Πέμπτη, 28 Νοεμβρίου, 2024
Αρχική Blog Σελίδα 993

Αμερική: Εργαζόμενους άνω των 55 ετών προτιμούν οι επιχειρήσεις

0

Σύμφωνα με την κοινή λογική, οι νέοι και ακμαίοι εργαζόμενοι είναι οι πολλά υποσχόμενοι για τις επιχειρήσεις και το πλέον δυναμικό στοιχείο τους.

Σε εποχές κρίσης, μάλιστα, είθισται να πιστεύουμε πως οι εργαζόμενοι μεγαλύτερων ηλικιών είναι οι πλέον ευάλωτοι και προσφερόμενοι για απολύσεις και γενικώς μειώσεις προσωπικού. Φαίνεται, όμως, πως η εικόνα αυτή δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα των επιχειρήσεων, τουλάχιστον των αμερικανικών, που προτιμούν τους έμπειρους υπαλλήλους προχωρημένης ηλικίας θεωρώντας τους σαφώς σκληρότερα εργαζομένους και πολύ πιο αφοσιωμένους στη δουλειά τους, χωρίς τους περισπασμούς της νεότητας.

Τους τελευταίους μήνες, οι εργαζόμενοι ηλικίας άνω των 55 ετών έχουν πολύ μεγάλη ζήτηση από τις εταιρείες. Ο λόγος αυτού του παράδοξου είναι ότι στις ηλικίες αυτές οι άνθρωποι είναι ιδιαίτερα δυναμικοί επαγγελματικά, όπως προκύπτει από σχετική έρευνα της εφημερίδας Wall Street Journal και του ινστιτούτου NORC με αντικείμενο τις αξίες των Αμερικανών.

Σχετικό δημοσίευμα της αμερικανικής εφημερίδας που επικαλείται τα πορίσματα της εν λόγω έρευνας φέρει το 75% των ερωτηθέντων ηλικίας από 65 ετών και άνω να χαρακτηρίζει πολύ σημαντική γι’ αυτούς τη σκληρή δουλειά. Το ποσοστό είναι σαφώς μικρότερο, όμως, και συγκεκριμένα 61%, όταν τίθεται το ίδιο ερώτημα σε νέους ηλικίας 18 έως 29 ετών.

Με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας, τα άτομα ηλικίας 55 ετών και άνω είναι, πλέον, το ταχύτερα αναπτυσσόμενο τμήμα του εργατικού δυναμικού στις ΗΠΑ. Οι δημογραφικές αλλαγές μπορούν να δώσουν μια λογική εξήγηση γι’ αυτή την τάση καθώς στην εποχή μας οι άνθρωποι ζουν περισσότερο και κάνουν λιγότερα παιδιά. Επιπλέον, ορισμένοι συνταξιούχοι δεν έχουν άλλη επιλογή από το να εργαστούν για να τα βγάλουν πέρα λόγω του αυξημένου πληθωρισμού.

Θεωρούνται σκληρότερα εργαζόμενοι και πολύ πιο αφοσιωμένοι στη δουλειά τους, χωρίς τους περισπασμούς της νεότητας.

Ωστόσο, ορισμένες επιχειρήσεις επιδιώκουν να προσλαμβάνουν ανθρώπους μεγάλης ηλικίας υπό την προϋπόθεση ότι τα χρόνια τους είναι σημαντικό πλεονέκτημα εφόσον συνεπάγονται εμπειρία και οξυμένη κρίση. «Είναι πολύ λογικό να προσλαμβάνουμε έμπειρους εργαζομένους, καθώς αποτελούν εγγύηση για σταθερότητα», υποστηρίζει η Χέδερ Τίνσλεϊ-Φιξ, ανώτερη σύμβουλος για τα δικαιώματα των εργοδοτών στην Αμερικανική Ομοσπονδία Συνταξιούχων (AARP).

Η εταιρεία KinderCare Learning Cents Inc., η οποία διαχειρίζεται περισσότερες από 1.500 εγκαταστάσεις παιδικής μέριμνας, υπέγραψε συμβόλαιο τον περασμένο Αύγουστο με στόχο να ενισχύσει τον αριθμό των προσλήψεων. Ο λόγος ήταν ότι ο κλάδος της παιδικής μέριμνας συγκαταλεγόταν στους τομείς που από την πανδημία και μετά αντιμετώπισαν σοβαρό πρόβλημα έλλειψης εργαζομένων. Απευθύνθηκε, λοιπόν, σε εργαζομένους άνω των 50 ετών, για να εκπλαγεί από την επιτυχία του εγχειρήματος.

«Σε λιγότερο από ένα χρόνο, η KinderCare διαπίστωσε ότι η κίνηση αυτή απέδωσε καρπούς», επισημαίνει ο Tρέιβις Τρότμαν, διευθυντής του τομέα εύρεσης «ταλέντων» της εταιρείας. «Υπάρχει μια προθυμία από αυτήν την ηλικιακή ομάδα να εργάζεται την πρωινή βάρδια ή να δουλεύει για όσο χρειάζεται», προσθέτει ο Τρότμαν.

«Το 2021, η παγκόσμια εταιρεία στελέχωσης ManpowerGroup Inc. ξεκίνησε ένα πρόγραμμα πρόσληψης ώριμων εργαζομένων, ως απάντηση στις ανησυχίες των πελατών της για την έλλειψη εργατικού δυναμικού», υποστηρίζει η Κορέλ Μακ Ντάουελ. Οπως αναφέρει πάντα το σχετικό δημοσίευμα της αμερικανικής εφημερίδας, η 69χρονη Αμερικανίδα, αν και είχε βγει στη σύνταξη, επανεντάχθηκε στην εταιρεία όπου εργαζόταν και ηγήθηκε της πρωτοβουλίας πρόσληψης «ώριμων εργαζομένων».

Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr 

ΜέΡΑ 25: Οι υποψήφιοι βουλευτές σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα

0

Ένα μεγάλο μέρος των ονομάτων που θα απαρτίζουν τα ψηφοδέλτιά του στις επερχόμενες εκλογές της 21ης Μαΐου ανακοίνωσε το ΜέΡΑ25 χθες (08/04) το μεσημέρι .

Σε ανακοίνωσή του, αναφέρει χαρακτηριστικά:

“Τα ψηφοδέλτια του ΜέΡΑ25, ένα μεγάλο μέρος των οποίων δημοσιεύεται σήμερα, απαρτίζονται από ανθρώπους που έχουν ενωθεί κάτω από την κοινή πεποίθηση ότι μόνο με την Πρώτη Φορά Ρήξη , Όλα μπορούν να είναι αλλιώς.

Είμαστε μαζί στους αγώνες έξω από τη Βουλή, θα ενδυναμώσουμε και την παρουσία μας μέσα στη Βουλή. Θα τους χαλάσουμε την αριθμητική της μνημονιακής συναίνεσης.

Η ανακοίνωση των πρώτων υποψηφίων έγινε στα πλαίσια της συνεδρίασης της Εκλογικής Επιτροπής του ΜέΡΑ25 – Συμμαχία για τη Ρήξη.

