Πέμπτη, 17 Ιουλίου, 2025
ΑρχικήΠαιδείαΔιδασκαλία θρησκευτικών: Ιωαννίδης και Θαλασσινός αλλά και Τομ Χανκς

Διδασκαλία θρησκευτικών: Ιωαννίδης και Θαλασσινός αλλά και Τομ Χανκς

|

Καινοτόμες είναι οι νέες προτάσεις του υπουργείου Παιδείας: Αλκίνοος Ιωαννίδης, Παντελής Θαλασσινός, καθώς και ο γνωστός φιλέλληνας Τομ Χανκς θα διδαχτούν φέτος στη διάρκεια της χρονιάς στο μάθημα των Θρησκευτικών στα Λύκεια

Ένα μήνα μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς και στα σχολεία της χώρας έφτασαν έντεκα «φάκελοι μαθητή» για τη διδασκαλία των Θρησκευτικών σε δημοτικό, γυμνάσιο και λύκειο μαζί τους εγκύκλιος που στάλθηκε χθες από το υπουργείο Παιδείας με οδηγίες για τη διδασκαλία του μαθήματος σύμφωνα με τα νέα αναλυτικά προγράμματα.

Στην Α’ Λυκείου οι μαθητές φέτος θα διδαχθούν το μάθημα με θέμα «Θρησκεία και σύγχρονος άνθρωπος» συνολικά 50 ώρες, ενώ 50 ώρες θα είναι και η διδασκαλία του μαθήματος «Θρησκεία και κοινωνία» της Β’ τάξης. Στη  Γ’ Λυκείου το μάθημα «Θρησκεία και σύγχρονος κόσμος» περιορίζεται στις 24 ώρες διδασκαλίας όλο τον χρόνο.

Οπως αναφέρεται στις οδηγίες του υπουργείου Παιδείας για τη διδασκαλία του μαθήματος στο λύκειο και με βάση το νέο πρόγραμμα σπουδών διδασκαλίας:

1. Οι «φάκελοι» που στάλθηκαν στα σχολεία δεν είναι εγχειρίδια δοκιμιακού τύπου, τα οποία προσφέρουν στους μαθητές έτοιμη τη θρησκευτική γνώση για απομνημόνευση, αλλά συλλογές διδακτικών υλικών συμβατών προς τη μεθοδολογία των νέων προγραμμάτων σπουδών.

2. Το νέο πρόγραμμα σπουδών στα Θρησκευτικά λυκείου «είναι εννοιοκεντρικό πρόγραμμα ως προς τη δόμηση και προσέγγιση των διδακτικών θεμάτων». Διδάσκονται έννοιες, όπως η πανανθρώπινη γλώσσα, που αφορούν τη θρησκευτική μάθηση και που μας δίνουν τη δυνατότητα να παρουσιάσουμε και να ερμηνεύσουμε την ανθρώπινη εμπειρία».

3. Σε κάθε διδακτικό δίωρο θα αναπτύσσεται μία επιμέρους ώρα «με βάση τις παιδαγωγικές έρευνες και γνώσεις για τη μέση εφηβεία, τη σχέση των νέων με τη θρησκεία και το επίπεδο του θρησκευτικού τους γραμματισμού».

Και έχουμε την έκπληξη… Κι αυτό γιατί στη διδασκαλία και την κατανόηση των αρχών των βιβλίων στο λύκειο προτείνεται ως διδακτική μέθοδος να δοθεί φύλλο εργασίας με τους στίχους του Αλκίνοου Ιωαννίδη από το τραγούδι «Ο προσκυνητής»… Επίσης οι μαθητές μπορούν να παρακολουθήσουν αποσπάσματα της ταινίας «Ο ναυαγός» για να αναλύσουν σχετικούς προβληματισμούς. Ακόμη προτείνεται να γίνει συζήτηση γύρω από το τραγούδι της Joan Osborne, «What if God was one of us», και οι μαθητές να γράψουν σε αυτοκόλλητα χαρτάκια υποθετικές ερωτήσεις προς τον Θεό και να αναστοχαστούν γύρω από αυτές. Τέλος προτείνεται το κείμενο «Η θρησκευτικότητα είναι φυσική ανάγκη του ανθρώπου – ανάγκη ορμέμφυτη, ενστικτώδης» του Χρήστου Γιανναρά.

