοβαρό περιοδικό που να αποδεικνύει κατηγορηματικά πως τα παιδιά δεν μεταδίδουν τη νόσο, εντός ή εκτός του σχολικού περιβάλλοντος.

Το παράδειγμα της Δανίας

Ταυτόχρονα με τη ροή των επιστημονικών δεδομένων παρατηρούμε βέβαια και με τι στρατηγική προχωρούν άλλες χώρες. Αναφέρω σαν παράδειγμα τη Δανία όπου άνοιξαν τα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά σχολεία, και οι οδηγίες εστίασαν περισσότερο στον αριθμό των μικρών μαθητών ανά τάξη, στη χρήση εξωτερικών χώρων, στην προσωπική υγιεινή και στη φυσική απόσταση, και δεν επιβλήθηκε η χρήση μάσκας. Στην Αγγλία οι ειδικοί λένε ότι δεν υπάρχουν αρκετά στοιχεία για να ανοίξουν ξανά όλα τα σχολεία, στη Γαλλία εξετάζουν τις συνθήκες για το πώς θα ανοίξουν ξανά τα σχολεία στις 11 Μαΐου, με τα παιδιά ηλικίας 11-18 ετών και το προσωπικό να πρέπει να φορούν μάσκες.

Στην Ελλάδα, το πλάνο είναι λίγο διαφορετικό, με επανεκκίνηση στις μεγαλύτερες ηλικίες και με προαιρετική παρουσία όπως συμβαίνει και στη Νορβηγία, στην περίπτωση συγκατοίκησης με μέλη οικογένειας που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες ή με ηλικιωμένους. Στην περίπτωση αυτή η επικέντρωση είναι στην πιθανή μετάδοση της νόσου στην οικογένεια.

Είναι σαφές ότι οι ευρωπαϊκές χώρες έχουν διαφορετικές προσεγγίσεις γιατί επέχουν διαφορετικές εκτιμήσεις για το διαφορετικό ρίσκο, αλλά γιατί και η πορεία και η ένταση της πανδημίας διαφέρει ανά χώρα. Μέχρι στιγμής το άνοιγμα των σχολείων στην Ελλάδα αφορά τη μειονότητα των μαθητών και θα γίνει για ένα σύντομο χρονικό διάστημα. Οι αποφάσεις για τα μικρότερα παιδιά θα ληφθούν με βάση την πορεία της πανδημίας, ενώ σε αυτή τη φάση είναι επιτακτική η χρήση αυξανόμενου αριθμού τεστ.

Η εκπαίδευση είναι ένας από τους ισχυρότερους παράγοντες πρόβλεψης για την υγεία και τον πλούτο των μελλοντικών εργαζομένων μιας χώρας. Ορθά εστιάζουμε στην ασφάλεια των μαθητών και των εκπαιδευτικών αλλά εκτός από την ποσότητα της διδακτικής «ύλης» θα έπρεπε να εστιάζουμε στα πραγματικά θέματα που ανέδειξε η πανδημία στη χώρα μας αναφορικά με την εκπαίδευση. Να συζητήσουμε για το θέμα των υποδομών, την τηλεκπαίδευση, τις υψηλές δαπάνες για τα φροντιστήρια και τους στόχους του εκπαιδευτικού συστήματος.

Διερεύνηση της γνώσης

Ενα παιδαγωγικό σύστημα πρέπει να έχει ως άξονα τη διερεύνηση της γνώσης και τη δημιουργία κριτικής προσέγγισης και σκέψης, ενώ η έλλειψη της δυνατότητας κριτικής προσέγγισης φαίνεται σε κάθε κρίση για ένα μέρος της κοινωνίας. Το πώς ανταποκρινόμαστε ως πολίτες στον βομβαρδισμό της πληροφορίας σε αυτή την πανδημία, τι δείχνει;