Στο πάνελ μαζί με τον Γραμματέα του ΜέΡΑ25 βρέθηκαν οι πρωτοπόροι του εγχειρήματος ΜέΡΑ25 – Συμμαχία για τη Ρήξη:

η Ηρώ Διώτη υποψήφια στη Λάρισα,
ο Χρήστος Λάσκος, ανένταχτος αριστερός,
η Λίτσα Αλεξάκη υποψήφια στην Κέρκυρα,
ο Δημήτρης Ζερβουδάκης υποψήφιος στη Β’ Θεσσαλονίκης,
η Μαριάννα Τσίχλη υποψήφια στην Α’ Αθήνας,
ο Δημήτρης Στρατούλης υποψήφιος στην Β3 της Αθήνας και
η Σοφία Σακοράφα επικεφαλής του ψηφοδελτίου Επικρατείας

Τα ονόματα των υποψηφίων στις Κυκλάδες 

1. Γλέζου Αικατερίνη

2. Ζούλιας Δημήτρης

3. Νερούτσος Ισίδωρος

4. Παπιοπούλου Άννα

5. Περιστεράκη Αναστασία

Τα ονόματα των υποψηφίων στα Δωδεκάνησα

1. Αλαβέρας Φίλιππος

2. Κανετάκης Γιώργος

3. Κορακιανίτη Παρασκευή

4. Μπαράκας Αθανάσιος Χρυσός

5. Παπαγεωργίου Δημήτρης

6. Σούλου Αννέτα

Μετά το πέρας των διαδικασιών της συνεδρίασης, ο Γιάνη Βαρουφάκης δήλωσε: «Με τη σύσταση της Κεντρικής Εκλογικής Επιτροπής του ΜέΡΑ25-Συμμάχια για τη Ρήξη και ενός πολύ μεγάλου μέρους των ψηφοδελτίων της παράταξής μας στην Επικράτεια, ξεκινάμε την προεκλογική διαδικασία, και επισήμως. Για μάς οι εκλογές είναι μια αφορμή, δεν είναι ο αυτοσκοπός, είναι μία μεγάλη ευκαιρία, το νιώσαμε και σήμερα εδώ στη συνέλευση που είχαμε μέσα από τη δυναμική, την αισιοδοξία και την ελπίδα που έχει ξαναγεννηθεί. Νιώσαμε ότι αυτό αποτελεί την απαρχή μιας νέας μεγάλης Αριστεράς, μιας νέας μεγάλης αγωνιστικής, ανυπότακτης, ανένδοτης ανυπάκουης, δημιουργικής Αριστεράς που ξεκινάει για πρώτη φορά μετά το 2015 εδώ, όχι μόνο για να πει εκείνο το ΟΧΙ που δεν ειπώθηκε ποτέ εκ μέρους του πολιτικού κατεστημένου σε όλα αυτά τα οποία καταστρέφουν τη χώρα μας, αλλά και λένε μεγάλο ΝΑΙ στις μεγάλες τομές, στη μεγάλη προοδευτική ανασυγκρότηση αυτής της χώρας».

Δείτε τον πλήρη κατάλογο των υποψηφίων σε μορφή mera25

Airbnb: Sold out το καλοκαίρι και τα νησιά που «ξεπουλάνε»

0
07s7airbnb-2-thumb-large

«Φωτιά» έχουν πάρει οι κρατήσεις για καταλύματα τύπου Airbnb στις τουριστικές περιοχές της χώρας.

Για μια ακόμη φορά, η Ελλάδα, περιλαμβάνεται μεταξύ των πρώτων χωρών στην Ευρώπη με θεαματική άνοδο στις κρατήσεις σε καταλύματα βραχυχρόνιας μισθώσεων.

Το καλοκαίρι του 2023 εξελίσσεται σε χρονιά ρεκόρ για τα τα καταλύματα τύπου Airbnb.

Εξωτερικός αλλά και εσωτερικός τουρισμός ανεβάζουν ταχύτητες με την καλοκαιρινή σεζόν να ξεκινάει εκρηκτικά.

Κρήτη, Ρόδος, Μύκονος, Σαντορίνη, Κέρκυρα, Κεφαλονιά, Ζάκυνθος είναι τα πρώτα που κλείνουν, χωρίς να υπολείπονται και άλλοι λιγότεροι γνωστοί προορισμοί όπως η Σύρος και η Κάρπαθος.

Κύκλοι της αγοράς μιλώντας στον ΟΤ αναφέρουν ότι η χρονιά μπήκε δυναμικά για τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης και όπως όλα δείχνουν είναι ήδη πολύ καλύτερα από την ίδια περίοδο του 2019. Οι προκρατήσεις για το καλοκαίρι κινούνται σε ανοδική τροχιά.

Όσον αφορά το προφίλ των τουριστών που θα επισκεφτούν την χώρα μας, στην κορυφή της λίστας είναι Άγγλοι, Γερμανοί, Γάλλοι, Ιταλοί, ενώ κρατήσεις υπάρχουν την Τουρκία.

Σχετικά με το κόστος των διανυκτερεύσεων στα Airbnb, υπολογίζεται κατά μέσο όρο από 50 έως 130 ευρώ τη βραδιά ανάλογα με το είδος του ακινήτου και τις υπηρεσίες που παρέχει.

Οι εκτιμήσεις

Η AirDNA προβλέπει μια ισχυρή άνοιξη και μια ακόμη πιο ισχυρή καλοκαιρινή σεζόν για τον κλάδο των βραχυπρόθεσμων ενοικιάσεων, με ρυθμό αύξησης της ζήτησης κατά 32,8% σε ετήσια βάση και 24,5% σε σύγκριση με το 2019, και όλες -εκτός από μία από τις 20 κορυφαίες χώρες (με τη Δανία η εξαίρεση)- τείνει προς διψήφια αύξηση των συνολικών διανυκτερεύσεων που πραγματοποιήθηκαν μεταξύ Μαρτίου και Αυγούστου.

Οι ταξιδιώτες είναι περισσότερο από πρόθυμοι να εξασφαλίσουν τα καλοκαιρινά τους καταλύματα, καθώς οι κρατήσεις για τον Ιούνιο, τον Ιούλιο και τον Αύγουστο είναι αυξημένες πάνω από 30% σε σχέση με το 2019.

Η Ελλάδα ειδικότερα σημειώνει την πέμπτη υψηλότερη ανάπτυξη για τους επόμενους έξι μήνες, με πάνω από 50% αύξηση στις διανυκτερεύσεις για το καλοκαίρι σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα πέρσι.

Σημειώνεται πως τη χρονιά που πέρασε η Ελλάδα βρέθηκε στην τέταρτη θέση μεταξύ των είκοσι συνολικά ευρωπαϊκών χωρών. Η Ουγγαρία είχε την ισχυρότερη ανάκαμψη, με 62,1% περισσότερες διανυκτερεύσεις σε σχέση με το 2021, ακολουθούμενη από την Πορτογαλία (60,2%) και τη Νορβηγία (59,4%). Η Ελλάδα είχε ποσοστό ανόδου κοντά στο 57%.

Πηγή ΟΤ

 

ΚΚΕ: Συνάντηση του Βαγγέλη Κορρέ με εργαζόμενους στο αεροδρόμιο Νάξου

0
Νάξος - Αεροδρόμιο
Νάξος - αεροδρόμιο

Συνάντηση με τους εργαζόμενους στο αεροδρόμιο Νάξου πραγματοποίησε την Πέμπτη 6 Απρίλη, ο Βαγγέλης Κορρές, υποψήφιος βουλευτής στις Κυκλάδες με το ΚΚΕ.

Στη συνάντηση οι εργαζόμενοι ενημέρωσαν για τις “εργασιακές συνθήκες γαλέρας”, τις απαράδεκτες συμβάσεις βάσει του νόμου Χατζηδάκη, τις ελλείψεις προσωπικού και υποδομών, ζητήματα που έχουν άμεση επίπτωση στην ψυχική και σωματική υγεία των εργαζόμενων, επηρεάζοντας την ποιότητα του παρεχόμενου έργου και τελικά την ασφάλεια των επιβατών.