Πιο αναλυτικά, στις οδηγίες για τα Θρησκευτικά σημειώνεται:

– «Μουσική δραστηριότητα – συμπλήρωση κενών». Δίνεται Φύλλο Εργασίας με τους στίχους του Αλκίνοου Ιωαννίδη, από το τραγούδι «Ο Προσκυνητής», αφήνοντας κενά για να συμπληρώσουν τις λέξεις ακούγοντας το τραγούδι.

Αφού ακούσουν το τραγούδι, οι μαθητές/μαθήτριες απαντούν στις παρακάτω ερωτήσεις:

1) Τι αναζητά ο προσκυνητής;

2) Πώς τα αναζητά, με ποιο τρόπο;

3) Τι είναι η ζωή για τον προσκυνητή; Τι είναι αυτό που της δίνει νόημα;

Εναλλακτικά:

«Ερωτήσεις σε «Σκέψου, Συζήτησε, Μοιράσου (TPS)» με θέμα ένας ναυαγός σε νησί (προβολή αποσπάσματος ταινίας «Ο Ναυαγός»). Ποιες είναι οι ανάγκες του, τι αναζητάει, τι πρέπει να κάνει για να επιβιώσει;

Νοηματοδοτώντας:

Θεμελιώδη υπαρξιακά ερωτήματα και η απάντηση της θρησκείας. Διαπίστωση της καθολικότητας του θρησκευτικού φαινομένου.

– «Έντεχνος Συλλογισμός (Artful thinking) – Αντιλαμβάνομαι, Γνωρίζω, Φροντίζω» – «Σκέψου, Συζήτησε ανά 2 και ανά 4, Μοιράσου (TPSS).

Δίνονται ή προβάλλονται εικόνες με ανθρώπους που λατρεύουν με διάφορους τρόπους τον Θεό ή εικόνες με σύγχρονους ανθρώπους που απευθύνονται στον Θεό (αθλητές/αθλήτριες, καλλιτέχνες, διανοούμενοι/διανοούμενες).

Οι μαθητές/μαθήτριες εφαρμόζουν την τεχνική με βάση τις ερωτήσεις: Τι σκέφτεται, ποια αισθήματα έχει, γιατί το κάνει, πού βρίσκεται ο Θεός για αυτούς;

– Εναλλακτικά:

«Έντεχνος Συλλογισμός (Artful thinking): Ακούγοντας δύο επί δύο (παραλλαγή του 10Χ2)». Με αφορμή ένα τραγούδι, π.χ. Joan Osborne, «What if God was one of us», οι μαθητές/μαθήτριες γράφουν σε αυτοκόλλητα χαρτάκια μέχρι 2 ερωτήσεις προς το Θεό.

Στη συνέχεια, τα κολλούν πάνω σε ένα μεγάλο χάρτινο ερωτηματικό που έχουν τοποθετήσει στον πίνακα και τα διαβάζουν. Αναστοχάζονται διαβάζοντας (μπορεί να διαβάσει δυνατά ο/η εκπαιδευτικός) τις ερωτήσεις των άλλων απαντώντας στη συνέχεια στις εξής ερωτήσεις:

1) Ποια είναι τα θεμελιώδη ερωτήματα του ανθρώπου, για τα οποία όλοι αναζητούν απαντήσεις; και

2) Δίνει σε αυτά απαντήσεις η θρησκεία;

Η δραστηριότητα μπορεί να γίνει με την επιλογή άλλου τραγουδιού (π.χ. Π. Θαλασσινός, Ο δικός μου Θεός) με ανάλογη προσαρμογή των ερωτήσεων:

1) τι χαρακτηριστικά έχει ο Θεός του τραγουδιού; και

2) τι χαρακτηριστικά δεν έχει; Οι μαθητές/μαθήτριες καλούνται να τα υπογραμμίσουν στους στίχους.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Κώστας Μακεδόνας στη Νάξο: «Οτι κρατάει στο χρόνο, θέλει κόπο και συνέπεια» (video)

Λίγο πριν τη συναυλία του -- χθες Τετάρτη 16 Ιουλίου - στο 1ο Γυμνάσιο Νάξου, ο αγαπημένος ερμηνευτής μιλά στο NaxosPress για την αγάπη του για τη Νάξο, την πορεία του στο τραγούδι και τις συμβουλές προς τους νέους καλλιτέχνες.

