Επιμορφωτικά σεμινάρια για τους εκπαιδευτικούς μικρών και απομακρυσμένων νησιών μπορούν πλέον να γίνουν πραγματικότητα μέσω προγράμματος από το Κέντρο Πληροφορικής και Τεχνολογιών Κυκλάδων.
Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί στα μικρά και απομονωμένα νησιά της Ελλάδας είναι το θέμα της επιμόρφωσης και της άμεσης ενημέρωσης σε θέματα τεχνολογίας. Μπορεί να ζούμε στο 2016 και μέσω του διαδικτύου να έχουν μηδενιστεί οι αποστάσεις, όμως το πρόβλημα παραμένει…. Τώρα υπάρχει ελπίδα…. Κι αυτό γιατί τέσσερις εκπαιδευτικοί δημιούργησαν ένα πρόγραμμα, ένα εικονικό επιμορφωτικό νησί με τέσσερις αίθουσες όπου εκπαιδευτικοί από 44 νησιά έχουν την δυνατότητα να λύσουν όλες τις απορίες τους… Ο κάθε εκπαιδευτικός μπορεί να μπαίνει μέσω ενός προσωπικού avatar (ψηφιακή προσωπικότητα) που δημιουργεί και να συμμετέχει στο σεμινάριο σαν να βρίσκεται στην αίθουσα. Δηλαδή, μπορεί να σηκώσει το χέρι του για να υποβάλει ένα ερώτημα, να παρουσιάσει διαφάνειες, να συνεργαστεί με εκπαιδευτικούς άλλων νησιών που «βρίσκονται» στην αίθουσα, ενώ ο επιμορφωτής έχει τη δυνατότητα να κάθεται στην έδρα ή να κινείται στον χώρο. «Είναι πρακτικά αδύνατο να παρακολουθήσουν επιμορφωτικά σεμινάρια εκπαιδευτικοί που υπηρετούν σε μικρά και απομακρυσμένα νησιά, όπως η Δονούσα, το Καστελόριζο, το Κουφονήσι, οι Φούρνοι κ.ά. Προκειμένου να τους δοθεί αυτή η δυνατότητα, υπήρχε μόνο ο τρόπος των εξ αποστάσεως σεμιναρίων», τονίζει στο «Εθνος» ο επικεφαλής του προγράμματος, υπεύθυνος του Κέντρου Πληροφορικής και Νέων Τεχνολογιών στις Κυκλάδες Νίκος Τζιμόπουλος (μαζί με τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Αιγαίου Σπύρο Βοσινάκη έχουν το πρώτο λόγο στο πρόγραμμα), που αποτελεί δομή του υπουργείου Παιδείας.
Τον τελευταίο χρόνο τα σεμινάρια έχουν περάσει σε… άλλη διάσταση καθώς αρκετές ενότητες γίνονται μέσω της πιο σύγχρονης τεχνολογίας. «Η χρήση της πλατφόρμας εικονικής πραγματικότητας OpenSim μας κάνει να νιώθουμε ότι είμαστε πραγματικά στην αίθουσα καθώς συμμετέχουμε με διάφορους τρόπους», τονίζουν εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν στα σεμινάρια. Στη συνέχεια, οι εκπαιδευτικοί μεταφέρουν την τεχνογνωσία που έχουν αποκτήσει μέσα στην αίθουσα, κάνοντας με αυτόν τον τρόπο πιο ελκυστικό το μάθημα. Οτιδήποτε άλλωστε έχει σχέση με τους υπολογιστές και τη νέα τεχνολογία το αποδέχεται πιο εύκολα η νέα γενιά. «Τα περισσότερα που μαθαίνουμε τα εφαρμόζουμε στην τάξη. Φτιάχνουμε blog προκειμένου να έχουν πρόσβαση οι μαθητές σε πρόσθετο υλικό και σε ασκήσεις», προσθέτουν οι ίδιοι καθηγητές.
Τεράστια αποδοχή
Τα εξ αποστάσεως σεμινάρια, σύμφωνα με τον κ. Τζιμόπουλο, έχουν τεράστια αποδοχή σε όλες τις περιοχές που καλύπτουν, αλλά οι πιο φανατικοί είναι όσοι εκπαιδευτικοί προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε μικρά και απομακρυσμένα νησιά. Το ενδιαφέρον εστιάζεται κυρίως σε νέους δασκάλους και καθηγητές 30 έως 40 ετών, ενώ πολλοί είναι και οι εκπαιδευτικοί με περισσότερα χρόνια προϋπηρεσίας που θέλουν να μυηθούν στις νέες τεχνολογίες προκειμένου να βοηθήσουν τους λιγοστούς μαθητές τους εφαρμόζοντας σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας, εξατομικευμένα προγράμματα κ.λπ. «Ξεκίνησα τα εξ αποστάσεως σεμινάρια το 2011 επιμορφώνοντας 20 άτομα. Φέτος επιμορφώνονται πάνω από 2.000 εκπαιδευτικοί ενώ συνολικά έχουν συμμετάσχει περίπου 5.000. Στην ομάδα συμμετέχουν ακόμη ο Γιώργος Αυγεύρης, ο Θοδωρής Μπούσιος και ο Γιάννης Λάππας, με τους οποίους δημιουργούμε το υλικό, επιβλέπουμε τους 70 επιμορφωτές που προσφέρουν τις υπηρεσίες τους εθελοντικά και συντηρούμε τους σέρβερ», υπογραμμίζει ο κ. Τζιμόπουλος. Μάλιστα, στο πλαίσιο του Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία έχει κατατεθεί πρόταση για τη δημιουργία Κέντρου Τηλεκπαίδευσης στις Κυκλάδες ώστε η καλή πρακτική να θεσμοθετηθεί.
ΠΙΛΟΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ
Είκοσι μαθητές από πέντε νησιά σε μια ψηφιακή τάξη
Το πρότζεκτ πάντως θα επεκταθεί πιλοτικά και σε μαθητές, καθώς σχεδιάζεται να αξιοποιηθεί η πλατφόρμα OpenSim για την επιμόρφωση των μαθητών από πέντε μικρά νησιά στα οποία υπάρχουν ελάχιστοι μαθητές. «Η ιδέα είναι να πάρουμε μαθητές από μικρά νησιά και να συμμετάσχουν σε ένα σεμινάριο με θέμα την αξιολόγηση της πληροφορίας στο Διαδίκτυο. Θα δημιουργήσουμε -στο πλαίσιο της ευέλικτης ζώνης- μία ψηφιακή τάξη με 20 μαθητές από την Ε’ και ΣΤ’ δημοτικού από κοντινά νησιά», επισημαίνει ο κ. Τζιμόπουλος.
Την πρώτη εβδομάδα, εξηγεί, θα μπορούν να «επισκεφτούν» το επιμορφωτικό νησί για να φτιάξουν το δικό τους avatar και να αρχίσουν ένα διδακτικό αντικείμενο. Την επόμενη θα χωριστούν σε ομάδες και θα τους ανατεθεί μία εργασία. Την τρίτη εβδομάδα θα «πάνε» και πάλι στο επιμορφωτικό νησί για να παρουσιάσουν την εργασία τους.
Ρ. ΓΑΜΒΡΟΥΛΗ, ΚΟΥΦΟΝΗΣΙ
Ανεβάζω στο blog των 17 μαθητών μου τα μαθήματα
«Οι ευκαιρίες που έχουν οι συνάδελφοι στα απομακρυσμένα νησιά για επιμόρφωση είναι ανύπαρκτες. Ευτυχώς, με τα εξ αποστάσεως σεμινάρια τα οποία παρακολουθώ από την πρώτη στιγμή που ξεκίνησαν, καλύπτονται οι ανάγκες των εκπαιδευτικών που ζουν σε αυτά τα νησιά και μας κάνουν να νιώθουμε λιγότερο απομονωμένοι», τονίζει στο «Εθνος» η φιλόλογος Ράνια Γαμβρουλή που υπηρετεί στο γυμνάσιο – λυκειακές τάξεις του Κουφονησίου από το 2001.
Το περιεχόμενο των σεμιναρίων, σύμφωνα με την κ. Γαμβρουλή, είναι πολύ ενδιαφέρον ενώ όλα όσα μαθαίνουν μπορούν να τα εφαρμόσουν στην πράξη, σε μια προσπάθεια να κάνουν πιο ελκυστικό το μάθημα. «Εχω δημιουργήσει ένα blog για τους 17 μαθητές του σχολείου όπου ανεβάζω επιπλέον υλικό για ορισμένα μαθήματα ενώ κατά διαστήματα προετοιμάζω τεστ τα οποία γίνονται από τους μαθητές μέσω Διαδικτύου», τονίζει, για να προσθέσει: «Αφού οι νέες τεχνολογίες και οι σύγχρονες μέθοδοι διδασκαλίας είναι ελκυστικές για τους μαθητές, είμαστε υποχρεωμένοι να εξοικειωθούμε με αυτές για να τους βοηθήσουμε».
Δ. ΜΠΟΥΡΤΖΙΝΟΥ, ΣΕΡΙΦΟΣ
Παραπέμπω τα παιδιά σε ψηφιακές βιβλιοθήκες
«Κατά τη διάρκεια των σεμιναρίων και μέσω της πλατφόρμας OpenSim ερχόμαστε σε άμεση επικοινωνία με τον επιμορφωτή, ανταλλάσσουμε απόψεις με εκπαιδευτικούς που υπηρετούν σε άλλα νησιά και ενημερωνόμαστε για νέες μεθόδους διδασκαλίας με τη χρήση των νέων τεχνολογιών ώστε να γίνει πιο αγαπητό το μάθημα για τους μαθητές», υποστηρίζει η καθηγήτρια Δήμητρα Μπούρτζινου που υπηρετεί από το 1996 στη Σέριφο.
Οι μαθητές στο γυμνάσιο και τις λυκειακές τάξεις του σχολείου δεν ξεπερνούν τους 38. Η σωστή χρήση της εξατομικευμένης διδασκαλίας γι’ αυτά τα σχολεία, είναι πολύ σημαντική, εξηγεί η κ. Μπούρτζινου. «Εάν το μάθημα έχει σχέση με τον υπολογιστή και το Διαδίκτυο, οι μαθητές ανταποκρίνονται.
Τους παραπέμπω σε ψηφιακές βιβλιοθήκες για να αντλήσουν πρόσθετο υλικό ανάλογα με τις ανάγκες του καθενός. Για αρκετούς από τους μαθητές, ένα υλικό που πρέπει να μελετήσουν είναι πιο ελκυστικό στην οθόνη του υπολογιστή τους από το να πάρουν στα χέρια τους φωτοτυπημένες σελίδες», καταλήγει.
Πηγή: ιστοσελίδα ethnos.gr