Από τη μεριά του ο υποψήφιος βουλευτής κάλεσε τους εργαζόμενους να οργανώσουν τον αγώνα τους για συμβάσεις αορίστου χρόνου, με πλήρη ασφαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα.

Επίσης να στηρίξουν και να συμπορευτούν με το ΚΚΕ, για να δώσουμε τη μάχη ενάντια στην πολιτική της απελευθέρωσης και εμπορευματοποίησης των μεταφορών, όχι με την σημαία του χτες, της επιστροφής στο κρατικό μονοπώλιο της δικτατορίας του κεφαλαίου, αλλά με την σημαία της κοινωνικοποίησης τους, με την εργατική τάξη, το λαό στο τιμόνι της εξουσίας.

Ο σχεδιασμός των μεταφορών θα γίνεται με κριτήριο τη διασυνδεδεμένη και συμπληρωματική δράση όλων των μορφών μεταφοράς. Με στόχο τη γρήγορη και φτηνή μετακίνηση προσώπων και προϊόντων, την εξοικονόμηση ενέργειας και προστασία του περιβάλλοντος, τη σχεδιασμένη ανάπτυξη για εξάλειψη της περιφερειακής ανισομετρίας, τον πλήρη έλεγχο της άμυνας και ασφαλείας ενός πραγματικού εργατικού – λαϊκού κράτους.

Παράλληλα οι βουλευτές του ΚΚΕ, κατέθεσαν ερώτηση στη Βουλή, για τις εργασιακές συνθήκες στον χώρο των αερομεταφορών.

Ερώτηση προς τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων

Για τις εργασιακές συνθήκες στον χώρο των αερομεταφορών

Οι εργασιακές συνθήκες γαλέρας, οι μισθοί και τα μεροκάματα πείνας οδηγούν αρκετούς εργαζόμενους μακριά από το χώρο των αερομεταφορών. Η «προσπάθεια» των εταιρειών για προσλήψεις, όχι μόνο δεν καλύπτει τις προαναφερθείσες αποχωρήσεις έμπειρου και ειδικευμένου προσωπικού, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις υπολείπονται των αναγκαίων για την ασφαλή και ομαλή λειτουργία τους.

Χαρακτηριστικά, οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο δεν αντικατέστησαν ποτέ το σύνολο του ειδικευμένου προσωπικού που απέλυσαν με αφορμή την πανδημία. Οι τραγικές συνέπειες αυτών των πρακτικών έχουν φανεί τα τελευταία χρόνια, που είχαμε ακόμα και θανάτους εργαζομένων κατά τη διάρκεια της βάρδιας τους. Οι τραυματισμοί, οι ασθένειες από την κόπωση και τα εργατικά ατυχήματα, ως αποτέλεσμα της εντατικοποίησης, έχουν αυξηθεί δραματικά, αφού οι επιχειρήσεις πιέζουν τους εργαζόμενους να δουλέψουν υπερωρίες ακόμα και στα ρεπό τους προκειμένου να βγει η δουλειά. Είναι προφανές ότι το ζήτημα αυτό επηρεάζει την ψυχική και σωματική υγεία των εργαζομένων έχοντας άμεσες επιπτώσεις στην ίδια την ποιότητα του παρεχόμενου αεροπορικού έργου και τελικά στην ασφάλεια των επιβατών.

Το νεοπροσλαμβανόμενο προσωπικό καλείται να καλύψει γρήγορα μεγάλο όγκο εκπαιδεύσεων και πληροφοριών που πολλές φορές έχουν τυπικό χαρακτήρα. Για παράδειγμα, γίνονται ηλεκτρονικές εκπαιδεύσεις σε 8 ώρες για 50 και 60 εργαζόμενους. Ενώ παράλληλα και λόγω της έλλειψης εξειδικευμένου προσωπικού, οι εταιρείες καλούν συνταξιούχους ξανά πίσω στη δουλειά. Υπενθυμίζουμε ότι οι εργαζόμενοι δουλεύουν ακόμη και με 15ήμερες συμβάσεις, με μόνιμο άγχος την ανεργία, λαμβάνουν 15νθημερο πρόγραμμα εργασίας και στο τέλος της σεζόν απολύονται, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις κυρίως στην περιφέρεια δεν συμπληρώνουν τα απαραίτητα ένσημα για το επίδομα ανεργίας.

ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. Υπουργός, τι μέτρα θα πάρει:

Για να προσληφθούν άμεσα εργαζόμενοι με σταθερές σχέσεις εργασίας αορίστου χρόνου.

– Για να γίνονται οι απαραίτητες εκπαιδεύσεις δια ζώσης καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.

– Ώστε οι εποχικά απασχολούμενοι εργαζόμενοι να θεμελιώνουν επίδομα ανεργίας με 100 ημέρες εργασίας-ασφάλισης, ανεξαρτήτως αν η εταιρεία στην οποία εργάζονται χαρακτηρίζεται εποχική ή μη.

– Ώστε να τηρούνται τα μέτρα υγείας και ασφάλειας για τους εργαζόμενους σε όλα τα αεροδρόμια της χώρας.

Οι Βουλευτές

Κατσώτης Χρήστος

Καραθανασόπουλος Νίκος

Κομνηνάκα Μαρία

Λαμπρούλης Γιώργος

Μαρίνος Γιώργος

Παπαναστάσης Νίκος

Παφίλης Θανάσης

Στολτίδης Λεωνίδας

Συντυχάκης Μανώλης

Blue Star Ferries: Συμπλήρωσε 33.000 παρουσίες στην Πάρο (!!!!)

0
Blue Star Naxos ... Blue Star Paros
Blue Star Naxos ... Blue Star Paros

Αριθμοί.. Στατιστικά. .. Η χαρά του φίλου μου Μιχάλη Ρούσσου. Θα μπορούσε να είναι ιδανικός για βοηθός στον πάγκο του Ολυμπιακού αναλύοντας τις επιθέσεις των αντιπάλων της αγαπημένης ομάδας του.

Ομως επέλεξε το Λιμενικό Σώμα και τακτικά μας ανακοινώνει στατιστικά στοιχεία για τη δράση των πλοίων σε όλη σχεδόν την Ελλάδα.

Πρόσφατα ασχολήθηκε με την Blue Star Ferries και τη παρουσία της στην Πάρο.. Αφορμή η άφιξη την πρωταπριλιά του Blue Star Naxos στην Πάρο, οπότε και συμπληρώθηκαν 33.000 προσεγγίσεις από την εν λόγω εταιρεία στο γειτονικό νησί..

Να σημειώσουμε εδώ – και πριν δούμε τα στατιστικά – ότι από αύριο Μεγάλη Δευτέρα το Blue Star Naxos μπαίνει σε ακινησία (έως και την 4η Μαϊου) και στη θέση του θα βρίσκεται το Blue Star Paros…

Πάμε όμως στα στατιστικά στοιχεία (με γλαφυρό τρόπο η αναφορά)

# Περασμένα μεσάνυχτα 31ης Μαρτίου, ξημερώματα 1 Απριλίου το Blue Star Naxos δένει στις 01.00 πμ στο λιμάνι της Πάρου. Με αυτήν την άφιξη, η Blue Star Ferries φτάνει τις 33.000 αφίξεις στο λιμάνι της Παροικίας! Πολύ υψηλό νούμερο, αναμφίβολα!

