Η σωστή αξιοποίηση του ιστορικού πρώτου Γυμνασίου της Ελλάδας που βρίσκεται στην Αμοργό αποτελεί τον ιδανικό οδηγό για το μέλλον σύμφωνα με τους πλέον αρμόδιους, τους καθηγητές Φυσικής Αγωγής
Πόσοι αλήθεια γνωρίζουμε ότι το 1ο Γυμνάσιο που ιδρύθηκε και λειτούργησε στην Ελεύθερη Ελλάδα ήταν στην Αμοργό; Ακούγεται παράξενο, έτσι δεν είναι; Θα υπέθετε κάποιος ότι ένα τέτοιο κτήριο θα είχε ιδρυθεί στην Αθήνα ή στο Ναύπλιο. Την ιστορική ή την πρώτη πρωτεύουσα της Ελλάδας. Η στην Πάτρα ή την Τρίπολη εάν μιλάμε για μεγάλες πόλεις στην ηπειρωτική Ελλάδα.
Κι όμως, το πρώτο Γυμνάσιο στην ελεύθερη Ελλάδα ιδρύθηκε και λειτούργησε στην πανέμορφο Αμοργό, στις Ανατολικές Κυκλάδες. Σχεδόν με την απελευθέρωση του κράτους από τον τουρκικό ζυγό… Υπάρχει άλλωστε και η απόδειξη. Στην πόρτα της εισόδου στη Χώρα Αμοργού. “Αγαθή τύχη της νεολαίας της Αμοργού. Ανηγέρθη η σχολή αυτή δια δαπάνης της Ιεράς Μονής Χοζοβιωτίσσης 1829 ΙΟΥΝΙΟΥ 21 “….
Τα χρήματα που έδωσε η Ιερά Μονή Χοζοβιώτισσας, το καμάρι της Αμοργού, έπιασαν τόπο… Και σήμερα μέσα από ανοιχτή επιστολή των Καθηγητών Φυσικής Αγωγής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης μας θυμίζει ότι η ανάδειξη σημαντικών στοιχείων από το παρελθόν μέσα από τη σωστή διαχείριση του παρόντος μπορεί να αποτελέσει τον απόλυτο οδηγό για το μέλλον…
Τίτλος του άρθρου; Αμοργός: “Το Πρώτο Γυμνάσιο στην Ελλάδα ατενίζει το μέλλον.” Κι όπως διαβάζουμε
Το 1828 ιδρύθηκε με πρωτοβουλία της Μονής Χοζοβιωτίσσης το πρώτο Γυμνάσιο της Ελλάδας και το 1829 παρεδόθη. Στην είσοδο του παλαιού κτιρίου υπάρχει ακόμα η λίθινη επιγραφή, η οποία εντοιχίσθηκε τότε: “Αγαθή τύχη της νεολαίας της Αμοργού.
Ανηγέρθη η σχολή αυτή δια δαπάνης της Ιεράς Μονής Χοζοβιωτίσσης 1829 ΙΟΥΝΙΟΥ 21 “…Σε αυτό τον «ιερό χώρο» η μάθηση είναι συνυφασμένη με τους τρόπους ζωής όπου διαδραματίζεται.
Βλέποντας τον χώρο «με τα μάτια της ψυχής» όπως θα έλεγε και ο Αντουάν ντε ΣάιντΕξυπερύ.
Στη σύγχρονη εποχή είναι ανάγκη να συνδυάσουμε το παραδοσιακό σχολείο με τις ανάγκες των μαθητών μετατρέποντας το περιβάλλον σε μαθησιακή ευκαιρία για την ψυχική και κοινωνική τους ανάπτυξη.
Το αντικείμενο της Φυσικής Αγωγής είναι βιωματικό μάθημα με παιδαγωγικό χαρακτήρα και εμπεριέχει όλα εκείνα τα μέσα για να αναπτυχθούν οι μαθητές ψυχικά, σωματικά, συναισθηματικά, καλύπτοντας πολύπλευρες ανάγκες και δίνοντας έμφαση στην ενεργητική μάθηση.
Η έξοδος από την τάξη δίνει έμφαση στην διαδραστικότητα, στο παιχνίδι και την κοινωνικοποίηση με άμεση αλλαγή στη διάθεση των μαθητών και μακροπρόθεσμα αποτελέσματα στη ψυχική τους θωράκιση.
Για το χώρο της εκπαίδευσης και του αθλητισμού, σε μικρή απόσταση από το ιστορικό αυτό σχολείο σύγχρονες εγκαταστάσεις υπάρχουν για αθλητικές δράσεις, αγωνίσματα και χώρους που προσφέρουν αθλητική κουλτούρα, επικοινωνία, ομαδικότητα και πολυαισθητηριακή μάθηση μέσω του αθλητισμού.
Αναμφίβολα, το βήμα προς αυτή την κατεύθυνση οφείλει να το δίνει η εκπαιδευτική κοινότητα, που βρίσκει συνεργασία, βοήθεια και συμπαράσταση από όλον τον ιστό που περιβάλλει το σχολείο.
Το πρώτο Γυμνάσιο της Ελλάδας με χρέος απέναντι στην φιλοσοφία του «ευ Αγωνίζεσθαι» και ταυτόχρονα με στόχο την υγιή ανάπτυξη και διαπαιδαγώγηση μέσω της κίνησης και του αθλητισμού, μπορεί να αποτελέσει κληρονομιά και όραμα για τη νέα γενιά και τα ιδεώδη.
Καθηγητές Φυσικής Αγωγής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης