Τετάρτη, 25 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΠαιδείαΔιδασκαλία θρησκευτικών: Ιωαννίδης και Θαλασσινός αλλά και Τομ Χανκς

Διδασκαλία θρησκευτικών: Ιωαννίδης και Θαλασσινός αλλά και Τομ Χανκς

|

Καινοτόμες είναι οι νέες προτάσεις του υπουργείου Παιδείας: Αλκίνοος Ιωαννίδης, Παντελής Θαλασσινός, καθώς και ο γνωστός φιλέλληνας Τομ Χανκς θα διδαχτούν φέτος στη διάρκεια της χρονιάς στο μάθημα των Θρησκευτικών στα Λύκεια

Ένα μήνα μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς και στα σχολεία της χώρας έφτασαν έντεκα «φάκελοι μαθητή» για τη διδασκαλία των Θρησκευτικών σε δημοτικό, γυμνάσιο και λύκειο μαζί τους εγκύκλιος που στάλθηκε χθες από το υπουργείο Παιδείας με οδηγίες για τη διδασκαλία του μαθήματος σύμφωνα με τα νέα αναλυτικά προγράμματα.

Στην Α’ Λυκείου οι μαθητές φέτος θα διδαχθούν το μάθημα με θέμα «Θρησκεία και σύγχρονος άνθρωπος» συνολικά 50 ώρες, ενώ 50 ώρες θα είναι και η διδασκαλία του μαθήματος «Θρησκεία και κοινωνία» της Β’ τάξης. Στη  Γ’ Λυκείου το μάθημα «Θρησκεία και σύγχρονος κόσμος» περιορίζεται στις 24 ώρες διδασκαλίας όλο τον χρόνο.

Οπως αναφέρεται στις οδηγίες του υπουργείου Παιδείας για τη διδασκαλία του μαθήματος στο λύκειο και με βάση το νέο πρόγραμμα σπουδών διδασκαλίας:

1. Οι «φάκελοι» που στάλθηκαν στα σχολεία δεν είναι εγχειρίδια δοκιμιακού τύπου, τα οποία προσφέρουν στους μαθητές έτοιμη τη θρησκευτική γνώση για απομνημόνευση, αλλά συλλογές διδακτικών υλικών συμβατών προς τη μεθοδολογία των νέων προγραμμάτων σπουδών.

2. Το νέο πρόγραμμα σπουδών στα Θρησκευτικά λυκείου «είναι εννοιοκεντρικό πρόγραμμα ως προς τη δόμηση και προσέγγιση των διδακτικών θεμάτων». Διδάσκονται έννοιες, όπως η πανανθρώπινη γλώσσα, που αφορούν τη θρησκευτική μάθηση και που μας δίνουν τη δυνατότητα να παρουσιάσουμε και να ερμηνεύσουμε την ανθρώπινη εμπειρία».

3. Σε κάθε διδακτικό δίωρο θα αναπτύσσεται μία επιμέρους ώρα «με βάση τις παιδαγωγικές έρευνες και γνώσεις για τη μέση εφηβεία, τη σχέση των νέων με τη θρησκεία και το επίπεδο του θρησκευτικού τους γραμματισμού».

Και έχουμε την έκπληξη… Κι αυτό γιατί στη διδασκαλία και την κατανόηση των αρχών των βιβλίων στο λύκειο προτείνεται ως διδακτική μέθοδος να δοθεί φύλλο εργασίας με τους στίχους του Αλκίνοου Ιωαννίδη από το τραγούδι «Ο προσκυνητής»… Επίσης οι μαθητές μπορούν να παρακολουθήσουν αποσπάσματα της ταινίας «Ο ναυαγός» για να αναλύσουν σχετικούς προβληματισμούς. Ακόμη προτείνεται να γίνει συζήτηση γύρω από το τραγούδι της Joan Osborne, «What if God was one of us», και οι μαθητές να γράψουν σε αυτοκόλλητα χαρτάκια υποθετικές ερωτήσεις προς τον Θεό και να αναστοχαστούν γύρω από αυτές. Τέλος προτείνεται το κείμενο «Η θρησκευτικότητα είναι φυσική ανάγκη του ανθρώπου – ανάγκη ορμέμφυτη, ενστικτώδης» του Χρήστου Γιανναρά.