⛴️ Από το μακρινό Ιούνιο του 2000, όταν το Ιθάκη πραγματοποίησε το πρώτο καταπλου της εταιρείας μέχρι και σήμερα, που η Μπλου Σταρ είναι η εταιρεία κολοσσός των Κυκλάδων και όχι μόνο!

💣 Το 2022 τα πλοία της εταιρείας μετέφεραν το 54,5 % των συνολικών επιβατών του λιμανιού της Πάρου, το 72,7 % των οχημάτων!!!, ενώ πραγματοποίησε το 44,29 % των καταπλου πλοίων 💪. Φανταστικές επιδόσεις, πραγματικά 👏👏…

💣💣 Μάλιστα, το 2022, έσπασε το δικό της ρεκόρ αφίξεων με 1.670 φορές να καταπλεουν τα πλοία με το αστέρι 🙏..
Θεωρώ, πως φέτος θα σπάσει τόσο αυτή η επίδοση, όσο και αυτή σε διακίνηση επιβατών και οχημάτων 💪.

⛴️ Blue Star Ithaki, Blue Star Paros, Blue Star Naxos, Blue Star Chios, Blue Star Delos, Blue Star Patmos, Blue Star Mykonos, Blue Star 1, Blue Star 2,Diagoras, Blue Carrier 1, 33.000 Παλαμάκια και ευχαριστώ! Και στις 50.000 να κάνουμε ένα γλέντι, να φάμε, να πιούμε και με εμένα καλεσμένο

 

Δολοφονία Αλκη Καμπανού: Τα 20α γενέθλια και η αφιέρωση της μητέρας του

0

Μια ιδιαίτερη μέρα ήταν η χθεσινή, καθώς ο Άλκης Καμπανός θα γινόταν 20 ετών. Ωστόσο, το νήμα της ζωής του κόπηκε άγρια και άδικα την 1η Φεβρουαρίου 2022, σε μια άνευ λογικής οπαδική επίθεση.

Με τη δίκη να είναι σε εξέλιξη και την οικογένεια να μαθαίνει όλες τις λεπτομέρειες για το πώς ο Άλκης δολοφονήθηκε, η μητέρα του δεν ξέχασε τα γενέθλιά του.

Η Μελίνα Κακουλίδου βρήκε τα ψυχικά αποθέματα να γράψει δυο λόγια για τον Άλκη με αφορμή τα  20ά του γενέθλια, μνημονεύοντας και ένα άλλο θύμα τυφλής βίας, τη Ζωή Δαλακλίδου που το 2012 βιάστηκε, δολοφονήθηκε και κάηκε ζωντανή και σήμερα θα έκλεινε τα 45.

Η ανάρτηση αναφέρει:

«Γιορτή αγγέλων εις τους ουρανούς για τα γενέθλιά σας.
Η Ζωή και ο Άλκης…
Ο Άλκης και η Ζωή…
Δύο αθώα παιδιά που βρήκαν μαρτυρικό θάνατο στην επίγεια ζωή τους.
Εμείς εδώ κάτω περιμένουμε τη μεγάλη ΑΝΤΑΜΩΣΗ.
Σας αγαπάμε πολύ.
Ζωή Δαλακλίδου 45 ετών
Άλκης Καμπανός 20 ετών»

Στοίχημα – Ελλάδα: Ιδανική η ισοπαλία στην “Λεωφόρο”

0
Στοίχημα
Στοίχημα

«Φωτιά» η 4η αγωνιστική της Stoiximan Σούπερ Λιγκ, με ντέρμπι «αιωνίων» κρίσιμο για τον τίτλο και την ΑΕΚ να καραδοκεί για να αξιοποιήσει το αποτέλεσμα, υποδεχόμενη τον Άρη.

  1. ΑΕΚ – Άρης (18:00)

Με ψυχολογία η ΑΕΚ, μετά τη νίκη επί του ΠΑΟΚ στην Τούμπα. Ισοβαθμεί στην κορυφή με τον Παναθηναϊκό, σημαντικές οι απουσίες των Μουκουντί και Άμραμπατ. Ο Άρης δεν είναι στα καλύτερά του, έχει συλλέξει μόλις έναν βαθμό σε τρεις αγώνες της διαδικασίας, ενώ έχει χάσει ήδη δύο φορές φέτος από την ΑΕΚ, χωρίς να σκοράρει.

Χαμηλά ο «άσος», ανεβαίνει στο εξαιρετικό 2.37 αν ζητήσουμε και 6 κόρνερ της Ένωσης.

Διαβάστε εδώ: Οι πιο σιγουρες ισοπαλιες είναι εδώ

  1. Παναθηναϊκός – Ολυμπιακός (21:00)

Σε θέση ισχύος ο Παναθηναϊκός, που ξεπέρασε το νωθρό ξεκίνημα στα πλέι οφ, επικρατώντας 1-0 του Άρη. Βελτιώθηκε η ψυχολογία στον Ολυμπιακό μετά το 3-1 επί του ΠΑΟΚ και -κυρίως- την εμφάνιση των «ερυθρόλευκων» στο πρώτο ματς μετά τη φυγή του προπονητή Μίτσελ (συνεχίζει ο Ανιγκό στον πάγκο).

Λεπτές οι ισορροπίες, ο Ολυμπιακός ήταν καλύτερος και στα δύο μεταξύ τους στην κανονική διάρκεια του πρωταθλήματος, ωστόσο αμφότερα έληξαν ισόπαλα. Το ίδιο βλέπουμε να συμβαίνει κι απόψε, ποντάρουμε στο 3.23.

Eπίσης: Έλα στο telegram για προγνωστικά, ψαγμένα άρθρα και πολλά ταμεία με ένα «κλικ»!

Ισχύουν όροι και προϋποθέσεις | 21+

Κωμιακή: Ένα αδημοσίευτο Θρησκευτικό Αλφαβητάρι από τον 19ο αιώνα

0

Στα κάλαντα της Πρωτοχρονιάς ακούγαμε παλαιότερα (σήμερα πλέον δεν ακούγεται) την προτροπή των παιδιών προς τον άγιο Βασίλειο-μαθητή να τους ’πεί την Αλφαβήτα.

Κείμενο του Μανώλη Σέργη (*)

Ιδού μια παραλλαγή από το Γλινάδο:

  • Αν είν’ και ξέρεις γράμματα, που ’ν’ του Θεού σπουδάσματα, πες μας την Αρφαβήτα.[1]

Φυσικά, τα παιδιά δεν ζητούσαν να τους αναφέρει ο Άγιος τα 24 γράμματα της αλφαβήτας, για να τους αποδείξει την μόρφωσή του. Πίσω από τη φράση αυτήν έχουμε ένα παλαιό βυζαντινό λατρευτικό έθιμο, σύμφωνα με το οποίο κατά τις ημέρες της Πρωτοχρονιάς τα παιδιά περιέρχονταν τις πόλεις και τα χωριά τους και απήγγελλαν τα λεγόμενα Θρησκευτικά Αλφαβητάρια ή τους Ψυχωφελείς Αλφαβήτους.

Τα ασμάτια αυτά όφειλαν την ονομασία τους στο γεγονός ότι κάθε μονός στίχος τους άρχιζε με ένα γράμμα του αλφαβήτου σύμφωνα με την τάξη τους (σειρά τους) στο αλφάβητο.[2]

Το φαινόμενο της αλφαβητικής θρησκευτικής ακροστιχίδας (κατά τους ερευνητές-ιστορικούς της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας [3]) έχει τις ρίζες του στη σημιτική θρησκευτική παράδοση. Από αυτήν διαδόθηκε στην ελληνική, κατά την Ελληνιστική Περίοδο της ελληνικής Λογοτεχνίας, και εκείθεν στη Ρωμαϊκή και τηΜεσαιωνική Ελληνική (Βυζαντινή). Από την τελευταία αυτήν (τη χειρόγραφη παράδοση των βυζαντινών χρόνων) περιήλθαν σε μας πολλοί τέτοιοι αλφάβητοι, πονήματα αξιόλογων επώνυμων κοσμικών (και μη) ποιητών.