Δείχνει πως χρειαζόμαστε ένα ασφαλές αλλά διαφορετικό σχολείο. Ενα σχολείο που θα παράγει ενεργούς πολίτες με φιλοδοξίες. Ενα σχολείο που δεν θα προετοιμάζει μαθητές κυρίως για την εισαγωγή τους στα πανεπιστήμια. Χρειαζόμαστε ένα δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης που θα ανταγωνίζεται σε υποδομές και τεχνολογία τα ιδιωτικά σχολεία. Ενα σχολείο που θα δίνει τη δυνατότητα στην κόρη ενός αγρότη ή μιας εργάτριας να έχει το ίδιο επίπεδο εκπαίδευσης με την κόρη ενός εύπορου πολίτη. Δεν θα έχουν τις ίδιες ευκαιρίες, γιατί οι πρώτοι δύο γονείς δεν θα αποκτήσουν ποτέ τις διασυνδέσεις του τρίτου. Αλλά τα παιδιά τους θα προσπαθήσουν με αυτοπεποίθηση να το παλέψουν και να υπερβούν όσο γίνεται τα όρια που καθορίζουν οι κοινωνικές ανισότητες.

Αυτό είναι το πραγματικό διακύβευμα της εκπαίδευσης: αναπαράγει κοινωνικές, πολιτικές και οικονομικές ανισότητες ή προάγει την ισοτιμία; Η παράγραφος 2 στο άρθρο 4 του Συντάγματος αναφέρει πως «οι Ελληνες και οι Ελληνίδες έχουν ίσα δικαιώματα και υποχρεώσεις».

Να ανοίξουμε τη συζήτηση για την Παιδεία στην Ελλάδα, και να εκσυγχρονίσουμε το εκπαιδευτικό σύστημα. 

(*) Ο Ηλίας Μόσιαλος είναι καθηγητής Πολιτικής της Υγείας, πρόεδρος του Τμήματος Πολιτικής της Υγείας και διευθυντής του Κέντρου Οικονομικών της Υγείας στη London School of Economics 

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Αεροδρόμια: Η εικόνα της επιβατικής κίνησης τον Ιανουαρίου, – 33% η Σαντορίνη λόγω εργασιών

Με το “δεξί” η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια της χώρας - Πως κινήθηκαν τα αεροδρόμια στο Αιγαίο - Από τη Μυτιλήνη έως τη Ρόδο και τη Σαντορίνη

Βασ. Φλεριανός: Η απόφαση για την ακύρωση του δρώμενου της Παρασκευής και το κάλεσμα διασκέδασης

Ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού Βασίλης Φλεριανός σε ανάρτησή του εξηγεί την απόφαση για την ακύρωση του δρώμενου της Παρασκευής των Αποκριών ...

Taste Atlas: Ποια ελληνικά πιάτα με αυγά βρίσκονται στη λίστα με τα 50 καλύτερα στον κόσμο;

Η ελληνική κουζίνα αναδείχτηκε φέτος η καλύτερη στον κόσμο, αφήνοντας πίσω της την ιταλική και άλλες διάσημες κουζίνες

Το τέλος του κινηματογράφου που ξέραμε – Σενάρια, ταινίες και ερμηνείες με… τεχνητή νοημοσύνη!

Σε ποια φιλμ εφαρμόζεται ήδη, ποιες είναι οι αντιδράσεις και γιατί το θέμα της τεχνολογίας απασχολεί από τα Όσκαρ μέχρι το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Μυτιλήνη: Νεκρή μετανάστρια μέσα σε βάρκα που ήρθε από τις τουρκικές ακτές

Στη βάρκα επέβαιναν και άλλοι 18 πρόσφυγες και μετανάστες που εντοπίστηκαν από στελέχη του Λιμενικού Σώματος

Κων. Καζάκος: “Μεγάλωσα με τον Καμπανέλλη μέσα στο σπίτι μας” (video)

Ο Κωνσταντίνος Καζάκος έρχεται στη Νάξο με τη θεατρική παράσταση "Αγουρα Κεράσια" και μιλάει στο Νίκο Σκορδιαλό για θέατρο, τηλεόραση και τον .. Καμπανέλλη (video)

Πρόταση Ημέρας: Η Μαριέττα Γαλάνη μας προτείνει Ζουμερό κέικ λεμόνι με φρέσκο ξινοτύρι Πιτταρά

Ζουμεροό κέικ 🍰 🍋🍋🍋🍋 λεμόνι με φρέσκο ξινοτύρι Πιτταρά - Η πρόταση ημέρας από την αγαπητή σεφ Μαριέττα Γαλάνη