Πιο αναλυτικά, στις οδηγίες για τα Θρησκευτικά σημειώνεται:

– «Μουσική δραστηριότητα – συμπλήρωση κενών». Δίνεται Φύλλο Εργασίας με τους στίχους του Αλκίνοου Ιωαννίδη, από το τραγούδι «Ο Προσκυνητής», αφήνοντας κενά για να συμπληρώσουν τις λέξεις ακούγοντας το τραγούδι.

Αφού ακούσουν το τραγούδι, οι μαθητές/μαθήτριες απαντούν στις παρακάτω ερωτήσεις:

1) Τι αναζητά ο προσκυνητής;

2) Πώς τα αναζητά, με ποιο τρόπο;

3) Τι είναι η ζωή για τον προσκυνητή; Τι είναι αυτό που της δίνει νόημα;

Εναλλακτικά:

«Ερωτήσεις σε «Σκέψου, Συζήτησε, Μοιράσου (TPS)» με θέμα ένας ναυαγός σε νησί (προβολή αποσπάσματος ταινίας «Ο Ναυαγός»). Ποιες είναι οι ανάγκες του, τι αναζητάει, τι πρέπει να κάνει για να επιβιώσει;

Νοηματοδοτώντας:

Θεμελιώδη υπαρξιακά ερωτήματα και η απάντηση της θρησκείας. Διαπίστωση της καθολικότητας του θρησκευτικού φαινομένου.

– «Έντεχνος Συλλογισμός (Artful thinking) – Αντιλαμβάνομαι, Γνωρίζω, Φροντίζω» – «Σκέψου, Συζήτησε ανά 2 και ανά 4, Μοιράσου (TPSS).

Δίνονται ή προβάλλονται εικόνες με ανθρώπους που λατρεύουν με διάφορους τρόπους τον Θεό ή εικόνες με σύγχρονους ανθρώπους που απευθύνονται στον Θεό (αθλητές/αθλήτριες, καλλιτέχνες, διανοούμενοι/διανοούμενες).

Οι μαθητές/μαθήτριες εφαρμόζουν την τεχνική με βάση τις ερωτήσεις: Τι σκέφτεται, ποια αισθήματα έχει, γιατί το κάνει, πού βρίσκεται ο Θεός για αυτούς;

– Εναλλακτικά:

«Έντεχνος Συλλογισμός (Artful thinking): Ακούγοντας δύο επί δύο (παραλλαγή του 10Χ2)». Με αφορμή ένα τραγούδι, π.χ. Joan Osborne, «What if God was one of us», οι μαθητές/μαθήτριες γράφουν σε αυτοκόλλητα χαρτάκια μέχρι 2 ερωτήσεις προς το Θεό.

Στη συνέχεια, τα κολλούν πάνω σε ένα μεγάλο χάρτινο ερωτηματικό που έχουν τοποθετήσει στον πίνακα και τα διαβάζουν. Αναστοχάζονται διαβάζοντας (μπορεί να διαβάσει δυνατά ο/η εκπαιδευτικός) τις ερωτήσεις των άλλων απαντώντας στη συνέχεια στις εξής ερωτήσεις:

1) Ποια είναι τα θεμελιώδη ερωτήματα του ανθρώπου, για τα οποία όλοι αναζητούν απαντήσεις; και

2) Δίνει σε αυτά απαντήσεις η θρησκεία;

Η δραστηριότητα μπορεί να γίνει με την επιλογή άλλου τραγουδιού (π.χ. Π. Θαλασσινός, Ο δικός μου Θεός) με ανάλογη προσαρμογή των ερωτήσεων:

1) τι χαρακτηριστικά έχει ο Θεός του τραγουδιού; και

2) τι χαρακτηριστικά δεν έχει; Οι μαθητές/μαθήτριες καλούνται να τα υπογραμμίσουν στους στίχους.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

12η Γιορτή Φάβας Σχοινούσας: Η καρδιά του Αιγαίου χτυπάει στο πιο αυθεντικό πανηγύρι του καλοκαιριού

Δύο μέρες γεμάτες γεύση, μουσική και κυκλαδίτικη ψυχή — 27 & 28 Ιουνίου στη Σχοινούσα!

Μ. Καφούρος: Υπέρογκα πρόστιμα για ομπρελοκαθίσματα στις Κυκλάδες

Ο βουλευτής Κυκλάδων της ΝΔ ζητά επανεξέταση του πλαισίου επιβολής προστίμων σε παραθαλάσσιες επιχειρήσεις – Πλήγμα για τη βιωσιμότητα εν μέσω πτώσης του τουρισμού.

ΠΝΑΙ: Δομές Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων σε Κάλυμνο και Σύρο

Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου επενδύει στη στήριξη του ανθρώπου: Δύο νέες δομές για την πρόληψη και θεραπεία εξαρτήσεων, με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2021–2027.

Ως Εδώ: Καταγγελίες-φωτιά για αυταρχισμό και κατάχρηση εξουσίας στο Λιμεναρχείο Τήνου

Η Ένωση Προσωπικού Λιμενικού Σώματος Κυκλάδων αποκαλύπτει σοβαρές καταγγελίες για προσβλητική και καταχρηστική συμπεριφορά του προϊσταμένου – Τοξικό κλίμα, απειλές και υπερκόπωση στο προσκήνιο.

Παράταση αιτήσεων στο ΕΑΠ για το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026

Λόγω υψηλού ενδιαφέροντος παρατείνεται η προθεσμία υποβολής αιτήσεων για προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.

ΑΟ Μυκόνου: Ανανέωσε έως το 2027 με Βαγγέλη Ζιάγκο, στοίχημα η καθιέρωση στη Basket League

Η Μύκονος συνεχίζει με τον αρχιτέκτονα της ανόδου της – Ο κόουτς Ζιάγκος παραμένει στο «τιμόνι» έως το 2027 με βλέμμα σταθερό στην κορυφή.

Μέγα Λιβάδι Σερίφου: Μια πολυμεσική έκθεση αναβιώνει την εποχή των μεταλλείων

Από το 1880 έως το 1960, η Σέριφος «μιλάει» για το παρελθόν της μέσα από εικόνες, ήχους και μνήμες στο Αρχαιολογικό Μουσείο του νησιού.

Νάξος: Έφυγε ο “Κρινακογιώργης, η Κωμιακή αποχαιρετά έναν δικό της άνθρωπο

Ο Γιώργος Χωριανόπουλος, ο άνθρωπος του ταξί, του κυνηγιού και της καθημερινότητας του χωριού, φεύγει πλήρης ημερών, αφήνοντας πίσω του αναμνήσεις, χαμόγελα και μια σιωπηλή απουσία.

ΑΝΠΟ Αμοργού: Αμοργιανές Καντάδες στα Κατάπολα, μία βραδιά με άρωμα δεκαετίας ‘80

Ο Αθλητικός Ναυτικός Πολιτιστικός Όμιλος Αμοργού μάς προσκαλεί σε μια περατζάδα μουσικής, ποίησης και μνήμης, ζωντανεύοντας τις καντάδες του χθες.

Πρόταση Ημέρας: Πένες με τηγανητά κολοκυθάκια και κασέρι, ή “alla Nerano” της ελληνικής μαμάς

Μια αγαπημένη συνταγή με ρίζες στην Ιταλία και καρδιά ελληνική. Κολοκυθάκια, κασέρι και κρέμα γάλακτος σε μια ζεστή, κρεμώδη μακαρονάδα γεμάτη νοσταλγία.