Η Ελένη Κακουλίδη στη διδακτορική της διατριβή για τα Αλφαβητάρια [4] μελετά όσα είδαν το φως της δημιουργίας από τον 15ο αιώνα κ.ε. Πρόκειται, δηλαδή, για δημώδη θρησκευτικού περιεχομένου ποιήματα, συνήθως ανώνυμα, γραμμένα σε μια γλώσσα (λιγότερο ή περισσότερο) δημοτική, [5] με αξιοθαύμαστη γραπτή αλλά και προφορική διάδοση, ψευδεπίγραφα κάποια (η μεγάλη τους διάδοση δεν διέσωσε τα ονόματα των δημιουργών [6]), που συγγενεύουν μεν με την βυζαντινή «παραινετική ποίηση», αλλά όλα τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά τους τα φέρουν εγγύτατα προς τη δημώδη ποίηση, τα οποία κατέλαβαν (τελικά) σημαντική θέση στη δημώδη νεοελληνική Λογοτεχνία.

Ως προς την «από άποψη λογοτεχνική» αξία τους, η Κακουλίδου (κακώς κατ’ εμέ) θεωρεί πως δεν έχουν καμία αξία. [7] Η κρίση της είναι αυστηρή, γιατί συγκρίνει την επώνυμη αντίστοιχη ποίηση με την λαϊκή, δύο δηλαδή εκ διαμέτρου αντίθετα συστήματα. Άλλα τα κριτήρια για την αξιολόγηση ενός επώνυμου έργου, και άλλα της λαϊκής ποίησης, η οποία εξ άλλου στερείται κανόνων. Έχουν όμως τη λαογραφική τους αξία ως λαϊκά κείμενα. Αυτήν που αδυνατώ, λόγῳ οικονομίας του χώρου, να αναλύσω διεξοδικά εδώ, αρκούμενος σε γενικές επισημάνσεις (παρακάτω).

Το ανέκδοτο Αλφαβητάρι που παρουσιάζω γράφτηκε το 1879 από τον Νικ. Στεφ. Χωριανόπουλο, μέλος της οικογένειας των Κωμιακιτών Χωριανόπουλων, το γενεαλογικό δένδρο της οποίας παρουσίασαν παλαιότερα οι Ευστ. Χωριανόπουλος και Ευστ. Σιδερής.[8] Είναι γνωστή η λογία καταγωγή του συνθέτη του πονήματος, άρα και η λογία ταυτότητα του δεύτερου. Το αρχικό κείμενο αντιγράφτηκε από τον συγγενή του Ιάκωβο Εμμ. Χωριανόπουλο, στο Σκεπόνι, το 1929.

Αδυνατώ να πιστέψω πως αντιγράφηκε από ένα διαφορετικό, ορθογραφημένο δηλαδή πρωτότυπο, διότι το εδώ παρουσιαζόμενο γέμει ανορθογραφιών. (Κατά την παρουσίασή του επέλεξα τη λεγόμενη «διπλωματική μέθοδο», [9]που σημαίνει πως διατήρησα την ορθογραφία, αποκατέστησα την απολύτως απαραίτητη στίξη, αλλά σας το μετεγγράφω σε μονοτονικό σύστημα).

Ανήκει στα λεγόμενα «παραινετικά» Αλφαβητάρια. Το λαογραφικό ενδιαφέρον του έγκειται στην επισήμανση των λαϊκών αντιλήψεων για τα θέματα που θίγει και στην συμφωνία τους ή όχι με τον επίσημο ορθόδοξο χριστιανικό λόγο.[10] Προσφέρεται για μια ακόμη μελέτη της θρησκευτικής συμπεριφοράς του λαού, δηλαδή.

Τι υπενθυμίζει και τι προτρέπει το παρακάτω Αλφαβητάρι; Κεντρικό θέμα του είναι η σωτηρία της ψυχής και πώς αυτή θα επιτευχθεί:Διαχρονικό μέλημα των χριστιανών και όσων ανέλαβαν αυτόκλητοι ή παρωθούμενοι να τους βοηθήσουν προς τούτο. [11] Η ύπαρξη του θανάτου (η αποφυγή του αναπόφευκτου) σημαίνει για τον κάθε χριστιανό, ασχέτως κοινωνικής τάξης, ότι πρέπει να οργανώσει ἐν Χριστῴ τον επίγειο βίο του. Ας φροντίσει να θησαυρίζει πνευματικά αγαθά, όχι υλικά, τα πρώτα οδηγούν στη θέωση και τη σωτηρία. (Πανταχού παρούσα στη λαϊκή σκέψη αυτή η αντίστιξη, ως κυριαρχικό δίλημμα στην ορθόδοξη θεολογία). Η πορεία προς τον Χριστό είναι διαρκής αγώνας, καθημερινός, η λογική τού «φάε, πιε» και διορθώσου όταν γεράσεις είναι απαράδεκτη για τον χριστιανό.

Η όντως χριστιανική ζωή απαιτεί καθημερινό έλεγχο συνειδήσεως, καθώς ο χριστιανός υποβάλλει κάθε πράξη και σκέψη του σε αυστηρό καθημερινό έλεγχο.Υποδείγματα βίου είναι οι ενάρετοι άνθρωποι, οι φιλάνθρωποι, όσοι σκέπτονται τον πλησίον τους∙ ο Θεός ελέγχει απολύτως τη ζωή του ανθρώπου, φύλλο δεν κινείται χωρίς τη θέλησή του. Είναι ο γνώστης των φανερών και των κρυφών του σκέψεων, τα «πάντα ματαιότης» χωρίς πίστη σ’ Αυτόν.

Ιδού το κείμενο:

 Άρχοντεςμεγιστάνοι και λοιποί πτωχολογιά,

ο θάνατος μας περιμένει γέρους νέους και παιδιά.

 

Βλέπετε μην πλανηθείτε εις την πρόσκαιρον ζωήν,

εις τους καλλωπισμούς του κόσμου και ματαίαν ηδονήν.

 

Γη θα γείνουν τα κορμιά μας και στην γην θέλουν ταφούν,

ταις ψυχαίς θα παρατήσουν και στην κρίσιν θέλουν μπουν.

 

Δεν μας συνοδεύουν τότε πλούτη δόξα και τιμή,

παρ’ εδώ τα’ αφίνομ’ όλα και πειγαίνωμεν γυμνοί.

 

Επλανήθεικεν η φύσις ως του κόσμου τα οστά,

όσα την ψυχήν μου έβλαπτον αυτό κλαίει και ζητά.

 

Ζήλευε τους εναρέτους και επιθείμει τους καλούς,

και ποτέ δεν φέρνει ο νους σου τους κακούς συλλογισμούς.

 

Η σαΐταις και τα τόξα του θανάτου ήν πολλά,

και καιρόν δεν διορίζει, το ειξεύρομεν καλά.

 

Θανατώνεται το σώμα μένει η ψυχή γυμνή,

κλαίτε μάτια μαυρισμένα και ουδείς δεν σας πονεί.

 

Ίδα κ’ ήκουσα πολλάκις όπου λέγουσι πολλοί,

ωσάν φάγουν και γεράσουν θέλουσι διορθωθή.