Naxos Medical: Ιατρείο 24/02) από τον γιατρό ρευματολόγο Κωνσταντίνο Γεωργανά

Πότε και πως μπορείτε να κλείσετε ραντεβού με τον γιατρό ρευματολόγο Κωνσταντίνο Γεωργανά στο Naxos Medical

Πανναξιακός ΑΟΚ: Σήμερα (23/02) έχει ντέρμπι .. ανόδου με Μελίσσια (video)

Δείτε που μπορείτε να παρακολουθήσετε το ντέρμπι του ΔΑΚ Νάξου μεταξύ Πανναξιακού ΑΟΚ - Μελίσσια (video)

Ολυμπιακός: Ένα ποδοσφαιρικό διαμάντι από τη Νάξο γεννιέται στον “Θρύλο”

Ποιος είναι ο 13χρονος που φοράει τη φανέλα του Ολυμπιακού και κάνει τα πρώτα του βήματα

Κυκλάδες (Σαντορίνη – Αμοργός): Παγώνουν οι κρατήσεις, τι λένε οι αρμόδιοι

Μείωση 15% από τους tour operators και 50% από τους μεμονωμένους τουρίστες - Τι λένε σε Σαντορίνη - Αμοργό και Πάρο

Νάξος – Αεροδρόμιο: Τον Μάρτιο θα κλείσει για τρεις εβδομάδες λόγω εργασιών αναβάθμισης

Οι εργασίες καλά κρατούν στο αεροδρόμιο της Νάξου - Ερχεται αναστολή λειτουργίας λόγω εργασιών στο διάδρομο προσγείωσης - απογείωσης για δια πλάτυνση

Η μεγάλη απόδραση: 27.000 σολομοί το «έσκασαν» από ιχθυοτροφείο

Οι περιβαλλοντολόγοι εκφράζουν ανησυχία για τις επιπτώσεις στο οικοσύστημα.

Κακοκαιρία “Coral”: Η Νάξος ξύπνησε με 0 βαθμούς θερμοκρασία και αίσθηση ψύχους στους – 4

Πως ξύπνησαν σήμερα (21/02) οι Κυκλάδες - Με αίσθηση ψύχους στους -4 βαθμούς η Απείρανθος και Κωμιακή... Πως είναι οι υπόλοιπες Κυκλάδες

Άκης Τσελέντης: “Ας ελπίσουμε ότι πιθανή εκροή λάβας τις επόμενες ημέρες ή εβδομάδες να είναι ήπια “

"Μπορεί τα τελευταία δύο 24ωρα να βιώσατε μια δραστική μείωση των σεισμών, αυτοί όμως εξακολουθούν να συμβαίνουν με μεγέθη που δεν τους καταλαβαίνετε."

Νάξος: Παγετός στο δρόμο προς Κεραμωτή, προσοχή στους οδηγούς (video)

Ορεινή Νάξος.. Χιόνισε τα ξημερώματα του Σαββάτου, η θερμοκρασία στους μηδέν βαθμούς και παγετός στο δρόμο. Προσοχή (video)

Sea Jets: Σε Σχοινούσα και Ηρακλειά φέτος θα δούμε το “Champion Jet 3” (pinakas)

To "Champion Jet 3" αναλαμβάνει να καλύψει τις δρομολογιακές ανάγκες του καλοκαιριού σε Σχοινούσα - Ηρακλειά ενώνοντας με Νάξο και Κουφονήσια (πίνακας)

Σαντορίνη – Λέκκας: Δύο τα σενάρια “Σταδιακή αποκλιμάκωση ή σεισμός 6 Ρίχτερ”

Επίσκεψη Λέκκα - Ευελπίδου στην Σαντορίνη - Οι συζητήσεις, οι διαπιστώσεις και τα δύο βασικά σενάρια που υπάρχουν στο τραπέζι από ΕΚΠΑ

Κυκλάδες: Οι Ασφαλιστικές εξαιρούν τον .. σεισμό από ανανεώσεις συμβολαίων (!!!)

Οι ασφαλιστικές εξαιρούν τον… σεισμό από τις ανανεώσεις συμβολαίων σε νησιά των Κυκλάδων - Ποια νησιά είναι στο επίκεντρο