Στις Κυκλάδες ο Υφυπουργός Ναυτιλίας Στέφανος Γκίκας, πρώτη επίσκεψη στην Αντίπαρο

Επίσκεψη σε Πάρο, Αντίπαρο, Νάξο και Σύρο από 17 έως 19 Ιουλίου – Στο επίκεντρο τα λιμάνια, οι υποδομές ύδρευσης και η νησιωτικότητα

Το Ethereum επιστρέφει πάνω από τα 3.200 δολάρια, το OurCryptoMiner γίνεται μια νέα επενδυτική τάση

Το Ethereum επιστρέφει πάνω από τα 3.200 δολάρια, το κλίμα στην αγορά είναι υψηλό και το OurCryptoMiner γίνεται μια νέα επενδυτική τάση

Σύμη: Ειδικό τέλος 3 ευρώ για ημερήσιους επισκέπτες ζητά ο Δήμος, αντίδοτο στην υπερτουριστικοποίηση

Πρόταση για θεσμική κατοχύρωση εισιτηρίου 3€ για κάθε ημερήσιο επισκέπτη – Στόχος η ενίσχυση υποδομών και η προστασία του νησιού από τις επιπτώσεις του μαζικού τουρισμού.

Νάξος (Βίντσι) – Συνάντηση με προοπτική: Ο Γιάννης Βρούτσης με τους νέους ναυταθλητές της Νάξου

Κατά την αναχώρησή του από το νησί, ο Αναπληρωτής Υπουργός Αθλητισμού συνομίλησε με τους μικρούς αθλητές και τους προπονητές του Naxos WaterSports, ενθαρρύνοντας την ίδρυση επίσημου ναυταθλητικού σωματείου.

ΕΛΣΤΑΤ: Τα λιμάνια με τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση στην Ελλάδα, στην κορυφή οι Κυκλάδες

Από το Πέραμα και τη Σαλαμίνα έως την Πάρο, τη Νάξο και τη Μύκονο – Οι πιο πολυσύχναστες γραμμές και οι επιδόσεις των λιμανιών σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.

Πάρος είπε «όχι» στα πλαστικά, oλοκληρώθηκε με επιτυχία η δράση Plastic Free Greece

Υποθαλάσσιοι και παράκτιοι καθαρισμοί, εμβληματικοί πρεσβευτές και ενεργή συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας ανέδειξαν τη σημασία της συλλογικής δράσης για ένα νησί απαλλαγμένο από πλαστικά.

Πράσινο φως για πλοηγικό σταθμό στη Μύκονο, σε τι δεσμεύτηκε ο Υπουργός Ναυτιλίας

Ο Υπουργός Ναυτιλίας αναγνώρισε την ανάγκη ίδρυσης σταθμού για τα κρουαζιερόπλοια, ενώ επανέλαβε τη δέσμευση κάλυψης των απωλειών από τα μειωμένα λιμενικά τέλη.

Δυναμική παρουσία του Πανναξιακού AO στο Πανελλήνιο Κ16 – Έρχονται τα «Μηλώσεια 2025»

Σπουδαίες επιδόσεις από τους νεαρούς αθλητές του Πανναξιακού στη Χαλκίδα – Συγχαρητήρια και ευχαριστίες από το Δ.Σ. για τη στήριξη των χορηγών ενόψει των αγώνων «Μηλώσεια 2025» στη Νάξο.

Η κεραμική της Σίφνου: Παράδοση αιώνων, τέχνη ζωντανή

15 εργαστήρια, εκατοντάδες φόρμες και μια πολιτιστική κληρονομιά ενταγμένη στην UNESCO που συνεχίζει να γράφει ιστορία, στο χέρι, στον τροχό, στο καμίνι.