 

Κάλλια διορθώσου τόρα πώχεις λίγον τον καιρόν,

παρά να φλογοκοπείσαι εις καμίνην φλογερόν.

 

Λυπηθείται την ψυχήν σας όλοι άνθρωποι της γης

διότι από τον χάρον δεν γλυτόνωμε κανείς.

 

Μην επιθυμείς ποτέ σου πράγματα προσωρινά,

κ’ η ζωή μας είν’ ολίγη και σαν όνειρο περνά.

 

Νάταν τρόπος να υπάγης εις [τον] Άδην και να ζης

πλέον τα καλά του κόσμου δεν εγύριζες να ιδής.

 

Ξίφος έρχεται ο χάρος και μας πέρνει την ψυχήν

όλα τα καλά του κόσμου πλούτη δόξα και τιμήν.

 

Όλοι μας το θεωρούμεν και το βλέπομεν συχνά,

χωρίς ο Θεός να θέλει τίποτα δεν μας περνά.

 

Πούν’ οι βασιλείς του κόσμου, πούν’ η δόξα και τιμαί,

πού ήν τα χρυσά στολίδια πώχουν οι νεκροί ποτέ.

 

Ρώτα τους αποθαμένους εις τον άδην πως περνούν,

φόβος τρόμος τους ταράττει πως στην κρίσιν θέλουν μπουν.

 

Σώθησαν τα ψεύματά μας, πάνε και οι μαργιολιές

και ξετάζωντες αλλήλους πως περνούν οι αρεταίς.

 

Τίποτες δεν υπερβαίνει από του Θεού τον νουν,

όλα τα κρυφά του κόσμου θέλουσι φανερωθούν.

 

Υπέρ πάντας τους ηγεμόνας και όλους τους σοφούς της γης,

φοβερά θα μας καλέση στα κατώτατα της γης.

 

Φάε πίε και ευφραίνου δος και κείνου που πεινά

συλλογίσου και τον χάρον όπου στέκεται κοντά.

 

Χιλίους χρόνους και αν ζήσης εις το πρόσωπον της γης,

πάλιν ναποθάνης θέλης και στην γην θέλει ταφής.

 

Ψεύτικη ειν’ η δόξα τούτη ψεύτικ’ είναι κ’ η ζωή,

όλα ματαιότης είνε όπως λέγει η γραφή.

 

Ω ψυχή μου γλυκητάτη μολυσμένο μου κορμή,

κλαίγε εις αυτόν τον κόσμον τόρα πούσαι στην ζωήν.

 

Έκδοσις Νικολ. Στεφ. Χωριανοπούλου εκ Ρουμανίας 1879

Εν Σκεπόνη της Νάξου τη 14 Νοεμβρίου 1929 Ιάκ. Εμμ. Χωριανόπουλος

 

[1] Μ. Γ. Σέργης, Λαογραφικά και εθνογραφικά από το Γλινάδο Νάξου, έκδ. Προοδευτικού Ομίλου Γλινάδου Νάξου, Αθήνα 1994, 609.

[2] Κ. Ρωμαίος, Κοντά στις ρίζες. Έρευνα στον ψυχικό κόσμο του ελληνικού λαού, Εστία 1989, 37.

[3] Βλ. ενδεικτικά K. Krumbacher, Ιστορία της Βυζαντινής Λογοτεχνίας, μτφρ. Κ. Σωτηριάδης, Πάπυρος, Αθήνα 1955, τ. Β΄, 602 κ.ε.∙ Κ. Θ. Δημαράς, Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Γνώση, Αθήνα 2000, 45-46.

[4] Ελ. Κακουλίδη, Νεοελληνικά Θρησκευτικά Αλφαβητάρια, Θεσσαλονίκη 1964.

[5] Ελ. Κακουλίδη, Νεοελληνικά Θρησκευτικά Αλφαβητάρια, ό.π., 11.

[6] Ελ. Κακουλίδη, Νεοελληνικά Θρησκευτικά Αλφαβητάρια, ό.π., 13.

[7] Ελ. Κακουλίδη, Νεοελληνικά Θρησκευτικά Αλφαβητάρια, ό.π., 15.

[8] Ευστ. Χωριανόπουλος, Ευστ. Σιδερής, «Το γενεαλογικόν δένδρον της οικογενείας Χωριανοπουλαίων», στο Ν. Λεβογιάννης (επιμ.), Κωμιακή Νάξου. Τόπου χρώματα-αντιθέσεων αρμονία, τ. Β΄, Αθήνα 2001, 245 κ.ε.

[9] Βλ. γι’ αυτήν ενδεικτικά Γ. Ροδολάκης, «Η ‘έκδοση’ των χειρογράφων πηγών του μεταβυζαντινού δικαίου. Ιστορία και προβληματισμοί», Επετηρίς του Κέντρου Ερεύνης της Ιστορίας του Ελληνικού Δικαίου 45 (2014-2015), 289-321.

[10] Προειπώθηκε ότι εδώ αρκούμαι σε βασικές επισημάνσεις. Αναλυτική παρουσίαση του Αλφαβηταρίου θα γίνει στον υπό έκδοση τόμο Μελέτες Ναξιακής Λαογραφίας6, με θέμα Λαϊκό Θέατρο και Λαϊκή Ποίηση.

[11]Θυμίζω (παρενθετικά) την γνωστή «Αμαρτωλών Σωτηρία», το πλέον αγαπητό ίσως ανάγνωσμα των Ελλήνων στα χρόνια της Οθωμανοκρατίας, που, όπως έχω αποδείξει αλλού, γνώρισε εκπληκτική εκδοτική επιτυχία από το 1641 κ.ε. (διαβάζεται ακόμη ως σήμερα), όπως και τα λαϊκά ερωτικά αναγνώσματα. Μ. Γ. Σέργης, Εκκλησιαστικός λόγος και λαϊκός πολιτισμός τον 16ο αιώνα: Η περίπτωση του Παχωμίου Ρουσάνου, Αφοί Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2008.

(*) Ο Μανώλης Σέργης είναι Ομότιμος Καθηγητής Λαογραφίας με καταγωγή από το Γλινάδο της Νάξου

Κυριακή των Βαΐων: Η έναρξη της εβδομάδας των Παθών, τα βάγια, οι παραδόσεις της ημέρας

0

Κυριακή των Βαϊων … Θριαμβευτική είσοδος του Ιησού στην Ιερουσαλήμ, «καθήμενος επί πώλου όνου». «Ωσαννά, ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου», αναφωνούσε το πλήθος, που τον υποδέχθηκε με «τα βαΐα των φοινίκων»…

Από σήμερα (09/04) Κυριακή των Βαΐων αρχίζει ουσιαστικά η λεγόμενη Μεγάλη Εβδομάδα ή Εβδομάδα των Παθών. Σύμφωνα με το χριστιανικό εορτολόγιο, η Κυριακή των Βαΐων, καθιερώθηκε να ονομάζεται η προηγούμενη Κυριακή της εορτής της Ανάστασης. Να σημειώσουμε εδώ ότι σήμερα για την Καθολική Εκκλησία είναι η εορτή του Πάσχα και στις Κυκλάδες έχουμε αυτή την ιδιαίτερη συνύπαρξη των δύο θρησκειών…

Οπότε; Κατά την ημέρα αυτή εορτάζεται η ανάμνηση της θριαμβευτικής εισόδου του Ιησού Χριστού στα Ιεροσόλυμα όπου, κατά τους συγγραφείς των Ιερών Ευαγγελίων, οι Ιουδαίοι τον υποδέχθηκαν κρατώντας βάια ή βάγια (κλάδους φοινίκων) και απλώνοντας στο έδαφος τα ρούχα τους ζητωκραύγαζαν «Ὡσαννά, εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος ἐν ὀνόματι Κυρίου».