«Μπαμπά, τι φαΐ θα φάμε σήμερα;». Το νέο σπιτικό στέκι στη Χώρα Νάξου με καρδιά και ουσία

Όταν η καθημερινή ερώτηση του παιδιού γίνεται γευστική απάντηση για όλη την οικογένεια.

Naxos Meat: Μια νέα επιχειρηματική σελίδα για τη Νάξο, στήριγμα στην τοπική παραγωγή

Η οικογένεια Βασαλάκη επενδύει στον πρωτογενή τομέα, ενισχύοντας το ντόπιο προϊόν με ποιότητα και όραμα

Νάξος – ΕΠΑΛ: Ο Ιορδάνης Κυριακίδης και ο Νικήτας Θεολογίτης αφήνουν πίσω τους μία τεράστια παρακαταθήκη

Μετά από σχεδόν τρεις δεκαετίες αφοσίωσης στην Τεχνική Εκπαίδευση, οι δύο διευθυντές συνταξιοδοτούνται, αφήνοντας πίσω τους ένα σχολείο ανοιχτό στη γνώση, στην καινοτομία και στις αξίες της τοπικής κοινωνίας.

Όταν τα Raptor συνάντησαν τη Νάξο – Μια τριήμερη εξόρμηση γεμάτη περιπέτεια και Κυκλαδίτικη ψυχή

Με 18 οχήματα και 70 μέλη, το Raptor Club Greece εξερεύνησε τις ομορφιές της Νάξου σε ένα μοναδικό Summer Tour γεμάτο εικόνες, προκλήσεις και φιλοξενία

Αμοργός – Σεισμός: “Ήρεμη η εικόνα”, λέει ο Γεράσιμος Παπαδόπουλος

Η δόνηση σημειώθηκε νότια-νοτιοδυτικά της Αρκεσίνης, με εστιακό βάθος 15,6 χλμ – Δεν αλλάζει η εικόνα ύφεσης στην περιοχή, επισημαίνουν οι σεισμολόγοι

Εκτακτο: Σεισμός 4,5 Ρίχτερ στο ρήγμα Ανύδρου

Σύμφωνα με την αυτόματη λύση του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου, ο σεισμός σημειώθηκε 13 χιλιόμετρα νότια νοτιοδυτικά της Αρκεσίνης Αμοργού

Αποχαιρετούμε την Ειρήνη Βλησίδου, το “τελευταίο αντίο” (21/06) στο Χαλκί της Νάξου

Η Ειρήνη Βλησίδου, κόρη του Ιωάννη του Μαθηματικού, υπάλληλος του ΟΤΕ, έφυγε πρόωρα από τη ζωή – Η εξόδιος ακολουθία το Σάββατο 21 Ιουνίου στην Πρωτόθρονη

Στράτος Φουτάκογλου: «Αυτά είναι τα προβλήματα της Χώρας Νάξου και δεν μπορούν να περιμένουν» (video)

Σημαντικές παρεμβάσεις στη Ραδιοφωνία Κυκλάδων 101,3. Από την απομάκρυνση των αφαλατώσεων και τα δημοτικά τέλη, έως την κατάσταση της παλιάς πόλης και την ανθρωπιστική κρίση στη Γάζα.

Νάξος – Τρίποδες: “Sea Breeze”, μια νέα επιχείρηση με άρωμα καθαριότητας

Στηρίζουμε τη νέα προσπάθεια στο χωριό μας – Ένα καθαριστήριο με επαγγελματισμό, αγάπη και ρίζες στον τόπο

Η Τοσοδούλα χορεύει στη Νάξο – Μια παραμυθένια παράσταση από καρδιάς

Η μαθητική παράσταση του AlteR riTmo «Η Τοσοδούλα» ζωντανεύει στο Δημοτικό Θέατρο Ι. Καμπανέλλη στις 24 & 25 Ιουνίου, με παιδιά και εφήβους της Νάξου να χορεύουν τη φύση, τη φαντασία και τη δύναμη του παραμυθιού