Απίστευτο: Πήδηξε από τον καταπέλτη του “Champion Jet 3” στην Πάρο

ναστάτωση στο λιμάνι της Παροικιάς όταν 24χρονος ημεδαπός πήδηξε από τον καταπέλτη πλοίου κατά τον απόπλου – Παρενέβη το Λιμενικό, χωρίς να υπάρξει τραυματισμός

Νάξος: Πέντε «κρυμμένες» παραλίες για ήσυχες (!!!) αποδράσεις

Από τον εξωτικό Πάνορμο μέχρι τη μυστική Χαβάη, ανακαλύψτε πέντε μοναδικές ακτές της Νάξου που προσφέρουν αυθεντική νησιωτική εμπειρία, μακριά από την πολυκοσμία.

Νάξος – Σύλλογος Αποφοίτων Γυμνασίου: Αντίο στον Στέλιο Ζαφειρόπουλο, ένα δάσκαλο με ψυχή και φως

Ο Σύλλογος Αποφοίτων Γυμνασίου Νάξου αποχαιρετά με συγκίνηση τον αγαπημένο εκπαιδευτικό και επιστήμονα, που άφησε ανεξίτηλο αποτύπωμα στη μαθητική και τοπική κοινότητα.

Νάξος: Σύλληψη 70χρονου κυβερνήτη για παράνομο απόπλου σκάφους στον Πάνερμο

Παρά τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες, επιβατηγό τουριστικό σκάφος απέπλευσε χωρίς άδεια από το Λιμεναρχείο

Νάξος – Κεραμωτή: Σήμερα το τελευταίο αντίο στην Σοφία Φυρογένη

Η Κεραμωτή Νάξου αποχαιρετά μια αγαπημένη μορφή της τοπικής κοινωνίας – Αντί στεφάνου, δωρεά στον Ιερό Ναό από τον Σύλλογο Κεραμωτής

Νάξος: Πωλείται πέτρινο ακίνητο 37τ.μ. με αυλή στο Καστράκι, πολύ κοντά στη θάλασσα

Αναζητάτε επένδυση δίπλα στη θάλασσα; Ένα γοητευτικό πέτρινο ακίνητο με δυνατότητα αναβάθμισης και επέκτασης διατίθεται προς πώληση στο Καστράκι, κοντά σε μία από τις ομορφότερες παραλίες της Νάξου

Νάξος: Ψήφισμα του Προοδευτικού Ομίλου Γλινάδου για τον θάνατο του Γεωργίου Δημητροκάλλη

Ομόφωνη απόφαση του Δ.Σ. για να τιμηθεί η μνήμη του πρώην Προέδρου και ενεργού μέλους του Συλλόγου, Γεωργίου Δημητροκάλλη (Μίχαλου)

Σε τροχιά εκσυγχρονισμού τα κρατικά αεροδρόμια, βελτιώσεις και στη Νάξο από την ΥΠΑ

Ολιστική στρατηγική για τη συντήρηση και αναβάθμιση των κρατικών αεροδρομίων υιοθετεί η ΥΠΑ – Στο επίκεντρο η καθαριότητα, οι χώροι υγιεινής και η εμπειρία των επιβατών, με άμεσες παρεμβάσεις και στη Νάξο

Νάξος – Συνεδρίαση Δημοτικού Συμβουλίου: Ομόφωνη αντίθεση στη μεταφορά των Κούρων (video)

Συζήτηση για τη γνωμοδότηση του ΚΑΣ με θέμα τη συντήρηση και προστασία των αρχαϊκών Κούρων – Σαφές μήνυμα από τον Δήμο, τους φορείς και την τοπική κοινωνία υπέρ της παραμονής τους στον φυσικό τους χώρο.

Νάξος – ΑΠΟΛΛΩΝΑΣ: Καταγγελία για το Final 4 Παγκορασίδων Κ16, “Αδικημένες οι αθλήτριές μας”

Ο σύλλογος της Νάξου ζητά εξηγήσεις από την Τοπική Επιτροπή για την απουσία οργάνωσης, την παραγνώριση των κανονισμών και την άρνηση απονομής μεταλλίων στην ομάδα