Σε πολλά μέρη του χριστιανικού κόσμου, αντί για φύλλα δάφνης, μοιράζονται φύλλα ελιάς ή άλλων δέντρων και κλαριά φοινίκων, που είναι σύμφωνο με τα Ευαγγέλια. Η έκφραση «μετά βαΐων και κλάδων», που υποδηλώνει τη θριαμβευτική υποδοχή κάποιου ή κάποιων, έχει αναφορά σε αυτή τη θρησκευτική εορτή.

Κατά τους πρώτους αιώνες του Χριστιανισμού η εορτή της ανάμνησης αυτής τελούνταν μαζί με την ανάσταση του Λαζάρου. Αργότερα η δεύτερη μετατέθηκε κατά μία ημέρα πριν, το λεγόμενο Σάββατο του Λαζάρου.

Σήμερα, η Κυριακή αυτή τόσο στην Ανατολική όσο και στη Δυτική Εκκλησία θεωρείται ως αρχή των Αγίων Παθών. Παρά το χαρμόσυνο χαρακτήρα της, αρχικά η κατάλυση ψαριών, λαδιού και κρασιού την ημέρα αυτή θεωρήθηκαν ασυμβίβαστα προς την ιερότητα της Μεγάλης Εβδομάδας και της ακολουθούμενης νηστείας, προσαρμόζοντας αυτή ανάλογα.

Η παραπάνω ανάμνηση τιμάται ιδιαίτερα με εξέχουσα υμνολογία και μεγαλοπρεπή λειτουργία, στο τέλος της οποίας διανέμονται βάγια που έχουν προηγουμένως ευλογηθεί κατά την ακολουθία του όρθρου.

Το βράδυ στις εκκλησίες ψάλλεται κατ’ οικονομίαν ο όρθρος της Μεγάλης Δευτέρας, όπου τιμάται ο Ιωσήφ ο Πάγκαλος και γίνεται αναφορά στο γεγονός της ξηρανθείσης συκής.

Τα έθιμα της αναπαράστασης

Σύμφωνα με το el.wikipedia.org, στις πρώτες εκκλησίες εορταζόταν η μνήμη αυτή με αναπαράσταση του γεγονότος. Συγκεκριμένα, στους Αγίους Τόπους κατά τον 4ο αιώνα ο επίσκοπος ξεκινώντας με πομπή από το Όρος των Ελαιών εισερχόταν στα Ιεροσόλυμα επί «πώλου όνου» περιστοιχιζόμενος από τον κλήρο, ενώ οι πιστοί προπορεύονταν κρατώντας κλάδους φοινίκων.

Στους δε βυζαντινούς χρόνους τελούνταν ο λεγόμενος «περίπατος του Αυτοκράτορα», όπου η πομπή ξεκινούσε από τα ανάκτορα στην οποία συμμετείχε ο αυτοκράτορας κρατώντας την εικόνα του Χριστού πλαισιωμένος από το ιερατείο, όπου και κατέληγε στην Αγιά Σοφιά. Της αυτοκρατορικής αυτής πομπής ηγούνταν ο λαμπαδάριος ο οποίος έψελνε «Ἐξέλθατε ἔθνη καὶ θεώσασθε σήμερον τὸν βασιλέα τῶν οὐρανῶν…».

Με βάση τη μαρτυρία του Βαλσαμώνα, στο τέλος της εορτής αυτής ο μεν Αυτοκράτορας διένεμε ιδιόχειρα βάγια και σταυρούς, ο δε Πατριάρχης κεριά για τη Μεγάλη Εβδομάδα.

Το βυζαντινό αυτό έθιμο παρέλαβαν και τηρούσαν με ευλάβεια και οι Τσάροι της Ρωσίας, τους οποίους ακολουθούσε ο κλήρος ξεκινώντας από το Κρεμλίνο και καταλήγοντας στο μητροπολιτικό ναό. Στην Ελλάδα αντ’ αυτών διατηρείται μόνο η διανομή των βαγιών από τους ιερουργούς των εκκλησιών.

Νηστεία

Αναφορικά με τη νηστεία της ημέρας αυτής υπάρχει μια διαφοροποίηση στο ζήτημα του αν καταλύεται ψάρι ή όχι. Η γνώμη του Θεόδωρου του Στουδίτη είναι ότι την Κυριακή των Βαΐων «τρώγεται ψάρι», επειδή θεωρείται Δεσποτική εορτή. Για τον Άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη μόνο μία ημέρα της Μεγάλης Σαρακοστής τρώγεται ψάρι, δηλαδή την ημέρα του Ευαγγελισμού.

Είναι χαρακτηριστική η θέση των Aποστολικών Διαταγών όταν λένε: «Μετά από αυτές (δηλαδή τις εορτές των Χριστουγέννων και των Θεοφανείων), να τηρείτε τη νηστεία της Τεσσαρακοστής, η οποία περιλαμβάνει ανάμνηση της ζωής του Κυρίου και της νομοθεσίας. Να κρατιέται αυτή η νηστεία πριν από το Πάσχα, αρχίζοντας από τη Δευτέρα και συμπληρούμενη την Παρασκευή.

Μετά από αυτές αφού σταματήσετε τη νηστεία, να αρχίζετε την αγία εβδομάδα του Πάσχα, νηστεύοντες κατ’ αυτήν όλοι με φόβο…» Είναι ενδεικτικοί οι όροι “αφού σταματήσετε τη νηστεία” και “να αρχίζετε”, οι οποίοι δείχνουν ότι μια νηστεία τελειώνει και μία άλλη αρχίζει. Αυτή που τελειώνει είναι η νηστεία της Μεγάλης Σαρακοστής και αυτή που αρχίζει είναι η νηστεία της Μεγάλης Εβδομάδας. άρα η εορτή αυτή βρίσκεται ανεξάρτητα ανάμεσα σε δύο νηστείες. Η θέση της λοιπόν δίνει το δικαίωμα να ομιλούν περί καταλύσεως κατ’ αυτήν την ημέρα ψαριού ή ακόμα και αυγού.

Λαογραφία

# Στο χωριό Πετροκέρασα Χαλκιδικής φιλοξενείται κάθε χρόνο (τουλάχιστον από το 1768) τμήμα του Τιμίου Σταυρού που έρχεται από τη Μονή Ξηροποτάμου του Αγίου Όρους. Το Τίμιο Ξύλο φυλάσσεται στην εκκλησία του Προφήτη Ηλία την Κυριακή των Βαΐων και τη Μεγάλη Δευτέρα, προσελκύοντας πλήθος πιστών. Το έθιμο γίνεται σε ανάμνηση της σωτηρίας του χωριού από θανατηφόρα αρρώστια, πιθανώς πανώλη.

# Την Κυριακή των Βαΐων, στην Κέρκυρα, γίνεται η μεγάλη λιτανεία του σκηνώματος του Αγίου Σπυρίδωνα με τη συνοδεία των φιλαρμονικών της πόλης, σε ανάμνηση της απαλλαγής του νησιού από τη φοβερή πανώλη που το 1629 χτύπησε αλύπητα τους Κερκυραίους.

# Στα βάγια, που μοιράζονται στην εκκλησία, ο λαός αποδίδει μαγική δύναμη, γι’ αυτό τα φυλάσσει στο εικονοστάσι του σπιτιού ως πρόχειρο μέσο κατά της βασκανίας.

# Την ημέρα αυτή συνηθίζονται τα βαγιοχτυπήματα, να χτυπά δηλαδή ο ένας τον άλλο με βάγια, στη βάση της αρχέγονης αντίληψης για τη μετάδοση με τον τρόπο αυτό της δύναμης του χλωρού κλαδιού σε αυτόν που δέχεται το χτύπημα.

#Στην Τήνο , την Κυριακή των Βαΐων, τα παιδιά τριγύριζαν στους δρόμους κρατώντας μαζί με το στεφάνι τους την “αργινάρα”, μια ξύλινη ή και σιδερένια ροκάνα που τη στριφογύριζαν με δύναμη. Μέσα σε εκκωφαντικό θόρυβο κατέληγαν στη θάλασσα, όπου πετούσαν στο στεφάνι στο νερό. Το έθιμο της περιφοράς των κλαδιών θυμίζει την “ειρεσιώνη”, το στολισμένο με καρπούς κλαδί, που στις γιορτές της άνοιξης περιέφεραν στους δρόμους τα παιδιά, στην αρχαιότητα. Τα βάγια τα έπλεκαν σε πάρα πολλά σχέδια: φεγγάρια, πλοία, γαϊδουράκια, το πιο συνηθισμένο όμως ήταν ο σταυρός. Σε μερικά μέρη τους έδιναν το σχήμα του ψαριού. Ψάρι είχαν σαν σημάδι αναγνώρισης οι πρώτοι χριστιανοί, η λέξη ΙΧΘΥΣ, εξάλλου, προέρχεται από τα αρχικά Ιησούς Χριστός Θεού Υιός Σωτήρ. Αν και είναι ακόμα σαρακοστή, η εκκλησία την Κυριακή των Βαϊων επιτρέπει το ψάρι. Έτσι και το τραγούδι των παιδιών λέει: “Βάγια, Βάγια των βαγιών, τρώνε ψάρι και κολιό, κι ως την άλλη Κυριακή με το κόκκινο αυγό!”

# Στο νησί της Λέσβου, τα παιδιά στόλιζαν ένα μάτσο από κλαδιά δάφνης με κόκκινα πανάκια, κρεμούσαν πάνω του ένα κουδούνι και περνούσαν από όλα τα σπίτια ψάλλοντας για να εξορκίσουν τους ψύλλους και τα ποντίκια. Στο τέλος, έδιναν και ένα κλαρί δάφνης στην νοικοκυρά για καλοτυχία.

Τέλος, στη Σκόπελο, οι πεθερές που είχαν αρραβωνιάσει τον γιο τους, έπαιρναν ένα βάγιο από την εκκλησία, το χρύσωναν και το έδεναν φιόγκο με μια άσπρη κορδέλα. Ύστερα κρεμούσαν ένα φλουρί, έγραφαν πάνω το όνομα της αρραβωνιασμένης κοπέλας και το έδιναν στον παπά για να της το δώσει.

Με πληροφορίες από τη σελίδα SanSimera.gr  (ευχαριστούμε την κα Γεωργία Μαργαρίτη για τις φωτογραφίες από τον Ιερό Ναό Παντανάσσης Νάξου)

Ποινικοποιημένη πρωταπριλιά και η Σαντορίνη στο επίκεντρο

0
Σαντορίνη
Σαντορίνη

Φυσικά και είναι ένοχος δια-σποράς ψευδών ειδήσεων ο κ. Ακης Τσελέντης. Ο σεισμολόγος δημοσίευσε στο Facebook τα εξής: «Πρόσφατες μετρήσεις που έγιναν από ομάδα Ιαπώνων ηφαιστειολόγων δείχνουν ότι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να μετατοπισθεί όλο το μάγμα που ήταν κάτω από τη Σαντορίνη προς το ηφαίστειο Tripanteko στο Πινοκιστάν δημιουργώντας μια τεράστια χοάνη κάτω από τη Σαντορίνη. Αν συμβεί αυτό θα έχουμε την εισρόφηση των υδάτων του Αιγαίου το οποίο θα μεταβληθεί σε λιμνοθάλασσα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον τουρισμό. Βέβαια αυτό έχει και τα καλά του γιατί σε πολλά νησιά πλέον θα μπορούμε να πηγαίνουμε οδικώς! Η πιθανότητα να συμβεί αυτό δεν είναι καθόλου αμελητέα και ξεπερνά το 30%» (1.4.2023).

Το γεγονός ότι δεν υπάρχει ηφαίστειο Tripanteko, ούτε χώρα Πινοκιστάν και η ανάρτηση έγινε την πρωταπριλιά δεν παίζουν κανένα ρόλο. Ο Ποινικός κώδικας, όπως δυστυχώς τον διαμόρφωσε αυτή η κυβέρνηση, δεν έχει χρονικούς περιορισμούς. Το άρθρο 191 προβλέπει ότι «όποιος δημόσια ή μέσω του Διαδικτύου διαδίδει ή διασπείρει με οποιονδήποτε τρόπο ψευδείς ειδήσεις, που είναι ικανές να προκαλέσουν ανησυχίες ή φόβο στους πολίτες ή να κλονίσουν την εμπιστοσύνη του κοινού στην εθνική οικονομία, στην αμυντική ικανότητα της χώρας ή στη δημόσια υγεία, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον τριών μηνών και χρηματική ποινή…».

Ούτε παίζει κάποιον ρόλο ότι το πρωταπριλιάτικο του κ. Τσελέντη εκ των πραγμάτων δεν προκάλεσε ανησυχίες ή φόβο στους πολίτες. Αυτό που θα ελέγξει ο εισαγγελέας είναι αν τα πρωταπριλιάτικα αστεία «είναι ικανά να προκαλέσουν φόβο κι ανησυχία στους πολίτες».

Σε όλους τους πολίτες; Δεν διευκρινίζεται στον Ποινικό Κώδικα. Ακόμη κι αν υπάρχουν λίγοι πολίτες που θα πιστέψουν ότι στη Σαντορίνη ανοίχτηκε τρύπα που διαπερνά τη γη και θα μεταφέρει το Αιγαίο στο… Πινοκιστάν, το άρθρο 191 μπορεί να εφαρμοστεί.

Το 1938 ο Ορσον Γουέλς μετέδιδε ραδιοφωνικώς επί σχεδόν μία ώρα μια υποτιθέμενη εισβολή εξωγήινων στις ΗΠΑ. Προκλήθηκε πανικός διότι πολλοί Αμερικανοί πίστεψαν ότι όσα άκουγαν ήταν πραγματικά. Στην Ελλάδα του 2023 ο μεγάλος αυτός σκηνοθέτης μάλλον θα καταδικαζόταν σε ισόβια χωρίς αναστολή.

Στις ΗΠΑ, όπου η εκπομπή μεταδόθηκε στις 30 Οκτωβρίου, δηλαδή δεν ήταν καν Πρωταπριλιά, ανεγέρθηκε μνημείο στο Van Nest Park, Grover’s Mill του Νιου Τζέρσεϊ, το σημείο όπου υποτίθεται ότι προσγειώθηκαν οι Αρειανοί.

Errata: Στα δρομολόγια της Hellenic Train το πρώτο που αναφέρεται (χωρίς να σημειωθεί από την εταιρεία) και αναφερθήκαμε χθες δεν αφορά τρένο αλλά λεωφορείο. Η διάρκεια του ταξιδιού σιδηροδρομικώς είναι 5 ώρες και 18 λεπτά.

Σχόλιο του Πάσχου Μανδραβέλη στην εφημερίδα “Καθημερινή”